ZLM eist van politiek steun bij aanpassing
Koningin op bezoek
Afzetverruiming akker
bouw erg belangrijk
zuidelijke landbouw maatschappij
Bestuur Landbouwschap
Steun
Brede doelstelling
Vorige week vrijdag bracht Hare Majesteit Koningin Beatrix een werkbezoek aan de Bevelanden. De vorstin bezocht on
der meer Kortgene, Borssele, Yersekeen Goes, en overal wachtte haar een warm onthaal. Kennismakingen met de direktie
van het Koninklijk Kweekbedrijf D.J. van der Have B. V te Kapelle, de direktie van het Proefstation voor de Fruitteelt
te Wilhelminadorp, de voorzitter van de drie Zeeuwse Landbouworganisaties de heer H.C. van der Maas en direktie en
voorzitter van de veiling CVZ te Kapelle maakten deel uit van het bezoek. Op de foto ziet u hoe de koningin samen
met Commissaris der Koningin de heer Boerden een partij graszaad inspecteert in het schoningsbedrijf van Van der Ha
ve. Ze krijgt daarbij uitleg van bedrijfsleider C. Leijdens. Geheel rechts ir. K.B. Geling, direkteur van Van der Have.
V RIJDAG 8 SEPTEMBER 1989
77e JAARGANG NO. 3987
land- en
tuinbouwblad
Het bestuur van het Landbouwschap heeft woensdag
veel waardering uitgesproken voor het rapport van de
werkgroep Sectorvisie Akkerbouw. Wel zijn er enkele
kanttekeningen gezet bij een deel van de inhoud. Het
bestuur gaf in overweging om een vervolgstudie in te stel
len naar mogelijkheden tot het verruimen van de afzet.
Zaken als agrificatie, andere teelten en het verhogen van
de toegevoegde waarde op het bedrijf moeten concreter
worden uitgewerkt.
De in het Landbouwschap samenwerkende organisaties
spraken zich in meerderheid uit voor een betere braakre
geling, zonder verplichting. Van andere lidstaten wordt
op dit terrein een grotere inzet verwacht. Het bestuur
vindt dat de akkerbouw via gericht sociaal beleid en in
komensbeleid door de moeilijke periode moet worden
heen geholpen. Wel waren er verschillen van inzicht over
de uitwerking hiervan.
Het voorstel van de werkgroep om inkomenscompensatie
te verlenen zonder inkomens- en vermogenstoets kreeg
kritiek van de woordvoerders van de beide voedings
bonden.
"De Nederlandse belastingbetaler zal daar terecht be
zwaar tegen maken", aldus de heer Ligtenberg van de
Voedingsbond FNV, die ook aandrong op een goede
beëindigingsregeling.
Om verbetering in de situatie van de akkerbouw te be
werkstelligen dringt de werkgroep aan op een groot aan
tal maatregelen op Europees, nationaal en
bedrijfsniveau. Het bestuur noemde de wens om de Eu
ropese stabilisatiemechanismen van tafel te krijgen poli
tiek moeilijk haalbaar. Er is ook huiver voor de gevolgen
van het vrijlaten van de produktie.
Het rapport zal de komende maanden in de verschillende
organisaties uitvoerig worden besproken en daarna voor
een definitieve standpuntbepaling opnieuw terugkomen
in het bestuur van het Landbouwschap.
In zijn openingswoord bij de vergadering van het
hoofdbestuur maandag 4 september jl. in het Land-
bouwhuis te Goes stelde de voorzitter, de heer H.C.
van der Maas, vast dat de landbouwpolitici in de afge
lopen verkiezingsweken weinig of geen nieuws heb
ben gebracht met betrekking tot de huidige
landbouwproblematiek en -politiek. Eensluidendheid
over landbouwpolitieke doelstellingen en oplossingen
was ver te zoeken! Over één zaak was men het echter
wél redelijk eens: Verruiming van de afzetmogelijkhe
den van bulkakkerbouwproduktie als grondstof voor
grootschalige industriële verwerking (en afzet) in de
non food sfeer moet vooralsnog (en op korte termijn)
als een illusie beschouwd worden. De technische mo
gelijkheden zijn er wel, doch de economische en poli
tieke wil ontbreken.
Het is vooral daarom, dat de Landbouwschapswerk
groep "Sectorvisie Akkerbouw" in haar "landbouwpo
litieke manifest" een overgangsperiode bepleit en
centraal stelt, aldus Van der Maas. Een overgangsperi
ode, waarin en waarbij de Nederlandse akkerbouwsec
tor tijd en adem gegund en gegeven wordt om zich aan
te passen, ook in die zin, dat voorkomen kan worden
dat het "zijn of niet zijn" van zowel mogelijke bedrijven
en boeren in de plantaardige produktie-sector te sterk
afhankelijk gesteld wordt van het al dan niet tot stand
komen van het non-food wonder.
Het is dan ook daarom, dat de ZLM-voorzitter binnen
die werkgroep sterk gepleit heeft voor daadwerkelijke
ondersteunde nationale maatregelen tijdens die over
gangsperiode (waarin het Brusselse prijsbeleid overi
gens als het ware bevroren zou moeten worden). De
heer Van der Maas legde nog eens helder uiteen wat hij
onder die steun verstaat. Nationale maatregelen met
het accent op directe economische ondersteuning van
de primaire sector. Dus geen "sociale" maar wel dege
lijk "economische" ondersteuning. Met het accent op
"direct", zodanig dat individuele ondernemers (in de
primaire sector) zélf de mogelijkheid krijgen zich (ieder
naar eigen keuze) structureel aan te kunnen passen.
Een breedwerkende investeringssteunregeling, lasten
verlichting én een tijdelijke inkomstencompensatie
middels een hectaretoeslag zonder inkomenstoets en
zonder vermogenstoets, zijn zijns inziens dan ook de
kernpunten van de politieke wensenlijst, om op korte
termijn de akkerbouwcrisis enigszins te kunnen over
bruggen.
Het is volgens Van der Maas in dit kader dan ook na
vrant om minister Braks in Middelburg te horen "ore
ren" over zijn sympathie met en voor de noodlijdende
akkerbouw. Hij verbindt daaraan dan de belofte om de
mogelijkheden van inkomenscompensatie serieus en
positief te overwegen. Echter dan wel mét vermo
genstoets en mét inkomenstoets!!
Dus alleen voor diegenen die toch morgen failliet
gaan....". De politiek, de samenleving en het parlement,
niet minister Braks zal, zo concludeerde de voorzitter,
echter in eerste (en laatste) instantie de geponeerde
wensen met ja of nee moeten beantwoorden. Al met
al wordt door de Landbouwschapswerkgroep 450
miljoen op jaarbasis gevraagd voor de Nederlandse ak
kerbouw. Tijdelijk en incidenteel niet structureel. Dat
lijkt veel; de verpleging echter vraagt 500 miljoen per
jaar (structureel) en 2 procent bij de ambtenarensala
rissen betekent 1 miljard per jaar structureel! "De poli
tiek moet keuzes maken. En wij dienen van die politiek
te eisen om die keuzes te maken." Volgens de heer Van
der Maas is de uitslag van de verkiezingen niet zo be
palend voor die keuzes. Het gaat hier niet zo zeer om
partij-ideologie en partijprogrammapunten, maar vooral
om de economische en maatschappelijke belangenaf
weging van een sector; dwars door de politieke fracties
heen. Vooral né de verkiezingen zal zijns inziens het
meeste werk (naar de politiek toe) moeten gebeuren.
Met name de akkerbouwsector heeft nu recht op een
duidelijk ja of nee.
De voorzitter stelde vervolgens vast dat de Land
bouwstructuurnota de komende maanden zijn politieke
bekrachtiging moet krijgen. Wat de hoofdlijn daarin be
treft, en daar is men het landelijk hartgrondig over
eens, zal de sector zich naar de overheid en politiek toe,
nog erg sterk moeten maken om te voorkomen dat niet
éénzijdig voor dogmatische oplossingen gekozen
wordt. Een brede doelstelling, gericht op het behoud
van een pluriforme (en concurrerende) landbouw,
gestoeld op de structuur van het gezinsbedrijf, zal
daarentegen veel meer centraal gesteld moeten wor
den. "Niet de bedrijfsoppervlakte is bepalend, doch de
bedrijfsgrootte-structuur (SBE's). Niet alleen extensief
en grondgebondenheid zijn zaligmakend, ook intensie
ve bedrijfsvoering in de Nederlandse vollegrondsplan-
tenteelt en in de Nederlandse veehouderij moet binnen
aangescherpte, doch redelijke milieugrenzen mogelijk
blijven. De voorzitter stelde vast dat wat de pachtlibe-
ralisatie uit de structuurnota betreft, de ZLM zich overi
gens in het landelijke verband jammer genoeg nog
steeds in de standpuntbepaling onderscheidt. "Wij blij
ven nadrukkelijk van mening dat principieel "morrelen"
aan de Pachtwet het grote gevaar inhoudt dat het kind
met het badwater weggegooid wordt; en dat het mid
del erger is dan de kwaal."
De argumenten in de structuurnota, zoals stopzetting
van de terugloop van het pachtareaal en verhoging van
de grondmobiliteit, zijn volgens Van der Maas politiek
opportunistische drogredenen. Voor beide problemen
zijn namelijk alternatieve en veel praktischer en directe
re maatregelen mogelijk dan pachtliberalisatie. Hij
noemde o.m. fiscale maatregelen, en een doelmatige
bedrijfsbeëindiging. De voorzitter besloot zijn
toespraak met het betuigen van zijn instemming met
het zoetwaterbesluit op Tholen en hij complimenteerde
de SEV met haar werkverslag.