Sanering varkensslachterijen komt op gang
EG-regels voorbereid voor dieridentificatie
Gestegen binnenlands verbruik
van pluimveevlees
Mest!!
Personeel PVV wil
niet verhuizen
Promotie-actie voor boerenkaas
Contingentering
varkensslachterijen
MÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊU13
Een aantal varkensslachtbedrijven is
het eens geworden over de vermin
dering van de slachtkapaciteit met
70.000 haken. Het gaat om 22 be
drijven. Deze bedrijven beschikken
over 32 produktieplaatsen. Niet alle
varkensslachterijen staan achter de
ze voornemens.
Als het aantal slachthaken met
70.000 verminderd wordt, blijven er
voldoende over voor de normale
slachtquota van 380.000 varkens
per week. Het accountantsbureau
Moret Ernst Young heeft hiervoor
een plan ontworpen, op instigatie
van Vagrocon. De uiteindelijke be
slissing van de slachtbedrijven moet
nog volgen.
Met deze saneringsoperatie zijn mil
joenen gemoeid. Drie van de groot
ste banken hebben zich bereid
verklaard de voor-financiering ter
hand te nemen. De sanering is drin
gend noodzakelijk geworden omdat
de rentabiliteit van de slachtbedrij
ven het cijfer 'nul' al te dicht nadert,
zo dicht dat in het recent verleden
Om de slachtbedrijven gezond te maken moet het aantal slachthaken
worden verminderd.
een aantal bedrijven reeds heeft
moeten stoppen.
Omdat niet alle slachtbedrijven de
'overeenkomst' zijn aangegaan,
bestaat de mogelijkheid dat deze
bedrijven hun slachtcapaciteit om
welke reden dan ook zullen opvoe
ren. Lukt de operatie dan wil men
deze laten volgen door de quotering
van het aantal slachtingen.
In verband met het traceren van die
ren bij het uitbreken van besmette
lijke ziektes en na het vaststellen
van residuën in slachtdieren worden
er nationaal maar ook vanuit de EEG
nieuwe regels voorbereid voor de
identificatie van landbouwhuisdie
ren. Dit meldt de Stichting Techni
sche en Fysische Dienst voor de
Landbouw (TFDL-DLO).
Dieren kunnen elektronisch geïden
tificeerd worden met behulp van
een zend/ontvanger - een z.g. trans
ponder - waarin een code is vastge
legd. In de Nederlandse veehouderij
wordt reeds veelvuldig gebruik ge
maakt van dit soort dierherken-
ningssystemen. De code is voor elk
dier anders en kan worden gebruikt
om het dier te identificeren. In com
binatie met een management
systeem op de boerderij kan dit
worden gebruikt voor automatisch
voederen, het volgen van de pro-
duktie per dier, het signaleren van
ziekte en bronst en de algemene
procesbesturing.
Om fraude te voorkomen moet het
identificatiemiddel niet van het dier
te scheiden zijn. De micro-
elektronica heeft het mogelijk ge
maakt om een zodanig kleine trans
ponder te maken dat die onder de
huid kan worden geïnjecteerd. Bo
vendien is de code zo lang dat het
mogelijk is om alle dieren binnen
een land en zelfs - door toevoeging
van een landcode - wereldwijd een
uniek nummer te geven. Ook belan
gengroepen voor gezelschaps- en
dierentuindieren bestuderen de toe
pasbaarheid van deze vorm van
elektronische dieridentificatie.
Diverse fabrikanten brengen syste
men voor elektronische dierherken-
ning op de markt. Om te komen tot
standaardisering van de systemen is
in Nederland een werkgroep 'Elek
tronische Dierherkenning' opge
richt. In deze werkgroep zijn diverse
belangengroepen, fabrikanten en
onderzoeksinstituten vertegenwoor
digd. Vanuit de Internationale Stan
daardisatie Organisatie (ISO)
worden ook activiteiten ontplooid
om tot een internationale standaard
voor elektronische identificatie te
komen.
Berekeningen van het Produktschap
Pluimvee en Eieren geven aan dat
de stijgende lijn van de afgelopen
tien jaar in het binnenlands verbruik
van pluimveevlees zich in de eerste
helft van 1991 heeft voortgezet.
Voor dat halve jaar is een hoofdelijk
verbruik becijferd van 8,60 kg, ver
geleken met 8,43 kg in de eerste
zes maanden van 1990. Het aan
deel kuikenvlees steeg van 6,38 kg
tot 6,47 kg en dat van kalkoenvlees
van 0,88 tot 0,95 kg.
De produktie van kuikenvlees steeg
in het 1e halfjaar met 6,5% van
215.300 ton in 1990 tot 229.300
ton in 1991. De uitvoer nam met
9,7% toe van 120.400 ton tot
132.100 ton, waaruit -een binnen
lands verbruik resulteert van
97.200 ton (94.900). Het betekent
dat van de totale produktie van kui
kenvlees omstreeks 58% is
bestemd voor de afzet in het buiten
land en 42% voor het binnenlands
verbruik. De toename van de uitvoer
is vooral toe te schrijven aan de
gestegen afzet naar Duitsland. Ook
de invoer steeg en wel tot ruim
30.000 of 14% meer dan in 1990.
In het begin van 1991 was de op-
brengstprijs van afgemeste kuikens
toereikend om alle kosten inkl. de
vergoeding voor arbeid te dekken.
Later kwamen de resultaten wat on
der druk, wat bleek uit een daling
van de integratieprijs en gestegen
voerkosten. Medio 1991 werden de
direkte kosten nog volledig vergoed,
doch met de arbeidskosten was dat
slechts ten dele het geval. In de eer
ste acht maanden waren de be
drijfsresultaten wat minder dan in
1990.
In 1990 was in Nederland sprake
van een duidelijke verbetering van
de resultaten, waarna in de eerste
zeven maanden een lichte terug
gang optrad door een lagere op-
brengstprijs van de levende kuikens.
De voerprijs was in de eerste zeven
maanden wat lager dan in 1990.
SPAAR GRATIS KAASBLOKKEN
BU BOERENKAAS
Het Nederlands Zuivelbureau heeft
een nieuwe promotie-actie voor
boerenkaas op stapel gezet. Vanaf
10 oktober kunnen kopers sparen
voor een gratis 'kaasblok'. De actie
wordt gehouden in kaasspeci
aalzaken.
Meer dan duizend speciaalzaken in
Nederland zullen meedoen. Zij heb
ben een pakket actiemateriaal ont
vangen, waaronder posters, een
mobile, consumentefolders en een
display. Daarmee kan de klant op de
actie worden gewezen. Die bestaat
er uit dat bij aankoop van elke 500
gram boerenkaas een zegel wordt
gegeven. Tegen inlevering van een
volle spaarkaart (met 5 zegels) ont-
Een ruime meerderheid van de Ne
derlandse Varkensslachtbedrijven is
overgegaan tot oprichting van de
Stichting Contingentering Var-
kensslachterijsektor (SCV). De pri
maire doelstelling is een
gelijkmatiger verdeling van het we
kelijkse aanbod van varkens over de
varkensslachterijen.
Ingaande 11 oktober zal daartoe
wekelijks door een van de branche
in meerderheid onafhankelijk
bestuur het te verwachten aanbod
aan slachtvarkens verdeeld worden
op basis van het aantal slachtingen
in 1990. Op deze wijze verwacht
men aan de huidige moordende
concurrentie een halt toe te kunnen
roepen. De Stichting heeft zich me
de tot taak gesteld om op korte ter
mijn te onderzoeken op welke wijze
de structurele overcapaciteit aan
slachthaken kan verdwijnen, waar
na de thans ingevoerde regeling van
contingentering van de slachtingen
kan worden opgeheven.
De kosten die met het uitkopen van
slachthaken gemoeid zullen zijn
werden geschat op 20 tot 50 mil
joen gulden.
Wij blijven in dit onderwerp roe
ren, en het blijft dientengevolge
stinken.
Hoewel er al veel over de mest is
geschreven en gesproken op tal
loze bijeenkomsten, is de discus
sie weer zeer actueel geworden
na de voorstellen van 'Prinsjes
dag'. Niet voor niets stond het 3
CLO-overleg in Utrecht op 14
september jl. geheel in het teken
van de maatregelen die de over
heid wil invoeren om het mest
probleem op te kunnen lossen.
Éénsgezind klonk toen het oor
deel van 'achter de tafel'; deze
maatregelen zijn onaanvaard
baar. Een éénsluidend standpunt
dus van alle organisaties, en dat
komt lang niet altijd voor. Nu is
mijn persoonlijke mening dat je
voorzichtig moet zijn met het
uitspreken van het onaanvaard
baar. Maar al te vaak heb ik in
het verleden ondervonden dat
het onaanvaardbaar na een zeke
re tijd toch voor een deel aan
vaardbaar bleek te zijn. De
uitspraken die je doet moeten ook
een zeker hou vast geven voor de
gene die je vertegenwoor
digt. Tenminste als je geloof
waardig voor je leden wilt
blijven. Het te snel uitroepen van
onaanvaardbaar drukt je boven
dien in de verdediging. En dat
heeft ook weer zijn gevolgen.
Echter wanneer je het onaan
vaardbaar uitspreekt dan moet je
dit ook waarmaken. Het past
dan niet om veertien dagen later
als voorzitter van het Landbouw
schap twee van de maatregelen
bespreekbaar te maken. Het ver
leden heeft namelijk geleerd dat
je die dan al weer hebt weg
gegeven.
Weerleggen
Het verwijt van de overheid dat
er te weinig is gerealiseerd moe
ten wij natuurlijk wel goed on
derbouwd kunnen weerleggen.
En dan komt voor mij de vraag
naar boven wat verstaat de over
heid onder de uitspraak dat er te
weinig is gerealiseerd? Als men
daaronder verstaat grootschalige
fabrieksmatige verwerking, dan
is dat ook zo. Er dient daar dan
wel bij vermeld te worden dat
dat niet alleen aan de sector te
wijten is. Het vergunningenbe
leid, het beschikbaar stellen van
lokaties en de zeer lange tijd die
het kost, voordat wij toestem
ming krijgen vanuit Brussel om
het plan De Bekker - en dan met
name de bestemmingsheffing -
ten uitvoer te brengen zorgen
voor grote vertragingen.
De sector heeft wel zeer veel ge
presteerd in, laat ik het noemen,
het onzichtbare deel van de
oplossing van het mineralen pro
bleem. En hier schuilt het grote
verschil in benadering. De over
heid spreekt steeds over 6 mil
joen ton. Maar wat houdt 6
miljoen ton in? Er is een gigan
tisch verschil in mineralen als je
bijv. over 6 miljoen ton zeugen-
gier of mest van vleeskalveren
spreekt of over droge pluimvee
mest. Je kunt dit verschil zicht
baar maken. 1000 kg P205 kun
je vervoeren in 26 m3 droge
pluimvee mest. Hiervoor heb je
maar één vrachtwagen met een
lading van 11 ton nodig. Die
zelfde hoeveelheid kun je ook
vervoeren met 588 ton kalver-
gier waar je een file van 25
vrachtauto's voor nodig hebt.
Mineralenoverschot
Je kan beter werken met een
overschot van mineralen. Ik zal
enkele voorbeelden geven van
wat er gebeurd is in het minder
opvallende gedeelte. De kwaliteit
en het droge stofgehalte van de
mest zijn de laatste jaren sterk
verbeterd. Het gebruik van orga
nische mest in de niet-
overschotgebieden is aanmerke
lijk toegenomen. Bovendien is
het mineralengebruik in het vee
voer sterk gereduceerd. Dit zal
de komende jaren nog meer ef
fect hebben wanneer het enzym
fytase meer zal kunnen worden
toegepast.
Enkele cijfers van het afgelopen
jaar kunnen wat meer in beeld
brengen wat voor gevolgen deze
maatregelen al hebben gehad.
De stuurgroep Landbouw en Mi
lieu berekende dat de uitschei
ding van vleesvarkens geen 7.4
kg P205 is maar 6 kg. Op het
varkensproefbedrijf berekende
men zelfs dat de uitscheiding
30% lager is dan de norm van
het ministerie van Landbouw. Dit
zou dan komen op 5.2 kg per
varken. Voor legkippen ligt dit
volgens de stuurgroep op 0.47
in plaats van op 0.50 per kip.
Wat betekenen deze cijfers? Uit
gaande van 14 miljoen varkens
een verminderde uitscheiding
van 1.96 miljoen kg P205. Met
andere woorden een verminde
ring van 2,64 miljoen varken op
basis van P205 uitscheiding. Of
omgezet in verwerking van ton
nen mest ruim 9 miljoen ton!!
Voor leghennen zou het plaatje
er als volgt uitzien. 30 miljoen
hennen norm 0.5 15 miljoen
kg. Norm stuurgroep 0.47
14.1 miljoen kg. Minder 0.9 mil
joen kg P205 oftewel een hoe
veelheid van 1.8 miljoen
legkippen.
Export
Met het bovenstaande wil ik ze
ker niet beweren dat er geen fa
brieksmatige mestverwerking
nodig is. Maar de hoeveelheid te
verwerken mest hangt van ver
schillende factoren af. En een
heel belangrijk onderdeel daar
van is de export van droge
pluirhveemest.
Elke ton geëxporteerde droge
pluimveemest bespaart 3 ton
dure mestverwerking. Reden
dus om dit onderdeel gezamen
lijk extra aandacht te geven. De
mestbank heeft dit trouwens
ook al opgepakt. Bij een accep
tatiegraad van 10% in het akker
bouwgebied van Noord-Frankrijk
zou bijvoorbeeld alle droge mest
vanuit Zuid-Nederland daar afge
zet kunnen worden. Het zou te
ver gaan in deze rubriek nu uit
voerig op alle mogelijkheden in
te gaan zodat ik deze keer
besluit met een te zijner tijd
wordt vervolgd.
Henk Torsius
voorzitter afdeling
Veredelingslandbouw
vangen zij een geel gekleurd noti
tieblok.
De bedoeling van deze actie is de
verkoop van boerenkaas in de speci
aalzaak te verhogen. In Nederland
wordt ongeveer 8,7 miljoen kg boe
renkaas per jaar geconsumeerd.
Het personeel van het Produkt
schap Vee en Vlees te Rijswijk heeft
grote bezwaren tegen samenvoe
ging met het Produktschap Pluim
vee en Eieren te Zeist. Vooral de
eventuele overplaatsing naar het
midden van het land ziet het perso
neel niet zitten.
Volgens een rondschrijven heeft al
leen het PPE baat bij de voorgeno
men samenvoeging. Het personeel
verwacht veel hogere kosten van de
fusie dan nu wordt begroot. Dat be-
tekent dat de heffingen omhoog
moeten of de dienstverlening wordt
verminderd.
Volgens het rapport over de samen
voeging zal een centrale huisvesting
in het midden van het land 1 miljoen
gulden extra vragen. Daarnaast
moet rekening worden gehouden
met een sociaal plan voor 160 me
dewerkers. 'Bij een dergelijke opera
tie zijn er mensen die niet mee
kunnen of willen verhuizen. Hier
door gaat deskundigheid verloren.
Om nog niet te spreken van de so
ciale problemen die een verhuizing
naar een ander gedeelte van het
land voor vele gezinnen met zich
meebrengt. Dit alles dreigt negatie
ve effecten te hebben voor een op
dit moment goed functionerende
organisatie', aldus het personeel.