/ipriiK7PPQphP fel NiPiiwQhnrEP zxzzzzx
ABONNEMENT: wmm ||l ADVERTENTIËN
Vrijdag 8 April (921. zierikzeesche courant. «f, .«1 figk 5» MT
EERSTE BLAD.
Algemeen Overzicht.
BUITENLAND.
BINNENLAND.
buitenland per jaar f 10,—. I U I I ImAb UI fij tthB I I I V B ,^Jp SLB VV |^B BJ |^B Lfl regel Reclames 30 ets. p. regel.
Afzonderlijke nnmmers 5 cent. Bij contract belangrijke korting.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen.
Het laat zich aanziet) dat de avon
tuurlijke reis van ex_keizer Karei
tiaar Hongarije, die buiten dat land
opgevat wordt als een tragisch-ko-
misch geval, niet geheel zonder ge
volg zal blijven. Dit bleek wel in de
te Budapest gehouden zitting van
de Nationale Vergadering, waar
minister-president Teleki het
woord voerde en met klem protest
aanteekende tegen de Entente, die
z.i. niet het recht bad zich met
de interne aangelegenheden van
Hongarije te bemoeien.
De monarchistische gedachte,
verbonden aan den persoon -van
den gewezen Koning, is door de
onderneming van dezen ten zeer
ste versterkt.
Dit is vooral gebleken, toen de
ex-keizer-koning uit Stein am An
ger, waar hij tot voor ke-rt verMrji
hield, naar Zwitserland vertrok.
Een groote menschenmenigte had
zich voor 't bisschoppelijk paleis,
zijn tijdelijke verblijfplaats, verza
meld en bracht Item bij 't verschij
nen op 't balcon geestdriftige ova
ties. Ook was de-.regeering te Bu
dapest van haar stroef standpunt
afgeweken teneinde den ex-koning
tiet vertrek niet al te zeer te ver-
hitteren. Men bewees hem dezell-
dc militaire eer als tijdens zijn ko
ningschap. Bij zijn vertrek per trein
nam de vorst van tal van aanzien
lijke personen afscheid, waarbij dp
menigte hem tot weerziens toeriep.
Voor de afreis heeft de oud-ko
ning een verklaring gezonden aan
den minister-president Teleki
waarin hij o.a. mededeelt, dat liji
was teruggekeerd, omdat hij over
tuigd was dat het zwaar beproefde
land onder leiding van zijn wettig
gekroonden koning tol volkomen
inwendige rust, wettelijke orde en
welvaart zou terugkeeren.
Een rustig, krachtig saamgebon
den, sterk en onafhankelijk Hon
garije acht hij een algemeen Euro-
peesch belang en een der belang
rijkste waarborgen voor den vre
de. Daarom kon hij niet van le
voren gelooven dat hel buitenland
zijn streven zou willen belemme
ren. Daar nij overtuigd was dal
het herstel van den apostolischen
koning het land aan zware- beproe
vingen zóu blootstellen, ging iiij
weer heen, de verzekering geven,
de, hoewel ver van Hongaarsdie
volk verwijderd, zijn vaderland nim
mer ontrouw te zullen worden.
Hij vertrouwt op de Goddelijke
rechtvaardigheid dat eenmaal liet
oogenblik zal komen, dat hij in
zijn geliefd vaderland zal (kunnen
vertoeven
Het stuk was onderteekend door
Karei en Zita.
Engeland maakt op dil ^oogen-
blik een crisis door die doof de
mijmverkersstaking wordt veroor
zaak! en reeds op enkele plaatsen
aanleiding gaf tol botsingen tus-
schen stakende mijnwerkers en
politie
Conferenties tusschen de fed-ra
tie en de regeering zijn tot heden
mislukt, doch Lloyd George ver
klaarde Donderdagavond in liet
l.agerhuis, dat de regeering bereid
was een conferentie van mijnwer
kers en mijneigenaars bijeen te roe
pen, op voorwaarde dat het aller
eerst zal worden gesproken en be
slist over de kwestie om de pom-
pers aan hel werk jte laten gaan.
Dit laatste is mede een belangrijke
factor in de beweging, daar de mij
nen dreigen onder te toopen, waar
van liet onmiddellijk gevolg is:
schaarschte en werkeloosheid.
De toestand in Kief.
Volgens vluchtelingen uit Kief, die
te Lemberg aangekomen zijn, zou
de toestand te Kief (Zuid-Rusland)
onhoudbaar zijn. Er zijn bijna geen
spoorverbindingen meer. O]) de
lijn Kief—Odessa loo pen nog maar
3 treinen in een week. Op tal van
andere lijnen zijn de rails en de
dwarsliggers weggenomen, de laat
ste om als brandhout te dienen.
Van de spoorwagens zijn er in het
geheel nog maar 10 in bruikbaren
staat.
De noodweer der communisten.
Tijdens het proces voor de buitenge
wone rechtbank te [Maagdenburg tegen
den communist Vater, stelde de verdedi
ger voor als getuigen te dagvaarden de
generaals Von Luttwitz en Ludendorff,
fix-kroonprins Rupprecht, majoor Ehr-
hardt, de heeren Escherich, Kanzier,
Epp e. a. Door de verklaringen wil de
verdediger bewijzen, dat er, in verbin
ding met de Orgesch en de koningspartiji,
een geheime militaire organisatie bestaat,
die reeds in de eerste maanden van dit
jaar van plan was geweest een om
wenteling tot stand te brengen. Indien
het den verdediger gelukken zou dit te
bewijzen, dan zou men voor den beklaag
de als verzachtende omstandigheid in
aanmerking moeten nemen, dat hij in
noodweer heeft gehandeld.
Wrangei's Russen in Zuid-Slavië.
De correspondent der Morntrïg Post
te Belgrado hangt een droevig taf reel
op over de duizenden Russen in Zuid-
Slavië, die na de nederlagen van Deni-
kin en Wrangel in dat land e£n goed
heenkomen hebben gezocht of er door
de Franschen in Adriatische havens aan
land werden gezet, zonder dat Frank
rijk er sedert einde Januari j.l. meer
naar om heeft gekeken. De correspon
dent wijst er op, dat die menschen, die
geschat worden op een aantal van on
geveer 22.000, in de ellendigste omstan
digheden verkeeren. Zonder zich uit te
laten over de vraag of het optreden van
Wrangel juist of onjuist was, meent de
correspondent, dat bij den huidigen we
reldtoestand, het belang van iedereen
medebrengt die Russen te helpen en dat
z. i. deze kwestie er eene is, die door
den Volkenbond onder de oogen moet
worden gezien.
Harding's politiek.
De Times verneemt uit Washington:
Harding ontving na den kabinetsraad ver
tegenwoordigers van de pers. Hij kon
digde definitief aan, dat Amerika het
vredesverdrag niet zal bekrachtigen en
zich niet bij den Volkenbond zal aan
sluiten. Tevens gaf hij te kennen, dal
zijn regeering nog geen besluit heeft oge
nomen ten opzichte van de resolutie van
senator Knox. Na den kabinetsraad be
zocht Knox het Witte Huis, en zijn voort
gezette besprekingen wijzen er op, dat
hij druk op Harding tracht uit te oefe
nen om door zijn resolutie tot onmid-
dellijken vrede met Duitschland te ko
men. Harding heeft blijkbaar zijn opin'e
nog niet gevormd, doch kan in ieder
geval op den steun van de Senaatscom
missie voor buitenlandsche zaken reke
nen. Inmiddels zal de buitenwereld goed
doen, zegt de Times-correspondent, de
mededeeling van Harding in zake het
Vredesverdrag en den Volkenbond als
definitief te beschouwen.
Vrouwelyko welbespraaktheid.
Gedurende de zitting van het Ham-
burgsche gemeentebestuur maakten de
communisten bij de beraadslaging over
het voorstel tot opheffing van de immu
niteit van vier communistische leden, ob-
structie, waarbij een vrouwelijk commu
nistisch lid vijf uur sprak. De zitting
eindigde eerst na middernacht, nadat 't
voorstel tot opheffing der immuniteit
was aangenomen.
Een Minister in hinderlaag.
De \Manch. Guard, verhaalt op gezag
van het Amerikaansche Roode Kruis, dat
onlangs de Zuid-Slavische minister van
financiën beroofd is, toen hij met een
bedrag van eenige millioenen dinars naar
Montenegro op weg was. De minister,
Radovitsj, reisde per auto, door eenige
soldaten vergezeld. Op een bergweg
moest de auto stilhouden, wijl de weg
versperd was. Toen de soldaten de hin
dernis uit den weg wilden ruimen, wer
den ze uit een hinderlaag beschoten en
gedood. Ook de auto -werd beschoten,
waarbij Radovitsj gewond werd. Toen
naderde een bende bandieten, die zonder
zich om den gewonde te bekommeren, |de
koffer met het geld, die de minister bij
zich in de auto had, wegsleepten! Een
geitenboer bracht het bericht van den
overval naar Podgoritza en de van daar
uitgezondenen vonden dë auto en den
bijna doodgebloeden minister. De gewon
de wordt nu in een Amerikaansch Roode
Kruis-hospitaal te Ceit.nie verpleegd,
maar zijn toestand is zorgelijk.
De Vrijheidsbond.
Dc besturen van de Liberale Unie
den Bond van vrije Liberalen, den
Economischen Bond, de Neutrale
Partij, de Middenstandsparlij, de Al-
gemeene Staatspartij en de groep
voor maatschappelijke en ethische
belangen hebben thans allen, die
wenschen mede le werken tot de
oprichting van den Vrijheidsbond,
tiitgenoodigd tot bijwoning van de
oprichtingsvergadering op Zaterdag
l(i April namiddag half drie in het
Concertgebouw te Amsterdam.
Vliegtocht Nederland—Indië.
Luit. ter zee Goedhart zal met
een Berkel-marine-ééndekker een
vliegtocht van Nederland naar Ned.-
Indië ondernemen. Als passagier,
tevens technicus en hulpvlieger,
gaat mee officier-machinist Tokens,
van den marine-luchtvaarIdiensl.
Aardbeving in Ned-Indië.
De jongste zware aardbeving in
Taroetoeng en Silindoeng (Suma
tra) op 1* April tiad een duur van
35 seconden. Achtereenvolgens wer
den zestig schokken gevoeld. De
inaterieele schade is zeer groot. De
bevolking heeft twee nachten in het
open veld gekampeerd. Er izijn 4
dooden. De Europeanen zijn onge
deerd uit hun huizen gevlucht. Zeer
zwaar zijn getroffen hel seminari
um te Sopoholon, de pasarloodsen
en inlandsche woningen zijn inge
stort, de school en de bioscoop zijn
onbruikbaar. De vallei is doorploegd
met breede; diepe scheuren, 'te
Tangsi is een schade van ongeveer
vijftien duizend gulden toegebracht
aan 3000 bouw. Door groote aard
verschuivingen is een auto bedol
ven. Er zijn geen persoonlijke on
gelukken. 's Nachts is een groote
brand uilgebroken op den pasar.
Aan de tokocomplex is een schade
van 60 mille toegebracht. De aard
schokken blijven voortduren. De
bevolking kampeert nog buiten in
het veld. De Europeanen zijn nog
niet in hun huizen teruggekeerd.
Een verzinking van het Tobameer
wordt gevreesd.
Het mijnconilict.
In de gecombineerde vergadering van
mijndirecties en afgevaardigden van ar
beiders-organisaties is besloten !de loo-
nen en duurtetoeslagen volgens t met
1 April afgeloopen contract te handhaven
tot 1 Juni, zoodat de dreigende staking
voorioopig is afgewend.
Koninklyk bezoek aan Amsterdam.
H.M. de Koningin is voornemens Maan
dag a.s. een bezoek te brengen aan de
hoofdstad. Zij zal vergezeld zijn van Z.
K. H. Prins Hendrik en Prinses Juliana.
Het bezoek' zal duren tot Vrijdagmiddag
15 April.
Raad van State.
lil de gehouden- openbare verga
dering van den Raad vail State,
afd. voor de geschillen van bestuur,
is o.a. behandeld het beroep van
M. P. J. E. iLa Fontijn te Bergen-
op-Zoom tegen het besluit van Ged.
Staten van Zeeland, waarbij is af
gewezen zijn verzoek om vergun
ning tot het vervenen van 46.59.99
hectaren bouw- en weiland, gele
gen in de gemeente Tholen in de
tot liet waterschap De Vrije Pol
ders onder Tholen behoorende
polders Schakerloo en 1500 Geme
ten.
Appellant voerde legen het be
sluit van Ged. Staten aan, dat hun
beschikking in strijd is met het
algemeen belang, dat vordert, dal
de brandstoffenpositie van Neder
land, zoo gunstig mogelijk zij, met
het plaatselijk belang van Thoten,
waar werkloosheid dreigt, en dat
waterbouwkundig.technische belan
gen der 'betrokken polders zich niet
verzetten tegen de ontvelling.
Het waterschapsbestuur acht de
voorgenomen vervening in strijd
met het belang van het waterschap.
Overeenkomstig het gevoelen van
den provincialen hoofdingenieur
adviseeren Gedep. Staten tot .onge.
-grondverklaring van dil lyeroep.
De hoofdingenieur-directeur van
den rijkswaterstaat in de directie
Zeeland is met den arrondisse.
ments-ingenieur van oordeel, dat
de vergunning voorwaardelijk kan
worden verleend, tenzij in de be
paling van het reglement op de
verordening in Zeeland, volgens
welke de vergunning voor verve
ning niet verleend wordt, indien
de gronden na de uitgraving niet
hooger blijven dan het peil van het
winterwater des polders, met deze
laatste woorden wordt bedoeld het
winterwater in den bestaanden pol
der. Wordt met deze woorden be
doeld het peil van het winterwater
in den toekomstigen polder, dus
na de vervening, dan behoort z.i.
de vergunning le worden verleend
De Kon. beslissing volgt later.
Do Amsterdamsche Wethouders.
De heeren Wibaut en De Miranda
hebben hun ontslagaanvrage bij
den Amsterdamschen raad inge
diend. Er zal nu 20 April een raads
vergadering worden gehouden tot
verkiezing van twee nieuwe wet
houders.
Ouzo verbinding met Ilollaiid.
Het Eerste Kamerlid voor Zeeland, mr.
A. J. F. Fokker, heeft de vorige week
.in de Eerste Kamer een rede gehouden
over de communicatiemiddelen van ons
eiland Schouwen—Duivelend met den
vasten wal:
Mijnheer de Voorzitter! In het Voor
ioopig Verslag wordt gesproken over de
veren in Zeeland Ik lees daar:
„Gevraagd werd, of er kans bestaat
althans spoedig eene betere veerboot
verbinding tusschen Breskens en Vlis-
singen te verkrijgen, berekend op een
vervoer van vele passagiers tegelijk en
van rijtuigen en automobielen.
Ook! zou men gaarne worden inge
licht, of de (Minister voornemens is, na
dere voorstellen te doen ter verbete
ring der communicatie van Tholen, St.-
Philipsland, Schouwen, Duiveland en
Noord-Beveland met Holland, of dat
hij meent, dat het Rijk met het geven
van eene subsidie aan de Provinciale
Staten ter ondersteuning der stoom
bootdiensten kan volstaan".
Daarop antwoordt de Minister in het
Eindverslag:
„De verbinding van Schouwen, Dui
veland en St.-Philipsland met den vas
ten wal wordt bediend door de Rotter
damsche TramwegtMij. Op verlangen
der andere Kamer is een onderzoek,
mede omtrent de vraag, in hoeverre
verbetering van de door deze maat
schappij geëxploiteerde lijnen wensche-
lijk is, in 1919 opgedragen aan eene
commissie, welker rapport de onderge-
teekende zal dienen af te wachten. Om
trent spoorwegverbindingen ten behoe
ve van Tholen en Noord-Beveland zijn
aanvragen in behandeling, doch deze
verkeeren nog niet in zoodanig stadi
um, dat de ondergeteekende zich defi
nitief kan uitspreken".
Waar de behandeling van de begroo
ting van Waterstaat bij uitstek geschikt
is om de provinciale belangen op den
voorgrond te stellen, zooals ook döor
verschillende sprekers, die mij vooraf
gingen, is geschied, zij het mij vergund
hier een belang speciaal van Zeeland,
wat de communicatie betreft, nogmaals
onder de aandacht van den 'Minister 'te
brengen.
Ik weet niet, of het den Minister be
kend is, dat Zeeland vroeger verdeeld
was in twee deelen, Zeeland beoosten en
Zeeland bewesten de Schelde, beide ge
administreerd door een rentmeester. Dit
instituut dateert al van den grafelijken
tijd en heeft tot onder de Republiek
voortbestaan. Beide Scheldes liepen toen
anders dan tegenwoordig. Noord-Beve
land, Tholen, Schouwen en Duiveland
waren beoosten en alleen Walcheren en
Zuid-Beveland bewesten de Schelde. Nu
is de toestand zoo, dat voor heel Zee
land beoosten de Schelde eenvoudig niets
gedaan wordt.
Wie een kaart van Nederland bekijkt,
wie den kleinsten spoorweggids ter hand
neemt en opslaat de kaart van de spoor
wegen, ziel daar een groot blanco vak
en bemerkt, dat door heel Zeeland loopt
slechts één nationale lijn, die van Vlis-
singen, en dat de provincie er verder
uitziet als in 1600.
Sommige eilanden hebben nog precies
dezelfde communicatiemiddelen als een
eeuw geleden; ik wijs in dit verband op
Noord-Beveland en op Tholen, waar ab
soluut geen tram of iets van dien aard
bestaat. De plaatsen, die iets beter af
zijn dan zij honderd jaar geleden waren
hebben een tram, maar van die tram
zal iedere Zeeuw zeggen, dat 't jammer
is, dat die bestaat, want als zij er niet
was, zou er misschien iets beters komen.
Verleden jaar heb ik over ditzelfde
onderwerp gesproken en de Minister
heeft toen een onderzoek toegezegd. Hij
heeft toen, meen ik, toegezegd dat onder
zoek persoonlijk te zullen instellen. En
inderdaad, op een zomerschen dag in het
afgeloopen jaar verspreidde zich de
mare, dat de Ministers van Waterstaat
en van Binnenlandsche Zaken een be
zoek aan Zeeland zouden brengen.. Ik
overdrijf niet, wanneer ik zeg, dat met
buitengewone ingenomenheid die mare in
Zeeland werd vernomen; algemean dacht
men, dat er verbetering zou komen.
En wat is het resultaat geweest van
dit ministeriëel bezoek? Niets anders dan
de meest mogelijke teleurstelling, want
de beide Ministers zÜn niet werkelijk als
gewone reizigers gekomen en zij hebben
niet van de bestaande communicatiemid
delen gebruik gemaakt om van de eene
plaats naar de andere te komen, maar zij
zijn door het geheele college van Gedepu
teerde Staten met den provincialen hoofd
ingenieur en den griffier der Staten en
door onzen Commissaris der Kon ngin
met diens bekende welwillendheid en be
minnelijkheid ontvangen. Die heeren heb
ben de beide Ministers door Zeeland
rondgevoerd met extra booten, met
extra trams, met auto's, met alle midde
len van vervoer, die er moesten zijn,
maar er niet zijn. De Ministers hebben
ongetwijfeld een alleraardigste reis ge
had; zij hebben in twee dagen geheel
Zeeland gezien, een reis, zooals alleen
de Koningin, Prinsen van den bloede en
Ministers kunnen maken.
De reis, waarvan, zooveel verwachting
Was geweest, is dus geëindigd met ont
stemming, behalve bij Gedep. Staten, die
den Mln'sters de l€egte van de provin
ciale schatkist hebben blootgelegd en d e
hebben gekregen, wat reeds door de Ka
mers Is gevoteerd, een jaarlijksche bij
drage van f60.000 aan ide provinciale
schatkist ter ondersteuning van den
stoombootdienst. Dat is helt eenige resul
taat van de reis geweest. De communi
catiemiddelen zijn gebleven zooals zij
waren. Waar dat het geval is, zie ik mij
verplicht iets langer te spreken dan ik
gewoonlijk doe. Ik zie geen ander middel
om den Minister tot andere gedachten te
brengen, dan te vertellen hoe de Minis
ters den toestand zouden hebben gevon
den, indien zij niet over extra trams,
extra booten en auto's hadden kunnen
beschikken.
Van November tot {Maart vertrekt op
Schouwen en Duiveland daarmede zijn
Tholen en St.-Philipsland annex een
tram des morgens te 4.30 uur van Burgh
en daarvan kan alleen een veekooper
tusschen 20 en 30 jaar gebruik maken,
maar voor oude en ziekelijke menschen.
vrouwen en kinderen is dat eenvoudig
onmogelijk. Dan is er een tweede tram,
die te 11 uur van Burgh vertrekt en te
6.04 u. te Rottterdam aankomt.
Dat is dan de tram, die de meeste
menschen nemen en die komt, zooals ik
zeg, eerst te 6.04 te Rotterdam aan, dus
te laat voor iemand, 'die daar op helt een
of andere kantoor moet zijn. Het ge
volg is, dat men meestal twee dagen
onderweg moet zijn. Van die route heb
ben de Excellenties niets gezien, toen zij
in Zeeland zijn geweest. Zij zijn net te
Burgh gekomen over Rotterdam.
Een andere verbinding is de provin
ciale stoombootdienst, die de faveur heeft
gehad om van den [Minister f 50.000 sub
sidie te krijgen. Die provinciale stoom
bootdienst heeftt een boot, die van af
24 October betrekkelijk den geheelen win
ter door om 5.55 des morgens vertrekt-
van Zierikzee. Die dienst is zoo handig
ingericht, dat de tram van Burgh aan
komt te 6.02, dus wanneer de boot juist
7 minuten weg is. Dat is voor Schouwen.
En voor Duiveland komt de tram aan te
8 uur, dus de menschen daar vandaan
kunnen er ook geen gebruik van maken.
Die boot is dus wel voor Zierikzee bruik
baar, maar voor Schouwen en Duivelend
niet, tenzij men met een eigen vervoer
middel naar Zierikzee komt. Die boot-
komt terug om 2 uur of wat later, en
daarvan wordt vooral gebruik gemaakt
door menschen, die te [Middelburg of te
Goes moeten zijn. Maar een vergade
ring te Middelburg heeft, moet des mor
gens al heel in de vroegte vertrekken
en kan niet denzelfden dag terug, want
in den regel zijn de vergaderingen te 1
of 2. uur en dan kan men er niet zijn.
Wil men des avonds nog terug, dan
moet men een omweg maken en met den
trein gaan tot Bergen-op-Zoom en van
daar over „drie trams, van Bergen-op-
Zoom over Halsteren en Steenbergen naar
Zierikzee. En d e trams correspondeeren
niet op elkander, zoodat men kans heeft
onderweg te blijven steken.
Het gevolg hiervan is, dat b.v. een land
bouwer, die vergaderingen van de Maat
schappij van Landbouw wil bijwonen te
Middelburg, daarvoor twee dagen noodig
heeft, soms van plaatsen, waar men den
toren van Middelburg kan zien. Als men
teruggaat, is het nog ellendiger: dan moet
men al heel vroeg uit Middelburg. Ik
geloof, dat dit voldoende is om aan te
toonen hoe slecht de verbindingen zijn,
en bovendien, dat zij heel lang en voor
de meeste menschen veel te duur zijn.
De omweg: heel Zeeland door, en dan
over Roosendaal naar Rotterdam', is een
enorme reis. Het gevolg daarvan is, dal'
de menschen, die wonen in plaatsen met
dergelijke gebrekkige communicatiemid
delen, zich gaan verplaatsen. Dat geldt
niet alleen voor de menschen van zaken,
maar ook families, die eigenlijk niets te
doen hebben, bedanken er voor zulke
kostbare en langdurige reizen te maken.
Ontvolking van het platteland is aller
minst een landsbelang; agglomereeren in
de groote steden is niet wenschelijk,
wèl verspreiding over het geheele land.
Nu zal men mij kunnen te gemoet voe
ren, dat dit in den aard der dingen ligt
en niet is ie remed'eeren. Maai> zÜn
al die inconveniënten met medewerking
van den Minister op te heffen, wanneer
maar een treinverbinding wordt gemaakt,
die in Roosendaal aansluit. Daarmede
helpt men niet alleen Schouwen en Dui
veland, St.-Philipsland en Tholen, maar
ook den geheelen N.-W.-hoek van h.oord-
brabant, waarvan Steenbergen zoowat de
hoofdplaats is.
De Rotterdamsche tram, die daar een
tramlijntje heeft, dat nergens op corres
pondeert, zou dat heel aangenaam vin
den, want van dat lijntje wordt door de
slechte verbinding toch bijna geen ge
bruik gemaakt, terwijl de dienst van
Numansdorp naar Zijpe met de dure boo
ten m i. toch niet zal.kunnen blijven be
staan. Wanneer de Minister kon beslui
ten tot het instellen van een dergelijke
treinverbinding, zou geheel Zeeland be
oosten de Schelde en een gedeelte van
Noord-Brabant daarmede geholpen zijn.
Daarmede zouden ook gebaat zijn de men
schen, die naar Zierikzee moeten gaan.
Wanneer iemand uit Tholen bijv. wordt
opgeroepen om als getuige voor de recht
bank te Zierikzee te verschijnen, moet
hij, in den winter om' 5 uur het dorp,
verlaten, de rivier in een roeiboot over
steken en dan op de tram gaan.
Het heeft mij verwonderd, dat de Min.
heeft medegedeeld, dat hij nog wach
tende is het rapport van de commissie,
welke het vorige jaar met zoo grooten