Bekijk het ministerie kritisch
Landbouwschap botst met
Braks over akkerbouw
Europese Commissie weigert
goedkeuring gasprijscontract
glastuinbouw
FNZ-voorzitter drs. CJ. Francken: "Zuivel moet
meer openstaan voor invloed van de markt
Algemene Vergadering en Hoofdbestuur KNLC
Partikuliere opslagregeling
mannelijke runderen
Europese boerenorganisaties schatten
graanoogst op 158 miljoen ton
Op 26. september vond de besloten
algemene vergadering van het KNLG
plaats. Hierin kwamen de jaarreke
ning en het jaarverslag 1988 aan de
Qrde. Beide werden goedgekeurd. In
de begroting voor 1990 is voorzien in
een verhoging van de afdracht van de
regionale maatschappijen aan het
KNLC van 3%. De voorzitter ging in
zijn openingswoord onder andere in
op de structuur van het KNLC en het
functioneren van het Ministerie van
Landbouw.
KNLC-voorzitter Varekamp heette
eerst de heren S. Politiek, die namens
de PJGN de heer Koldewee opvolgt
en M. Calon, die als toekomstig
voorzitter van de Groninger Mij, de
vergadering als toehoorder bijwoon
de, welkom. Voor het eerst in de ge
schiedenis van het KNLC moest hij
een afname constateren van het aan
tal leden en het areaal. Omdat het
draagvlak smaller wordt vindt Vare
kamp een heroriëntatie en een her
structurering van de agrarische
belangenbehartiging in Nederland
zeer gewenst.
Het KNLC heeft er vorig jaar in ei
gen kring een eerste aanzet voor ge
geven door het instellen van twee
werkgroepen. "We wilden eerst be
zien of de structuur van de eigen or
ganisatie verbeterd kon worden", zei
de voorzitter. "In een veranderende
samenleving moet het KNLC be
schikken over een breed draagvlak.
Dit kan alleen door niet vast te hou
den aan de al honderd jaar oude
structuur maar door de organisatie
om te vormen tot een zakelijke effi
ciënte agrarische ondernemersorga
nisatie met bekwame bestuurders."
De belangenbehartiging moet vol
gens Varekamp modern en toekomst
gericht zijn, met een eigen identiteit.
Dit geldt niet alleen voor het KNLC
maar ook voor de regionale organi
saties. De organisaties moeten zich
tijdig bezinnen op het ondernemer
schap van hun leden en de verande
ringen van beleid, die daarvoor van
belang zijn doorgeven. "Alleen op
deze manier kunnen er zoveel moge
lijk bedrijven blijven bestaan", aldus
Varekamp. De verantwoordelijkheid
voor een gezonde, economische ren
dabele en marktgerichte land- en
tuinbouw ligt niet alleen bij de over
heid, maar bij de organisaties en ook
bij de boeren en tuinders zelf. De or
ganisaties moeten dit maximaal
vorm geven.
Ministerie
Varekamp ging in het tweede deel
van zijn betoog in op het functione
ren van het Ministerie van Land
bouw. Hij is verheugd dat het
Ministerie blijft bestaan. Hij vindt
alleen dat het teveel is toegesneden
op Brussel en de uitvoeringsregelin
gen. Er wordt te weinig pragmatisch
gehandeld. Noodzakelijk bij onder
andere innovatieregelingen voor de
akkerbouw en bij het verplaatsings-
besluit. Het ministerie moet volgens
hem meer deskundigheid in huis
krijgen om tegenwicht te geven aan
VROM. Varekamp kan zich niet aan
de indruk onttrekken dat Vrom in
veel gevallen het voortouw neemt.
Als voorbeeld noemde hij de bestrij
dingsmiddelen.
Nationaal moet het ministerie een
sterkere positie innemen op fiscaal
gebied. Hij noemde daarbij de invul
ling van het zelfstandigenstatuut, de
weigering van het ministerie om te
erkennen dat bedrijfsovername al
leen kan op rentabiliteitsbasis en de
bedrijfsvermogensbelasting. Weinig
deskundigheid bespeurde hij tot slot
ook op het gebied van octrooi en
kwekersrecht.
Hoofdbestuur KNLC
Het KNLC heeft zich in zijn hoofd
bestuursvergadering uitgesproken te
gen het doorwerken van het octrooi
op de hele plant. Het KNLC, dat de
aanpassing van het octrooi- en kwe
kersrecht in het licht van de biotech-
nologische ontwikkelingen besprak,
is van mening dat het mogelijk moet
zijn dat op de werkwijze om een
nieuw gen te verkrijgen octrooi
wordt verleend. Ter voorkoming van
een technologische achterstand en
ter stimulering van onderzoek en
ontwikkelingen moet de maker van
een nieuw gen een redelijke beloning
krijgen. Dit zou kunnen gebeuren
door octrooirecht op dit gen, maar
eventueel ook door een versterking
en uitbreiding van het kwekersrecht.
Wel wil het KNLC er voor pleiten de
discussie over de biotechnologie in
de plantaardige sector en die in de
dierlijke sector gelijk op te laten lo
pen. Naast economische,
gezondheids- en milieuhygiënische
aspecten spelen ook ethische aspec
ten een rol.
Verder is het KNLC van mening dat
de ontwikkelingen in de biotechno
logie een gegeven zijn. Een wettelijk
stelsel dat een evenwichtige bescher
ming biedt aan kweker, 'uitvinder',
vermeerderaar, teler en consument is
van het grootste belang. Voor het
KNLC staan daarbij de belangen van
de telers op korte en lange termijn
centraal. Dit betekent dat voorko
men moet worden dat telers alleen
nog maar duur geoctrooieerd uit
gangsmateriaal kunnen kopen.
Daarbij is een bescherming tegen
monopolieposities van bedrijven die
octrooi aanvragen op hun uitvindin
gen gewenst.
Het KNLC is niet tegen genetische
manipulatie op zich. Er mag geen
achterstand op technologisch gebied
worden opgelopen.
Het hoofdbestuur kwam aan het
eind van de discussie tot de conclusie
dat er eigenlijk meer tijd nodig is om
voor dit moeilijke onderwerp een
standpunt te bepalen. Het Land
bouwschap zou dit aan de minister
moeten vragen.
Begroting
Het hoofdbestuur stemt in grote lij
nen in met het commentaar van het
KNLC op de landbouwbegroting.
(Zie ZLM-blad vorige week.)
Een van de kanttekeningen was de
zeer geringe aandacht voor de pro
blemen in de akkerbouw. Ook in de
brief van het Landbouwschap aan de
informateur komt de akkerbouw te
weinig aan de orde. Versterking van
het structuurbeleid krijgt volgens het
bestuur ook te weinig aandacht. Dit
is niet alleen voor de akkerbouw van
belang maar bijvoorbeeld ook voor
de intensieve veehouderij. Het
bestuur pleit er verder voor het aan
tal hectares landinrichting dat in uit
voering wordt genomen te vergroten
en het budget te verruimen. Er moet
nodig wat gedaan worden aan de
lange uitvoeringsduur.
Werkplan
Ter bevordering van de integratie
stemt het hoofdbestuur in met het
instellen van drie proefgebieden: De
Hollandse Mij van Landbouw, het
Utrechts Landbouw Genootschap en
het Drents Landbouw Genootschap.
Voor het seizoen 90/91 ligt de aan
dacht op het oprichten van werk
groepen/commissie bij de regionale
organisaties.
Het hoofdbestuur vindt het van be
lang dat de integratie van vrouwen
gelijkelijk bij alle regionale maat
schappijen plaatsvindt. Het werk
plan houdt dit in en krijgt daarom
ook de instemming.
Ingeborg Schuitemaker.
Het Landbouwschap is woensdag
middag met minister Braks in con
flict geraakt over het beleid voor de
akkerbouw. Voorzitter Gerard
Doornbos verweet de bewindsman
dat alle plannen en afspraken om de
in problemen verkerende akkerbouw
tegemoet te komen tot nu toe niets
hebben opgeleverd. Hij kondigde
aan dat het schap zich gaat beraden
over de zin van het maandelijkse
overleg als dit niet tot betere resulta
ten leidt.
Volgens het Landbouwschap zijn
veel toezeggingen aan de akkerbouw
tot nu toe loze beloften gebleken.
Van een compensatie voor de dalen
de graanprijzen is geen sprake en
ook van een actief exportbeleid voor
de granen valt niets te merken. Ook
van de afspraken over het verhogen
van de braakpremie en betere subsi
dieregelingen voor bedrijfsvernieu-
wing en investeringen op het gebied
van milieu, kwaliteit en arbeidsom
standigheden is er nog niet één ge
realiseerd. Het beleid voor de
akkerbouw is in de praktijk een uit-
kleedbeleid gebleken, aldus
Doornbos.
In het overleg tussen Landbouw
schap en minister was eerder al
gesproken over de rijksbegroting
1990. Braks zegde onder meer toe
dat het Landbouwschap betrokken
zal worden bij het in de Landbouw
begroting aangekondigde Overleg
platform biotechnologie. Hij
verklaarde het ook eens te zijn met
De Europese Commissie heeft haar
goedkeuring onthouden aan een on
derdeel van het gasprijscontract voor
de glastuinbouw dat in juni werd af
gesloten door het Landbouwschap,
de Vegin en de Gasunie. Dit heeft tot
gevolg dat het nieuwe contract waar
schijnlijk niet op 1 oktober ingaat,
zoals de bedoeling was, maar een
maand later.
In het nieuwe contract staat dat de
gasprijs gekoppeld blijft aan de prijs
van zware stookolie, zolang die prijs
zich beweegt tussen de 24 en de 33
Vrijdag 29 september 1989
de kritiek van het Landbouwschap
op het slechte functioneren van de
commissie Toelating Gewasbescher
mingsmiddelen. Verder zullen de
problemen op het gebied van de
agrarische arbeidsvoorziening en ar
beidsomstandigheden in kaart wor
den gebracht.
De bewindsman maakte verder dui
delijk dat de door zijn departement
uitgebrachte Landbouwstructuurno
ta en het Nationaal Natuurbe
leidsplan een minder voorlopig
karakter hebben dan wel eens wordt
aangenomen. Het zijn kabinetsno
ta's, waarvan het denkbaar is dat ze
- vooruitlopend op de behandeling in
de Tweede Kamer - in het nog te for
muleren regeerakkoord worden op
genomen.
Landbouwschapsvoorzitter Doorn
bos benadrukte nog eens dat hij ver
wacht dat met het commentaar van
het Landbouwschap rekening wordt
gehouden.
Voorlichtingsbijeenkomst
ekologische tuinbouw op RBT
De RBT veiling te Breda organiseert
op 11 oktober a.s. om 19.30 uur een
voorlichtingsbijeenkomst over eko
logische tuinbouw. De bijeenkomst,
die plaatsvindt in de grote kantine
van de RBT, wordt georganiseerd in
samenwerking met de Nederlandse
Vereniging voor Ekologische Land
bouw. Alle geïnteresseerden zijn
welkom.
Volgens de voorzitter van de Konin
klijke Nederlandse Zuivelbond FNZ
drs. CJ. Francken treden de schade
lijke konsekwenties van de kontin-
gentering in de zuivel steeds meer in
het licht: verzwakking van het kon-
kurrentievermogen van de Europese
zuivel door onder meer voortdurend
stijgende kwotumprijzen en drei
gend verlies van marktaandelen op
zowel de wereldmarkt als de Europe
se markt. Hij zei dit woensdag jl. tij
dens de algemene vergadering van de
FNZ in Hoogeveen.
De gevoeligheid van vraag en aanbod
voor prijsveranderingen wordt vol
gens Francken meestal onderschat.
"Hogere prijzen lokken nieuw aan
bod uit en doen de gevraagde hoeveel
heden afnemen. De zo gebruikelijke
onderschatting van die prijsgevoelig
heid wordt in de hand gewerkt door
de vertraging waarmee de reaktie van
vraag en aanbod optreedt: op korte
termijn ziet men nauwelijks effekt,
maar in het bijzonder op de wereld-
C.J. Francken
markt speelt de tijdsfaktor een grote
rol. Een politiek van forse produktie-
beperking om daardoor een hoog
prijsnivo te bewerkstelligen is op den
duur voor de sektor een heilloze
weg". De FNZ-voorzitter pleit voor
een meer marktgericht beleid, en zou
dit in EG-verband graag gekonkreti-
seerd zien door invoering van een zo
genoemd tweeheffingen-stelsel
(bijvoorbeeld door over de eerste
drie procent overschrijding niet 100
maar 40 procent van de richtprijs su
perheffing te belasten).
De Europese Kommissie heeft beslo
ten een partikuliere opslagregeling
(p.o.) in te stellen voor vlees van vol
wassen mannelijk rundvee.
Vanaf 2 tot en met 28 oktober kun
nen aanvragen om toekenning van
steun voor p.o. worden ingediend.
In aanmerking voor de p.o. komt al
leen vlees in aanmerking dat geklas-
sificeerd is volgens het EUROP-
systeem.
De maximumopslagtermijn is met 2
maanden verkort tot 6 maanden, de
minimale opslagtermijn bedraagt 4
maanden.
Uitslag binnen een periode van 4
maanden is in bijzondere gevallen
mogelijk.
cent per kubieke meter. Komt zij
daar onder, dan vindt een verhoging
plaats, is er sprake van een prijs van
meer dan 33 cent per kubieke meter,
dan wordt een verlaging toegepast.
Tegen dat laatste heeft de Europese
Commissie bezwaar. Volgens de
woordvoerder van het Landbouw
schap betekent dit dat waarschijnlijk
voorlopig met deze gasprijscontract
van kracht blijft. Dat is overigens
gunstig voor de tuinder, zo stelt hij.
De huidige prijs ligt namelijk iets
boven de 20 cent per kubieke meter.
Na kennisgenomen te hebben van de
laatste graanproduktiecijfers van de
verschillende EG-lidstaten, verwacht
de COPA/COGECA-sectie Granen
dat de EG-graanproduktie dit jaar
ca. 158 min. ton zal bedragen.
De voorzitters van Copa/Cogeca
hebben de Europese Commissie nog
maals verzocht om de inning van de
aanvullende medeverantwoordelij k-
heidsheffing voor granen stop te zet
ten en te garanderen dat de reeds
geïnde heffingen direct worden te
rugbetaald aan de graanproducen
ten, waarvan een groot aantal ernstig
is getroffen door de droogte. Boven
dien herhaalden ze hun verzoek aan
de Raad om te besluiten tot uitstel
van de basismedeverantwoordelijk
heidsheffing voor granen en het geld
dat tot nu toe is geïnd als onderdeel
van de heffing voor het prijsjaar
1989/'90 direct terug te storten.
De FNZ is er niet gerust op dat er
met de eenwording van de interne
markt in de EG ("1992") een even
wicht ontstaat tussen deregulering en
communautaire wetgeving, "terwijl
dit voor de situatie in onze sektor
van kardinaal belang is", aldus
Francken. Een belangrijk deel van de
nationale bevoegdheden gaat weg
vallen. Deels zullen die ingevuld wor
den door EG-bevoegdheden, deels
moet de werking van de markt orde
ning tot stand brengen.
Juridisch perfektionisme
Over de niet aflatende stroom veran
deringen die vanuit Brussel omtrent
het quoteringssysteem wordt uitge
vaardigd, zei Francken: "De Brussel
se regelgevers vervallen vaak in een
juridisch perfektionisme, waarbij de
konsekwenties voor de uitvoering
over het hoofd worden gezien. Dit
heeft ook tot gevolg dat de superhef
fing in de diverse lidstaten verschil
lend wordt toegepast."
De heer J. Jacobs van den Hof is
met ingang van 1 september 1989 be
noemd tot direkteur van de stafafde
ling Public Relations van Cebeco-
Handelsraad.
J. Jacobs van den Hof