Wat willen wij voorstaan?
UITGAVE VAN DE NATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 2li?EELAND
Engeland - Amerika - Joden
le Jaargang, No. 14
Appèl aan het persoonlijk voorbeeld
Donderdag 18 Herfstmaand 1941
IM^caUen
Mn den fükcee
K 945
Verschijnt tweemaal per maand van Huis
REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG
Hoofdopsteller Martien Beversluis, Veere
lot huis door geheel Zeeland
Abonnement builen Zeeland
f 1.50 per jaar.
- (Eenige citaten uit een rede van Martien Beversluis,
gehouden in het Schuttershof te Goes,
op 8 Sept. J.I., voor
de leden der N.S.B.)
„Welke reclame of propaganda
ook van de leiding uitgaat, de
grootste en belangrijkste reclame
13 die, welke uitgaat van elk
onzer".
Het is ontegenzeggelijk waar, dat
•en beweging, een richting, 'een be
lijdenis wordt beoordeeld naar de
leden die deze beweging of richting
voorstaan.
Het is nu eenmaal zóo, dat in een
beschouwing over een richting het voor
beeld van den persoon zelve, zijn
leveft, zijn gedrag, zijn uitingen worden
verwisseld met de b e g i nis e 1 e n
die hij voorstaat.
En daarom is het dan ook van het
h 9 o g s t e belang, dat Nationaal-So-
cialistep door hun eigen levens-
w ij z e een voorbeeld voor anderen
rijn. Ik zal het nog sterker zeggen.
Elk lid eener beweging, dat zich mis
draagt, hetzij in het groot of in het klein,
schaadt de gansche zaak. Indien de
leden der kerken, die zich Christenen
noemen (de navolgers van Christus'
liefdeleer) door hun woorden van liefde,
vergeving, grootheid en offervaardig
heid meer ernst hadden getoond met ae
'door hen voorgestane beginselen, dan
was de kerk niet zoo veracht en ver
meden door velen als thans. Want de
kerk zelve en de godsdienst als zoo
danig draagt niet de schuld.
Ik bedoel daarmede dit te zeggen
en breng het met klem onder uw aan
dacht
Niets is belangrijker dan een streng
zedelijk en groot gedrag als Nationaal-
Sociallst. Indien wij beleedigd worden
en ik geef toe dat het soms wel
veel geduld vergt dan zijn wij maar
al te zeer geneigd om direct te reagee-
ren en wel onwaardig en klein.
Be weet van een kameraad, die
meende dat hij uitgefloten werd door
Iemand en direct den vermeenden
dader uitdaagde. Het bleek toen, dat
deze man zijn hond floot, die een ver
keerde straat inliep. Indien iémand
luid kucht of zijn neus snuit, voelt men
daarin al protest of hoon. Het is be
lachelijk om op die dingen te letten
en vooral om er op te reageeren. Door
dat te doen verlaagt men zich-zelf tot
hetzelfde peil als deze menschen, die
niet wijzer zijn.
Men schaadt zichzelve en maakt de
personen nog vijandiger en vooral
-maakt men de beweging klein en kin
derachtig.
Ik heb de plicht, ik en U allen, om
onze grootsche beginselen waardig uit
te dragen, maar tevens heb ik het
récht (en oo^c gij hebt dat) om te
eischen dat een zgn. kameraad, die
de beweging, door zijn gedrag schade
doet, uit onze rijen wordt verwijderd.
Het Nationaal-Socialisme is te groot,
om het te laten vertroebelen door klein
geestige persoonlijkheden, geraakthe
den, ergernissen, die niets om het lijf
hebben.
Als gij begint met zelve vriendelijk
•n correct te zijn tegen uwe tegenstan
ders, dan weet ik zeker, dat een waar
dige tegenstander U .vroeg of laat zal
gaan respecteeren.
Nogmaals, niets is van zooveel be
lang als uw p e r s o o n 1 ij k voor
beeld. Wanneer wij reeds van te voren
gaan denkeno I die meneer en
die juffrouw daar Is mijn vijand, want
hij of zij kijkt zoo zuur, dan zijn wij
reeds op weg om hem of haar van te
Voren van ons te vervreemden.
Gij moet eerst eens bedenken, dat
veien nog niets of weinig van onze
groote bedoelingen afweten. Ons volk
ia Jarenlang voor oogen gehouden in
literatuur en door de pers en anders
zins, dat wij verachtelijke verraders en
onwaardigp lieden zijn. Op welke ma
nier wilt gij dan nü dat het anders
over ons gaat denken
Meent gij, dat er door een rospartij,
een bittere uitval, een kladpartij op
huizen, verandering ontstaat in de
meening van het volk Het tegendeel
slechts is daarmee te bereiken. Een
idee er in-rammelen is dwaasheid. Dat
is bolsjewisme.
Dan alleen, wanneer meh U in uw
arbeid, uw marschen, uw beweging,
expres belemmert, of wanneer men U
oneervol aanvalt of beleedigt, hebt gij
het recht kort en moedig met 4ien on-
waardigen aanvaller persoonlijk af te
rekenen.
Maar past op, dat, gs geen alge-
jieene wraakoefening begint tegen
lieden, die totaal onschuldig zijn. Zoo
doende maakt gij alleen een erbarme
lijke tegenpropaganda. Maar nog beter
is het, te gaan onderzoeken, wie deze
persoon is, die zich uw vijand toont
en met hem te gaan praten. Zoodoende
zult gij m.i. veel meer bereiken.
De Führer, de grondlegger, de schep
per van het Nationaal-Socialisme, heeft
nooit veel acht geslagen op onwaar
dige bestrijding. Deze is, bewust van
zijn taak en door God geroepen, door
de spiisroeden van Qe gemeenste laste
ring, fier en rechtop geschreden e:n hij
heeft door zijn voorbeeld achter
zich het fluisterconcert doen ver
stommen. Hij zegt in Mijn -Kamp
„Hij die zij het meest belasteren
staat ons het naaste, en de man
die zij het felste haten, is onze
beste vriend."
En nu weet ik zeer goed, dat er veel
van onze beheersching werd en nog
wordt gevergd. De laaghartigste insi
nuaties zijn dagelijks ons deel, maar
wij hebben te begrijpen dat deze soort
lieden niet ons volk in het algemeen
zijn.
In geloof in- de goedheid en zuiver
heid van het Nederlandsche- volk. Het
is alleen bedorven, maar de zuiverheid
van ons ras en de stem van het
Germaansche bloed zal eens gaan
spreken. Als ik daar niet van overtuigd
was, zou ik niet langer Nationaal-So-
cialist kunnen zijn. Want de strijd
daarvoor heeft mij tot nu toe meer ver
driet dan vreugde gebracht.
Maar omdat ik pertinent geloof, dat
ons Nederlandsche, ons Germaansche
volk eens zal inzien dat het bedrogen
en begoocheld is geweest, kan ik over
al de kleine dingen en de tegenwer
king, de laster en de gemeenheid heen
gaan, zonder dat het mij meer raakt.
De terreur tegen ons wordt gemaakt
door enkelen, door hen, die de oude
situatfe wenschen te behouden, omdat
die hen voordeel brengtzij zet
ten de zwaksten en de onnoozelsten gp
en blijven zelf uit den slag.
Maar deze kleine groep is niet het
Nederlandsche volk. Ik weet, dat er
velen zijn, ook in deze stad, die het
betreden dat men zoo tegen ons te
keer gaat, al hebben ze dan toch nog
afkeer "bf onverschilligheid tegen het
Nationaal-Socialisme.
Ik zeg dit niet zóómaar, ik weet dat
het zoo is. En deze menschen moeten
gewonnen worden, die eerlijk en góed
zijn en het goede willen.
Een zeker deel zal altijd tegen ons
gekant blijven, maar met dezen hebben
wij ook niets te maken; dat zijn niét
de arbeiders, het is niet de groote
niassa, waar het immers om gaat.
„Wie op deze wereld niet bij
machte is", zegt Hitler, „zich de
haat van zijn vijanden op den
hals te halen, lijkt mij ook als
vriend niet veel waard té zijn."
Dat beteekent dat, indien gij idealist
zijt, gij onherroepelijk vijanden zult
moeten krijgen. En dat is goed, want
elke, idee in deze wereld zal slechts
door strijd en tegenstand groeien. Door
de wrijving en weerstand wordt het
zwaard gewed, ook fat des geesten
Dit is de bedoeling var Christus' woor
den Ik ben gekomen pm U het zwaard
te brengen I
Tegenstand is de noodwendige
prikkel om groot te worden. En vrat
betreft smaad en laster, die wij als
's werelds afval besphouwen, de
plant groeit het best de meststof
Als ge dit overdenkt,, zal de laster U
niet meer deren.
Wij besteden veel te veel aandacht
aan de minderwaardigheden van en
kele volkgenooten béter was het voor
onzen arbeid en onze zielerust, indien
wij meer aandacht besteedden aan
'onze fouten en aan het goede wat er
in het volk sluimert. Dit moeten wij
ontdekken en aanwakkeren.
Wij hebben t u c h t' in ons program
ma staan. Maar watlis tucht?
Z e 1 f t u c h 11 dat (s, het zich zélve
onder bedwang houden. Tucht is niet
het precies öp tijd op 'een vergadering
komen en stipt de bsvelen uitvoeren
van de leiders, dat ,is ^vanzelfsprekend.
Maar tucht is vóór ajles stipt te han
delen 'naar de zedelijke wetten en
eischen, die het Nationaal-Socialisme
ons stelt. En wie déze wetten leert
kennen, voelt steeds meer, hoe vér wij
nog van tucht af zijn!
En Indien men niet zelve de begin
selen van tucht toepast, hoe kan .men
dan die eischen van anderen Indien
er bevel tot iets wordt gegeven, dan
is het ongéhoord als 'dit bevel klakke
loos genegeerd wordt. Zelfs indien
men rechtvaardige bezwaren daarte
gen heeft, zal men eerst gehoor-
•7 rr r<-> e n on hot I -.1 uitvoeren en
daarna zijn wenschen en verlangens
kenbaar maken aan den bevoegden
leider of functionaris. Dat- is Nationaal-
Socialisme.
Zij, die deze gehoorzaamheid niet
kennen, moeten ernstig tot de rede
worden geroepen en als dat niet helpt,
onverbiddelijk uit debeweging ver
wijderd worden. Een kleine maar
streng gedisciplineerde organisatie is
veel sterker en heeft veel
meer waarde dan een groote, die
enkelen het werk laat doen en voor
de rest vegeteert en toeziet. Wij moeten
niet vreezen het mes er in te zetten en
de wildé- loten af te kappen.
En weer herhaal ik de woorden van
den Führer
- „Wij hebben mannen noodig,
die niet alleen fanatiek gelooven
aan de overwinning, maar die
ook met onvérwoestbare energie
en zoonoodlg met onverbidde
lijke meedoogenloosheid, de hin
derpalen, wfelke den vooruitgang
der' nieuwe ldeëen belemmeren,
uit den weg te ruimen."
„Een goed Nationaal-Socialist
moet zijn, snel als een wind
hond, taai als leer, en 'hard als
staal."
Taai als leer, opgewassen tegen alle
terreur en laster en tegenwerking, hard
als staal, maar óók voor zichzelve.
Wij hebben uiterlijke kenteekenen
onzer saamhoorigheid, wij hebben uni
formen, speldjes, emblemen, etc. Zij
zijn noodwendig, maar zij zijn slechts
bijzaak en volmaakt onbelangrijk ln
den grooten strijd. Het zijn symbolen,
maar niet meer dan dat.
De schoonheid, de snit, de sier, moet
in goede verhouding zijn met de inner
lijke schoonheid, sierlijkheid en wel-
voegelijkheid onzer ziel.
Anders zijn deze symbolen lach
wekkend.
Hij, die een functie bekleedt of die
gaat bekleeden, moet beseffen dat van
hem verwacht wordt, dat hij in gedrag
en arbeid werkelijk méér presteert dan
de anderen. De trots, die hij terecht
kan hebben, moet alleen de trots zijn
te weten, dat zijn kameraden hem
vertrouwen en tegen hem óp zien.
Trotsch op dé verantwoordelijkheid,
die hem gegeven is.
Ik weet, dat deze eischen zeer zwaar
en moeilijk zijn, maar zoo is de abso
lute geest van het Nationaal-Socia
lisme. Het is geen stom gehoorzamen,
het is geen willoos bukken-en onder
dwang staan (iets wat men ons zoo
gaarne verwijt) maar het is een vrij
willig zich neigen-voör den wil van den
ander, die beter weet en doet. De war»
vrijheid luistert naar wetten. Waadijk
vrij is men, als men kan dienen en
gehoorzamen en verantwoordelijkheid
kan dragen. Het kan moeilijk zijn een
meerdere te erkennen, maar nóg moei
lijker is het meerdere te zijn.
Een lid der beweging, die wel in
woorden zijn leiders erkent, maar in
daden doet wat hij zélf wil, is een de
mocraat en geen Nationaal-Socialist I
Ik zeide zooeven al, eerst gehoorza
men, ook als men een bevel niet be
grijpt. Kunt gij na wisselif^r van
meening met dien meerdere het niét
eens zijn met de maatregel, dan zult
gij tóch gehoorzamen, omdat de sol
daat altijd zal doen waf zijn officier
beveelt.
Een soldaat weet niet alles wat de
generaal moet weten.
Als de Führer dit strenge principe
niet had doorgevoerd, stonden zijn
legers nu niet in het hart van Rusland.
Ik geloof kameraden, dat wij als
vrijgevochten Nederlanders, nog wel
een en ander moeten.leeren. Ook ik
zelve moei nog steeds leeren, het is de
zwaarste opgave, maar een uitnemende
leerschool tot karaktervorming.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
zijn de oorzaak van denwereld
oorlog, van het schandverdrag van
Versailles, van het uithongeren van
de vrouwen en kinderen van de
TnrnDeeschevolkeren tusschen
1914 en 1918.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
stookten sedert jaren om de te
gen hun wil herstelde volkeren
van Duitschland en Italië opnieuw
in de verdoemenis te storten.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
zochten langen tijd naar een aan
leiding om door een nieuwen oor
log Europa te verdelgen.
ENGELAND, AMERIKA EN D? JODEN
vonden Polen, Noorwegen, Neder
land, België, Frankrijk, Servië, Grie
kenland en Kreta bereid, om het
bloed van hun zonen .tevergeefs op
te offeren voor Anglo-Amerikaan-
sche en Joodsche belangen.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
hebben in dezen oorlog nederlaag
na nederlaag en zoeken thans
nieuwen steun bij de Stalinistische
bondgenooten van den Satan.
-ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
bedriegen ook thans nog de vol
keren met hun radio-oorlog, hun
ophitsing en geruchten-stroomen.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
probeeren het Europeesche vaste-
land uit te hongeren. Zij onthou
den ook aan Nederland het graan
uit Canada, het vleesch en vet uit
Australië en Amerika, de koffie, de
thee en de benzine uit Indië, de
katoen, het hout en ae wol uit an
dere werelddeel en.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
hebben de methoden ingevoerd,
van ziekenhuis bombardementen,
burgerbevolking terreur, schieten
op gewonde vliegers, bombarde
menten van visschersvaartuigen.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
zijn de schuld van onzegbaar leed
dat aan honderdduizenden man
nen, vrouwen en kinderen van
Germaanschen stam en bloed is
aangedaan, van het tegenhouden
van de ontwikkeling der bescha
ving.
ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN
zullen hun practijken voortzetten,
totdat Adolf Hitler en zijn weer
macht, afgerekend zullen hebben
met den plutocraat Churchill, den
vrijmetselaar Roosevelt, met alle
Jiddische misdadigers, die Europa
en de geheele wereld tweeduizend
Jaar lang onveilig hebben ge
maakt
Citaten uit „Mijn Kamp"
De groote van een leugen oefent altijd
een zekere geloofwaardigheid uit,
omdat de groote massa van een volk
in den grond van haar hart eerder
bedorven dan bewust en opzettelijk
I.™- „Un en du*! rionr de oriml-
tivitelt en simpelheid van haar gemoed
eerder in een groote dan in een kleine
leugen kan gelooven, omdat ze zelf
immers wel eens een kleine leugen
vertelt, maar zich voor de groote leu
gens al' te zeer zou schamen. Een feit,
waarmee alle leugenkunstenaars en
leugenvereeniglngen op aarde maar
al te goed bekend zijn, en wat ze
daarom ook op gemeene wijze uit
buiten.
Degenen echter, die deze mogelijk
heid het beste kenden, waren de Joden
hun heele bestaan immers is reeds ge
baseerd op een groote leugen, namelijk
op die, dat zij een godsdienstige ge
meenschap zouden vormen, terwijl ze
een ras en wat voor een ras zijn.
Wie de juistheid hiervan niet inziet
of niet wil gelooven, zal nooit capabel
zijn, om op deze wereld de waarheid
in de goede richting voort te helpen.
De kwestie van ras en bloed is één
van de vraagstukken, waarvan met
ontzettende juistheid beschreven staat,
dat de zonden der vaderen tot in het
tiende geslacht aan de kinderen ge
wroken zullen worden een waar
heid, welke enkel voor zonden aan
bloed en ras begaan, opgaat
De zonde tegen bloed en ras is de
erfzonde van deze wereld en vernietigt
de menschheid, die zich aan haar
overgeeft.
Hoe grooter de abstracte juistheid,
hoe geweldiger een idee zal zijn, de»
te verder zal de volkomen vervulling
ervan bij het doel ten- achter blijven,
voor zodver dit van den mensch afhan
kelijk is.
Want hoe grooter de Werken zijn, die
een mensch voor de toekomst verricht,
des te minder zal het heden ze weten
te waardeerendes te moeilijker zal
zijn strijd zijn, en des te geringer zijn
kansen .op persoonlijk succes. Maar
steeds zijn deze groote de Marqfhon-
loopers der geschiedenis de lauweren
van het heden raken enkel de slapen
van den stervenden held. Tot die
grooten behooren ook de groote strij
ders op deze wereld, die, zonder door
het heden begrepen te zijn, tóch voor
hun ideeën en idealen, willen dóór-
vechten. Zij zijn het, die later eenmaaf
de grootste Invloed zullen hebben op
het hart van het volk. Zijn leven en
streven zed vooral in sombere dagen
veel gebroken harten en veel wanho
pige zielen weer nieuwen moed geven.