„Vijftig jaar Afsluitdijk
vijftig jaar IJsselmeer"
Vijfendertig jaar lang in
organisatie avondvierdaagse
Sloper gaf dertig gulden voor
wrakke auto Delftse student
Piet Verhage:
Raadsvergadering
Middenschouwen
Kantongerecht
T.V.-programma's
onderbroken
Indrukwekkende brok dokumentatie
4
ZIERIKZEE, 11-6. Dit jaar zit de heer P. Verhage voor
de vijfendertigste keer in het organisatiekomitee van de
Zierikzeese avondvierdaagse, die volgende week voor de
37-ste maal wordt gehouden. De laatste twaalf jaar ver
vult hij de funktie van voorzitter. Duizenden en duizen
den wandelaars hebben de afgelopen jaren mede dankzij
hem hun tochten over de wegen van Schouwen-Duive-
land kunnen maken.
Piet Verhage: van eenvoudig wandelaar tot stimulerend organisator.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Ondanks de enorme routine, die
Piet Verhage in al die jaren heeft op
gedaan, blijft het elke keer weer een
hele klus om te zorgen dat alles in
kannen en kruiken is. Afspraken met
de Rijkspolitie en het Rode Kruis
dienen tijdig en goed afgerond te
zijn.
Vlak voor de tweede wereldoorlog
was er in Zierikzee een enthousiast
groepje dames en heren, dat in de re
gio aan wandeltochten deelnam. Dit
groepje vormde een komitee en in
1939 kende Schouwen-Duiveland de
eerste avondvierdaagse. In het eerste
oorlogsjaar (1940) was de heer Verha
ge al bij het wandelevenement be
trokken. Hij logeerde toentertijd in
Zierikzee en liep dat jaar ook mee.
Makkelijk
In 1945 was hij verloofd en kwam
in Zierikzee werken bij Verhage's
speelgoedhuis. Het jaar daarop werd
de eerste na-oorlogse avondvierdaag
se gehouden en Piet Verhage trad toe
tot het organisatie-komitee.
Een enthousiast wandelaar was hij
niet, maar wel een nieuwkomer in
Zierikzee en die mensen worden naar
zijn zeggen voor de meest uiteenlo
pende klusjes gevraagd.
,,In die beginperiode ging het alle
maal veel makkelijker. Iedereen
deed wat voor elkaar. Geld kwam er
toen nog niet aan te pas. We gingen
de kruideniers in Zierikzee langs en
vroegen om snoepjes. Deze werden
verzameld en aan de lopers uitge
deeld. Vijfendertig jaar geleden was
de avondvierdaagse natuurlijk ook
een heel gebeuren "vilfci'fe'l bevolking
hier", aldus de voorzitter.
Kommercieel
Hij vindt het de laatste jaren een
beetje kommercieel worden. Alles
moet betaald worden, ook het optre
den van de muziekverenigingen. Dat
betekent dat het inschrijfgeld voor
de wandelaars verhoogd wordt, want
zij draaien uiteindelijk voor alle
kosten op.
Nonchalant
,,De deelnemers zijn in de loop der
tijd ook een beetje nonchalanter ge
worden. Vroeger trainden ze avon
den van te voren op de te lopen af
stand. Dat is er tegenwoordig niet
meer bij. Ik heb wel eens de indruk
dat het afleggen van de acht of vijf
tien kilometer wordt onderschat",
vertelt de heer P. Verhage.
(Vervolg van pagina 1)
Verder zal tijdens deze raadsverga
dering een verhoging van het bedrag
per inwoner met 2,42 voor de Inter
gemeentelijke Sociale Dienst bespro
ken worden. De bijdrage per inwoner
bedraagt dan 31,99.
Vijfendertig jaar in de organisatie,
een hele tijd. ,,Als je zo'n wandeleve
nement ziet groeien, stimuleert dat je
om door te gaan. Vijfendertig jaar is
nog niet zo bijzonder, veertig jaar is
veel mooier, maar ik weet niet of ik
dat haal. De komst van nog enkele
jonge mensen in het komitee zou
geen kwaad kunnen", denkt Piet
Verhage.
Dit in verband met de hoge
verbouwings- en inrichtingskosten
voor het pas aangekochte pand van
deze dienst. Verder is een personeel
suitbreiding noodzakelijk, waarvoor
eveneens de deelnemende gemeenten
een bijdrage moeten leveren. Hoewel
deze kosten een forse aanslag plegen
op de toch al niet zo rooskleurige fi
nanciële middelen van de gemeente,
stellen burgemeester en wethouders
de raad voor met deze wijzigingen in
te stemmen.
De Hervormd-Gereformeerde re-
kreatiekommissie te Scharendijke
heeft het plan om deze zomer weer
aktiviteiten te ontplooien op rekrea-
tief gebied. Twee vrijwilligers-teams
worden hiervoor aangetrokken. De
totale kosten van het kerkelijk re-
kreatiewerk worden geraamd op
3.000,—. Het kollege stelt voor een
subsidie van 500,— voor dit doel be
schikbaar te stellen.
RENESSE. De duinomgeving van Renesse op een plaatje van 1930.
ZIERIKZEE, 10-6. Nadat het er in eerste instantie naar
uitzag dat de zitting van het kantongerecht donderdag-
STREEKNIEUWS middag een zeer stille gebeurtenis zou worden, kwamen
er vanaf drie uur toch nog verscheidene „klanten", die
van kantonrechter mr. W. F. van Solinge verschillende
vonissen te horen kregen. Student A. M. N. uit Delft reed
op 17 april van het vorige jaar op de Rijksweg 18 bij Zie
rikzee in een personenauto, waaraan nogal het een en an
der mankeerde.
MIDDELBURG
Orgelkoncert
Willem Hendrik Zwart
in Middelburg
Het vierde orgelkoncert in de serie
zomeravondkoncerten, die onder
auspiciën van de Stichting Orgelcen
trum in de Nieuwe Kerk te Middel
burg plaats vindt, zal op dinsdag 22
juni worden gegeven door Willem
Hendrik Zwart. Hij is organist van
de Bovenkerk te Kampen waar hij
het grote 4-klaviers „Hinsch-orgel"
bespeelt.
Het programma dat door hem zal
worden uitgevoerd luidt: Voorspel
en koraal Psalm 68, Jan Zwart; Trio
Sonanata, John Stanley; Concerto
no. 2 in Bes, G. F. Handel; Sonata no.
II, F. Mendelsson; Symphonisch ko
raal „Ach bleib met deiner G'nade",
S. Karg-Elert. Beslpten wordt met
"Fantasie Psalm 25, W. H. Zwart.
Aanvang: 20.00 uur.
De bedrijfsrem funktioneerde niet
voldoende, de uitlaat was niet in or
de en maakte een hele herrie volgens
de kantonrechter, het rechter-
voorspatscherm was aangetast door
roest en het portier moest worden op
getild om het te kunnen sluiten. Plus
dat de achterlichten er aan een
touwtje bijhingen.
Deze auto, die in 1970 door de vader
van N. is gekocht, werd door de ver
dachte zelf onderhouden, terwijl hij
I daarvoor geen opleiding had geno
ten. „Aan de politieagent, die mij
aanhield, heb ik voorgesteld om een
afstandsverklaring te tekenen. Want
het zou te veel geld kósten 1000,v->
tot 1500,—)om de auto op te knap-
Prikaktie omroep
HILVERSUM, 11-6. De omroepbonden die met de werkgevers in de clinch
liggen over een nieuwe CAO hebben donderdagavond een eerste prikaktie ge
houden. Om half negen werden op Nederland 1 een Engelse politieserie van de
NCRV en op Nederland 2 het praatprogramma van Aad van den Heuvel voor
de KRO-televisie voor een half uur onderbroken.
Volgens een woordvoerder van de
Dienstenbond FNV was de aktie
van donderdagavond een voorloper
van akties op grotere schaal waar de
kijkers en luisteraars waarschijnlijk
in de loop van volgende week mee
worden gekonfronteerd. Donderda
gavond praatten de bonden over uit
breiding van de akties met hun le
den.
De bonden willen via de akties een
doorbraak forceren in het CAO-
overleg dat muurvast zit op de ar
beidstijdverkorting. De bonden, die
hun oorspronkelijke eis om de werk
tijd in de omroep terug te brengen
van 39 naar 36,5 uur al hadden laten
schieten, wilden een werkweek van
38 uur. Maar omroepwerkgevers ble
ven op het standpunt staan dat ook
daarvoor geen geld is. Onder de
omroep-CAO vallen cirka vijfdui
zend werknemers.
De omroepbonden hebben de leden
donderdag voorgesteld om volgende
week dinsdag twaalf uur lang te
gaan staken. Radio en TV gaan van
12.00 uur 's middags tot middernacht
plat, zo stelden de bonden de leden
vergadering in Hilversum voor.
Volgens bestuurder Frans Gottmer
van de Dienstenbond FNV ligt het in
de bedoeling dat de nieuwsuitzendin
gen van het NOS-journaal en van de
radionieuwsdienst wel op een net en
op een zender doorgaan.
Overleg over de nieuwsuitzendin
gen moet met de werkgevers nog
worden gestart maar Gottmer ver
wacht dat die besprekingen wel tot
een akkoord zullen leiden. De bon
den willen voor het nieuws een uit
zondering maken gezien de „brand-
weerfunktie" van de nieuwsuitzen
dingen.
pen. Door het tekenen dacht ik van
de zaak af te zijn en de boete die ik la
ter ontving was dan ook een bittere
teleurstelling. De auto werd door de
sloop weggehaald en ik kreeg er nog
30,voor. Als ik de wagen zelf zou
hebben weggesleept, had ik de (goe
de) onderdelen nog kunnen verkopen
en dan had ik er meer uitgehaald dan
die f 30,-", aldus N.
De officier van justitie, mr. D. E.
Daverschot vond het een buitenge
woon gevaarlijke zaak met een wa
gen te rijden, die in een dergelijke
staat verkeert. „Hij deed het ook
niet,per ongeluk, hij wist van de
toestand van de auto af," ?ei de offi
cier. Hij eiste 70,— of twee dagen
hechtenis voor het mankement aan
de rem, 120,— of drie dagen voor de
uitlaat en 75,— of twee dagen voor
het doorroesten. De kantonrechter
verhoogde de boete voor de rem tot
100,— en verlaagde de bedragen
voor de uitlaat en het doorroesten
naar respektievelijk 60,— en
65,-.
Woonwagenkamp
H. J. H. uit Puttershoek stopte op
13 april dit jaar om 9.55 uur 's och
tends vlak voor de Zeelandbrug op
de provinciale weg 7.
A. moest bij het woonwagenkamp
zijn, kende de situatie ter plekke niet
goed en reed te ver door. Om zich te
kunnen oriënteren bracht hij de per
sonenauto tot stilstand, waarna ge
lijk de politie zich bij hem voegde. A.
moest doorrijden over de brug en
weer terug naar Zierikzee.
De officier eiste 100,— of twee da
gen hechtenis, dat door de heer Van
Solinge tot 75,— boete of twee da
gen werd verlaagd.
Schilderijen
Om tien over elf 's ochtends op 4
maart 1982 parkeerde R. R. P. v. d.
M. uit Renesse zijn auto aan het Ha
venplein op een plaats waar dat niet
is toegestaan, v. d. M. laadde enkele
schilderijen uit, die hij aan een anti
quair, gevestigd aan het Havenplein,
wilde verkopen. Binnen in de zaak
vond de transaktie plaats. Een
politie-agent heeft gedurende tien
minuten toegekeken en zag niemand
in of uit stappen, maar konstateerde
wel dat van de auto van v. d. M. e
knipperlichten aan stonden.
Voor de kantonrechter verklaarde
de verdachte een minuut of twintig a
vijfentwintig daar te hebben
gestaan, voordat hij wegreed. De of
ficier was van mening dat de knip
perlichten het gebeuren niet ophef
fen. „Knipperlichten worden vaak
als een soort wondermiddel be
schouwd. Dan schijnt alles te
mogen", zei hij.
Hij eiste 50,— of 1 dag hechtenis.
De kantonrechter zei dat er hier geen
sprake was van laden en lossen,
maar van parkeren. „Alle stilstaan is
trouwens parkeren", merkte de heer
Van Solinge op. Hij vonniste con
form de eis.
Bromfiets
Voor MTS-leerling P. A. d. J. uit
Kerkwerve werd donderdag een
zwarte dag. Op 10 oktober van het
vorige jaar reed hij namelijk op een
opgevoerde bromfiets, die niet was
verzekerd, en zonder licht op de hoek
van de Melkmarkt/Verrenieuw-
straat te Zierikzee tegen een perso
nenwagen aan, omdat hij geen voor
rang verleende.
De schade aan de auto bedroeg^
1700,—. D. J. wilde wel voorrang'
verlenen, maar slipte.
Omdat hij de brommer bijna nooit
gebruikt, heeft hij het voertuig niet
laten verzekeren, dat hem door het
ongeval duur kwam te staan. Mr. Da-
verschot was onverbiddelijk en eiste
100,boete of twee dagen voor de
aanrijding, 100,of twee dagen
voor het niet verzekerd zijn en 50,
of 1 dag voor het opvoeren van de
brommer. Plus dat hij eiste dat de
brommer verbeurd zou worden ver
klaard.
De kantonrechter was iets milder
gestemd en vonniste 50,— of 1 dag
voor de aanrijding, 50,— of 1 dag
voor het opvoeren en 100,— of twee
dagen voor het niet verzekeren. Ook
hij vond dat de brommer verbeurd
verklaard moest worden en vonniste
aldus.
Vuurwerk
In de schuur, die via een toegang
met zijn woning is verbonden be
waarde J. J. d. R. uit Nieuwerkerk
op 18 november van het vorige jaar
190 kg vuurwerk. Dit „restje" van
het jaar daarvoor srond verpakt in
kartonnen dozen en d. R. had geen
vergunning van het kollege van b. en
w. De waarde van het vuurwerk is op
2000,— geschat. „Als er vuur bij
was gekomen, zou het een flinke klap
hebben gegeven," dacht de verdach
te. De officier verklaarde schuldig
zonder oplegging van straf. De heer
Van solinge vonniste conform de eis.
- 5P"
Geheel zonder groot-materieel ging het toen natuurlijk ook al niet.
Bij De Boer Maritiem verscheen het boek: „50 jaar Af
sluitdijk (Herinnering van dijkers, denkers en dram
mers) - 50 jaar IJsselmeer (Afsluiting van de Zuiderzee en
de gevolgen daarvan).
Vijftig jaar Afsluitdijk mag standaardwerk genoemd van de grootste wa
terstaatkundige „klus", vóór de Deltawerken die Nederland op zijn naam
schreef.
Het IJsselmeer ontstond na de vol
tooiing van de Afsluitdijk en de
schrijvers over beide fenomenen:
Paul Robert, Rolf Bós en Pieter
Terspstra, zijn diep in de geschiede
nis gedoken van dit briljante staal
van natte bouw en laten op dit punt
de dertiger jaren herleven.
Toen en nu
Wie zich door het boek heen-
worstelt (zo'n karwei is dat nu ook
wer niet), wordt als 't ware bespron
gen door het verschil in techniek, tus
sen toen en nu. Ook deze generatie
immers is getuige van grote wa-
technische ontwikkeling maakt
thans dingen mogelijk, die toen als
sprookjes geklonken zouden hebben.
Niettemin klaarde men een karwei
van wereldniveau; de Zuiderzee
werd bedwongen en de mens speelde
nog de hoofdrol.
Het waren de mannen van de
zinkstukken, de steenzetters, de le
gers aan de spade; kortom alle ano
nieme duizenden, die op eenzame
posten (ver van huis en met bijna
geen verlof), een indrukwekkend
aantal jaren offerden voor het grote
doel: een gedichte dijk.
Andere tijden
De zuinigheid, de wilskracht, het
doorzettingsvermogen en de bereid
heid tot „afzien", zouden nóg schitte
rende eigenschappen zijn, om de
Oosterscheldedam „binnerr de tijd"
(maar dat kan niet meer) en binnen
de geldslimiet (kan ook niet meer) te
voltooien, maar de twintiger en de
dertiger jaren waren andere tijden;
ze lijke vooral op het punt van de
mèntaliteit een eeuw geleden.
Het boek volgt de sluitingsfaserin
gen en inpolderingen op de voet en is
daarom historisch van grote waarde,
passend in het de langzamerhand in
drukwekkende dokumentatie in
boekvorm over een breed terrein van
onderwerpen, die tegenwoordig van
d« persen rolt.
Vijftig jaar laat ook zien
hoe ingrijpend „zee" en land (ron-
dcm) zijn veranderd door de afslui
ting van toen. Niet alles werd ten
voordele, zo blijkt, maar winst op
het punt van landaanwinning, nieu-
wt rekreatievormen e.d. staan er te
genover. Belangwekkend in het boek
zijn de interviews met de mannen
„de er bij waren", rib al fikse bejaar
den, maar wellicht nog met het eelt
van „de dijk" op de handen. Zij ver
tehen hun emotievolle verhalen. Ze
lattn zich lezen als een roman. (50
jaar Afsluitdijk 50 jaar IJsselmeer.
3J.50). Het boek is een „must"
vocral voor degenen, die nu nog in
het- overigens zo sterk veranderde -
„vsk" zitten.
i