Discussievragen gericht op toekomst
Grenzen
aan
de
groei
Een interne markt per 1 januari 1993
KNLC-discussiethema
Veterinaire en fytosanitaire ontwikkeling
III and an tninhnnv/w in Fm-npa
Het KNLC-discussiethema sluit aan
op de hervormingsplannen voor de
Europese landbouw zoals EG-
landbouwcommissaris MacSharry
die deze zomer heeft gepresenteerd
en op het komende wegvallen van
de Europese binnengrenzen. In te
genstelling tot vorige discussiethe
ma's zijn de vragen vooral gericht
op de toekomst van de diverse be-
De EG streeft naar één interne
markt per 1 januari 1993. Vanaf die
datum zou er een vrij verkeer van
personen, kapitaal, goederen en
diensten (Europa 1992) binnen de
EG moeten plaatsvinden. De be
staande grensbelemmeringen zou
den dan opgeheven moeten zijn.
drijfstakken en minder op de toe
komst van het individuele bedrijf.
Het KNLC heeft voor het discussie
thema een aantal algemene vragen
opgesteld en daarnaast vragen per
bedrijfstak: akkerbouw, tuinbouw,
veehouderij, veredelingslandbouw.
Afhankelijk van de bedrijfstak ligt de
nadruk van de vragen op het EG-
Het opheffen van grenscontroles
betekent onder andere, dat er niet
langer veterinaire en fytosanitaire
controles aan de grenzen plaatsvin
den. De controle en toelating tot het
handelsverkeer van planten, dieren
en produkten zal op de plaats van
verzending moeten plaatsvinden
landbouwbeleid of op de veterinaire
en fytosanitaire ontwikkelingen bij
een interne Europese markt. Er
wordt steeds begonnen met vragen
over het EG-landbouwbeleid. Het is
de bedoeling dat deze vragen bin-
door middel van afgifte van certifi
caten. Alleen steekproefsgewijs zul
len deze certificaten worden
gecontroleerd op de plaats van be
stemming. In het nieuwe beleid
vormt de ziektesituatie op het be
drijf c.q. in de regio van oorsprong
het uitgangspunt.
Eigenlijk zou men kunnen zeggen,
dat de grenzen niet worden opgehe
ven. Ze worden verlegd van de
landsgrens naar denkbeeldige gren
zen rondom de regio of het bedrijf.
Onder andere op basis van de ge-
zondheidsstatus krijgen bedrijven
en/of regio's een bepaalde erken
ning. Uitgangsmateriaal en dieren
kunnen slechts geleverd worden
aan bedrijven en/of regio's met een
gelijkwaardige of lagere gezond-
heidsstatus.
Controle
De controle op de keuring bij ver
zending en de bedrijfserkenning
maakt een goede identificatie- en
registratieregeling noodzakelijk (bijv.
oormerk, plantenpaspoort). Dit
nieuwe veterinaire en fytosanitaire
beleid heeft grote gevolgen. Onder
meer de controle op en de bestrij
ding van ziekten in de diverse lidsta
ten worden zoveel mogelijk op
elkaar afgestemd (harmonisatie).
Daarnaast heeft de ontvangende
lidstaat niet langer de mogelijkheid
de grenzen te sluiten. De verant
woordelijkheid berust bij de verzen
dende lidstaat. Er is dus geen
sprake meer van een gedeeltelijke
verantwoordelijkheid van de expor
terende en importerende lidstaat,
zoals nu het geval is. In de ontvan
gende lidstaat vinden alleen nog
steekproefsgewijs controles plaats.
Bij een uitbraak van een gevaarlijke
ziekte kunnen de maatregelen be
perkt blijven tot de desbetreffende
regio en/of het bedrijf en gelden dus
niet langer voor de totale export van
het desbetreffende land.
nen de bedrijfstakken worden
besproken. Het KNLC brengt de re
sultaten van het discussiethema tij
dens een afsluitend congres naar
buiten en zal ze gebruiken voor ver
der beleidsbepaling.
Algemene vragen
De ideeën zoals die leven bij de EG-
commissaris sturen aan op ingrij
pende veranderingen van het land
bouwbeleid. De
GATT-onderhandelingen kunnen dit
geheel nog versterken. Hiertegeno
ver staat het standpunt van de ge
organiseerde landbouw (zie vraag
1). Al deze zaken eisen de voortdu
rende aandacht en heroverweging
van standpunten. De agrariërs, maar
ook de afzonderlijke sectoren zelf
zien wel in dat het onmogelijk is om
blijvend te produceren voor een
overschotmarkt. Tussen de sectoren
kunnen tegenstellingen bestaan.
Een drastische beleidsverandering in
één sector kan direct of indirect
doorwerken naar andere sectoren.
1.De georganiseerde landbouw
kiest het volgende voor het EG-
landbouwbeleid: het markt- en prijs
beleid moet een wezenlijk element
Sf firn
W-
"V Wfeb.. 4j&
blijven voor de vorming van het
landbouwinkomen. Dit beleid moet
dan wel gebaseerd zijn op een inter
ne, in zekere zin beschermende EG-
prijs en een externe prijs. Inko
menssteun door prijzen kan niet lan
ger voor onbeperkte hoeveelheden
produkten worden gegarandeerd. Er
zal een beter evenwicht moeten ko
men tussen vraag en aanbod van
overschotprodukten.
2.Bent u het wel of niet met dit
standpunt eens? Waarom? De EG
wordt steeds meer een eenheid. Ge
kozen zou kunnen worden om de
landbouwproduktie steeds meer af
te schermen van de rest van de we
reld. Dit betekent dat de EG zoveel
mogelijk zelf voorziet in de behoefte
aan land- en tuinbouwprodukten.
Verder het volledig afbouwen van
de Europese agrarische export en
geen of weinig import van land- en
tuinbouwprodukten. Een andere
keus zou kunnen zijn dat de EG zich
meer open stelt naar de rest van de
wereld. Dus wel produceren voor
export en import toestaan. In feite
voortzetting van het op dit punt ge
voerde beleid.
Aan welke van de twee mogelijkhe-
Verscherping van de veterinaire regels maken het noodzakelijk de hy
giëne op het bedrijf op te voeren. (Foto: Camille Sche/straete).
Wat zijn de gevolgen van de voorgestelde scherpe prijsdaling voor granen, aldus een van de vragen van
het diskussiethema.
In het nieuwe Europese landbouwbeleid zitten ook maatregelen ter
bescherming van het platteland.
■HIP" ■■HHj
m
M. Va re kamp.
Het KNLC wil regelmatig met een discussiethema boeren en tuinders
betrekken bij de ontwikkelingen en de toekomst van de agrarische
sector en de positie van de land-en tuinbouwbedrijven daarbij.
In het verleden werden wij in het kader van een gestimuleerde groei
sector mogelijk met enig meewaren bekeken. De grenzen die nu ech
ter aan de groei worden gesteld, - niet alleen door structureel
overvoerde markten maar evenzo door grenzen aan milieubelasting-,
brengen met zich mee dat de problemen van en in de sector heel in
dringend doorwerken naar bedrijfsniveau. Problemen kunnen niet
meer zo makkelijk opgelost worden doordat ze vermalen worden in
de groeistroom. Des te belangrijker is het om, gelet op de zeer grote
gevolgen voor boer en tuinder, om ons allen bezig te houden met die
grenzen aan de groei.
Een veranderend, vergrotend en liberaliserend Europa met zowel kan
sen a/s bedreigingen en de daarmee gepaard gaande turbulentie zal
het komend jaar ons deel zijn. En het EG-landbouwbeleid zal daarbij
niet zo ongestoord kunnen worden voortgezet.
Maar ook de argusogen, waarmee de samenleving naar de wijze van
produceren in de agrarische sector kijkt, zal betekenen dat aanpassin
gen ook hierin onvermijdelijk zijn. Hoe we dit allemaal moeten aan
pakken, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Vandaar dat
ik een oproep doe aan u allen om u zoveel mogelijk met ons discus
siethema bezig te houden. Het bestuur van het KNLC kan die resulta
ten gebruiken voor de beleidsbepaling.
Marius Varekamp
Voorzitter KNLC