Financiële steun voor aanleg
zoetwaterpijp Zuid-Beveland
In memoriam
over geld
en goed
Wachttijden veerdienst onaanvaardbaar
Huwelijksvoorwaarden en testament
Buro
Arbeidsvoorziening
start werkzaamheden
Rol PCBL's in diskussie bij
aanwijzen natuurontwikkelingsgebieden
De algemene arbeidsongeschikt
heidswet (AAW) geeft een maande
lijkse uitkering aan iedere Nederlan
der die langer dan één jaar arbeids
ongeschikt is. Velen maken gebruik
van deze regeling. Minder bekend is
de mogelijkheid om in aanmerking
te komen voor zogenaamde 'voor
zieningen' in het kader van de
AAW. Wat zijn deze voorzieningen
en hoe luiden de voorwaarden.
Werk- en leefvoorzieningen
Voorzieningen in het kader van de
AAW zijn hulpmiddelen voor men
sen jonger dan 65 jaar bedoeld om
(verdere) arbeidsongeschiktheid te
Op zondag 30 september jl. overleed
na een moedig gedragen ziekte onze
voorzitter de heer K.P. Baren<lregt
op de leeftijd van 56 jaar. Vele jaren
was hij bestuurslid van onze vereni
ging, waarvan de laatste jaren als
voorzitter. Ook in de kring was hij
als bestuurslid aktief. Verder was
zijn inzet op fruitteeltgebied groot.
Wij hebben zijn inzet altijd ten
zeerste gewaardeerd. Wij wensen
zijn vrouw en kinderen kracht toe
om dit verlies te dragen.
Dat hij moge rusten in vrede.
Bestuur en leden
ZLM-afdeling Kruiningen
voorkomen. Het is niet noodzakelijk
dat u een uitkering hebt. Ze zijn dan
ook bedoeld om arbeidsongeschikt
heid te voorkomen.
Voorzieningen kunnen worden inge
deeld in werkvoorzieningen en leef
voorzieningen. Werkvoorzieningen
kunnen nodig zijn om een bepaald
soort werk te verrichten of die nodig
zijn om iemand voor een bepaald
werk geschikt te maken, bijvoor
beeld een speciale trekkerstoel, aan
passingen aan gebouwen.
Daarnaast kent men leefvoorzienin
gen; zij zijn bedoeld ter verbetering
van de levensomstandigheden, zoals
buitenvervoer (taxikosten, invali-
denwagen), binnenvervoer (rolstoel,
traplift), extra stook- en waskosten
in verband met ziekte of handicap,
dieetkosten en huishoudelijke hulp.
Daarnaast kan een oudere werkende
alleenstaande bij dreigende arbeids
ongeschiktheid een bijdrage (voor
ziening) krijgen voor korter werken
of huishoudelijke hulp. Voor het
aanpassen van de woning geldt een
aparte bijdrage die men bij de Ge
meente moet aanvragen.
Let op!
Niet vergoed worden zaken die alge
meen gebruikelijk zijn zoals fietskle-
ding en beddegoed. Evenmin wor
den voorzieningen vergoed die op
grond van de AWBZ of ziekenfonds
vergoed worden en bedragen kleiner
Het is een vrij gebruikelijke zaak om
bij het aangaan van een huwelijk na
te denken over het laten opstellen
van huwelijksvoorwaarden. De be
doeling daarvan is vast te leggen wat
de aanstaande huwelijkspartners
aan bezittingen meebrengen in het
huwelijk. Deze bezittingen blijven
derhalve toebehoren aan degene die
ze inbrengt.
Daarnaast wordt in de akte van hu
welijksvoorwaarden vastgelegd wat
er moet gebeuren met de besparin
gen tijdens het huwelijk. Onder
besparingen worden hier verstaan de
niet verteerde inkomens, indien het
inkomen groter is geweest dan de
huishoudelijke uitgaven. Maar ook
kan tot de besparingen worden gere
kend de waarde-aangroei van bezit
tingen gedurende het huwelijk. Af
zonderlijk wordt veelal geregeld dat
hetgeen een der partners aan schen
kingen of erfenissen ontvangt dit
persoonlijk vermogen van haar/hem
wordt. De huwelijksvoorwaarden
hebben derhalve ten doel te voorko
men dat er een vermogensvermen
ging van de beide vermogens plaats
heeft. Daarnaast is het een goede
mogelijkheid te voorkomen dat het
vermogen van de ene partner mede
aansprakelijk wordt voor de schul
den van de andere partner.
Een ander argument voor het maken
van huwelijkse voorwaaarden is ge
legen in het feit dat daarmee kan
worden voorkomen dat bij echt
scheiding ongewild een zodanige fi
nanciële scheiding tot stand komt
dat daarmee het familiebedrijf moet
worden prijsgegeven. Daarom is het
aan te raden bij het aangaan van een
huwelijk over te gaan tot het maken
van huwelijkse voorwaarden. Maar
daarmee is nog niet alles geregeld zo
als mij deze week weer bleek.
Een vader en zoon bij mij op bezoek
dachten met het hebben van huwe
lijkse voorwaarden alles goed gere
geld te hebben, mede in verband met
de komende overdracht van het be
drijf. Daarbij heb ik hen uitgelegd
dat wanneer de zoon en schpon-
Vrijdag 5 oktober 1990
dochter (nog) geen kinderen hebben
wanneer onverhoopt de zoon komt
te overlijden, de schoondochter de
enige erfgenaam van de zoon is en
dus niet (mede) de ouders. Dit bete
kent dat zij op dat moment de boer
derij erft van haar man. Na hertrou
wen komt er een geheel vreemde fa
milie op het bedrijf te zitten, hetgeen
voor de voormalige eigenaar (ex-
schoonouders) misschien niet precies
gewenst is. Deze situatie zou kunnen
worden voorkomen middels een
testament.
In het testament van de zoon zou
b.v. kunnen worden opgenomen dat
wanneer hij kinderloos zou komen
te overlijden de familieboerderij te
rug gaat naar zijn eigen familie
(ouders danwel broers of zusters).
Deze bepaling hoeft niet nadelig te
zijn voor de achterblijvende weduwe
van de zoon indien deze het vrucht
gebruik (tot datum hertrouwen)
krijgt van de nalatenschap van haar
man. Op deze manier blijft zij niet
financieel onverzorgd achter. De les
uit dit verhaal is daarom deze.
Naast huwelijkse voorwaarden is het
nodig tevens een testament te laten
opmaken, omdat huwelijkse voor
waarden niets regelen over wat er
met iemands vermogen na zijn over
lijden moet gebeuren. De verdeling
van de nalatensohap onder bloedver
wanten geschiedt als volgt in vier on
derling gelijkwaardige groepen:
1echtgenoot en eigen kinderen van
de overledene
2. ouders, broers en zusters en hun
kinderen
3. grootouders en verdere verwan
ten in de opgaande lijn
4. andere verwanten in de zijlijn tot
en met de zesde graad
Is er een verwante uit de eerste groep
aanwezig dan vervallen daarmee de
verwanten uit de volgende groepen.
Of anders gezegd: verwanten uit een
groep kunnen niet erven zolang er
nog verwanten uit een vorige groep
aanwezig zijn. De slotkonklusie is
derhalve: laat in ieder geval ook een
testament opstellen.
B. Veerbeek
dan 175,21. De 65-plussers zijn
uitgesloten van voorzieningen uit de
AAW. Voor wat betreft de voorzie
ningen: werk- en leefkilometers,
taxikosten en telefoon geldt een in
komensgrens van maximaal
48.230,bruto per jaar.
Aanvraagformulieren voor een
voorziening in het kader van de
AAW kunt u verkrijgen bij het Post
kantoor.
J.L. Mieras
bestemmings
plannen
Dongen
Herzieningen worden voorbereid
voor gedeelten van het bestem
mingsplan "Buitengebied" en Ach
terberg. De voorbereidingsbesluiten
met bijbehorende tekeningen liggen
met ingang van maandag 1 oktober
ter inzage bij de afdeling volkshuis
vesting en ruimtelijke ordening in
het gemeentehuis te Dongen en tre
den met ingang van de datum van
tervisielegging in werking.
Heeswijk-Dinther
Bestemmingsplannen worden voor
bereid voor diverse gebieden in
Heeswijk-Dinther. De besluiten met
bijbehorende kaarten liggen ter inza
ge bij de sektor Ruimtelijke Zaken,
afdeling ruimtelijke ordening en
bouwzaken te Heeswijk-Dinther.
Onlangs is het Buro Arbeidsvoorzie
ning van de drie Centrale Landbou
worganisaties van start gegaan. Met
dit buro gaan de CLO's werken aan
^en betere arbeidsvoorziening in land
en tuinbouw. Het buro heeft drie be
leidsmedewerkers en is gevestigd in
Den Haag.
Het CLO-buro Arbeidsvoorziening is
opgericht vooruitlopend op de nieuwe
Arbeidsvoorzieningswet, die op 1 ja
nuari 1991 in werking treedt. Deze wet
regelt de wijze waarop overheid, werk
gevers en werknemers samen verant
woordelijk worden in 28 Regionale
Besturen voor de Arbeidsvoorziening
(RBA's) en één Centraal Bestuur voor
de Arbeidsvoorziening (CBA).
Het CLO-buro Arbeidsvoorziening
gaat zich vanuit de agrarische werkge
vers bezighouden met de beleidsont
wikkeling rond arbeidsmarkt en ar
beidsvoorziening. Dat gebeurt in
overleg met de andere belanghebben
de partijen.
De Gewestelijke Raad voor Zeeland
van het Landbouwschap heeft we
derom bij Gedeputeerde Staten aan
gedrongen op verbetering van het
funktioneren van de Westerschelde
veren. Naar aanleiding van klachten
van het landbouwbedrijfsleven uit
Zeeuws-Vlaanderen moet worden
vastgesteld, dat (ook voor de agrari
sche sektor) de wachttijden onaan
vaardbare vormen gaan aannemen.
Uitbreiding van het aantal afvaarten
of vergroten van de capaciteit van
de veren is thans reeds onvermij
delijk.
De voortgaande discussie over de
WOV rechtvaardigt geenszins het
verder uitstellen van investeringen in
de bestaande Provinciale Stoom-
bootdienstenvoorzieningen. Investe
ren, die zeker hun vruchten zullen
afwerpen tot het moment dat een
eventuele WOV gereed is, aldus de
Gewestelijke Raad.
Ook de land- en tuinbouw ondervindt hinder van het soms gebrekkig functi
oneren van de veerdiensten over de Westerschelde
Moeten de Provinciale Commissies
Beheer Landbouwgronden (de
PCBL's) straks in de provincies aan
gaan wijzen welke gebieden in het
kader van het Natuurbeleidsplan
aangewezen moeten worden als na
tuurontwikkelingsgebied? Deze
vraag heeft de Gewestelijke Raad
voor Utrecht van het Landbouw
schap voorgelegd aan het Land
bouwschap in Den Haag. De raad
vraagt zich af of aanwijzing van de
ze gebieden tot het takenpakket van
de PCBL's kan worden gerekend.
Ze doelt daarbij op het feit dat de
agrarische leden in de commissies zo
meewerken aan het opleggen van
vergaande beperkingen in de be
drijfsvoering van kollega-boeren.
De Gewestelijke Raad meent dat de
positie van deze commissies hier
door steeds meer in het gedrang
komt. Het Landbouwschap in Den
Haag heeft nog niet op de brief ge
reageerd.
Knelpunt is het funktioneren van de
agrarische leden in deze commissies.
'Zij zullen mee moeten beslissen, zo
licht de sekretaris van de Gewestelij
ke Raad de heer G.J.M. van de
Wolfshaar toe, over het aanwijzen
van de natuurgebieden en dat bete
kent tevens dat zij het bedrijfsgeno-
ten moeilijk maken bij de verdere
ontwikkeling van het bedrijf'. Pro
blemen op dit vlak doen zich volgens
de sekretaris nu al voor bij de advi
sering door de PCBL bij het aanwij
zen van gebieden die voor de Berg-
boerenregeling in aanmerking ko
men. Een aantal diepe veen weidege
bieden valt in de provincie Utrecht
onder deze EG-regeling. Het pro
bleem ontstaat al wanneer in die ge
bieden uit landbouwkundig oogpunt
een peilverlaging gewenst zou zijn
terwijl de Bergboerenregeling zich
daar juist tegen verzet.
Van de Wolfshaar verwacht dit
soort konfliktsituaties ook bij de
aanwijzing van verbindingszönes in
het kader van het Natuurbe
leidsplan. 'Ik vraag me af of het een
wenselijke situatie is dat de PCBL
daarbij een grote rol speeit. Ener
zijds kan de commissie en kunnen
dus ook de vertegenwoordigers van
de standsorganisaties daarbij dan
meesturen maar anderzijds moeten
ze ook gebieden aanwijzen waar de
natuur de boventoon gaat voeren.
Verdraagt de PCBL die als doel
heeft om landbouw en natuur op
vrijwillige basis dichter bij elkaar te
brengen zich met deze aktiviteiten
bij de ekologische hoofdstruktuur,
die een veel verplichtender karakter
hebben, dat is de vraag, meent Van
de Wolfshaar.
De heer H. van Gorsel uit Oud-
Vossemeer is namens de Zuidelijke
Landbouw Maatschappij lid van de
Zeeuwse PCBL. 'Je kunt dit pro
bleem van twee kanten bekijken,
zegt hij desgevraagd. Als vertegen
woordiger van de boeren zul je een
stuk verantwoordelijkheid moeten
nemen en beslissingen moeten ne
men die niet altijd even plezierig val
len. Anderzijds gaan dit soort zaken
toch door als je er niet bij bent. Dan
wordt je als boer gekonfronteerd
met zaken waarbij je op voorhand
niet betrokken bent geweest. Voor
mij weegt het meesturen zwaarder
dan weglopen voor de konfliktsitua
ties die samenhangen met het lid zijn
van de Provinciale Commissie Be
heer Landbouwgronden.
J.W.
De provincie Zeeland wil 1 miljoen
subsidie beschikbaar stellen voor de
aanleg van de zoetwaterleiding op
Zuid-Beveland tussen het Zoom
meer en Ovezande. Eerder al zegde
het ministerie van Landbouw 9,6
miljoen toe. Er is in totaal een subsi
die van 14 miljoen nodig om het
projekt te kunnen uitvoeren. De 43
kilometer lange zoetwaterleiding
wordt gekoppeld aan een grote, in
dustriële transportleiding van
Woensdrecht naar Vlissingen-oost.
De gezamenlijke aanleg levert een
besparing op van 11 miljoen.
Het ontbreken van voldoende zoet
water is een van de hoofdbelemme
ringen voor een gezonde ontwikke
ling van de landbouw in Zeeland.
Voor het overschakelen van exten
sieve buikteelt op meer intensieve
teelten zoals vollegrondsgroenteteelt
is zoet water een noodzaak. Maar
vooral de fruitteelt heeft baat bij het
projekt. De leiding kan naar schat
ting 2.000 van de 2.700 ha hard fruit
in het betrokken gebied bedienen.
Alleen de afgelegen bedrijven kun
nen niet worden aangesloten.
Voordeel
Een groot voordeel is dat de fruitte
lers voor druppelbevloeiïng of ferti-
gatie niet meer zijn aangewezen op
de drinkwatervoorziening. Gebruik
van drinkwater is een kostbare aan
gelegenheid, omdat een rechtstreek
se aansluiting op het drinkwaternet
niet is toegestaan. Men moet een af
zonderlijk waterreservoir aanleggen
en van daaruit het water naar de
boomgaard pompen. Op de zoetwa
terpijp is wel een direkte aansluiting
mogelijk. Drinkwater is bovendien
duur. Verwacht wordt dat de nieuwe
zoetwatervoorziening het toepassen
van fertigatie zal bevorderen, het
geen in het belang van het milieu is.
De kosten voor de individuele fruit
teler, die aan de zoetwatervoorzie
ning wil meedoen, worden geraamd
op 0,90 per m3.
De drie Zeeuwse Landbouworgani
saties (3 ZLO) hechten bijzonder
aan dit projekt. Gesproken wordt
over een unieke kans. Het afzonder
lijk aanleggen van een zoetwaterpijp
behoort niet tot de reële moge
lijkheden.
Over de brug
Behalve het ministerie van Land
bouw en de provincie hebben ook
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat en het ministerie van Ekono-
mische Zaken alsmede de betrokken
gemeentebesturen op Zuid-Beveland
een verzoek om subsidie ontvangen.
Deze hebben nog geen beslissing ge
nomen. Verwacht mag worden dat
na de gunstige beschikkingen van
Landbouw en de provincie de andere
partijen ook over de brug zullen ko
men. De aanleg zal in opdracht van
de watermaatschappij WMZ plaats
vinden.