HET KERSTFEEST WORDT
AL SINDS 354 OP
25 DECEMBER GEVIERD
Wist
U.
Hulst-
Mistletoe
4
Het
heidens
zonne
wende-
feest
DE KERSTROOS
Gezellige kerstviering van
plattelandsvrouwen Ellemeet
STREEKNIEUWS
UW Kerstfeestviering
met sociëteitbezoekers
Bruse bejaarden vierden
kerstfeest in 't Opper
De meeste problemen van de kerst
viering concentreren zich wel rondom
de datum, die voor de herdenking van
Christus' geboorte is uitgekozen en de
kerstboom, die elk jaar weer in vele
kamers pronkt als een westerse
kristallisatie van het grote wonder,
dat toch eigenlijk in het oosten plaats
vond.
Het is een misvatting, wanneer men meent, dat
van de dag van Christus' komst af in de stal van
Bethlehem jaar in jaar uit dit heilsfeit is herdacht. In
de eerste plaats zou dit onmogelijk zijn, omdat men
niet met zekerheid heeft kunnen vaststellen, wan
neer de Vredesvorst geboren werd. En daarnaast wa
ren de eerste christenen er zeer afkerig van om een
geboorte te herdenken. Wel werd de dag van iemands
dood als een bijzondere aangewezen, vandaar dat de
droeve gebeurtenissen op Golgotha en de opstanding
van Christus wel terstond werden gezien als geden
kwaardige feiten. Evenzo vierde men ook het
Pinksterfeest, maar de Kerstdagen kenden de pio
niers van het christendom niet.
Later heeft men dit gezichtpunt gewijzigd en com
bineerde men de viering van Jezus' geboorte met de
Driekoningendag. Deze feestdag gold trouwens als
een gedenkdag voor meer belangrijke bijbelse ge
beurtenissen. Zo gedacht men dan naast de komst
der drie oosterse vorsten de bruiloft in Kana, bij wel
ke gelegenheid Jezus zijn eerste wonder verrichtte
en water in wijn werd veranderd. Ook de spijziging
van vijfduizend mensen met vijf broden vond men
herdenkswaardig, maar al deze heilsfeiten werden
Het kerstfeest - of midwinterzonnewendefeest - is
van oorsprong een heidense festiviteit van de on
overwonnen zonnegod. Sinds de 4e eeuw viert de
christenheid de 25e december als tegenhanger hier
van.
Het gebruik van een kerstboom, die altijd groen
blijft en zodoende het zinnebeeld van het eeuwig le
ven, stamt uit de germaanse tijd. De Germanen ver
eerden bomen en de den nam hieronder een bijzonde
re plaats in.
Van de eerste kerstboom in de kerk wordt melding
gemaakt omtrent 1521 in Schlettstadt in de Elzas.
Pas omstreeks 1604 kende men in Straatsburg de ver
sierde kerstboom, waarin papieren rozen en blad
goud, appels en koekjes werden gehangen. In 1737
ging men er zelfs toe over hem te verlichten.
tegelijk door driekoningendag weer in de gedachten
der christenen opgefrist.
Naarmate de tijd voortschreed, werd de viering
van Christus' geboorte meer centraal gesteld. Het
concilie van Nycia in 325 erkende de driekoningen
dag als christelijke feestdag en daarna werd het
Kerstfeest ook in westerse landen ingevoerd. In 353
werden de Kerstdagen reeds met grote luister in Ro
me gevierd. Echter nog steeds op de zesde januari.
Een andere datum
Het is zeer merkwaardig, dat men in het jaar 354 de
datum van het Kerstfeest plotseling verplaatste
naar 25 december. Dit gebeurde door Liberius, in die
dagen bisschop van Rome. Men heeft nooit zekerheid
kunnen verkrijgen over de oorzaak van deze wijzi
ging. Er zijn echter verschillende theorieën over.
Sommige leiden de datum van Christus' komst op
aarde af uit de dag, waarop de hogepriester in Israël
elk jaar alleen het allerheiligste in de tempel betrad.
Deze datum heeft men kunnen uitrekenen. De hoge
priester Zacharias werd in dat allerheiligste de ge
boorte van Johannes de Doper verkondigd. Vanuit
die datum meende men de dag van Maria's zwanger
schap te kunnen vaststellen en zo resulteerde de vij
fentwintigste december als de datum van Jezus' ge
boorte.
Een tweede groep zoekers vestigde zijn aandacht
op het Joodse feest Chanuha, dat op de vierentwin
tigste dag van de negende maand naar de Joodse ka
lender werd gevierd. In het middelpunt stond daar
bij de inwijding van de tempel. Deze dag van het
Joodse feest komt overeen met de 25ste december
van onze kalender. Omdat de wijze waarop dit Jood
se feest gevierd werd, overeenkomst vertoonde met
onze Kerstfeestviering, leidt men dan af dat de
christelijke kerk het Kerstfeest in de plaats heeft
gesteld van dat tempelwijdingsfeest. De Kerstvie
ring heeft zich echter van het westen naar het oosten
verbreid, zodat voor deze opvatting slechts weinig
voorstanders zijn.
Ook meent men wel dat het heidense feest der zon
newende als bakermat moet worden gezien van het 1
Kerstfeest, omdat deze grote feesten in lang vervlo
gen dagen omstreeks dezelfde tijd werden gehouden
als een uitbundige groet aan de geboorte van nieuw
leven in de natuur. De juiste oorzaak van de Kerst
viering op 25 december heeft men tot op de huidige
dag nooit met zekerheid kunnen vaststellen. Wel
heeft het tot ongeveer 450 geduurd, alvorens men
overal in de christelijke wereld het Kerstfeest op de
zelfde dag vierde.
En de boom?
Het tweede vraagstuk vindt men in de kerstboom.
Ook de versiering daarvan met appels, denappels,
suikerwerk vormt een probleem voor de zoekers
naar oorzaak en gevolg. Uit oude geschriften heeft
men kunnen vaststellen, dat men omstreeks 1600 in
Straatsburg al kerstbomen aantrof. Weliswaar wa
ren zij nog niet zo prachtig opgetuigd en verlicht als
de pronkstuken uit onze dagen, maar men kan deze
sober versierde dennen toch wel zien als de stamva
ders van onze kerstbomen.
Zij kwamen in de huiskamers terecht, vermoede
lijk tengevolge van een oud bijgeloof. Mogelijk wer
den vroeger ook takken van dennen en andere bo
men aangewend om luister bij te zetten aan heidense
feesten. Zowel dat bijgeloof als die feesten stonden
in verband met de komst van nieuw leven in de na
tuur. Men verzamelde allerlei takken, die werden ge
plant in potten, lang voordat het nieuwe jaar aan
brak. Wie omstreeks de Kerstdagen de mooist bloei
ende tak bezat, zou een groot geluk ten deel vallen.
Later ging men ertoe over, die takken te versieren
en langzamerhand werden zij zelfs door bomen ver
vangen. In de oudste geschriften spreekt men alleen
over loofbomen. Later werden de naaldbomen en
speciaal de dennen meer populair. Algemeen wordt
de theorie aangehangen van een vaststaand verband
tussen de kerstbomen en de heidens-germaanse joel
feesten, die werden gehouden ter gelegenheid van de
zonnewende. Bij de voortschrijdende kerstening van
het westen verloren deze grote feesten huh beteke
nis, maar de volksgewoonte droeg de kerstboom
over aan het kerstfeest. De christelijke kerk heeft
zich daartegen niet verzet. De verbreiding van het
christendom zou er ten zeerste door zijn vertraagd.
De geestelijkheid bepleitte zelfs een langzame over
gang van de oude gebruiken naar meer christelijke
gedachtenkringen.
Zo is het licht van de kerstboom, dat vroeger
scheen als een voorbode van het komende nieuwe
zonlicht geworden tot een symbool van een groter
Licht, dat eens de gehele wereld zal verblijden.
Een legende
De versiering met appels gebeurde als een symbool
van de komende vruchtbaarheid. Later heeft men dit
wel eens uitgelegd op een andere wijze. De appels
moesten zijn een herinnering aan de zondeval van
Adam en Eva in het paradijs, waar de kiem werd ge
legd voor Christus' komst op aarde. De verboden
vrucht, waarvan de eerste mensen hebben gegeten,
zou een appel zijn geweest. Deze redenering zal wel
geheel op de verbeeldingskracht der mensen zijn ge
baseerd.
De kerstboom heeft enkele eeuwen nodig gehad
om de wereld te veroveren. Nog steeds verovert hij
meer terrein. Van Duitsland uit is hij zijn zegetocht
begonnen en vermoedelijk zijn het ook de Duitse
emigranten geweest, die de kerstboom in Amerika
hebben geïntroduceerd.
Het moge waar zijn, dat de oorsprong van dit
kerstverschijnsel heidens is en dat het in meer of
minderemateer toe heeft bijgedragen, dit bij uitstek
kerkelijke feest te populariseren, anderzijds heeft de
kerstboom er veel aan meegewerkt, om velen door
zijn feërieke verlichting aan te trekken. Daardoor
werden ook velen er toe gebracht in de donkere da
gen van hun leven te zoeken naar het warme licht,
dat ons via de kerstboom toestraalt uit de stal van
Bethlehem. Dit grote licht zal eeuwig blijven schij
nen in een duistere wereld vol haat en ellende.
dat de krenten voor ons kerstbrood afkomstig zijn
uit Griekenland, speciaal van de eilanden Ithaka
en Zante?
dat deze krenten een soort druiven zijn?
dat men in sommige streken van Griekenland uit
deze krenten een speciale zoete wijn perst?
dat in Engeland de befaamde ..Christmascake" reeds
vier weken voor het kerstfeest gebakken wordt?
dat de 2e kerstdag in Engeland ,,Boxing-day" ge
noemd wordt, omdat men daar familie en vrien
den op deze dag geschenken geeft?
dat eveneens in Engeland de groenteman tijdens de
kerstweek naast groente ook kerstbomen en mist
letoe verkoopt?
dat een verliefd meisje, gekust onder een takje
mistletoe, binnen een jaar zal trouwen, althans
volgens de traditie?
dat de vrucht van de mistletoe of maretak, een witte
bes, giftig is?
dat Nazareth, het stadje in Galilea, waar het kind
Jezus opgroeide, thans En-Natsire heet en onge
veer 10.000 inwoners telt?
dat ook in België, in de provincie Oost-Vlaanderen
een plaatsje ligt, dat Nazareth heet?
De altijd groene hulst vormde volgens oude hei
dense begrippen een symbool van vriendschap en
vrede. Hij werd reeds door de Romeinen gebruikt bij
hun Saturnaliën, de feesten van de verbroedering,
waarbij het standsverschil kwam te vervallen en ie
dereen gelijk was. Zo werden slaven tijdens het feest
bediend door hun heer.
Het gebruik van de misteltoe of maretak met
Kerstmis, is een eeuwenoude traditie, door Engeland
ingevoerd. Volgens een oude legende speelde de ma
retak een rol in een godendrama, waarbij Loki, de
god van het vuur Balder, de lievelingszoon van de
godin Frigg met een mistletoe-pijl doodde. Zijn moe
der wekte hem echter weer uit de dood op tot nieuw
leven. Onder de mistletoe mag men nu ongestraft
kussen, want hij is aan geen eed of conventie gebon
den.
Hoe is de kerstroos nu eigenlijk aan haar naam ge
komen? Wij zullen u dit eens vertellen.
Het dochtertje van een der herders had Jezus ook
gaarne een geschenke gegeven, maar haar vader was
daarvoor te arm. Hij bezat vrijwel niets, zelfs geen
lammetje. Moedeloos dwaalde het meisje over de
dikbesneeuwde velden van Efrata, toen er opeens
een engel kwam, die met zijn vleugels de sneeuw
aanraakte, waarna overal uit de grond bloeiende ro
zen ontsproten, die het meisje plukte om ze de hei
land te kunnen aanbieden. Zo zijn de kerstrozen ont
staan, ze dienen nu nog steeds voor versiering tijdens
de kerstdagen.
En nu iets over de behandeling van deze plant.
Eerst de opmerking dat de kerstroos niets gemeen
heeft met de ons bekende rozen, ze is er zelfs geen fa
milie van.
Ontvangt ge een dergelijke sierlijke plant, plaats
haar dan niet te warm, want kunstmatige warmte en
dan vooral de gemeenlijk droge warmte, kan ze maar
heel slecht verdragen. U zult er langer plezier van
hebben indien zij geplaatst wordt in een onver
warmd vertrek, doch wel vorstvrij natuurlijk en zo
veel mogelijk in het licht.
Is zij uitgebloeid, dan heeft deze plant als tuin
plant nog veel waarde, maar dan vraagt zij een goede
verzorging. Men mag een uitgebloeide plant niet bui
ten zetten terwijl het nog vriest, u dient hiervoor
open weer af te wachten.
Zij vraagt dan een goed plaatsje, waarbij u er reke
ning mede moet houden, dat zij het in de volle zon
niets naar haar zin heeft. Tijdens de zomermaanden
staat zij het liefst op een licht beschaduwd plaatsje,
in de grond, waaraan wat oude stalmest is toege
voegd. Ze zal u er dankbaar voor zijn.
Ook buiten in bloei
In een normale winter kunnen kerstrozen, die bui
ten staan, heel goed in bloei staan omstreeks de
kerstdagen, als men maar de goede soort heeft geko
zen. Kerstrozen met purperen bloemen bloeien pas in
het voorjaar. U moet om met de kerst een bloeiende
plant te hebben, de soort nemen, die heet „hellborus
niger", waarvan verschillende verscheidenheden on
der fantasienamen in de handel voorkomen.
Wanneer u eenmaal zo'n plant bezit kunt ge die ook
zelf in huis vervroegen. Wij willen hiermede niet zeg
gen, dat ze buiten staande niet zou bloeien, doch ze
heeft bij regenachtig weer veel last van opspattend
modder. Wanneer zo'n plant in november met een
flinke kluit aarde uit de grond wordt genomen en in
een pot wordt gezet, en binnen wordt gebracht tegen
dat de bloemknoppen openkomen, zal men er veel
genoegen van hebben.
Wilt ge tijdens de kerstdagen genieten van een
bloeiende, in de kamer staande kerstroos, vergeet
dan niet haar iedere avond naar een niet-verwarmd
vertrek (wel vorstvrij) te brengen. Wij geven toe, dat
door deze temperatuurverschillen de bloei wat kor
ter zal zijn, maar daar staat tegenover, dat u wel van
de plant geniet, als zij in de huiskamer staat.
ELLEMEET- Dinsdagavond 21 december hield de Nederlandse Bond van
Plattelandsvrouwen afd. Noordwelle en omstreken een sfeervolle kerstviering
in het Dorphuis te Ellemeet Het Dorpshuis was daartoe versierd met kerstr
stukjes, een boom en gezellig uitziende tafeltjes. Voor dit kerstfeest bestond
een uitstekende belangstelling. Alle aanwezigen kregen bij binnenkomst een
kaars met kandelaar en een leuk uitziend kerstprogramma, gemaakt door de
dames van het bestuur en met tekeningen van Ellen van den Hoek en Yvonne
Vasseur.
De kerstbijeenkomst werd geopend
door de presidente mevrouw R. Gilij-
jamse-Meijer, die de dames verzocht
om, naar Noors gebruik van Vrouwe
Lucia, één voor één naar voren te ko
men, om hun kaars aan te steken. In
haar openingswoord stelde de presi
dente dat men, ook al lopen de beweeg
redenen dan uiteen, toch allemaal sa
men was gekomen voor deze kerstvie
ring. De kaarsen noemde ze een sfeer-
verhogend onderdeel van kerstmis. Zij
stelde zich de vraag: „Is kerstmis nos
talgie voor u, of romantiek of heimwee
naar vroegere ervaringen. Vast staat
dat heel veel mensen op zoek zijn". Zij
stelde dat men in deze kerstviering
een gevoel van warmte, vrede en sa
menzijn kon vinden en kon denken aan
het Kind, waarvoormen liederen zingt
Tot slot wenste zij iedereen vrede en
geluk toe.
Na het gezamenlijk zingen van „Nu
zijnt wellekome", las de presidente het
Kerstevangelie voor. Vervolgens zong
het koortje o.Lv. mevrouw C. Kort-
Meurs enkele kerstliederen o.a.
„Noel".
De avond voor Kerstmis
Na een korte pauze waarin koffie
met kerstkrans werd gepresenteerd
speelden vijf leden van de afdeling
o.Lv. mevr. R. Gilijamse-Meijer de een
akter „De avond voor Kerstmis".
Mevr. T. Kostense-de Vos las het
kerstverhaal „Het kerstmannetje",
van Godfried Bomans.
In de tweede pauze dronk men een
glaasje warme wijn en daarna werd de
aond vervolgd met een viertal kerst
liederen door het koortje. Mevr. Kos
tense-de Vos las enkele gedichten.
Daarna bleef men nog even gezellig
bijeen onder het genot een glas w\jn en
een hapje. De kerstviering werd afge
sloten met het gezamelijk zingen van
„Ere zij God".
De presidente dankte tot slot alle
medewerkers en bood hen een pre
sentje aan. Zij wenste ieder prettige
feestdagen toe en sprak de hoop uit
om dinsdagmorgen vier januari weer
iedereen te treffen, op de nieuwjaars
receptie in restaurant
Rietnisse te Renesse.
AMSTERDAM - Uitzendkrachten
mogen vanaf volgend jaar langer dan
drie maanden op dezelfde plek wer
ken.
BURGH-HAAMSTEDE
Kerstfeest
De Ger. Vrouwenvereniging en de
NCVB, afdeling Haamstede vierden
het kerstfeest.
Mevrouw A. den Boer opende de
kerstviering met gebed. De vrouwen
verenigingen vierden het kerstfeest
aan de hand van de liturgie „Barm
hartig en genadig is de Heer". De li
turgie was samengesteld door P. M.
Gerritsma. Vier dames zongen geza
menlijk kerstliederen. Mevrouw Ha
gen las het kerstverhaal. De dames
Hessels en Hagen begeleidden het
koortje op de piano. Na het zingen
van „Ere zij God" besloot mevrouw
Geldof met dankgebed.
BROUWERSHAVEN
Kerstfeest
Op 22 december kwamen de dames
van de afeling Brouwershaven van
de Nederlandse Bond van Platte
landsvrouwen bijeen in de sfeervol,
door kaarsen verlichte zaal voor de
viering van het kerstfeest.
De presidente, mevrouw De Wilde-
v. d. Spek, heette iedereen hartelijk
welkom; een bijzonder welkom was
er voor de brassband „Apollo", on
der leiding van de heer H. P. Ever
wijn.
Het programma bestond uit drie
delen. Vóór de eerste pauze was er
een samenzang met begeleiding van
de brassband en een schriftlezing van
mevrouw Van Schelven-Wisse. Het
tweede gedeelte bracht een optreden
van de brassband, waarbij een aantal
bekende kerstliederen werden
gespeeld. Mevrouw C. v. d. Bijl-
Lemson vertelde het kerstverhaal
„Een stukje innerlijke vrede".
Het programma werd afgerond
met een kerst-toneelstuk, dat werd
gespeeld door de dames van de ver
eniging. Het stuk, met de titel „Een
lieve bemoeial", speelt zich af in de
moderne tijd en werd vlot gespeeld.
De regie was in handen van de heer
A. Drijgers.
Na een dankwoord van de presi
dente werd de bijeenkomst afgeslo
ten met het zingen van het Ere zij
God.
ZONNEMAIRE
Kerstfeest NBvP
De afdeling Noordgouwe van de
NBvP vierde in Zonnemaire het
kerstfeest.
De voorzitster vroeg in haar ope
ningswoord aandacht voor het be
grip „vriendschap". Het eerste deel
van de avond werd ingenomen door
koorzang, samenzang, voorlezen van
het kerstevangelie en voordracht.
In de sfeervol versierde zaal van
het U.V.V, ontmoetingscentrum
werd deze week het kerstfeest ge
vierd met de sociëteitsbezockers uit
..Borrcndamme" en het „Ontmoe
tingscentrum" tesamen met
oud-U.V.V.sters en medewerksters.
Na ontvangst met traktatie, bestaan
de uit chocolademelk en kerstkrans
jes, sprak de U.V.V.-voorzitster, me
vrouw B. v. d. Linde-Florusse, een
welkomstwoord
Hierna werd aan de hand van een
door het bestuur samengestelde li
turgie het kerstfeest gevierd Begon
nen werd met het gezamenlijk zingen
van „Hoe zal ik U ontvangen", waar
na een korte inleiding volgde.
Het U.V.V. zangkoortje, o.l.v. me
vrouw M. K. Beije, zong enige mooie
kerstliederen. De liturgie werd ver
der afgewisseld met samenzang,
tekstlezing en deklamatie. Tijdens
de pauze werd getracteerd op de tra
ditionele warme bisschopwijn en
hartige hapjes.
Kerstverhaal
Hierna volgde eerst weer samen
zang en daarna werd een mooi kerst
verhaal voorgelezen, getiteld „En zij
vreesden met grote vreze". Na het
zingen van „Daar ruist langs de wol
ken" declameerde mevrouw v. d.
Linde nog enige mooie gedichten.
Hierna volgde een gezamenlijke
broodmaaltijd. Tenslotte bedankte
de voorzitster allen hartelijk, die
hun medewerking gaven tot het sla
gen van deze kerst feestviering. Zeer
in het bijzonder bedankte zij de da
mes, die de hele dag in de weer waren
om alle consumpties zo voortreffe
lijk te verzorgen.
Namens de aanwezigen sprak de
oud-U.V.V.-voorzitster, mevrouw E.
v. d. Lelie-Fokker woorden van dank
aan het adres van het bestuur voor de
prettige en goede organisatie van de
ze middag en ook voor de reeds eer
der gehouden ontspanningsavond.
Hierna werd deze sfeervolle kerst-
feestviering besloten met het zingen
van het „Ere zij God".
BRUINISSE - Deze week gonsde het van aktiviteiten rondom het kerstge
beuren in het bejaardencentrum „In 't Opper". In twee bijzonder fijne avon
den, dinsdag met het Leger des Heils en gisteravond (donderdag) met het koor
„De Lofstem" uit Zierikzee, hebben de bejaarden en andere belangstellenden
genoten van zang, samenzang, gedichten, een tamboerijngroep en een musi
cal. Elk van de avonden was de grote zaal van „In 't Opper" helemaal vol met
bewoners van „In 't Opper", uit de zorgwoningen en uit het dorp.
Dinsdag was de kerstfeestviering Donderdagavond werd verzorgd
met het Leger des Heils met kapitein door het koor „De Lofstem" uit Zie-
P. Dijkstra. Een koor uit het Leger rikzee, met als dirigent de heer
zong verschillende liederen, afgewis- Schouls. De voorzitter van dit koor.
seld met samenzang. Een tambou- de heer W. de Oude. ging in zijn wel-
rijngroepje maakte muziek en 24 kin- komst woord in op deze sombere tijd
deren van leden van het Leger voer- warin we zo van elkaar vervreemden
den een Kerstmusical op, een ontroe- en het egoïsme hoogtij viert,
rend mooi gezicht.
Prachtige zang
De prachtige zang van het koor.
met bekende liederen als ..Daar ruist
langs de wolken". „Nu zijt welleco-
me", „Kerstvreugde" en andere lie
deren was voor de aanwezigen een
luisterrijk genot. Deze liederen door
het koor werden afgewisseld met sa
menzang.
Daarnaast werden prachtige ge
dichten van Nel Benschop voorgedra
gen door leden van het koor. „Profe
tie van Jcsaja", „Kerstwonder" en
„Advent" het waren stuk voor stuk
schitterende gedichten waar ieder
een van genoot.
De direktrice, mejuffrouw N. J.
Bal. toonde zich zeer dankbaar voor
de medewerking aan beide avonden,
die zo fijn voor de bejaarden geweest
waren. Ze haakte bij haar dank
woord gisteravond in op de woorden
van de heer De Oude „Al zijn het
dan donkere tijden, er zijn wel dege
lijk lichtpunten waar te nemen waar
mensen wél wat voor elkaar over
hebben". Ze doelde daarbij op de
twee avonden waar veel mensen voor
klaar hadden gestaan.
Na de pauze zong mevrouw C. Kort
uit Renesse enkele liedjes en werden
enkele verhalen van Godfried Bo
mans voorgelezen. Na het opvoeren
van een toneelstukje werd de samen
komst besloten met samenzang.
NIEUWERKERK
Geref. vrouwenvereniging
vierde het kerstfeest
In de versierde zaal van de kerk
aan de Badhuisstraat, vierde de Ge
reformeerde Vrouwenvereniging
haar Kerstfeest, o.l.v. mevrouw A. P.
v. d. Male.
De organiste was mevrouw
Rentier-Looij. Er werden veel kerst
liederen gezongen. De Bijbellezing
was uit Lucas 1 vers 46-55. De medi
tatie was getiteld „U is heden gebo
ren", van ds. C. Gros uit Aalten Me
vrouw Sehiettekatte leverde enkele
gedichten.
De zaal was verbonden met allen
welke kerktelefoon aan huis hebben.
Daardoor hebben velen, ook een
langdurig ziek lid, kunnen mee
luisteren. wat zeer op prijs werd
gesteld.
Mevrouw Boerc las een vertelling
voor: „Het vreemde Kerstfeest". Na
nog een aantal Kerstliederen en trak
tatie. las mevrouw Van 't Hof het ge
dicht „Vreest niet".
Na dankwoorden aan allen eindig
de mevrouw De Molenaar dit stijl
volle kerstfeest en zong men nog „Op
U mijn Heiland blijf ik hopen"