Gevarieerde vonnissen op
zitting van kantongerecht
Bejaarden naar Bloemenveiling
Honselersdijk en Avi Fauna
Oud-stadgenoot vertelt verhaal
over waarschuwing van Djiwuri
4
Hoge boetes en vrijspraak
Reisje: woensdag 26 mei
Vliegen op Afrika
GAK praat
met bonden
Kredietbeschikking
Midden- en
Kleinbedrijf
ZIERIKZEE, 11-3. Een strafbaar feit bekennen op de
zitting van het kantongerecht (donderdagmiddag) en
dan toch zonder straf en tevreden de zaal verlaten, zal
weinigen overkomen. De heer C. A. M. van B. uit Ooster-
land hoorde dit vonnis tegen hem uitspreken en was
daar zichtbaar gelukkig mee.
Van B. had op 29 juni '81 op rijksweg 18 (de gevaarlijke) nabij de afslag Nieu-
werkerk op de autoweg met zijn voertuig gedraaid, en dat was toezichthou
dende verbalisanten niet ontgaan. Van B. ontkende ook niet, maar voerde tot
zijn verdediging aan, dat hij een auto in de sloot zag liggen en gedraaid was
om hulp te verlenen.
,,Ik ben bij de vrijwillige brand
weer van Duiveland, en daar heb ik
geleerd eerst mens en dier te redden
bij ongelukken". Een verweer dat
ook bij de officier van justitie een
welwillend oor vond, getuige zijn eis:
schuldig, zonder strafvervolging, een
eis die mr. W. F. van Solinge zonder
moeite overnam.
Drie keer
scheepsrecht
Wederom veel moeite had Van So
linge met N. V. K. die voor de derde
maal voor het hekje moest verschij
nen wegens het rijden zonder verze
kering op een brommer op de Zonne-
mansweg. Drie keer voor hetzelfde
feit wel te verstaan, omdat K. (ook
nu weer) heftig ontkende ooit op de
Zonnemansweg gereden te hebben.
Dit keer echter was de verbalisant
opgeroepen om te getuigen. Wacht
meester v. d. P. was stellig in zijn be
wering dat K. wèl aldaar had gere
den, een heftige woordenwisseling
ten spijt. Officier mr. J. van Marion
achtte nu het wettig en overtuigend
bewijs geleverd en eiste 130,— of 3
dagen vervangende hechtenis.
Wilt u hierop nog iets zeggen
vroeg de kantonrechter. „Nee, von
nis maar meteen, dan ga ik gelijk in
hoger beroep." De onder ede afgeleg
de getuigeverklaring lapte K. aan
zijn laars en beshuldigde de opspo
ringsambtenaar zelfs van mein-eed.
,,Ik heb er wel gereden, maar dan
in de politie-auto" wilde hij nog
kwijt, maar het hielp hem niets: ook
Van Solinge vonniste 130,—. Ver
dachte kondigde luidruchtig aan in
hoger beroep te gaan
Horeca-wet
Een bedrag van 500,— met terug
gave van de in beslag genomen goe
deren hoorde W. tegen zich vonnis
sen. S. L. W. was bij een kontrole op
de horeca-wet bekeurd, omdat hij
zonder vergunning maaltijden en
drank had verstrekt. De konversatie
tussen de kantonrechter en verdach
te verliep wat stroef, vanwege ge
brekkig Nederlands van W. Daarom
liet Van Solinge via de griffie nagaan
of W. inmiddels wel een vergunning
heeft.
Een bevestigend antwoord van ge
meentewege, wierp een ander licht
op de zaak (en strafvermindering).
De officier wilde aanvankelijk een
lage straf met verbeurtverklaring
van de in beslaggenomen drankvoor
raad (waarde 3.000,—), maar gezien
de nu aanwezige vergunning eiste hij
als volgt: 750,— met teruggave van
drank. Van Solinge maakte hier
500,— van.
Kettingbotsing
Op 28 mei '81 wilde R. L. H. uit Via-
nen, bij Ouwerkerk op Rijksweg 18
linksaf slaan met zijn voertuig.
Daarbij kon hij niet anders dan op de
bewuste weg stil gaan staan wegens
naderend tegemoetkomend verkeer.
De gevolgen (achter hem) waren aan
zienlijk: een kettingbotsing met veel
schade. Onveilig rijden werd hem ten
laste gelegd.
Tegenstrijdige getuigeverklarin-
gen, een positieve verklaring van een
(meegebrachte) getuige ter zitting
waren er mede oorzaak van, dat de
officier het wettig en overtuigend be
wijs niet aanweizg achtte en derhal
ve verplicht was vrijspraak te vra
gen. Mr. Van Solinge zag het juri
disch anders: ontslagen van rechts
vervolging, dat iets anders is: de
zaak is voor de rechtbank nooit ge
beurd.
Door het rode licht rijden (of niet
stoppen voor de stopstreep) kwam A.
K. uit Oosterland op 130,— te
staan. Het enige verweer van K. was,
dat hij zeker wist dat het oranje was,
verder kwam hij niet, en dat is voor
de kantonrechter onvoldoende.
Gewoon vergeten te betalen A.
T. uit Scharendijke was vergeten zijn
30,— luisterbijdrage te betalen vol
gens zeggen. Ook de twee aanmanin
gen vergeten. Nu werd dit bedrag
door Van Solinge verhoogd tot
40,—. ,,En vergeet het nu niet
Geen zin
J. H. uit Ouwerkerk had zonder
helm op een bromfiets gereden. „Ge
woon geen zin in". De schikking van
35,— had hij niet geaksepteerd. ook
de „girootjes" van 45,— niet. Hij
had ook helemaal niets te zeggen op
de eis van de officier: 50,—, zodat
de kantonrechter niets anders restte
dan konform te vonnissen.
Geslipt
Op de Zeelandbrug raakte A. v. d.
H. uit Goes onverklaarbaar in een
slip op 5 maart '81. Zijn voertuig
kwam in botsing daardoor met een
bestelwagen, beide auto's raakte to
tal loss. Verwijt: onveilig rijden, dus
aansprakelijk voor het gebeuren
vond Van Marion. De eis van de offi
cier 300,- of 6 dagen) vond v. d. H.
wat aan de hoge kant: hij kon er niets
aan doen. Van Solinge vond echter
die 300,— aan de lage kant gezien
de gevolgen en handhaafde de eis van
de officier.
Een werknemer van firma A. P. de
K. was op 20 mei '81 aangehouden en
kon verbalisanten geen werkmap in
gevolge de rijtijdenwet overhandi
gen. De firma had een ontheffing aan
moeten vragen (de dag erna wel ge
beurd) en kreeg een boete van de kan
tonrechter ad 120,— evenveel als de
officier eiste.
De zaak van J. de B. werd bij ver
stek behandeld, de B. zou geen voor
rang verleend hebben aan R. F. een
motorrijder die als gevolg van de
toen ontstane aanrijding op 6 jan. '81
in Haamstede een gebroken bove
narm en pols opliep. F. was wel op de
zitting verschenen, om een aanvul-
KORTE BERICHTEN
UIT HET BINNENLAND
ASSEN. De provincie Drenthe
heeft samen met de gemeente Assen
150.000 gulden beschikbaar gesteld
voor de spelenfabriek Homas in As
sen.
DEN HAAG. Staatssekretaris Van
der Doef (van verkeer) voelt er niets
voor een onderzoek in te stellen naar
de voordelen van een persoonsgebon
den kenteken.
DEN HAAG. Premier Van Agt
heeft de suggestie van V.V.D.-
fraktievoorzitter Wiegel, dat een
slechter sociaal klimaat het gevolg
zou zijn van de wijze van besluitvor
ming door het kabinet volstrekt
van de hand gewezen.j>0
ARNHEM. De Explosieve Oprui
mingsdienst (EOD) van het ministe
rie van defensie begint binnenkort
met een uitgebreid onderzoek naar
de mogelijke aanwezigheid van een
grote hoeveelheid munitie en andere
explosieven, die pal naast het vlieg
veld Deelen bij Arnhem in de grond
zou zitten.
lende schaderekening in te dienen.
Hij kon echter de juiste betalingsbe
wijzen niet overleggen, waardoor de
zaak werd aangehouden.
Landelijk tarief
J. A. B. tenslotte „kreeg" 130,—
voor het niet stoppen voor een rood
licht bij de afslag Schelphoek op de
Stoofweg. B. die dit trajekt dagelijks
meermalen rijdt, kent de computer
gestuurde verkeerslichteninstallatie
en was alvast gaan rijden. Op het mo
ment dat hij de streep passeerde was
het licht rood, volgens verbalisanten
die achter hem reden. ,,U mag nooit
op een computer vertrouwen", zei
Van Marion. Mr. Van Solinge vroeg
zich (en verdachte) af, of B. wellicht
te hard zou hebben gereden. In ieder
geval was het bewijs geleverd en
vonniste de kantonrechter het lande
lijk tarief voor dergelijke overtre
dingen: 130,— of drie dagen.
RENESSE. Zo was de vooroorlogse entree van Renesse, niet het allerfraaiste straatbeeld wat zich denken laat, maar
toch interessant. Op de achtergrond: paardevijgen en een old-timer.
DEN HAAG. Minister Terlouw van
ekonomische zaken heeft twintig
miljoen gulden extra beschikbaar
gesteld voor het regionaal sociaal-
ekonomisch beleid.
DEN HAAG. Minister Max van der
Stoel van buitenlandse zaken is van
mening dat in Zuid-Afrika, en dat
vergeleken met andere totalitaire re
giems, de mensenrechten het meest
schrijnend worden geschonden.
AMSTERDAM. Ongeveer 700
werknemers van het bankbedrijf uit
het hele land hebben in de RAI in
Amsterdam een protestbijeenkomst
gehouden tegen de weigering van de
werkgevers in die sektor inhoudelijk
met de bonden over de c.a.o.-voor-
stellen te praten.
TILBURG. Op last van de officier
van justitie in Breda zijn in Tilburg
twee honderd nuchtere kalveren
geslacht, die eerder deze week 's
nachts illegaal de Belgisch-Neder
landse grens in Baarle-Nassau waren
overgebracht.
BERGEN OP ZOOM. Een gat in de
Markizaatskade, de dam die het
oostelijk deel van de Oosterschelde
afsluit, is de afgelopen nacht door
storm en wind en opstuwend water
groter geworden en bedraagt nu
plusminus 150 meter.
DEN HAAG. De kloof tussen vraag
en aanbod op de oliemarkt met als
onvermijdelijk gevolg een dalende
olieprijs zal West-Europa ten goede
komen. Momertteel is de positie van
West-Europa.ni.et alle gunstig, maar
de neiging bestaat te geloven dat de
olieprijsont;vyikkeling de, l^uidigé '.tij7
delijke krisj&.zal helpen te .overwin
nen.
UTRECHT. De geneeskundige
hoofdinspektie en de direktie van
het Rijksinstituut voor de Volksge
zondheid (RIV) in Bilthoven achten
het onwaarschijnlijk, dat sterfgeval
len van babies in Hardenberg en om
geving allemaal verband houden met
hun vaccinatie tegen kinkhoest.
ZIERIKZEE, 10-3. Al ruim dertig jaar organiseert het
Komité Bejaardenreis elk voorjaar een reis voor de ou
deren boven de 65 jaar uit Zierikzee. Dit jaar zal dit tra
ditionele uitstapje plaatsvinden op woensdag 26 mei.
„Sommige mensen denken we
ieens, dat ze lid moeten zijn van een
bejaardensoos of -vereniging om mee
te kunnen gaan, maar dat is beslist
niet het geval. Iedereen boven de'65
jaar is welkom", vertelt mevrouw E.
v. d. Lelie-Fokker, woordvoerster
van bovengenoemd komité.
Financieel vergt het natuurlijk wel
wat om een dergelijk evenement op
goed niveau te kunnen organiseren.
Lange tijd werd elk jaar gekollek-
teerd om het reisje mogelijk te ma
ken. Tien jaar geleden besloot men
van die kollekte af te zien.
Giften
Het alternatief was een stencil aan
bedrijven, ondernemers en kerkelij
ke instellingen met het verzoek een
financiële bijdrage te leveren voor
hun oudere stadsbewoners. Het re
sultaat was verheugend. Elk jaar
kwam voldoende geld op tafel om dé
bejaarden tegëh redelijke 'prijs 'een
fijne dag uit te bezorgen.
ROTTERDAM. De zeevloot van de
Rotterdamse rederij Van Ommeren
is uitgebreid met de „Waardrecht",
een blukcarriër met een draagvermo
gen van 41.800 ton.
Uiteraard hoopt het komité dat
ook dit jaar de giften toereikend zul
len zijn. „We hopen te kunnen
volstaan met een bijdrage van 45,-
aan de bejaarden te vragen. Als we
het zonder giften zouden moeten
doen, kwam dat bedrag zeker op
65,- per persoon en dat is voor ve
len misschien te hoog", aldus me
vrouw Van der Lelie.
Het Komité, bestaande uit zes ver
tegenwoordigers van groeperingen,
die zich met bejaardenwerk bezig
houden, besloot dit jaar met de be
jaarden een bezoek te gaan brengen
aan de bloemenveiling van Honse
lersdijk. Na de bloemepracht is het
dan de beurt aan „Avi Fauna", waar
ook de lunch zal worden gebruikt. De
dag zal besloten worden met een fijn
diner in restaurant „de Blauwe
Keet" te Oosterland.
Drie bussen
„Voor sommige ouderen is zo'n
reisje het enige uitstapje dat ze per
jaar hebben", zegt mevrouw Van der
Lelie. Meestal zijn dan ook drie bus
sen nodig om de ruim 150 reisluchti-
gen te vervoeren. De gelegenheid
wordt geboden om op drie verschil
lende plaatsen in de stad in te stap
pen.
De intocht na zo'n jaarlijks reisje
95
Op het eind van de hoofdbaan draaide ik nu in de start
richting en parkeerde met de remmen aan. De BWK, zo
noemden wij de boordwerktuigkundige, ging de laatste
test op de motoren houden en daarna werd de „Just Be
fore TakeOff'-checklist afgelezen. De Gust-Lock ging
los en de roeren werden gekontroleerd. Ik had wat moei
te met mijn voetenstuur. Achteraf denk ik dat ik toen al
iets vermoed moet hebben.
„TakeOff-clearance" werd gevraagd. De toren, die zeker op anderhalve ki
lometer afstand van ons startpunt was, gaf als laatste grondwind: 240°-25
Knopen. Wat ik normaal niet gewoon was te doen, nu echter vroeg ik nog om
bevestiging van die grondwind. Vermoedde ik iets? De onweersbui was nu ge
naderd tot dicht bij de Westrand van het veld. Startbaan 23 was nog geheel
vrij.
Centraal op deze foto de schrijver van het Afrikaans avontuur. Het vliegtuig
is een Fokker F 7a, wel gebruikt voor rondvluchten over Amsterdam. De foto
is van 1937.
Het zag er naar uit dat we juist
vóór de bui weg zouden kunnen zijn.
Ik voelde in de cockpit een zekere
spanning bij mijn bemanning, de
BWK, maar vooral bij Ko, mijn vaste
telegrafist. Die stond achter ons. Ik
kende Ko zo goed. Zoveel reizen
maakten wij steeds tesamen. Uit
mijn rechter ooghoek zag ik hem
staan, achter de BWK. Zijn gezicht
had die bepaalde uitdrukking, zijn
ogen zwart. Soms had hij dat ook als
we aan de wal waren. Het had dan
wel niets met de vliegerij te maken.
Meisjes misschien? Wat eigenaardig
dat gedachten soms als het ware „ge
comprimeerd" door je heen kunnen
gaan! We kregen de
„startelearance"
Tegen mijn co-pilet, een Engels
man, zei ik: „Let us go, we will make
it easily". Startvermogen werd opge
zet. Remmen los en daar gingen we!
Richtingsroerkontrole scheen nor
maal. Zo te zien zette de acceleratie
goed in. Toch wees de snelheidsmeter
wat laag aan. Snel naderden we dat
hoekpunt met die andere baan, daar
waar de windzak stond.
Deze stond strak gespannen, maar
wat nu!! In dezelfde richting als
waarin we startten!! En wat was er
toch met de snelheidsmeter aan de
hand?? Het nu volgende ging in een
fraktie van een seconde door me
heen: ((15 jaren terug, mijn alle
reerste vlieglessen: Instrukteur Pat-
tist, Kapitein-Vlieger en pionier met
Fokker F7b, Abel Tasman-vlucht
Indië-Australië. Hij leerde ons:
„Start of land nooit met de richting
van de windzak mee!! En: De snel
heidsmeter is in feite een stuwdruk-
meter, geeft de luchtstroming om de
vleugel aan")).
Mijn rechterhand ging naar de
gasmanettes. Ik trok ze dicht en gaf
het Commando: „Power Off, Full Re
verse". Boven het geraas van de „re
versing propellors" was er het geluid
van de donder en de bliksem gaf aan
dat alles een spookachtig geheel!
We kwamen tot stilstand op veilige
afstand vóór het einde van de baan,
waarachter net weer zo'n enkele
boom stond in d? kale woesijnvlakte
rondom.
De Toren werd verwittigd omtrent
de plotseling gedraaide grondwind.
We namen de taxistrip naar het plat
form. En toen brak de bui los! Eerst
enkele grote druppels, daarna die
plensbui met hevige windstoten. We
waren gestopt en het duurde zeker 15
minuten.
Alles bleef natuurlijk aan boord.
Met „Public Address" verwittigde ik
de passagiers. Toen was het over. De
bui was over het veld heen getrokken
in oostwaartse richting. De lucht was
opgeklaard, de wind weer kalm. We
kregen daarna opnieuw „start
elearance". Na de start draaide ik in
op onze vliegkoers. In het schemer
duister zag ik de stad Kano, het Rail
way Guesthouse, de weg en die
boom. En ik dacht aan Djiwuri en
diens waarschuwing!
B.O.A.C.-toestel
Een maand later zat ik in Rio de Ja
neiro aan de Copa Cabana, samen
met mijn telegrafist Ko, een kopje
koffie te drinken. In een krant lazen
we het: „Engels vliegtuig van de
B.O.A.C. te Kano, in Nigeria, gedu
rende de start verongelukt. Dertig
doden. OORZAAK. Plotselinge
„windshift" tengevolge van zware
bui".
Bestelde ik het of was het Ko??
„Bij de volgende koffie namen we ie
der een dubbele cognac!" „Vliegtuig-
Bijna-Ongelukken" worden bij onze
maatschappij altijd vertrouwelijk
besproken. Tot op vandaag de dag
hebben we vanaf het „begin-rollen"
van de start een „acceleratietiming
check", afhankelijk van startge
wicht, runway-elevation en slope,
temperatuur en wind. Het gaat dan
om de tijd in seconden tot het berei
ken van „aanwijzing snelheids
meter": 100 Knopen!
Ook startbanen met sneeuw en/of
modder kunnen van invloed zijn op
de juiste „begin-acceleratic" bij de zo
belangrijke procedure als die van de
start van een vliegtuig. „Djiwuri,
had jij dat voorzien??"
(Het eerste deel van dit artikel Af
rikaans avontuur, publiceerden wij
in het donderdagnummer. Red.)
CHR. BOUTER
oexjooooc\>w'ogc?oooqcqqoocoqccocqcccqoccccqqqqocogogooc*csxxxABs^qs5sssxxiwsyesjgc<x?ooooo«ooggyx>gcoooooqooqqQcqoooo
mag ook best traditioneel genoemd
worden. De Koninklijke Harmonie
„Kunst en Eer" wacht de bussen bij
de Hoofdpoortstraat op en verzorgt
de muzikale intocht tot aan het Ha
venplein. Een hartelijke ontvangst
door een lid van het kollege van b.
en w. zal daar nooit ontbreken.
Het Komité Bejaardenreis hoopt,
dat het dit jaar weer allemaal prima
zal verlopen. Als de giften spontaan
binnen komen, zal dat ook zeker luk
ken, want aan organisatietalent en
enthousiasme is absoluut geen ge
brek.
DEN HAAG. De Tweede Kamerle
den Schaper en Nuis (beiden D'66)
hebben donderdag opnieuw ophelde
ring gevraagd aan de ministers Van
der Stoel (buitenlandse zaken) en
Van Mierlo (Defensie) over de aard
van de komende NAVO-
vlootoefening Safe Pass'82 in de Golf
van Mexico.
UTRECHT, 11-3. Het GAK heeft
het overleg met de dienstenbond
FNV de dienstenbond CNV en de
Unie BLHP over het konflikt rond
de ziektewet-afdelingen hervat. Het
overleg wordt gevoerd op basis van
een door een kommissie van drie
„wijze mannen" uitgebracht rapport
en onder leiding van deze kommissie.
Het is de bedoeling, dat vóór 19
maart een oplossing wordt gevon
den.
De dienstenbond FNV heeft de af
gelopen weken op vele Gak-kantoren
akties (werkonderbrekingen en sta
kingen) gevoerd voor een betere belo
ning van de medewerkers van de
ziektewetafdelingen. Na een bezet
ting van het hoofdkantoor van het
GAK in Amsterdam zegde de direk
tie toe, dat verder kon worden onder
handeld met de kommissie van drie
er bij. De FNV-bond heeft de akties
nu opgeschort.
Het in de c.a.o. geregelde scheids
gerecht was op verzoek van het GAK
al met de behandeling van het kon-
flikt begonnen. De direktie heeft het
scheidsgerecht inmiddels gevraagd,
deze behandeling op te schorten.
WINSCHOTEN, 12-3. Het midden-
en kleinbedrijf krijgt extra krediet
faciliteiten. Dit zei de staatssekreta
ris van ekonomische zaken de heer P.
H. van Zeil donderdagmiddag tij
dens de opening van een promotic-
tentoonstelling in Winschoten voor
het gebied Oost-Groningen.
Volgens de staatssekretaris mogen
startende ondernemers nu al in het
kader van het vermogensversterken-
de krediet gedurende de eerste drie
jaar de helft van de rente betalen.
Deze maatregel wordt nu uitgebreid.
De daarop volgende drie jaar mogen
de ondernemers de helft van de ver
schuldigde rente bijschrijven op de
hoofdsom. Ook voor bestaande on
dernemers in het midden- en kleinbe
drijf zullen deze regelingen gaan gel*
den. Van Zeil verwacht dat deze rege
lingen omstreeks 1 april zullen kun
nen ingaan.
Vestigingseisen
Van Zeil voelde niets voor het ver
lagen van de vestigingseisen om zo
doende beginnende ondernemers ex
tra te helpen. Hij noemde dat een ge
vaarlijke zaak. Er mag geen herha
ling komen van de jaren dertig toen
tienduizenden voor zichzelf begon
nen om een boterham te verdienen.
Dat heeft negatieve gevolgen gehad.
Bestaande bedrijven kwamen toen
door de optredende marktverdun-
ning in de problemen en gingen ten
onder. Een interdepartementale
werkgroep zal, aldus de staatssekre
taris. bin.ienkort met een rapport
over deze problematiek op tafel ko
men.