Enkele algemene vragen
Milieucontrole Zeeuws-Vlaanderen roept veel vragen op
Meer inzicht
VRIJDAG 7 MEI 1993
Tot slot volgen nog enkele algemene
vragen, die niet specifiek aan een
van de inleiders gesteld zijn.
Op het ogenblik wordt bij ons het
Natuurbeleidsplan (NBP) gepresen
teerd. Onze grond ligt naast natuur-
ontwikke/ingsgrondmet de
boodschap erbij: a/s je schade hebt,
dan kun je daarvoor een vergoeding
krijgen, te vergelijken met de werk
wijze van het Jachtfonds. Nu heb ik
er al eens mee te maken gehad; het
Jachtfonds begint met een eigen ri
sico van 10%. Kan dit nu zo maar:
zonder dat je ergens om vraagt krijg
je alvast 10% eigen risico.
Als grondgebruiker zult u in eerste
instantie uw Jachthouder moeten
melden dat u schade hebt of zult
verwachten. Uw Jachthouder zal
dan contact moeten zoeken met de
Jachthouder of eigenaar van het
naastliggende terrein. Als hun akti-
viteiten niets opleveren, dan kunt u
de wildschadecommissie (WICO)
inschakelen die een advies geven of
u voor een vergoeding uit het Jacht
fonds in aanmerking komt. Het kan
best zijn dat u ook een deel van de
schade moet dragen. Indien u
meent dat u niets te verwijten valt
dan kunt u de burgerlijke rechter in
schakelen. De burgerlijke rechter zal
echter niet snel van de onafhankelij
ke WICO afwijken.
Ben je verplicht om bij de meitelling
op te geven hoeveel tractoren je
hebt?
Volgens de Landbouwwet is degene
aan wie een biljet is uitgereikt, ver
plicht de daarin gestelde vragen dui
delijk, zonder voorbehoud en naar
waarheid te beantwoorden. Het
niet-juist invullen is strafbaar.
Kan de overheid aansprakelijk zijn
voor de schade a/s bestrijdingsmid
delen tijdelijk niet toegelaten zijn,
zoals bijvoorbeeld Fusi/ade
(grasmiddel). Is hier iets aan te
doen
Als een middel tijdelijk niet gebruikt
mag worden en later weer wordt in
gevoerd, zoals bij Fusilade en u lijdt
schade, kunt u de overheid aanspra
kelijk stellen. Wel moet u aantonen
dat de overheid iets te verwijten is,
beter gezegd, schuld heeft én dat u
schade lijdt. Het is de vraag of de
overheid iets te verwijten valt. Ons
inziens maakt u weinig kans. Voorts
waren er alternatieve middelen
voorhanden.
De drainage-buizen van een perceel
akkerbouwgrond liggen in het voor-
Niet alle vragen zullen beant
woord zijn; waarschijnlijk is uw
situatie nèt even anders. Toch
hoopt de Sociaal Economische
Voorlichtingsdienst van de
ZLM dat de themamiddagen
en dit uitneembaar blad u meer
inzicht hebben gegeven in uw
rechten. En heeft u vragen,
schroom dan niet, maar neem
contact op met de SEV-er in
uw gebied.
jaar en zomer heel vaak onder wa
ter. Ook wordt de sloot slecht
schoongemaakt, zodat het water
niet wegkan. Ik heb al verschillende
keren met het Waterschap gebeld,
maar deze doen niets. Hoe kan ik
het Waterschap er toe brengen hun
verplichtingen na te komen?
Wanneer bellen met het Water
schap niets oplevert, kunt u het
eens proberen bij de dijkgraaf. U
kunt echter ook een brief naar het
dagelijks bestuur van het Water
schap sturen, waarin u uw klachten
bekend maakt. In deze brief moet u
om schriftelijk antwoord vragen,
vóór een bepaalde datum. Tevens
moet u vragen waar u in beroep
kunt gaan, wanneer u het niet eens
bent met hun antwoord.
Galant is een bestrijdingsmiddel te
gen gras wat is toegelaten. Over en
kele maanden komt er een
uitbreiding om het middel bij andere
gewassen toe te passen. Dan moet
er weer een ander nummer op die
verpakking en dan moeten wij weer
nieuwe verpakkingen halen. Wan
neer men dat niet doet, is men dan
in overtreding?
Twee keer per jaar wordt het
"bestrijdingsmiddelen bulletin" uit
gegeven door het Bureau Bestrij
dingsmiddelen van het Ministerie
LNO te Wageningen. U kunt hierop
een gratis abonnement aanvragen
op tel. 08370-75478. In dit bulletin
staan de toegelaten middelen en
nummers beschreven en hiervoor
kunt u voorkomen dat u beboet
Het SEV-team van de ZLM
wordt omdat u niet toegelaten mid
delen bezit.
Fruit: ecologisch met groene sticker
tegenover bijvoorbeeld Duitsland die
ook een groene sticker voert met
middelen die hier worden verboden
of andersom. Hoe zit dat?
Voor het telen van ecologisch en bio
logisch dynamisch fruit is in 1992
een Europese richtlijn opgesteld
waar alle Europese landen zich aan
moeten houden. Geïntegreerd ge
teeld fruit (M.B.T.) is geregeld in een
nationale richtlijn. Europees zijn er
ook richtlijnen, opgesteld door het
I.O.B.C. maar dit is meer een kader,
waarin de Europese landen hun na
tionale richtlijnen in moeten passen.
Het is daarbij mogelijk dat door de
verschillende wetgeving in de Euro
pese landen middelen in bepaalde
landen verboden worden en in an
dere worden toegelaten. Dit is on
vermijdelijk.
De controle op de mest-uitrijbepalingen is primair een taak van de politie
Vanwege de milieucontroles door
politie en AID in Zeeuws-Vlaanderen
zijn er bij de ZLM veel vragen van
boeren en tuinders binnengekomen.
Naar aanleiding hiervan is er overleg
gevoerd tussen ZLM en AID, waarbij
onder andere gesproken is over wel
ke instanties controleren en welke
bevoegdheden zij hebben. Bij de
controle op de naleving van milieu
wetten heeft de boer in de regel te
maken met de AID, de politie, de ge
meente, het waterschap (zuivering
schap) of de provincie.
Met welke instanties kan een boer
te maken krijgen als hij controle
krijgt met betrekking tot de naleving
van de milieuwetgeving. Dan zal het
in de regel gaan om de AID, de poli
tie, de gemeente, het waterschap
(zuiveringsschap), of de provincie.
Alle ambtenaren, die op uw bedrijf
komen, moeten zich kunnen legiti
meren. De ambtenaar kan desge
vraagd volstaan met de mededeling
wie hij is. Vindt de boer dit niet vol
doende, dan kan hij vragen om een
legitimatie, die de ambtenaar vervol
gens dient te tonen.
Er zijn ambtenaren aangewezen, die
zijn belast met het toezicht op de
milieuwetten en er zijn ambtenaren,
die belast zijn met de opsporing van
overtredingen van deze wetten. De
minister, maar ook het College van
GS en dat van B en W kan toezicht
houdende ambtenaren aanwijzen.
Zoals het woord al zegt: zij zijn be
last met het toezicht. Zij kunnen
niet verbaliseren. Dit laatste is voor
behouden aan de opsporingsambte
naar. De ambtenaren, die met
opsporing zijn belast zijn bijvoor
beeld de ambtenaren van de politie
en van de AID; ambtenaren van pro
vincie of gemeenten kunnen echter
ook deze bevoegdheid hebben.
Opsporingsbevoegde ambtenaren
hebben tevens toezichthoudende
bevoegdheid.
Bevoegdheden
De bevoegdheden van de toezicht
houdende ambtenaren komen kort
gezegd op het volgende neer:
inzage in en afschrift nemen van
schriftelijke stukken
aanhouden en onderzoeken van
vervoermiddelen
betreden van plaatsen (behalve
woningen)
het zich doen vergezellen van
door hen aangewezen personen
onderzoeken en monsters ne
men van goederen
Van deze bevoegdheden mogen ze
slechts gebruik maken voorzover
dat voor de vervulling van hun taak
redelijkerwijs nodig is. De boer is
verplicht desgevraagd aan deze
ambtenaren alle medewerking te
verlenen en inlichtingen te verstrek
ken, die ze redelijkerwijs nodig heb
ben. Voor de toegang tot de woning
ligt dit in die zin anders, dat de boer
pas verplicht is de ambtenaar in de
woning binnen te laten, als deze een
last tot binnentreden bij zich heeft,
afgegeven door de Officier van
Justitie.
De opsporingsambtenaar heeft de
zelfde bevoegdheden als een toe
zichthoudende ambtenaar plus nog
een aantal andere:
inbeslagname van daarvoor vat
bare voorwerpen
toegang tot alle plaatsen, die
naar zijn redelijk oordeel nodig is,
dus ook de woning
het (laten) openen van de ver
pakking v.an goederen
Opsporingsbevoegdheden mogen
alleen worden uitgeoefend wanneer
er een redelijk vermoeden van
schuld aan een strafbaar feit
bestaat. De boer is verplicht om
mee te werken. Gaat het om de
opsporing van een strafbaar feit,
dan moet de ambtenaar dat aan de
boer meedelen en ook dat hij niet
verplicht is om te antwoorden. An
ders zou hij verplicht worden aan
zijn eigen veroordeling mee te
werken.
Een opsporingsbevoegde ambte
naar kan als toezichthouder een
aantal zaken controleren op uw be
drijf. Als hij gedurende de controle
een strafbaar feit vermoedt, dan
verandert het karakter van het on
derzoek. Op dat moment kan hij pas
gebruik maken van zijn bevoegdhe
den als opsporingsambtenaar.
Wie controleert wat?
Wetten dienen te worden nageleefd.
In de wetgeving is bepaald welke in-
stantie(s) belast is (zijn) met de con
trole. De ambtenaren van de politie
hebben een algemene controle- en
opsporingsbevoegdheid. De ^be
voegdheid van de politie strekt zich
uit over alle wetten in Nederland. De
AID heeft een bijzondere contröle-
en opsporingsbevoegdheid. Deze
geldt voor alle wetten, die onder de
verantwoordelijkheid vallen van het
ministerie van LNV. Ook is de AID
belast met de controle op de veror
deningen van Produkt- en Bedrijfs-
schappen, zoals het
Landbouwschap. De gemeente is
belast met de controle op de ver
gunningen, die zij uitgeeft, zoals
bouw- en hinderwetvergunning (nu
Wet Milieubeheer). Voor de provin
cie geldt hetzelfde voor de door
haar verstrekte vergunningen. Het
waterschap zijn bevoegdheid strekt
zich onder meer uit over de kwaliteit
van het oppervlaktewater.
In het verlengde van de wettelijke
bevoegdheden zijn er op een aantal
punten tussen verschillende contro
lerende instanties werkafspraken
gemaakt.
Wat betreft de bestrijdingsmiddelen
controleert de AID o.a.:
voldoet de bestrijdingsmiddelen-
kast aan de eisen van de wet;
staan er middelen in de kast, die
niet meer toegelaten zijn en niet
meer gebruikt mogen worden of
materiaal, dat er niet in mag
staan;
de aanwezigheid van een spoel-
installatie op de spuitkar.
De gemeente controleert in het ka
der van de Wet Milieubeheer of de
kast aan eventuele extra eisen vol
doet, die in de vergunning staan.
Het waterschap houdt in het oog of
er niet op een ongeoorloofde manier
bestrijdingsmiddelen in het opper
vlaktewater terechtkomen. Gaat het
om provinciaal of Rijkswateren, dan
betreft dit een verantwoordelijkheid
van provincie resp. het Rijk. Overtre
dingen van voldoende gewicht,
worden gerapporteerd aan de Offi
cier van Justitie, die dan bepaalt of
hij gaat vervolgen.
Wat de mestregelgeving betreft
controleert de AID o.a.:
de mestboekhouding
de mestaflevering
De controle op de uitrijbepalingen is
primair de taak van de politie. Dit wil
echter niet zeggen, dat de AID zich
hiermee in het geheel niet meer
mee bemoeit. Het waterschap komt
in beeld als via het uitrijden of an
derszins meststoffen in het opper
vlaktewater terecht komen,
drs. T. Elzinga