Agrariërs snakken naar een positieve pers Negatieve publiciteit werkt demotiverend Volgens een ANWB-enquête ziet de Nederlandse bevolking boeren en tuinders na de industrie als de grootste vervuilers. De Stichting Natuur en Milieu komt net voor de begrotingsbehandeling met nog niet gepubliceerde cijfers van het RIVM, waaruit blijkt dat de verzu ring veel erger is dan werd aangenomen. De schuldigen volgens velen: de boeren. Het blijkt dat al die negatieve publiciteit zeer demotive rend werkt. Boeren en tuinders verliezen het plezier in hun werk. 'We doen het toch nooit goed'. vinden, maar het is wel de werke lijkheid. Juister beeld Veel negatieve publiciteit komt voort uit onwetendheid. Men weet gewoon niet wat zich allemaal op het boerenbedrijf afspeelt en baseert zich bij zijn oordeel vaak op 'van horen zeggen'. Open dagen, be drijfsbezoeken, enzovoort waarbij de boer of tuinder zijn bedrijf laat zien en er zo open en eerlijk moge lijk over vertelt kan een deel van die onwetendheid wegnemen. Het is echter een illusie om te denken dat iedereen bereikt kan worden. Er zal altijd een groep mensen blijven, die met wat voor voorlichting dan ook niet bereikt zal worden. Natuurlijk ligt er ook een belangrij ke taak in deze voor de organisaties. Een goed PR-beleid begint op het eigen erf. Voor een goede PR is het verreweg het belangrijkste dat boeren en tuin ders in de bedrijfsvoering rekening houden met zaken die negatief kunnen overkomen. Dat deland- en tuinbouw een belangrijke rol speelt bij de verscheidenheid van het landschap wordt overigens wel eens wat onderbelicht. Zij kunnen samen met de boeren en tuinders open dagen organiseren, beleidsmakers beïnvloeden of voor lichting verzorgen aan niet-boeren en tuinders. In verschillende provincies zijn ook al stichtingen in het leven geroepen die de PR voor de land- en tuinbouw verzorgen. Het Westland heeft er zelfs een apart bureau voor opge richt, PR-Westland. Ook het Kring- gebied (rond Nootdorp) heeft een ei gen promotie stichting in het leven geroepen. De Stichting PR land- en tuinbouw verzorgt landelijk de PR. Er is de laatste tijd nogal wat kritiek op het werk van deze Stichting. Vooral om dat boeren en tuinders het idee heb ben dat de Stichting PR de huidige negatieve publiciteitsstroom niet heeft kunnen keren. De Stichting is niet in het leven geroepen om op al lerlei beschuldigingen in de pers te reageren. De Stichting probeert systematisch allerlei groepen in de Nederlandse samenleving op de hoogte te stellen van de positieve ontwikkelingen in land- en tuinbouw. Anticiperen Wat provinciaal en landelijk ont breekt aan het PR-beleid is het anti ciperen op bepaalde ontwikkelingen. Land- en tuinbouw hebben vaak geen of te laat een weerwoord op al lerlei al of niet terecht geuite be schuldigingen. Daarbij bestaat de reactie vaak uit een verdediging. Wij kunnen dit of dat niet doen omdat Een offen sief beleid zou beter zijn, maar het ontbreekt daarvoor vaak aan gege vens. Zo is het bijvoorbeeld heel moeilijk te achterhalen wat boeren nu precies hebben gedaan om de hoeveelheid mest en daarmee de hoeveelheid ammoniak te verminde ren. Terwijl er al heel veel is gedaan. De georganiseerde land- en tuin bouw moet zo snel mogelijk dit manco oppakken. Er moet een een duidig PR-beleid komen voor de he le land- en tuinbouw. De verschillen de organisaties moeten daarbij dui delijke afspraken maken over wie waarop commentaar geeft. Daar ontbreekt het nu nog wel eens aan. Nog mooier zou het zijn, wanneer er één PR-bureau komt, dat dit op gaat pakken. Een bureau dat zich dus gaat bezig houden met de korte ter mijn PR en alle ontwikkelingen die van belang zijn voor de land- en tuinbouw volgt en daar een eendui dig beleid voor ontwikkelt. Gezamenlijk beleid Bij dit eenduidige PR-beleid horen een aantal zeer belangrijke zaken. Het ontbreekt zoals al eerder gezegd de land- en tuinbouw aan een gezicht naar buiten toe. Iemand waarvan iedereen weet dat hij of zij de sector naar buiten toe vertegenwoordigt. Een onafhankelijk voorzitter van het Landbouwschap zou een derge lijke rol kunnen vervullen. Daarnaast komt het nog te vaak voor dat besluiten die in gezamenlijk overleg zijn genomen bijvoorbeeld binnen het KNLC of het Landbouw schap niet door de regionale organi saties worden uitgedragen. Maar dat juist de eigen mening wordt verkon digd. Dit bevordert het vertrouwen in de land- en tuinbouw niet. PR kost geld, veel geld zelfs. Willen land- en tuinbouw de PR structureel oppakken, dan kan dit niet met een minimum budget. Het geld dat som migen willen besteden aan Sterspot jes en/of landelijke reclamecampag nes kan beter besteed worden aan een meer structurele oplossing. Een goed PR-beleid tot slot kan niet zonder de medewerking van boeren en tuinders. Elk beleid is gedoemd te mislukken als zij geen positief beeld uitdragen. En dit is iets waar meteen mee begonnen kan worden. De structurele oplossing voor andere problemen zal helaas nog wel een tijdje op zich laten wachten, hoe be langrijk het ook is. In de tussentijd zal via veel overleg tussen de diverse PR-medewerkers op regionaal en landelijk niveau geprobeerd moeten worden dit op te vangen. De negatieve publiciteit zal helaas niet van de ene op de andere dag ver dwijnen, wij kunnen alleen met zijn allen proberen de stroom te vermin deren en langzaam ten goede keren. Ingeborg Schuitemaker Vrijdag 23 november 1990 De gierkar is tot ons symbool van nationale slechtheid verheven. Veel boeren en tuinders ergeren zich hier terecht aan en vragen zich af waarom de andere milieuvriendelijke methoden nooit aan bod komen. 12 De besturen van de provinciale maatschappijen houden op het ogenblik weer de rondgangen langs de kringen en afdelingen. Hun ach terban wijst hun hierbij regelmatig op deze steeds terugkerende negatie ve publiciteit. De kring van het Land van Axel schrijft in het ZLM-blad dat 'een vorm van PR tegenwicht zou moeten bieden aan die anti- landbouwgezindheid. Elke boer is er van overtuigd dat het buitengewoon frustrerend is om onder andere steeds weer diezelfde strontkar over het tv-scherm te zien hobbelen'. De ledenraad van de ZLM opperde in de vergadering van 26 oktober 1990 de mogelijkheid tot een Ster-spot en een grote advertentiecampagne in de dagbladen. Van de bestuurders op Tholen en St. Philipsland mag zo'n campagne wel een lieve duit kosten. Het ULG heeft al eerder een derge lijk plan van een Ster-spot geopperd. Stichting Ook bij de kringvergaderingen van de Geldersche Maatschappij van Landbouw viel regelmatig het woord PR. Kring Doetinchem vond de PR van de land- en tuinbouw volstrekt onvoldoende. Volgens Geldersche Mij-voorzitter Van Leeuwen komt dat doordat land- en tuinbouw structureel te weinig geld voor PR over hebben. Tijdens de kringvergadering in Gel- dermalsen zei Van Leeuwen dat de landbouw met name op gemeentelijk niveau meer aan PR kan doen. 'Haal bijvoorbeeld de gemeente raadsleden eens bij elkaar en infor meer ze eens over de hinderwet'. Hij maakte ook melding van de oprich ting van een Stichting die de PR voor land- en tuinbouw in Gelder land aan gaat pakken. Het initiatief voor deze stichting komt van het landbouwbedrijfsleven en de land bouworganisaties. In Overijssel is een dergelijke Stichting al werkzaam. Verscheidene regionale voorzitters brachten hun zorgen om de negatie ve PR in tijdens de bestuursvergade ring van het KNLC-bestuur van 6 november. Het bestuur van het KNLC vindt dat er veel meer gedaan moet worden om deze negatieve pu bliciteit tegen te gaan. Helaas ont breekt het de land- en tuinbouw aan één gezicht naar buiten toe. Daarbij werkt de versnippering ook niet in het voordeel van een goed PR- beleid. Geen wondermiddel De roep om meer PR is duidelijk. Een betere PR is ook noodzakelijk, alleen zo kan het imago van de land en tuinbouw worden opgevijzeld. Maar PR is geen wondermiddel dat alle problemen oplost. Het is een middel en het mag geen doel op zich zijn. Het is zo makkelijk om te zeg gen er moet meer aan PR gedaan worden en dan denkt de Nederland se bevolking wel weer beter over ons. Zo werkt het niet. PR werkt al leen als de basis goed is. Een goed PR-beleid begint op het ei gen erf. Zolang boeren en tuinders hier nog niet van overtuigd zijn, kunnen wij als organisaties aan PR doen wat we willen, maar het helpt niet of nauwelijks. Weilanden, waar zichtbaar te veel mest op uit gereden is, gierlucht op een mooie zomeravond, waterver vuiling door het gebruik van gewas beschermingsmiddelen, illegale wer kers, die opgepakt worden. Het werkt allemaal het toch al negatieve imago dat mensen van de land- en tuinbouw hebben in de hand. Andere organisaties maken daar dankbaar gebruik van en wijzen het publiek steeds weer op deze negatie ve aspecten. Voor een goede PR is het verreweg het belangrijkste dat boeren en tuin ders in de bedrijfsvoering rekening houden met zaken die negatief kun nen overkomen. Ze moeten dit pro beren na te laten of te minimalise ren. Ook is het van groot belang dat boeren en tuinders weten hoe de bu ren en dorpsgenoten over hun be drijf denken. Het kan wel eens zo zijn dat het beeld dat zij van het be drijf hebben een heel ander is dan dat de boer zelf van het bedrijf heeft. Hij of zij kan dit beeld onjuist

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 12