Chocolade-
drank
e
e
c
i A<]u(
Eerste funderingsmat voor
stormvloedkering precies
op zijn plaats gelegd
3»
G
Verhoging geschot (5
houdt begroting sluitend
V
GEZOND
SLAPEN!
nu
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Moeilijkste karwei gestart
jlietniese
Waterschap Schouwen-Duiveland
^.hLL bMLiQr.
:::EL
p
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
REDAKTIE, ADMINISTRATIE EN BEZORGING
Telefoon (01110)6551.
Voor telefoonnummers na 17.30 uur: zie pagina 2 onder de rubriek
Agenda"
Uitgave B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman, Jannewekken 11,
4301 HH Zierikzee. Postbus 1, 4300 AA Zierikzee.
ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIES:
Prijs per 3 maanden bij vooruitbetaling t 34,90, per jaar t 133,00. Losse
nummers 70 cent. De abonnementsprijzen zijn inclusief 4% BTW.
Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentieprijs
45 cent per losse mm; „Succesjes" (t/m 4 regels) 5,60. Vraagt onze
contractprijzen! De advertentieprijzen zijn exclusief 4% BTW.
Donderdag 25 november 1982
139slc jaargang Nr. 23223
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
In dit nummer: VW-vergaderingen Westhoek
NEELTJE JANS - De start van het moeilijkste karwei
binnen het raam van de Oosterscheldewerken is dinsdag
uiterst suksesvol verlopen. De eerste funderingsmat
voor de bodem van de Oosterschelde werd tussen twaalf
uur 's middags en half twee gelegd. Een woordvoerder
van de afdeling voorlichting van Rijkswaterstaat deelde
mee dat het afrollen van de mat door de Cardium in sa
menwerking met de grindstorter de Jan Heijmans naar
ieders tevredenheid was verlopen. De 5500 ton wegende
ondermat - groter dan een voetbalveld - werd in stroom-
geul de Hammen (het noordelijkste sluitgat) op 21 m
diepte gelegd. Daarna werd via apparatuur ingemeten of
de mat (200 m-42 m) goed zijn plaats lag. Hieruit bleek
dat de mat zowel horizontaal als vertikaal goed was ge
legd.
Woensdag stortte de Jan Heijmans de randen af met grind en vandaag (don
derdag) vindt het verdichten van de mat plaats. Dit is noodzakelijk om een
optimale aansluiting tussen het zand en de mat te verkrijgen. De Cardium zal
hierna worden verplaatst en dan kan met de voorbereidingen Voor het afrol
len van de tweede funderingsmat worden begonnen. Na zes jaar van voorbe
reiden vormde het leggen van de eerste mat een hoogtepunt voor alle betrok
kenen bij de bouw van de Oosterscheldedam. De psychische en lichamelijke
druk waaronder de mensen van Rijkswaterstaat op dit moment werken is dan
ook enorm. De marges waarmee wordt gewerkt zijn dermate klein en de
kosten (acht miljard) dermate hoog, dat de zenuwen zeer gespannen staan bij
de bouwers.
Ondanks dat streeft Rijkswa
terstaat ernaar de stormvloedkering
binnen de geplande tijd dus uiterlijk
1986 gereed te krijgen. Rijkswa
terstaat heeft in feite maar vijf jaar
de tijd gehad om dit werk van de
eeuw voor te bereiden. In 1974 wer-
Advertentie
Restaurant
Renesse
voor reservering:
tel. 01116-1215
maandag gesloten
den in opdracht van het parlement de
sluitingswerkzaamheden aan de
Oosterschelde stopgezet. In 1976
besloot men tot de bouw van een
stormvloedkering, die de eb en
vloed werking van de Oosterschelde
in stand zou houden.
Van 1976 tot 1979 is men bezig ge
weest met het ontwerpen van de pij-
lerdam en de instrumenten die de
bouw mogelijk moesten maken. In
1979 werd begonnen met de bouw
van de pijlers en de mattenfabriek en
kreeg het bedrijfsleven opdracht tot
de bouw van de schepen.
Voorbereiden
Voordat de eerste mat op de bodem
van de Oosterschelde lag moesten er
heel wat voorbereidingen worden ge
troffen. De drie belangrijkste punten
zijn: positioneren, grof opschonen en
het invaren van de rol. Om de onder-
mat goed op zijn van te voren vast
gestelde plaats te kunnen leggen die
nen heel wat voorzorgsmaatregelen
te worden genomen. Het computer
programma wordt opgesteld en het
schip moet in positie komen te liggen
met behulp van de acht ankerdraden,
waarmee het schip ook wordt
bestuurd.
Het opschoonponton de Macoma
moet het teveel aan zand wegzuigen,
een hoeveelheid die per lokatie ver
schilt. Dat varieert van 1V« m tot en
kele meters. Het wegzuigen van het
zand gebeurt in fasen, waarbij elke
keer IV2 m wordt weggehaald. Wan
neer het zand tot vlak boven de ge
wenste diepte is verdwenen stopt de
Macoma met zijn werkzaamheden.
De laatste halve meter tot een meter
verdwijnt tijdens het leggen van de
mat. De „stofzuigermond" van de
Cardium zuigt de bodem waarop de
mat komt te liggen vlak.
Volgens Rijkswaterstaat is het dus
zaak om de ondergrond zo stevig en
zo vlak mogelijk te hebben als funda
ment voor de pijlers. Afwijkingen in
hoogte van deze fundering levert ern
stige problemen op bij de plaatsing
van de pijlers, waar tussen de stalen
schuiven van de stormvloedkering
geplaatst moeten worden.
De laatste voorbereiding betreft
het invaren van de rol in de matten-
Aclvertentie
NEELTJE JANS - De mattenlegger de Cardium wacht in stroomgeul de Hammen op de tweede mat. De werkzaamhe
den voor de bouw van de pijlerdam zijn in volle gang. Na het leggen van de eerste mat was er heel wat wandelend pu
bliek dat vanaf de damaanzet een goed uitzicht had op de mattenlegger.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Bij PAAUWE MEUBELEN te
Zonnemaire vindt u alles wat
u weten moet.
legger. De mat wordt bij de matten
fabriek op het werkeiland Neeltje
Jans op de rol gedraaid en wordt ver
volgens met sleepboten naar stroom
geul de Hammen gebracht. De rol
maakt een omweg langs de kust van
Schouwen. De diepgang van de rol is
te groot om binnen door te varen. Het
invaren van de rol in de Cardium is
een karwei dat ongeveer anderhalf
uur in beslag neemt en gebeurt rond
de kentering.
Cyclus
De volgende te leggen mat zal weer
een ondermat zijn. „Wanneer we een
maal wat ingespeeld zijn, waar
schijnlijk over een paar weken, dan
zullen we één mat per 4 5 werkda
gen leggen. Maar dat hangt natuur
lijk ook van de weersomstandighe
den af," vertelt Leo Kneepkens,
woordvoerder van de voorlichtings
dienst van Rijkswaterstaat. In de
Hammen worden eerst drie onder-
matten gelegd en dan pas zal een bo
venmat (60 m-31 m) volgen.
Daarna wordt de cyclus „onder-
mat-bovenmat" ingezet. In de Ham
men worden in totaal zestien onder-
matten en zestien bovenmatten ge
legd. De Hammen is de kleinste
stroomgeul in de Oosterschelde. De
Schaar en de Roggenplaat krijgen
respektievelijk 17 en 33 onder- en bo
venmatten. In het voorjaar van 1983
wordt de eerste pijler in de Hammen
geplaatst, volgens huidige planning
aan de Schouwse kant.
Advertentie
mager, fles 1000 gram
ó-
pp00
M
m
ZIERIKZEE - Het waterschap Schouwen-Duiveland
heeft de begroting voor 1983 slechts sluitend kunnen
houden door een verhoging van het geschot met 6,- per
ha. voor ongebouwde eigendommen in groep 1 door te
voeren (wordt 132,-). Dat betekent een stijging van 5%.
De heffing voor de gebouwde eigendommen wordt hier
door 44% van de belastbare opbrengst. De leden van het
waterschap keurden dinsdagmiddag de koncept-
begroting 1983 goed. De gewone dienst van de begroting
sluit op een bedrag van 11.185.661,76. De post onvoor
ziene uitgaven bedraagt 159.764,14 en het bedrag voor
de bestrijding van de verontreiniging van het oppervlak
tewater is 12.209,77.
Showdansgroep Festival uit Vlissingen verzorgde woensdagmiddag een
kostelijk programma voor meer dan 150 ouderen en bejaarden uit de West
hoek Aan de renkties van het publiek te horen, werd echt genoten van dit op
treden. dat plaats vond in de gereformeerde kerk te Haamstede. Op de foto In
Watchers dialekt voerde ..tante Truus" (rechts), bijgestaan door haar nicht
je" een uitstekende show op. fZie ook elders in dit nummer)
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Het dagelijks bestuur heeft in de
koncept-bcgroting geen reserves aan
gewend, met uitzondering van het
restant van 50.000,- van de reserve
voor egalisatie van het hcfflngsbe-
drag voor de verontreinigingshef
fing.
De kapitaaldienst voor het dienst
jaar 1983 sluit met een nadelig slot
van 700.498,01. Voor 1983 staan on
der meer de volgende investeringen,
c.q. uit te voeren kaptiaalswerken op
het programma:
- Zuivcringstechnische werken:
aanleg persleiding rioolwaterzuive
ringsinstallatie Zierikzee-Kerkwer-
ve. Raming 900.000,-.
- Zeeweringen: aanbrengen bestra
tingen op de kreukelberm te Fiaau-
wers/Borrendamme Raming
150.000, vernieuwen van een ge
deelte van de glooiing aan de Nieuwe
Zeedijk te Ouwerkerk. Raming
175.000,-
De minister van verkeer en wa
terstaat heeft het voornemen om het
wegenbeheer te saneren. Dit houdt in
dat de eigendom en het beheer van de
secundaire en tertiaire wegen aan de
provincies en van de kwartairc en
overige niet-planwegen aan de ge
meenten zal worden overgedragen.
Die overdracht zou met ingang van
1 Januari 1985 dienen plaats te vin
den, op welke datum dan de Wet Uit
keringen Wegen zou worden inge
trokken. Naast de personele en mate
riële kosten zouden dan ook de kapi-
taallasten van de in het verleden
geïnvesteerde bedragen ten laste van
de waterschappen blijven. Boven
dien zou ook de nog uit te keren sub
sidie op annuïteitsbasis voor deze ka-
pitaalslasten met betrekking tot de
kwartaire wegen vervallen. Hoewel
omtrent bovenonsehreven plan nog
geen enkele zekerheid bestaat, zal
met betrekking tot voorgenomen
Dit nummer bestaat uit 14 pagina's.
Stijfhoofdigheid verraadt
geen bezit van karakter, maar
gebrek aan tact.
V. stipriaan Luïscius
ffih
Pt
Sli-T-
wcgvcrbetcringcn een voorzichtig
beleid worden gevoerd.
Ten aanzien van de in 1982 uit te
voeren werken aan de kwartaire we
gen werd door het kollege van gede
puteerde staten van Zeeland op 5 ok
tober 1982 besloten de op annuïteits
basis toegezegde bijdrage voor de
verbetering van de Hoogenbooms-
weg te Brijdorpe en de Bouwmans-
wcg/Lokkershofweg te Noordwelle
te wijzigen in een uitkering ineens,
groot 80% van de voor subsidie in
aanmerking komende kosten.
Het plan voor de verbetering van
de Helleweg te Noordwelle werd op
bovengenoemde datum eveneens
goedgekeurd en zal op dezelfde wijze
worden gesubsidieerd. Het plan van
de verbetering van de Donkereweg te
Schuddebeurs werd eveneens goed
gekeurd, met dien verstande dat de
subsidie zich zal beperken tot het ge
deelte van deze weg, hetwelk is gele
gen binnen de bebouwde kom. De
uitvoering van deze vier werken
heeft inmiddels plaatsgevonden.
De goedkeuring voor de verbete
ring van de Nieuwe Havenweg te
Burghsluis, waarvan de uitvoerings
kosten voor rekening van
Rijkswat erstaat-Doltadienst komen,
kwam dinsdag bij hot waterschap
binnen. „Het is lange voorbereiding
geweest en we zijn blij dat het einde
lijk zover is", zei dijkgraaf M J.
Steur.
Aandringen
Tijdens de vergadering van het wa
terschap deelde dijkgraaf M. J. Steur
mee dat men in bepaalde kringen
Vervolg pag. 3
Verwachting tot vrijdagavond:
Mogelijk een bui
Half tot zwaar bewolkt en moge
lijk een bui; minimumtemperatuur
ongeveer 3 graden; middagtempera-
tuur circa 7 graden; matige wind uit
uiteenlopende richtingen.
WEERSVOORUITZICHTEN
Weersvooruitzichten over Neder
land: de cijfers zijn een globale aan
duiding: het interval rond deze cij
fers moet ruimer genomen worden
naarmate de dag waarvoor de ver
wachting geldt verder in de toekomst
ligt.
Verwachting t/m maandag 29 nov.
Zaterdag: Half tot zwaar bew.
Kans op neerslag: 60%.
Min.temp.: 2 gr.
Middagtemp.: 6 gr.
Windkracht: noord 3
Zondag: Wisselend bewolkt
Kans op neerslag: 607r.
Min.temp.: 2 gr.
Middagtemp.: 6 gr.
Windkracht: noord 4
Maandag: Kans op neerslag: 40%.
Min.temp.: 1 gr.
Middagtemp.: 5 gr.
Windkracht: noord 5
ZON- EN MAANSTANDEN
26 nov. Zon op 8.17, onder 16.37
Maan op 15.03, onder 01.5B
HOOG- EN LAAGWATER
Zierikzee Hoogwater Loagwater
26 nov. 10.59 23.49 17.17 5.48
Doodtij: 26 november
Advertentie
Eén zwaluw maakt nog
geen zomer,
toch komt de zomer eraan;
de eerste zomergids Is
reeds binnen:
die van
De Jong Intratours
Uiteraard verkrijgbaar bij
uw zonnig relsburo:
Haal 'm op!