FLITSEN VAN EEN BLOEMENAVOND
Welzijnskommissie Duiveland
nauwer betrekken bij programma
Oud-gezagvoerder vertelt over
vluchten naar Zuid-Amerika
via springplankDakar
Kiezen voor huiswerk
AUTO LOUIS
G0EDBL0ED
STREEKNIEUWS
Avondvierdaagse
Aspekten van de vliegerij
4
NIEUWERKERK, 16-6. De welzijnskommissie Duive
land wil zich in de toekomst intensiever gaan bezighou
den met de opstelling van het welzijnsprogramma. Dit
houdt in dat per twee of drie mensen van die kommissie
het pakket van sociaal-kulturele aktiviteiten per onder
deel zal worden doorgespit. Mevrouw A. C. Hoogen-
doorn-Herfkens was van mening, dat de leden van de
welzijnskommissie op deze wijze beter zicht kunnen
krijgen op knelpunten en wensen op dit gebied.
Deze zaak kwam aan de orde in de
openbare vergadering van de wel
zijnskommissie, woensdagavond in
het gemeentehuis te Nieuwerkerk,
tijdens de bespreking van het
„Evaluatierapport Welzijn". Kort
gezegd een rapport dat terugblikt op
de gang van zaken met de wel
zijnsplanning en op diverse punten
aangeeft, waar het anders of beter
zou moeten.
Advertentie
Officieel Citroën dealer
Inruilauto's: altijd 35 stuks
van f 250,- tot f 25.000,-
Verhuur van nieuwe en
gebruikte wagens
Leasing van nieuwe Citroëns
v.a. f 413,-/mnd
Okkasionleasing alle typen
en merken v.a. f 250,-/mnd
Financiering - klaar terwijl u
wacht
Landi den Hartog
gasinstallaties
Korte Nobelstraat 37-39,
Zierikzee, 01110-4951
OOSTERLAND
Brandend t.v.-toestel
De in Oosterland gestationeerde
brandweer van Duiveland werd
woensdagmiddag gealarmeerd om
een brand in de woning van de fami
lie Lievense aan de Unostraat te
blussen. Een t.v.-toestel was in brand
gevlogen. De brandweer had het
brandje spoedig onder de knie. De
schade bleef beperkt.
SIRJANSLAND
Geslaagd
Annie Padmos uit Sirjansland
slaagde deze week aan de school voor
middelbaar beroepsonderwijs „Bou-
vigne" te Breda voor het examen ge
zinsverzorgster en tevens voor het
examen bejaardenverzorgster.
STELLENDAM
Fancy-fair
De Chr. MAVO „Het Spectrum",
Schoolstraat 29 in Stellendam orga
niseert op woensdag 30 juni (van
11.00 tot 15.00 uur) een grote fancy-
fair met vele attrakties. De op
brengst komt ten goede aan de stich
ting Woord en Daad.
Eén van die punten was een nauwe
re betrokkenheid van de welzijns-
kommissieleden bij de opstelling van
het welzijnsprogramma. De Duive-
landse kommissieleden schuwden dit
toekomstige huiswerk - zij het na eni
ge diskussie - niet.
Financiële situatie
Mevrouw A. F. v. d. Zande-Vleugel
Schutter merkte naar aanleiding van
het evaluatierapport op, dat de kom
missieleden eigenlijk geen advies
kunnen uitbrengen zonder dat ze op
de hoogte zijn van de financiële situ
atie in de gemeente. Ze wees erop,
dat de post voor sociaal-kulturele ak
tiviteiten al voor een groot deel op
gaat aan verplichtingen uit gemeen
schappelijke regelingen. Andere in
stanties kunnen dan gesubsidieerd
worden uit het restant of uit de alge
mene middelen.
Worden gelden uit de algemene
middelen voor sociaal-kulturele ak
tiviteiten aangewend, dan zal dat ten
koste gaan van andere werken en me
vrouw Van der Zande zei graag te
willen weten, wat dan precies de
konsekwenties zijn voor ze een ad
vies uit zou brengen.
„Een vrouwelijk kommissielid zou
misschien eerder subsidie aan de
Stichting Jeugd en Gezin adviseren
en een mannelijk kommissielid zou
misschien liever de straat opgeknapt
zien," symboliseerde mevrouw Van
der Zande.
Betrokkenheid leden
Tijdens deze diskussie kwam ook
de betrokkenheid met het welzijn
van de kommissieleden zelf aan de
orde. Opgemerkt werd, dat ze goed
aanspreekbaar dienen te zijn voor
hun achterban. Verder werd ge-
konstateerd, dat sommige kommis
sieleden nog veel verstek laten gaan
bij vergaderingen van de welzijns
kommissie. Zo is het welzijnskom-
missielid uit Ouwerkerk vrijwel
nooit aanwezig en ook zijn plaatsver
vanger heeft nog nooit acte de pré-
sence gegeven, aldus een Constate
ring van voorzitter J. OpJ 't tfof
Veel raadsleden
De heer W. Stouten onderstreepte,
hetgeen vermeld in het evaluatierap
port, dat de Duivelandse kommissie
nogal goed in haar raadsleden zit. De
voorzitter antwoordde het „voor de
frakties goed te vinden, dat ze er alle
maal inzitten".
Mevrouw Hoogendoorn signaleer
de de opmerking, dat het zinvol zou
zijn het ambtenarenoverleg bestuur
lijk te onderbouwen. Koördinerend
welzijnsambtenaar de heer G. C.
Groenleer lichtte toe, dat het goed
zou zijn in een vroeg stadium
bestuurders te betrekken in de op te
stellen rapporten, plannen en pro
gramma's.
Verder liet hij desgevraagd weten,
dat het niet perse noodzakelijk is een
zogenaamde Commissie Ad Hoe, for
mule II (Ook in het welzijn kent men
jargon, red.) te formeren, om te ko
men tot vereenvoudiging van de pro
cedureregels voor de welzijnsplan
ning.
Een formule voor vereenvoudiging
kan naar zijn mening ook bij de amb
tenaar starten. Nieuw lid van de
welzijnskommissie de heer G. J. La
Grand maakte van de rondvraag ge
bruik mede te delen zich voor zijn
taak te zullen inzetten. Hij had de
Avondvierdaagse in Zierikzee dan
ook moeten laten lopen om deze ver
gadering bij te kunnen wonen.
Enorm stuk werk
Mevrouw Van der Zande,'die voor
de laatste maal een vergadering van
de welzijnskommissie als lid bij
woonde, zei grote bewondering te
hebben voor het enorme stuk werk
door de heren Groenleer en Van der
Laan verzet. Mevrouw Hoogendoorn
vulde aan genoten te hebben van het
evaluatierapport. Zij liet blijken
voorstander te zijn van dergelijke
journalistieke stijl. Dit ontlokte bij
de heer Groenleer de opmerking, dat
die journalistieke stijl echter niet in
alle gemeenten wordt gewaardeerd.
AMSTERDAM. De dienstvoertui
gen van de Amsterdamse politie heb
ben in 1981 in 1.342 gevallen schade
opgelopen, variërend van een kras op
de lak tot totale vernieling.
(Vervolg van pagina 1)
Jubileum voorzitter
Voorzitter van het organisatiekomi-
té de heer P. Verhage kreeg een atten
tie namens de deelnemers van de heer
J. Verwijs in verband met zijn 35-jarig
jubileum binnen het bestuur van dit
komité. Ook voor de heer Verwijs was
er overigens sprake van een jubileum:
hij liep de Zierikzeese avondvierdaag
se voor de 25e keer mee.
De heer Verhage rondde de toe
spraakjes af met dankwoorden aan
organisaties, die medewerking ver
leenden de afgelopen dagen: Rode
Kruis, politie, dienst Gemeente Wer
ken, Kon. Zeelandia en de muziek
korpsen.-
Ja, en dan waren er ook nog de gas
flambouwen, die weer voor verhoging
van de sfeer zorgden. De kommissie
publieke werken adviseerde vorigjaar
al eens deze dingen weg te halen, om
dat ze „foei-lelijk" zouden zijn en niet
meer verantwoord in een tijd van ener
giebesparing. Het standpunt van deze
kommissie werd overigens niet over
genomen door het kollege.
Voorkeur
De wethouder publieke werken gaf
desgevraagd toe een persoonlijke
voorkeur voor de gasflambouwen te
hebben. Na de jaarlijkse opknapbeurt
in de afgelopen winter, kwamen ze met
Koninginnedag dan ook weer terug op
het Havenplein.
De wethouder hoopt, dat ze deze
zomer ook tijdens de avond van de
laatste toeristendag nog eens zullen
branden. Overigens hebben de leden
van de kommissie publieke werken
tijdens de bespreking van de meer
jarenplanning afgelopen woensdag de
wethouder toch laten weten, dat hij de
gasflambouwen voor 1983 nou echt
wel kan vergeten.
1. De Avondvierdaagse-stoet pas
seerde ook de smalle Dam, waar be
langstellenden zich tegen de huizen
moesten opstellen om de lange rij
wandelaars te kunnen laten passe
ren.
2. Opmerkelijk bij de laatste avond
was de oude bakkerskar, meege-
duwd door personeel van Zeelan
dia".
3. Twee jubilarissen, die elkaar we
derzijds kadootjes gaven. Links J.
Verwijs, die de avondvierdaagse 25
keer liep, rechts de heer P. Verhage,
35 jaar bestuurslid.
4. Deelnemers tot uit Australië toe,
die een apart woordje verdienden
van burgemeester Th. H. de Meester
van Zierikzee en voorzitter/organi
sator P. Verhage.
(Foto's: Zierikzeesche Nieuwsbode)
jooooocooooocooooocooocooooooocccooeoooooooooooocecoooooooooccocoooooooocoocoocoooooooooooooooooeococcooooooccooooecoooocococoooooocccoeoooooooooooccococooocococooooo
JOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC
Brazilië
Brazilië, wat een fascinerend land!
Na Noronha was het nog enkele hon
derden mijlen om te gaan. En dank,
als contrast met de blauwe zee, lag
daar de kust met z'n zilverwitte
«tranden: Zuid-Amerika, Brazilië!
Mijn eerste dagen reizen gingen
naar Natal. Een in Montevideo gesta
tioneerde bemanning nam nu daar de
machine over. Wijzelf logeerden in
Natal, bij gebrek aan een goed hotel,
in de „kraamafdcling" van het
klooster aldaar, vlak aan zee.
Daarna gingen de vluchten naar
Recife, in Pernambuco, de noordelij
ke havenplaats van Brazilië. Eerst
logeerden we daar in een hotel in de
stad, later in hotel „Boa Viagem"
Goede Reis), gelegen aan een uitzon
derlijk mooi strand. Weer later gin
gen wij door naar Rio de Janeiro, iets
om apart eens over te schrijven!
V eranderingen
Na de DC6 en de DC6B werd de
DC7 op de route geïntroduceerd. Die
had radar aan boord en de moeilijk
heden met het „Intertropical Front"
werden minder. Zo rond 1960 werd
het straalvliegtuig, de Douglas DC8,
op de Zuid-Amerika route ingezet.
Dakar als „springplank" kwam te
vervallen en vanuit Lissabon werd
rechtstreeks doorgevlogen naar Rio
de Janeiro. Daar vloog dan een gesta
tioneerde bemanning door naar Mon
tevideo, Buenes Aires en over het
Andes-gebergte naar Santiago de
Chile.
Zuid-Amerika. een fascinerend
continent met grote toekomstmoge
lijkheden!
(Chr. Bouter)
Het was altijd midden in de nacht dat te Dakar de ma
chine uit Holland door de „slipbemanning" aldaar werd
overgenomen. De oversteek naar het Continent van
Zuid-Amerika was rond 1700 Zeemijlen ruim
3100 km). Met de gewoonlijk volle lading aan passagiers
en vracht was het vliegtuig bij de start meestal aan zijn
maximum gewicht. Die start vond, bij de heersende
wind, normaal plaats op „runway" 30, naar het noord
westen toe. Het was altijd een wat spannend moment,
want direkt na het loskomen was men over de duistere
zee en volledig op „instruments".
Nadat het landingsgestel en de
vleugelklappen waren ingetrokken
en op wat hoogte werd dan inge
draaid naar de vliegplankoers, zo
rond 235° Magnetisch, dat is onge
veer Zuid-West. Met de DC6 en later
de DC7 was de vluchtduur naar de
overzijde van de oceaan tussen de 7
8 uren. Gezien de westelijke vlie
grichting bleef het lang donker en
werd genavigeerd op de sterren. Na
zo'n 4'/j uur passeerden we de Equa
tor. Om en nabij die Equator lag er
altijd het „Intertropical Front". In
onze zomer meer noordelijk, in de
winter zuidelijker. Het strekte zich
altijd in oost-westelijke richting uit
en kon soms bijzonder aktief zijn.
Geen radar
In die beginjaren hadden wij geen
radar aan boord en vóór het front
tastten dan onze ogen de plaatsen af
waar de minste bliksem voorkwam.
Dan op een koers haaks door het
front was vaak de beste methode. Er
Het strand bij hotel ..Boa Viagemte Recife met het platboom vissersvaartuig Helt Janganda.
kon zware turbulentie zijn en op een
vlieghoogte van 16000 voet ijsafzet
ting. Ongeveer die tijd begon het
daglicht te worden en waren we er
doorheen. Op 60 mijl noord van de
Equator en 80 mijl rechts van onze
koers liggen de rotsen van Sint Paul.
Scheepsposities in de courant geven
die positie vaak aan voor de boten
onderweg naar en van Zuid-Ameri
ka.
In gunstige weersomstandigheden,
wat betreft de bewolking, en bij dag
licht werd de koers soms wat noorde
lijk aangehouden en lukte het wel
eens „een positie voor niets" te beko
men. Een speld in een hooiberg. Voor
mijzelf was dit een sport, zelfs nog ja
ren later met het straalvliegtuig de
Douglas DC8,
Dan, 400 mijl verder ligt er het ei
land Fernando de Noronha, met een
radio-baken. Indien onze bezigheden
in de cockpit het toelieten werden
wel eens radio-omroepstations gese
lecteerd. En dan beluisterden we de
rithmische klanken van de Brazili
aanse sambamuziek.
4