BONS. DIE GELDIG ZIJN
BOTER, MARGARINE en VET. -
Boter. Bon „19" em „20" van de bo-
terkaart: 12 Juni tot en niet 29 Juni a.s.„
250 gram boter per bon.
Bon „19" eini „20" van de vetkaairt: 12
Juni tot eia met 29 Juni a.s., 250 gram
boter per bon met 15 ceinit reductie)
per 250 gram.
BROOD. Bon 22 van de broodkaart:
9 tot en met 22 Juni 200 gram brood
of twee rantsoenen gebak per bon.
Van Maandag 26 Mei t/m. Zondag
22 Juni geeft elk der met 24 genum
merde bonnen van de broodkaart recht
op het koopen van 100 gram brood
of een rantsoen gebak.
AARDAPPELEN De met „05" genum
merde bonnen van de aardappelkaart.
geven tezamen recht op het koopen van
11/2 kg aardappelen. De verbruiksperiode
van deze bonnen loopt van 9—15 Juni.
BLOEM. Bon „08" van de bloemkaart
geeft tot en met Zondag 15 Juni
a.s. recht op het koopen van 35 gram
tarwemeel of tarwebloem of roggemeel
of roggebloem of zelfrijzend bakmeel
EIEREN. De met- „53" en „88" genum
merde bon van de „bonkaart algemeen"
geeft recht op het koopen van één ei
De verbruiksperiode van de bons loopt
van 9—15 Juni.
KOFFIESURROGAAT en THEE. Van 26
Mei t/m. 22 Juni bon „34" 250 gram
koffièsurrogaat of 40 gram thee.
SUIKER. De met 42 genummerde bon
der bonkaart algemeen, geert recht op
het koopen van 1 kg. suiker van 9
Juni tot en met 22 Juni; met het oog
op den inmaak.
VLEESCH EN VLEESCHWAREN.
Bon 18 van de vleeschkaart 8 tot en
met 15 Juni per ttwee bonnen 100
gram vleesch, been inbegrepen, of een
rantsoen vleeschwaren.
Bon 18 worst 8—15 Juni per twee
bonnen één rantsoen vleeschwaren.
MELK. De met „20" genummerde bon
van de melkkaart geeft recht op het
koopen van 13/.4 liter melk. De verbruiks
periode van deze bon loopt van 9 tot
en met 15 Juni.
KAAS. De met „67" ©n „77" genummerd©
bommen van de bonkaart „algemeen" go
vern recht op het koopen van 100 gram
kaas. De verbruiksperiode dezer bonnen
loopt van 2 Juni tot en met 15 Junil
(kooptijd tot en met 29 Juni).
RIJST. Van 19 Mei tot en met 15 Juni
op bon 32 van de bonkaart algemeen!
250 gram rijst, rijstebloem, rijstgries of
gruttenmeel per hop. Kooptijd 17 Mei
tot en met 15 Juni.
PEULVRUCHTEN Ter aanvulling van het
aardappelrantsoen wordt op bon „52"
van de bojnkaairt algemeen, van 2 Juni
tot ©n met 22 Juni a.s. een extra rants-
soen van 500 gram peulvruchten beschik
baar gesteld.
ZEEP. Bon „35" 150 gram toiletzeep in
de nieuwe samenstelling, of 120 gram
huishoudzeep, of 150 gram zachte zeep,
of 250 gram zeeppoeder, of 300 gram
zachte zeeppaste. 125 gram zeepvlokken,
250 gram waschmiddelen of 200 gram
vloeibare zeep 1—29 Juni. De bon geldt
ook voor gezinswasch per 20 kilogram
droog wasöhgoed. De wasscherij' moet
dezen bon innemen.
RECHTZAKEN
Rechtbank te Middelburg
Mi. L. K., 56 jaar, landarbeider te _N ie u-
werker k, verdacht van „eenvoudige be-
leediging.
Vrijspraak.
Ter terechtzitting der Arrolnldisséments-
Rechtbank t8 Middelburg z'ijln b©ëedigd
als hulp-Officier van Justitie: de h©erein|
J. Rooze, opperwachtmeester der Maré-
dhaussée te Haamstede, M. de Jonga,
en A. Nnteboiont, wachtmeesters der Ma.
réchaussée t,e idem en H. de Jonge, wacht
meester der Maréchaussée te Ziprikziee.
KERKNIEUW S
Ned. Herv. Kerk.
ZIERIKZEE. Ds. Pijlnacker Hordijk hoopt
a.s. Zondag ini de Nieuwe Kerk gelegen
heid te gevén tot doopsbediening. Aan
gifte Vrijdagavond bij M.. J. Heljlbber,
Koster, Appelmarkt.
POORTVLIET. Vorige week Zonda?
werd voor de diaconie een gift gecol
lecteerd van f 10.
Tengevolge vani ©en overstrooming is
de stad Albana, in Texas, zijtn volgens
berichten der Associated Press, twaalf
personea om het leven gekomen. Door
het breken van een stuwdam Zijln 35 hui
zen iragestoirt.
De Duitsche vlootvoogd, admiraal Lüt-
jens, heeft bij1 den ondergang van het!
slagschip „Bismarck" den heldendood ge.
vonden. Tot zijtn opvolger heeft de Führer
en opperbevelhebber der wieermacht den
chef van den staf der oorlogvoering ter
zee, admiraal Sdhniewimd, benoemd.
Een zware ontploffing heeft zich
voorgedaan in ©en Servische opslagplaat
van buitgemaakt materiaal in de middel-
eeuwscJhe citadel van de Servische stad
Semendria (Smed©rovo). Het ongeluk heeft
eenige honderden dooden ien gewonden
geëischt onder de burgerbevolking.
vulde zich mlet licht. De kal© rotspunten
maakten zich los uit de duistere omhul
ling van den nacht en leken als door
een schijnwerper te worden bestraald.
Francis Floyd opende zijn oogen en
toen hij zijn pijnlijke ledematen voelde,
herinnerde hij zich zijn nachtelijk avon-
tuur.
Naast hem, eveneens als een bal 'in
elkaar gerold, zijn knieën hoog opge
trokken, zat James Cookerel. Zijn mond
stond half open en een zacht gesnurk
bewees, dat hij er voorloopig nog wei
nig voor voelde tot de wreede werke
lijkheid terug te keeren.
Het kostte den professor eenige zelf
overwinning hem wakker te schuddenj.
„Hallo, James, vlug uit de veeren, mijn
jongen!;"
Cookerel knipperde slaperig met zijn
oogen en bromde als een hongerige wolf,.
„Uit do veeren, zeg je? Man ik voel me
als geradbraakt!, Een kop thee op bed
kan er vanmorgen zeker niet op over
schieten?!"
Een onderdrukt gekreun van de plaats
van den piloot deed hun het gesprek af
breken.
Floyd klauterde naar voren. „Morgen
mister Hamilton! Nog steeds pijn? Ik
hoop, dat u ten minste hebt kunnen sla-
penl"
TELEGRAMMEN
DUITSCHE BOMMEN OP ENGELAND.
Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben
Woensdagnacht voor den oorlog belang
rijke objecten in Midden-Engelandi en
een aantal vliegvelden op het Britsche
eiland met succes aangevallen. Men kan
aannemen dat aanzienlijke verwoestingen
zijn veroorzaakt.
Volgens de Britsche berichtendienst
strekte de activiteit van de Duitsche
luchtmacht zich Woensdagnacht over
een tamelijk groot gebied van Engeland
uit. Bijzonderheden waren nog niet be
kend. In de Midlands en in het Noorden
en Oosten van Engeland moet' eenige
schade zijn aangericht.
ENGELSCHE BOMMEN OP.
DUITSCHLAND.
Woensdagnacht zijn vijandelijke vlieg
tuigen in verspreide linies boven West
en Noord-Duitschland verschenen. Zij
richtten hun aanvallen in hoofdzaak op
het industriegebied van het Rijnland 'en
van Westfalen. De vijand liet een aantal
brisant- en brandbommen vallen, waar
door eenige personen werden getroffen
en eenige schade werd aangericht. Vol
gens de tot dusverre ontvangen berichten
zijn twee Britsche vliegtuigen neerge
schoten.
BRAZILIAANSCH VLIEGTUIG
GEVALLEN.
Bij 'Beien, in den Braziliaanschen staat
Para, is een Braziliaansch watervliegtuig
gevallen. De zes inzittenden zijn om het
leven gekomen.
NOORSCH STOOMSCHIP
GETORPEDEERD.
Volgens mededeelingen in scheepvaart
kringen 'te New York is het voor Enge
land varende Noorsche motorschip „Tene-
riffe", groot 5655 ton, in het Noorden
van den Atlantischen Oceaan tot zinken
gebracht. „Associated Press" meldt dat
de bemanning is gered.
DE STRIJD IN SYRIË.
Naar de Britsche berichtendienst viol-
giens het DNB uit Berlijiai meldt, züj'n da
geallieerde troepen, die langs de Syrische
kust opereeren, op feilen tegenstand ge.
stooten.
HANDELSVERDRAG TUSSCftEN JAPAN
EN SOVJET.RUSLAND.
Domei meldt dat tussChen Japan ©n
Sovjet.Rusla/nd een handelsovereenkomst
yoor den tij|d vajni Vijf jaar is gesloten.
1, 1._ 1
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ
12 Juni.
f 50.000 op 6696 f 1000 met premie
van f30.000 op 42Q3 f1000 op 6933
11713 12297 15407 17206 f400 5389
5655 77.05 7968 12621 f200 7447 9997
11250 19173 20780 f 100 1018 2049
3681 7626 7958 '9849 10621 13327 15382
16043 16323 18442 18631 18825.
RIJKSINSPECTEURS VOOR DE
GEMEENTE-FlNANClËN
Blijkens mieded'Beli)nigen in het weekblad
voor den Nederlainidsdh'Sin bond van ge-
meente-ambteiniaren, ligt het iin idie ben
doelihg vanwege het" rijk ambtenaren aan
te stellen, die [mi ieder© provincie het toe
zicht op de gemieente-fiinianciën zullen uit
oefenen. Het is ook m'ogelijlk, dat in een
provincie m'eer dam één inspecteur zal
resideeren.- Deze fuimctionnarissear Zullen
een Imieuw contact tot stand m©©ten> bren
gen tusscheln de hst mleest bij1 deze ma
terie betrokken departemleiniten in Dien
Haag (financiën en binnenlaindsche zalc®m),
de provinciale griffiëm en de gemeenten.
.Men begrifpt. dat vain deze ambtenaren
veel tact zal worden gevergd. De ge-
'meentebiesturelni'zullen allicht genieigd zijh
te gelooven. dat imu ©en tijld van itnm'en- I
gend medebestuur zal beginnen. Mien mag
aanimeïiüen. dat dit niet de bedoeling van j
het nieuwe instituut is doeh hb'® dikwijls j
zal de uitwerking valm een iOipzet afwijken.
De maatregel zal wellicht rao©ten wordieini
verklaa,rd uit een behoiefte vain het d'®- i
partemient vam financiën aan vooruitge- j
schoven stellingen, nu d® gemleentön,
wegens de afschaffing! vaih haar fteiastihgf
naar het inkomen inog meer 'dan vroe
ger op rijlksuitkeieringein zijn .aangewezen.
Men z'al dus door intensief toezicht tot
groiotere exact® kennis van plaatselijke toe
standen 'willen 'komen. En misschien kan
het instituut ook leiden) tot het inzicht,
dat op deze wijlze d© verantwoordelijkheid
van de gemeenten naair rijksautoriteiten
1 wordt verplaatst.
steenen sou men eohter niet gemakkelijk
van het rechte pad afraken, omdat de
sporen van voorganger» diepe geulen in
den woeatynbodem hebben geploegd. Het
eenige wat gebeuren kan, ie, dat een
zandstorm de weg weer gelijkmaakt met
zijn omgeving.
WaoDeer de bodem vlak is en de grond
rotsachtig en hard, gaat a Ilea meestal goed
Een ramp zijn c oh tor de pistes door de
zandwoestijn, welker stof voortdurend in
beweging is en voertuigen en zijn inzitten
den met taaie hardnekkigheid brgeleidt.
Bet gebruik van de piste breDgt met
Z'oh mee, dat zij dagelijk» breeder wordt,
soms van oorspronkelijk vier, tot aobt meter.
Jaar in jaar nit snorden de auto's van
de ItaliaaDsohe politietroepen langs deze
wrgen soms bewoog de karavaan van de -
woestijn bewoner zioh ër langzaam voort.
Maar met den oorlog veranderde dit
allesde sporen werden dieper ingereden,
de ondergrond werd fijngemalen en al
gauw begonnen de chauffeurs voor het
stof uit te wijken. Men ging naast de
piste rijden. Nu werd de weg van aoht
metertien meter breed. Dit spel her
haalde zioh telkens^ tot er ten slotte Diets
meer aan te doen viel. Men rijdt laDgs
de twee witte linten, met aohter zioh een
ondoordringbare muur van stof, dat on
barmhartig de auto's binnendringt en zioh
op de luchtpijpen legt. Na een rit van
eenigen tijd, ziet iemand er uit alsof hij
leveDd begraven ia geweeBt. Het stof heeft
gezioht en kleeding met een dikke vaal-
kleurige laag meel bedekt, die men sleohts
met groote moeite na herhaaldelijk was-
eohen en dat met weinig water, in de
woestijn kan verwijderen.
Neen, voor plezierritjes zijn de pistes
der woestijn allerminst aan te bevelen,
want behalve onmensohelijk stoffig is het
wegoppervlak verre van effen. Wortels
van doornstruiken vormen overal heuveltjes
en de harde en zachtere beetanddeelen
van den bodem zijn verantwoordelijk voor
een aaneenschakeling van kuilen en gaten.
De wagen danst en spingt, kreunt in
zijn voegen, rammelt en schudt. En over
het geheel blakert het niets ontziende
blikkerende zonlicht. De wind, nu eens
koud dan weer brandend heet, blaast het
stof van de piste de lucht in en mengt
het.zoo door elkaar dat een dichte nevel
over den weg hangt.
TOONEEL EN FILM
MARKTBERICHTEN
Boterprijs-commissie fl,01.
Alrikaansche woestijnwegen
Autoritten door stof gekenmerkt
Herhaaldelijk is reeds in berichten en
beschrijvingen van den toestand in Libya
melding gemaakt van het belang van de
1836 kilometer lange Litorana, den grooten
asfaltweg, die na den dood van Balbo tot
Via Balbia is verdoopt.
Men kon lezen, dat langs dezen weg de
strijd in dé woestijn van Noord-Afrika
werd gewonnen of verloren. Immers deze
strijd wordt vrijwel uitsluitend gevoerd
om het bezit vau de plaatsen waar water
te vinden is en langs deze plaatsen loopt
de Via Balbia.
Toob, hoe belangrijk de groote asfalt
weg langs de kust ook is, yan niet minder
belaDg, vooral waar het er op aankomt
taotisohe manoeuvres en strategische om-
singelingsbewegingen uit te voeren, is het
vrij groote aantal «wegen" dat op de
Via Balbia uitkomt, en die, hoewel zij
niet verhard zijn, tooh voor voertuigen
van velerlei aard berijdbaar zijn.
Een oorrespondent van de «Rheinisoh
WeBtf. Ztg." brengt verslag uit van een
tooht langs deze woestijnwegen, die
«pistes" worden genoemd ^n die te
herkennen zijn, doordat zij met witgekalkte
steenen zijn afgebakend. Ook zonder «deze
Het ging.! antwoordde de piloot met
een flauw lachje, terwijl hij zich op
richtte op zijn' geïmproviseerde leger
stede, welke zijn beide passagiers met
behulp van eenige wollen dekens in ord©
hadden gemaakt, nadat het hun niet zon
der groote moeite gelukt was het vlieg
tuig weer in een ietwat behoorlijken
stand te brengen.
E11 hoe staat het met de pijn?"
Hamilton betastte voorzichtig zijn voor
hoofd, dat iets boven het rechteroog
een flinke buil vertoonde. i
Ik heb een gevoel, of de China Clip- j
per in mijn hoofd rondtolt en mijn lin
ker arm schijnt wat gekneusd te zijn. j
Ik moet u nog wel bedanken, sir, dat
u -» I
Onzin, Hamilton! Dat was immers
vanzelfsprekend. Laten Wij' nu liever m/afar
eens beraadslagen, wat ons te doen staat.
Denkt u, dat uw krachten toereikend j
zijn om de machine weer vlot te krij-
gen?
Cookerel, die intusschen zijn plaats
had verlaten en om het vliegtuig was
heengeloopen, stak zijn hoofd .over den
rand. 1
Dat zal ons weinig baten! beant
woordde hij de vraag van den professor!.
Ik vrees, dat we met een gebroken
propeller niet heel ver zullen komen.
Mooi! riep Floyd ontsteld. Wat nu?
Er ziji: twee mogelijkheden, meende
Cookerel zakelijk, nadat hij den brand
in eer sigaret had gestoken. Of we
binden het noodzakelijkst© op onzen rug
bereiken of wij wachten hier tot ze
en probeeren te voet het Gainermeer te
ons komen halen. Ik persoonlijk voel
meer voor het laatste.
Edward Hamilton was achter Floyd
uit de kist geklommen. Nu liepen zij alle
drie naar voren om de schade in oogen-
schouw te nemen.
De piloot brak ©en stuk van d©n ver
splinterden! propeller, dat er los bij' hing,
af en wierp het rnlat eeim vloek op d'©n
grond. Ik heb u daar even in ©en. ge
noeglijke situatie gebracht! Het zou rntij
een lief diinig waard zijln geweest, .als ik
die ontdekking voor mlijlzelf had gehou
den!
U vergeet, dat ik !h©t was, die u,
tot deze nachtelijk© vlucht overhaalde.
Het motordefect Is tenslotte wiet uW
schuld. Bovendien lijkt het mij ©ven nut-
teloos als belachelijk om, ons hi©r over d©
schuldvraag het h(o,ofd te breken.
Hoe groot is ije afstand m|aar h©t
Gainer jmleer?
Cookerel haalde d© llaindkaart. welke
een paar scheuren had opgeloopen, uit
de machine ©a spreidde haar zorgvuldig
NEDERLANDSCHE
TOONEELSCHRIJFKUNST
De secretaris-generaal van het departe
ment van volksvoorlichting en kunsten
stelt voor alle Nederlanders, die den drang
in zioh gevoelen voor het eigenheemsohe
tooneel te schrijven, de gelegenheid open,
voor den lsten Augustus van dit jaar een
werk van hun hand aan het departement
in te zenden. Nadat uit deze inzendingen
een keuze is gemaakt, zal het hoofd van
de afdeeling theater en dans de vertoo
ning van het beste en gesohikste stuk
(eventueel stukken) door een beroepsge
zelschap, als ook de eventueeie opneming
in het speelplan financieel begunstigen.
Aan de uitverkorenen zal een vergoeding
van onkosten enz. worden verleend. Boven
dien zullen de talentrijke geroepenen, wier
werk nog niet kan worden bekroond, een
blijk van aanmoediging genieten. De stuk
ken, die voor uitvoering in aanmerking
komen, dienen vakkundig géschreven te
zijn, geboren uit den Nederlandsohen geest.
PREDIKBEURTEN
Zondag 15 Juni.
Kerkwerve. 3.30 ure, ds. Veen (Doop
en Coll. noodl. kerken en pers.)
Serooskerke. 11 ure, ds. Veen.
Burgh. 11 ure, de heer Foeken, oand.
tot den H. D.
Renessê. Evangelisatie. 10.30 ure, ds.
Steenbergen van Biezelinge.
Haamstede. 11 en 8 ure, ds. den Hol
lander. Geref, kerk. 10.30 en 3 30 ure,
ds. Voornevefd Geref. gem. 11 en 3.30
ure, Leesdienst.
Eikerzee. 11 ure, ds. Bosohloo. Geref.
kerk. 11.10 en 4,10 nre, ds, v. d. Berg
in het zain|d uit. M©t zijln wijsvinger tipte
Ihijl op een bepaald© plaats. Dat zal' om-
geveer h©t punt Zijini, Waar 'wij' ions op
het ©ogenblik bevi'nd©n. En dat hier 'is
het Gain©r-m!eer. De afstainid bedraagt dus
(ongeveer honidend mijten.
Dat wil dus zeggen, dat wij! oims op
een marsch vaini tenminste vij'f dagen)
zouden nroeteim voorbereiden.
Ten ©eni®nm:ate onmogelijk! consta
teerde Floyd. Wij' m!og®n inïet vergeten,
dat wijl veel te w,einig levensmiddelen en,
vóór alles, g©en water hebb'eni!.
Cookerel wierp d© rest van zijlni sigaret
weg- Dan blijiven; wij' hi©r! Wijl kunn'©n
er op r©k©n©ini, dat er reeds morgen,
misschien zelfs al wel1 vamidaag, naar oms
zal wiorden gezocht.
Stellig! veTz©k'®nd© Hamilton. Ma^r
u vergeet, dat niemand' het zal durven
Tjskeeren iin| d©zen zandkuil te landien!
Dat is ook niet inioodigl Men kan er
gevoeglijk mie© volstaan oins vain het noo-
dige water ©n wat levensmiddelen t®
voorzien ©ni ons van het Gaim©r-meer
een paar mlenséhen tegemoet t© sturen,
Floyd lachte spottend. Niet slacht be
dacht. James. Maar hoe wil je d© be
manning van het vliegtuig van j© w©n-
schen in kennis stellen? Wijl bezitten h©
laas geen r.aidi©,
Cookerel krabde zioh verlegen op. hét
Brouwershaven. 11 ure, ds. Niook Blok.
G«r«/» kerk. 11 en 4 ure, ds. den Boer.
Zonnemalre. 11 ure, ds. Tonsbeek.
Geref. kerk. 11 en 4 ure, ds. v. d. Linde.
Noordgouwe. 10.30 ure, ds. v. Griet-
hoijseo
Drelsehor. 11 nre, ds. Biezen.
Ouwerkerk, 11 nre, ds. Heijboer.
Nieuwerkerk. 3 ure, dhr. de Jooge,
evuDgelibt te Terwolde (Extra ooli.) Geref.
kerk. 11 en 3.30, Leesdienst; 7 ure, ds.
VeDewa. Geref. gem. 11, 3 en 7 ure,
ds. Barth.
Oosterland. 11, dr. Weeda en 3.30 ure,
idem (i>oopsbed.) Geref. kerk. 11, de.
Veuema en 4 ure, Leesdienst. Geref. gem.
11, 3 30 en 7 nre, Leesdienst.
Sirjansland. 3 are, ds. Biezen van
Dreisohor.
Bruinisse. 10 ure, de heer de Jonge,
evaogoiiBt te Terwolde. Geref. kerk. 10
en 5 ure, ds. ÜDger. Geref. gem. 10, 2
en 6 ure, Leeskerk. Oud-geref. kerk, 10,
2 30 en 6 ure, Leeskerk.
A.-J.-Polder. Geref. kerk, 11 en 3.30
ure, ds. Spoelstra.
St.-FUlpelaad. 11, Leesdienst en 3.30
ure, ds Veraohoor Ooopsbed Geref. gem.
11, 3.30 en 7 ure, Leesdienst. Oud-geref.
kerk. 10 30, 3.30 en 7 ure, ds. Blaak.
Tholen. 10 en 2 30 ure, ds. Batelaan.
Geraf. kerk. 10 en 6 ure, ds. Brinkman
van Wassenaar. Geref. gem. 10, 2.30 en
6.30 ure, Leesdienst. Vrije geref. gem. 10,
2.30 en 6 30 are, Leesdienst.
St.-Maartensdjjk. Ned geref. gem. 9.30,
2 en 6 are, dhr. v. d. Gruiter van Oost burg.
Oud-Vossemeer. 11 en 3.30 ure, ds. v.
Eist, Geref. kerk. 10.30 en 3.30 ure, ds.
Vreugdenhil. Oud-geref. kerk. 11, 3.30 en
7 ure, Leesdienst.
Poortvliet. 11, ds. Verschoor en 3.30
ure, Leesdienst. Geref. kerk. 11, 3.30 en
7 ure, ds. Steenblok. Geref. gem. 11, 3.30
en 7 ure, Leesdienst.
Scherpenisse. 11, Leesdienst en 3.30
ure, ds. v. Griethnysen van St -Annaland.
Geref. gem. 11, 3.30 en 7.30 ure, Leesdienst.
Stavenisse. 11, Leesdienst en 7.40 ure,
ds. Batelaau van Tholen. Oad-geref. kerk.
11.10^ 3.40 en 7.10 ure, Leeskerk.
St.-Annaland. 11, de. v. Griethuysen
(Bed. H. Av.) en 7 30 ure, idem (Öankz.)
Geref. gem. 11.10, 3.40 en 7.10 ure,
Leeskerk.
Kunsten en Wetenschappen
Toanamanda lichaamilangta
dar manichan
In een berioht van het A.N.P. uit Berlijn
wordt het een en ander medegedeeld om
trent de onderzoekingen, welke in de
Frankfurter Universiteitskliniek zijn ver
richt naar de toenemende lichaamslengte
der mensohen.
Er blijkt uit dat heden ten dage de
kinderen bij hun geboorte grooter zijn dan
vroeger. Tot dusver nam men als gemid
delde grootte van een pas-geboren kind
50 om en a Is gewicht 61/, pond aan heden
bedragen zij resp. 5iy2 om en 3400 gram,
dus 150 gram meer dau vroeger.
Ook is geconstateerd, dat de kinderen
sneller groeien. De gemiddelde grootte van
een paar duizend zesjarige Neurenbergsohe
volkssohoolkinderen bedroeg in 1925 1.13
meter, in 1937 eohter gemiddeld 3 om meer.
Bij een vergelijking tussohen 14 jarigen
valt er zelfs een onderscheid van 5 om te
oonstateeren (van 1.46 m op 1.51).
In dit verband is tevenB de vraag opge
lost, of deze toegenomen groei niet later
wordt genivelleerd. Dit is eohter niet het
het geval. Ook de grootte der volwassenen
van thans overtreft gemiddeld de vroegere
met 2 om. Er zijn heden aanzienlijk meer
reoruten, die 1.70,1.80 en meer meten, dan
in het begin van deze eeuw.
Dooh niet alleen de liohaamsgrootte en
het lichaamsgewicht zijn toegenomen, maar
ook de biologische ontwikkeling in het
liohaam geschiedt sneller. Heden ten dage
breken de eerste tanden spoediger door,
de stem vormt zioh eerder, en eveneens
allo overige teekenen van het physieke
rijp-worden.
Deze waarnemingen worden evenwel nog
op een belangrijk punt onderscheiden. De-
hoofd, miaar Hamilton slaagde er weldra
in zijlrn beide passagiers g©rust te stellen
'Hebt u daar toaar g©en zorg over. Wijl,
piloten, seinen im d©rgelij|k© noodgevallen
met onze armen. Daardoor 'kunnen w'ijl
ons (heel goed verstaanbaar maken.
Mooi, 25oozei Floyd, kennelijk op
gelucht. Dan blijlft oins dus voorloopig
niet veel anders te doen dan rustig af
te wadhten. Laten wij' intusschen maar
eens zien. wat wij; aan proviand bij ons
hebben.
Het resultaat van deze inventarisatie
was niet bepaald moedgevend, maar wan
neer zijl zich mlet ©enj paar tabletten
chocolade, wat biscuit en ©enige bananen
tevreden stelden', zouden zij1 toch wel
tot den volgenden dag kunnen rond ko
men. Tot hun groote verrassing vond'®n
Zijl ook inog een flesöh whiskey ©n van
sigaretten ©ni tabak was m®n verloopig
voldoende voorzien, dank Zijl miss Hugs-
ley, die haar vriend Oook©rel twee groot©
doezen had toegestopt.
Intusschen was de zon boven d©n rand
van het gebergte uitgestegen ©n wierp
zij. haar verzengend© stralen in het dal.
Drie mannen legd©n hun vliegkleeding
af.
(Wordt vervolgd)