VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1899.
EEKBLAD GEWIJD AAN DE j^ELANGEN
J^ï OORD-j^R ABANT
in Zeeland,
der jjereformeerde jcerken
en j_,imburg.
Ds. J. HULSEBOS, I)s. A. LITTOOIJ,
Dr. L. H. WAGENAAR.
Uit de Heilige Schrift.
Gy zyteen uitverkoren geslachtZiethier de
afkomst van het volk Gods genoemd. Wat on-
Belijdenis en School.
VARIA
8e Jaargang.
No. 33.
Want de HEERE i» onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze KoningHy zal ons
behouden.
Jesaja 33 22.
ONDER REDACTIE VAN
D och Samuel zeideHeeft de HEERE
lust aan Brandofferen en Slachtofferen.ala
aan het gehoorzamen van destemdesHee-
ren Zie, gehoorzamen is beter dan slacht
offer, opmerken dan het vette der rammen
1 Sam. 15 22.
Abonnement per 3 maanden f 0.35. Afzonderlijke noa.
3 cent. Advertentiën van 1 5 regels 30 cent, iedere
regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent
Uitgever:
K. LE COINTRE
MIDDELBURG.
Berichten, Advertentien enz., gelieve men
t\jdig, uiterlijk Vrijdagmorgen, by den
Uitgever in te zenden.
DE ROEPING VAN GODS VOLK.
I.
Maar gij rijt een uitverkoren geslacht,
een koninklijk priesterdom, een heilig
volk, opdat gij zoudt verkondigen de
deugden desgenen, die u uit de duis
ternis geroepen heeft tot zyn wonder
baar licht. 1 Petri 2 9.
Wanneer wij met een enkel woord de vraag
zouden moeten beantwoorden Wat is de zalig
heid? wij zouden niet beter weten te zeggen
dande eere en verheerlijking Gods. Maar,
zal iemand zeggenIs dan niet de schuldverge
ving zaligheid Gewis, maar juist, omdat door
haar de weg gebaand wordt, om door Christus
met God in de ware zalige gemeenschap te
leven en Hem te verheerlijken. In den aanbid-
deiyken verlossingsweg blinken dan ook Gods
deugden op het heerlijkst uit Tot zijne Eere
en Verheerlijking, opdat zij Hem eeuwig zou
den prijzen en loven redt God zondaren van
het verderf, waarin zij zichzelven roekeloos heb
ben geworpen. En Gods volk ziet terecht uit
naar de heerlijkheid, maar dit is dan ook, om
God volmaakteljjk te prijzen. Ja, eenmaal trekt
ook de Zoon zich terug, uit zijn Rijksbewind,
opdat God drieöenig zich in al zijne heerlijkheid
openbare in het verloste schepsel en dat schep
sel volkomen met zijnen God vereenigd, Hem
eeuwige lof en aanbidding toebrenge!
En zou dat hier op aarde ook al niet reeds
blijken O jaEen ieder der kinderen Gods
leert dit verstaan als zijn hoogste eer en roe
ping en zaligheid maar ook zijn volk als volk,
zijne kerk als kerk en als het lichaam van
Christus moet Zijnen Naam en zyne deugden
groot maken, al is het in veel stryds en nog
in veel gebreks. En hierop moet dat volk dan
ook veel worden gewezen, opdat het met deze
zyne heilige roeping moge werkzaam zyn. En
hoe staat het hier nu mede Hoe staat het met
een iegelijk in het bizonder Maar ook hoe
staat het met ons als kerk, als volk des Hee-
ren? Mocht toch die heilige roeping worden
verstaan en in het oog gehouden
Alles in het persooniyk leven ter eere Gods
Maar ook in 't gemeentelevenWierd dat
recht ter harte genomen, dan zou er geen twee
spalt en verdeeldheid, maar éénheid en samen
smelting zynDan werd ook 't gewicht meer
gevoeld van elk saam vergaderen, ook van 't
saam vergaderen van alle plaatselijke kerken
door hare afgevaardigden, dan zou dit het beeld
zyn van het leven der geheele kerk.
Moge dan ook de verheerlyking van Gods
Naam in die breede vergadering van de kerken
het bedoelen en de behoefte zyn, dan zal ook
daar het persooniyke en eigenwillige wegvallen
en Gods nabyheid en zyn zegen over de kerken
worden gesmaakt.
Het Schriftwoord, aan het hoofd van dit op
stel geplaatst, ontvouwt ons den oorsprongden
aard, de roeping, de toekomst van Gods volk
en, hoe dit openbaar wordt in het bizonder en
verborgen leven, maar ook in iedere levensuiting,
openbaar ook in hun saamvergaderen en in hunne
troostvolle verwachting.
uitsprekeiyke genade, wat voorrechtwat edele
afkomst! Met de vrije eeuwige almachtige liefde
Gods bemind te zyn, met de liefde, die triom
feert over alle bezwaarMaar dat uitverkoren
geslacht is ook een verkregen volk. Uitverkoren
in Christus, zyn zij verkregen, gekocht tot den
duren prys van Zijn bloed. God heeft de ge
meente verkregen door Zyn eigen bloed. De
Vader heeft den eigenen Zoon niet gespaard.
En Hy heeft hen ook geroepen. In duisternis
waren zy in hunnen natuurlyken staat, in duis
ternis, onkunde, ellende, zonder leven, zonder
licht, zonder troost, vervreemd van hunnen
Schepper, schuldig en verdoemelijk voor hunnen
Rechter ontdaan van zyn beeld. Geroepen, dat
is de weg van krachtdadige en voortgaande
bekeering, geroepen pit de duisternis tot
zijn wonderbaar, d. i. zijn bewonderenswaardig
heeriyk licht, tot zyne waarheid, gerechtigheid,
vrede en zaligheid. Zoo is dat volk, een volk
uit God geboren. Hulsebos.
Het volgende lazen wij tot onze verbazing
in de „Utrechtsche Kerkbode" van 12 Aug. 1.1.
Volgens Ds. Littooy, een der curatoren van
onze Theologische School, ligt by Dr. v. Goor
de hoofdschuld, dat het voorstel Bavinck zoo
mis is verstaan en dientengevolge een moge-
ïyke oplossing een goed eind achteruit is gezet.
Hy deelt mede, dat Dr. v. Goor met Ds. Bos
en Dr. Bavinck het voorstel hebben ontworpen.
Dat hij biykbaar espresselijk in de commissie
van drieën was gekomen, om de B.-groep te
vertegenwoordigen en dat hij dus met zyn
vrienden in vertrouwen over het ontworpen
voorstel had moeten handelen. Dan ware veel
verdrietigs voorkomen.
Volgens deze mededeeling van Ds. Littooy
zou dus Dr. v. Goor een der geesteiyke vaders
van het bekende voorstel Bavinck z(jn
Even vreemd als waar."
Ziehier wat wy aan de „Utrechtsche Kerk
bode" zonden.
Aan den Redacteur van de
Utrechtsche Kerkbode
Hooggeachte Redacteur!
Daar het U en mij om waarheid te doen is,
verzoek ik U bij dezen in Uw Kerbode het
hier volgende op te nemen.
Waar is door mij geschreven of wanneer en
wien gezegd, hetgeen Gij schryft in de „Utrecht
sche Kerkbode" van verledene week
„Volgens Ds. Littooy ligt by Dr. v. Goor de
hoofdschuld, dat het voorstel Bavinck zoo mis
is verstaan en dientengevolge eene mogeiyke op
lossing een goed eind achteruit is gezet," schryft
Gy. „Hy deelt mede" zoo luidt het verder
„dat hij biykbaar expresseiyk in de commissie
van drieën was gekomen, om de B.-groep te
vertegenwoordigen en dat hij dus met zyne
vrienden in vertrouwen over het ontworpen
voorstel had moeten handelen. Dan ware veel
verdrietigs voorkomen."
Dat dit door my gezegd of geschreven is, is
van a tot z onwaar.
Natuurlyk vraag ik U dan ook even drin
gend als viiendeiyk te bewyzen, dat „hij, Ds.
Littooy, dit mededeelt"
Met heilbede en broedergroete,
de Uwe in Christus,
A. Littooij.
Middelburg, 12 Augustus 1899.
Tan de Synode.
Op Dinsdag 15 Augustus des voordemiddags
om 10 uur is de recht doelmatig tot Synode
zaal ingerichte kerk in de Ebbingestraat te
Groningen vol belangstellenden die zy banken
en galeryen vullen, terwyi de Afgevaardigden
en de professoren zitting hebben bekomen in
het middenschip. Het doophek is omgetooverd
in een verhevenheid met een achterwand van
groen-rood en bloemen, byna Oostersch in styi
met hoog uitstekende waaierplanteneen ge
heel, dat een der broederen deed denken aan
een doornenbosch en een ander deed vragen
naar de gedachte van den versierder. De Mid
delburger draperie onder 't fraaie orgel was
stijver, doch meer in den styi der omgeving.
Op de verhevenheid namen de drie predikanten
van Groningens Gereformeerde Kerk plaats
en Ds. Westerhuis begroette met plechtige
zegenbede de vergaderden.
Hy heette hen welkom in deze stad, in deze
kerk, in dit kerkgebouw.
Welkom in de stad, waar Ludger preekte en
Gansfoort leerde, wiens stervenswoord nog na
trilt: ik weet niets dan Christus en dien ge
kruist; de stad, op wier Universiteit Ubbo
Emmius zyn stempel sloegde stad, op wier
Zuider kerkhof Hendrik de Cocks grafteeken
staat, met het opschriftUit genade door 't ge
loof hebben zy de zaligheid verkregen en Wiens
werk gebleven is, terwyi dat van Pareau en
Hofstede de Groot verging omdat de Cocks
werk was uit God!
Welkom in de Kerk, waar onder vervolging
Feits Ruardi zaaidewaar ook later niet werd
toegelaten dat twee of drie over godsdienst
samenspraken al mochten ze „er wel over
denken
Welkom in dit kerkgebouw, welks eerste steen
gelegd werd door docent de Haan en waar ook
vroeger een Synode handelde over opleiding en
emeriti-verzorging.
Welkom tot den arbeid, die de Waarheid
duideiyk doe zien en betrachten in liefde.
Na dit vriendelijk en aangenaam woord werd
na heel wat stem men-arbeid 't moderamen ge
kozen, Ds. J. van Andel werd weer proezes
Ds. Hoekstra assessor, Dr. H. H. Kuyper en
Ds. Westerhuis scribae.
De Praeses begon zyn ambt met allen te doen
opstaan ter opentiyke betuiging van hun in
stemming met de belydenis der Gereformeerde
Kerken.
Dan werd na eenige woorden van welkom
besloten om weer met behulp van commissies
te werken, doch eer deze de voornaamste zaken
ter hand nemen, alle provincies de gelegenheid
te geven de ingediende voorstellen toe te lichten.
Na de pauze droeg 't Moderamen, gesteund