De taken van de sociaal
economische voorlichting (SEV)
Invorderingsvrijstelling en meewerkbeloning
Sociaal
Ekonomischa
Voorlichting f 77
Landbouw wijst nieuw tracé Dammenweg af
Waarom niet hele jaar 15?
no.ooo
Uit opmerkingen uit de praktijk blijkt
regelmatig dat leden zich verbazen
over de taken van de SEV en ook
niet weten over welke onderwerpen
de SEV voorlichting en adviezen
geeft. Het takenpakket van de SEV
is zeer breed en veelomvattend. Ge
tracht wordt om de samenhang tus
sen de diverse aspekten zo goed
mogelijk te overzien. Het all-round
zijn staat voorop.
Bij alle voorlichting spelen de socia
le elementen een belangrijke rol.
"De mens" neemt dus een belang
rijke positie in. Dit maakt het werk
moeilijk maar zorgt tegelijkertijd
voor een unieke positie van de so
ciaal economische voorlichting.
Door de financieel moeilijke situatie
op vele bedrijven en in vele sekto
ren, krijgen de economische en fi
nanciële aspekten vaak alleen de
aandacht. De menselijke aspekten
worden vaak naar de achtergrond
verdrongen. De SEV tracht een zo
optimaal mogelijke verhouding tus
sen de sociale en economische ele
menten in de voorlichting aan te
brengen.
De onderwerpen
In het onderstaande overzicht zijn
de belangrijkste onderwerpen,
waarover de SEV voorlichting geeft,
weergegeven:
1. Bedrijfsopvolging
0.a.: beloning opvolger, samenwer
king opvolger en bedrijfsoverdracht.
2. Bedrijfsbeheer
0.a.: rechtsvorm, financiële proble
men en financieel beheer, doorlich
tingen en E.E.G.-regelingen.
«ri
3. Bedrijfsaanpassingen
Samenwerkingen, bedrijfsvergro-
ting, superheffing, subsidieregelin
gen, bedrijfsverplaatsingen.
4. Bedrijfsbeëindiging
Vrijwillige beëindiging, gedwongen
beëindiging, arbeidsongeschiktheid,
I.O.A.Z.-regeling.
5. Gezinsfinanciën en -regelingen
Regelingen met kinderen, kinder
bijslag, studiefinanciering, privé-
bestedingen, wonen, erfrecht,
huwelijksvoorwaarden, inkomens
aanvullingen.
6. Verzekeringen
A.A.W., volksverzekeringen, particu
liere verzekeringen, levensverzeke
ringen.
7. Ruimtelijke ordeningen
Streek- en bestemmingsplannen,
landinrichting, natuurbeleidsplan
nen, bouwvergunningen, mestwet
geving, milieuwetgeving,
wildschade, ed.
8. Grond- en pachtzaken
Grondzaken, pacht en erfpacht.
9. Overige onderwerpen
Onenigheden met derden, belastin
gen, personeelszaken, schuldsane
ring en vrijstellingen militaire dienst.
De voorlicht(st)ers hebben elk een
eigen rayon. Zij zijn het eerste aan
spreekpunt voor de leden. Op blz. 2
van dit blad kunt u zien, welke voor-
licht(st)er in uw gebied werkzaam
is.
In de ZLM-krant van 14 november
1986 schreef de toenmalige ZLM-
voorzitter, de heer A.J.G. Doeleman,
als titel boven een artikel: "Sociaal
Economische Voorlichting niet meer
weg te denken". Gezien de belang
rijke bijdrage die de SEV kan leveren
aan de verbetering van de positie
van de ZLM-leden, zowel in het be
drijf als in het gezin, geldt bo
venstaande, ook bijna 8 jaar later,
nog steeds. Heeft u vragen op het
gebied van één van de genoemde
onderwerpen, neem dan kontakt op
met de SEV-(st)er uit uw gebied.
J.A.M. Withagen,
Hoofd SEV/ZLM
De Gewestelijke Raad van het Land
bouwschap voor Zeeland pleit met
de plaatselijke afdelingen van de
landbouworganisaties ZLM en
CBTB in een reaktie op het Mobili
teitsplan van de gemeente Wester-
schouwen voor een andere status
van de Dammenweg (N57) op
Schouwen. De betekenis van deze
weg is na het tolvrij maken van de
Zeelandbrug afgenomen. Geconsta
teerd is dat al 10% minder verkeer
gebruik maakt van de weg door
Westerschouwen. Het Landbouw
schap grijpt deze ontwikkeling aan
om de discussie over de toekomsti
ge status van de N57 te starten.
Het Structuurschema Verkeer en
Vervoer II gaat er nog vanuit dat op
Schouwen de N57 wordt aange
past tot autoweg.
In het Mobiliteitsplan geeft de ge
meente Westerschouwen een
nieuw tracé van de N57 aan. De
landbouw wijst dit tracé af, omdat
het onvoldoende recht doet aan een
uitspraak van de Kroon. In 1990
vernietigde de Kroon een bestem
mingsplan, waarin het poldertracé
werd geregeld. In de overwegingen
speelden onder meer de ingrijpende
consequenties voor de agrarische
sector een rol.
Naar de mening van de Raad kent
ook het nu voorliggende tracé voor
de landbouw zeer schadelijke
doorsnijdingen. Bovendien vraagt
de Raad zich af of andere alternatie
ven niet meer recht doen aan het
principe van bundeling met de be
staande wegen.
Naast de aandacht voor de verbete
ring van de N57 is in de nota ook
aandacht voor andere knelpunten in
de wegenstructuur van de gemeen
te. De Raad ziet in deze integrale be
nadering de waarde van het
Mobiliteitsplan, doch neemt met
verbazing kennis van het feit dat
aan het landbouwverkeer en de be
reikbaarheid van agrarische bedrij
ven nauwelijks aandacht wordt
besteed.
De Raad verzoekt het College van
Burgemeester en Wethouders om
dit aspekt eveneens in beeld te
brengen en daarop de voorstellen in
het Mobiliteitsplan aan te passen. In
dit licht bezien past naar de mening
van de Raad niet het volledig afslui
ten van goede wegen als de Ramp-
weg en de Vroonweg. Dit leidt tot
het verschuiven van problemen naar
de polderwegen, met alle conse
quenties voor de landbouw van
dien.
Nog een week en het is weer
Hemelvaart. Zoals ieder jaar zul
len ook nu weer veel kampeer
ders van een lang weekend
willen genieten. Met Pasen bleek
al dat het kamperen bij de boer
nog steeds toeneemt. Veel mini-
campings op Schouwen-
Duiveland en Walcheren zaten
vol. Zeeuws-Vlaanderen gaf een
rustiger beeld te zien, maar het
was er toch aanzienlijk drukker
dan de voorafgaande jaren. Ook
met Koninginnedag bleken op de
meeste mini-campings wel een
aantal kampeerders te staan.
Het is dan ook niet verwonderlijk
dat GS er bij de kamercommissie
Landbouw en Natuurbeheer op
aan hebben gedrongen de ont-
werpwet op de openluchtrecrea
tie aan te passen aan de praktijk.
De grote drukte vooral met He
melvaart en Pinksteren maakt
het noodzakelijk dat ook in die
periodes 15 eenheden geplaatst
mogen worden. Waarom toch al
die ellende, in die periode 10
eenheden, dan weer 15 eenhe
den, enz. Waarom niet 15 eenhe
den het gehele seizoen, dan
waren er weer al wat problemen
opgelost. Want welke gemeente
zal zich strikt houden aan de
voorgeschreven 10 eenheden en
maatregelen nemen als een
kampeerboer de wet overtreedt.
De wethouder van de gemeente
Oostburg verklaarde dat de ge
meente zich aan 10 eenheden
houdt en niet van plan is uitbrei
ding tot 15 eenheden toe te
staan. Op Schouwen-Duiveland
en Walcheren zijn weer andere
geluiden te horen. Zo geeft de
ene gemeente uitbreiding tot 15
eenheden met Hemelvaart en
Pinksteren, maar dan wordt de
periode in de zomer terugge
bracht tot 5 weken. Weer een
andere gemeente zegt 10 met
Hemelvaart, 15 met Pinksteren
en 6 weken in het hoogseizoen.
Zoals gewoonlijk is er weer geen
uniformiteit in Zeeland, ondanks
alle goede plannen van enkele
maanden geleden.
Uniformiteit is ook ver te zoeken
als het gaat over atvalstoffenhef-
AMPEKEN
U DE
OEK
EDEKAT/E ZEELAND
fing. Zo betalen kampeerboeren
in de gemeente Oostburg
f 1.250,— excl. BTW voor het
verwijderen van het afval van de
mini-camping. Een verschrikke
lijk hoog bedrag waar veel tegen
geprotesteerd is, maar dat toch
door iedere kampeerboer betaald
zal moeten worden, wil zijn afval
meegenomen worden. Dit be
drag staat in schril contrast met
de tarieven die men op
Schouwen-Duiveland en Wal
cheren betaalt.
Op Schouwen-Duiveland is er
grote vraag ontstaan naar sei
zoenplaatsen want de kampeer
boeren die een procedure bij de
Raad van State hadden lopen,
moeten nu weer terug naar 10
eenheden. Kampeerders die bij
deze kampeerboeren een plaats
je hadden, zijn nu op zoek naar
een andere mini-camping. Er zijn
zelfs al mini-campings volge
boekt die pas in 1994 zullen be
ginnen.
Op initiatief van de Kamer van
Koophandel is medio maart het
eerste overleg geweest tussen
landbouw, horeca, recreatie in
Zeeuws-Vlaanderen. De bedoe
ling van dit overleg is het platte-
landstoerisme verder te
ontwikkelen. Bij de aantrekkelijk
heid van het platteland spelen
natuurbehoud en landschaps
bouw een belangrijke rol. De re
creatie en landbouwactiviteiten
kunnen incidenteel overlast ver
oorzaken aan de omgeving.
Daarom is regelmatig contact
tussen vertegenwoordigers van
beide groepen gewenst om zo
doende conflicten vroegtijdig op
te lossen. Het ligt in de bedoe
ling in het najaar weer samen te
komen want dan liggen de erva
ringen van het hoogseizoen nog
vers in het geheugen.
Personen met een gering inkomen waarover geen loonbelasting wordt ge
heven, behoeven veelal ook geen inkomstenbelasting te betalen. Dit als ge
volg van de invorderingsvrijstelling welke in de Wet op de Inkomsten
belasting is opgenomen.
De invorderingsvrijstelling is een soort kortingsregeling bij de belastinghef
fing over lage inkomens. Globaal houdt de regeling het volgende in: Over
een belastbaar inkomen tot maximaal 1,5 maal de belastingvrije som wordt
geen inkomstenbelasting geheven. Over een inkomen tussen 1,5 maal en
2,5 maal de belastingvrije som wordt de inkomstenbelasting gedeeltelijk ge
heven. Is het belastbaar inkomen hoger dan 2,5 maal de belastingvrije som
dan heeft de vrijstelling geen enkel effect meer. De belastingvrije som wordt
voor de toepassing van de regeling minimaal gesteld op het bedrag van de
basisaftrek, voor 1992 groot f 5.225,—.
Zoals hiervoor al is vermeld geldt de invorderingsvrijstelling niet voor onder
de loonbelasting vallende inkomsten. De beloning die de echtgenote terzake
van het meewerken in de onderneming van de man ontvangt valt hier niet
onder. Op deze beloning kan de vrijstelling dan ook worden toegepast. De
beloning is voor de man aftrekbaar en voor de vrouw belast, mits aan een
aantal voorwaarden wordt voldaan. Zo zal ondermeer de meewerkbeloning
in een schriftelijke overeenkomst moeten zijn vastgelegd. Verder zal de
hoogte van de beloning in overeenstemming moeten zijn met de omvang en
de aard van de verrichte werkzaamheden. De aldus vastgestelde beloning
zal minstens gelijk moeten zijn aan tweemaal de belastingvrije som (voor
1992 f 10.450,-).
Dat ook bij slechte bedrijfsresultaten de toepassing van de meewerkbelo
ning voordelig kan zijn mag blijken uit onderstaand voorbeeld.
en dat aan haar een beloning van f 12.500 is toegekend, dan zal zij hier
voor zelfstandig worden belast.
Inkomen vrouw
Meewerkbeloning
Af: Arbeidskostenforfait (5%)
Belastbaar inkomen
Belastingvrije som:
zelf f 5.225
man f 5.225
Belastbare som
f 12.500
625
11.875
- 10.450
1.425
Door de werking van de invorderingsvrijstelling is echter in het geheel geen
belasting verschuldigd.
Inkomen man
Bedrijfswinst 1992
Overige inkomsten nihil
Af: Zelfstandigenaftrek
Overige persoonlijke aftrekposten
Belastbaar inkomen
- 6.210
- 1.290
2.500
Gevolgen voor de man
Belastbaar inkomen was
Af:
Meewerkbeloning echtgenote
Belastbaar inkomen wordt negatief
2.500
12.500
- 10.000
Belastingvrije som (inclusief die van echtgenote) f 10.450
Te betalen belasting en premieheffing f
Stel dat de echtgenote in 1992 500 uur in het bedrijf heeft meegewerkt
Dit negatieve inkomen kan door middel van verliescompensatie worden
verrekend met het positieve inkomen over 1989. Afhankelijk van de hoogte
van belastbaar inkomen over 1989 zal in veel gevallen, gelet op de hoogte
van de tarieven, alsnog een fors bedrag aan inkomstenbelasting en premie
heffing kunnen worden terugontvangen.
W.F. Poeles Accountantsunie ZLM Middelburg