Senioren Orkest Zeeland
geeft lustrumconcert in
Zierikzeese Concertzaal
Brabants Saxofoonorkest
schitterde in Lutherse kerk
n
'Het beest uit
de jungle'
6
Uit op Schouiven-Duiveland
Z1ERIKZEE - Na een drukke werk
week even onderuit ontspannen in
het theater. Als niet betrokkene kij
ken naar anderen in situaties waar
jezelf geen deel van uitmaakt. In ne
gen van de tien gevallen zal dat best
kunnen; niet bij 'Het beest uit de
jungle', een toneelbewerking van
Marguerite Duras naar het verhaal
van Henry James.
'Het beest...' vergde nogal wat van
het publiek. Geen afstandelijk be
zien, maar een intense inleving in die
fascinerende mensen op het podium.
Wie dat niet kon opbrengen, zal de di
aloog als een rijstebrij van woorden
hebben ervaren en weinig hebben ge
voeld van spanning en droefheid, die
'Het Beest..' veroorzaakte.
Specifiek
Henk van Ulsen, sinds de officiële
heropening vorig jaar oktober, weer
op het Concertzaalpodium, zorgde sa
men met Rick Nicolet voor een fraai
staaltje toneel voor specifieke lief
hebbers.
Het verhaal vertelt over John Mar
cher en May Bartram. Hij gaat ge
bukt onder de vaste overtuiging, dat
hem een vreselijk lot wacht, iets dat
hem beloert, besluipt en zal besprin
gen als een beest uit de jungle.
De enige met wie hij dat geheim
deelt is May Bartram. Een toevallige
ontmoeting tien jaar geleden tijdens
noodweer op een boot nabij Napels
bracht hem tot die confidentie. Tien
jaar later, tijdens de hernieuwde ken
nismaking op het slot Weatherend
blikt May niet alleen nog exact op de
hoogte van John's geheim, ze toont
ook alle begrip.
Wachten
Zij wacht samen met John op dat
onheilspellende, dreigende lot. Wach
tend eikaars vriendschap delend
(opera bezoeken, wandelen, discus
siëren, dineren). May wachtend uit
liefde voor John en tenslotte besef
fend, dat juist dit wachten 'Het beest
uit de jungle' moet zijn.
John, volkomen opgaand in zijn
lotsbestemming, gaat geheel voorbij
aan haar liefde. Hij koestert zich in
de vriendschap, toont daar ook zijn
diepe waardering voor, maar voelt
niet haar subtiele signalen, die hem
nog hadden kunnen behoeden voor
zijn lot: een leven zonder intense lief
desbeleving, die toch zo nabij was.
Epiloog
Zonder het zelf te beseffen wordt
hij door 'Het beest..' besprongen. Pas
enkele eenzame jaren na haar dóód,
door Marguerite Duras knap ver
werkt in een krachtige epiloog, be
seft de man dat de relatie met deze
vrouw tot iets groots had kunnen
worden.
Waarom toch die subtiele signalen
van May, waarom schreeuwt ze haar
liefde voor deze man niet uit? Omdat
ze leefde in het Victoriaanse tijdperk;
openheid over emoties en gevoelens
bestond niet.
Respect
En de man, was hij werkelijk zo
egoïstisch alleen maar met z'n eigen
obsessie bezig te zijn? Nee, John han
delt ook uit respect. Een huwelijk
met May is uitgesloten, omdat ze zijn
geheim kent. Van een echtgenote kun
je niet vergen, dat ze jarenlang wach
ten op een lotsbestemming met je
deelt; zulke dingen bespreek je hoog
uit met je vriendin. Wellicht is dat
één van de waardevolste dingen, die
hij te bieden heeft: respect voor de
vriendschap; dus respect voor May.
Het volgen van de dialoog bleek in
spannend: wat werd gezegd, was van
belang, hetgeen werd verzwegen nog
Doeltreffend
Droevig stemt het voortschrijden
der jaren, nadrukkelijk weergegeven
met de pianointermezzo's door Timo
thy Coleman. Strak, maar zeer doel
treffend bleek het zuilendecor. De
tailuitwerking was niet nodig om de
kilte, maar ook de rijke historie van
het slot te voelen. Die plaats van han
deling betreft - in tegenstelling tot
het oorspronkelijk verhaal van Hen
ry James - een keuze van Marguerite
Duras. Juist deze entourage bestem
pelt de eenzaamheid en de hunkering
naar de sterke vlam der liefde.
Spel
Uitmuntende acteerprestatie na
tuurlijk wederom van Henk van Ul
sen. Prima gedoceerd, zijn tegen
speelster volledig de ruimte latend
die haar toekwam. Rick Nicolet ver-
rastte in haar overtuigende vertol
king van May.
Zonder grime, maar geheel vanuit
het eigen spel gaven speler en speel
ster op knappe wijze blijk van het ou
der worden. Een toneelavond van for
maat, die Uit op Schouwen-Duive-
land geen uitverkocht huis opleverde,
maar dat zou bij een dergelijke voor
stelling wellicht ook iets te veel ge
vraagd zijn.
A. P.
AMSTERDAM - De Amsterdamse
brandweer gaat de acties verscher
pen. Vanaf maandag 4 november zul
len geen buitengewone branden meer
worden geblust. Dit zijn branden van
auto's containerbranden en ook bran
den in slooppanden.
Met ingang van donderdag 7 no
vember zal de brandweer in de hoofd
stad ook geen branden meer blussen
in gemeentelijke gebouwen. Bij deze
verscherpte acties blijft voorop staan
dat de veiligheid van personen niet in
gevaar mag komen.
WASHINGTON/GENEVE De
Amerikaanse president Ronald Rea-
gen gaat akkoord met het Sovjet
voostel om het aantal offensieve
kernraketten te halveren. In zijn we
kelijkse radiotoespraak beklemtoon
de de president echter dat de vermin
dering betrekking moet hebben op
vergelijkbare systemen.
Het 45-koppig Senoiren Orkest Zeeland speelde haar repertoire in de Concertzaal.
ZIERIKZEE - Het Senioren Orkest Zeeland bestaat
vijf jaar en dat heeft het muzikale gezelschap gevierd
met drie lustrumconcerten. Twee al eerder in Kapelle en
Aardenburg en zaterdag kon de bevolking van Schou-
wen-Duiveland nader kennis maken met het orkest in de
Concertzaal te Zierikzee. Zeker 200 mensen hebben hier
aan gehoor gegeven en gelet op de kwaliteiten van het ge
zelschap en het afwisselende repertoire zal het publiek
er geen spijt van hebben gehad, dat zij het regenachtige
weer eerst moest trotseren.
in den lande ook een dergelijk gezel
schap in Zeeland wilde realiseren.
Dat gebeurde dan ook op 18 septem
ber 1980.
Uitgebreid
Het orkest telde meteen 34 leden;
een aantal dat nu is uitgebreid tot 45
muzikanten. Op Sint-Philipsland en
Tholen na is iedere Zeeuwse regio
vertegenwoordigd in het orkest.
Everwijn: ,,Ik hoop, dat we binnen
afzienbare tijd alle streken in Zee
land in ons orkest kunnen begroe
ten". Er wordt vaak een beroep ge
daan op het orkest, dat zichzelf de
limiet van een concert per maand
heeft opgelegd, want er moet ook een
repertoire worden ingestudeerd. Het
speelt voornamelijk voor gehandi
capten en bejaarden, maar zaterdag
was de jongere garde ook vertegen
woordigd, zij het in geringe mate
Maar het lustrum was voor het ge
zelschap voldoende reden om meer
concerten te geven. Voordat het or
kest de eerste tonen onder leiding
van dirigent Daan Burger kon inzet
ten, heette Everwijn iedereen van
harte welkom. In het bijzonder richt
te hij zich tot de afvaardiging van de
Koninklijk Nederlandse Federatie,
Opperste concentratie...
De voorzitter van het orkest, H. P.
Everwijn, stak allereerst een praatje
af over de nog korte geschiedenis van
het Senioren Orkest. Het initiatief is
gekomen van E. H. Aalders, die gefas
cineerd door ouderenorkesten elders
initiatiefnemer Aalders en burge
meester Th. H. de Meester.
„De provincie staat helemaal ach
ter ons werk en heeft ons een subsidie
gegeven. Ook hebben we de gemeen
ten in Zeeland aangeschreven met het
verzoek een sympathie-bijdrage te
geven van één cent per inwoner. Op
Schouwen-Duiveland hebben alle ge
meenten op Bruinisse na instem
mend gereageerd op ons verzoek. Ik
hoop, dat de overigen alsnog over de
brug zullen komen", aldus Everwijn.
Muziek
En toen was het tijd voor de mu
ziek. Met het Zeeuws volkslied werd
het spits afgebeten. De Senioren Or
kest Zeeland Mars, door het orkestlid
C. I. Meliefse geschreven, volgde. Met
W. Lazeroms's Fantasia a la Carte was
het muzikale gebeuren in volle gang.
Met het Petite Suite Pittoresque van
W. Hautvast oogstte het orkest on
langs tijdens een festival in de Rot
terdamse Doelen al veel succes en dat
werd zaterdag nogeens dunnetjes
overgedaan. Onderdelen van de Suite
waren Prelude Classique, Danse Po
pulaire, Intermede moderne en Final
Baroque..
Na de stukken Crimond-koraal RB
13 en Hyfrydol-koraal RB 38 was het
pauze en hadden zowel muzikanten
als toehoorders gelegenheid om een
kop koffie te nuttigen. Het program
ma werd vervolgens voortgezet met
For peace and freedom (H. Glansch),
Bergsteiger Polka (H. Ferstl), In So
merset met Georgian Bath, In the
south en Grabbist Hill (Jack Har
vey), Fest in Europa-overture (arran
gement W. de Lange), The Old Timers
Medley (arrangement J. van Bee-
kum) en tot slot Kaisermarsch (Jos
Rijke). De muzikanten werden aan
het einde van hun repertoire met veel
hulde en applaus bedankt.
Staande ovatie van publiek
ZIERIKZEE - Bijna honderdvijftig jaar geleden probeerde Adolphe Sax de
bestaande basklarinet te verbeteren. Het werd een nieuw instrument: de
saxofoon. Na een moeizame start vond de saxofoon eindelijk zijn weg zowel
in de klassieke muziek als in de jazz. Adoplhe Sax was een Belg. Vandaar dat
veel muziek voor saxofoon uit België stamt. Ook tijdens het eerste concert
van een nieuw Ars Musica-seizoen was dat te merken: een groot deel van het
concert bestond uit Belgische muziek. Het concert werd gegeven door het Bra
bants Saxofoonkwartet bestaande uit Jean Pennings, sopraansaxofoon, Hans
de Jong, altsaxofoon, Ron Pat, tenor-saxofoon en René de Jong, baritonsaxo
foon.
Alleen al om te zien zijn saxofoons
prachtige instrumenten. Tegen de
achtergrond van de zwarte kostuums
staken de koperkleurige saxofoons
schitterend af. Maar ook wat de
klankmogelijkheden betreft viel er
deze avond veel te ontdekken: de
klankkleur van elk instrument af
zonderlijk, maar ook het enerveren
de geluid wanneer er fortissimo
akkoorden werden gespeeld door het
gehele kwartet. Zowel het gedeelte
voor als na de pauze werd geopend
met een werk van een Belgische com
ponist. Het is leuk om te bedenken
dat de componist van het werk na de
pauze (Devreese) een leerling is van
Marcel Poot, met wiens 'Scherzo' het
werk begon. Hoewel de 'Vijf diverti-
menti' moderner van klank zijn vie
len er toch een aantal overeenkom
sten op. Overigens zal het me niet
verbazen als een aantal luisteraars
moeite hebben om deze werken 'op
het eerste gehoor' te begrijpen. Met
name het werk van Devreese met zijn
vijf delen vroeg veel van het publiek
dat toch veel bewondering kon op
brengen voor de virtuositeit waar-
meer deze werken gebracht werden.
Indrukwekkend
Beide concertdelen gingen na de
wat nieuwere klanken over naar een
bekender klankidoom. Van het 'Gra
ve et Presto' van de Franse componist
Jean Rivier viel vooral het Grave op.
Begeleid door prachtige akkoorden
op de alt. tenor en baritonsax speelde
Jean Pennings een indrukwekkende
melodie op de sopraan-saxofoon,
waarna het bijna klagende Grave
overging in een virtuoos Presto. Tben
volgden de wereldberoemde melo
dieën uit de 'Driestuiversopera' van
Kurt Weill. Muziek in een stijl die
aan de ene kant duidelijk is beïn
vloed door de jazz, maar aan de ande
re kant ook zeer persoonlijk is. Het is
muziek in een taal die iedereen ver
staat en dat was duidelijk de bedoe
ling van Kurt Weil toen hij in 1928 een
tweehonderd jaar oude 'bedelaars-
opera' herschiep in een satirisch
Singspiel met als achtergrond de Ber-
lijnse onderwereld uit de jaren twin
tig. Deze bewerking voor saxofoon
kwartet sloeg duidelijk aan: ook in
de pauze kon men de melodie hier en
daar nog waarnemen.
Het eerste deel van het concert
werd besloten met een werk van Ma-
richal. Het 'Pour le Plaisir' heeft een
originele indeling: om te beginnen, te
lachen, over na te denken en te beslui
ten. Het werk had wat volksmuziek-
achtige thema's waarbij het deel
'Pour finir' bijna de allure van een fu
ga aannam.
Na de bekende 'Weill-klanken' was
dit werk in een wat tussenliggende
stijl een goede overgang naar het ge
deelte na de pauze
Meerdere componisten zoals Jan
van Dijk, Kees van Unen en Kees
Schoonenbeek werden geïnspireerd
door de klank van dit ensemble en
schreven speciale composities. Ook
in de muziekgeschiedenis komt het
regelmatig voor dat uitstekende in
strumentalisten de oorzaak waren
van het ontstaan van nieuwe compo
sities. Ook bij de reeds genoemde
'Vijf divertimenti' was dit het geval.
Frederic Devreese droeg dit werk op
aan het Brabants Saxofoonkwartet.
Na een Belgisch begin van deze
avond, ook een Belgisch slot: het eer
Dinsdag 5 november
Nederland 1
09.30 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
10.00 uur Dan beng ik bang, afl, 3
11.00 uur De Romeinen in ons land,
afl. 2.
11.30 uur Sovjet Unie 1917-1953, afl.
3.
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
14.30 uur De Carsons, Australische
serie. Estelle komt haar zelfmoordpo
ging weer te boven en de film kan dus
doorgaan. Robert en Jennifer zetten
zich in voor het weeshuis.
15.15 uur In de lens gevangen, een se
rie filmportretten van in- en uitheem
se dieren. Vandaag: De zeeotters.
15.55 uur 'n dik uur Dick, gevarieerd
middagprogramma.
16.35 uur Vrouwtje theelepel.
16.55 uur Mijn idee, tv-serie voor en
door kinderen.
17.30 uur Journaal
17.46 uur Popsjop-TV, popprogram
ma.
18.25 uur Kind en Basisschool Deel
II, les 5. (herh).
18.55 uur De Fabeltjeskrant
19.00 uur Thomas en Senior, jeugdse
rie (6). Thomas en Senior blijven de
boeven ondanks alles toch volgen en
zien kans een belangrijk telefoon
gesprek af te luisteren.
19.25 uur The Cosby Show, Ameri
kaanse tv-serie. Denise wil beslist
niet naar de Princeton University, de
hele familie komt hiertegen in
opstand.
20.00 uur Journaal
20.28 uur De helemaal alleen in je
eentje show, spelprogramma gepre
senteerd door Frank Masmeijer.
21.45 uur Hier en nu.
22.20 uur Meditatief moment, poëti
sche filmimpressie.
22.25 uur Hill Street Blues, Ameri
kaanse tv-serie. Afl.: G.Q. Joyce ver
pest een zaakje voor de officier van
justitie en Renko wordt beschuldigd
van lafheid.
23.10 uur Cheers, Amerikaanse
comedy-serie. Afl. Fairy tales can co
me true. Cliff maakt een afspraakje
tijdens het gekostumeerde bal in
Cheers. Hij is alleen wel bang dat hij
zonder zijn vermomming erg tegen
zal vallen.
23.40 uur Journaal
23.45 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
14.00 uur Kijk, als je tekent zie je
meer, afl. 2.
14.30 uur Engels Basisonderwijs klas
5, afl. 2.
17.00 uur Op jezelf. Serie over men
sen die om één of andere reden voor
zichzelf zijn gaan zorgen. Afl: Ge-
scheidn ouders, (herh.)
17.40 uur Open Universiteit: De
bouwvergunning (cursus: Gedragin
gen Openbaar Bestuur I).
18.15 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.20 uur Paspoort voor Italianen
18.30 uur Sesamstraat
18.45 uur Jeugdjournaal
19.00 uur Journaal
19.12 uur Familie Wijntak, jeugdse
rie. Met Din Bauer, Brenda van Dijk,
Maikel Austen, e.a. Regie: Frank Zi-
chem. Alf. 6.: Een weg terug. Ieder
een heeft moeder verteld dat Brian
ziek thuis is, maar nu ze uit het zie
kenhuis ontslagen is gaat die smoes
niet meer op. Het wordt tijd dat ze
Brian vinden.
19.37 uur Kenmerk, actualiteitenma
gazine.
20.00 uur Voor niks gaat de zon op, in
formatief programma over consu
mentenzaken. Afl. 2.:....en de verze
kering dekt de schade.
20.55 uur Panoramiek, achtergrond
informatie bij ontwikkelingen in de
internationale politiek.
21.30 uur Het hart van de draak. Afl.
4: Trouwen. Het huwelijksritueel in
China.
22.30 uur Journaal
22.45 uur Den Haag vandaag
23.00 uur Ruimtevlucht Wubbo Oc-
kels. Voorlopige samenvatting van de
vlucht met het ruimteveer Challen
ger, waaraan o.a. onze landgenoot
Wubbo Ockels deelneemt.
23.20 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
BRT 1
14.00 uur Schooltelevisie.
17.00 uur Schooltelevisie
17.55 uur Nieuws
18.00 uur Tik Tak, (83-herh)
18.05 uur Plons, kinderprogramma.
Afl. 41: De spreeuwen.
18.10 uur Emma en Opa. Kinderserie.
Afl. 11: November.
18.20 uur Candy Candy, 26-delige se
rie over een weesmeisje. Afl. 26: va
der Boom weet alles.
18.40 uur Juke Box.
18.50 uur 11 11 11 - overzicht van de
aktie (i.h. kader van ontwikkelings
samenwerking).
18.55 uur Uit je doppen: Een vaste
job. Reportage over jongeren die te
werkgesteld zijn in staatsinstellin
gen of parastatalen. Regie: Mita Ber
gé.
19.10 uur Veilig en zuinig autorijden.
Afl. 8: Uw veiligheid komt op de eer
ste plaats. Presentatie: Jessie de Ca-
luwé en Emiel Goelen. Regie: Gil Ver-
haert. (herh).
19.40 uur Lotto, mededelingen en
vanavond
19.45 uur Journaal
20.10 uur Kunst-zaken
20.10 uur I.Q., Kwis met denk- en
weetvragen gepresenteerd door Her
man van Molle. Regie: John Erbuer.
20.50 uur Labyrint. Hoe groen wordt
de woestijn? Door toenemende bevol
kingsdruk, ontbossing en primitieve
landbouwtechnieken dreigt woestijn
vorming van het landschap. In Egyp
te werkt men aan een project waar
door men een zo rationeel mogelijk
irrigatiesysteem hoopt te ontwikke
len.
21.40 uur Boekenbeursnieuws.
21.45 uur Uitzending door Derden:
Programma van de Liberale Radio-
en TV-Om roep.
22.35 uur Journaal. Aansl. Coda: The
Summer knows, van Michel Legrand,
door Marc Matthijs, piano.
BET 2
19.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische tv-serie. Afl. 29. Angela en Su
san kunnen niet goed met elkaar op
schieten in hetzelfde gezin. Wayne
doet al het mogelijke om Fiona te
overtuigen haar grondbezit te verko
pen.
19.25 uur Tijdrover. Doe-het-zelf.
Vandaag: Asfalt leggen en vernieu
wen van dakbedekking. Presentatie:
Paul de Bolle.
19.42 uur Mededelingen en
programma-overzicht.
19.45 uur Journaal
20.10 uur De kleine waarheid, tv-
serie van Willy van Hemert naar de
triologie van Jan Mens. Deel 8. Met:
Willeke Alberti, Emmi Lopez-Dias,
Jacques Commandeur e.a. (herh).
Marleen is vastbesloten met Jan En-
gelmoer een veel oudere, gescheiden
man te trouwen.
21.25 uur Goya, zesdelige serie van
José Ramon Larraz. Met: Eric Majo,
Laura Morante, Raf Vallone, e.a. Afl.
1: La Cucana. Goya leert schilderen
bij oude meesters. Om toegelaten te
kunnen worden aan de Koninklijke
Academie van San Fernanod schil
dert hij „Christus aan het kruis".
Wanneer hij een belangrijke opdracht
krijgt wil hij die in zijn eigen, lossere
stijl maken.
22.20 uur Handel en wandel. Afl. 2:
Het goede met zorg omringd. Kwali
teit is meer dan een goed produkt al
leen. Presentatie: Viona Westra
(herh.).
ste kwartet van Jean Baptiste Singe-
lée, het enige werk dat niet uit deze
eeuw stamde. Dit 'Quator' is op zich
zelf geen werk met grote muzikale
verrassingen maar wel'gewoon mooi'
om te horen en dus ook een waardige
afsluiting van deze avond.
De staande ovatie van het publiek
was meer dan terecht, want over één
ding was iedereen het eens: het Bra
bants Saxofoonkwartet is een uitste
kend op elkaar ingespeeld ensemble
met goede verhouding in de dyna
miek en zowel individueel als in het
samenspel heeft de groep een gewel
dige technische vaardigheid. De ge
concentreerdheid waarmee zij musi
ceerden dwong terecht grote
bewondering af. Een goed begin van
een nieuw seizoen 'Ars Musica'.
M. v. d. V.
55
„Doe je aan sport, Lucas?"
„Ja, juffrouw. Voetbal en Hij
aarzelde even.
„Nu en?"
„En tennis, juffrouw."
Pit straalde opeens.
„Tennis jij? Wat leuk."
Robbert dacht: Ja, dat had je van
een chauffeur niet verwacht, kleine
rakker. En om hot meer aannemelijk
te maken, zei hij. „De jonker heeft
het mij geleerd, juffrouw."
„Nu. die kan er anders een be
droefd beetje van," zei Pit kalm.
Robbert had wel willen glunderen.,
Wat deden die woorden hem een ont
zaglijk plezier.
„Och. dat gaat nog al," zei hij.
Pit knipoogde vol verstandhou
ding.
„Kom, kom," zei ze ondeugend.
Het was of het simpele feit. dat 'de
jonkheer' in tenniscapaciteiten te
kort schoot, het ijs gebroken had. Pit
leunde genoeglijk een arm op het por
tier.
„En hou je van muziek, Lucas?"
„Ja. heel veel, juffrouw."
„Doe je aan muziek?"
„Ik zing maar een beetje, juffrouw.
En ik speel ook een beetje viool."
Pit dreigde hem met haar vinger.
„Ik geloof, dat jij al te bescheiden
bent, Lucas."
Zo van dichtbij gezien waren haar
ogen violet. Robbert lachte maar
eens, alsof hij verlegen was.
„Als we nu eens komen tennissen
'op 'Sonnewende', moet jij eens mee
doen, Lucas. Ik heb zo'n idee, dat jij
door CISSY VAN MARXVELDT
flinke smashes geven kunt. En wat
die anderen spelen, dat is doodge
woon kaatsballen."
Ja, een echte chauffeur zou nu sta
melen en blozen. Het blozen ging niet
op commando. Het stamelen wel.
„Maar u ver vergeet, ik
ik kan toch niet als - chauf
feur
„Onzin. Waarom niet?" zei een ver
ontwaardigde Pit. „Als je toch goed
tennissen kunt, want dat kun je, is
het niet, Lucas?"
„Ja, dat gaat nogal, juffrouw."
Leuke bescheiden boy, dacht Pit.
„Welnu." zei ze, „dan zal ik wel zor
gen, dat je meedoet."
„Maar hoe zouden de anderen er
over denken?" waagde Robbert.
„Wat kan mij dat schelen? En die
zullen het trouwens wel goed vinden
ook."
Robbert zweeg even. Dan zei hij:
„Ik ben toch bang, dat juffrouw Heu-
velink
„Och. wat kan mij juffrouw Heuve-
link schelen! Zeur toch niet zo, Lu
cas," zei Pit.
Hij vond haar verontwaardiging al
lerliefst.
Opnieuw stoof een grote auto voor
bij. Pit ging rechtop zitten.
„Zullen we weer eens van wal ste
ken?" zei ze. „Wat zijn ook weer de
eerste handgrepen? Zie je wel, wat
een uil ik ben, Lucas?"
's Avonds aan tafel zei Gerrit Jan:
„Ik hoop niet, dat u het te druk vindt,
tante Melie, maar ik heb de Burcht
vrouwen gevraagd om hier te komen
musiceren."
„Nee, ik vind het helemaal niet te
druk, jongen," zei tante Melie.
„Maar ik vind het te druk." Reep
schudde zijn hoofd. „Allemensen,
war moet dat heen, wanneer we die
kinderen altijd over de vloer heb
ben."
„Ik dacht overigens, dat jij je voor
één van die kinderen nogal interes
seerde," merkte Paul zoetsappig op.
„We zijn niet allemaal met jouw
liefdes-saus overgoten," smaalde
Reep.
„Dus ik kan me weer in mijn ka
mer gaan opsluiten." Robbert zuchtte
kwasi-tragisch.
„Behalve wanneer we je nodig heb
ben," zei Gerrit Jan.
„En dan om te musiceren," smaalde
Reep. „Jij hebt net zo veel muzikaal
gevoel alfc een hyena."
„Zelfs als ik dat had. zou je het
prijzenswaard in me moeten vinden,
dat ik het ontwikkelen wil." Gerrit
Jan kneep zijn uilebril wat vaster.
„Ella wil duetten met me instude
ren heeft ze gezegd."
„Nu, dan vlucht ik de hei op,"
schrok Reep.
„Och. maar dat kan toch heus heel
aardig zijn," zei tante Meli.
„Als u hem maar eerst eens hebt
horen balken, zult u die boud-
gesproken woorden we) gauw intrek
ken," plaagde Robbert
(wordt vervolgd)