Belijdenis en School.
VARIA.
Ned. Bond van Jongelingsvercenigin-
gen op Gereformeerden Grondslag.
Officiëele berichten.
Waalache Synode van Middelburg (1640) is
samengesteld.
Over deze synoden en de verdere lotgevallen
der Waalsche Kerken deelen wy D. V. een
volgend maal nog iets mede. Hulsebos.
De Zendingsdag, dien wij in Walcheren Dins
dag hadden, was van den vroegen morgen tot
den avond vry goed bezocht. De drukte, die
er in Mei is, in aanmerking genomen, is er
reden om tevreden te zyn. Aan den anderen
kant is het waar, wat één der broederen op
merkte, namelyk, dat er weinig Kerkeraads-
leden warentenminste als men daarby op
het oogenblik de predikanten buiten rekening
laat, want zy waren er allen, behalve de broe
der, die thans bij de familie in Groningen is.
Het verblijdde ons, dat ook broeders en zus
ters uit het 5de district en uit Zuid- en Noord-
beveland tegenwoordig waren.
Ons hart is op onzen Zendingsdag verwarmd
en onze kennis van Midden-Java en Soemba is
er verrijkt geworden.
Meerdere kennis van en een warmer hart
voor dezen zoo gewichtvollen en heerlijken ar
beid is ons noodig, daarvoor toch klopt ons
hart nooit warm genoeg en laat onze kennis
altoos te wenschen over. Ach, velen dergenen
die hebben leeren biddenUw Koninkrijk
komehebben voor de bediening des Woords
onder de Heidenen nog zoo weinig oog, gevoel
en offervaardigheiden nog slechts een zeer
gering besef van onze byzondere verplichting
omtrent de volken, die in onze buitenlandsche
bezittingen wonen. Eeuwen heeft de Heere
God hen aan onze zorgen toebetrouwd. Neder
land heeft echter van dat volk meer genoten,
dan het er aan gegeven heeft. Erger
nogduizenden Nederlanders gaven het een
allerslechtst voorbeeld mergelden het uit door
allerlei diensten, die zij het verrichten lieten,
terwijl de regeering zelve door haren Opium-
handel, het naar lichaam en ziel verwoest
heeft en nog verwoestwaar nog bij komt,
dat zij het Mohamedanisme in de hand werkte
en de bediening van het heilig Evangelie Gods
vaak bemoeilijkte.
Wij staan, van welke zijde ook bezien, met
het oog inzonderheid op dit volkach, zoo diep
schuldig voor God.
Alles, maar inzonderheid onze bezittingen
hebben wij diep verbeurd.
Dat de Heere ze ons, in weerwil van die
vele en ontzettende zonden nog behouden laat,
is wel een bewijs Zyner groote langmoedigheid.
En geraken wij ze kwijt, dan wordt de over
bevolking hier natuurlijk nog veel grooter en
de welvaart veel minder. Toch moet niet het
eigenbelang, maar wel het gevoel van verplich
ting, met het oog op de eere Gods en het heil
van die arme menschen ons nopen er meerdere
Evangeliedienaars henen te zenden, en er dies
rijkere offers voor af te zonderen.
Het zou, ook^ met het oog op onze Indien
in het algemeen" en op de onbelemmerde Evan
gelie-verkondiging in het by zonder, zeer wen-
schelijk zijn, dat het allen waren godsdienst
doodende liberalisme eens niet langer in de
regeeringskringen heer en meester was. Bij
de verkiezingen in Nederland heeft onze Indië en
heeft de Evangelie-verkondiging aldaar een
zeer groot belang.
Het liberalisme heeft de volkeren in Indië
uitwendige voordeelen bezorgd, maar onbe
rekenbare geestelijke schade veroorzaakt.
Onbegrijpelijk is het, dat vele Zendingsvrien
den desalniettemin het oude liberalisme, weleer
ook door hen bestreden, tegenwoordig op de
been trachten te houden.
Hoe deze vroegere voorgangers en medestan
ders in den stryd tegen het modernisme en
en liberalisme dit gedachtig aan ons eigen volk
en aan de ons toebetrouwde volken, verant
woorden kunnen, is mij een nog onverklaar
baar raadsel. Ik mag niet aannemen, dat de
vrees voor en de vijandschap tegen Dr. Kuyper
zóó groot is, dat uit kracht daarvan hetgeen
vroeger mee opgebouwd werd, nu moet afge
broken worden, en omgekeerd, nu direct of in-
derect moet geholpen en gesterkt worden, wat
men vroeger tot den grond toe afbreken wilde.
Evenmin mag ik aannemen, dat deze vroe
gere medestanders de gedachte en verwachting
hebben, dat zij de oude en de nieuwe liberalen
van hun liberalisme genezen en bekeerenja,
dat zij hen tot de Christelyk-historische be
ginselen en de beleving er van terugvoeren
zullen, wanneer zy zich by hen inlijven laten
en met hen de oude Christelijk-historischen
bestrijden en tegenstaan.
Het doel zou. zelfs afgedacht van de uit
komst, de middelen niet heiligen.
Door het op de been houden en sterken van
het liberalisme werkt men, al is het ondanks
zich zeiven, de voortdurende ontkerstening
der Natie en van de aan ons toebetrouwde vol
keren in de handook wordt de leerplicht,
(tot op het 14e jaar) er door mogelyk gemaakt,
en dat, terwyl er allerwege nog geene Christe
lijke Scholen zijn, die even gemakkelijk en
naar keuze kunnen bezocht worden.
Het uit den druk öpheffen van de nijverheid
en den landbouw wordt er insgelijks door tegen
gewerkt.
Wat wy uitvoeren wordt hoog belast, terwyl
de invoer vrij is. Zie, dat is niet vol te hou
den, dat doet ons volk steeds armer worden.
Worden in andere landen zelfs premiën ge
geven op hetgeen daar gefabriceerd en geprodu
ceerd wordt, en is daarenboven de invoer in
ons land vrijdoch is daarentegen wat uit
gevoerd wordt vry hoog belast, dan is de
concurrentie onmogelijk geworden, dan moet
dientengevolge menige tak van nijverheid hier
ten onder gebracht en de landbouw en de vee
teelt gedood worden.
Eene koe is over de grenzen van Duitsch-
land eene 60 of 70 gulden meer waard dan
hier. Het Duitsche volk is, ook tengevolge
van het invoeren van beschermende rechten
vooruit gegaan, en het Nederlandsche volk
met zyn hardnekkig, liberalistisch volgehou
den vrijhandelstelsel steeds achteruit gegaan.
De Duitschers, die weleer in Nederland kwa
men werken, ziet men er niet meer. De rollen
zyn omgekeerdde Nederlanders trekken over
de grenzen, en arbeiden bij en voor de Duit
schers. Dezen kunnen laten werken en goed
betalenen genen moeten alles bezuinigen en
verliezen desalniettemin langzamerhand hun
kapitaal.
Het liberalisme verarmt ons volk geestelyk,
zedelyk en stoffeiyk.
Mochten allen, die den Heere Jezus Christus
beiyden en liefhebben, dit toch inzien en er
als een eenig man den strijd tegen aanbidden.
Littooij.
Op Hemelvaartsdag (27 Mei a. s.) zal D. V.
bovengenoemde Bond zijn Bondsdag houden te
Utrecht in „Tivoli."
In de Morgenvergadering zullen de huishou-
delyke zaken behandeld worden, terwijl in de
Middagbijeenkomst, (aanvang 2 uur,) die voor
alle belangstellenden toegankelijk is, referaten
zullen worden gehouden door de WelEerw.
Heeren Ds. C. W. E. Ploos van Amstel van
Zwolle en Ds. K. Fernhout van Utrecht. In
de openbare Avondvergadering zal al3 spreker
optreden de WelEerw. Heer P. A. E. Sillevis
Smitt van Rotterdam.
Het Zeeuwsch Jongelingsverbond (afd. van
bovengenoemden Bond) zal haar jaarlijksche
samenk. houden op Pinkster 2 onder lei
ding van deD Voorz. Ds. H. Buurman van
Meliskerke. Als sprekers zullen optreden Ds.
C. W. van Lummel van Delft onderwerpDe
belijdenisschriften en de Chr. Jongel. Vereeni-
ging, dhr. C F. Hoogendijk van Oostburg rHet
spel", dhr. K. Ie Cointre van Middelburg „De
geref. Jongel. Vereeniging en hare verhouding
tot hen die buiten de Geref. Kerk staan.
Slotwoord door Ds. A. H. van Minnen van
Zaamslag.
Voor verdere inlichtingen zie men de pro
gramma's.
Gaarne wekken wij de leden onzer Jonge-
lings-Vereenigingen op tot by woning; zulke
samenkomsten zijn nuttig en bovendien aan
genaam. De onkosten zyn niet hoog. Wan
neer 10 personen zich vereenigen voor de
Utrechtsche reis wordt verlaagd tarief per spoor
toegestaan.
Beroepen te Monster, Marken, Overschieen
Veere C. Oranje cand. V. U.te Tzummarrum,
Molennaarsgraaf, Randwyk en Biezelinge R. P.
Haan cand. T. S. te Raamsdonk en te Strijen
J. C. C. Yoigt te Fijnaart; te Enkhuizen J.
H. Donner te Nieuwdorpte Anna Jacoba Pol
der S. J. Vogelaar cand. T. S.
Op het 3tal ter beroeping van een predikant
bij de Geref Kerk van 's Gravenhage (B) komt
voor Ds. J. D van der Velden te Middelburg.
Door het bestuur der Vereeniging tot Chr.
Verzorging van krankzinnigen en zenuwiyders
ia tot geestelijk verzorger in de stichting
„Bloemendaal" te Loosduinen benoemd Ds. J.
Bootsman te Den Helder.
KORT VERSLAG
van de vergadering van gecommitteerden
tot de Zending van de Geref. Kerk
te Middelburg (C).
Tegenwoordig 6 leden. Een br. is met
kennisgeving afwezig. De voorz. deelt mee,
dat alle leden door den Kerkeraad zijn ge
continueerd en br. C. de Neef is aangewezen
in de vacature van nu wylen br. Doudeijns,
die, voor het eerst tegenwoordig, welkom wordt
geheeten.
De functiën worden opnieuw geregeld en als
volgt verdeeld: K. Le Cointre voorz., C. de
Neef secretaris, J. J. v. Aartsen pennigm. Br.
Janse, die verzocht had, niet meer als secretaris
in aanmerking te komen, wordt dank gezegd
voor de bewezen diensten.
Van den Kerkeraad is bericht ingekomen, dat
de rekening en verantwoording van den Pen-
ningm. over 1896 was goedgekeurd en dat van
het Rapport met belangstelling was kennis
genomen, onder dankzegging voor wat door
gecomm. was verricht.
De Penningm. wordt gemachtigd ingevolge
besluit van den Kerkeraad 125 te storten in
de Kas van den quaestor Missionis van den
Geref. Kerken in Nederland, alsmede f25 voor
de Inwendige Zending en Bijbelcolp. in Noord-
Brabant Limburg. Voorts om jaarlijks een
bijdrage van f5,— toe te zeggen ten behoeve
van de Bybelcolportage in de Betuwe.
Besproken wordt de samenstelling van een
ZendingsBibl. ten behoeve van de gemeente
en in verband met de Zendingsschool. Be
sloten wordt hiermede een aanvang te maken.
Br. Janse wordt voorloopig als Bibliothecaris
aangewezen. Gecommitteerden houden zich
beleefd aanbevolen voor toezending van ge
schikte lectuur hiervoor.
Met het oog op het groot aantAl leerlingen
van de Zendingsschool acht de voorz. splitsing
noodig en vermeerdering van onderwyzend
personeel. Br. C. de Neef verklaart zich be
reid tot het geven van onderwys. Besloten
wordt de School in twee klassen te verdeelen
nl. de leerlingen van 7—10 jaar, van 3—4
uur en van 10 jaar en ouder van 5—6 uur.
De Penningm. vestigt de aandacht op de
groote voorraad gebruikte postzegels, waarom
besloten wordt om te trachten ze te verkoopen.
Zoo mogelijk zal in Juni een vergadering
met de gemeente worden gehouden.
Namens Gecomm. voorn.
K. le Cointre, voorz,
C. de Neef, Secr.
Kort verslag van den classiscalen Zen
dingsdag, gehouden te Middelburg op
18 Mei 1897.
Met het zingen van Ps. 19 1 en het lezen
van Ps. 115 opende Ds. Hulsebos de conferen
tie te ruim half 10 ure in de hoofdstad van
Zeeland. De eerste spreker Ds. Feringa
werd hartelijk welkom geheeten, en hield een
boeiend openingswoord over Job 31 26, 28.
Zoo ik het licht aangezien heb, wanneer het
scheen, of de maan heerlyk voortgaandeEn
mijn hart verlokt is geweest in het verborgen,
dat myne hand mynen mond gekust heeft
Dat ware ook eene misdaad bij den rechter
want ik zou den God'van boven verzaakt hebben.
Spreker begon te vragen of die dingen die
de Heidenen doen, zoo onverklaarbaar zijn, al
kon Job tegenover zyn valsche beschuldigers
ook op de valsche beschuldiging antwoorden,
dat hy zich niet als de Heidenen door de na
tuur had laten medesleepen.
Z.Ew. toonde aan dat de groote ellende der
afgoderij juist in de le plaats bestaat in haar
gevaarlijk verlokkend vermogen.
De natuur bezit een macht, die de afgoderij
verklaarbaar, en tevens zoo gevaarlyk doet zijn.
Was de gansche schepping in dat rechte
verband en in die verhouding gebleven, waarin
God het alles geschapen had, dan zou de
mensch onder God het schepsel niet hebben
aangebeden.
Alles is gemaakt om ons te dienen opdat
de mensch daarmede zyn God zou dienen.
Maar verlaat de mensch zyn plaats, willende
zyn God niet dienen maar overheerschen, dan
wordt alle verband losgerukt en de orde om
gekeerd, wat God gaf om den mensch te dienen,
wordt onder Zyn oordeel nu een vloek. De
schepping wordt een macht boven hem, die
hem meesleept en bekoort.