Martin Speksnijder met wagen
met twee motoren naar triomf
Flakkees elftal g-eeft
Sparta goed partij: 4-1
ERIC DE NOORMAN
Adrie Braai goed op dreef in afvalrace
,'Jk
DS'79 speelt
zaterdagmiddag
in Renesse
Autoverkoop
Modderworstelen
mag worden
verboden
Tonnen schade
bij brand
r"
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 26 juli 1982 Nr. 23153
7
Een fragment uit de wedstrijd voor stockcars. Martin Speksnijder (34) gaat
aan de leiding, terwijl een van de konkurrenten in aanraking komt met een
van de tonnen, die voor de afbakening zorgden.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
RENESSE, 24-7. Ruim 3000 enthousiaste toeschouwers waren zaterdagmid
dag in Renesse getuige van uiterst spektakulaire autocrosswedstrijden. Voor
al tijdens de finales konden de echte „auto-freaken" hun hartje ophalen. Er
waren tal van crosshoogstandjes te bewonderen, waarbij vaak de zenuwen
door de keel gierden, wanneer er weer eens een „bouwwerk" door de lucht
suisde na een aanvaring met een van de obstakels, die rondom het parkoers
waren opgeworpen, of na een spontane aanrijding met een van de meestrij
dende wagens. De koereurs keken in dat opzicht niet op een deukje of schram
metje meer of minder, zelfs het risiko van een opgeblazen motor werd veelal
zonder blikken of blozen op de koop toegenomen als een ereplaats in het ge
ding was. Dit risiko van fikse financiële nadelen deerde nauwelijks iemand,
ondanks het feit dat de te winnen prijzen slechts een druppel op een gloeiende
plaat betekenen in verhouding met de bedragen, die veel hobbyisten in hun
sport duwen. De Stichting Eerste Zuid-Hollandse Autocross Organisatie lijkt
evenwel een puike formule te hebben gevonden om zowel passieve als aktieve
autocrossers aan hun trekken te laten komen. Erg veel mensen konden daar
van in Renesse getuige zijn.
Martin Speksnijder (midden) toont zijn vinding. Elk van de motoren drijft
een van de achterwielen aan. In Renesse kwam de man uit Zevenhuizen tot
een schitterende triomf.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
In Renesse kwamen de ruim zestig
wagens tegen elkaar uit, verdeeld in
drie kategorieën. Veruit het sterkst
vertegenwoordigd was de klasse met
de goedkopere bouwsels tot 1600 cc.
Dertig koereurs bestreden elkaar.
Dik twintig wagens waren van de
partij in de klasse met 6 en 8
cylinder-wagens, het zwaardere ge
schut. Absoluut klapstuk was even
wel het optreden van een negental
stockcars, wagens, die helemaal zelf
gebouwd zijn. De finale in deze klas
se deed weinig onder voor de meest
spektakulaire race in de formule I-
klasse. Sterk winnaar werd hier
Martin Speksnijder uit Zevenhuizen,
al moest hij daarvoor een geweldige
strijd leveren met zijn plaatsgenoot
Cor 't Gilde. Via een fikse duwpartij
in de voorlaatste ronde lukte het
Speksnijder om 't Gilde van de kop
te verdrijven, een positie, die hij
voortdurend had ingenomen.
Twee motors
Speksnijders bolide is een frap
pant voorbeeld van het vele vernuft,
dat de zelfbouwers in hun wagens
stoppen. In het bouwsel van pijpen
en platen monteerde de man uit Ze
venhuizen twee zes cylinder Opel
Commodore motoren, die dusdanig
gesynchroniseerd zijn, dat elk van de
achterwielen door een motor wordt
aangedreven.
„Natuurlijk heeft het heel wat
uurtjes gekost vooraleer alles mar
cheerde zoals het moet", vertelde
Martin Speksnijder na zijn formida
bele triomf. „Hierdoor ben ik nu nog
meer blij met het sukses. Het was
vandaag pas de derde keer, dat ik
met de wagen aan de start kwam.
Het echte sukses was er tot vandaag
nog niet". Martin Speksnijder bouw
de zijn „supercar" in de avonduren.
Hij heeft daarnaast nog een normale
baan. Speksnijder crosst inmiddels
al tien jaar, waarvan acht jaar in
wedstrijdverband
Voor de finales werden per klasse
twee voorronden verreden. Bij de
stockcars won Martin Speksnijder de
eerste manche met overmacht voor
de Belgische rijder Karei Verhagen
en Cor't Gilde. In de tweede manche,
toen de rijders in de omgekeerde
startvolgorde moesten vertrekken
vlotte het een stuk minder met
Speksnijder. Hij kwam dit keer niet
verder dan een vijfde plaats, terwijl
Cor 't Gilde winnaar werd. „Het is
ook een kwestie van geluk hebben
bij de start", meende Speksnijder.
„Als je helemaal van achter moet
vertrekken met een hele schare wa
gens voor je, dan valt het niet mee
om op kop te komen, ook al heb je
een machine, die 130 kilometer per
uur rijdt. Je moet ze op zo'n baantje
toch allemaal voorbij en dat ligt niet
zo simpel".
Forse duw
In de grote finale was het aanvan
kelijk Phil Mulder uit Nieuwerkerk
aan de IJssel, die profiteerde van een
gunstige startpositie en een paar ron
den op kop bolde, tot Cor 't Gilde de
leiding kwam overnemen. Een stuur
fout verwees Mulder vervolgens naar
de achterhoede.
Martin Speksnijder, die midden in
het veld was gestart wurmde zich in
middels naar voren om na zeven van
de vijftien ronden in het spoor van 't
Gilde te komen. Ronden lang pro
beerde Speksnijder om de leiding in
handen te krijgen, hetgeen evenwel
niet lukte. Een forse duw na een te
snel ingezette bocht betekende
tenslotte voor Speksnijder de zege,
omdat 't Gilde zijn wagen niet in de
rechte lijn kon houden. Ondanks een
felle achtervolging liet Speksnijder
zich de winst niet meer ontfutselen.
In de laatste ronde ging ook Karei
Verhagen de moegestreden Cor 't Gil
de nog voorbij.
De finale in de klasse met 6 en 8 cy-
linderwagens leverde een zege op
voor Martin van de Laan-de Vries uit
's-Graveland met Piet Verdouw uit
Montfoort als goede tweede en Cor
Verbeek uit Bleiswijk als derde. De
meeste bewondering ging in deze
klasse evenwel uit naar Gerard Spar-
reboom uit Capelle aan de IJssel, die
op een werkelijk sublieme wijze de
eerste manche won door nagenoeg
het hele veld te dubbelen. Piet Ver
douw won in de eerste heat een ande
re manche van de zware jongens. In
de tweede heat waren Marcel Geems
en Martin van de Laan-van de Vries
de sterksten. In de eindstrijd zou hij
ook totaaloverwinnaar worden, om
dat hij zich het beste staande hield in
een vied van vernielingen, dat deze
klasse achterliet. Sparreboom moest
zich door een ongelukkige star
topstelling met een vijfde plaats te
vreden stellen. Martin Koot uit Re
nesse maakte een kort avontuur
door. In de eerste heat verloor hij een
band en was voor hem het cirkus
voorbij.
Suksesje
In de klasse tot en met 1600 cc ging
de zege naar Adrie Tollenaar na een
knap gereden finale, waarin hij Ed
van de Wijden uit Pijnacker nipt
voorbleef. De derde plaats was nog
net voor Gerrit Klazing uit Zeven
huizen.
Ban van de Eist uit Pijnacker werd
vierde en Jos Hoendervangers zorgde
voor een klein Flakkees suksesje. De
man uit Den Bommel sprintte naar
een verdienstelijke vijfde plaats.
Van de drie aanwezige Renessenaren
in deze klasse plaatste alleen Nico
van de Slikke zich hoog in de finale.
Hij werd uiteindelijk een goede ne
gende net voor Dirk Vermeulen uit
Tricht, die in de finale kreeg af te re
kenen met erg veel pech.
Vermeulen is in de wereld van het
crossen een buitenbeentje, omdat de
gehandikapte Limburger zich meer
dan voortreffelijk weert,. Ondanks
het gemis van een arm. Zijn wagen is
in het geheel niét aangepast aan zijn
handikap. Net als alle andere wagens
moet Vermeulen sturen, koppelen,
gas geven en natuurlijk schakelen.
Alle werkzaamheden die een nor
maal mens doet met twee haden doet
hij gedureden een race met zijn ene
beschikbare hand. „Het is ni'et mijn
gewoonte om te winnen, maar het is
een schitterende beloning hier een
manche te kunnen winnen", meende
Dirk Vermeulen, nadat hij de eerste
manche in de 1600 cc-klasse winnend
had afgesloten.
Behalve Nico van de Slikke kwa
men in deze klasse ook Arie Fasol en
Adrie Braai in aktie. Braai mani
festeerde zich zeer sterk in de afslui
tende afvalrace, waarvoor maar
liefst 23 wagens in de baan kwamen.
Achter Jan Romeyn uit Rotterdam
en Adrie Tollenaar uit Oudewater
bezette hij een zeer knappe derde
plaats.
DIRKSLAND, 24-7. Een alleszins goed spelend Flakkees elftal heeft
zaterdagavond op het sportterrein aan de Vroon weg in Dirksland een ver
dienstelijk resultaat behaald tegen eeredivisionist Sparta. Na een 0-1 voor
sprong voor de Rotterdammers halverwege eindigde het aantrekkelijke duel
na twee keer 45 minuten in een 1-4 triomf voor de formatie van Barry Hughes.
In de opgeningsfase was het vooral
de groenwitte formatie van gelegen-
heidscoach Wim Kievit van WFB, die
het gebeuren dikteerde. Al in de
eerste vijf minuten kregen Joop Ver-
vloet en Paul Molenaar uitstekende
skoringskansen, maar doelman Jan
Formanoy stond vooralsnog sukses
in de weg. Pas in de zeventiende mi
nuut verscheen Sparta voor het eerst
gevaarlijk voor de veste van Adrie
van Sliedrecht, de NTVV-goalie. Een
nonchalant schuivertje van Louis
van Gaal karamboleerde via de bui
tenkant paal naast.
Krachtsverschil
Van erg veel krachtsverschil was
in de rest van de eerste 45 minuten
RENESSE, 25-7. Zaterdag a.s. zal
op het sportpark „Laone" te Renesse
een voetbalwedstrijd worden
gespeeld tussen een Westerschou-
wens team (samengesteld uit spelers
van Renesse en DFS) en de eerste di
visie klub D.S.'79 uit Dordrecht.
Het team van trainer Hans Dorjee
zal als oefening voor het komende
seizoen met haar volledige selektie
aantreden met onder meer Niels
Overweg, Henk van Leeuwen en
Jaap Blom.
Zeer waarschijnlijk zal in deze
wedstrijd ook de laatste man,
waarop D.S.'79 nog op zoek is, zijn
debuut maken. De aanvang van de
wedstrijd is vastgesteld te 15.30 uur.
nauwelijks sprake. Over en weer
ontstonden wat kansjes, maar doel
punten bleven uit.
In de blessueretijd liet Van Slie
drecht zich evenwel nog verrassen
door een strakke schuiver van Adrie
van Tiggelen, na een listig genomen
vrije trap van Geert Meier (0-1). In de
tweede helft leek Sparta konditio-
neel het duel naar zijn hand te gaan
zetten, maar de doelpuntenmachine
liep nog allerminst geolied.
Na een kwartier zorgde de eerder
diverse keren falende Ronald Leng-
keek voor de tweede Spartaanse tref
fer en amper twee minuten later
schoot Ron van de Berg nummer drie
achter Adrie van Sliedrecht, die zich
hierna liet vervangen door Bert van
de Ochtend van Herkingen. Het
mooiste doelpunt van de wedstrijd
kwam na 35 minuten op naam van
Herkingen-speler Paul Molenaar, die
een knappe pass van Jan Smit na eni
ge gave bewegingen achter Forma
noy prikte (1-3). Met een afstands
schot bepaalde Lengkeek de
eindstand een paar minuten voor tijd
op de gezien het vertoonde spel ge
flatteerde 1-4.
Markies Dali
MADRID. 26-7 De Spaanse 78-
jarige schilder Salvador Dali mag
zich vanaf september markies noe
men. In kringen rond het Spaanse ko
ninklijk paleis werd zondag gezegd
dat koning Juan Carlos hem de titel
markies Dali van Pubol wil verle
nen.
Pubol is de naam van Dali's
kasteel in Cataloniê. Zijn vrouw Ga
la, die vorige maand overleed, werd
daar begraven.
Zomerdrives
Bridgeklub
HAAMSTEDE, 23-7. In De Schutse
in Haamstede werd donderdagavond
de vierde zomerdrive van 1982
gespeeld. Dit keer was de belangstel
ling zeer groot. In totaal kwamen
maar liefst 30 paren in aktie. Er wa
ren 17 gastparen, waaronder een
zestal uit Zierikzee. Er werd in drie
groepen van elk tien paren gespeeld
via een draaiende Schevenings
systeem met 24 spelen.
Aanstaande donderdag 29 juli
wordt de volgende zomerdrive
gespeeld in De Schutse. De serie
loopt door op iedere donderdag tot en
met 19 augustus.
De uitslag van deze week was als
volgt:
Groep Oranje: 1. dames Verdam-
Leybaerts 59.37; 2. dames Hoogen-
boom-Van Leeuwen 56.25; 3. echt
paar Van Muylwijk 52.60; 4. Boom-
Mes 52.08; 5. dames Henderson-Koole
50.52, dames Mes-Zeylmans van Emi-
choven 50.52; 7. echtpaar Bochmans
49.48; 8. dames Does-Hendrikse
46.35; 9. dames Vos-Van den Berge
42.19; 10. dames Kops-Tuynman
40.62.
Groep Blauw: 1. echtpaar Verha
gen 74.48; 2. mevrouw Walter-Blonk
61.98; 3. echtpaar Van der Wal 58.85;
4. echtpaar Den Otter 57.81; 5. echt
paar Kleiberg 45.83; 6. echtpaar Haf-
fert 44.79; 7. dames Steinfort-Kalf
42.71; 8. dames Unger-Smittenberg
41.15; 9. echtpaar Leene 37.50; 10.
echtpaar Van Gilse 34.90.
Groep Bruin: 1. Verwijs-Jansen
61.45; 2. Van der Mark-De Wit 57.29;
3. echtpaar Gilijamse 56.77; 4. Nolet-
Teerlink 56.25; 5. dames Van de
Zande-Van der Valk 53.12; 6. dames
Blindenbach-Laarman 47.92; 7. Pos-
Van Waveren 46.87; 8. echtpaar Hane-
maayer 43.75; 9. echtpaar Van Win
gerden 39.58; 10. mevrouw Heuser-
Boot 36.98.
P.V. „Zierick" Zierikzee
Wedvlucht vanuit Compiègne op
zaterdag 24 juli 1982. Afstand ±260
km. In concours 90 oude eö 413 jonge
duiven. Gelost 8.1Ö uur. Aankomst le
bu'de duif 12.47 uur, 939,24 m/min. le
jonge 12.44 uur, 946,88 m/min.
Laatste oude prijsduif 13.38 uur,
792,58 m/min. Laatste jonge 14.02
uur, 736,89 m/min.
Oude duiven: L. L. de Hooge 1, 3, 9;
F. Maijs 2, 11, 14; J. den Hengst 4, 6;
J. v. d. Sande 5; B. P. Wesdorp 7, 18,
20; G. J. Bakker 8, 12, 13, 15, 16, 19,
23; J. Verwijs 10, 17; C. van 't Veer 21;
J. C. Berrevoets 22.
Jonge duiven: G. J. Bakker 1, 10,
22, 26, 34, 44, 64; E. P. Boshuizen 2, 9,
23, 54, 55, 56, 80, 88; J. v. d. Sande 3,
32, 92; B. P. Wesdorp 4,38, 85, 94; C. v.
d. Hoek 5, 42, 49, 73; J. J. H. M. Vaes
6, 57, 70, 71; H. v. d. Maas 7,15, 37, 82,
86, 87; J. Verwijs 8, 43, 52, 68; E. Kloet
11, 66; M. M. v. d. Wielen 12, 24,91; M.
K. Krijger 13, 21, 39, 51, 75, 102, 103,
104; W. Roggeband 14, 19, 45, 60, 69,
76,93; J. Krijger 16, 50,99; J. Snijders
17, 25, 65, 74, 100; J. C. Berrevoets 18,
59, 62; C. van 't Veer 20, 77; J. den
Hengst 27, 33, 36, 46, 47, 48, 67, 79, 89;
F. Maijs 28, 84; M. C. Bolle 29, 31, 61,
63, 83; B. A. de Bruijn 30, 35, 41, 81,
90, 95, 98; J. J. Vermeule 40, 53, 58,72,
101; L. J. de Bruijn 78, 97; W. Heij-
boer 96.
AMSTERDAM, 24-7. In de eerste
helft van 1982 zijn er in ons land
250.127 personenauto's verkocht of
0,8 procent minder dan de 252.174
stuks die er in de eerste zes maanden
van vorig jaar van de hand gingen.
Dit bevestigt de al eerder uit
gesproken verwachting dat aan de
scherpe omzetdalingen die zich in
1980 en 1981 voordeden een eind is ge
komen, aldus de RAI bij de publika-
tie van de omzetcijfers.
Bert Oosterbosch
suksesvol in België
LOMMEL, 25-7. Bert Oosterbosch
heeft in het Belgische Lommei een
wedstrijd voor profs over een af
stand van 147 km gewonnen. Met nog
een 7 km voor de boeg wist Ooster
bosch uit kopgroep van 5 man, welke
ruim 30 km voor het einde was ge
vormd, te ontsnappen en met een
voorsprong van 30 sek. te winnen.
Gerrie van Gerwen maakte het Ne
derlandse sukses volledig door op de
2e plaats beslag te leggen. Frits Pi-
rard legde beslag op de 8e plaats,
Henk Mutsaerts werd 11e, Nico van
Hest 13e en Bas van Lamoen 14e.
In een wedstrijd te Kalmthout voer
180 km, gewonnen door Jan Bogaert,
eindigde Martin Havik in dezelfde
tijd als de winnaar op de 3e plaats.
Ad Tak werd hier 8e, Steven Rooks
lie, René Koppert 14e en Jaak Hane-
graaf 15e.
MAASTRICHT, 23-7. De burge
meester van Valkenburg aan de
Geul, P. Gilissen, hoeft geen vergun
ning te verlenen voor de door hem tot
nu toe verboden optredens van mu-
ziekmakende topless dames en voor
modderworstelshows in dancing
„Pavilion".
Tot dit oordeel is de president van
de Maastrichtse rechtbank, mr. P.
Paulussen, gekomen in zijn uit
spraak in het kort geding dat de dan
cing-eigenaar G. van Waterschoot
had aangespannen om alsnog een
vergunning te krijgen.
APPINGEDAM, 25-7. Bij de kar
tonfabriek De Eendracht in Appinge-
dam is zondagmiddag een papier
loods van 30 bij 100 meter nagenoeg
geheel afgebrand. De voorraad oud
papier en de voorraden nieuw papier
en gipsplaten gingen verloren.
De schade zal volgens direkteur C.
van der Valk in elk geval vele tonnen
bedragen. Over de oorzaak van de
brand is nog niets bekend.
Het vuur werd kort na één uur 's
middags ontdekt. De brandweer van
de regio Noordoost-Groningen en de
vrijwillige korpsen uit Appingedam
en Delfzijl bestreden het vuur met in
totaal veertig man.
Kunstwerk
BAMBERG, 24-7. Een tót op
heden ogenschijnlijk gewone
doek blijkt een kunstwerk uit
i de zevende of achtste eeuw te i
zijn. In de zijden stof werd het
gebeente bewaard van de hei- i
lig Cantianilla in de Dom van
Bamberg. Na de reiniging van
i het doek - dat van een groter J
i kleed leek te zijin afgesneden - i
kwam een zeer fraai kleurmo-
i tief met twee langpotige vo- i
gels tevoorschijn. i
Te oordelen naar de vervaar-
i digingstechniek moet het doek J
1 ongeveer twaalf eeuwen oud i
zijn en afkomstig uit of Perziê
i of Byzangium, aldus een mede-
1 deling van het aartsbisdom i
Bamberg op vrijdag. J
De onwillige held
44. „Tristan zal voorop lopen, want die is im
mers de aanvoerder", zegt de Noorman, ter
wijl hij de zwartgallige leider naar voren
duwt.
„Snel, voor dit goede moment voorbij is."
„Ja. maar. begint Tristan, zoals ge
woonlijk, „hoe wat moet ik dan zeggen?"
„Hoor, dan zal ik het je voorzeggen", grijnst
Eric en de ander kijkt of hij hem vermoorden
wil, maar toch gaat het nu in looppas naar de
ingang van de burcht en braaf schreeuwt
Tristan de wachter toe: „De koning, we moe
ten de koning hebben! We hebben een reuze
vangst gedaan!".
„Wie dan", schreeuwt de wachter terug.
„Hoh, eens even wie?"
„Ga maar kijken", klinkt het antwoord en
terwijl de schildwacht nieuwsgierig naar bui
ten loopt, rent Eric met zijn troepje ongehin
derd naar binnen.
„Nu moeten we Agar te pakken zien le krij
gen, voordat de opwinding weer gezakt is",
fluistert Eric. „Dicht bij elkaar blijven, man
nen!"
Ze steken de grote hal over, maar voordat zo
de trap bereikt hebben, komt hen daar een tot
de tanden gewapende troep krijgers tegemoet.
Even staren beide groepen elkaar aan en in
stinctief voelt de Noorman, dat er iets mis is.
Dat zijn brutale list hier niet lukken zal.
„Halt", klinkt de stem van de aanvoerder,
die dan vervolgt: „Wij hebben jullie gedragin
gen vanaf de trans gade geslagen. Wat heeft dit
te betekenen? Wie zijn jullie?"
Dan buigt hij zich ineens naar voren en
staart scherp naar Tristan. „dat is dezelfde ke
rel, die in het bos aan het hoofd stond van die
vogelvrijen, toen ik kwam onderhandelen",
gilt hij. „Verraad! Grijpt hem