Bekijk het ministerie kritisch Landbouwschap botst met Braks over akkerbouw Europese Commissie weigert goedkeuring gasprijscontract glastuinbouw FNZ-voorzitter drs. CJ. Francken: "Zuivel moet meer openstaan voor invloed van de markt Algemene Vergadering en Hoofdbestuur KNLC Partikuliere opslagregeling mannelijke runderen Europese boerenorganisaties schatten graanoogst op 158 miljoen ton Op 26. september vond de besloten algemene vergadering van het KNLG plaats. Hierin kwamen de jaarreke ning en het jaarverslag 1988 aan de Qrde. Beide werden goedgekeurd. In de begroting voor 1990 is voorzien in een verhoging van de afdracht van de regionale maatschappijen aan het KNLC van 3%. De voorzitter ging in zijn openingswoord onder andere in op de structuur van het KNLC en het functioneren van het Ministerie van Landbouw. KNLC-voorzitter Varekamp heette eerst de heren S. Politiek, die namens de PJGN de heer Koldewee opvolgt en M. Calon, die als toekomstig voorzitter van de Groninger Mij, de vergadering als toehoorder bijwoon de, welkom. Voor het eerst in de ge schiedenis van het KNLC moest hij een afname constateren van het aan tal leden en het areaal. Omdat het draagvlak smaller wordt vindt Vare kamp een heroriëntatie en een her structurering van de agrarische belangenbehartiging in Nederland zeer gewenst. Het KNLC heeft er vorig jaar in ei gen kring een eerste aanzet voor ge geven door het instellen van twee werkgroepen. "We wilden eerst be zien of de structuur van de eigen or ganisatie verbeterd kon worden", zei de voorzitter. "In een veranderende samenleving moet het KNLC be schikken over een breed draagvlak. Dit kan alleen door niet vast te hou den aan de al honderd jaar oude structuur maar door de organisatie om te vormen tot een zakelijke effi ciënte agrarische ondernemersorga nisatie met bekwame bestuurders." De belangenbehartiging moet vol gens Varekamp modern en toekomst gericht zijn, met een eigen identiteit. Dit geldt niet alleen voor het KNLC maar ook voor de regionale organi saties. De organisaties moeten zich tijdig bezinnen op het ondernemer schap van hun leden en de verande ringen van beleid, die daarvoor van belang zijn doorgeven. "Alleen op deze manier kunnen er zoveel moge lijk bedrijven blijven bestaan", aldus Varekamp. De verantwoordelijkheid voor een gezonde, economische ren dabele en marktgerichte land- en tuinbouw ligt niet alleen bij de over heid, maar bij de organisaties en ook bij de boeren en tuinders zelf. De or ganisaties moeten dit maximaal vorm geven. Ministerie Varekamp ging in het tweede deel van zijn betoog in op het functione ren van het Ministerie van Land bouw. Hij is verheugd dat het Ministerie blijft bestaan. Hij vindt alleen dat het teveel is toegesneden op Brussel en de uitvoeringsregelin gen. Er wordt te weinig pragmatisch gehandeld. Noodzakelijk bij onder andere innovatieregelingen voor de akkerbouw en bij het verplaatsings- besluit. Het ministerie moet volgens hem meer deskundigheid in huis krijgen om tegenwicht te geven aan VROM. Varekamp kan zich niet aan de indruk onttrekken dat Vrom in veel gevallen het voortouw neemt. Als voorbeeld noemde hij de bestrij dingsmiddelen. Nationaal moet het ministerie een sterkere positie innemen op fiscaal gebied. Hij noemde daarbij de invul ling van het zelfstandigenstatuut, de weigering van het ministerie om te erkennen dat bedrijfsovername al leen kan op rentabiliteitsbasis en de bedrijfsvermogensbelasting. Weinig deskundigheid bespeurde hij tot slot ook op het gebied van octrooi en kwekersrecht. Hoofdbestuur KNLC Het KNLC heeft zich in zijn hoofd bestuursvergadering uitgesproken te gen het doorwerken van het octrooi op de hele plant. Het KNLC, dat de aanpassing van het octrooi- en kwe kersrecht in het licht van de biotech- nologische ontwikkelingen besprak, is van mening dat het mogelijk moet zijn dat op de werkwijze om een nieuw gen te verkrijgen octrooi wordt verleend. Ter voorkoming van een technologische achterstand en ter stimulering van onderzoek en ontwikkelingen moet de maker van een nieuw gen een redelijke beloning krijgen. Dit zou kunnen gebeuren door octrooirecht op dit gen, maar eventueel ook door een versterking en uitbreiding van het kwekersrecht. Wel wil het KNLC er voor pleiten de discussie over de biotechnologie in de plantaardige sector en die in de dierlijke sector gelijk op te laten lo pen. Naast economische, gezondheids- en milieuhygiënische aspecten spelen ook ethische aspec ten een rol. Verder is het KNLC van mening dat de ontwikkelingen in de biotechno logie een gegeven zijn. Een wettelijk stelsel dat een evenwichtige bescher ming biedt aan kweker, 'uitvinder', vermeerderaar, teler en consument is van het grootste belang. Voor het KNLC staan daarbij de belangen van de telers op korte en lange termijn centraal. Dit betekent dat voorko men moet worden dat telers alleen nog maar duur geoctrooieerd uit gangsmateriaal kunnen kopen. Daarbij is een bescherming tegen monopolieposities van bedrijven die octrooi aanvragen op hun uitvindin gen gewenst. Het KNLC is niet tegen genetische manipulatie op zich. Er mag geen achterstand op technologisch gebied worden opgelopen. Het hoofdbestuur kwam aan het eind van de discussie tot de conclusie dat er eigenlijk meer tijd nodig is om voor dit moeilijke onderwerp een standpunt te bepalen. Het Land bouwschap zou dit aan de minister moeten vragen. Begroting Het hoofdbestuur stemt in grote lij nen in met het commentaar van het KNLC op de landbouwbegroting. (Zie ZLM-blad vorige week.) Een van de kanttekeningen was de zeer geringe aandacht voor de pro blemen in de akkerbouw. Ook in de brief van het Landbouwschap aan de informateur komt de akkerbouw te weinig aan de orde. Versterking van het structuurbeleid krijgt volgens het bestuur ook te weinig aandacht. Dit is niet alleen voor de akkerbouw van belang maar bijvoorbeeld ook voor de intensieve veehouderij. Het bestuur pleit er verder voor het aan tal hectares landinrichting dat in uit voering wordt genomen te vergroten en het budget te verruimen. Er moet nodig wat gedaan worden aan de lange uitvoeringsduur. Werkplan Ter bevordering van de integratie stemt het hoofdbestuur in met het instellen van drie proefgebieden: De Hollandse Mij van Landbouw, het Utrechts Landbouw Genootschap en het Drents Landbouw Genootschap. Voor het seizoen 90/91 ligt de aan dacht op het oprichten van werk groepen/commissie bij de regionale organisaties. Het hoofdbestuur vindt het van be lang dat de integratie van vrouwen gelijkelijk bij alle regionale maat schappijen plaatsvindt. Het werk plan houdt dit in en krijgt daarom ook de instemming. Ingeborg Schuitemaker. Het Landbouwschap is woensdag middag met minister Braks in con flict geraakt over het beleid voor de akkerbouw. Voorzitter Gerard Doornbos verweet de bewindsman dat alle plannen en afspraken om de in problemen verkerende akkerbouw tegemoet te komen tot nu toe niets hebben opgeleverd. Hij kondigde aan dat het schap zich gaat beraden over de zin van het maandelijkse overleg als dit niet tot betere resulta ten leidt. Volgens het Landbouwschap zijn veel toezeggingen aan de akkerbouw tot nu toe loze beloften gebleken. Van een compensatie voor de dalen de graanprijzen is geen sprake en ook van een actief exportbeleid voor de granen valt niets te merken. Ook van de afspraken over het verhogen van de braakpremie en betere subsi dieregelingen voor bedrijfsvernieu- wing en investeringen op het gebied van milieu, kwaliteit en arbeidsom standigheden is er nog niet één ge realiseerd. Het beleid voor de akkerbouw is in de praktijk een uit- kleedbeleid gebleken, aldus Doornbos. In het overleg tussen Landbouw schap en minister was eerder al gesproken over de rijksbegroting 1990. Braks zegde onder meer toe dat het Landbouwschap betrokken zal worden bij het in de Landbouw begroting aangekondigde Overleg platform biotechnologie. Hij verklaarde het ook eens te zijn met De Europese Commissie heeft haar goedkeuring onthouden aan een on derdeel van het gasprijscontract voor de glastuinbouw dat in juni werd af gesloten door het Landbouwschap, de Vegin en de Gasunie. Dit heeft tot gevolg dat het nieuwe contract waar schijnlijk niet op 1 oktober ingaat, zoals de bedoeling was, maar een maand later. In het nieuwe contract staat dat de gasprijs gekoppeld blijft aan de prijs van zware stookolie, zolang die prijs zich beweegt tussen de 24 en de 33 Vrijdag 29 september 1989 de kritiek van het Landbouwschap op het slechte functioneren van de commissie Toelating Gewasbescher mingsmiddelen. Verder zullen de problemen op het gebied van de agrarische arbeidsvoorziening en ar beidsomstandigheden in kaart wor den gebracht. De bewindsman maakte verder dui delijk dat de door zijn departement uitgebrachte Landbouwstructuurno ta en het Nationaal Natuurbe leidsplan een minder voorlopig karakter hebben dan wel eens wordt aangenomen. Het zijn kabinetsno ta's, waarvan het denkbaar is dat ze - vooruitlopend op de behandeling in de Tweede Kamer - in het nog te for muleren regeerakkoord worden op genomen. Landbouwschapsvoorzitter Doorn bos benadrukte nog eens dat hij ver wacht dat met het commentaar van het Landbouwschap rekening wordt gehouden. Voorlichtingsbijeenkomst ekologische tuinbouw op RBT De RBT veiling te Breda organiseert op 11 oktober a.s. om 19.30 uur een voorlichtingsbijeenkomst over eko logische tuinbouw. De bijeenkomst, die plaatsvindt in de grote kantine van de RBT, wordt georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Ekologische Land bouw. Alle geïnteresseerden zijn welkom. Volgens de voorzitter van de Konin klijke Nederlandse Zuivelbond FNZ drs. CJ. Francken treden de schade lijke konsekwenties van de kontin- gentering in de zuivel steeds meer in het licht: verzwakking van het kon- kurrentievermogen van de Europese zuivel door onder meer voortdurend stijgende kwotumprijzen en drei gend verlies van marktaandelen op zowel de wereldmarkt als de Europe se markt. Hij zei dit woensdag jl. tij dens de algemene vergadering van de FNZ in Hoogeveen. De gevoeligheid van vraag en aanbod voor prijsveranderingen wordt vol gens Francken meestal onderschat. "Hogere prijzen lokken nieuw aan bod uit en doen de gevraagde hoeveel heden afnemen. De zo gebruikelijke onderschatting van die prijsgevoelig heid wordt in de hand gewerkt door de vertraging waarmee de reaktie van vraag en aanbod optreedt: op korte termijn ziet men nauwelijks effekt, maar in het bijzonder op de wereld- C.J. Francken markt speelt de tijdsfaktor een grote rol. Een politiek van forse produktie- beperking om daardoor een hoog prijsnivo te bewerkstelligen is op den duur voor de sektor een heilloze weg". De FNZ-voorzitter pleit voor een meer marktgericht beleid, en zou dit in EG-verband graag gekonkreti- seerd zien door invoering van een zo genoemd tweeheffingen-stelsel (bijvoorbeeld door over de eerste drie procent overschrijding niet 100 maar 40 procent van de richtprijs su perheffing te belasten). De Europese Kommissie heeft beslo ten een partikuliere opslagregeling (p.o.) in te stellen voor vlees van vol wassen mannelijk rundvee. Vanaf 2 tot en met 28 oktober kun nen aanvragen om toekenning van steun voor p.o. worden ingediend. In aanmerking voor de p.o. komt al leen vlees in aanmerking dat geklas- sificeerd is volgens het EUROP- systeem. De maximumopslagtermijn is met 2 maanden verkort tot 6 maanden, de minimale opslagtermijn bedraagt 4 maanden. Uitslag binnen een periode van 4 maanden is in bijzondere gevallen mogelijk. cent per kubieke meter. Komt zij daar onder, dan vindt een verhoging plaats, is er sprake van een prijs van meer dan 33 cent per kubieke meter, dan wordt een verlaging toegepast. Tegen dat laatste heeft de Europese Commissie bezwaar. Volgens de woordvoerder van het Landbouw schap betekent dit dat waarschijnlijk voorlopig met deze gasprijscontract van kracht blijft. Dat is overigens gunstig voor de tuinder, zo stelt hij. De huidige prijs ligt namelijk iets boven de 20 cent per kubieke meter. Na kennisgenomen te hebben van de laatste graanproduktiecijfers van de verschillende EG-lidstaten, verwacht de COPA/COGECA-sectie Granen dat de EG-graanproduktie dit jaar ca. 158 min. ton zal bedragen. De voorzitters van Copa/Cogeca hebben de Europese Commissie nog maals verzocht om de inning van de aanvullende medeverantwoordelij k- heidsheffing voor granen stop te zet ten en te garanderen dat de reeds geïnde heffingen direct worden te rugbetaald aan de graanproducen ten, waarvan een groot aantal ernstig is getroffen door de droogte. Boven dien herhaalden ze hun verzoek aan de Raad om te besluiten tot uitstel van de basismedeverantwoordelijk heidsheffing voor granen en het geld dat tot nu toe is geïnd als onderdeel van de heffing voor het prijsjaar 1989/'90 direct terug te storten. De FNZ is er niet gerust op dat er met de eenwording van de interne markt in de EG ("1992") een even wicht ontstaat tussen deregulering en communautaire wetgeving, "terwijl dit voor de situatie in onze sektor van kardinaal belang is", aldus Francken. Een belangrijk deel van de nationale bevoegdheden gaat weg vallen. Deels zullen die ingevuld wor den door EG-bevoegdheden, deels moet de werking van de markt orde ning tot stand brengen. Juridisch perfektionisme Over de niet aflatende stroom veran deringen die vanuit Brussel omtrent het quoteringssysteem wordt uitge vaardigd, zei Francken: "De Brussel se regelgevers vervallen vaak in een juridisch perfektionisme, waarbij de konsekwenties voor de uitvoering over het hoofd worden gezien. Dit heeft ook tot gevolg dat de superhef fing in de diverse lidstaten verschil lend wordt toegepast." De heer J. Jacobs van den Hof is met ingang van 1 september 1989 be noemd tot direkteur van de stafafde ling Public Relations van Cebeco- Handelsraad. J. Jacobs van den Hof

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 5