Martin Speksnijder met wagen met twee motoren naar triomf Flakkees elftal g-eeft Sparta goed partij: 4-1 ERIC DE NOORMAN Adrie Braai goed op dreef in afvalrace ,'Jk DS'79 speelt zaterdagmiddag in Renesse Autoverkoop Modderworstelen mag worden verboden Tonnen schade bij brand r" ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 26 juli 1982 Nr. 23153 7 Een fragment uit de wedstrijd voor stockcars. Martin Speksnijder (34) gaat aan de leiding, terwijl een van de konkurrenten in aanraking komt met een van de tonnen, die voor de afbakening zorgden. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) RENESSE, 24-7. Ruim 3000 enthousiaste toeschouwers waren zaterdagmid dag in Renesse getuige van uiterst spektakulaire autocrosswedstrijden. Voor al tijdens de finales konden de echte „auto-freaken" hun hartje ophalen. Er waren tal van crosshoogstandjes te bewonderen, waarbij vaak de zenuwen door de keel gierden, wanneer er weer eens een „bouwwerk" door de lucht suisde na een aanvaring met een van de obstakels, die rondom het parkoers waren opgeworpen, of na een spontane aanrijding met een van de meestrij dende wagens. De koereurs keken in dat opzicht niet op een deukje of schram metje meer of minder, zelfs het risiko van een opgeblazen motor werd veelal zonder blikken of blozen op de koop toegenomen als een ereplaats in het ge ding was. Dit risiko van fikse financiële nadelen deerde nauwelijks iemand, ondanks het feit dat de te winnen prijzen slechts een druppel op een gloeiende plaat betekenen in verhouding met de bedragen, die veel hobbyisten in hun sport duwen. De Stichting Eerste Zuid-Hollandse Autocross Organisatie lijkt evenwel een puike formule te hebben gevonden om zowel passieve als aktieve autocrossers aan hun trekken te laten komen. Erg veel mensen konden daar van in Renesse getuige zijn. Martin Speksnijder (midden) toont zijn vinding. Elk van de motoren drijft een van de achterwielen aan. In Renesse kwam de man uit Zevenhuizen tot een schitterende triomf. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) In Renesse kwamen de ruim zestig wagens tegen elkaar uit, verdeeld in drie kategorieën. Veruit het sterkst vertegenwoordigd was de klasse met de goedkopere bouwsels tot 1600 cc. Dertig koereurs bestreden elkaar. Dik twintig wagens waren van de partij in de klasse met 6 en 8 cylinder-wagens, het zwaardere ge schut. Absoluut klapstuk was even wel het optreden van een negental stockcars, wagens, die helemaal zelf gebouwd zijn. De finale in deze klas se deed weinig onder voor de meest spektakulaire race in de formule I- klasse. Sterk winnaar werd hier Martin Speksnijder uit Zevenhuizen, al moest hij daarvoor een geweldige strijd leveren met zijn plaatsgenoot Cor 't Gilde. Via een fikse duwpartij in de voorlaatste ronde lukte het Speksnijder om 't Gilde van de kop te verdrijven, een positie, die hij voortdurend had ingenomen. Twee motors Speksnijders bolide is een frap pant voorbeeld van het vele vernuft, dat de zelfbouwers in hun wagens stoppen. In het bouwsel van pijpen en platen monteerde de man uit Ze venhuizen twee zes cylinder Opel Commodore motoren, die dusdanig gesynchroniseerd zijn, dat elk van de achterwielen door een motor wordt aangedreven. „Natuurlijk heeft het heel wat uurtjes gekost vooraleer alles mar cheerde zoals het moet", vertelde Martin Speksnijder na zijn formida bele triomf. „Hierdoor ben ik nu nog meer blij met het sukses. Het was vandaag pas de derde keer, dat ik met de wagen aan de start kwam. Het echte sukses was er tot vandaag nog niet". Martin Speksnijder bouw de zijn „supercar" in de avonduren. Hij heeft daarnaast nog een normale baan. Speksnijder crosst inmiddels al tien jaar, waarvan acht jaar in wedstrijdverband Voor de finales werden per klasse twee voorronden verreden. Bij de stockcars won Martin Speksnijder de eerste manche met overmacht voor de Belgische rijder Karei Verhagen en Cor't Gilde. In de tweede manche, toen de rijders in de omgekeerde startvolgorde moesten vertrekken vlotte het een stuk minder met Speksnijder. Hij kwam dit keer niet verder dan een vijfde plaats, terwijl Cor 't Gilde winnaar werd. „Het is ook een kwestie van geluk hebben bij de start", meende Speksnijder. „Als je helemaal van achter moet vertrekken met een hele schare wa gens voor je, dan valt het niet mee om op kop te komen, ook al heb je een machine, die 130 kilometer per uur rijdt. Je moet ze op zo'n baantje toch allemaal voorbij en dat ligt niet zo simpel". Forse duw In de grote finale was het aanvan kelijk Phil Mulder uit Nieuwerkerk aan de IJssel, die profiteerde van een gunstige startpositie en een paar ron den op kop bolde, tot Cor 't Gilde de leiding kwam overnemen. Een stuur fout verwees Mulder vervolgens naar de achterhoede. Martin Speksnijder, die midden in het veld was gestart wurmde zich in middels naar voren om na zeven van de vijftien ronden in het spoor van 't Gilde te komen. Ronden lang pro beerde Speksnijder om de leiding in handen te krijgen, hetgeen evenwel niet lukte. Een forse duw na een te snel ingezette bocht betekende tenslotte voor Speksnijder de zege, omdat 't Gilde zijn wagen niet in de rechte lijn kon houden. Ondanks een felle achtervolging liet Speksnijder zich de winst niet meer ontfutselen. In de laatste ronde ging ook Karei Verhagen de moegestreden Cor 't Gil de nog voorbij. De finale in de klasse met 6 en 8 cy- linderwagens leverde een zege op voor Martin van de Laan-de Vries uit 's-Graveland met Piet Verdouw uit Montfoort als goede tweede en Cor Verbeek uit Bleiswijk als derde. De meeste bewondering ging in deze klasse evenwel uit naar Gerard Spar- reboom uit Capelle aan de IJssel, die op een werkelijk sublieme wijze de eerste manche won door nagenoeg het hele veld te dubbelen. Piet Ver douw won in de eerste heat een ande re manche van de zware jongens. In de tweede heat waren Marcel Geems en Martin van de Laan-van de Vries de sterksten. In de eindstrijd zou hij ook totaaloverwinnaar worden, om dat hij zich het beste staande hield in een vied van vernielingen, dat deze klasse achterliet. Sparreboom moest zich door een ongelukkige star topstelling met een vijfde plaats te vreden stellen. Martin Koot uit Re nesse maakte een kort avontuur door. In de eerste heat verloor hij een band en was voor hem het cirkus voorbij. Suksesje In de klasse tot en met 1600 cc ging de zege naar Adrie Tollenaar na een knap gereden finale, waarin hij Ed van de Wijden uit Pijnacker nipt voorbleef. De derde plaats was nog net voor Gerrit Klazing uit Zeven huizen. Ban van de Eist uit Pijnacker werd vierde en Jos Hoendervangers zorgde voor een klein Flakkees suksesje. De man uit Den Bommel sprintte naar een verdienstelijke vijfde plaats. Van de drie aanwezige Renessenaren in deze klasse plaatste alleen Nico van de Slikke zich hoog in de finale. Hij werd uiteindelijk een goede ne gende net voor Dirk Vermeulen uit Tricht, die in de finale kreeg af te re kenen met erg veel pech. Vermeulen is in de wereld van het crossen een buitenbeentje, omdat de gehandikapte Limburger zich meer dan voortreffelijk weert,. Ondanks het gemis van een arm. Zijn wagen is in het geheel niét aangepast aan zijn handikap. Net als alle andere wagens moet Vermeulen sturen, koppelen, gas geven en natuurlijk schakelen. Alle werkzaamheden die een nor maal mens doet met twee haden doet hij gedureden een race met zijn ene beschikbare hand. „Het is ni'et mijn gewoonte om te winnen, maar het is een schitterende beloning hier een manche te kunnen winnen", meende Dirk Vermeulen, nadat hij de eerste manche in de 1600 cc-klasse winnend had afgesloten. Behalve Nico van de Slikke kwa men in deze klasse ook Arie Fasol en Adrie Braai in aktie. Braai mani festeerde zich zeer sterk in de afslui tende afvalrace, waarvoor maar liefst 23 wagens in de baan kwamen. Achter Jan Romeyn uit Rotterdam en Adrie Tollenaar uit Oudewater bezette hij een zeer knappe derde plaats. DIRKSLAND, 24-7. Een alleszins goed spelend Flakkees elftal heeft zaterdagavond op het sportterrein aan de Vroon weg in Dirksland een ver dienstelijk resultaat behaald tegen eeredivisionist Sparta. Na een 0-1 voor sprong voor de Rotterdammers halverwege eindigde het aantrekkelijke duel na twee keer 45 minuten in een 1-4 triomf voor de formatie van Barry Hughes. In de opgeningsfase was het vooral de groenwitte formatie van gelegen- heidscoach Wim Kievit van WFB, die het gebeuren dikteerde. Al in de eerste vijf minuten kregen Joop Ver- vloet en Paul Molenaar uitstekende skoringskansen, maar doelman Jan Formanoy stond vooralsnog sukses in de weg. Pas in de zeventiende mi nuut verscheen Sparta voor het eerst gevaarlijk voor de veste van Adrie van Sliedrecht, de NTVV-goalie. Een nonchalant schuivertje van Louis van Gaal karamboleerde via de bui tenkant paal naast. Krachtsverschil Van erg veel krachtsverschil was in de rest van de eerste 45 minuten RENESSE, 25-7. Zaterdag a.s. zal op het sportpark „Laone" te Renesse een voetbalwedstrijd worden gespeeld tussen een Westerschou- wens team (samengesteld uit spelers van Renesse en DFS) en de eerste di visie klub D.S.'79 uit Dordrecht. Het team van trainer Hans Dorjee zal als oefening voor het komende seizoen met haar volledige selektie aantreden met onder meer Niels Overweg, Henk van Leeuwen en Jaap Blom. Zeer waarschijnlijk zal in deze wedstrijd ook de laatste man, waarop D.S.'79 nog op zoek is, zijn debuut maken. De aanvang van de wedstrijd is vastgesteld te 15.30 uur. nauwelijks sprake. Over en weer ontstonden wat kansjes, maar doel punten bleven uit. In de blessueretijd liet Van Slie drecht zich evenwel nog verrassen door een strakke schuiver van Adrie van Tiggelen, na een listig genomen vrije trap van Geert Meier (0-1). In de tweede helft leek Sparta konditio- neel het duel naar zijn hand te gaan zetten, maar de doelpuntenmachine liep nog allerminst geolied. Na een kwartier zorgde de eerder diverse keren falende Ronald Leng- keek voor de tweede Spartaanse tref fer en amper twee minuten later schoot Ron van de Berg nummer drie achter Adrie van Sliedrecht, die zich hierna liet vervangen door Bert van de Ochtend van Herkingen. Het mooiste doelpunt van de wedstrijd kwam na 35 minuten op naam van Herkingen-speler Paul Molenaar, die een knappe pass van Jan Smit na eni ge gave bewegingen achter Forma noy prikte (1-3). Met een afstands schot bepaalde Lengkeek de eindstand een paar minuten voor tijd op de gezien het vertoonde spel ge flatteerde 1-4. Markies Dali MADRID. 26-7 De Spaanse 78- jarige schilder Salvador Dali mag zich vanaf september markies noe men. In kringen rond het Spaanse ko ninklijk paleis werd zondag gezegd dat koning Juan Carlos hem de titel markies Dali van Pubol wil verle nen. Pubol is de naam van Dali's kasteel in Cataloniê. Zijn vrouw Ga la, die vorige maand overleed, werd daar begraven. Zomerdrives Bridgeklub HAAMSTEDE, 23-7. In De Schutse in Haamstede werd donderdagavond de vierde zomerdrive van 1982 gespeeld. Dit keer was de belangstel ling zeer groot. In totaal kwamen maar liefst 30 paren in aktie. Er wa ren 17 gastparen, waaronder een zestal uit Zierikzee. Er werd in drie groepen van elk tien paren gespeeld via een draaiende Schevenings systeem met 24 spelen. Aanstaande donderdag 29 juli wordt de volgende zomerdrive gespeeld in De Schutse. De serie loopt door op iedere donderdag tot en met 19 augustus. De uitslag van deze week was als volgt: Groep Oranje: 1. dames Verdam- Leybaerts 59.37; 2. dames Hoogen- boom-Van Leeuwen 56.25; 3. echt paar Van Muylwijk 52.60; 4. Boom- Mes 52.08; 5. dames Henderson-Koole 50.52, dames Mes-Zeylmans van Emi- choven 50.52; 7. echtpaar Bochmans 49.48; 8. dames Does-Hendrikse 46.35; 9. dames Vos-Van den Berge 42.19; 10. dames Kops-Tuynman 40.62. Groep Blauw: 1. echtpaar Verha gen 74.48; 2. mevrouw Walter-Blonk 61.98; 3. echtpaar Van der Wal 58.85; 4. echtpaar Den Otter 57.81; 5. echt paar Kleiberg 45.83; 6. echtpaar Haf- fert 44.79; 7. dames Steinfort-Kalf 42.71; 8. dames Unger-Smittenberg 41.15; 9. echtpaar Leene 37.50; 10. echtpaar Van Gilse 34.90. Groep Bruin: 1. Verwijs-Jansen 61.45; 2. Van der Mark-De Wit 57.29; 3. echtpaar Gilijamse 56.77; 4. Nolet- Teerlink 56.25; 5. dames Van de Zande-Van der Valk 53.12; 6. dames Blindenbach-Laarman 47.92; 7. Pos- Van Waveren 46.87; 8. echtpaar Hane- maayer 43.75; 9. echtpaar Van Win gerden 39.58; 10. mevrouw Heuser- Boot 36.98. P.V. „Zierick" Zierikzee Wedvlucht vanuit Compiègne op zaterdag 24 juli 1982. Afstand ±260 km. In concours 90 oude eö 413 jonge duiven. Gelost 8.1Ö uur. Aankomst le bu'de duif 12.47 uur, 939,24 m/min. le jonge 12.44 uur, 946,88 m/min. Laatste oude prijsduif 13.38 uur, 792,58 m/min. Laatste jonge 14.02 uur, 736,89 m/min. Oude duiven: L. L. de Hooge 1, 3, 9; F. Maijs 2, 11, 14; J. den Hengst 4, 6; J. v. d. Sande 5; B. P. Wesdorp 7, 18, 20; G. J. Bakker 8, 12, 13, 15, 16, 19, 23; J. Verwijs 10, 17; C. van 't Veer 21; J. C. Berrevoets 22. Jonge duiven: G. J. Bakker 1, 10, 22, 26, 34, 44, 64; E. P. Boshuizen 2, 9, 23, 54, 55, 56, 80, 88; J. v. d. Sande 3, 32, 92; B. P. Wesdorp 4,38, 85, 94; C. v. d. Hoek 5, 42, 49, 73; J. J. H. M. Vaes 6, 57, 70, 71; H. v. d. Maas 7,15, 37, 82, 86, 87; J. Verwijs 8, 43, 52, 68; E. Kloet 11, 66; M. M. v. d. Wielen 12, 24,91; M. K. Krijger 13, 21, 39, 51, 75, 102, 103, 104; W. Roggeband 14, 19, 45, 60, 69, 76,93; J. Krijger 16, 50,99; J. Snijders 17, 25, 65, 74, 100; J. C. Berrevoets 18, 59, 62; C. van 't Veer 20, 77; J. den Hengst 27, 33, 36, 46, 47, 48, 67, 79, 89; F. Maijs 28, 84; M. C. Bolle 29, 31, 61, 63, 83; B. A. de Bruijn 30, 35, 41, 81, 90, 95, 98; J. J. Vermeule 40, 53, 58,72, 101; L. J. de Bruijn 78, 97; W. Heij- boer 96. AMSTERDAM, 24-7. In de eerste helft van 1982 zijn er in ons land 250.127 personenauto's verkocht of 0,8 procent minder dan de 252.174 stuks die er in de eerste zes maanden van vorig jaar van de hand gingen. Dit bevestigt de al eerder uit gesproken verwachting dat aan de scherpe omzetdalingen die zich in 1980 en 1981 voordeden een eind is ge komen, aldus de RAI bij de publika- tie van de omzetcijfers. Bert Oosterbosch suksesvol in België LOMMEL, 25-7. Bert Oosterbosch heeft in het Belgische Lommei een wedstrijd voor profs over een af stand van 147 km gewonnen. Met nog een 7 km voor de boeg wist Ooster bosch uit kopgroep van 5 man, welke ruim 30 km voor het einde was ge vormd, te ontsnappen en met een voorsprong van 30 sek. te winnen. Gerrie van Gerwen maakte het Ne derlandse sukses volledig door op de 2e plaats beslag te leggen. Frits Pi- rard legde beslag op de 8e plaats, Henk Mutsaerts werd 11e, Nico van Hest 13e en Bas van Lamoen 14e. In een wedstrijd te Kalmthout voer 180 km, gewonnen door Jan Bogaert, eindigde Martin Havik in dezelfde tijd als de winnaar op de 3e plaats. Ad Tak werd hier 8e, Steven Rooks lie, René Koppert 14e en Jaak Hane- graaf 15e. MAASTRICHT, 23-7. De burge meester van Valkenburg aan de Geul, P. Gilissen, hoeft geen vergun ning te verlenen voor de door hem tot nu toe verboden optredens van mu- ziekmakende topless dames en voor modderworstelshows in dancing „Pavilion". Tot dit oordeel is de president van de Maastrichtse rechtbank, mr. P. Paulussen, gekomen in zijn uit spraak in het kort geding dat de dan cing-eigenaar G. van Waterschoot had aangespannen om alsnog een vergunning te krijgen. APPINGEDAM, 25-7. Bij de kar tonfabriek De Eendracht in Appinge- dam is zondagmiddag een papier loods van 30 bij 100 meter nagenoeg geheel afgebrand. De voorraad oud papier en de voorraden nieuw papier en gipsplaten gingen verloren. De schade zal volgens direkteur C. van der Valk in elk geval vele tonnen bedragen. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Het vuur werd kort na één uur 's middags ontdekt. De brandweer van de regio Noordoost-Groningen en de vrijwillige korpsen uit Appingedam en Delfzijl bestreden het vuur met in totaal veertig man. Kunstwerk BAMBERG, 24-7. Een tót op heden ogenschijnlijk gewone doek blijkt een kunstwerk uit i de zevende of achtste eeuw te i zijn. In de zijden stof werd het gebeente bewaard van de hei- i lig Cantianilla in de Dom van Bamberg. Na de reiniging van i het doek - dat van een groter J i kleed leek te zijin afgesneden - i kwam een zeer fraai kleurmo- i tief met twee langpotige vo- i gels tevoorschijn. i Te oordelen naar de vervaar- i digingstechniek moet het doek J 1 ongeveer twaalf eeuwen oud i zijn en afkomstig uit of Perziê i of Byzangium, aldus een mede- 1 deling van het aartsbisdom i Bamberg op vrijdag. J De onwillige held 44. „Tristan zal voorop lopen, want die is im mers de aanvoerder", zegt de Noorman, ter wijl hij de zwartgallige leider naar voren duwt. „Snel, voor dit goede moment voorbij is." „Ja. maar. begint Tristan, zoals ge woonlijk, „hoe wat moet ik dan zeggen?" „Hoor, dan zal ik het je voorzeggen", grijnst Eric en de ander kijkt of hij hem vermoorden wil, maar toch gaat het nu in looppas naar de ingang van de burcht en braaf schreeuwt Tristan de wachter toe: „De koning, we moe ten de koning hebben! We hebben een reuze vangst gedaan!". „Wie dan", schreeuwt de wachter terug. „Hoh, eens even wie?" „Ga maar kijken", klinkt het antwoord en terwijl de schildwacht nieuwsgierig naar bui ten loopt, rent Eric met zijn troepje ongehin derd naar binnen. „Nu moeten we Agar te pakken zien le krij gen, voordat de opwinding weer gezakt is", fluistert Eric. „Dicht bij elkaar blijven, man nen!" Ze steken de grote hal over, maar voordat zo de trap bereikt hebben, komt hen daar een tot de tanden gewapende troep krijgers tegemoet. Even staren beide groepen elkaar aan en in stinctief voelt de Noorman, dat er iets mis is. Dat zijn brutale list hier niet lukken zal. „Halt", klinkt de stem van de aanvoerder, die dan vervolgt: „Wij hebben jullie gedragin gen vanaf de trans gade geslagen. Wat heeft dit te betekenen? Wie zijn jullie?" Dan buigt hij zich ineens naar voren en staart scherp naar Tristan. „dat is dezelfde ke rel, die in het bos aan het hoofd stond van die vogelvrijen, toen ik kwam onderhandelen", gilt hij. „Verraad! Grijpt hem

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1982 | | pagina 7