ai
Accountantsunie
ZLM
Verzekeringen
ZLM
Subsidie op aanleg beplantingen
en nog meer groen
Bij landbouwtelling vrouw
niet over het hoofd zien
De premie-obligatie
Ruilverkaveling
Sociaal
Voorlichting
Snelgroeiend bos
De "Regeling Bijdragen Bos- en
Landschapsbouw" heeft ten doel
de bestaande bossen in stand te
houden, aanleg van nieuwe bossen
en behoud/bevordering van de kwa
liteit van het landschap. De voorma
lige subsidie op erfbeplanting, nu
aanlegbeplanting geheten, valt on
der andere onder deze regeling,
evenals de regeling snelgroeiend
bos en de braaklegregeling met be
bossing. Achtereenvolgens worden
deze regelingen besproken.
Het doel van de aanleg beplantin
gen is het in stand houden van be
staande bossen, stimulering van de
aanleg van nieuwe bossen en ver
betering van de kwaliteit van het
landschap. Een subsidie in het kader
van bovenstaande regeling kan ver
kregen worden voor:
1. aanleg beplanting
2. natuurlijke verjonging
1. de bijdrage is alleen van toepas
sing voor de kosten van de aanleg
van de volgende boom- en struik
soorten:
- bosplantsoen (verschillende soor
ten wilg, den, spar, lijsterbes, lariks,
eik, els, berk, kees, linde, populier,
etc.);
- struweelbeplanting (deze bestaat
uitsluitend uit struikvormige
soorten);
- laanbomen en veren, waarbij de
laanbomen alleen subsidiabel zijn,
langs wegen en paden, tot maxi
maal 3 rijen (aan weerkanten). Ve
ren zijn zowel langs paden en
wegen als jn bosverband subsi
diabel;
- hagen.
2. Natuurlijke verjonging is het,
door middel van doelgerichte maat
regelen, bevorderen van omstandig
heden en natuurlijke processen
waaronder een verjonging zich kan
vestigen. Wanneer de natuurlijke
verjonging niet slaagt kan opnieuw
een aanvraag aanlegbeplantingen,
zijnde niet-natuurlijke verjonging in
gediend worden. Ook kan een
toeslag verkregen worden voor het
aanbrengen van een wildraster.
Voorwaarden
Als algemene voorwaarde geldt dat
de bijdrage een bedrag van
f 500.— zal moeten overschrijden.
Deze bijdrage wordt berekend aan
de hand van standaardbedragen.
Verder moet het plantsoen (de te
planten bomen of struiken) voldoen
aan voorgeschreven fysiek teelt-
technische eisen, zoals bijvoorbeeld
de afstand tussen de bomen, mini
male lengte van de te planten
boom/struik, omtrek in cm. op 1
meter boven de grond etc. etc.
Bijdrage
Voor de verschillende beplantings-
groepen is er een minimum en
maximum vastgesteld voor het aan
tal bomen/struiken per hektare
waarvoor een bijdrage kan worden
verleend. Een menging van verschil
lende soorten bomen/struiken is al
leen toegestaan als deze soorten
behoren tot dezelfde beplantings-
groep. De bijdrage voor natuurlijke
verjonging is éénmalig f 1.000,—
per hektare. Het is hierbij ook moge
lijk een bijdrage te ontvangen voor
de aanleg van een wildraster zijnde
f 3,20 per strekkende meter. Be
schermingsmiddelen tegen wild zijn
niet subsidiabel bij erfbeplantingen.
De aanvraagprocedure is als volgt:
U levert een aanvraagformulier in
(verkrijgbaar bij de distriktsbureau-
houder); u kunt de bomen/struiken
pas planten nadat de aanvraag is
goedgekeurd (dan wel is af
gewezen).
Nu stelt u een eigen verklaring op
aan de hand van het werkelijk aantal
geplante bomen of struiken, welke u
uiterlijk op 31 oktober volgend op
het jaar van het indienen van de
aanvraag, in moet dienen bij de dis-
triktsbureauhouder. Na goedkeuring
van de eigen verklaring vindt de uit
betaling plaats.
Ook is er een regeling "bijdragen
aanleg snelgroeiend bos". Het doel
van deze regeling is het bevorderen
van de aanleg van snelgroeiend bos
voor de houtvoorziening op korte
termijn. Als belangrijkste voorwaar
den gelden:
- dat er tenminste een aaneen
gesloten halve hektare grond be
bost moet worden of een hiermee
gelijk te stellen aantal meters weg-
of rijbeplanting;
- dat de bebossing niet bedoeld is
ter voldoening van een bestaande
verplichting tot herbeplanting;
- dat de bebossing moet worden
uitgevoerd met de boomsoorten po
pulier, wilg, fijnspar, sitcaspar, corsi-
caanse den of douglas;
- dat de bebossing bosbouwkundig
verantwoord dient te zijn;
- dat de bomen afhankelijk van hun
soort in principe tussen de 15 en 25
of tussen de 25 en 40 jaar' geveld
dienen te worden;
- dat de bebossing niet mag heb
ben plaats gevonden voordat op de
aanvraag is beslist.
De bijdrage is per beboste hektare
f 3.000,— (eenmalig uitgekeerd).
In deze groene reeks behoort ook de
Set-aside regeling, de braaklegrege
ling met betrekking tot bebossing
met snelgroeiend bos. De laatste
wijzigingen van de braaklegregeling
nog even op een rijtje gezet:
- aanvragers van een bijdrage in het
kader van deze regeling dienen
voortaan jonger te zijn dan 65 jaar
(dit was 55 jaar);
- de premie is f 1.500,— per hekta
re per jaar voor de eerste 50% van
de totale hoeveelheid bouwland van
het bedrijf, die door braaklegging of
door bebossing uit próduktie wordt
genomen en f 1.300,— voor de
resterende hoeveelheid bouwland
die door braaklegging of bebossing
uit próduktie wordt genomen.
Aanvraagformulieren om voor bo
venstaande regelingen in aanmer
king te komen zijn verkrijgbaar bij de
distriktsbureauhouder. Heeft u vra
gen met betrekking tot uw boom- of
struik(-soort) of toepassing van de
regeling in uw situatie, dan kunt u
altijd even informeren bij de SEV.
E.T. Pons
De gegevens over de meewerkende vrouw kunnen doorslaggevend
zijn bij de toepassing van bepaalde regelingen.
De obligatielening is een bekend
verschijnsel. Deze financierings-
vorm is met name bij de landelijke
en provinciale overheid een metho
de om langlopende gelden aan te
trekken. Door de garantie van de
overheid is het voor de belegger een
veilige beleggingsvorm. We zien dan
ook bij veel pensioenfondsen en an
dere verzekeringsinstellingen dat
een belangrijk deel van de te beleg
gen middelen in obligaties zijn
omgezet.
Een bijzondere vorm van obligatiele
ning is de premielening. Dit is een
obligatielening tegen een betrekke
lijk lage rente of soms in het geheel
geen rente. Wel wordt jaarlijks een
aantal premies uitgeloot als com
pensatie voor de te lage rentever
goeding. De gelukkigen van deze
premie ontvangen dan belangrijk
meer dan een normale rente, de an
deren moeten het met de beschei
den rentevergoeding doen. Het lijkt
daarom wel op een loterij, doch met
deze uitzondering dat er geen nieten
in het spel zijn. In ieder geval wordt
de inleg van de nominale waarde te
rugbetaald. Het kansspel van de
premieobligatie is opgenomen in de
rentevergoeding. Door een lage nor
male rente te betalen is er ruimte
voor het uitloten van meerdere pre
mies per jaar. Daarin ligt ook de
aantrekkelijkheid van de lening
besloten. De kans om meer dan een
normale rente te ontvangen als je
tot de gelukkigen behoort.
In 1990 gaf de Vereniging H§t Ne
derlandse Rode Kruis een premiele
ning uit tot een waarde van 30
miljoen gulden, tegen een rentevoet
van 4%. Eens per jaar worden naast
de betaling van de verschuldigde
renten 500 premies van f 1.000,—
en een van f 100.000,— uitgeloot.
Wanneer de kosten van de lening uit
hoofde van betaling van rente en
premies worden doorgerekend, dan
bedragen die duidelijk minder dan
de marktrente op het moment van
uitgifte. Houders van deze obligaties
accepteren dit lage rendement door
de kans een der premies te kunnen
winnen. Deze premie moet echter
wel als rente-inkomsten van obliga
ties voor de inkomstenbelasting
worden opgegeven. Over het pre
miebedrag mag wel het bijzonder
tarief van 45% worden gevraagd
waardoor niet het normale tarief
van 50% of 60% verschuldigd is.
Hoewel de belangstelling van deze
beleggingsvorm sedert de zestiger
jaren is teruggelopen, zien we naast
de reeds genoemde lening van het
Rode Kruis nog een recent uitgege
ven premielening. Dit betreft de uit
gifte in april 1988 door de
Vereniging Nederland Kanker Insti
tuut tot een bedrag van maar liefst
275 miljoen gulden onder het motto
"Geen miljonair, geld terug". Omdat
deze lening geen rente draagt wordt
elke vergoeding als premie gegeven.
Gedurende 10 jaar lang wordt iedere
maand een bedrag van een miljoen
uitgekeerd op een van de uitstaande
obligaties van f 1.000,—. De niet-
prijswinnaars krijgen aan het eind
van de rit de oorspronkelijk ingeleg
de f 1.000,— terug. Ondertussen is
het ook mogelijk op de beurs de
obligaties te verkopen, danwel juist
erbij te kopen. Voor de liefhebber
van een gokje is het daarom een lo
terij zonder nieten.
B. Veerbeek
De jaarlijkse landbouwtelling is deze
week begonnen. In de periode 2
april tot en met 7 juni worden alle
agrariërs opgeroepen op een zoge
naamde zitdag te verschijnen.
Bij het verstrekken van de gegevens
wordt in de praktijk wel eens over
het hoofd gezien dat de echtgenote
een aantal uren per week op het be
drijf werkt. Het is echter van groot
belang dat dit gegeven op het vra
genformulier wordt vermeld, ook al
betreft het een wisselend aantal
uren. Het achterwege laten hiervan
kan nadelige gevolgen hebben, zo
als onlangs nog bij de beoordeling
van de aanvragen om inko
menssteun is gebleken. De gege
vens over de meewerkende vrouw
kunnen doorslaggevend zijn bij toe
passing van bepaalde regelingen.
In tegenstelling tot vorig jaar omvat
de landbouwtelling nu geen zgn. bij
formulier, waarop extra informatie
gevraagd wordt. Wel zal het CBS in
het komende najaar nog twee aan
vullende onderzoeken houden, te
weten groenten open grond en
boomkwekerijgewassen en vaste
planten in de open grond.
Mede in verband met de beoogde
wijziging in de registratie van alle
agrariërs is de landbouwtelling 1991
de laatste die met behulp van vra
genformulieren wordt uitgevoerd.
Volgend jaar zal de telling geauto
matiseerd plaatsvinden. In het dis-
trikt Zwartsluis wordt hiermee dit
jaar een proef genomen.
In het land- en tuinbouwblad wordt
regelmatig aandacht besteed aan
ruilverkavelingen. Agrariërs die daar
mee in aanraking komen, gewild of
ongewild, kunnen door de besluit
vorming die plaatsvindt individueel
in problemen geraken. Problemen,
waarbij voor het oplossen terugge
vallen moet worden op deskundige
juridische hulp.
Die hulp is verre van goedkoop en
kan zelfs in sommige gevallen zo
duur zijn, dat maar van juridische
hulp wordt afgezien en de ontstane
situatie moet worden aanvaard. Dat
het rechtsgevoel daardoor een
knauw krijgt is wel duidelijk. Toch
hoeft dat niet. Er is een mogelijkheid
om op eenvoudige en relatief goed
kope wijze te voorzien in goede
rechtshulp. En wel via een rechts
bijstandverzekering. Zo'n verzeke
ring biedt de hulp van een grote,
goed uitgeruste rechtshulp organi
satie tegen een jaarlijks makkelijk te
calculeren premie.
En dan heeft u niet alleen rechts
hulp bij ruilverkaveling, maar ook
nog bij talloze andere problemen:
- met de overheid als men een ver
gunning weigert of wil veranderen;
- met afnemers of leveranciers als
men overeenkomsten niet nakomt
of u beschuldigen een overeen
komst niet te zijn nagekomen;
- u en al uw gezinsleden voor aller
lei problemen als partikulier (bijv.
konsumentenzaken of verkeerson7
gevallen).
U moet in al die gevallen wel al een
verzekering hebben als het pro
bleem werkelijkheid wordt, omdat
"een brandend huis nu eenmaal niet
meer te verzekeren valt". Wilt u
meer informatie dan is die snel ge
geven, uw tussenpersoon of bel on
ze Advies Verkoop binnendienst
(01100-38850).
Verzekeringen ZLM,
A.W.E. Wesdorp