Multi Rovero Cabriokas
voor boomkwekers
Panascopic verreikers
Massey Ferguson-importeur levert
praktijkmodel aan scholen
Nieuwe generatie hakselaars Met Tractoshift' van Renault
van John Deere rijsnelheid simpel te variëren
Rumptstad verlengt
levensduur ploegen
Aktiviteitsmeting
bij koeien
Rumptstad B.V. levert al zijn ploegen
die zijn uitgerust met de ristertypen
no. 280 en no. 380, met dikkere, ge
deelde en omkeerbare zoolplaten.
Hierdoor neemt de levensduur met
meer dan 100% toe. Ook op reeds
bestaande ploegen met genoemde
ristertypen kunnen deze zooiplaten
worden gemonteerd.
De Rumptstad landbouwwerktuigen
werden in geheel Nederland gele
verd door G.W. van Driel van
Dorsten B.V. te Hoofddorp met filia
len te Deurne en IJsselmuiden, met
uitzondering van Goeree-
Overflakkee en Schouwen-
Duiveland, waar levering plaatsvindt
door Rumptstad B.V.
Vanwege de toegenomen vraag
door boomkwekers heeft Rovero uit
Raamsdonksveer een kas met volle
dig te openen dak voor de boom
kwekerij ontwikkeld. De Multi
Rovero Cabriokas is een vervolg op
de folie gedekte Multi Rovero 640
kas.
Als kapbreedte is gekozen voor de
standaard 6.40 mtr. maat. Boven el
ke kap bevinden zich twee goot-
boogkonstrukties waarover het folie
door middel van een trek-duw
systeem volledig van goot naar goot
is te bewegen. Bij kleine kassen kan
dit met de hand gebeuren, bij grote
re complexen volledig automatisch,
desgewenst via thermostaat of re
gensensor. Als foliebedekking is ge
kozen voor Solar EVA, coextrusie
folie met 92% lichtdoorlaat en anti-
condenstoevoeging.
De nieuwe generatie John Deere
zelfrijdende hakselaars telt vier ty
pen. Het vermogensbereik van de
nieuwe 6000-serie machines type
6610, 6710, 6810 en 6910 loopt
van 184 kW (250 pk) tot 301 kW
(410 pk) en is daarmee berekend op
de hoogste oogstcapaciteit.
Een centrale plaats in de nieuwe
constructie wordt ingenomen door
het nieuwe gebruikersvriendelijke en
energiebesparende 'Powr-Savr1
concept. De bestuurder wordt hier
door tijdens zijn werk duidelijk min
der belast, onderhoud en
afstellingen kosten veel minder tijd
en er wordt veel vermogen
bespaard. De bestuurder kan via
een nieuw ontwikkelde bedienings
console tijdens het rijden en vanuit
de cabine met tiptoetsen de volgen
de werkzaamheden uitvoeren: auto
matische afstelling van het vaste
mes, automatisch slijpen van de
hakselmessen en automatische af
stelling van de korrelkneuzer.
Verder hebben de constructeurs uit
Zweibrucken veel aandacht besteed
aan een goede toegankelijkheid van
invoer- en hakselorganen. Zo kan
het invoerrollenhuis opzij worden
weggezwenkt, waarna de invoerrol-
len en de messenkooi met messeg
menten direct bereikbaar zijn.
Ook op het gebied van de materiaal
doorstroming hebben de John Dee-
Van Eijle mobiel intern transport te
Vlaardingen introduceert een nieu
we serie Panascopic ruwterrein ver
reikers van Jones GCM. Als enige in
zijn soort heeft deze machine een
panoramische bestuurderskabine,
dat wil zeggen dat het zicht vanuit
de kabine op werkomgeving en alle
instrumenten optimaal is.
De Panascopic telescooparm is ver
krijgbaar in drie uitvoeringen, die al
lemaal een maximum snelheid van
40 km/uur hebben. De 1230 heeft
een driedelige telescooparm met
een maximum hefvermogen van
3000 kg tot op een reikhoogte van
12.30 meter. De types 930 en 830
beschikken over een tweedelige te
lescooparm met een maximum hef
vermogen van 300 kg tot op een
reikhoogte van resp. 9.30 en 8.30
meter. Voor meer inl.: Van Eijle BV te
Vlaardingen, tel. 010-4347522.
Twee drukknoppen op de ver-
sne/lingshandel
pedaal laat opkomen wordt een mi
croprocessor geactiveerd. Deze mi
croprocessor stuurt een
electro-magnetische stuurschuif
aan, waarna via een lamellenpakket
de aandrijving tot stand wordt ge
bracht. Dezelfde microprocessor
zorgt er tevens voor dat via eep ge
doseerde oliedruktoename de trek
ker soepel op gang komt. Dit is
vooral van belang bij werkzaamhe
den waarbij veelvuldig en soepel op
getrokken moet worden.
Naast de Tractoshift levert Renault
een standaard versnellingsbak met
16 versnellingen voor- en achteruit
en een kruipbak die begint bij 400
m/u.
Voor meer informatie kunt u zich
wenden tot B.V. Indumij Landbouw
te Dordrecht, tel. 078-172040.
Een verkorting van de gemiddelde
tussenkalftijd met 23 dagen dankzij
aktiviteitsmeting per koe. Dat is het
resultaat van een onderzoek op vijf
veebedrijven naar het functioneren
en de resultaten van het Afimilk-
systeem in de praktijk. Van ca. 300
koeien werd bijgehouden hoe de
tussenkalftijd zich ontwikkelde na
ingebruikname van dit systeem voor
bewaking van de (uier)gezondheid,
melkproduktie en vruchtbaarheid.
Resultaat na één jaar: terugdringing
van de gemiddelde tussenkalftijd
van 392 dagen naar 369 dagen.
Het onderzoek werd uitgevoerd
door stagiaires van de HAS te Dron-
ten in opdracht van Fullwood bv te
Wijk bij Duurstede.
Een van de nieuwe types zelfrijdende hakselaars van John Deere
re hakselaars een nieuw concept.
Onder een radiale boog bewegende
invoerrollen garanderen een ver-
stoppingsvrije toevoer van het ma
teriaal naar de messenkooi, die met
zijn 48 messen, 66 cm werkbreedte
en een gewicht van 300 kg een nog
hoger vliegwieleffect ontwikkelt.
Van de messenkooi gaat het mate
riaal in een vloeiende lijn naar de af
voerpijp.
De plaats van de korrelkneuzer, die
met zijn twee snel draaiende pletrol-
len met verschillend toerental alle
korrels kneust, en van de ventilator
garandeert een optimaal materiaal
transport. De afvoerpijp van de
6000-hakselaars is 180 graden
zwenkbaar, in hoogte verstelbaar en
voorzien van een elektrisch verstel
bare dubbele kap.
De transmissie van een trekker is
van wezenlijk belang voor het ren
dement dat met de trekker behaald
kan worden. Een uitgebreide ver-
sneilingskeuze en een onder be
lasting schakelbare transmissie
bieden de veeleisende gebruiker
'het gereedschap' om dit rende
ment onder wisselende omstandig
heden te realiseren.
Als reactie hierop ontwikkelde Re
nault als optie voor haar
6-cilinderserie de 'Tractoshift'. De
transmissie beschikt over vier ge
synchroniseerde versnellingen en
twee groepen. Deze eenheid biedt
acht goed verdeelde basisversnellin
gen die kunnen worden verdrievou
digd zonder gebruik te maken van
de rijkoppeling. Hiervoor zijn twee
drukknoppen op de versnellingshan-
del aangebracht. De bestuurder kan
d.m.v. een simpele druk op één van
de knoppen de oorspronkelijk geko
zen rijsnelheid met 20% verhogen
of verlagen, al naar gelang de be
hoefte. Het totaal aantal versnellin
gen komt hierdoor op 24 versnellin
gen vooruit en 8 achteruit.
Daarnaast is de transmissie uitge
rust met een onder belasting scha
kelbare omkeerschakeling. De
omkeerschakeling wordt bediend
met een goed toegankelijke, op het
dashboard geplaatste handel. De in
gebouwde beveiliging draagt er zorg
voor dat de omkeerschakeling alleen
in werking gesteld kan worden,
wanneer de rijsnelheid kleiner is dan
1 km/u. De trekkers zijn standaard
uitgerust met een 40 km/u versnel
lingsbak.
Kenmerkend voor deze transmissie
is het ontbreken van de traditionele
rijkoppeling. Het pedaal dient nog
uitsluitend voor het geven van com
mando's. Als men na de
versnellings- en groepenkeuze het
Massey Ferguson importeur Motrac
B.V. te Zutphen heeft deze maand
aan de 10 K.M.B.O./B.B.O. scholen
(streekscholen) met de vakrichting
"Landbouw Mechanisatie Tech
niek", waaronder Goes, praktijk
lesmodellen geleverd, welke voor
zien zijn van de nieuwste M-F trek
ker elektronika. Deze lesmodellen,
welke geheel door Motrac B.V. ont
wikkeld en uit door Massey Fergu
son geleverde komponenten
opgebouwd zijn, bestaan uit een
door een elektromotor aangedreven
achterbrug van de M-F 3000 serie
trekkers en bezitten alle speciale
funkties welke ook in de M-F Data-
tronie trekkers aanwezig zijn.
Zo is er een volledig werkende
"Electronic" 3-puntshefinrichting
met trekkrachtregeling een "Data-
tronie" boordcomputer met elektro
nische "wielslipregeling" en ook de
funkties van de "Autotronic" trans
missieregeling worden gesimuleerd.
Daarnaast beschikt het lesmodel
over een hydraulisch inschakelbare
aftakas, welke 4 verschillende toe
rentallen kan draaien, 2 hydrauli
sche regelventielen voor
buitenwerkende systemen en een
hydraulisch werkend differen-
tieelslot. Het lesmodel kan ook ge
bruikt worden voor het aandrijven
van (3-punts) aangekoppelde werk
tuigen en eventueel kunnen de hy
draulische funkties van deze
werktuigen bediend worden.
Omdat de scholen ook het bijbeho
rende M-F testgereedschap aange
schaft hebben, kunnen de
leerling-landbouwmechanisatie-
monteurs nu volledig geschoold
worden in het testen en storing zoe
ken van dè moderne trekker elektro
nika en kan de trekkergebruiker
rekenen op vakbekwame trekker
monteurs.
Zo zien de praktijk-lesmodellen van Motrac B.V. er uit.