ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE.
No. 5515.
5isteJaarg.
Donderdag 11 Maart 1875.
Verschijnt DINGSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De prjjB per 8 maanden ia 1,80, franco per post 1,60.
ADVERTENTIÊN 10 Cts. per regel, kunnen uiterlyk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags voormiddags 30 ure bezorgd worden.
Door het POSTKANTOOR te ZIER1K7.EE, znn
gedurende de tweede helft der maand January 1875, de
navolgende brieven verzondengeadresseerd aan per
sonen wier namen op het adres vermeldter plaatse
van bestemming onbekend zjjn, als:
PHILIPS, Amsterdam.
F. v. d. BOUT, Zonnemaire.
Van het Hulpkantoor BIWJNJSSE
Wed. HUBRECHT, Staoenisse.
Strandvonderij.
De BURGEMEESTER van Zierikzee roept voor de
tweede maal ter reclame op, regthebbenden op
25 stuks gfreonen- en eilcenlsout van verschil
lende afmeting, 14 stukken roodliout en 8 vaten
verwstof, in zee geviacht, by hem aaDgebragt
en geborgen in de voormalige vlceachbal.
NATIONALE MILITIE.
Bekendmaking.
Do BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zie
rikzee:
Gelet op Art. 150 der Wet van 19 Augustus 1861
(Staatsblad No. 72);
Noodigen de lotelingen, die verlangen by de Zee-
militie te dienen uit, zich tot dat einde vóór 1
April e. k., by ben ter Secretarie dezer gemeente aan
te melden.
Zierikzee, den 2 Maart 1875.
De Burgemeester en Wethouders,
v. C1TTERS.
De Secretaris,
J. P. N. ERMERINS.
Een zwaard in de scheede.
Do Tweede Kamer heeft in hare zitting van jl-
Zaturdag een gewigtig besluit genomen. Met 36 tegen
23 stemmen heeft zy bet wetsontwerp aangenomen tot
regeling van den dienst en het gebruik der spoorwegen.
Van die aanneming zal hot publiek de vruchten dragen.
Aanhoudend werd in de laatste jaren geklaagd over de
weerbarstigheid dor spoorwegmaatschappen om het
publiek te gerieven, over onvoldoende aansluiting met
het buitenland, over zorgeloosheid ten aanzien van haar
materieelover ontoereikende voorzorgs-moatregelen
en de elkander opvolgende regeringon waren eenstemmig
van gevoelen, dat de magt der spoorwegmaatschappijen
wat meer moest worden gekortwiekt dan by de wet
van 1859den eersten stap op een nog onontgonnen
gebied.
In het publiek belang heeft men reden om zich te
verbeugen, dat wezenlyke leemten, die in de wet van
1859 waren blyven bestaan, zjjn aangevuld. Meermalen
stuitten hoogst noodzakelijke verbeteringen af op de
magteloosheid van den Raad van Toezigt en op do
zachtheid dier wet, waarvan verscherping hoogst nood
zakelijk kon genoemd worden.
Om slechts onkele voorbeelden te noemenvele
klagten waren sedert 1859 hierover gero'on, dat by die
wet wel was aangenomen het beginsel van gemeen
schappelijk gebruik van oen gedeelte van den weg
voor de aansluiting der Ijjnen, maar van stations was
toen geene melding gemaakt en wat beteokende het
gebruik van een weg voor eene nansluitende lyn, zonder
gebruik van het station Het is zeker een dringend
publiek belangvooral in ons land, waar men moet
trachten aansluiting en samenvoeging van verbrokkelde
deelen te verkrygen, dat verschillende apoorweg-maat-
scbappjjen van hetzelfde station kunnen gebruik maken.
Yoor dat belang is nu gezorgd.
Een ander punt van belang is de verpligte rcgeliifg
van doorgaand verkeer. Ook het gemis dier verpligting
was voor het publiek een groot bezwaar, en gat tot
veel last en kwelling voor bet reizend publiek aan
leiding. Zonder deze verpligting kan de eene maat
schappij regelen voorschryven omtrent het nemen van
plaatsbriefjes en het vervoer van goederen, alléén om
moeijelykheden in den weg te leggen aan hen, die over
eene concurrerende lyn zouden willen gaan. Ook deze
verbetering strekt om een billyken wensch van het
publiek te bevredigen.
Deze en vele andere verbeteringen, in de wet van
1859 gebragtzullen het publiek ten goede komen.
De vraag mag echter gedaan wordenWaarom moet
de Staat die verpligtingen voorschryven? Is dan het
eigenbelang der spoorweg-maatschappijen niet krachtig
genoeg om uit eigen beweging hot publiek verkeer te
bevorderen? De ervaring heeft het tegendeel geleerd.
De spoorweg-maatschappijen in ons land zjjn in vele
opzigten nalatig gebleven verbeteringen, in het belang
van het publiek, in te voeren. De spoorweg-ongelukken
zijn ook in ons land in de laatste jaren eer toe- dan
afgenomen. Het toezigt over de spoorwegbanen, het
materieelover den ganschcn dienst liet zeer veel te
wcnschen over, en voortdurend kon men in onze dag
bladen klagten aantreffen, over het gedrag der beambten,
of over mindere behoorl jjke behandeling van passagiers
en goederen.
Maar, wanneer de nu aangenomene wet zulke groote
verbeteringen in den dienst der Spoorwegen belooft,
hoe komt het dan, dat zich zulk een krachtige oppo
sitie tegen het ontwerp heeft geopenbaard? Vooral in
de laatste maanden heeft zicb, en niet enkel vanwege
de spoorweg-raaatschappyenhet verzet tegen deze
wet luide doen hooren.
De reden was deze, dat velen meenden, dat bij deze
wet de spoorweg-maatschappijen te zeer aan banden
werden gelegd. Daar 'tzeer moeijelijk is de grenzen
aan te wijzenbinnen welke de Staat geregtigd is
zich te bewegen, loopt deze ligt gevaar, wanneer hij
zjjn toezigt te zeer verscherpt, het commercieel en
industrieel karakter der spoorweg-maatschappijen voorbij
te zien.
Tyranniek en draconisch is deze wet genoemd. In
derdaad tyranniek en draconisch kan zij zijn, wanneer
zjj met gestrengheid wordt toegepast. Het zwaard van
Damocles hangt alle spoorweg-mdatschappjjen boven
het hoofd, on net is zeker niet het geringste bezwaar,
dat tegen deze wet is aangevoerddatby eene
gestrenge toepassingde Regeringzoozij dit wil
eene spoorweg-maatschappij binnon het jaar finantieel
kan te gronde rigten. Onder den schijn vau een toezigt,
in het belang der veiligheid uit te oefenen, kan eene
Regering, met deze wet in de hand, aan eene maat
schappij de drukkendste belemmeringen en de zwaarste
finantieele lasten opleggen. Dit is geen gering bezwaar.
Hoe hoog men ook opgeve van het publiek regterljjk
karakter der spoorwegen vau het monopoliedat de
spoorwegen bezitten en een bijzonder spoorweg-regt
wettigthet is toch niet te ontkennendat de
spoorweg-industrie even goed eene industrie is als elke
audere, en dat men ook deze industrie aan te knellende
banden leggende, gevaar loopt baar te verstikken. Laat
het waar zjjndat spoorweg-maatschappijen op het
belang der actie-houaers in de eerste plaats het oog
gevestigd houden en eerst daarna het publiek belang
trachten te bevorderen: is het dan zulk een groot
misdrjjf, dat eene industrie winst poogt te behalen en
dat de ondernemingsgeest, door uitzigt op voordeel,
geprikkeld wordt het algemeen bolaug te bevorderen.
Wanneer werkeljjk de spoorweg-industrie eene industrie
I is van zóó bjjzonderen aarddat alléén het publiek
belang daarom zjjne eiscbon kan doen geldendan
volgt daaruit alleen, dat de spoorwegen door den staat
moeten worden geëxploiteerd. Zoo lang echter de staat
in de particuliere industrie vertrouwen stelt, door haar
de exploitatie van spoorwegen op to dragen, moet zy
dat vertrouwen niet weder terug nemendoor baar
geheel onder curatele te plaatsen.
Maar zijn de spoorwegmaatschappijen bjj deze wet
geheel onder curatele geplaatst? Is haar werkelijk alle
zelfstandigheid ontnomen? Ondersoheidene leden noem
den dit ontwerp »een zwaard in de scheede." Intusschen
dit woord zal de ongerustheid der spoorwegmaatschap
pijen niet wegnemen/ Men maakt geene wetten om ze
niet toe te passen* en juist de nalatigheid der maat
schappijen heeft scherper toezigt noodzakelijk gemaakt.
Het zwaard zal nu en dan wel eens uit de scheede te
voorschjjn moeten komen, om het boven het hoofd-
eeDer weerstrevende maatschappij te zwaayen. Wetten
als deze, die in het publiek belang haren eenigen grond
en aanleiding vinden, zjjn niet bestemd om eene aoode
letter te bljjven.
Toch gelooven wjj dat de maatschappijen niet al te
beducht behoeven te zjjn. Het punt, waarbij zjj het
meest belang hebben, is de tarieven. Dat die tarieven
door de Regering moeten worden goedgekeurd, is geene
nieuwigheid: 'tgebeurde ook nu, maar even als nu die
goedkeuring voor den vorm geschiedde, en met het
oog om ze met de buitenlandsche te vergelijken, zoo
zal het ook voortaan gebeuren. In hare finantiele huis
houding zullen de maatschappijen vrjj bljjven. Wat de
verlaging der tarieven betreft, daar deze afhankelijk
bljjft van schadeloosstellingzal de Regering er niet
ligt toe overgaan. Slechts in één opzigt, zjjn do maat
schappij en beperkt. Gunstbetoon is geweerd. Alle be
vrachters heboea, onder geljjke omstandighedenregt
op dezelfde voorregton. Eene verlaging moet voortaan
voor alten geldon. Dit is een punt van regtvaardigheid,
en in zoover wordt wederom het publiek belang door
het aangenomen ontwerp verhoogd.
De knellendste belemmering is zeker deze, dat de
Regeringzoo zjj dit wilalle bestekken en overeen
komsten het gansche archief der spoorweg-maatscbap-
£jjen kan opvorderen doch de bepalingdie daarover
andelt, beholst ééne gewigtige uitzondering>nut
het geldeljjk beheer betreffende." Maar nu is het
duideljjkdat do maatschappijen zich Hteeda op die
uitzondering zullen beroepen. Dit moet noodwendig
in do toekomst tot botsingen tusschen de Regering en
de maatschappijen leiden. Maar daarom moot men te
meer betreurendat de wetniet even als eene gelijk
soortige Duitsche wetbepalingen bevat omtrent eene
apoorweg-regtspraak. Do verhouding tusschen Regering
en maatschappijen kan soms van diOn aard zjjn dat
een onpartjjdig administratief regter de geschillen
behoort te beslissen. Hot gemis dier regtspraak ie
eene wezenljjke, misschien ao grootste leemte in dit
wetsontwerp.
Nieuwstijdingen.
Smcrifta.
In Minnesota is do winter ongeëvenaard streng.
De gemiddelde temperatuur in January wa9 2'/, graad
Fahrenheit, de laagste Btand van den thermometer was
24 graden onder nul. Uit Ogdensburg, in don sUmt
New-York wordt berigt, dat hot kwik aldaar op 8
February, tot 34 graden onder nul (Fahrenheit), daalde.
Het was dos morgens te 6 uur. Om negen uur was het
20 graden onder nul, on in den loop van den dag ver
minderde de vorst tot 4 graden boven nul, om echter
in den nacbc tot 24 graden onder nul te dalen.
Het Beccher-Tilton-procesdat nog steeds te New-
York aanhangig is, moest in den loop der vorige maand
een dag worden uitgesteld, omdat een der ndvokaten
by zyn overtocht over don East-River van Brooklyn
naar New-York met do Ferry in het ijs was vastgevro
ren. De winter was dan ook in New-York zoo herig,
dat men vandaar naar Hoboken over den Hudson kon
wandelen, wat in 40 jaar niet kon geschieden.
EWben.
In een brief te Dundee ontvangen, worden de vol
gende nadere bijzonderheden aangetroffen, over den
brand in eeno fabriek van lucifers, te Tidaholm, (Zwe
den) welke wij reeds gemelden waarin 46 personoD
bet leven verloren.
Een ooggetuige verhaalt in dien brief, dat ten 5
ure 's morgens, 60 vrouwen en kinderen in de fabriek
aan het werk waren, toon eensklaps eenige der ge
bruikte stoffen in brand vlogen. Weinige oogenblikken
daarna stond de werkplaats No. 6 ganscli in vlam.
Eenige dezer ongelukkigen slaagden er in aan het ge
vaar te ontsnappen, doch 46, waaronder verscheidene
kinderen, werden letterlijk levend verbrand. Van de 18
jonge meisjes, welke die week voor do eerste maal in
de fabriek van Tidaholm waren komen werken, zyn er
12 in de vlammen omgekomen, en hare verkoolde lyken
worden door niemand opgeëischt.
De baron Esseneigcniuir van al de gronden en dor
pen, in de omstreek van Tidaholm, heeft na de ramp
al de inwoners vereenigd om een lijkdienst te doen
celebreren in de kerk, die te klein was om de volks
menigte te bevatten. Dit was een hartroerend schouw
spel. Al de lijken lageu op een hoop in de nabijheid
en de jammerklagten der bloedverwanten verscheurden
het hart. De 46 lijken werden in de tegenwoordigheid
van den briefschrijver van onder het puin gebaald.
De fabricatie van lucifers is zeer gevaarlyk in Zwe
den daar al de huizen van hout zijn eu er alzoo, wan
neer er brand uitbarst, noch aan blusachen, noch aan
redden te denken valt.
J&jmitjc.
Uit St. Jean de Luz wordt van 5 Maart getelegra
feerd dat volgens officieele berigten Carlistischo benden
de grenzen van Biscaye overgetrokken en door de
bergen naar Santander gerukt zjjn. De garnizoenen
in de provinciën zyn zwak. De Carlisten hebben een
groote strijdmagt in Biscaye met geschut. Bilbao
wordt sedert den laatsten aanval met rust gelaten.
De positie van Alfonsus wordt van dag tot dag
moejjelijker, De komst van zjjne zusterde gravin
Girgentie, eene fanatieke, trotsche en reactionaire
prinses, wordt door het volk ongaarne gezien en de
koning zelf is weinig met zjjne zuster ingenomen.
Haar verblijf zal het land ook veel geld kosten, maar
Isabella wil het zoo. De liberalen trachten zich te
vcreenigen en bereiden zicb op het ergste voor. Zij
scheppen nieuwen moed uit den triumf der republiek
in Frankrjjk. Serrano wacht het oogonblik af, dat
de koning zjjn hulp zal inroepen.
Texel5 Maart. Heden middag omstreeks 4
uur zjjn te Coksdorp aangekomen 7 menachen (man
vrouw en twee knechten benevens een vader en twee
zonen) die gedurende meer dan 14 dagen met hunne
schuiten door 't (js ingesloten waren geweest. Wel
hadden zij nu en dan gepoogd den wal te bereiken
doch steeds vruchteloos.
Alles wat maar brandbaar was had men opgestookt
terwijl 't laatste eton bestond in een weinig gort, in
zeewater gekookt. De onbeschrijfelijke dorst deed hun
een laatste poging op leven of dood wagenzoodat
ze te Coksdorp werden opgemerkten vandaar een
vlet werd afgezonden om hen op te nemen, 't geen
ook gelukte.
Gï»*«vo*iIi»»Bre6 Maart. De Hooge Raad
heeft gisteren arrest gewexen in de zaak van H. Sa-
lomons, die indertjjd geboeid van Amsterdam naar
*8 ^Hertogenbosch is overeebragt en aldaar werd
vrijgelaten toen het bleekdat men zichwegens
gelijkheid van naamin den persoon vergist had. Het
hoogste regtscollege heeft den eischor in zjjne vorde
ring om schadevergoeding tegen den Staat in het
ongeljjk gesteld en dat wel op grond, dat niet gebleken
is, dat de vergissing uit nalatigheid van de politie
en regterlijke ambtenaren ia voortgesproten zoodat
niet ééns de vraag beslist behoefde te worden of de
Staat aansprakelijk was voor de nalatigheid zjjner
ambtenaren.
Delft. 6 Maart. Het dezer dagen uitgebragte
verslag over het eerste jaar der Delfsche Coöperative
Winkel-veroeniging luidt zeer gunstig. De vereeniging
telt omstreeks 150 leden die voor 14000 in den winkel
fekocht hebben, welks zuivere winst ƒ618,82 bedraagt.
>it stelt het bestuur in staat om den ledenbehalve
5 pCt. rente hunner aandeelen, 3pCt. over bet bedrag
hunner inkoopen uit te keeren, hetgeen voor de meesten
eene winst van zeven gulden, voor enkelen, die veel in
den winkel der vereeniging gekocht bobben, nog meer
oplevert.
Gorlnchom. 8 Maart. Eergisteren zou alhier
eene 78jarige weduwein het gasthuis overleden, wor
den teraardebesteld; vrienden en bekenden, die de pleg-
tigbeid zouden bjj wonen, waren reeds in het ster/huis
bijeengekomen, toen de commissaris van politie in het
Gasthuis verscheen en de voorgenomen begrafenis schors
te, daar op last van de justitie een onderzoek moest
worden ingesteld naar oene nog juist intjjds ontdekte
moedwillige mishandeling met eene jjzeren kachelpook
eenige weken geloden aan de overledene toegebragt
door zekere vrouw S.die zich reeds in hauden der
justitie bevindt. De lijkschouwing was spoedig afge-
loopen en de begrafenis kon nog denzelfden dag voort
gang hebben, nadat do kist door den commissaris van
politic was verzegeld.
Vliüssintfon7 Maart. Eene groote menigte
begaf zich heden ochtend naar de buitenhaven, teneinde
getuige te zjjn van het vertrek van het. nieuwgebouwde
stoomschip 'Groningen," met bestemming naar Indië.
Gisteren namiddag was per extra trein, onder geleide
van kapitein J. H. Thieine, gearriveerd het detachement
kolonialen, dat inet de 'Groningen" de reis naar Indië
moet maken. Behalve de 125 man supplctietroepen en
begeleidende officierenbevinden zich aan boord 38
passagiers lste, en 17 passagiers 2de kaiuit.
Tegen het uur van het vertrek had de ontelbare
menigte zich naar de havenhoofden begeven, om den
vortrekkenden een laatst vaarwel toe to roepen. De
beide inuziokkorpsoa 'Eensgezindheid" en »Ons Ge
noegen" haddon zich geposteerd aan de zeesluizen, en
roerden daar tot afscheidsgroet eenige muziekstukken
uit. Onder cou daverend hoezee, zoo van boord van
het stoomschip als van don wal, stoomde de 'Groningen"
omstreeks één uur statig de buitenhaven uit en boos
zee, waar ze don gebruikelijk saluut-groet wisselde met
bet etoomschip «Caland,dat op de roede bezig is
steenkolen in te nemen.
Kruïnineron7 Maart. Gisteravond werd in
eene expresselyk daartoe belegde openbare vergadering
van den gemeenteraad aan J. Spruit, sluisknecht te
Hansweert, door don Burgemeester met eeno toepas
selijke aanspraak uitgereikt de bronzen medaille met
loffelyk getuigscbrift, aan hem toegekend by konink
lijk besluit van den 10 February 11., wegens bet redden
van een drenkeling uit de sluiskom aldaar, in den avond
van den 23 December 1874, voor welke onderscheiding,
die hij verklaarde op hoogen prjjs to stellen, de bekroonde
met gepaste woorden bedankte.
Ziorikzce9 Maart In de raadsvergadering
van gisteren is ter tafel gebragteen ingekomen brief
van het bestuur der Bank van Leening, houdende
mededeelingdat zy ingevolge vroeger raadsbesluit
getracht hoeft de schade, door den brand van30 Junjj
1878 in het gebouw der bank veroorzaakt, in der minne
onder nadere goedkeuring te regelen met de Directie
der Tiel8che Brandwaarborg-Maatschappij en dat het
resultaat hiervan isdat de Maatschappij als bewezen
heeft aangenomen eene schade van 252.40, waarbjj
zij voegt voor onbewezen schade eene som van ƒ247.50
en alzoo als volledige schadevergoeding aanbiedt de
som van 500.—
Na rijp beraad meent het Bestuur der Bank dat
voorstel te moeten aannemen en zegt dat het geheel
en al van middelen ontbloot is om met eenigen kans
op goed succes eeno regterlyke decisie te provoceren
waarbjj hooger bedrag wordt toegekend. De gronden
waarop het bestuur vroeger meende aanspraak te kun
nen maken op een veel hooger bedragzijn hun
ontvallen. Do toregtstelling van den boekhouder
vooral heeft ook hun tot de overtuiging gebragt dat
de brand van zeer geringen omvang is geweest.
Het bestuur vraagt daarom 's Raade roagtiging
om het aanbod der Brandwaarborgmaatschappij aantc-
nemen en voorts, aangezien de panden in bet gebouw
der bank voorhandenzyn opgeruimddat gebouw
met de daarin zjjnde losse goederen in het openbaar
te mogen verkoopen.
Deze brief is ter visie van de Raadsleden gelegd.
Vervolgens is op voorstel van een paar leden besloten
dat de stukkondie gediend hebben in do strafzaak
tegen deu voormaligen boekhouder van de bank en
die eerstdaags terug zullen komenzullen worden
gedeponeerd ten Raadkuize om onder de zorg van
Burg. en Wetk, te bljjvenals ook dat bet bestuur
der bank zal worden verzocht haar archief naar het
Raadhuis overtebrengen.
Z. M. heeft benoemd tot burgemeester van Middel-
bamis L. A. van Weel Az.
Peusioen verleend ten laste van den Staat aan
J. Steen, gewezen rijksveldwachter 3e klasse te Elle-
woutsdjjk, ten bedrage van ƒ159 'sjaars
Bij Zr. Ms. besluit van 22 February jl. is pen
sioen verleend aan M. C. van Ehilcker, als deurwaarder
der directe belastingen, ad ƒ223.
Men berigt aan de Fr. Cl. uit den Haag: «Naar
men verneemt, zou de Minister van Oorlog, op inspi
ratie van den Minister van Binnenlandsche Zaken, in
overweging nemen, of er termen zyn om jongelieden,
die een dienstpligtig noinmer hebben getrokken en
werkzaam zjjn bij bet onderwijs, of aan de kweek
scholen worden opgeleid tot onderwijzer, vqj te stellen
van het vervullen hunner militaire verpligtingen."
In het Vaderland leest men de volgende adver
tentie van Ds. J. C. ZaalbergPz.
'Ofschoon de dood tot dusverre niet anders te bswy-
zen is en wjj zelfs niet door het vindon van zyn lyk
vertroost zyn, blykt bet uit een brief, door den armen,
I lieven jongen op Zaturdag 20 February 11. uit ons buis
aan zjjn boezemvriend geschreven dat onze Cbristiaan
Jonathan op dien avond een graf in de diepte gezocht
beeft.
Als i-eden noemt hij in dien waanzinnigen brief,
I welken hij met ijzige bedaardheidin 't bjj zjjn zijner
j met hem spelende jongste zuster schreef, de diepe
j melancholiewelke hem verteerde bjj 't aanschouwen
van de rustelooze wreedheidwaarmede een hem
j dierbaar leven voortdurend gekrenkt en getergd wordt.
By de overspanning zjjner hersenen door al té over
matige studie heeft hom dat verdriet verbijsterd en in
een zonderlingen staat van waanzin tot dit jammerlijk
oinde gevoerd.
Li 't volle bezit van bijna alle voorregten vaD een
edel jongelingsleven verliet bjj ons huisom er nooit
in terug te keerenen zoo verloreu wij op de ontzet-
tendste wyzeden oudsten onzer beide nog van een
viertal overgeblevene zonen.
Hy was ojjna 21 jaren oud en studeerde te Leiden
sedert 2'/, jaar, tegelyk in de Godgeleerdheid en de
Letteren.
Met zeldzame geestesgaven toegerust, door dorst
naar geleerdheid vorteerddaarbij krachtig van iig-
chaam en vrolyk van hartnaar 't scheenwerd hij
door elk die hem kendevan beide faculteiten evenzeer
een sieraad gerekend.
Gereed om nu reeds kandidaat in de letteren te
wordenzou hij in deze zelfde dagen door zijn mede
studenten tot vice-prae868 der Godgeleerde faculteit
verkozen zjjn. Juist op den laatsten dag van zijn leven
openbaarde zicb zijn verlangen om van de prijsvragen,
door de Leidsche Hoogescnool by haar Jubilé uitge
schreven, zoowel de Litterarische als de Theologische
beide te beantwoorden.
Van kindsbeen af immer onbetwist de eerste in zjjne
Orde, by elk examen steeds met den boogsten graad
gekroondscheen bjj bestemd om eenmaal eon boogen
rang in do geleerde wereld te bekleeden.
En ach 1nu viel ons zóó plotselingzóó huive
ringwekkend die kroon van 't hoofd.
Opdat de vreeselyke vorm van zjjn sterven bij nie
mand zelfs maar een schaduw op zjjn nagedachtenis
werpewordt dit doodberigt zoo uitvoerig medegedeeld.
Dat eisebte vooral de namelooze smart der Moederdie
hem zoo onuitsprekelijk lief had.
Aau dien edelen trots der moedersmart is hiermede
voldaanen onder al de vertroostingen Gods bjj dit
ons nameloos zieleleed mag 't bloedend ouderhart,
zonder vrees voor tegenspraak openbaar dit vormeldeu
hoe zelfs de ijzingwekkende zelfmoordgedurende
deze bange 14 dagen van zoeken en vra renniet in
staat geweest isom hier of te Leiden bjj iemand die
hem kendeden roem van zijn buitengewone talenten,
zjjn bescheiden en beminneljjk karakter zyn ingetogen
en smetteloos leven te verdonkeren."
Ter ondersteuning van bet Spoorwegvoorstel-
Kappeyne is een adres aan de Tweede Kamer der
Staten-Generaal aangebodendoor den heer H. G.
Hammacbcrnotaris te Groede (in bet vierde district
van Zeelandvroeger bet westelijk doel van Staats-
Vlaanderan) en lid aer Provinciale Staten van Zeeland.
Iijj verzoektdat het bedoelde voorstelvooral voor
zooveel betreft het voornoemde vierde district van
Zeeland dat zjjner inwoning worde aangenomen in
dien zin dat de spoorweg aanvange te Bresken s
vandaar doorloope laDgs Oostburg naar Sluis, met
een zytak van Oostburglangs IJzendyke tot aan het
meest geschikte punt van aansluiting aan de in het
vjjfde district reeds bestaande spoorwegen opdat alzoo
1°. het vierde district van het Noorden naar het
Oosten en Zuiden het spoorwegverkeer deelachtig worde.:
2°. een gemeenschapsweg tusschen de voormalige
vierde en vjjfde districten van Zeelandreeds sedert
zoovele jaren verlangdverkregen worde
3°. en eindelyk de gelegenheid aangeboden worde
om de gemeenschap langs IJzendjjke naar Gent, en
langs Sluis naar Brugge en mitsdien met de reeds
in België bestaande spoorwegen daar te stellen.
Ziox-iltxee» 10 Maart. Heden werd ten raad-
huize alhier aanbesteedHet door aanbouwing ver-
grooten der lokalen van de Armenschool. Minste inschrij
ver is de heer J. van de Velde Jz. alhier voor ƒ5856.
Onlangs word door ons medegedeeld dat bij de
landbouwers onder de gemeente Burgh het voornemen
bestondtot oprigting eener coöperatieve vereeniging
tot afkoop der tienden. Thans vernemen wjj dat aan
dat plan geen gevolg is kunnen gegeven worden om
financiëele redenen. De Commissie, die zich tot afkoop
der tienden aldaar had geconstitueerd, zette evenwel
hare taak voort en mag thans de voldoening smaken,
dat door byaa alle landbouwers in die gemeente beslo
ten is tot bloksgewyze tiend-afkoop, op dezelfdegrond-
slagen als dezer dagen in de gemeente Noordwelle
werd aangenomen.
Ook onder de gemeente Haamstede wordt dusdanige
regeling dezer zaak voorbereid.
Aangenaam is bet ons op deze bewijzen van eensge
zindheid en vooruitgang onzer landbouwers to kunnen
wijzen, waardoor zjj toonen hun welbegrepen belang te
behartigen.
Moge ook in andere gemeenten hun voorbeeld gevolgd
wordenen Schouwen en Duivoland alzoo weldra van
den drukkenden last der tienden worden ontheveu.
De miliciens van de ligting van 1874, die nog
bjj het bataillon mineurs en sappeuvs onder de wapenen
zjjnzullen niet voor 1 July met onbepaald verlof
huiswaarts gaan.
A T C H I N.
Blijkens een hij de regeering ontvangen telegram uit
Nederlandsch Indië is den 27n Fcbv. jl in Kloempang
Doea op de Noordkust dc Nederlandsche vlag geheschen
en de akte van onderwerping aan hot Nederlandsche
gezag geteekend.
De gezondheidstoestand was zeer ongunstig.
Kerknieuws.
Ds. J. H. L. Roozemeijer, pred. te Middelburg, heeft
bedankt voor het beroep naar Utrecht.
Gemongde berigten.
Een schoenmaker te Hansweert zal zeker in de vorige
week zich wel gezocht hebben, daar or eene goede
kennis vertrokken is, maar het zal wel wennen.
Iemand te Oostcrland moest bedenken hoe leeljjk
het staat, iemand te lasteren, om reden hij'vroeger zijn
doel niet heeft kunnen bereiken. »Wel! wel! wat
spjjt hot mij, dat ik mijn ouden vrjjer heh los gela
ten," zegt Keetje te Oosterland, »want ik dacht spoedig
een anderen te krijgen, maar dat is mislukt." Een
nieuwe schapenboer te Heinkenszand moest zoo niet
loopen bedelen om hoeren te krijgen, want dat zal
niet gelukken om een oude gans uit zyn nest to jagen,
en dan nog een herder te hureu van een stuiver per
dag, en dan nog zjjn eigen kost te doen. Een boer
nit den blaauweweg is bljjde dat zyn kuocht gehuwd
isdaar hij dan zijne vrouw kan bezoeken als hjj aan
het werk is. - Het is een dametje te Cats maar lee
ljjk tegengevallen; zjj meende met baar vrjjer naar de
rederykers te gaanmaar hjj liet haar t'huis, en ging
alleendat zeer kwalyk genomen wordt. Een pas