Het socialisme in de N.S.B.
Wordt thans lid van de N»SJ8J
UITGAVE VAM DE MATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 2I ZEELAND
te Jaargang, No. 7
Donderdag 12 Zomermaand 1941
Een zegen voor land en volk
Een uitkomst voor de minderbedeelden
Stakkers I
Voor Auto-houders
Werkloozc leden
Overal sluit men aanEn gij
Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland
REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland
Hoofdopsteller Martien Beversluis, Veere f 1.50 per jaar.
Wanneer menschen, die niet veel
gelezen hebben over de politiek of
over de Inrichting van den Staat, het
woord socialisme hooren uitspreken,
dan koppelen zij daaraan allerlei be
grippen en voorstellingen.
Het woord socialisme deed ln ons
kmd het eerst van zich hooren door
•en bekenden, destijds beruchten,
maar door honderdduizenden nog
steeds vereerden predikant Domela
Nieuwenhuyzen. Zij weten van dezen
grooten vechter voor vrijheid en recht
niets meer af, dan dat hij een opstan
deling was, een rebel, Iemand die des
tijds Inging tegen de wetten en ordo-
nantiën van zijn tijd, maar van zijn
idealen zelve weten zij nagenoeg niets.
De tweede groote figuur ln het Neder-
landsche socialisme was de Friesche
strijder en dichter Pleter Jelle Troelstra.
Rond hem heeft het parttj-soclallsme
dagen van groot parlementair succes
beleefd.
Om deze belde strijders hebben zich
groote groepen vooraanstaande figuren
geplaatst van allerlei stand en kunnen j
redenaars, intellectueelen, kunstenaars
«n eenvoudige arbeiders.
Het ls niet mijn bedoeling, om zelfs
in het kort. Iets van de geschiedenis,
de bloei en verwording van dit socia
lisme ln een courantenartikel als dit
te behandelen. Voor ons, ln deze
dagen, nu wij.weer opnieuw van het
socialisme hooren spreken, ls het
slechts van belang te weten, wat het
Naüonaal-Sociailsme daaronder ver
staat.
Wat is Socialisme?
Socialisme ls een woord dat afgeleid
b van het Latijnsche woord soclus, het
geen „gemeenschappelijk verbonden"
beteekent.
Socialisme beteekent ln ldieelen zin
-verbondenheid aan elkander", in po-
Btleken zin ls het gaan beteekenen „een
evenredige verdeeling van arbeids
kracht en bezit".
Een socialist ls derhalve Iemand, die
•r naar streeft om de broederlijke
saamhoorlgheld toe te passen en als
gevolg daarvan de bezitswellust van
enkelen ten nadeele' van andere leden
der samenleving te bestrijden en door
rechtvaardige wetgeving op te lossen.
Daarnaar heeft de ldleele socialist
van vroeger dagen gestreefd, en daar
naar streeft de tegenwoordige Natio-
Baai-Socialist evenzeer.
Verschil van vroeger en nu.
Wat echter verschilt het tegenwoor
dige socialisme van dat van vroeger
Waarom, zult gij vragen, ls dan de
grootste socialistische partij, die zich
S.D.A.P. noemde, ontbonden?
In 't kort gezegd 1» dit de reden, dat
8.D.A.P.-ers en Natlonaal-Soclalisten
niet konden samengaan, omdat de leer
stellingen ln deze S.D.A.P. in zeer be
paalde en zeer belangrijke kwesties
met het Nationaal-Sociallsme ln strijd
Waren.
Het socialisme van de S.D.A.P., ge
worteld ln het Marxisme en vergroeid
en vergaan ln de Democratie, stond
In de eerste plaats op het standpunt
der klassestrijd.
Deze strijd voor de arbeiders werd
•erst met groote felheid, later met
•oepeler middelen gevoerd om het ka
pitaal ten val te brengen, ten bate van
•lechts één deel onzer bevolking, n.1.
de arbeiders, en ln feite de hand-ar
beiders.
Het Nationaal-Sociallsme nu bestrijdt
oèk het kapitalisme, het geld- en
machtsmisbruik, doch kent en erkent
geen klasse ln het volk, doch slechts
geheel het volk ln al zijn lagen en
•tanden.
Het vindt elke klassestrijd en klasse-
moraal verderfelijk voor de éénheid
van het volk en het streeft ook naar
een rechtvaardiger oplossing der ge
rezen geschillen tusschen de zgn. werk
gever en werknemer.
Beide soclallsmen eeren den arbeid,
doch ln den meest breeden zin.
Het Marxisme streed met het wapen»
der werkstaking, de sabottage etc. en
het Nationaal-Sociallsme wijst deze
middelen uitdrukkelijk van de hand
als zijnde schadelijk voor het geheele
volk en de welvaart en goede orde.
Het vroeger socialisme nam zijn toe
vlucht tot dezelfde middelen als het
kapitalisme, n.1. dwang, terwijl het
Nationaal-Sociallsme geschillen oplos
sen wil door onderling overleg en ten
slotte door de definitieve beslissing
van de leidende macht.
De macht van het Jodendom, die zich
ln den loop der jaren heeft meester
gemaakt van de politiek en ln het bij
zonder van het socialisme, gebruikte
bovendien dezen strijd tusschen de be
zitters en bezitloozen voor zijn doel, n.1.
de verdeeldheid te zaaien, de chaos te
scheppen, waaruit het dan uiteindelijk
de zegepraal zou wegdragen.
De voortdurende splitsing ln het
vroeger socialisme ls een sprekend be
wijs voor deze bewering en de praktijk
wees klaar en duidelijk uit, dat op de
knooppunten en de leidende posities
de joden, ook hier te lande, de touwtjes
ln handen hadden.
Wat bracht het socialisme
Kortzichtigheid zou het zijn te bewe
ren, dat het vroeger socialisme, on
danks het bljstreven van het Jodendom,
geen goede resultaten had bereikt
voor bepaalde arbeidersgroepen en ln
het bijzonder de handarbeiders.
Het heeft zich' niet alleen weten te
handhaven ln het parlement en daar
wetten tot stand weten te brengen, die
op zich zelve genomen goed waren,
maar het heeft ook Invloed gehad op
het Christelijk volksdeel, dat aanvan
kelijk scherp stond tegenover het socia
lisme.
Immers de Kerk meende, dat het
socialisme de ontkerstening der wereld
beteekende, zooals de Kerk nu meent,
dat het Nationaal-Sociallsme dat bren
gen zal. Echter, de Kerk wist wel beter.
De Kerk vreesde haar Invloed slechts
te verliezen op het volk en daarbij
haar kapitalistische Instellingen te
moeten prijsgeven.
Waar de Kerk in den loop der laren
op sociaal terrein iets ls gaan doen,
daar heeft zij dit niet eigener beweging
gedaan, doch deelt uit angst, deels
ontwrongen is, stukje voor stukje.
Goed en slecht.
Er ls geen enkele Nationaal-Soclalist
die derhalve ontkent, dat het werkelijk
en oorspronkelijk socialisme geen ver
dienste, geen groote verdienste had.
Echter groot waren ook de nadeelen,
verschrikkelijk de gevolgen van de
politiek der sociaal-democratie, die zich
met handen en voeten liet binden aan
dezelfde machten die zij zgn. bestreed.
Fataal waren de gevolgen, waar het
de arbeiders aanzweepte tot haat,
tweespalt en weerzinwekkend zelfs,
waar het ten slachtoffer viel aan
sjacherende speculanten en Internatio
nale bandieten.
Zoo verviel, wat in den beginne
Idieele beginselen ln zich droeg, tot
kuiperij en partij-machtswellust, bon-
zerij en partij-gekonkel en stichtte on
vrede, verwarring, wanhoop en diepe
teleurstelling in de rijen van een groot
deel der Europeesche volkeren.
Het bevorderde het defaitisme, het
doodde elk gevoel voor volk en land,
bloedverbondenheld en maakte van
strijders, hielenlikkers, van geuzen,
Jan Salies, van Staatslieden kletsende
kamerkonkelaars en baantjesjagers.
Het Nationaal-Socia-
lisme redder.
Hiertegen nu trok het nieuwe, her
nieuwde socialisme, het Nationaal-So
ciallsme te velde.
Het wist in Duitschland door den
genialen Leider Adolf Hitler het volk
duidelijk te maken, dat op deze wijze
voortgaande de ondergang zich on
herroepelijk voltrok. Het wist uit de
radelooze verbrokkeling een hernieuw
de éénheid te scheppen en vooral, het
wist door wetten die door iedereen als
rechtvaardig werden gevoeld en als
goed voor het volk en het land, de
liefde der meesten te winnen.
Zoo werd 't in Duitschland de redder,
de verlossende macht, tot woede van
zijn tegenstanders, die er naar streef
den de chaos in Duitschland te ver-
grooten en daardoor de innerlijke
kracht te verzwakken.
In ons land was het de N.S.B., die
denzelfden zworen strijd begon tegen
partijzucht en volksverdeeldheld.
Tegen het sterke apparaat der partij-
dictatuur, der pers, van een aantal po
litieke dominees en het episcopaat ln,
heeft de N.S.B. voor de waarachtig*
verbroedering en verbondenheid van
ons volk gevochten ln woord en ge
schrift, kortom het is een heroïsch»
worsteling begonnen om de grodte be
ginselen van het socialisme weer In
gang te doen vinden, doch thans op
grooter, zuiverder en edeler grondslag.
Hoe het Nationaal-Sociallsme, dit
socialisme wil doorvoeren en toepassen
ln de praktijk is stof voor een volgend
artikel. Voorop staat dat in natlonalen
zin het socialisme der N.S.B. tot zegen,
tot grooten zegen en voorspoed zcd blij
ken te zijn en te worden voor ons
geheele Nederlandsche volk en niet
van een zekere klasse en niet ln strijd
met eenlg werkelijk Christelijk of reli
gieus gevoelen. Integendeel I
DE HOOFDOPSTELLER
Er passeerden laatst twee opgescho
ten jongens het kringhuis te Middel
burg. Het waren paupers. Hun broek
was zesmalen hersteld en hun buisjes
waren maar verdrietig dun. Ze spogen
voor de etalage op den grond en
zelden De N.S.B., weg er mee I
Zij waren niet origineel, ze deden al
leen dat wat de Engelsche kliek hun
had geleerd. Stumpers I
Zij weten niet, dat zij er zoo werke
loos en verpauperd bijloopen, dank zij
het voor-oorlogsche democratisch re
giem.
En deze pro-Engelschen doen onbe
schoft, zij spuwen, dank zij de tuchte
loosheid waarmee zfj zijn opgevoed.
En zij hebben geen flauw idee ervan,
dat juist die N.S.B. voor hen arbeidt en
om hen allen smaad verdraagt.
Want het socialisme in de N.S.B. aal
niet eerder zijn taak vervuld zien, al
vorens het pauperisme, de armoede
verdwenen ls uit ons volk.
Vóór Mei 1940 heerschten hier kapi
talisten en Joden, ten koste van dui
zenden. Nu wij die uitroeien uit ons
volksbestaan en strijden voor arbeid
en brood, wenschen deze lieden hun
uitzuigers terug? Zij schelden ons.
Ach, zij weten niet wat zij doen I
Oproep van het Vervoersfront,
Alle ondernemers, die per auto per
sonen of goederen vervoeren en lid
zijn van de N.S.B. dan wel met haar
economische beginselen sympathise»-
ren, worden verzocht, mede ln hun
eigen belang, ook Indien zij onder de
huidige omstandigheden geen auto
meer bezitten, zich onmiddellijk schrif-
telljk ln verbinding te stellen met het
VERVOERSFRONT,
Nassauplein 8 te 's-Gravenhage.
Werkeloozen leden der Beweging ln
Zeeland behooren zich voortaan
spoedig mogelijk bij hun groepsleiders
aan te melden.
De aanwas van leden tot onze be
weging wordt elke maand grooter.
Gemiddeld worden elke week ln het
land ongeveer 1500 leden Ingeschre
ven.
Ook in onze provincie wint de be
weging. Wij zullen over eenlgen tijd
een statistiek publiceeren.
Maar niet alleen de Inschrijving gaat
geregeld voort, maar ook donateurs
en medestanders melden zich aan.
Er zijn lieden, die gaarne tot onze
beweging zouden toetreden, doch die
nog niet durven wegens de tegenwer
king die zij van zekere zijde vreezen
te zullen ontvangen.
Als men echter hierin zijn plicht ver
zaakt schaadt men het Nationaal-So
ciallsme.
Komen enkelen over den dam, dan
volgen meer, tot tenslotte de beslist
vijandigen overblijven.
Welnu, laten die blijven waar zij
zijn. Dit zijn dan meestal niet de besten
onder onshet zijn die, welke onder
een vroeger regiem een bevoorrechte
positie hadden en vreezen bij het
nieuwe die te verliezen. Men ls bang
zekere privileges te moeten prijsgeven,
men is huiverig benadeeld te worden
in zaken, men vreest de opinie der
buren, men denkt nog even dat de
Engelschen zullen winnen 1
Ach I Hoewel wij deze redenaties,
behalve de laatste, wel kunnen be
grijpen, het gaat ten alotte om groote
dingen, om de toekomst van ons land,
ons gezin, onze kinderen.
We behooren bij elkaar.
Zooveel te eerder onze beweging
sterk is, zooveel te sneller kan ons
programma worden uitgevoerd.
WIJ behooren als Nederlanders bij
elkaar, ln welke partijen en groepen
wij vroeger ons bewogen.
In de N.S.B. zijn katholieken, ortho-
dox-christelijken, gereformeerden, oud-
gereformeerden, liberalen en vroegere
socialisten bijéén. Niemand onzer heeft
ooit gevoeld, dat oude verschillen
reden waren tot minder goede kame
raadschap.
Integendeel. Een goede saamhoorlg
held voor één doel, heeft den zin voor
offeren en dienen verstrekt.
De hetze sterft eenmaal.
Eenmaal sterft alle hetze en haat en
tegenstand.
In elke periode van overgang naar
het nieuwe ls de verdeeldheid groot
Dit ls geen abnormaal verschijnsel.
Ook de felste haat verdwijnt. Zoo ls
het ln Duitschland gegaan, zoo gaat
het hier. En velen die nu den tijd tot
toetreden verzuimen, zullen later daar
van spijt hebben.
Meestal zijn de redenen waarom men
het niet doet, onbeduidend. Een crltlek
op ons program hebben we nimmer
gehad, wel een anoniem gescheld, wel
een lafhartig achterbaksch gestook,
wel verdachtmakerij etc.
Maar zie, de hetze ls nu al aan het
tanen. Er zijn lieden, die aflaten van
terreur-daden, die beginnen te doorzien
dat dit ons niet schaadt noch tegen
houdt. Er zijn er, die ook overtuigd
raken van onze goede en groote be
doelingen.
Gelukkig, de publieke opinie veran
dert ln ons voordeel, wij bemerken dit
door gesprek, brieven, bezoek. Ook
eenige geestelijken beginnen hun hou
ding te veranderen, dit verblijdt ons.
Eens immers zullen zij bemerken, dal
wij niet strijden tegen het. geloof.
Velen vulden de invulformulieren in
en velen traden toe.
Ons blad ondervindt meer sympa
thie, wij groeien.
Wat wii vragen.
Wat wij van ledereen vragen, die
nog niet bij ons is, is dit.
Indien gij meent om een bepaald
persoon niet to kunnen meegaan, denkt
gij zelf beter te zijn als hem of haar,
waarom komt gij dan niet bij ons
Wij hebben goede, eerlijke, nobele
mentichen noodig. De slechten vallen
vanzelf af. En legt gij dezen maatstaf
ook aan in uw kerk of vereéniging
Indien er een slecht cliristen in uw kerk
is, blijft gU dan thuis Neen I Juist
dan moet gij toetreden om Invloed ten
goede aan te wenden.
Nog eenige maanden en de oorlog
is hier voorbij. Dan gaat het licht weer
op, ook geestelijk. Wat zal de N.S.B.
dan doen De dan toestroomende
leden met open armen ontvangen Of
zcd zU voorgoed de deuren sluiten of
een zware proef eischen
Denk daarover eens na.
Aarzel niet langer I
Kom, wacht niet langer, gij vele
sympathiseerenden, doet de stap, gij
zult er nooit berouw van hebben.
Treedt toe tot onze groote gemeen
schap van Nederlanders, van hen die
volk en land liefhebben en daarvoor
strijden en daarvoor thans den hoon
trotseeren.
Europa wordt Nationaal-Soclalistisch,
daarover bestaat geen twijfel. Ons
land kan niet apart zijn oud gangetje
gaan. Ons volk wordt vroeg of laat
ook van dezelfde opvattingen. Wordt
het dit nu, dan zal het de goede ge
volgen ondervinden, werkt het kribbe-
rig tegen, dan berokkent het zichzelve
noodeloos verdriet en schade. Er ls
geen andere keuze. De verstandlgen
zullen het gaan Inzien. Op hen reke
nen wij.
OPENBARE VERGADERING
Het Nederlandsch Agrarisch Front
zal op Dinsdag 10 Juni a.s. te 2 uur
n.m. een openbare vergadering houden
ln het gebouw Schuttershof te Goes.
SprekerDe Heer G. J. Ruiter te
Knijpe, Landelijk Vakgroeplelder, v.h.
Hoofdbestuurslid van Landbouw en
Maatschappij.
CORRESPONDENTIE
J. F. Uw „ontboezeming" is voir
komen eerlijk, uw opmerkingen zijn
juist Toch kunnen wij uw goed stuk
geen plaats verleenen, daar U mij ver
zocht uw naam en plaats van inwo
ning te verzwijgen.
Als gij dit alles meent, waarom
strijdt ge dan niet ln onze gelederen?
De moedigen moeten smaad en hoon
ontvangen om hun eerlijk er voor uit
komenvoelt ge niet, dat het mis is,
om achter een schutting door de kier
te roepen?
Wees ronduit, dat verlangen wij ook
van andere anonieme briefschrijvers.
Ondergeteekende
adres
te
wenscht nadere Inlichtingen en brochures over de N.S.B. te verkrijgen.
Tc adresseeren aan het bureau
van „De Zeeuwsche Stroom".
Onderteekening t