Doet wel degenen die U haten
Goed Zeeuwsch
goed rond!
Wat is de S-S-?
(JITSAVE VAN DE NATIONAALSOCIALISTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 21-ZEELAND
lc Jaargang» No* 4
Donderdag 24 Grasmaand 1941
Churchill en de sigaar
Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland
REDACTIE POSTBUS 58 - MIDDELBURG
Abonnement buiten Zeeland f 1.50 per jaar.
Ai zietl hoe lieflijk is 'tl
Er ls misschien nimmer een tijdperk
In de geschiedenis geweest, waarin de
menschen elkander 200 haten eener-
Eijds en zoozeer op elkanders liefde zijn
aangewezen anderzijds.
Wij moeten teruggaan tot den tijd
der geloofsvervolgingen in ons land,
als wij de weerga van innerlijke twee
spalt in de gemoederen onzer volks-
genooten willen aantreffen.
Er zijn lieden die meenen en ook
zeggen, dat deze verdeeldheid zal blij
ven en dat nimmer meer een brug valt
te bouwen tusschen de meeningen, die
zich heden voor en tegen 't Nationaal-
Socialisme uitspreken.
Wij deelen deze meening niet, om
dat wij weten, dat eens de tijd zal
aanbreken en dat ls zoover niet
meer dat de nu in twee of meerdere
kampen verdeelde bevolking, positief
één zullen worden en wel één in de
Nat. Socialistische wereldbeschouwing.
Maar hóe dit ook zij en hóe men
ook verschilt in opvatting daarover, de
besten onder ons allen, waar en hoe
zij ook georienteerd zijn, zullen 't toch
eens zijn met ons, dat men niets wint
met haat, doch alleen met liefde. Dat
men door haat, haat verwekt en dat
men door een breede en groote men-
schenliefde eerder het evangelie be
nadert dan andersom.
Het is daarom zog diep te betreuren,
dat er nog geestelijken zijn ik her-
haal „geestelijken" bedienaren des
Heiligen Woords, die inplaats van
liefde aan te kweeken en verzoenings
gezindheid, propaganda maken voor
de haat Gij zult, waarde lezer, dit nu
weer overdreven vinden en te scherp
gesteld, doch wat denkt u dan van een
artikel, dat wij aantroffen in Nleuw-
lands Kerkklok van 1 April 1941 Giet
is helaas geen April-mop), onder re
dactie van Ds. G. J. H. Gijmink, dat
tot titel draagt:
„Wat zegt de Bijbel
over haat?"
In dit artikel wordt, aan de hand
der citaten uit Lucas 14:26 en Open
baringen 26, niet meer of minder be
toogd, dan dat de haat wel degelijk
Christelijk is.
Bij het lezen van een dergelijk stuk
proza vraagt men zich in gemoede af,
of het ten eerste wel past, om aan de
hand dezer geheel uit-het-verband-ge-
rukte texten de gemeente tot haat op
te wekken en ten tweede, of het de
taak van de bedienaren des Heiligen
Woords is in deze bewogen dagen, in
plaats van Christus, de Heer der Liefde,
te brengen, Hem te teekenen als de
Haatverkondiger. Deze haat nu geldt
de N.S.B. De predikant zegt dit wel
niet rechtstreeks deed hij dit maar,
dan was hij eerlijk maar hij laat
ons dit voelen door allerlei opmerkin-
gc-. Ik citeer, ten bewijze!
„Ik denk aan het woord van Je
zus „indien iemand tot Mij komt
en niet haat zijn vader en moeder
en broeders en zusters, ja, ook zijn
eigen leven, die kan Mijn discipel
niet zijn" (Luc. 1 26). Een Chris
ten moet allen dus haten, die hem
verhinderen, Jezus geheel te volgen.
Ja, we weten, dat Jezus zelf ook
haat„Maar dit hebt gij, dat wij
de wer' 1 der Nicolaieten haat,
welke Ik ook haat" (Openb. 2
Jezus haat dus de werken van hen,
die meenden, dat men als Christen
niet met de dingen dezer wereld be
hoefde te breken. Hij haat hen, die
vonden, dat men niet zoo star en
onverzoenlijk behoefde te staan te
genover de elschen van het breede
wereldleven. Hi) haat hen, die een
beetje meedraaien in de verkeerde
richting. Dat is heel wat anders, dan
de zoetelijkheid van hen, die mee
nen, dat het ongeveer het beste ken
merk is van Christen-zijn, als men
verdraagzaam is tegenover iedere
leugen-leer en iedere levensafwij-
Ung."
Is het U duidelijk Ons weL Ik heb
er de Gothische en Grieksche vertaling
eens op nageslagen en kom allereerst
exegetisch tot deze conclusie, dat hier
het woord „haten" niet beteekent dat
gene wat wij er onder verstaan, doch
dat haten hier, letterlijk vertaald, be
teekent „verloochenen".
Christus heeft nimmer bedoeld, dat
men zijn vader en moeder zou haten,
daar dit in flagranten strijd is met Zijn
geboden en bovendien met heel Zijn
prediking van liefde, zelfs voor zijn
vijanden.
Wie zóó den bijbel interpreteert, ver
staat niets van den hoogen zin van
het evangelie.
Hij, die dit zwaard ter verdediging
van zijn Christus hanteert, zal er door
„vergaan".
Elders roept deze predikant uit„Een
Christen is zelfs geroepen, te haten 1"
En weer op een andere plaats zegt hij,
smalend over de liefde„Nu in dezen
tijd de omstandigheden ons er meer
dan ooit toe dreigen te brengen. Chris
ten zijn als lief-doen en meegaan te
beschouwen, 13 het noodig, zeer dui
delijk naar voren te brengen, dat Chris
ten zijn ook haten beteekent"
Dominee, wees duidelijk I
Ik wilde dat deze haat-zaaiende hei
der nóg duidelijker was, heel duidelijk
zelfs en zeide: „In naam van Jezus
Christus zeg ik u, dat gij niet lief-doet
en meegaat met N.S.B.-ers, maar dat
gij hen haat, omdat zij uit den duivel
zijn."
Dan had ik voor dezen dominee nog
respect, dan vond ik hem een kerel,
een man van formaat, doch thans kan
ik onmogelijk gesticht zijn door zulk
een gebeier van Nieuwlands Kerk
klokje, dat voor de gemeentenaren
overigens wel duidelijke taal heeft ge
sproken.
Deze predikant staat helaas niet al
leen. Nog altijd zijn er collega's, die,
zonder zich te kunnen beroepen op de
Schrift en zelfs op kerkelijke wetten,
hun leden het Avondmaal ontzeggen
en de sacramenten onthouden. Ik noem
u den predikant Scholing te Amemui-
den en ik zal niet nalaten hen straks
allen bij name te noemen. Zij doen
de lidmaten diep verdriet; het is hun
gelukt deze kameraden te kwellen en
wel met het Hoogste en Heiligste mid
del waarover een geestelijke beschikt,
doch dat hij misbruikt
Slechts verzet kweeken.
Niet deze lidmaten echter dragen
de schuld en de algeheele verant
woording van dit zondige, verdoe
melijke machtsmisbruik, doch de pre
dikanten. Zij zullen daarvoor eens
voor een Hoogere Macht moeten
verschijnen en wanneer op deze
aarde hun Christendom zóóver gaat
als hier, dat men zelfs haat verkon
digt en tot haat opwekt, tevens voor
een wereldsche, aan dewelke zij (ook
krachtens de Schrift) onderworpen zijn
en gehoorzaamheid verschuldigd. Want
wij weten te goed, dat het hier geen
stichtelijk woord betreft voor de inwo
ners van Nieuwland, doch een opwek
king tot stil en georganiseerd verzet
tegen het Nationaal-Socialisme.
Het dient nogmaals en thans mei
klem te worden begrepen en verstaan,
dat deze gestes onmogelijk blijvend
kunnen worden getolereerd en dat aan
alle lankmoedigheid eenmaal een ein
de komt. Vooralsnog hebben wij ech
ter nog steeds de hoop niet opgegeven,
dat voorgangers en gemeenteleden (en
gelukkig zijn er nog, die zulk geschrijf
verachtelijk en goddeloos achten) hun
Christendom doen zegevieren. Wie zul
len er dan gelukkiger zijn dan wij,
daar wij immers alles hebben ingezet
om in broederschap, geluk, vrijheid en
welvaart te samen te bouwen voor ons
Vaderland, ter eere Gods? Bij onzen
strijd daarvoor hebben wij het geloof
als wapen, de hoop als anker, maar
wij weten dat van al deze machten
de liefde het meeste is.
DE HOOFDOPSTELLER.
Hoe kan Zeeland Nationaal
Socialistisch worden?
Deze vraag werd mij gesteld: „Hoe
wordt Zeeland Nationaal Socialistisch
Hoe stelt u zich voor, dat het mogelijk
zal zijn, uw wereldbeschouwing en
levensovertuiging ingang te doen vin
den?"
Mijn antwoord hierop i3 't volgende.
Ik kan natuurlijk niet alles in één ar
tikel behandelen.
In de perste plaats zijn er heel wat
Zeeuwen, die kalm de kat uit den boom
kijken en als de oorlog eenmaal voor
bij is en ze geen angst meer hebben
voor een Engelsche aankomst op onze
kusten, komen ze aan en zeggen dat
ze het altijd met ons eens zijn geweest
Ik behoef niet te zeggen, dat deze soort
menschen nog lang geen Nationaal
Socialist zijn, maar ze zullen wel be
reid zijn mee te werken, zooveel hun
dat mogelijk is.
Ten tweede is er een groep, die, als
ze eenmaal gaan zien en bemerken
dat er verbeteringen komen, ook wel
mee willen doen. Deze menschen wor
den nooit Nationaal Socialist en wel
daarom niet, omdat zij alleen zichzelf
op het oog'hebben en het Nationaal
Socialisme vraagt volledige uitschake
ling van 't eigen ik. De gemeenschap,
het geheele volk, komt in de eerste
plaats, en gis het zoo.is dat de gemeen
schap gediend kah?' worden door iets
van het eigene te verliezen, dan moet
dit zoo gebeuren. Nationaal Socialisme
is offeren, dienen, bereid zijn zich te
geven voor anderen. Niet vragen wie
doet dit of dat maar hoe wordt het
gedaan en dient het ons volk en
vaderland.
De werkelijke Nationaal Socialisten
zullen dus voorloopig alleen de idea
listen zijn. En Zeeland zal Nationaal
Socialistisch worden door zijn Jeugd.
Opvoeding der Jeugd.
Wij zullen beginnen met de jeugd
te vormen en op te voeden. En de
meesten zullen het wel met ons eens
zijn, dat er op dit terrein heel wat te
doen is. De democratische vrijheid is
verworden tot bandeloosheid en de
jeugd is hiervan in de eerste plaats
het slachtoffer geworden.
Men ziet en ervaart in dorpen en
steden baldadigheden, brutaliteiten in
allerlei vorm en op allerlei gebied.
Onderwijzers en predikanten klagen
over plagen en treiteren van hun leer
lingen, over onverschilligheid. In som
mige gevallen ligt de schuld bij de
ouders. Het komt vaak genoeg voor,
dat, als de onderwijzer of zelfs de
predikant een standje uitdeelt, de va
der of' moeder van den bestrafte op
hooge beenen aan komt zetten en niet
wil hebben „dat het kind zoo behan
deld wordt".
Meestal is dit kind dan een verwend,
eigenwijs wezen, dat door een ver
keerde opvoeding totaal bedorven is.
De overheid schuld.
Macn- de grootste schuld aan deze
verwc g der jeugd droeg de over
heid, niets deed om deze verwilde
ring tegen te gaan. Integendeel.
Maar het moet zoo worden, dat de
onderwijzer op de scholen het te zeg
gen heeft. Hij zal de orde, de tucht en
de discipline handhaven. Dit zijn nu
weer woorden, waar velen van rillen.
Tucht en discipline, dat doet denken
aan tyrannie en dwang. Maar deze
angstige hazen hebben een verkeerde
voorstelling van de dingen.
In de kleinste huishouding, van twee
of drie kinderen, moet reeds tucht en
discipline zijn. Iedereen moet daar we
ten op welke plaats hij staat en wat
hij wel en niet kan en mag doen. Gaat
ieder zijn eigen gang, dan loopt zoo'n
huishouding hopeloos in de war. Men
dient rekening te houden met zijn
mede-huisgenooten. Zoo is het precies
hetzelfde in de groote huishouding van
het volk.
In de kleine huishouding is het on
mogelijk, dat de kleinsten het hoogste
woord hebben en alles kunnen doen
wat hun goed dunkt. Nog veel minder
is het toe te staan dat de kleinsten, in
dit geval de jongsten van het volk,
hun eigen wil volgen. Natuurlijk moet
men een kind niet in een glazen huis
zetten. Het moet zich kunnen uitleven,
het moet zijn eigen meening kunnen
vormen en een eigen oordeel. Maar
het moet bijgebracht worden, dat het
niet voor zichzelf leeft, doch een deel
is van de gansche gemeenschap. Dat
het verantwoordelijkheid tegenover zijn
medemenschen moet leeren dragen.
Het moet verstaan, dat men respect
dient te hebben voor ouderen, voor
menschen die iets gepresteerd hebben.
Het moet uit zijn, met brutaliteit tegen
oude menschen. Het kind moet leeren
deze ouderen behulpzaam te zijn, zoo
wel bij het oversteken van den weg,
als bij andere dingen.
Het spreekt vanzelf, dat de onder
wijzer hier voor een mooie en groote
taak staat. Zij zullen het kind eerbied
voor het geschapene, voor de kunst
en de wetenschap, voor hun mede-
mensch, hoe nietig en onbeduidend die
ook moge schijnen, moeten leeren.
En het moet uit zijn met scheef kijken
naar kinderen van een andere school,
wat helaas door vele onderwijzers ge
tolereerd wordt.
Als het kind eenmaal begrijpt, dat
het een deel der gemeenschap is en
als zoodanig zijn steentje heeft bij te
brengen als het ouder wordt, zal het
ook beseffen dat vrijheid' niet ligt in
alles doen wat men zelf wil, maar dat
nieii oorot vrij is, als men geleerd-heeft
te dienen, zich te geven voor anderen.
Het zal tucht en discipline met liefde
aanvaarden, omdat zijn energie daar
door geleid wordt naar één groot ge
meenschappelijk doel, het welzijn van
allen.
Ik mag misschien naar andere arti
kelen in de Z. S. verwijzen, die regel
matig volgen.
Verschillende andere vragen mocht
ik persoonlijk beantwoorden. Het ver
heugt mij, dat op mijn artikel In goe
den zin is gereageerd.
Jo Bev.-V.
DOE NIET ZOO DOMI
Er zijn lezers, die zoo hoffelijk zijn,
om de Zeeuwsche Stroom keurig ver
pakt terug te zenden. Deze couranten
worden dan weer elders uitgereikt. Er
zijn er enkelen, die hun courant even
eens, met porti beplakt, retour zenden.
Deze exemplaren zijn dan voorzien van
aanteekeningen, meer of minder inte
ressant. Bij beide afzend-categorieën
zijn de postzegels behoorlijk betaald.
Jammer, want het is elke week IV2 of
3 cent en dat loopt op en het heeft
geen zin.
Dan zijn er lieden, die de Z. S. onge-
frankeerd retour zenden. Of in de bla
den iets ligt of iets vermeld staat, weten
wij niet, want ze worden door ons
ongeopend geweigerd en komen te
recht in den algemeenen vergaarbak
in Den Haag. Alle retourzendingen zijn
natuurlijk anoniem.
Wij zouden deze booze lieden echter
alleen in gemoede willen aanraden:
„doe niet zoo dom en koop desnoods
dropjes voor IV2 cent, dan hebt u iets
om uw tanden-knarsende ergernis op
bot te vieren en de nasmaak is zoet."
Dus voortaan even nadenken en
geen centen wegwerpen; die zijn he
den te duurl Resultaat heeft het niet,
alleen in uw eigen nadeel en dat is
toch wellicht niet de bedoeling.
Kringhuis Kromme Weele 19
Telefoon 539 - Middelburg
Spreekuren:
Kringleider s
Dinsdag van 1-3 uur en van
171/2-19 uur, en volgens af
spraak.
J. P. Wolffrom,
Onderstormleider der S.S.
die gedurende de afwezigheid van
Voorman Feldmeyer 't Commando
0VQr de Nederlandsche S.S. voert.
Voor hen, die natuurlijk wel gehoord
hebben van de S.S., doch deze niet
luist weten thuis te brengen in 't kader
van onzen tijd, die zoo rijk is aan nieu
we vormen, moge het volgende dienen
ter oriëntatie. De S.S. is in Duitschland
het keurcorps der nationaal-sociallstt-
sche beweging en sinds deze bewe
ging identiek is met het Rijk en zijn
organisatie van den Staat Zij is
de meest volkomen uitdrukking, zoowel
naar het innerlijk als naar de uiterlijke
verschijning, van het idealisme, de
offervaardigheid, de energie, de coiv
rectheid en de discipline, die de ken
merken zijn van de nationaal-socialia-
tische levenshouding. Het corps draagt
het doodskop-embleem, als teeken van
onverbrekelijke trouw aan het beginsel
en den Führer, terwijl de dubbel S.S.-
rune het al-oude zinnebeeld is van heil
en overwinning.
De Nederlandsche S.S. ls op precies
dezelfde wijze voor de Nationaal So
cialistische Beweging het Corps, waar>-
van de leden door volledigen inzet van
hun persoon en door hun levenshou-
ding, tot uitdrukking trachten te bren
gen wat het nationaal-socialisme van
den enkeling, zoowel als van het org»
nisch verband verlangt De leiding der
Nederlandsche S.S. is in handen ge
legd van den Voorman J. H. Feldmeyer,
die op het oogenblik als vrijwilliger
dienst doet in de Waffen S.S. Tevens
is de Nederlandsche S.S. de uitdrukking
van de Germaansche bloed- en lots
verbondenheid.
Wij hopen, dat de S.S. spoedig
door de Zeeuwsche steden marcheert
Een bericht uit Havanna van het
D.N.B. schrijft, dat de tabakshandelaars
van Havanna onder elkaar een inza
meling van sigaren voor den heer
Churchill georganiseerd hebben. Er
werden 2400 der beste sigaren geschon-
ken, welke aan den Brltschen zaakge
lastigde op Cuba met plechtig vertoon
zijn overhandigd.
De heer Churchill kan derhalve weer
een tijdje vooruit. Het zou interessant
zijn te weten, hoe het staat met de
rook-voorraad van soldaten en arbei
ders, die voor dezen wel-voldanen heer
hun leven wagen en gaven. Want, als
straks het Britsche imperium in elkaar
stort, wordt niet de paffende Churchill,
die naar Canada afduikt, doch het
arme volk de „sigaar".