Middeling in 1988-1990
Pleidooi voor 'meer gevoel van
verbondenheid met de aarde'
-Mt
over geld
en goed
Een advies van Willem en Siene
dat verdient opgevolgd te worden
ingezonden
Scheidend voorzitter dr. D. de Zeeuw opent akademisch jaar
Liesbeth Pons
versterkt SEV-team
De onzin van Sicco Leendert Mansholt
m
Toen de sociaal-ekonomische
voorlichter bij Willem en Siene
op het bedrijf kwam om over een
maatschap te praten, bleek alras
dat er nog veel meer vragen zijn
op andere terreinen waar de SEV
voorlichting over geeft. Frappant
vond Siene het dat ook op alle
andere vragen een bevredigend
antwoord kon wórden gegeven
met betrekking tot erfrecht, stu
diefinanciering van de dochter,
een pachtkwestie en terugbeta
ling WIR bij aanschaf van een
nieuwe trekker en wat er betaald
kan worden indien er eens grond
te koop komt in de buurt.
'Blij dat er sociaal-ekonomische
voorlichters(sters) zijn bij de ei
gen landbouworganisaties die je
gratis adviezen geven en dit op
een onpartijdige manier doen',
zei Willem. 'Dat vind ik ook', zei
Siene, 'het is natuurlijk hun vak,
en zij nemen veel tijd zich in de
zaken die tot hun takenpakket
behoren te verdiepen'.
'Ze proberen ook echt preventief
te werken, in hun artikelen in de
landbouwbladen, via de kursus-
sen, de lezingen, de gespreks
groepen en in het individuele ge
sprek'. 'Naar mijn mening kun
nen nog veel meer agrariërs en
hun vrouwen en andere gezinsle
den gebruik maken van die
Sociaal-Ekonomische Voorlich-
ter(ster)', meende Willem.
Siene zei het jammer te vinden
dat er nog teveel mensen te laat
of in het geheel geen kontakt op
nemen met de SEV.
'Wel is het zo dat de meeste kol
lega's pas het naadje van de kous
willen weten op het moment dat
men zelf met het onderwerp te
maken krijgt, zoals nu bij ons de
maatschap. Maar je ziet wat er
nog meer aan de orde kwam'.
'Zouden we een boodschap, een
signaal kunnen geven naar onze
kollega's', vroeg Siene aan Wil
lem. Wis en waarachtig wel,
meende ze. Nu, die boodschap is:
'Maak gebruik van uw eigen
SEV, die u gedeeltelijk betaalt
via de kontributie, waar de land
bouworganisatie een bijdrage
voor krijgt van de overheid. Wij
hebben ervaren dat ze hun vak
verstaan, dat ze, indien nodig, in
de huid van de ander kunnen
kruipen, dat ze de mens, het ge
zin, waar het in feite ook om
draait, niet vergeten. En dat op
tijd goed voorlichting vragen
enorm veel narigheid kan voor
komen in je bedrijf, in je gezin en
in familieverband'. J. Markusse
Bij de opening van het akademisch
jaar aan de Landbouwuniversiteit
Wageningen op 7 september heeft
dr. D. de Zeeuw gepleit 'voor een
verbreding van ons huidige kennis
cultuurpatroon met meer gevoel
van wezenlijke verbondenheid met
de aarde, met meer inschakeling van
de intuïtie voor het goede en daar
mee voor het scheppen van meer
ruimte voor een visie op de toe
komst'. De Zeeuw nam met zijn
openingsrede tevens afscheid als
voorzitter van het kollege van
bestuur van de Landbouwuniver
siteit.
'De universiteit, broedplaats van
vernieuwing' was het thema dat De
Zeeuw aansneed. De huidige proble
men bij de landbouwproduktie en de
instandhouding van milieu, natuur
en landschap vragen dringend om
vernieuwende ideeën over de toe
komst van onze natuurlijke om
geving.
Nieuwe natuur
De Zeeuw gaat ervan uit dat de 'in
dustriële trend in de produktieland-
bouw' zich zal voortzetten, zijns in
ziens terecht. Deze produktieland-
bouw zal in de toekomst alleen nog
plaats kunnen vinden op de betere
gronden en met veel aandacht voor
de ecologie. Dat betekent volgens De
Zeeuw dat in Nederland vrijwel alle
jonge ontginningsgebieden (waar
eerst heide en veen voorkwamen)
door de landbouw prijsgegeven zul
len worden. Daar zal dan 'nieuwe
natuur' kunnen ontstaan, die tege-
Met ingang van 1 september 1989
is Liesbeth Pons als Sociaal Eko-
nomisch Voorlichtster in dienst
getreden bij de ZLM. Zij is gebo
ren op een akkerbouwbedrijf op
't Eiland van Dordt en daar op
gegroeid. Na haar HAVO oplei
ding heeft zij met succes de
HBO-opleiding Toegepaste
Huishoud Wetenschappen
gevolgd.
Na haar inwerkperiode zal zij als
werkgebied Zuid-Beveland krij
gen. Tevens zal zij ondersteu
nend werk wat de voorlichting
betreft leveren aan de agrarische
kommissie van de Plattelands
vrouwen in Zeeland.
Zij is telefonisch te bereiken op
kantoor: 01100-21010.
Thuis: Geertesplein 4, Kloetinge,
telefoon: 01100-33242.
ir. D. de Zeeuw
moet zal komen aan de toenemende
behoefte aan rekreatie en land
schapsbeleving.
'Het is voor een wetenschappelijke
instelling onvoldoende', aldus De
Zeeuw, 'om signalen, bijvoorbeeld
over het gevaar van een toenemend
gebruik van chemische stoffen, af te
geven aan de samenleving en daarna
de handen in onschuld te wassen. De
wetenschap dient ook aan te geven
op welke wijze het vernieuwende
ethisch/maatschappelijk verant
woord ingevoerd kan worden'.
In dat verband noemde hij de aan
zetten in Wageningen tot een geïnte
greerde aanpak van maatschappelij
ke en technologische aspekten van
de biotechnologie als een goed
voorbeeld.
'De macht'
Kreativiteit en vernieuwing kunnen
volgens De Zeeuw heel gemakkelijk
gesmoord worden doordat 'de
macht' (bestuurders, geldgevers)
zich teveel met de wetenschap be
moeit. 'Vernieuwing vraagt om af
stand, allereerst van de geldgever'.
De belangrijkste geldgever, de mi
nister van landbouw en visserij, ver
toont volgens De Zeeuw, de toene
mende neiging om via oormerking
van de rijksmiddelen een meer dan
globale invloed uit te oefenen op de
besteding van de middelen van de
Landbouwuniversiteit. Daar komt
bij dat de strenge regeerakkoorden
van de laatste kabinetten de publieke
kontrole hebben verzwakt, waar
door de macht van de overheid is
vergroot.
De Zeeuw pleitte er andermaal voor
dat het ministerie meer afstand
houdt van de basis in Wageningen.
Volgens hem profiteert de overheid
op de duur het meest van de univer
sitaire kennis wanneer deze zoveel
mogelijk buiten de greep van de po
litieke korte-termijnbelangen tot
stand komt en wordt doorgegeven.
'Dan pas kan er kritisch vernieu
wend gewerkt worden in het belang
van een goed lange-termijn-beleid
voor landbouw, natuur en milieu'.
'Fonds voor vernieuwing'
'De macht van het geld moet onder
geschikt zijn aan vakbekwaamheid
en publieke zeggenschap', aldus De
Zeeuw, anders gaat de wetenschap
per 'op safe spelen'. Dat laatste ziet
hij ook teveel in de Landbouwuni
versiteit gebeuren en daarom pleitte
hij voor een 'fonds voor vernieu
wing'. Het zou op dit moment wel
eens de belangrijkste taak kunnen
zijn voor het kollege van bestuur en
de universiteitsraad zo'n fonds te
stichten om daarmee de ruimte te
kunnen scheppen die voor durf, im
provisatie en vernieuwing noodzake
lijk is.
'Eigenlijk pleit ik', aldus De Zeeuw
aan het eind van zijn rede, 'voor een
relativering van de pure rationaliteit
als sturend beginsel van ver
nieuwing'.
De kommissie-Oort had voorgesteld
de middelingsregeling in haar geheel
af te schaffen. Onder druk van met
name organisaties werkzaam voor
de landbouw was de regering even
wel van oordeel dat een middelings
regeling in vereenvoudigde vorm ge
handhaafd diende te blijven. Vooral
in de land- en tuinbouw en in het
midden- en kleinbedrijf speelt de
middelingsregeling een belangrijke
rol. Afschaffing zou voor de be
lastingplichtigen in die sektoren van
ons bedrijfsleven, i.v.m. sterke fluk-
tuerende inkomens, een onevenredig
zwaar nadeel opleveren.
Alleen al bij de Accountantsunie
ZLM wordt jaarlijks voor meerdere
miljoenen voor de kliënten aan mid-
delingsteruggaven ontvangen. Lan
delijk zijn de teruggaven een veel
voud hiervan! Het belang voor de
agrarische sektor is dus geleidelijk
zeer zeker aanwezig.
De nieuwe middelingsregeling zal op
een aantal belangrijke punten veran
deren t.o.v. de bestaande. Enkele
van deze wijzigingen wil ik, zonder
volledig te zijn, noemen:
- Het jaar waarin men 65 jaar wordt
mag niet worden meegemiddeld.
- De premieheffing wordt meege
middeld.
- Niet langer is vereist dat men winst
uit éénzelfde onderneming of in
komsten uit éénzelfde dienstbetrek
king geniet.
- Alle inkomsten worden gemid
deld, dus ook vermogensinkomsten,
en de bijzonder tarief baten.
- De herrekening geschiedt op basis
van de belastbare sommen.
- Het verschil in belasting moet ten
minste 1.200,zijn wil men voor
teruggaaf in aanmerking komen.
Overgangsregeling 1988-1990
Omdat de nieuwe regeling pas aan
vangt in 1990 en derhalve voor het
eerst betrekking heeft op de periode
1990-1992 was een overgangsrege
ling noodzakelijk. Deze overgangs
regeling heeft tot gevolg dat grote
voorzichtigheid is geboden bij de
keuze voor het middelingstijdvak
1986-1988.
Als gemiddeld is over de periode
1985-1987 kunnen de jaren 1988 en
1989 samen een tweejaarsmidde-
lingstijdvak vormen. De belasting-
Zoet gefluit van vogelaar Mansholt
Liberalisering is een typisch Ne
derlandse neiging, aldus Mans
holt aan het einde van een inter
view in het Agrarisch Dagblad
van 26 augustus. Tegenover libe
ralisering staat evenwel: socialis
tisch, autoritair, marxistisch,
dictatoriaal.
Nederland mag dus blij zijn met
zijn neiging tot liberalisering.
Het was en is daardoor beter in
staat zich te weren tegen de vrij
heid benemende maatregelen.
Aan het einde van het interview
komt dan nog het gebruikelijke
socialistische kommunistische
dédain ten opzichte van de
handel.
De zich in het interview als alwij-
ze presenterende Mansholt heeft
er waarschijnlijk geen weet van
dat Nederland voor de helft van
zijn inkomen afhankelijk is van
die handel. Meer dan eens is hem
verweten impotent te zijn om een
marktbeleid te ontwikkelen bij
alle regelingen. Het ontbreken
van een marktgericht beleid heeft
geleid tot overschotten die de be
lastingbetalers miljarden hebben
gekost.
De gehele wereld streeft naar het
afwerpen van het socialistische
juk. Zie naar de Sovjet-Unie, zie
naar Polen en China, maar
Mansholt blijft volharden in zijn
socialistische visie. Mansholt wil
naar de gemengde bedrijven te
rug, een verlangen dat meer bij
niet deskundige oudere lieden
voorkomt. Wat kipjes, wat var
kentjes en wat koetjes.
De opvolgers van Mansholt in de
Europese Kommissie hebben als
hun eerste taak ervaren het beleid
meer een marktgerichte achter
grond te geven. Dat was een zwa
re opgave, waartegen de gehele
nomenclatuur en de voordelen-
genieters zich verzetten. Thans
echter is vrijwel algemeen aan
vaard dat een beleid dat niet
marktgericht is, volkomen ireëel
is. Het zoete gefluit van de voge
laar Mansholt zal en kan daar
niets aan veranderen.
Leon van der Werf
Nunspeet
plichtige die wenst te middelen, c.q.
gemiddeld heeft, over de jaren
1986-1988 moet zich zeer goed reali
seren dat hij het jaar 1989 nimmer
meer in een middelingsverzoek zal
kunnen betrekken. Wanneer de be
lastingplichtige in de voorafgaande
jaren niet heeft gemiddeld en hij wil
het inkomen van het jaar 1989 toch
in de middeling betrekken, dan
wordt hij wederom gedwongen; de
enige mogelijkheid is middeling aan
te vragen over de periode 1987-1989.
Immers men mag uitsluitend midde
len over de jaren 1988-1989 als het
jaar 1987 reeds in een midde
lingstijdvak was betrokken.
Middeling serieus nemen
Middeling is een serieuze zaak die
niet te weinig aandacht kan krijgen.
Middeling wordt door de fiskale ad
viseurs dan ook bekeken in samen
hang met andere "aftrekposten" zo
als dotatie aan de fiskale oudedags-
reserve, zelfstandige beloning mee
werkende echtgenoot etc.
Daarnaast blijkt dikwijls dat door
verliesverrekening of het ontvangen
van navorderingsaanslagen etc. de
reeds ontvangen middelingsterugga-
ven uit een eerder tijdvak nog wijzi
gen ten voordele van de belasting
plichtige. Dit voordeel kan gemak
kelijk enkele duizenden guldens
belopen!
Omdat ieder middelingsverzoek
schriftelijk moet worden gedaan
binnen twaalf maanden, nadat de
aanslagen en dergelijke die betrek
king hebben op de middelingsperio
de onherroepelijk zijn vastgesteld en
b.v. bij het opleggen van een navor
deringsaanslag de termijn van 12
maanden vaak reeds is verstreken,
wordt de aanvraagtermijn voor mid
deling in die situatie verlengd met 2
maanden. De termijn begint te lopen
op het moment dat de navorderings
aanslag onherroepelijk vaststaat.
Twee maanden is echter een betrek
kelijk korte tijd!
Ook verliesverrekening vindt vaak
plaats jaren na afloop van het desbe
treffende middelingstijdvak. Daar
door wordt soms nagelaten een
nieuw middelingsverzoek bij de be
lastingdienst in te dienen, omdat
men onbekend is met alle fiskale ins
en outs.
U mag echter nimmer vergeten dat
ook de (nieuwe?) minister van finan
ciën blij is met onverwachte extraa
tjes. Hij blijf evenwel ook van me
ning datu geen dief hoeft te zijn van
uw eigen portemonnaie. U mag zelf
kiezen....
J.J.C. Zegers,
Accountantsunie ZLM bv
Bergen op Zoom
bestemmings
plannen
Vrijdag 8 september 1989
Halsteren
Met ingang van 1 september ligt ge
durende een maand op het gemeen
tekantoor, afd. algemene zaken,
voor een ieder ter inzage het ontwerp
bestemmingsplan Wegverbinding
Bergen op Zoom - Halsteren - Steen
bergen. Gedurende bovengenoemde
termijn kan een ieder schriftelijk be
zwaren indienen bij de gemeente
raad, postbus 8, 4660 AA Halsteren.
Bergen op Zoom
Met ingang van 1 september ligt op
de afdeling Ruimtelijke Ordening
het ontwerp van het bestem
mingsplan "Wegverbinding Bergen
op Zoom - Halsteren - Steenbergen"
ter inzage. Gedurende bovenge
noemde termijn kan iedereen tegen
dit ontwerp schriftelijk bezwaren in
dienen. Deze dienen gericht te zijn
aan de gemeenteraad, postbus 94,
4600 AB Bergen op Zoom.