Groep-Emmeloord ziet
oplossing in bio-ethanol
"Slib uit Westerschelde
niet in landbouwpolder"
Zoc
Landbouw wil snelle
trein over bestaand spoor
Mooi
platteland
BIBL/og^
,G>.
zuidelijke landbouw maatschappij
Overschot verwerken tot energiedragers
Schapen onder mestwet
r\070 VA/Qol/
Pag.
4
L'VLV VVVV 1\
Hoe geef ik mijn inkomen uit
Pag.
5
Toestaan mestheffingen eenvoudiger
Pag.
7
Regering houdt vast aan meerjarenplan
Pag.
9
Zeeland steunt agrarische projecten
Pag.
10
Uit de praktijk
Pag.
15
Steun kleine graanteler
Pag.
17
Teloorgang Oostduitse landbouw
Pag.
18
Krijgt uw melkvee genoeg mineralen
Pag.
19
Thoolse veiling uit as herrezen
lELB^
DTfQ
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 21 JUNI 1991
79e JAARGANG NO. 4076
Bijmenging van 6% bio-ethanol in
alle benzine die in de EG-landen
wordt gebruikt lost in één klap de
overproduktie van graan op. Dat
zegt de groep-Emmeloord, waarin
30 boeren en boerinnen uit alle de
len van het land verenigd zijn. De
groep heeft een alternatief akker
bouwplan opgesteld, dat dinsdag j.l.
aan minister Alders (milieu) is aan
geboden.
Ervan uitgaande dat de graanteelt
de hoeksteen van de akkerbouw is
en kostendekkende prijzen een
noodzaak zijn, meent de groep dat
het benutten van agrarische pro-
dukten voor energie-doeleinden de
enige werkbare oplossing is om de
akkerbouw uit het slop te halen.
Volgens de groep zijn er her en der
wel gedachten ontwikkeld over de
ze oplossingsrichting, maar is er
nog geen concreet plan, waar de
politiek ja of nee tegen kan zeggen.
De groep heeft dit plan nu bij minis
ter Alders op tafel gelegd.
Interventieprijzen
Hoofdpunt van het plan is dat de
graanoverschotten niet meer op de
wereldmarkt worden gebracht,
maar intern worden verwerkt tot
energiedragers die gemengd kun
nen worden met motorbrandstof
fen. Verder moeten de
interventieprijzen weer op een
kostendekkend niveau worden ge
bracht.
Technisch is het mogelijk bio-
ethanol tot 15% zonder problemen
bij te mengen in een benzinemotor.
Bij 6 tot 8% bijmenging is het graan
overschot al verdwenen, zo stelt
de groep. Er is een politiek besluit
voor nodig om bijmenging op Euro
pese schaal verplicht te stellen. De
groep Emmeloord erkent dat de
kostprijs van bio-ethanol, gemaakt
van tarwe, hoger is dan die van ben
zine. Het gat kan op twee manieren
worden overbrugd. Öf de verwer
kende industrie krijgt een restitutie,
te financieren uit het bedrag van
12,5 miljard, dat het graanbeleid nu
kost. Öf de benzineprijs wordt met
circa 5 cent verhoogd dan wel een
extra accijns gelegd op andere
brandstoffen dan benzine. Een tus
senvorm van beide methoden is ook
mogelijk.
Voordelen
De belangrijkste voordelen van het
plan zijn volgens de groep-
Emmeloord:
- het inkomen van de boer komt uit
de verkoop van zijn produkten en
niet uit inkomenstoeslagen;
- het Europese landbouwbudget
wordt niet verzwaard, maar eerder
verlicht;
- extensiveringsmogelijkheden kun
nen blijvend benut worden;
- C02-belasting van de atmosfeer
kan sterk worden verminderd;
- de invoer van graanvervangers kan
worden verminderd zonder dat de
veehouderij enig nadeel ondervindt
en zonder dat extra regelgeving no
dig is;
- een veilige voedselvoorziening is
gehandhaafd;
- beheer en controle zijn eenvoudig
uit te voeren;
de impasse in de GATT-
onderhandelingen kan worden door
broken. Zie verder pagina 5.
De door de 3 CLO's opgerichte
klankbordgroep heeft vorige week
in Kruisland en Roosendaal haar
eerste informatieavonden gehouden
in verband met de eventuele aanleg
van de hogesnelheidsspoorlijn in
West-Brabant. Hoewel nu tracé F,
langs Breda, veel aandacht krijgt
gaat de klankbordgroep ervan uit
dat tracé H, langs Roosendaal, de
voorkeur zal krijgen. Over dit tracé
is het meeste onderzoek verricht en
een nota verschenen.
In eerste instantie is door de land
bouworganisaties nee gezegd tegen
een TGV-lijn. Mocht het project toch
De tarwe rijpt
de molen draait
en het dorpje
ligt er pittoresk
bij Wat kan
het platteland
mooi zijn! De
foto is gemaakt
vanaf de
windmolen in
Wolphaartsdijk,
waar de tarwe
voor de
Zeeuwse
Vlegel, het
milieu
vriendelijke
boerenbrood,
tot meel
gemalen wordt.
doorgaan, dan willen de landbouw
organisaties het tracé vanaf het ge
bied ten noorden van Roosendaal
tot Essen over het bestaand spoor
laten lopen. Van het totale traject in
West Brabant (26 km), kan op deze
manier een zware doorsnijding door
landbouwgronden en infrastructuur
van 10 km worden voorkomen. Ver
der kan de geplande lijn dichter bij
het Mark-Vlietkanaal komen te
liggen.
Onder de boeren heerst veel ondui
delijkheid over de uiteindelijke invul
ling van de ruilverkavelingen. De
hogesnelheidsspoorlijn zal drie ruil
verkavelingen doorsnijden. Deze
verkavelingen hebben het plan van
toedeling bereikt of gepasseerd.
Geluidsniveau
Vraagtekens werden er ook gezet bij
het geluidsniveau dat de trein op
topsnelheid zal gaan produceren.
Klankbordgroeplid Oostelijk zegt dat
de cijfers in de Milieu Effect Rappor
tage (MER), niet stroken met de
werkelijkheid. "De MER gaat uit van
tweemaal per uur een TGV. Dat is
natuurlijk niet redelijk omdat bij zo'n
gering gebruik de hogesnel
heidsspoorlijn nooit rendabel kan
zijn. Bij het passeren van tunnels
ontstaat er een weerkaatsing. Het
komt voor dat twee treinen aan el
kaar gekoppeld worden. Een ver
diepte ligging en schermen kunnen
geluid weren maar dit belemmert
het reisgenot van de passagiers zo
dat we hiervan niet al te veel moe
ten verwachten. Het isoleren van
woningen is een wassen neus", zo
stelt Oostdijk.
Eerst zullen drie commissies van
deskundigen zich verdiepen in de in
spraakreacties, die tot 1 juli kunnen
worden ingediend. Verder zal de mi
lieu Effect Rapportage worden ge
hanteerd. Omstreeks mei 1992 zal,
zoals de zaken er nu bijstaan, door
de Tweede Kamer een besluit wor
den genomen. Zegt die ja dan kan
de aanleg in 1995 beginnen. In
1998 kan dan de eerste snelle trein
rijden.
JvT
Schapen vallen per 1 januari 1992
onder de mestwetgeving. Als telda
tum is aangemerkt 31 december
1990, of een andere datum in 1990,
als die beter de werkelijkheid weer
geeft. Het aantal dieren vermenig
vuldigd met de nog vast te stellen
produktienorm voor fosfaat geldt
als referentiehoeveelheid voor een
bedrijf.
Vervuilde baggerspecie uit de
Westerschelde mag niet op goede
landbouwgrond worden gestort.
Dat schrijft de werkgroep Milieu en
Planologie "De Bevelanden" naar
aanleiding van de bekendmaking
van de provincie Zeeland, dat er
acht lokaties in aanmerking komen
voor opslag van de specie.
Eén van die lokaties is de Jacoba-
polder ten westen van Nieuw-
dorp/Lewedorp. Hier liggen goede
landbouwgronden. "Volgens ons
zou het goed zijn dat de landbouw
en de fruitteelt in dit gebied een dui
delijk nee laten horen tegen eventu
ele slibstort in de Jacobapolder.
Wanneer de plannen in een verder
gevorderd stadium zijn, wordt alles
veel moeilijker. We zullen dat nee
steunen en ongetwijfeld ook de be
volking van de dorpen Nieuwdorp
en Lewedorp.
De werkgroep vindt dat industrie en
scheepvaart de oorzaak zijn van de
vervuiling van de baggerspecie en
dat de landbouw daarom niet de du
pe mag worden. Als het slib toch
gestort moet worden, dan maar in
het Sloegebied, maar niet op een
goed stuk landbouwgrond vlak bij
gewaardeerde woonkernen, aldus
de werkgroep. Intussen heeft ook
de gemeenteraad van Borsele zich
f alikant tegen het storten van veront
reinigd slib op haar grondgebied
uitgesproken. De Gewestelijke Raad
voor Zeeland van het Landbouw
schap bereidt eveneens een reactie
voor.