Zierikzeesche 0Nieuwsbode Opening vliegveld „Westschouwen". Maandag 4 Mei 1931. zierikzeesche courant. abonnement; advertenties Frjji per 8 aMendoa f 1,50, Ir»co per por» 1,80. Voor het haitonlud per j»»r 1 10, Ifwjnderljjïo Hameren» 5 wit. Voriehjnt Knd., W»d. en Vrjjd. tel. Ho. 82 - Poetgiro 13T9TT. tsb 1—8 regele (0 eta., vu 4 regelt es durboren 20 ete. per regel. Beelamee 80 ete. p. regel, B{j eontreot beiaagrgke kortiag. Intending op dei dag raa alt- gare «óór 10 ar*. Aankomst vliegtuigen. Bezichtiging tuinderijen en bloemboBenvelden N.V. „Nieuw Haamstede". Ontvangst ten raadhuize. Officiëele opening. Pas sagiers- en vrachtvluchten. Met de Prov. Boot, kwamen heden (Maandag)morgen te Kwart voor tien vele genoodigden uit de Provincie en van el ders naar ons eiland, teneinde mede ge tuige te zijn van het vliegfestijn ter ge legenheid van het veel besproKen en veel becritiseerde vliegveld „West-Schouwen", dat officieel door den Comm. der Ko ningin zou worden geopend. Na begroe ting der verscnillende autoriteiten, namen de genoodigden in de reeds gereedstaan de auto's voor een goed -deel wel willend ter beschikking gesteld plaat' en werd, na door Zierikzee te zijn ge reden, onmiddellijk koers gezet naar het achter Haamstede, door duinen omringd, gelegen vliegveld „West-Schouwen", waar reeds vele nieuwsgierigen ter plaatse wa ren, om de komende dingen van nabij mede te leven. Inmiddels was te 10.15 te Waalhaven het eerste K.L.M.-vliegtuig gestart, aan boord, waarvan zich o.a. een tweetal le den van het luchtvaart-comité, ds. S. H. J. Voors en dhr. P. Klok en een start- officier bevonden en welk vliegtuig spoe dig boven het vliegterrein verscheen, om daarna vlot te landen. Steeds meer groote, metalen vogels doemden aan den horizon op en zoo verschenen na enthousiast te zijn ver welkomd achtereenvolgens verschillen de vliegtuigen op het uitgestrekte veld, dat 'met belangstelling door de nieuw aangekomen en reeds aanwezige autori teiten werd bezichtigd en gekeurd. Na aankomst van het K.L.M.-vliegtuig, werd dit direct weer startklaar gemaakt om den Commissaris der Koningin af te halen op het vliegveld onder Souburg. In dit vliegtuig namen plaats de voor zitter van het luchtvaartcomité, de heer J. J. Cock, de burgemeester van Zierik zee, de heer J. C. A. Bannink, benevens een vertegenwoordiger van de K. L. M. Te 11 uur startte het vliegtuig weder op Walcheren. De passagierslijst was nu uitgebreid met den gouverneur van ons gewest, de bur gemeester van Vlissingen, mr. A. A. de Veer, lid der Eerste Kamer, de leden van Ged. Staten, mr. Dusseldorp en mr. Stïe- ger en de heer Stofkooper, onder-voor zitter van de Kamer van Koophandel te Middelburg. Na een korte tocht over de Schelde streek het vliegtuig te ongeveer kwart over elf weer op „Westschouwen" neer en gingen de genoodigden onder des kundige leiding van den directeur der N.V. „Nieuw Haamstede", de heer ir. C. J. Dussel, de uitgestrekte terreinen be zichtigen. Het bezit der N.V. omvat pl.m. 400 H.A. geestgronden, waarvan het groot ste deel door haar in cultuur is gebracht. Met belangstelling en interesse werd alles nauwkeurig bekeken, terwijl de leider welwillend de tot hem gerichte vragen over de cultures beantwoordde. Na deze excursie, het was inmiddels tegen half één geworden, namen de ge noodigden weer in de auto's plaats en reed de stoet terug naar Haamstede, waar eerebogen den weg naar 't vlieg veld wezen en voor het gemeentehuis een prachtig perk was aangelegd ter eere van dezen, voor Haamstede zoo bij- zonderen feestdag. En een groot, fraai heerenhuis in de kom der gemeente, welwillend afgestaan door den heer L. L. Bolle, werd de kof fiemaaltijd gebruikt en kregen wij niet alleen de gelegenheid de maag koest te houden, maar ook, om eens na tegaan, wie hier zooal te gast waren. Zoo merk ten wij o.m. op jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, Commissaris der Koningin, de burgemeester van Haamstede, deleden van 't Ged. college, de heeren v. d. Weijde, Dusseldorp en Stieger, de bur gemeester van Zierikzee, Goes, Rotter dam en Vlissingen, verschillende burge meesters van Schouwen—Duiveland, de heeren A. C. v. d. Vliet, J. J. Cock, R. Gerritsen, de directie der N.V. „Nieuw Haamstede", de directeur der R.T.M., ir. Kuijper, de directeur der Fordfabrie ken te Rotterdam, de onder-voorzitter van de K. v. K. te Rotterdam (groot be drijf), de heer ir. J. J. v. Leeuwen, hoofd-ing. van den Prov. Waterstaat, de heer Stofkooper, onder-voorzitter van de K. v. K. te Middelburg, de heer H. Ch. E. v. Ede van! de Pais, inspecteur van de luchtvaartafdeeling, dep. v. Water staat, generaal L. F. Duijmaer v. Twist, een vertegenwoordiger van de K.L.M., de commandanten van de militaire en maritieme luchtvaartdiensten te Soester- berg en Den Helder, de voorzitter van de Aëroclub te Rotterdam, de comman dant van de rijksveldwacht, etc. etc. Na de koffietafel volgde de officiëele ontvangst in het moderne gemeentehuis, dat door de zorgen van de Ver. van oud-leerlingen der Tuinbouwvereeniging, met smaak met bloemen was versierd, wat het feestelijk aanzien niet weinig! verhoogde. In de raadszaal werden de gasten ont vangen door een comité van ontvangst en den burgemeester, jhr. L. v. Citters, die de genoodigden als volgt toesprak: Dames en Heeren, Ais burgemeester dezer gemeente is het mij een aangename taak u namens het gemeentebestuur en de ingezetenen het welkom toe te roepen. In het bijzonder heet ik hier welkom de heer Commissa ris der Koningin in dit gewest. Wij allen stellen het zeer op prijs, mijnheer de commissaris, dat u thans ten tweeden male bij een feestelijke gelegenheid in Haamstede in ons midden wilt vertoeven. Voorts heet ik hier welkom de heeren leden van het Prov. Bestuur, de heeren vertegenwoordigers v. Waterstaat, K.L.M., directie en commissarissen der N.V. grondexploitatiempij. „Nieuw-Haamstede", het luchtvaartcomité en het vliegcomité van ontvangst. Het is heden een dag van groote beteekenis voor het geheele eilan 1 en niet minder voor de gemeente Haam stede, die hedenmiddag verrijkt wordt met het bezit van een door het depar tement van Waterstaat goedgekeurd vliegveld „West-Schouwen", dat straks door dhr. Commissaris der Koningin in dit gewest officieel zal worden geopend. Reeds maanden geleden sprak men overal, ook van heinde en verre, over wat iop 4 Mei op Schouwen gebeuren zou. In verschillende persorganen verschenen regelmatig mededeelingen omtrent deze dag van groote' beteekenis voor Haam stede; want onze mooie gemeente heeft hierdoor een veel grootere bekendheid gekregen, hetwelk ongetwijfeld voor haar nieuwe perspectieven kan openen. Haam stede bekleedt in deze wel een bizonder bevoorrechte positie op dit eiland, dat juist de keuze van een vliegterrein spe ciaal hier is gevallen. Het is zeer zeker dank zij de groote medewerking van de directie en commissarissen van de alhier gevestigde N.V. exploitatie „Nieuw-Haam- stedë", dat de keuze hiervoor op Haam stede is gevallen. Het zal maar hoogst zelden voorkomen, dat de regeering op zoo'n coulante wijze een vliegterrein, van een dergelijken omvang en kwaliteit tot hare beschikking krijgt. Een woord van hulde voor deze royale handelwijze wil ik dan ook vanaf deze plaats aan direc tie en commissarissen van meergenoemde mpij. niet onthouden. De vestiging van uwe mpij. in deze gemeente is voor haar van zeer groote beteekenis en van groot belang. De meerdere woningbouw, de be hoefte aan arbeidskrachten, de verrijking van het natuurschoon door de bollenteelt enz., zal deze plaats tot nog grooteren groei en bloei brengen. Als burgemeester dezer gemeente is het mij dan ook een behoefte U dit nog eens vanaf deze of- ficieele plaats mede te deelen en doet het mij genoegen, dat uwe directie en com missarissen een oogenblik de gasten wilt zijn van het gemeentebestuur, waarmede u in zoo'n nauwe relatie staat. Een woord van hulde wil ik thans richten tot den heer J. J. Cock, de voorzitter van het Luchtvaartcomité, dat al deze plannen georganiseerd heeft en heden zijn wen- schen in vervulling ziet gaan; mede een woord van hulde aan den heer J. E. van den Broek, de groote organisator Van het programma van dezen dag, hetwelk heden voor het eiland tot een groote feestdag heeft geleid, alsnog ook een woord van hulde en dank aan de ver sieringscommissie, "die zulk een mooie versiering heeft aangebracht; voorts mijn dank aan allen, zonder onderscheid, die dezen dag tot een grooten feestdag heb ben gemaakt. Ik stel u allen thans voor straks een dronk te wijden op het wel zijn der N.V. Nieuw-Haamstede en de K.L.M. (Applaus). De Commissaris der Koningin dankte den burgemeester voor de gesproken woorden, waarna het glas werd geledigd op het welzijn van de K.L.M. en „Nieuw Haamstede". Na het aanbieden van eenige ververschingen werden onder toeloop van vele belangstellenden de auto's weder om ingenomen om ten tweeden male koers te zetten naar het vliegveld, waar het bestuur van „Nieuw Haamstede", in den persoon van den heer Brouwer, de den persoon van dhr. Brouwer, de gas ten toesprak: Deze heette de genoodig den op de terreinen van de N.V. Nieuw- Haamstede welkom en deelde in het kort mede de wording van de vennootschap. In Aug. 1929 kwamen de heeren Dussel en Tesselaar voor het eerst op deze ter reinen, daarop opmerkzaam gemaakt door den heer Cock. Hier werd de heer van Toledo hun gids en raadsmaiT, door 'wiens bemiddelend optreden tenslotte het recit van koop werd verkregen van al deze terreinen ongeveer 416 H.A. Aan hem bracht spr. openlijk dank. Betrekkelijk spoedig was het benoodigde kapita meer dan volteekend en werd de ven nootschap opgericht. In Maart 1930 werd met de werkzaamheden begonnen en wat de resultaten zijn geweest liet spr. aan het oordeel der aanwezigen over. Voor de N.V. is hoofdzaak aan te toonen, dat de kwaliteit van den grond goed is. De N.V. durft thans elke tuinder en kweeker uit te noodigen zich hier te vestigen. Zij kunnen huren, huren met recht van koop, VuufloneN SlTtUTie S 0 Hf TJ Vlieo-VEU) H»nJTBDE. - Schouwen in huurkoop verkrijgen of direct koopen. Voor elke gegadigde zal de N.V. een woning bouwen. Al de terreinen zuil n geëgaliseerd en verkaveld worden vol gens nauwkeurige opmetingen; een vol ledig slotenplan voor be- en afwatering is ontworpen en zal uitgevoerd worden; windschermen gepoot en wegen aange legd en het einddoel zal eerst dan zijn bereikt, wanneer de terreinen overdekt zijn met grootere of kleinere bedrijven voor bollenteelt, voor tuinderij voor bloemkweekerij en voor verdere cultures en ingericht zijn voor badplaats, waar voor de architect van de Weele uit den Haag een hotelplan heeft ontworpen, benevens voor te stichten landhuizen. Om dit doel te bereiken moesten vele bezwa ren worden overwonnen en een der voor naamste was de kwestie van vervoer. Voor vervoer van de tuinbouwproducten heeft de N.V. een ideale regeling kunnen treffen met de R.T.M. Voor het vervoer van de fijnere producten lpg het in het plan een overeenkomst met de K.L.M. te treffen. De onderhandelingen hebben tot overeenstemming geleid. Het vliegterrein is door de N.V. op eigen kosten aange legd en ter beschikking gesteld. Speciaal dankte spr. den heer Cock, voorzitter van het luchtvaarteomité, wien hij geluk wenscht met dezen dag. Wanneer d; vliegtuigen op dit terrein zullen neer dalen voor allerhande vervoer dan zal met dankbaarheid gedacht worden aan diens ijver voor déze zaak van algemeen belang. Spr. beval de onderneming in de welwillendheid der provinciale en ge meentelijke autoriteiten aan. Hierna was het woord aan dhr. J. J. Cock, voorz. van ;het luchtvaartcomité, die in het kort de wordingsgeschiedenis van het vliegveld uiteenzette. Onge veer 7 jaar geleden kwam de gedachte op, of het niet mogelijk zou zijn een verbinding door de lucht te verkrijgen met Rotterdam. De K.L.M. voelde dade lijk voor de plannen. Met groote waar- deerin'g en dankbaarheid jegens die Mpij., meenlde spr. te mogen constateeren, dat gedurende tal van jaren een aangename samenwerking tusschen hen heersehte, waardoor ook grootendeels dit mojoie (re sultaat is verkregen. In jden beginne had men zeer te kampen met de moeilijk heid een geschikt terrein te vinden voor vliegveld. De pogingen, om in de buurt van Zierikzee een dergelijk [terrein te vin den, leden schipbreuk en (het comité werd ontbonden. Ds. Voors, die Zich ook voior een luchtverbinding interesseerde, blies de zaak nieuw leven in en een kleiner comité werd geformeerd, dat op zoek ging naar een vliegveld in de duinstreek. Het oog viel al dadelijk op het tegen woordige terrein. Daar de prijs van aan koop van zulk een terrein en de kosten voor het in orde maken zeer belangrijk zijn, kwam de gedachte op, of er wel licht geen combinatie was te vinden, die bereid zou zijn de omliggende geest gronden te ontginnen en in cultuur te brengen. Men kwam in verbinding met de heeren Dussel en Tesselaar, met het gevolg, dat de N.V. „Nieuw Haamstede" werd opgericht. Een vliegveld werd met de plannen onmisbaar geacht voor het toekomstig vrachtvervoer van primeurs der tuinbouwproducten, en de zaak kreeg haar beslag. Het ligt nu in de bedoeling, te trachten in de naaste toekomst een luchtlijn Rotterdam—Haamstede—Vlissin gen te verkrijgen. Voorloopig zal de K. L. M. trachten een min of meer geregelde verbinding van Haamstede naar Rotter dam in de hand te werken. Ben sterk toenemend vreemdelingenverkeer wordt verwacht, in verband waarmede de N.V. „Nieuw Haamstede" plannen heeft ont worpen voor villa- en event hótelbouw> Spr. betuigt gaarne zijn hulde aan allen, die min of meer tot het welslagen van de luchtvaartplannen hebben medege werkt, in de eerste plaats aan de N.V, „Nieuw Haamstede" en aan den heer van den Broek, voor diens ijverige be moeiingen als secretaris van het lucht vaarteomité. Spr. hoopte, dat de Com. der Koningin zich zal hebben overtuigd van de te verwachten vooruitgang van deze streek, welke onder leiding van den burgemees ter van Haamstede ongetwijfeld in bloei zal toenemen en verzocht daarop den Commissaris tot opening van het vlieg veld te willen overgaan. De Commissaris der Koningin voldeed gaarne aan deze uitnoodiging en hield daarbij de volgende rede: Wanneer men in hooger sferen door het luchtruim bijna onmerkbaar voortijlt en de schoone landouwen, doorsneden door onze Zeeuwsohe stroomen, van uit de hoogte aanschouwt, dan wordt men onwillekeurig vervuld met eerbied en ontzag voor de heerlijkheid en pracht van God's schepping, en, hoezeer daarbij vergeleken alles slechts nietig is, daarna ook voor het prestatievermogen van „den mensch", den menseh van -den tegen- woordigen tijd. Nu ik weer met beide voeten op vasten bodem sta, gevoel ik behoefte om uitdrukking te geven aan mijne groote bewondering voor hen, wier technische kennis het menschdom in staat hebben gesteld het aloude probleem der vliegkunst op te lossen, zich op te heffen van den aardbol en het luchtruim te doorklieven, alsmede voor hen, die met nimmer volprezen moed en doorzettings kracht de pioniers van ons vliegwezen zijn geweest en tenslotte niet minder voor de zoo ervaren vliegeniers, die met groote onverschrokkenheid en zelfbeheer- sching, werelddeelen, gescheiden door breede oceanen, als het ware overbrug gen. We raken er zoo aan gewend, om vliegtuigen boven ons hoofd te zien voortsnellen en onze geestdrift bij het aanschouwen daarvan is misschien reeds zeer gedaald, vergeleken bij en enthou siasme van 25 jaar geleden. Maar na de korte vlucht, welke ik zooeven [maakte, kan ik niet nalaten een woord van groote hulde te spreken jegens onze Nederland- sche vliegeniers, die dag in dag uit zulke schitterende bewijzen van moed en on versaagdheid aan den dag leggen. De 20ste eeuw is de eeuw der snel heden, dus ook van het luchtverkeer, van zijne geboorte, zijn kinderziekten, zijn groei en zijn opbloei, vooral ook dank zij de activiteit van de Kon. Ned. Lucht- vaartvereeniging, die er zoo voor ijvert om Nederland's glorie op luchtvaartge bied steeds meer en meer te vestigen en die het NederlandsChe vliegwezen maakt tot eene wereldonderneming, het buiten land ten voorbeeld. Ook het Provinciaal bestuur van dit gewest volgt de ontwik keling van de luchtvaart en het lucht verkeer met den noodigen aandacht en stelt het op prijs, dat het particulier initiatief ook deze provincie de voor deden van dat verkeer straks wil doen deelachtig zijn. We leven, zoo snel, dat de tijd wellicht niet meejLver af zal zijn, dat het vliegwezen eea Jtamisbare scha kel in onze samenleving moet worden Het zal daarom geen verder betoog be hoeven, dat ik met dankbaarheid gaarne de uitnoodiging tot opening van dit vliegveld heb aanvaard. Reeds voor eenige jaren heeft men in de dagbladen kunnen lezen, dat zich een combinatie van een aantal personen had gevormd, Welke zich ten doel stelde om een com plex gronden van ongeveer 400 H.A., gelegen onder de gemeenten Haamstede en Renesse tot culture te brengen. Spoe dig hoorde men ook van plannen voor de inrichting van een vliegveld in deze omgeving. Van verschillende zijden is de goede uilslag dier plannen in twijfel getrok ken. De gronden, welke men op het oog had, zouden niet geschikt zijn voor de producten, die men zich voorstelde te telen; de ondernemers waren ter plaatse niet bekend en wat het vliegveld betreft, hoorde men vaak de meening tot uiting komen, dat een vliegdienst geen bestaans mogelijkheid zou hebben. Door al die goede raadgevers hebben de ontwerpers der plannen zich eciter niet laten afschrikken, maar met groote toewijding en volharding hebben zij zich aan de taak, welke zij op hunne schou ders hadden genomen, gegeven. Met de cultiveering van een groote oppervlakte is bereids ten vorige jare een aanvang gemaakt en thans zijn wij hier samen gekomen voor de officieele opening van het vliegveld. Is het nog wel noodig om de voor- Üeelen, verbonden aan den vliegdienst, welke men bij de inrichting van dit veld voor oogen had, op te noemen? Schou wen en Duiveland is altijd een eiland geweest, hetwelk van elders moeilijk te bereiken was. Langdurige reizen zijn daarvoor noodig en het is duidelijk, dat juist in onzen tegenwoordigen tijd snelle middelen van communicatie de eerste voorwaarden zijn voor een krachtige ont wikkeling van eene landstreek. Naar het mij voorkomt, zal het groote belang van een vliegdienst voor dit eiland in de eerste jaren wel gelegen zijn in het goederenvervoer en speciaal in het transport van tuinbouwproducten en bloemen. Het is bekend, dat het ver voer door de lucht van dergelijke pro ducten meer en meer toeneemt en dat er reeds speciale vrachtvliegtuigen zijn gebouwd. Vooral het luchtverkeer van aardbeien en bloemen kan een goede toekomst hebben, omdat bij die produc ten zulke hooge eischen aan een snel en rustig vervoer gesteld moeten worden. Beide producten zijn thans reeds voor Schouwen en Duiveland van beteekenis en het laat zich aanzien, dat door de vestiging in deze gemeente van de tuin bouwschool en van het tuinbouwproef- veld die cultuur in deze streek meer en meer ingang zal vinden. Niet alleen echter land- en tuinbouw in den meest ruimen zin, maar ook han del en nijverheid zullen door de inrich ting van een vliegdienst op dit eiland tot grootere ontwikkeling kunnen komen, terwijl een zoodanige dienst tevens voor het postvervoer en het transport van dagbladen van groot nut zal kunnen zijn. Op den duur zal voorts het passagiers vervoer van - en naar het eiland een fac tor kunnen worden voor eene rendabele exploitatie. Te meer bestaat daartoe alle hoop, waar dit vliegveld is gelegen in de onmiddellijke nabijheid van eene duin streek, welke door haar natuurschoon haar weerga schier niet vindt. Zonder al te groot optimisme mag daarom de hoop worden gekoesterd, dat een eventueele vliegdienst er toe zal kunnen bijdragen om aan deze landstreek meer bekendheid te geven, het vreemde lingenverkeer er aan te wakkeren, er een badhotel te vestigen en wie weet, welke toekomst er nog voor deze kust- gemeente niet is weggelegd. Aanvankelijk is er sprake geweest van de inrichting van een dienst uitsluitend naar Rotterdam en terug, maar blijkens ontvangen mededeelingen van de K.L.M. is in de laatste maanden het denkbeeld naar voren gekomen om een luchtver binding Rotterdam—Haamstede—Vlissin gen in het leven te roepen, reeds sedert meerdere jaren zijn er op het eiland Walcheren plannen in voorbereiding voor een dienst Vlissingen—Rotterdam. Door eene combinatie van beide projecten zul len beide eilanden m. i. zijn gediend. In- tusschen, zooals bekend, dit jaar zal er nog geen regelmatige vliegdienst worden uitgeoefend, zoodat nog ernstig onder zocht zal kunnen worden, welke route de voorkeur verdient, en op welke wijze de financiëele zijde van het vraagstuk zal kunnen worden opgelost. De opening van dit vliegveld biedt dus voor dit eiland tal van nieuwe vooruit zichten. Wil men die tot werkelijkheid zien overgaan, dan zal het ook nood zakelijk zijn, dat op dit eiland zelf eene eensgezinde optimistische medewerking worden getroffen. De bewoners van dit eiland staan bekend om hun voortva rendheid en streven er naar om met hun tijd mee te gaan. Laat men daarom niet angstvallig zijn ten opzichte van het wel slagen dezer plannen. Mogen er meer dere gemeentebesturen op dit eiland wor den aangetroffen, die niet zullen schro men om zoo noodig de plannen in den aanvang financieel te steunen en mogen de particulieren, die hetzij door hun werkkring, hetzij om andere (redenen daarvoor in aanmerking komen, daad werkelijk blijk geven van hunne belang stelling en het goede voorbeeld volgen van enkelen hunner, die naar de dagbla den- melden, reeds een eerste zending hunner goederen per vliegtuig zullen doen geschieden. Mijne hartelijke gelukwenschen bied ik hierbij aan aan de Maatpij tot ontgin ning „Nieuw-HHaamstede". Moge haar ar beid bekroond worden met rijke vruchten en moge zij er in slagen de produc tiviteit van den bodem in deze land streek omhoog te brengen. Maar bovenal mijne hartelijke geluk wenschen aan het comité voor de instel ling van den vliegdienst op dit eiland. Gelukkig, dat er nog personen zijn, die durven aanpakken en doorzetten. Met groote toewijding en onvermoeiden ijver is dit comité werkzaam geweest ten bate van het algemeen belang en ik hoop van harte, dat het eerste succes, hetwelk dit Comité thans met de ope ning van dit vliegveld heeft bereikt, bin nen afzienbaren tijd gevolgd moge wor den door een nog veel grooter succes, n.l. regelmatigen üuchtdienst van en naar dit eiland. HHet is mij bekend, ,dat in het bijzonder de voorzitter van het Co mité, de heer Cock, zich zeer veel moeite en inspanning heeft willen getroosten en nog getroost om de plannen te doen slagen en hem meen ik dus hier af zonderlijk hulde te mogen brengen voor al hetgeen hij reeds ten opzichte van deze aangelegenheid heeft gedaan. In eindig met het uitspreken van den wensch, dat de opening van het vlieg veld „West-Schouwen" landbouw en tuin bouw, handel en nijverheid, vreemdelin genverkeer enz. tot grootere ontwikke ling zal brengen en in het algemeen zal bijdragen tot den bloei en de welvaart van het' eiland Schouwen en Duiveland.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1931 | | pagina 1