Uw rechten bij gemeentelijke vergunningen
Keer op keer wordt u geconfronteerd met regels,
naast verplichtingen heeft u echter ook rechten
Hinderwet/milieuvergunning, bouwvergunning aangeven6 lwetteliikel bronnen
Mevrouw mr. J.K. van Arenthals,
werkzaam bij Legal and Business
Consultants te Goes beet de spits
af. Zij sprak duidelijk en helder over
uw rechten bij een verzoek om een
individuele vergunning bij de ge
meente (hinderwet/milieuvergun
ning, bouwvergunning).
Waar moet ik aan voldoen a/s land
bouwbedrijf om een tweede be
drijfswoning te mogen bouwen in
het buitengebied?
Het is onmogelijk om een lijstje van
specifieke eisen op te stellen. Er zijn
algemene "criteria" waar een ge
meente aandacht aan zal besteden
bij het beoordelen van een bouw-
aanvraag voor een twee be
drijfswoning. Dit is bijvoorbeeld het
noodzakelijkheidscriterium: be-
drijfstechnisch gezien moet een
tweede bedrijfswoning noodzakelijk
zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan
constant toezicht en verzorging van
vee, permanente controle en evt.
onderhoud van apparatuur (opslag
gevoelige produkten, klimaatbe
heersing), etc. Duidelijk is dat de be
drijfsvoering in samenhang met de
voorziening in arbeidsbehoefte in de
specifieke situatie heel belangrijk is.
Natuurlijk moet het bestem
mingsplan ook mogelijkheden bie
den voor de bouw van een tweede
bedrijfswoning.
Ik wil een schuur bouwen op mijn
bedrijf. Waar kijkt de gemeente naar
bij de beoordeling van mijn verzoek
om een bouwvergunning?
Uw verzoek vergunning) moet
worden geweigerd indien uw bouw
werk niet voldoet aan het Bouw
besluit, de Bouwverordening, het
bestemmingsplan en redelijke eisen
van welstand. Voor een beschermd
monument gelden bijzondere eisen.
In z'n algemeenheid is hier dus wei
nig van te zeggen. Meestal struikelt
de bouwaanvraag op het bestem
mingsplan. Soms kan het bestem
mingsplan aangepast worden
(artikel 19-procedure). Zie verder het
hierboven gegeven antwoord.
Enkele jaren geleden heb ik een hin
derwet, vanaf 1 maart jl "milieuver
gunning", aangevraagd en
verkregen. Bij een onlangs gehou
den controle had ik een aantal die
ren rondlopen op het bedrijf die niet
vermeld stonden op de hinderwet
vergunning. Volgens de gemeente
moet ik nu een nieuwe hinderwet
vergunning aanvragen. Ben ik hier
toe verplicht?
De inrichting van het bedrijf waar
voor destijds een hinderwet is afge
geven is veranderd zonder
actualisering van de hinderwetver
gunning. Er zal daarom een nieuwe
vergunning aangevraagd moeten
ke beargumentatie overleggen en
Het Waterschap maakt de sloten
schoon en moet daarbij altijd over
mijn landen rijden. Moet ik dat ac
cepteren en moet ik ook het sloot-
vuil accepteren.
Het is zo dat het Waterschap be
voegd is om over u land te rijden bij
het schonen van de sloot. Ook moet
u het slootvuil accepteren wanneer
het Waterschap bepaalt dat dit niet
op de wegberm gelegd kan worden.
Eén en ander is geregeld in de Ver
ordening Waterkering en Waterbe
heersing in Zeeland.
worden, of wanneer het bedrijf in de
huidige vorm onder een Algemene
Maatregel van Bestuur (AMvB) zal
vallen, kan volstaan worden met
een melding. Tast uw mogelijkhe
den goed af voordat u geld en tijd in
een nieuwe vergunning steekt.
Is de milieuvergunning een landelij
ke regeling of is dit per gemeente
nog verschillend?
De procedures rond de milieuver
gunning zijn landelijk geregeld, ech
ter de gemeente is bevoegd
voorwaarden/regels aan de te ver
strekken vergunning te verbinden en
later toe te voegen. Deze voorwaar
den moeten redelijk zijn en een doel
dienen. U dient hierop kritisch te
zijn.
Is de gemeente bevoegd om van de
ecologische richtlijn af fe wijken?
De gemeente is in principe gebon
den aan de richtlijn. Maar de richtlijn
is geen wet. Wanneer de gemeente
dit goed motiveert, mag zij van de
regeling afwijken. In de praktijk blijkt
wel dat de regels dan meestal stren
ger worden uitgelegd. Overigens
wordt de ecologische richtlijn om
gezet in de Interimwet Ammoniak
en Veehouderij (noodwet). Dan
dient ook de gemeente zich aan de
wet te houden.
J.K. van Arenthals
Bij het verlenen van een milieuver
gunning voor de bouw van een stal
moet ik een bodemonderzoek laten
verrichten op mijn kosten. Kan dat
nu zo maar?
Bij de aanvraag om een milieuver
gunning kan de gemeente een der
gelijk onderzoek van u verlangen.
Wel moet er een aanleiding toe zijn.
Bijvoorbeeld wanneer er een ver
moeden is dat er verontreiniging is,
die door de bouw verspreid zal wor
den. Een nul-situatie onderzoek kan
Het forum tijdens de themadag "Recht rond regels" in Etten-Leur. Mevrouw van Arenthals (2e v.r.) beant
woordt een vraag uit de zaal
Kan het Waterschap bij het delven
van de hoofdwatedoop langs mijn
perceel het slib op mijn land dum
pen i.p.v. afvoeren?
In artikel 18 van de Verordening Wa
terkering en Waterbeheersing in
Zeeland is aa. geregeld dat het Wa
terschap bevoegd is het slib op uw
land te dumpen. Het delven gebeurt
1x per 8 jaar en u zult het dan moe
ten accepteren.
men bij de aanvraag niet van u
verlangen. Dergelijke bodemonder
zoek kan echter wel als voorschrift
in de vergunning worden opgelegd.
Tot slot kan in het kader van een
bouwvergunning (bouwverorde
ning/woningwet) een bodemonder
zoek vereist zijn. Er bestaan nog
zeer veel onduidelijkheden op dit
gebied. Vooral omdat verschillende
wetten een bodemonderzoek voor
schrijven.
Ga niet zo maar overal akkoord mee
Wees vooral kritisch tav. de aard
van het onderzoek. Naar welke stof
fen kijkt men? Is er aanleiding om te
veronderstellen dat de bodem ver
vuild is?
Ik heb een blusapparaat op mijn be
drijf. Volgens de brandverzekeraar is
dit voldoende, maar de gemeente
zegt dat ik er drie moet hebben. Wie
bepaalt dit?
De brandverzekeraar beoordeelt het
brandrisico op uw bedrijf aa. aan de
hand van het aantal blusapparaten.
Hiervoor schijnt in uw situatie één
voldoende te zijn. De argumentatie
van de gemeente om in eenzelfde
situatie drie apparaten verplicht te
stellen zal vast moeten liggen in bij
voorbeeld APV (Algemeen Plaatse
lijke/Politie Verordening). Advies:
Laat in deze de gemeente schriftelij-
Ik heb een bouwvergunning aange
vraagd voor uitbreiding van mijn be
drijf; ik heb daarom tegelijkertijd een
wijziging aangevraagd in mijn hin
derwetvergunning bij de gemeente.
Deze wijziging in de hinderwetver
gunning kon de gemeente niet aan
brengen in verband met de afstand
van de uitbreiding op mijn bedrijf (in
Nederland) tot een landschapsele
ment «2 ha) met natuurweten
schappelijke waarde. Toevalligerwijs
bevindt zich aan de andere kant van
dat landschapselement in België op
dezelfde afstand ook een bedrijf die
een soortgelijke uitbreiding reali
seerde, wat van die Belgische ge
meente zondermeer toegestaan
werd op praktisch hetzelfde ogen
blik. Wat zijn nu mijn rechten?
De gemeente moet aan de hand van
de "richtlijn ammoniak en veehou
derij" bepalen of er sprake is van
een verzuringsgevoelig object. Drie
aspecten spelen hierbij een rol: ter
reintype, bodemtype en status.
Wanneer in het bestemmingsplan
het landschapselement als verzu
ringsgevoelig object is aangemerkt,
dan moet de gemeente afhankelijk
van de afstand bepalen hoe groot
de verzuring van uw bedrijf op het
landschapselement is. Wanneer de
verzuring te hoog is (>30 mol) kan
de gemeente de uitbreiding niet
toestaan. Het betreft hier nationale
wetgeving waarbij u zich niet kunt
beroepen op de Belgische wetge
ving. Overigens laat het EG-recht
toe dat de milieuregels van de indi
viduele lidstaten strenger zijn dan
het EG-milieurecht vereist.