VRIJDAG 1 DECEMBER 1S99.
^Veekblad gewijd aan de ^Belangen der Pereformeerde Kerken
in ^Zeeland, jjoord-jbrabant en J-^imburg.
Ds. J. HULSEBOS, Us. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Uit de Heilige Schrift.
OVrye genade is het en biyft het alleen,
wanneer de Heere de harten verteedert en de
oogen opent en doet toevlucht nemen tot den
Middelaar. Maar, snood verzet, roekeloos spel
met het lot der onsterfeiyke ziel ishet ver
werpen, van wat tot den eeuwigen vrede is
dienende. Ziet, de verwerpers van de opperste
wijsheid en hare leer worden hierzelfmoor
denaars genoemd.
KERK.
Belijdenis en School.
8e Ja&nrang.
No. 48.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHij zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
D och Samuel zeide Heeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen,als
aan het gehoorzamen van de stem des Hee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
1 Sam. 15 22.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke nos.
3 cent. Advertentiën van 1—5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent.
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
tijdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, bij den
Uitgever in te zenden.
HET BLIJVEND GOED.
III.
Welgelukzalig is de mensch, die
naar mij hoort, dagelijks wakende
aan mijne poorten, waarnemende de
posten mijner deuren.
Want die my vindt, vindt het
leven en trekt een welgevallen van
den Heere.
Maar die tegen mij zondigt, doet
zyne ziele geweld aimallen, die
mij haten, hebben den dood lief.
Spreuken VIII 3430.
Welgelukzaligdit plaatst de Heere aan 't
hoofd van de beschrijving van zijn volk. En
't behoeft niet te worden teruggenomen. Wel
gelukzalig ten allen tijde, onder alle omstan
digheden is de mensch, die naar mij hoort,
dagelijks wakende aan mijne poorten, waar
nemende de posten mijner deuren. Daarin
ligt op zich zeiven reeds een rijkdom van
zaligheid. Welgelukzalig zijn Uwe mannen,
welgelukzalig deze Uwe knechten, die gedurig
\oor Uw aangezicht staan, die Uwe wijsheid
hooren r Zoo sprak Scheba's koningin tot
Salomo en zou dit dan niet veel meer gelden
van de dienstknechten van den meerdere dan
Salomo
Zoover schreven wij, toen ons het ontroerend
bericht gewerd van het plotseling overlijden
van den ook ons zoo dierbaren broeder Ds.
Lion Cachet van Rotterdam. Te Bergen op
Zoom aangekomen, om in eene Trans vaalmee-
ting op te treden, werd hij ongesteld en over
leed na weinige uren zacht en kalm. Hoe
broos en vergankelijk is toch dit leven
Maar voor wien in dat welgelukzalig deelt,
waarover wij begonnen te spreken, en wij
weten dat dit met onzen overleden broeder
aldus was, voor dien is het sterven geene
schade, maar gewin. Trooste de Heere de
kerk van Rotterdam, trooste Hij zijne weenende
dochter
Maar, hoe mochten wij ook reeds wijzen op
de liefelijke vruchten hier aanvankelijk en na-
maals volkomen genoten door allen, die den
Heere in waarheid zoekenWant die Mij
vindt, vindt het leven en trekt een welgevallen
van den HeereDat is de liefde, de eeuwige
liefde des Vaders, die in Christus wordt ge
kend en gesmaakt, en die door alle nevelen
van vreeze en droefheid henenbreekt, om het
harte van Gods kinderen te verblijden. Zoo is
er dan, voor wie in waarheid naar de stem
des Goeden Herders hebben leeren hooren, eenen
toegang tot den troon der genade. Zij hebben
vrede by God door onzen Heere Jezus Christus.
Owat zaligheid, met God verzoend te zyn
door den dood Zyns Zoons en nu ook door
's Heilands kracht te leven, te leven in Gods
gemeenschap en te genietenalle duurachtig
goed
Doch er volgt nog eene ernstige vermaning,
een gestreng oordeel.
Maar die tegen mij zondigt, doet zijne ziele
geweld aanallen, die mij haten, hébben den
dood lief.
Wty kunnen hieruit zien, dat het aanbod van
genade een welgemeend aanbod is, aan een
iegelijk, tot wien het wordt gebracht. We zien
hier, dat ongeloof en verwerping van Christus
en zijne roepstemmen en zijne gezanten zonde,
zware zonde is tegen God, en hoe de zondaar,
die Hem verwerpt, het zwaard tegen zichzel-
ven kant.
Zij doen hunne ziele geweld aan, zij hébben
den dood lief. Haters des Heeren worden zij
genoemd. Een middelweg is er niet. Zijn wy
reeds door genade van haters tot liefhebbers
des Heeren geworden De tyd snelt heen, het
heden der genacb is ras voorby Zoekt den
Heere, terwijl Hij te vinden is. By Hem is
een rijkdom om te verlossen. Hij vergeeft
menigvuldigiyk.
Dat alle bekommerden aanhouden, in gehoor
zaamheid aanhouden, ziende ook op deze be
dreiging. Het licht zal doorbrekenDie mij
vindt, vindt het leven. En bij Hem zyn uit
komsten ook tegen den dood
Hulsebos.
Het Kerkgezang.
I.
In de Hervormde Gemeente te Vlissingen
zyn „de Nieuwe Gezangen" of „de Vervolgbun
del" by de samenkomsten der Gemeente inge
voerd.
Of dit is geschied door besluit van den ker-
keraad of door het goedvinden der predikanten
alleen, is ons niet bekend.
Het „Weekblaadje voor het Volk" indertyd,
zoo wij meenen, geredigeera door ds. de Gaay
Fortman, bevat eenige artikelen, waarin deze
invoering der Nieuwe Gezangen wordt bespro
ken en verdedigd.
Eenige opmerkingen betreffende hetgeen daar
in het midden wordt gebracht, vinde eene
plaats in onze kolommen.
De schryver acht den geheelen psalmbundel
een schat der Kerk, bizonder als gezangboek
een schat der Gereformeerde Kerk. Den psalm
bundel in zijn geheel als gezangboek der Ge
meente vindt men weinig elders.
Ook op zyn standpunt in de Hervormde
Kerk wil hy hieraan getrouw biyven. Hy
schryft toch„Laat ons dien schat dapper be
waren en ons nooit laten wijsmaken, dat wy
wel aan eene bloemlezing uit de psalmen ge
noeg hebben".
Maar wat volgt nu eenige regels later.
Dus geen bloemlezing uit en ook niet enkele
verzen van sommige Psalmen, maar de com-
pleete Psalmbundel is onze schat.
En .daarnevens" onze Evangelische Gezan
gen met den „Vervolgbundel".
De schryver zal wel niet meenen hier te
spreken mede in naam van de Gereformeerde
Kerk. Van die zyde is toch wei eenige beden
king tegen deze stelling in te brengen. In
het algemeen spreekt men daar ook wel van
schatten der Kerk, bedoelende de geschriften
en ook wel gedichten van godzalige leeraars en
anderen maar onze schat, zegt men daar, is
alleen Gods Heilig en onfeilbaar Woord, waar
mede nooit eenig menschelijk geschrift, hoe
goed, hoe godzalig ook, is geiyk te stellen.
Zooals de schryver het daar uitdrukt, zyn
Psalmen, Evangelische Gezangen en Vervolgbun
del eigenlijk in soort gelijk. De psalmen zyn
vol van den Heiligen Geest. Maar de Heilige
Geest, die in de dichters der Psalmen sprak,
sprak ook in latere Godsmannen, die dichters
waren.
Doch loopen wy hier nu niet groot gevaar,
dat het onderscheid worde uitgewischt tusschen
de Bizondere Openbaring Gods in zyn Woord
door de Heilige Profeten en de leidingen des
Geestes met Gods kinderen in het algemeen
Immers, al wat de Geest Gods kinderen doet
vei staan, leert Hij hun uit en door dat Woord,
dat niet is voortgebracht door den wil eens
menschen.
De psalmen (berymd, om te kunnen worden
gebruikt) maken deel uit van de Bijzondere
Openbaring Gods, van zijn Woord. Daarom
kan de Gereformeerde Kerk niet zeggen„De
psalmbundel" is onze schat. En daarnevens
onze Evangelische Gezangen met den „Vervolg
bundel". En het is nog altyd geen bewijs van
bekrompenheid, wanneer gemeenten en predi
kanten weigeren de Evangelische Gezangen met
den Vervolgbundel in eene zelfde reeks te
noemen en te gebruiken met de Psalmen. Het
komt mij voor dat aan den geheelen Gezangen-
stryd, ook reeds uit de zeventiende eeuw deze
vraag ten grondslag strekte: Psalm of Gezang.
Het een ot het ander. En zooals de schrijver
terecht opmerktDe psalmbundel als gezang
boek is het eigendom geworden van de Gere
formeerde Kerk.
Hulsebos.
„De dood wenkt ieder uur."
Weer werden wy er aan herinnerd dat wij
den dag onzes doods niet weten, en dat het
ook daarom zulk een groot voorrecht is, altijd
bereid te zijn. Ds. Lion Cachet toch ging Maan
dag van huis, om te Bergen op Zoom te spre
ken over den oorlog in het Zuiden van Afrika,
en hoort nu het bericht daarna (door de „Avond
ster") ontvangen, dat luidt:
„BERGEN-OP-ZOOM, 27 Nov. Een talrijk pu
bliek uit alle rangen en standen vulde gisteren
avond de zaal van den heer van IJzerlooy,
waar op uitnoodiging der afdeeling Bergen-op-
Zoom van het Nederlandsch Werkliedenver
bond Patrimonium, de heer Lion Cachet zou
optreden en over Transvaal spreken.
Maar 't uur van beginnen half acht was
aangebroken en de spreker verscheen niet.
Het wachten duurde lang, het publiek werd
ongeduldig, tot de heer Freeman namens het
Bestuur nog wat geduld verzocht, daar de spre
ker, wegens omstandigheden, nog wel een kwar
tiertje weg kon biyven.