Sint-Nicolaas en Sinterklaas
Meten is weten en wie schrijft die blijft
Jongeren agenda
onder redaktie van de Perskommissie
Bond van Plattelandsvrouwen
voor Zeeland en Noord-Brabant.
Adres:
C.J. de Jonge-Stols
Brouwerijweg 2, 4424 CH Wemeldinge
Sigarendoos wordt computer
AGRARISCH
Ploegwedstrijd
ALGEMEEN
Excursie naar
champignonkwekerij
VRIJDAG 3 DECEMBER 1993
De viering van het Sinterklaasfeest
is typisch een Nederlands en Bel
gisch volksfeest. Sinterklaas is de
laatste, levende manifestatie van
een oeroude traditie. De kinderen
van nu weten dat Sinterklaas op de
avond van 5 december cadeautjes
brengt. Er komt een Spaanse bis
schop te paard op bezoek, zijn
knecht Zwarte Piet strooit peperno
ten en er zijn cadeaus met rijmpjes.
Een fantasiefiguur.
Maar de heilige Nicolaas heeft wel
degelijk bestaan. Nicolaas is, ver
moedelijk in het jaar 280 geboren,
vlak bij het plaatsje Myra (nu Dem-
re) in Turkije. Op negentienjarige
leeftijd werd Nicolaas tot geestelijke
gewijd. Tijdens zijn leven werd hij
vereerd om zijn grote weldadigheid.
Het levensverhaal van Nicolaas intri
geerde de diaken Joannes van Na
pels. Hij schreef het verhaal van de
inmiddels heilig verklaarde Nicolaas
op, aangevuld met de vele legenden
die over hem de ronde deden.
Volgens zo'n legende droomde Sint-
Nicolaas tijdens zijn bootreis naar
het Heilige Land over een storm. De
ze zou een gevaar vormen voor
hemzelf en de bemanning. Hij waar
schuwde en stelde tegelijkertijd de
bemanning gerust. Allen zouden on
gedeerd thuis komen. De storm
brak uit, een van de zeelieden viel
uit de mast en lag dood op het dek.
Nauwelijks was de storm bedaard
of Sint Nicolaas wekte de man weer
tot leven.
Een andere legende verhaalt van
een herbergier die drie jongens ver
moordde en hen conserveerde in
een ton pekel. Nicolaas wekte de
jongens weer tot leven. De herber
gier zag dit en was op slag bekeerd.
Sint-Nicolaas werd de beschermhei
lige van ongehuwde meisjes, door
dat hij tijdens zijn leven drie
dochters van een verarmde edelman
een bruidschat gaf in de vorm van
goud. De dochters waren gered,
want zonder bruidschat zouden zij
ongehuwd blijven. In sommige lan
den vermeldt de legende dat Sint
Nicolaas het goud door de schoor
steen gooide, precies in een schoen
en een sok die daar onder stonden.
Eeuwenlang was de betekenis van
Sint-Nicolaas groot zowel in de reli
gie als in de folklore. De heilige werd
voor de mensen de schutspatroon
van zeevarenden en reizigers die in
nood verkeerden. Nog steeds is hij
de schutspatroon van de stad Am
sterdam. Sint-Nicolaas beschermde
kooplieden en boeren, zorgde dat
huwbare dochters aan de man kwa
men en hielp, als heilige, vrouwen
die naar een kind verlangden. Hij
hielp iedereen die vals beschuldigd
werd.
Sint-Nicolaas blijkt uit de legenden
en verhalen een menselijke heilige
te zijn die altijd bereid is te helpen.
Allerlei bovenmenselijke en wonder
baarlijke krachten zijn de heilige
door de eeuwen heen toegedicht.
Hij redde mensen tijdens schipbreuk
en zorgde dat gevangenen niet
geëxecuteerd werden. Hij wekte
mensen weer tot leven en kon de
duivel uit mensen verdrijven. Hij
hielp de mensen en hield hen tegelij
kertijd een spiegel voor.
In de twaalfde eeuw kwam de Sint-
Nicolaascultus tot een hoogtepunt.
Men zag de heilige achter Jezus en
de Maagd Maria op de derde plaats
staan. Vooral in Rusland werd Sint-
Nicolaas vereerd, zeker duizend ker
ken kregen de naam Nicolaas. En
vele verhalen deden de ronde over
Nicola de Barmhartige, zoals hij in
Rusland genoemd werd. Kinderen
werden Nicolaas of Nicole of Nico-
lien genoemd. Daarmee kregen zij
de opdracht het voorbeeld van Sint-
Nicolaas te volgen en niet te schan
de te maken. Tijdens de reformatie,
waarbij een groot deel van Europa
protestants werd, probeerde men
de cultus rond Sint-Nicolaas te ver
nietigen, echter zonder succes.
Christenen en niefcchristenen ac
cepteerden toen en nu ,de rituelen
en legenden rond Sint-Nicolaas.
Sinterklaas, de goedlachse en gulle gever, met een van zijn vele
Zwarte Pieten.
Sint-Nicolaas wordt vereerd in Ame
rika, Rusland en Europa als
schutspatroon en wonderdoener.
Sinterklaas staat in Nederland en
België bekend als de bisschop te
paard, de gulle gever die kinderen
goedmoedig terecht wijst. De overi
ge landen kennen een Santa-Claus,
een man in een rood kostuum die
cadeautjes brengt en op de Noord
pool woont. Beide zijn een voort
vloeisel van Sint-Nicolaas.
Sint-Nicolaas was tijdens zijn leven
bisschop van Myra. Zeven eeuwen
na zijn dood werd het leven in Myra
heel roerig. Men was bang dat het
graf van Sint-Nicolaas geschonden
zou worden. Daarom haalde men de
overblijfselen van de heilige uit zijn
tombe en bracht het per schip over
naar Bari in Italië. Het schip kwam
op 9 mei 1087 aan. Sindsdien her
denkt de stad deze gebeurtenis met
een jaarlijks feest. Het volk ziet dan
een met vlaggen versierde vissers
boot met een symbolische schrijn
naar zee varen. Als de boot weer te
rugkeert beginnen de folkloristische
en religieuze feestelijkheden.
Eeuwenlang was Bari het vertrek
punt voor pelgrims. Daarom is het
niet vreemd dat de verering van
Sint-Nicolaas zich verbreidde vanuit
Zuid-ltalië naar de noordelijke lan
den. Als eerste naar de handelscen
tra en de Hanzesteden. De verering
breidde uit en al snel was de rest
van de Nederlanden ook in de ban
van de goedheiligman. Zijn land van
herkomst werd al gauw Spanje, ver
moedelijk doordat Zuid-ltalië enige
tijd in Spaanse handen is geweest.
Als heilige werd Sint-Nicolaas door
de eeuwen heen aanbeden en ver
eerd. De houding van de Kerk van
Rome bleef echter aarzelend. Op
merkelijk is het feit dat de Vaticaan
se kalender in 1970 de zesde
december aangaf als de tweede ad-
ventzondag en niet als de naamdag
van Nicolaas. Veel katholieken over
de gehele wereld ergerden zich hier
aan. Kranten schreven hierover. Het
Vaticaan had de naamdag ge
schrapt. De reden? Het Vaticaan
heeft de heiligen teruggebracht naar
de Romeinse mythologie, waar ze
jaren geleden vandaan zijn geko
men. De vereerders van Sint-
Nicolaas vinden dit een achteruit
gang. Zij blijven Sint-Nicolaas vere
ren als de schutspatroon en
wonderdoener.
In 1972 wil Bari een oecumenisch
gebaar maken naar de Sint-
Nicolaaskerk in Flushing, een
plaatsje net buiten New York City.
Bari schenkt de Grieks-orthodoxe
kerk een met juwelen versierde
schrijn met relikwieën, gewaden en
delen van de schedel van Nicolaas.
De schrijn wordt op 5 december
overgedragen. Tijdens de vespers
wordt een dankdienst opgedragen
namens de maritieme wereld, ter
ere van de oude schutspatronen.
De mythe van de bisschop Nicolaas
blijft bestaan. Daarnaast bestaat
ook Sinterklaas, de goedlachse gul
le gever. De mensen hebben Sint-
Nicolaas door de eeuwen heen ver
vormd tot hoe zij hemzelf willen
zien. Normen zijn veranderd en Sin
terklaas is aan de tijd aangepast.
Voor het gemak wordt hij gebruikt
als stok achter de deur. Kinderen
moeten zich gedragen, anders krijgt
Sinterklaas het te hóren en neemt
hen mee.
Het Sinterklaasfeest zorgde vroeger
voor gezelligheid. Kleine cadeautjes
werden omgevormd tot surprises en
het uitpakken alleen al was een
feest. Nu hedentendage is het Sin
terklaasfeest, als het nog gevierd
wordt, een materieel feest. De ca
deaus worden groter en vooral het
krijgen staat voorop. Sinterklaas
wordt de laatste jaren echter steeds
meer verdrongen door de kerstman,
Santa Claus.
Sint-Nicolaas is als heilige in Ameri
ka vervormd tot Santa Claus. Door
invloeden van het Noorse zonne
wende feest komt Santa Claus vlak
voor het kerstfeest tevoorschijn.
Blijft Sinterklaas bestaan of wint
Santa-Claus het. De tijd zal het
leren.
M. van der Ham-Sonnenschein
Redaktie Luc Mangnus
Vroeger was de achterkant van een
sigarendoos groot genoeg om de
noodzakelijke bedrijfsgegevens te
noteren. Vandaag de dag gaat het
toch ietsje anders. Een moderne be
drijfsadministratie is een onmisbaar
hulpmiddel geworden voor de jonge
boer en tuinder van de toekomst.
Gegevens van je bedrijf verzamelen
en ermee werken is noodzakelijk om
boer of tuinder te kunnen zijn en dat
te blijven. Maar wanneer je ermee
aan de slag wilt, zal blijken dat het
niet zo eenvoudig is als het lijkt.
Daarom is het NAJK gestart met
een voorlichtingsproject over dit on
derwerp.
Wat Gerard van der Vleuten betreft
kan de sigarendoos voorgoed bij het
oud papier. De tomatenkweker uit
het Brabantse Oirschot kan niet
meer zonder computer. Valt de
stroom uit dan ligt zijn hele bedrijf
plat. Gerard is een van de medewer
kers aan de diaserie die het NAJK
ter begeleiding van het voorlich
tingsproject heeft gemaakt. In de
serie wordt aan de hand van prak
tijkvoorbeelden getoond hoe moder
ne boeren en tuinders omgaan met
de vele cijfers en getallen die een rol
spelen in hun dagelijks leven. Gerard
is op dit punt duidelijk. Zijn bedrijfs
administratie heeft grote invloed
op het bedrijfsresultaat: 'Als je die
gegevens ziet en gaat vergelijken,
vooral van de produktiegegevens of
waterverbruik en je merkt dat je te
hoog zit, dan ga je toch eens kijken
kan ik niet naar dat cijfer van mijn
collega komen. Ik denk dat het posi
tief werkt, anders wordt je bedrijfs-
mimmim
blind lijkt mij.'
De Brabantse tomatenteler vindt de
computer een ideaal ding. Als hij
zijn tomaten geplukt heeft worden
ze gesorteerd, verpakt en afgezet
via de veiling in Veldhoven. Gege
vens over het aantal kilo's en de ge
maakte prijzen worden met behulp
van de computer doorgegeven aan
een databank. Zo kunnen de resul
taten worden vergeleken met die
van collega's, ledereen is vrij open
wat dat betreft in deze sector. Het
AJK - West Zeeuwsch-Vlaanderen
Afgelaste ploeg wedstrijd van 13 no
vember wordt nu gehouden op 4
december a.s. De wedstrijd is op
een perceel van de familie De
Hulster aan de Polderstraat te Bier
vliet. De wedstrijd begint om 12.00
uur.
AJK - Schouwen Duiveland/Regio-
groep Schouwen Duiveland
Maandag 6 december organiseert
AJK- en regiogroep Schouwen Dui
veland haar eerste activiteit van dit
seizoen. Het onderwerp van de
avond is "Handjeklap op wereldni-
vo". Tijdens de avond komen het
EG-beleid en de GATT aan de orde.
De avond wordt begeleid door Paula
Huismans.
vastleggen van bedrijfsgegevens is
een stap op de weg naar een effi
ciëntere bedrijfsvoering aldus
Gerard.
ledereen kent kreten als: meten is
weten, wie schrijft die blijft en wie
print die wint. Maar ook: wie alleen
maar heeft geschreven, die is niet
gebleven! Registreren, berekenen
van kengetallen, conclusies trekken
uit de teeltresultaten van een ge
was, het lijkt allemaal zo logisch.
Kengetallen als tussenkalftijd, voe
derconversie of het saldo van een
gewas, ledereen praat er makkelijk
over, maar ken je ze ook van je ei-
Het AJK West Zeeuws-Vlaanderen
organiseert op 4 december op een
perceel van de familie De Hulster
aan de Polderstraat te Driewegen
(ZVI) een ploegwedstrijd. Deze kon
eerder vanwege de natte weersom
standigheden niet doorgaan. De
wedstrijd begint om 12.00 uur,
maar al vanaf 9.30 uur is er de mo
gelijkheid enkele omgangen te ploe
gen en de ploeg af te stellen. Het
bedrijfsleven heeft prijzen beschik
baar gesteld, en de firma Riemens
verzorgt een ploegdemonstratie.
Deelnemers kunnen zich opgeven
bij Ina van Gijs (01152-2056) of Pie-
ter Kools (01170 - 52436).
gen bedrijf? Voor een deel van de
jonge agrariërs is het gesneden
koek, maar er zijn er ook heel wat
die er nog niet zo makkelijk mee
werken. Voor hen is het echter
eveneens van levensbelang. Wat
moet je opschrijven, hoe vaak, waar
administreer je en leidt het allemaal
wel tot inzicht? Kun je er inderdaad
je voordeel mee doen of is het puur
extra werk? Een bijeenkomst over
bedrijfsadministratie is een goede
gelegenheid om hierover met elkaar
van gedachten te wisselen.
Hogere opbrengsten
Bedrijfsadministratie en bedrijfsver-
gelijking zijn hulpmiddelen om de
sterke en zwakke kanten van je be
drijf op te sporen. Het helpt je kri
tisch naar je bedrijf te kijken.
Daardoor kun je de sterke kanten
verder uitbuiten en de zwakke kan
ten verbeteren. Voorop moet staan
dat administratie een middel is om
tot meer inzicht in het bedrijf te ko
men en daardoor tot hogere op
brengsten. Het is dus geen doel op
zich. Door gegevens te vergelijken
met voorgaande jaren en met die
van andere bedrijven krijg je een be
tere kijk op je bedrijfsresultaten. Het
helpt je om nog kostenbewuster te
'boeren'. Want: een gunstiger ver
houding tussen kosten en op
brengsten is één van de weinige
manieren om het inkomen op peil te
houden of te verhogen. Het verbete
ren van de technische en economi
sche resultaten kan een bijdrage zijn
in de strijd om te overleven.
Raymond Bruine de Bruin
PJZ-Tholen/St. Philipsland
10 December: dropping. Heb je zin
om een avond in een onbekend ge
bied te wandelen? Geef je dan op
voor de jaarlijkse dropping bij Herbe
nen 01660 - 4626 of bij Daan
01662 - 2303. Vertrek om 19.30
uur bij de Chinees in Scherpenisse.
PJZ-Schouwen Duiveland
Zondag 5 december: Sinterklaas
surprisemiddag. Opgeven bij Petra
Kwaak 01114 - 1732, dan hoor je
voor wie jij een surprise van
f 10,— en een gedicht moet maken.
Plaats: 14.30 uur bij Arno Geluk,
Dirksweg 3 te Brouwershaven.
KPJ-Graauw
26 December: groot sportevene
ment tussen de afdelingen van de
Delta-Jongeren. Het toernooi
bestaat uit bankvoetbal, volleybal,
slagbal. Plaats: in "Den Dullaert",
Sportlaan 24 in Hulst. Tijd: 12.45
uur tot 17.00 uur. Opgave vóór 5
december bij je eigen afdeling. Meer
informatie bij Anneke Mangnus,
01143 - 5377.
Op dinsdag 14 december houdt het
AJK West Zeeuws-Vlaanderen een
excursie naar de champignonkwe
kerij van de familie Risseeuw te Re-
tranchement. Behalve een
rondleiding over het bedrijf staat
ook het vertonen van een video over
de champignonkweek op het pro
gramma. De excursie begint om
19.30 uur, verzamelen op Ledelplein
te Oostburg om 19.15 uur.