verzekeringen zlm ver/tondig verzekeren SI Veilig autorijden in herfst en winter Let op landbouwverkeer Wat u moet weten van landbouw verkeer Tips voor landbouwers verzekeringen zlm Andere gedachten t 81 Officieel orgaan van de Onder linge Verzekering Maatschappij van de ZLM w.a., Postbus 70 - 4460 BA Goes Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN Goes Redaktie: J. Folmer Tel. Telefax: 01100-38000 01100-15341 Telefoon Schademelding: Dag en nacht bereikbaar Polismutatie- verwerking: Brand/varia: Verkoop en Advies: Boekhouding: Algemeen: 01100-38888 01100-38880 01100-38855 01100-38850 01100-38221 01100-38000 Tussenpersonen Walcheren: BV v/h Mak. en Ass. Knt. Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg, 01180-15151. Schouwen-Duiveland: Hanse Verzekeringen, Haringvlietplein 8, 4301 XG Zierikzee, 01110-14275. Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, Fr. den Hollanderlaan 10, 4461 HN Goes, tel. zie boven. Z. Vlaanderen Oost: Ass. Knt. Boidin BV, Glacisweg 48, 4561 HG Hulst, 01140-12220. Z. Vlaanderen West: Ass. Knt. Boidin BV, Markt 7, 4501 CJ Oostburg, 01170-2355. Z. Vlaanderen Midden: Ass. Knt. D.J. Dees B.V., Beethoven- hof 43, 4536 AE Terneuzen, 01150-94469. Tholen e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poort vliet, 01662-2509. J.P.M. Overbeeke, Ten Anker- weg 72, 4691 GX Tholen, 01660-2888. West Nrd. Brabant: A.C. Schoo- nen, Watermolen 14, 4761 GS Zevenbergen, 01680-25656. F.J. Duine, Kamperfoeliestraat 53, 4621 GE Bergen op Zoom, 01640-56000. Midden Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Gangboord 11, 4941 RE Raamsdonksveer, 01621-12924. Oost Nrd. Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nue- nen, 040-831469. Werkendam: Rabobank Wer kendam, Merwestraat 10, 4251 CR Werkendam, 01835-2700. Melkhandelaren: AVM, Raad huisstraat 39, 5056 HC Berkel Enschot, 013-339100. U kent het wel zo'n bericht in de krant: "Uitgebroken vee richt schade aan". Een vreemde gewaarwording als ineens een koe aan de bloemen in je keurig onderhouden tuin staat te vre ten en vervolgens de hele tuin om ploegt. Snel hulp van politie en dieren arts inroepen is een logische oplos sing. "En gelukkig..." schreef verze kerde op zijn schadeformulier, na alarmering kwam de dierenarts die met een verdovingsgeweer de koeien tot andere gedachten heeft gebracht". Leuk omschreven, nooit aan gedacht. Dit is de titel van een folder die uitgegeven is door het Buro Voorlich ting Verzekering en die u de komende maand als u een brief van ons krijgt, wellicht als bijlage zult aantreffen. Het loont de moeite hier aan wat aandacht te besteden. Voor diegenen die wij deze maand niets toe te sturen hebben, volgt hier een korte samenvatting van de inhoud van deze folder. Aandachtspunten Een belangrijk facet is natuurlijk het weer, alleen kunnen we daar weinig invloed op uitoefenen. Iets anders wordt het met de toestand van de weg. Voor een belangrijk deel ligt hiervoor de verantwoordelijkheid bij overheidsinstanties en ik denk dat we in Nederland erg tevreden kunnen zijn over de manier waarop zij dit deel van hun taak uitvoeren. Daarnaast hebben we in dit seizoen, zoals elk jaar, te maken met de oogst die van het land moet. Ik wil een dringend beroep op onze boeren doen de wegen goed schoon te ma ken. Er rust niet alleen een wettelijke maar ook een grote morele plicht op u. Aan de andere kant dienen ver keersdeelnemers natuurlijk te besef fen dat een boer niet het laatste krui meltje slik van de weg kan halen. Konditie van de auto en het rijgedrag Dit zijn twee aspecten die we wel volledig in de hand hebben. Bedenkt u wel dat een onderhoudsbeurt nog al wat goedkoper is dan een schade. Zorg ervoor dat uw verlichting goed werkt en houd de lampen ook H. Meeuwsen schoon. Rijd bij donker weer ook overdag met verlichting. Heel hin derlijk en ook gevaarlijk is het te on pas gebruiken van mistachterlichten. Alleen bij zeer dichte mist (minder dan 50 meter zicht) is het toegestaan en ook zinnig mistachterlichten te voeren. Zeker bij nat weer is uw bandenprofiel van levensbelang. De profieldiepte dient minimaal 1,6 mm te zijn. Tenslotte nog een paar sim pele, maar o zo belangrijke tips: Ruiten zijn er om door te kijken; houd ze dan ook schoon. Zorg voor een goed ijskrabbertje. Let erop dat het waterreservoir van de rui tensproeier gevuld is met ruitont- dooier. Bravour Het allerbelangrijkste blijft natuur lijk uw rijgedrag. Het is een trieste konstatering dat we na éép dag mist alweer een verkeersramp achter de rug hebben, waarbij twee doden vie len en meer dan honderd auto's be trokken waren. Wees bedacht op plotseling opkomende, mist, pas dan uw snelheid aan, rem ook niet abrupt als u een mistbank binnen rijdt. Houdt ook rekening met plot seling optredende gladheid. Neem ruim afstand in acht, vooral bij een nat wegdek. Kortom, rijd defensief. Dit geldt in het bijzonder ten opzich te van voetgangers en fietsers. De scholen zijn weer begonnen en onge twijfeld zult u weer gekonfronteerd worden met allerlei gevaarlijke stunts van overmoedige scholieren. Wees wat verdraagzaam en bedenk dat ze met al hun bravour een kate- gorie zeer kwetsbare verkeersdeelne mers zijn. Tenslotte Het is niet de eerste keer dat we uw aandacht vragen voor de extra risi- ko's die het verkeer in herfst en win ter met zich meebrengt. Het is ook niet de enige plaats waarop dit ge beurt. Laat al deze moeite niet voor niets zijn. Denkt u er eens over na en rijd vooral bewust. Dat u deson danks toch bij een schadegeval be trokken kunt raken realiseren wij ons natuurlijk best en we zijn er voor om u in dat geval terzijde te staan en uw belangen zo goed moge lijk te behartigen. U kunt wat dat betreft op ons rekenen de komende herfst en winter. H. Meeuwsen Snelheid landbouwvoertuigen Landbouwmotorvoertuigen mogen niet sneller rijden dan 16 km per uur. Het snelheidsverschil met het overige verkeer is dus erg groot. In veel situaties is dit aanleiding tot kop-staartbotsingen. Vaak zijn lengte en breedte van land bouwvoertuigen groter dan u denkt met als gevolg verkeerde inhaalma noeuvres. Herkenbaarheid Landbouwvoertuigen zijn over het algemeen vrij slecht herkenbaar. In veel gevallen geeft een reflekterende afgeknotte driehoek aan de achter zijde van het voertuig aan, dat u te maken heeft met een landbouw voertuig. Let bij duisternis extra goed op ver lichting, stoplichten en richtingaan wijzers. Dit zijn bij landbouwvoertuigen vaak minder goed zichtbaar. Voorrang Landbouwmotorvoertuigen zijn wat de voorrang betreft volkomen gelijk aan auto's. Linksaf slaan Veel ongevallen ontstaan bij het inhalen. U ziet dan vaak te laat dat een land bouwvoertuig linksaf gaat slaan. U moet daarom proberen manoeuvres te voorspellen. Bijvoorbeeld: "Daar links ligt een inrit van een boerde- Elk jaar vallen er in Noord-Brabant en Zeeland tientallen verkeersslacht offers bij ongevallen tussen land bouwvoertuigen en ander verkeer. Ongeveer een derde van deze onge vallen gebeurt bij duisternis. De oorzaken van deze ongelukken zijn onder andere: het snelheidsverschil tussen land bouwvoertuigen en andere wegge bruikers het te laat herkennen van land bouwvoertuigen. Ook bij ongevallen op besmeurd wegdek zijn jaarlijks tientallen ver keersslachtoffers te betreuren. Ruim drie kwart van deze ongevallen vindt plaats in de oogstperiode. (sept. t/m nov.) Opvallend is dat bij dit soort ongevallen relatief veel jon ge bestuurders tot 30 jaar betrokken zijn. rij". Houdt daar terdege rekening mee! Let ook op het eventueel uitzwenken. Modder op de weg Vooral in perioden wanneer de pro- dukten worden geoogst (sept. t/m nov.) kunnen er problemen onstaan door gladde wegen. Gedraag u altijd al naar gelang de omstandigheden, hiermee is uw veil- ligheid en die van uw mede wegge bruikers zeker gebaat. Snelheidsverschillen Het snelheidsverschil tussen landbouw-motorvoertuigen en over ig verkeer is zeer groot. U als bestuurder van het landbouwvoer tuig moet hier terdege rekening mee houden. Let vooral op de volgende aspekten: - Maak duidelijk kenbaar dat u wilt gaan afremmen of stoppen (stop lichten en/of armbewegingen) - Zorg voor een goede zichtbaarheid - Let op achteropkomend verkeer in dien u van richting verandert Verlichting Zorg er voor dat u bij duisternis en slecht weer de juiste verlichting voert. Maak regelmatig de verlich ting en de richtingaanwijzers schoon. Bij een goede zichtbaarheid is niet alleen uw veiligheid gebaat. Veranderen van richting Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders van landbouwvoertui gen altijd voorsorteren als ze linksaf willen slaan. Maak altijd duidelijk kenbaar wat u van plan bent zodat het overige ver keer daar rekening mee kan houden. Herkenbaarheid Veel landbouwers gebruiken herken ningstekens op hun voertuigen waar door ze voor andere weggebruikers beter zichtbaar zijn. Een goed voor beeld is de zgn. 'afgeknotte driehoek'. Modder op de weg Zorg ervoor dat direkt na het beëin digen van de werkzaamheden op het land de weg schoon gemaakt wordt. Dit kan ernstige gevolgen voor uw medeweggebruikers voorkomen. Dit alles onder het motto: Samen op weg Veilig op weg. Alleen samen kunnen we ongevallen op onze wegen voorkomen. Tekst uit folder ROVBrabant Vrijdag 14 september 1990

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1990 | | pagina 6