Hoeken rooien
"Alles heet gif tegenwoordig"
Onder voorwaarden is
teeltpacht verdedigbaar
zuidelijke landbouw maatschappij
Hoofdbestuur over
aanpassingsvoorstellen Pachtwet
ZLM-voorzitter kritisch en wantrouwend over Meerjarenplan Gewasbescherming
Onduidelijk
Ongegrond
Breed pakket
V RIJDAG 7 SEPTEMBER 1990
I 78e JAARGANG NO. 4036
land- en
tuinbouwblad
In vergelijking met vorig jaar zitten er wat minder aardappelen aan een plant maar is het percentage 50-op wat
hoger. Dit beeld schetst stafmedewerker Ben Kimman van het Produktschap voor Aardappelen. Hij benadrukt
dat de situatie regionaal van dit landelijk gemiddelde beeld kan afwijken. Mede doordat het areaal wat is uitge
breid doet de opbrengst naar zijn verwachting niet onder voor die van vorig jaar, het vroege afsterven van het
loof ten spijt. Dit laatste komt zijns inziens behalve door de droogte ook door het vroege planttijdstip - drie
tot vier weken eerder dan normaal. Het hele groeiseizoen is daardoor wat naar voren geschoven.
De beurscommissie Goes heeft deze week de eerste notering van dit seizoen uitgebracht: 15 tot 16 cent per kg
Bintje, veldsgewas 40-60 fritesgeschikt. Kimman acht het nog te vroeg een reactie op deze notering te geven,
daarvoor wil hij eerst de noteringen van Dronten, Emmeloord e.a. afwachten, die doorgaans twee weken na Goes
komen. Wel geeft het ter indicatie de eerste notering van Goes in de voorgaande jaren, voor 0 mm opwaarts:
23 cent per kg in '89, van 12 tot 15 in '88 en van 7 tot 8 in '87.
Op de foto ziet u hoe een teler de hoekjes van een perceel alvast rooit (foto APS/Eric Vegter).
Het hoofdbestuur besprak in zijn vergadering van 3 sep
tember jl. uitvoerig de Landbouwschapsvoorstellen voor
aanpassingen in de Pachtwet. De voorstellen houden in
om een vorm van zgn. teeltpacht en de mogelijkheid van
eenmalige pacht gedurende 6 tot 12 jaar in te voeren.
Het hoofdbestuur stelt voorop, dat de essentiële bepalin
gen in de Pachtwet niet mogen worden aangetast. De hui
dige bescherming van de pachter in de Pachtwet, moet
blijven bestaan. Het introduceren van teeltpacht onder
strikte voorwaarden is verdedigbaar en hoeft het
pachtstelsel niet aan te tasten. Bovendien wordt hiermee
tegemoet gekomen aan de behoefte in de praktijk om
grond voor één teeltseizoen te verhuren aan iemand an
ders. De grijze en zwarte pacht kunnen zodoende worden
teruggedrongen.
De voorwaarden die het hoofdbestuur stelt zijn toestem
ming en registratie van de pachtovereenkomst bij de
Grondkamer, de pachtduur koppelen aan de duur van de
teelt en het stellen van een maximum oppervlakte per be
drijf die verpacht mag worden (20-25%) om te voorko
men dat hele bedrijven worden verpacht van jaar tot jaar.
Bij de teeltpacht zal de prijs vrij zijn en geldt er geen
voorkeursrecht, recht op verlenging en recht op in de
plaatsstelling.
Onbespreekbaar
Een vorm van eenmalige pacht voor een termijn van 6 tot
12 jaar zonder prijsbeheersing en zonder recht op verlen
ging, voorkeursrecht en recht op de in de plaatsstelling is
voor het hoofdbestuur onbespreekbaar. Zodoende wordt
er een onaanvaardbare druk op het huidige pachtstelsel
gelegd. Verpachters zullen dan proberen hun gronden vrij
te krijgen en daarna tegen een vrije prijs te verpachten.
De ZLM zal zich tegen deze pachtvorm tot het uiterste
verzetten.
Als introduktie hiervan kan worden voorkomen door een
verhoging van de pachtprijzen dan opteert het hoofd
bestuur voor deze mogelijkheid. Want er moet niet verge
ten worden dat door een versoepeling van de Pachtwet er
een opwaartse druk ontstaat op de waarde van de ver
pachte gronden, hetgeen allerlei consequenties met zich
meebrengt in de financiële en fiscale sfeer.
De voorzitter van de ZLM, de heer H.C. van der Maas,
heeft in de vergadering van het hoofdbestuur die jl.
maandag in het Landbouwhuis in Goes is gehouden,
zeer kritische noten gekraakt over het vorige week ver
schenen Meerjarenplan Gewasbescherming. Van der
Maas zei dat de landbouw best bereid is het gebruik
van gewasbeschermingsmiddelen terug te brengen en
daarmee ook al druk bezig is. Maar wat de regering nu
vraagt overschrijdt de grenzen van het haalbare en be
taalbare en betekent een forse aanslag op de concur
rentiekracht van de Nederlandse landbouw. "Alles heet
gif tegenwoordig als het om gewasbescherming gaat.
Wij weten dat dat niet zo zwart-wit en absoluut is," al
dus Van der Maas.
Overigens is nog veel onduidelijk, zo zei de ZLM-
voorzitter. Zo wordt een reduktiepercentage van 35 tot
1995 en van 50 tot 2000 gehanteerd, terwijl daarnaast
het gebruik van grondontsmettingsmiddelen met 80%
terug moet. Komt deze 80% bovenop de genoemde re-
duktiepercentages? En - nog belangrijker - gelden deze
reduktiepercentages als gemiddeldes voor alle secto
ren en alle regio's of moet per sector en regio apart
worden voldaan aan de taakstelling? Als dat laatste
juist zou zijn dan zou het relatief schone Zuidwestelijke
kleigebied onevenredig en onmogelijk zwaar moeten
inleveren.
"Sterker nog," aldus Van der Maas, "de realiteit is dat
dergelijke eisen de ondergang van de akkerbouw, de
fruitteelt en de vollegrondsgroenteteelt in ons werkge
bied zullen betekenen. Want dan zullen de door het LEI
berekende kostenstijgingen en inkomensreduktie van
400 gulden per ha voor de akkerbouw en een veel
voud daarvan voor de andere sectoren nog aanzienlijk
hoger uitvallen."
Van der Maas sprak de hoop uit dat zijn wantrouwen
over de uitleg van het Meerjarenplan ongegrond is. In
dat geval zou de Zuidwestelijke landbouw.zich kunnen
richten op de doelstelling van het Zeeuwse milieube
leidsplan, te weten 20% reduktie in het jaar 2000 (in
clusief grondontsmetting) met als referentiejaar 1985.
Een taakstelling die redelijk en haalbaar is, omdat de
praktijk zelf alle zeilen bijzet en maatregelen getroffen
heeft in de richting van geïntegreerde teelt.
De voorzitter van de ZLM waarschuwde echter voor
een al te positieve houding, omdat er nog een paar gif
tige adders onder het gras zitten. Hij noemde in dit ver
band met name de Milieucriteria-nota van minister
Alders, het Nationaal Milieubeleidsplan en de 3e nota
Waterhuishouding. Allemaal beleidsvoornemens en re
geringsbeslissingen die onlosmakelijk verbonden zijn
aan het Meerjarenplan. De in deze nota's genoemde
taakstellingen, normen, ge- en verboden zijn volgens
de ZLM-voorzitter alleen uitvoerbaar op straffe van de
ondergang van complete sectoren in de primaire Ne
derlandse plantaardige produktie.
Van der Maas wees er op dat de Milieucriteria-nota
70% van het totaal aantal momenteel voor de praktijk
beschikbare middelen eventueel op korte termijn wil
verbieden. Voor verreweg de meeste middelen zijn
geen chemische alternatieven beschikbaar. 'Om toe te
werken naar meer geïntegreerde bedrijfssystemen is
juist een compleet en zo breed mogelijk pakket van
middelen nodig om gecontroleerd en met vakman
schap in te kunnen zetten."
Van der Maas noemde de door de overheid gehanteer
de milieunormen en criteria volledig arbitrair, ondes
kundig en politiek opportunistisch.
(Zie verder pagina 8).