Slik op de weg voorkomen!
Landbouw ook op
Brabant Perspektief
Ministerraad akkoord met wijziging
besluit mestbank en mestboekhouding
Derde nota waterhuishouding:
waterbeheer integraal aangepakt
PERSONALIA
Proeffabriek mestverwerking
geopend in Zeeland (N.Br.)
Overleg met wegbeheerders vooraf gewenst
Meer pootgoed
afgekeurd
Grotere tarweoogst
verwacht in Frankrijk
PVV beschikt over
subsidie-databank
"Wanneer agrarische grondgebruikers verwachten dat na het werken
op de akker slik op de weg kan komen (wat tot probleemsituaties zou
kunnen leiden) dan kunnen zij vooraf de betreffende kantonnier van
Rijkswaterstaat resp. Provinciale Waterstaat informeren. Zonodig
kan de kantonnier maatregelen nemen. Overleg tussen grondgebrui
ker en kantonnier over een praktisch uitvoerbare werkmethode die
kan leiden tot een reduktie van de hoeveelheid slik op de weg, is hier
bij aan te bevelen".
De heer Ph.J. Hanse uit Kerkwerve zorgt er voor dat de weg ook tijdens de
rooiwerkzaamheden - van in dit geval bieten - vrij van slik blijft. De schuif
achter de trekker is door Hanse zelf gekonstrueerd.
Kosten bedragen ca. f 1 miljard per jaar
Deze regeling is overeengekomen
tussen de Gewestelijke Raad voor
Zeefand van het Landbouwschap en
de wegbeheerders Rijkswaterstaat en
Provinciale Waterstaat na uitvoerig
overleg in de werkgroep Landbouw-
verkeer van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid voor Zeeland. Op
deze wijze wordt gepoogd de aanwe
zigheid van slik op de weg en het,
mede als gevolg daarvan, ontstaan
van verkeersongevallen terug te
dringen.
Twee zaken zijn in deze
regeling opvallend:
- In de eerste plaats zal in het najaar
1989 de extra aandacht uitgaan naar
de wegen die in beheer zijn bij Rijk
en Provincie. Op deze wijze wordt
gepoogd om via de weg van de gelei
delijkheid het beleid om te buigen na
een periode waarin vrijwel iedereen
de teugels enigermate heeft laten vie
ren. Bewust zijn de wegen in beheer
bij de Waterschappen en de gemeen
ten in dit stadium buiten beeld geble
ven. Dit wil uiteraard niet zeggen dat
deze wegen naar believen vervuild
kunnen of mogen worden. Integen
deel ook hier blijven de bestaande
wettelijke verplichtingen gelden. Al
leen zal het opsporingsbeleid in 1989
op deze wegen nog niet ten volle
worden aangescherpt.
- In de tweede plaats is nadrukkelijk
overleg ingebouwd tussen de land
bouwers die problemen verwachten
en de betreffende kantonniers. Ook
In de pootgoedteelt zijn en worden
dit jaar meer partijen afgekeurd dan
vorige jaren. Ook in het Zuidwesten
is dat het geval. De aantallen luizen
zijn dit jaar buitengewoon groot.
Dit hangt samen met de zachte win
ters de afgelopen jaren en de warme
zomer.
Zowel bij de veldkeuring als bij de
nakontrole van de NAK blijkt de
besmetting groter dan voorgaande
jaren, beaamt NAK-Delta-direkteur
ing. J. Bultje. Overigens heeft hij
nog geen inzicht in de mate van
besmetting over de verschillende
teeltgebieden. Wel stelt hij vast dat
telers die tijdig en voldoende met mi
nerale olie hebben gespoten vrij zijn
van besmetting. "Een soort verzeke
ringspremie die nu royaal wordt te
rugbetaald", aldus Bultje.
Het Ministerie van Landbouw ver
wacht dat de Franse oogst aan zach
te tarwe dit jaar 29,29 miljoen ton
zal opleveren, van een areaal van
4,73 miljoen ha en een gemiddelde
ha-opbrengst van 6200 kg. Vorig
jaar bedroeg de opbrengst 28,56 mil
joen ton. Voor de harde tarwe ver
wacht het ministerie aan stijging van
1,12 tot 1,36 miljoen ton.
Daarentegen wordt voor gerst een
daling verwacht van 5,7% van 10,09
tot 9,51 miljoen ton. Ook voor ha
ver wordt een daling van de op
brengst verwacht en wel van 1,07
miljoen ton tot 993.000 ton.
De oogst aan mais zal naar raming
12,63 miljoen ton opleveren, dat is
aanmerkelijk minder dan vorig jaar
toen dat 14,12 miljoen ton was. Het
aandeel korrelmais daarbij zal naar
verwachting dalen van 13,99 miljoen
ton tot 12,63 miljoen ton.
op deze wijze wordt gepoogd om via
de weg van de geleidelijkheid het ge
wenste resultaat te behalen.
Uiteraard komt dit nader overleg
met resp. de te nemen maatregelen
door de kantonnier niet in de plaats
van de specifieke wettelijke verant
woordelijkheden van de betreffende
kantonniers! Het is met de kanton
niers precies als met de politie: over
leg is mogelijk, waarschuwingen
kosten geen geld maar als overleg
en/of waarschuwen niet de gewenste
resultaten opleveren zullen zij toch
anderszins handelend moeten optre
den om het gestelde doel te bereiken:
in dit geval, dus schone wegen.
Zowel in direkte als in indirekte zin
is de agrarische sektor gebaat bij zo
min mogelijk problemen en onge
lukken. Weinig problemen beteke
nen immers weinig oponthoud op
veelal ongelukkige momenten, waar
door veel overlast en tenslotte een
slechte naam voor onze sektor kan
Vorige week donderdag heeft minis
ter Braks in de Noordbrabantse
plaats Zeeland de proeffabriek
Ferm-O-Feed geopend. Hier wordt
slachtkuikenmest verwerkt tot eiwit
rijke korrelgrondstof voor rund-
veevoer.
De kapaciteit van de proeffabriek
bedraagt 50.000 ton per jaar, van de
jaarlijkse hoeveelheden van in totaal
360.000 ton slachtkuikenmest. De
investering beliep 10 miljoen. De
mest wordt verwerkt door middel
van een bakteriologisch fermantatie-
Stefan Zwerink verlaat de
Landbouwvoorlichting
Per 1 augustus jl. heeft ing. Stefan
Zwerink zijn baan bij de Landbouw
voorlichting verruild voor een funk-
tie bij de firma Ligtermoet.
Stefan Zwerink is gedurende drie
jaar werkzaam geweest als specialist
dierhygiëne en gewasbescherming
bij het Konsulentschap voor de
rundveehouderij in Noord-Brabant,
Zeeland en Zuid-Limburg. Hij heeft
zich in die drie jaar ontwikkeld tot
een bijzonder gewaardeerde en en
thousiaste medewerker. Bovendien
heeft hij het, destijds nieuwe, specia
lisme dierhygiëne en gewasbescher
ming, zowel intern als ekstern, op
doelmatige en kreatieve wijze vorm
gegeven.
Benoeming plaatsvervangend-
direkteur Voorlichting en
Externe Betrekkingen
Per 1 oktober 1989 wordt drs.
J.T.A. Groeneveld benoemd tot
plaatsvervangend-direkteur van de
direktie Voorlichting en Externe Be
trekkingen bij het ministerie van
Landbouw en Visserij. Hij volgt
hiermee de heer G.M.G. Kwaak op
die per gelijke datum is benoemd tot
landbouwattaché in Madrid.
Jan Groeneveld (43 jaar) is in 1969
afgestudeerd aan de School voor de
Journalistiek in Utrecht en studeer
de in 1977 af aan de Rijksuniversiteit
Utrecht aan de fakulteit voor Sociale
Wetenschappen (sociologie).
worden voorkomen. En tenslotte
kan materiële schade en soms men
selijk leed tot een minimum worden
beperkt. In indirekte zin kan het
voorkomen van genoemde proble
men ook voor de sektor in zijn tota
liteit en voor individuele landbou
wers afzonderlijk voordelig zijn.
Immers velen op het platteland zijn
verzekerd via de onderlinge land-
bouwverzekeringen. Veel ongevallen
betekenen veel uitkeringen en veel
schade uitkeringen kunnen leiden tot
premieverhoging. Ook het opruimen
van slik op de weg kost geld. De
wegbeheerder kan dat verhalen op
de veroorzaker. Is die niet aan te
wijzen dan dient dat uit de algemene
middelen van de wegbeheerder te
worden betaald. In het geval van de
Waterschappen (de grootste wegbe
heerder onze provincie) kan dat uit
eindelijk aanleiding geven tot het
verhogen van de polder lasten.
Het is om al deze redenen tezamen
dat de Gewestelijke Raad gaarne een
beroep op u doet om in toenemende
mate erop toe te zien dat zowel bij u
als bij uw buren zo min mogelijk slik
op de weg komt. Voorkomen is im
mers beter dan genezen. Is er wel slik
op de weg gekomen dan is het oprui
men ervan binnen een zo kort moge
lijk tijdsbestek in ieders belang
gewenst.
proces. Door specifieke warmte-
afgevende bakteriën - die zich in het
gestuurde proces optimaal kunnen
ontwikkelen - verbetert de eiwitkwa
liteit en worden vezels in het eind-
produkt beter verteerbaar. De vee-
voergrondstof verlaat de fabriek in
korrelvorm onder de naam Biofeed.
De proeffabriek hoopt in de toe
komst de verwerkingskapaciteit
voor kuikenmest uit te breiden, en
daarnaast ook plantaardig afval uit
de land- en tuinbouw te gaan op
waarderen.
De ministerraad is in haar vergade
ring van 1 september jl. akkoord ge
gaan met het voorstel van minister
Braks tot wijziging van het Besluit
mestbank en mestboekhouding.
Het voorstel biedt de mogelijkheid
aan de minister van landbouw om
een plicht tot bijhouden van een
mestboekhouding op te leggen aan
producenten en gebruikers met een
referentiehoeveelheid mest beneden
de 125 kg fosfaat per hektare, indien
hun bedrijf geheel of gedeeltelijk in
een grondwaterbeschermingsgebied
ligt.
Aanleiding tot dit voorstel is onder
Bedrijven kloppen regelmatig aan
bij het PVV met vragen die ze heb
ben op het gebied van de mogelijk
heden tot financiële bijdragen voor
bepaalde te ondernemen aktivitei-
ten. Om daar snel antwoord op te
kunnen geven beschikt het PVV nu
over een subsidie-databank. De in
formatie daarvan ligt opgeslagen op
diskette. Aan de hand van dit nieu
we Instrument kan nu in verhouding
zeer snel antwoord op vragen wor
den gegeven. Het is daarbij van
groot belang, voor de bedrijven en
het PVV, dat daarvoor over aktuele
informatie wordt beschikt. En dat is
het geval, aldus het PVV.
In tegenstelling tot vroegere nota's,
is in de derde Nota waterhuishou
ding de waterbeheersing gezamenlijk
met het waterkwaliteitsbeheer en het
grondwater in één beleidsvisie gevat.
Integraal waterbeheer dus, omdat de
problemen in deze drie gebieden niet
los van elkaar tot bevredigende
oplossingen kunnen worden ge
bracht. In totaal zullen de plannen
in de jaren 1990-1994 zo'n miljard
gulden per jaar kosten.
De nota is 31 augustus uitgebracht
door de drie ministeries van wa
terstaat, milieubeheer en landbouw.
Bij een volledige uitvoering van het
beleid van de derde Nota waterhuis
houding zal voor ieder gezin een ver
hoging van de waterverontreini
gingsheffing worden doorgevoerd
die kan oplopen tot 250 gulden in
1994. Ook een verhoging van de
drinkwaterprijs zal niet te voorko
men zijn. In 1994 zal de industrie
zo'n 200 miljoen gulden moeten bij
dragen aan de maatregelen. De in
vesteringen, onder andere aan zuive
ringsinstallaties en baggerwerk-
zaamheden, zullen in 1994 naar ver
wachting 4000 a 5000 arbeidsplaat-
meer de wenselijkheid om in bijzon
dere situaties een doelmatige kontro-
le te kunnen uitoefenen. Zo gelden
in sommige grondwaterbescher
mingsgebieden lagere normen voor
het gebruik van dierlijke meststoffen
dan de algemene norm van 125 kg
fosfaat per hektare. Bedrijven die
geheel of gedeeltelijk binnen deze
gebieden liggen, kunnen, nadat
daarvoor een speciale regeling is ont-
Tijdens de grote manifestatie 'Bra
bant Perspektief' op 8, 9 en 10 sep
tember in de Brabanthallen in Den
Bosch is de landbouw goed vertegen
woordigd. Onder aanvoering van de
NCB is een land- en tuinbouwpavil-
joen opgesteld waarin een groot aan
tal koöperaties, organisaties en in
stellingen vertegenwoordigd is.
In het gezamenlijke paviljoen wordt
aan de bezoekers getoond wat het
landbouwbedrijfsleven doet om een
kwaliteitsprodukt te leveren. De ge
zamenlijke veilingen, de Gezond
heidsdienst voor Dieren, DMV
Campina, Vee- en Vleescentrale, In
terpolis, Suikerunie, Brabantse
Boomkwekersbond, CNC, Ministe
rie van Landbouw en Visserij, Aard
appel BV, Amalthea, CSV, Cehave,
CO VAM, Interpolis, Mestac, Stich-
sen opleveren.
Beveiliging tegen overstromingen
blijft natuurlijk essentieel. Daar
naast vormen het tegengaan van
misbruik van watersystemen zoals
waterverontreiniging en overmatige
omtrekking van grondwater even
eens hoofdpunten van beleid.
Onmisbaar zijn ook inrichtingsmaat
regelen zoals milieuvriendelijke
oevers en passages voor vis en oever-
dieren.
Naast de huidige situatie zijn in de
Nota zogenoemde streefbeelden op
genomen. Deze geven aan hoe Ne
derland als waterland er in de toe
komst moet uitzien. Van een groot
aantal maatregelen is een analyse ge
maakt, waarin de effektiviteit en de
financiële konsekwenties worden
bekeken.
Waterbeheer blijft van oudsher de
verantwoordelijkheid van het minis
terie van Verkeer en Waterstaat.
Daarnaast zullen in de toekomst wa
terbeheer, natuurbeheer, milieube
heer, ruimtelijke ordening, land
bouw en landinrichting steeds inten
siever op elkaar moeten worden af
gestemd, op nationaal en internatio
naal gebied.
worpen, ook boekhoudplichtig
"worden.
Tot nu toe is de plicht om mestboek
houding bij te houden alleen ten uit
voer gelegd, als op een bedrijf een
referentiehoeveelheid mest rustte
van meer dan 125 kg fosfaat per
hektare.
Het voorstel zal voor advies naar de
Raad van State worden gezonden.
ting Landelijke Mestbank, NCB,
PBR, Promest, Rabobank Neder
land, allemaal spannen zij zich in
om de land- en tuinbouw op een po
sitieve manier onder de aandacht
van de bezoeker te brengen. Behalve
dieren zoals koeien, varkens, kip
pen, schapen en geiten wordt ge
toond: hoe een aardappel friet
wordt; hoe koeien, varkens, kippen,
geiten en schapen gezond worden ge
houden; hoe met een veilingklok
wordt gewerkt; hoe de boer en tuin
der de komputer inschakelen; hoe de
melk van de koe in het pak komt;
hoe veilig de boer en tuinder werken;
hoe je aan lekkere worst komt.
De manifestatie Brabant Perspektief
is geopend op vrijdag 8 en zaterdag
9 september van tien tot tien uur. Op
zondag van tien tot acht uur.
Over plicht tot bijhouden mestboekhouding in grondwaterbeschermingsgebieden
4
Vrijdag 8 september 1989