verzekeringen zlm
ver/tondig verzekeren
SI
Veilig autorijden in herfst en winter
Let op landbouwverkeer
Wat u moet
weten van
landbouw
verkeer
Tips voor
landbouwers
verzekeringen zlm
Andere
gedachten
t
81
Officieel orgaan van de Onder
linge Verzekering Maatschappij
van de ZLM w.a., Postbus 70 -
4460 BA Goes
Frans den Hollanderlaan 10 -
4461 HN Goes
Redaktie: J. Folmer
Tel.
Telefax:
01100-38000
01100-15341
Telefoon
Schademelding:
Dag en nacht
bereikbaar
Polismutatie-
verwerking:
Brand/varia:
Verkoop en
Advies:
Boekhouding:
Algemeen:
01100-38888
01100-38880
01100-38855
01100-38850
01100-38221
01100-38000
Tussenpersonen
Walcheren: BV v/h Mak. en Ass.
Knt. Fa. J. Don, Kromme Weele
16, 4331 PB Middelburg,
01180-15151.
Schouwen-Duiveland: Hanse
Verzekeringen, Haringvlietplein
8, 4301 XG Zierikzee,
01110-14275.
Midden-Zeeland: Verzekeringen
ZLM, Fr. den Hollanderlaan 10,
4461 HN Goes, tel. zie boven.
Z. Vlaanderen Oost: Ass. Knt.
Boidin BV, Glacisweg 48, 4561
HG Hulst, 01140-12220.
Z. Vlaanderen West: Ass. Knt.
Boidin BV, Markt 7, 4501 CJ
Oostburg, 01170-2355.
Z. Vlaanderen Midden: Ass.
Knt. D.J. Dees B.V., Beethoven-
hof 43, 4536 AE Terneuzen,
01150-94469.
Tholen e.o.: J.W. van Dijke,
Burgemeet 25, 4693 CJ Poort
vliet, 01662-2509.
J.P.M. Overbeeke, Ten Anker-
weg 72, 4691 GX Tholen,
01660-2888.
West Nrd. Brabant: A.C. Schoo-
nen, Watermolen 14, 4761 GS
Zevenbergen, 01680-25656.
F.J. Duine, Kamperfoeliestraat
53, 4621 GE Bergen op Zoom,
01640-56000.
Midden Nrd. Brabant: A.M.
Verbrugge, Gangboord 11, 4941
RE Raamsdonksveer,
01621-12924.
Oost Nrd. Brabant: J.J. Bolier,
Boordseweg 41, 5671 AP Nue-
nen, 040-831469.
Werkendam: Rabobank Wer
kendam, Merwestraat 10, 4251
CR Werkendam, 01835-2700.
Melkhandelaren: AVM, Raad
huisstraat 39, 5056 HC Berkel
Enschot, 013-339100.
U kent het wel zo'n bericht in de
krant: "Uitgebroken vee richt schade
aan". Een vreemde gewaarwording als
ineens een koe aan de bloemen in je
keurig onderhouden tuin staat te vre
ten en vervolgens de hele tuin om
ploegt. Snel hulp van politie en dieren
arts inroepen is een logische oplos
sing. "En gelukkig..." schreef verze
kerde op zijn schadeformulier, na
alarmering kwam de dierenarts die
met een verdovingsgeweer de koeien
tot andere gedachten heeft gebracht".
Leuk omschreven, nooit aan gedacht.
Dit is de titel van een folder die uitgegeven is door het Buro Voorlich
ting Verzekering en die u de komende maand als u een brief van ons
krijgt, wellicht als bijlage zult aantreffen. Het loont de moeite hier
aan wat aandacht te besteden. Voor diegenen die wij deze maand
niets toe te sturen hebben, volgt hier een korte samenvatting van de
inhoud van deze folder.
Aandachtspunten
Een belangrijk facet is natuurlijk het
weer, alleen kunnen we daar weinig
invloed op uitoefenen. Iets anders
wordt het met de toestand van de
weg. Voor een belangrijk deel ligt
hiervoor de verantwoordelijkheid
bij overheidsinstanties en ik denk
dat we in Nederland erg tevreden
kunnen zijn over de manier waarop
zij dit deel van hun taak uitvoeren.
Daarnaast hebben we in dit seizoen,
zoals elk jaar, te maken met de oogst
die van het land moet. Ik wil een
dringend beroep op onze boeren
doen de wegen goed schoon te ma
ken. Er rust niet alleen een wettelijke
maar ook een grote morele plicht op
u. Aan de andere kant dienen ver
keersdeelnemers natuurlijk te besef
fen dat een boer niet het laatste krui
meltje slik van de weg kan halen.
Konditie van de auto en het
rijgedrag
Dit zijn twee aspecten die we wel
volledig in de hand hebben. Bedenkt
u wel dat een onderhoudsbeurt nog
al wat goedkoper is dan een schade.
Zorg ervoor dat uw verlichting goed
werkt en houd de lampen ook
H. Meeuwsen
schoon. Rijd bij donker weer ook
overdag met verlichting. Heel hin
derlijk en ook gevaarlijk is het te on
pas gebruiken van mistachterlichten.
Alleen bij zeer dichte mist (minder
dan 50 meter zicht) is het toegestaan
en ook zinnig mistachterlichten te
voeren. Zeker bij nat weer is uw
bandenprofiel van levensbelang. De
profieldiepte dient minimaal 1,6 mm
te zijn. Tenslotte nog een paar sim
pele, maar o zo belangrijke tips:
Ruiten zijn er om door te kijken;
houd ze dan ook schoon. Zorg voor
een goed ijskrabbertje. Let erop dat
het waterreservoir van de rui
tensproeier gevuld is met ruitont-
dooier.
Bravour
Het allerbelangrijkste blijft natuur
lijk uw rijgedrag. Het is een trieste
konstatering dat we na éép dag mist
alweer een verkeersramp achter de
rug hebben, waarbij twee doden vie
len en meer dan honderd auto's be
trokken waren. Wees bedacht op
plotseling opkomende, mist, pas dan
uw snelheid aan, rem ook niet
abrupt als u een mistbank binnen
rijdt. Houdt ook rekening met plot
seling optredende gladheid. Neem
ruim afstand in acht, vooral bij een
nat wegdek. Kortom, rijd defensief.
Dit geldt in het bijzonder ten opzich
te van voetgangers en fietsers. De
scholen zijn weer begonnen en onge
twijfeld zult u weer gekonfronteerd
worden met allerlei gevaarlijke
stunts van overmoedige scholieren.
Wees wat verdraagzaam en bedenk
dat ze met al hun bravour een kate-
gorie zeer kwetsbare verkeersdeelne
mers zijn.
Tenslotte
Het is niet de eerste keer dat we uw
aandacht vragen voor de extra risi-
ko's die het verkeer in herfst en win
ter met zich meebrengt. Het is ook
niet de enige plaats waarop dit ge
beurt. Laat al deze moeite niet voor
niets zijn. Denkt u er eens over na en
rijd vooral bewust. Dat u deson
danks toch bij een schadegeval be
trokken kunt raken realiseren wij
ons natuurlijk best en we zijn er
voor om u in dat geval terzijde te
staan en uw belangen zo goed moge
lijk te behartigen. U kunt wat dat
betreft op ons rekenen de komende
herfst en winter.
H. Meeuwsen
Snelheid landbouwvoertuigen
Landbouwmotorvoertuigen mogen
niet sneller rijden dan 16 km per uur.
Het snelheidsverschil met het overige
verkeer is dus erg groot.
In veel situaties is dit aanleiding tot
kop-staartbotsingen.
Vaak zijn lengte en breedte van land
bouwvoertuigen groter dan u denkt
met als gevolg verkeerde inhaalma
noeuvres.
Herkenbaarheid
Landbouwvoertuigen zijn over het
algemeen vrij slecht herkenbaar. In
veel gevallen geeft een reflekterende
afgeknotte driehoek aan de achter
zijde van het voertuig aan, dat u te
maken heeft met een landbouw
voertuig.
Let bij duisternis extra goed op ver
lichting, stoplichten en richtingaan
wijzers. Dit zijn bij
landbouwvoertuigen vaak minder
goed zichtbaar.
Voorrang
Landbouwmotorvoertuigen zijn wat
de voorrang betreft volkomen gelijk
aan auto's.
Linksaf slaan
Veel ongevallen ontstaan bij het
inhalen.
U ziet dan vaak te laat dat een land
bouwvoertuig linksaf gaat slaan. U
moet daarom proberen manoeuvres
te voorspellen. Bijvoorbeeld: "Daar
links ligt een inrit van een boerde-
Elk jaar vallen er in Noord-Brabant
en Zeeland tientallen verkeersslacht
offers bij ongevallen tussen land
bouwvoertuigen en ander verkeer.
Ongeveer een derde van deze onge
vallen gebeurt bij duisternis.
De oorzaken van deze ongelukken
zijn onder andere:
het snelheidsverschil tussen land
bouwvoertuigen en andere wegge
bruikers
het te laat herkennen van land
bouwvoertuigen.
Ook bij ongevallen op besmeurd
wegdek zijn jaarlijks tientallen ver
keersslachtoffers te betreuren.
Ruim drie kwart van deze ongevallen
vindt plaats in de oogstperiode.
(sept. t/m nov.) Opvallend is dat bij
dit soort ongevallen relatief veel jon
ge bestuurders tot 30 jaar betrokken
zijn.
rij". Houdt daar terdege rekening
mee!
Let ook op het eventueel uitzwenken.
Modder op de weg
Vooral in perioden wanneer de pro-
dukten worden geoogst (sept. t/m
nov.) kunnen er problemen onstaan
door gladde wegen.
Gedraag u altijd al naar gelang de
omstandigheden, hiermee is uw veil-
ligheid en die van uw mede wegge
bruikers zeker gebaat.
Snelheidsverschillen
Het snelheidsverschil tussen
landbouw-motorvoertuigen en over
ig verkeer is zeer groot. U als
bestuurder van het landbouwvoer
tuig moet hier terdege rekening mee
houden. Let vooral op de volgende
aspekten:
- Maak duidelijk kenbaar dat u wilt
gaan afremmen of stoppen (stop
lichten en/of armbewegingen)
- Zorg voor een goede zichtbaarheid
- Let op achteropkomend verkeer in
dien u van richting verandert
Verlichting
Zorg er voor dat u bij duisternis en
slecht weer de juiste verlichting
voert. Maak regelmatig de verlich
ting en de richtingaanwijzers
schoon.
Bij een goede zichtbaarheid is niet
alleen uw veiligheid gebaat.
Veranderen van richting
Binnen de bebouwde kom moeten
bestuurders van landbouwvoertui
gen altijd voorsorteren als ze linksaf
willen slaan.
Maak altijd duidelijk kenbaar wat u
van plan bent zodat het overige ver
keer daar rekening mee kan houden.
Herkenbaarheid
Veel landbouwers gebruiken herken
ningstekens op hun voertuigen waar
door ze voor andere weggebruikers
beter zichtbaar zijn. Een goed voor
beeld is de zgn. 'afgeknotte
driehoek'.
Modder op de weg
Zorg ervoor dat direkt na het beëin
digen van de werkzaamheden op het
land de weg schoon gemaakt wordt.
Dit kan ernstige gevolgen voor uw
medeweggebruikers voorkomen. Dit
alles onder het motto: Samen op weg
Veilig op weg.
Alleen samen kunnen we ongevallen
op onze wegen voorkomen.
Tekst uit folder ROVBrabant
Vrijdag 14 september 1990