Bekalken in nazomer en herfst
Rundveehouderij
nog steeds
topperop Flevohof
Kleine schatten van Schouwen-Duiveland9
In 's Heer Hendrikskinderen herleeft een oud ambacht
De Flevohof in Biddinghuizen
heeft, met al zijn groene attrac
ties, nog steeds dezelfde topper:
de veehouderij. Het bedrijf met
zijn hoofdzakelijk Fries-
Hollandse melk- en kalfkoeien is
een van de hoogst gewaardeerde
onderdelen.
Het is dan ook een heel bijzonde
re attractie in dit themapark.
Van heel dichtbij immers maakt
men er kennis met een modern
geoutilleerd en volledig in bedrijf
zijnde rundveehouderij. Hoezeer
het een 'echt' bedrijf is, spreekt
uit de produktiecijfers: de jaar-
produktie, gemeten over 313 da
gen, en uitgaande van een gemid
delde van 110 koeien, is 6100 kilo
melk per koe, met een vetpercen
tage van 4,20% en een eiwitge
halte van 3,32%.
Het publiek dat het bedrijf be
kijkt, hoeft dieren en personeel
niet te storen. De melkstal heeft
glazen wanden. De bezoeker kan
toch van dichtbij kijken naar het
melken. Dat is ook mogelijk bij
de kraamkamer. In die kraamstal
staat overigens ook een video
camera opgesteld, zodat de vee
houder in zijn woning de situatie
in de stal in de gaten kan blijven
houden. Ten behoeve van de be
zoekers is er boven de stal een
loopbrug gebouwd. Die maakt
het mogelijk een goéd overzicht
te krijgen van het geheel, terwijl
de dieren toch in een rustige en
hygiënische omgeving blijven.
De veehouder en zijn medewer
kers merken natuurlijk wel, dat
hun bedrijf toch even anders is
dan het gemiddelde veehouderij
bedrijf. Ze krijgen dagelijks veel
vragen te beantwoorden. Ze heb
ben daarbij gemerkt, dat veel kri
tische vragen en opmerkingen
voortkomen uit onwetendheid.
Met een deskundige uitleg kun
nen ze al heel wat misverstanden
uit de weg ruimen.
Nazomer en herfst zijn bij uitstek
geschikte perioden om een te lage
pH van de grond door middel van
een bekalking weer op het gewenste
peil te brengen. Vooral voor die per
celen, waarop in het komende jaar
gewassen zullen worden geteeld die
hoge eisen stellen aan de kalk-
toestand van de grond, is een bekal
king van het allergrootste belang.
Aan de hand van de analyses van het
grondonderzoek valt overduidelijk
te constateren waar tekorten aan
kalk voorkomen of dreigen.
Waarom tijdig bekalken?
Vrijwel alle kalkmeststoffen zijn
zeer moeilijk oplosbaar in water en
als zodanig langzaam werkend. In
de grond moet de gestrooide kalk-
meststof worden omgezet in een
oplosbare vorm door de inwerking
van het koolzuurhoudend bodem
water. Om een zo goed mogelijk ren
dement van de bekalking te bereiken
dient de kalkmeststof daarom vol
doende fijn en droog te zijn, regel
matig gestrooid te worden en inten
sief met de grond te worden ge
mengd. Wordt het najaar benut
voor het uitvoeren van een bekal
king, dan rest er voldoende tijd om
de pH van de grond tegen het aan
staande voorjaar op het gewenste
peil te krijgen. Bovendien vermijdt
men met een najaarsbekalking de
meestal drukke voorjaars(kalk)piek.
Bekalking van zand- en dalgronden
De fijne en droge koolzure kalk
meststoffen, al dan niet magnesium
houdend, zijn het meest geschikt
voor de zogenaamde lichtere gron
den. Een tijdige bekalking met ge
noemde meststoffen is vooral van
belang wanneer deze wordt uitge
voerd voorafgaand aan de teelt van
kalkminnende gewassen. Hieronder
vallen de suiker- en voederbieten,
mais en de granen gerst en tarwe,
maar ook de grove tuinbouwgewas-
sen. Naarmate meer van deze teelten
in het bouwplan worden opgeno
men, wordt een hoger pH-niveau
geadviseerd.
Bekalking van kleigrond
Voor het bereik en behoud van de zo
belangrijke kruimelstructuur voor
kleigronden is een hoge kalk-
toestand gewenst. Voör deze slib-
houdende gronden is schuimaarde
de meest aangewezen kalkmeststof.
Naast de zeer fijn verdeelde kalk be
vat dit nevenprodukt van de suiker
industrie nog enkele waardevolle
bestanddelen waaronder vijf tot tien
procent gemakkelijk aantastbare or
ganische stof.
Kalkverliezen
Door gewasopname en uitspoeling
uit de bodem heeft men jaarlijks te
maken met onontkoombare kalkver
liezen. Wanneer deze verliezen op
tijd worden gecompenseerd door een
regelmatige onderhoudsbekalking,
dan wordt op kleigronden een goede
structuur behouden en op de lichtere
gronden een optimaal groeimilieu in
de bodem gehandhaafd. Benut daar
waar nodig de nazomer/herfst voor
de uitvoering van de noodzakelijke
en renderende bekalking.
Zuivelbureau verspreidt
brochure over zure
zuivelprodukten
Hoe worden zure zuivelprodukten
gemaakt, wat is hun voedingswaarde
en welke effecten hebben zij op de
gezondheid? Die vragen komen aan
bod in een brochure van Het Neder
lands Zuivelbureau: "Het hoe en
waarom van zure zuivelprodukten".
De brochure wordt op aanvraag ver
spreid onder consumenten. De bro
chure is aan te vragen bij Het Neder
lands Zuivelbureau, postbus 30,
2280 AA Rijswijk, telefoon 070 -
953395.
In de openbare bibliotheek 'de
stolpe' te Zierikzee is van woens
dag 9 tot en met zaterdag 26 au
gustus a.s. de tentoonstelling
'Kleine schatten van Schouwen-
Duiveland' ingericht.
Deze tentoonstelling werd sa
mengesteld door de Vereniging
Stad en Lande van Schouwen-
Duiveland t.g.v. haar gouden ju
bileum.
De expositie betreft archeologi
sche voorwerpen en kleine monu
menten. De archeologische voor
werpen omvatten vondsten van
ca. 3000 v. Chr. tot en met de
Middeleeuwen, zoals vuurstenen,
pijlpunten, aardewerkpotten, af
komstig van Schouwen-
Duiveland. Ook de reconstructie
(op papier) van een in de Schelp-
hoek opgegraven Romeinse boer
derij is te zien. Kleine monumen
ten zijn sierende onderdelen van
gebouwen - gevelstenen, windva
nen, makelaars, bovenlichten,
poorten - of vrijstaande voorwer
pen zoals hekken, palen, pompen
e.d. Enkele van deze voorwerpen
worden tentoongesteld. Voorts
geven veertig foto's een geva
rieerd beeld van bewaard geble
ven kleine monumenten, die da
teren van voor de watersnood
ramp in 1953. De tentoonstelling
is te bezichtigen tijdens de ope
ningsuren van de bibliotheek.
Bovenlicht met vredesduif op hoorn
des overvloeds, Nieuwe Bo-
gerdstraat.
Vrijdag 11 augustus 1989 13
De toenemende belangstelling
voor het aangespannen rijden
heeft weer vraag doen ontstaan
naar nieuwe rijtuigen. En zo zien
we dat er in binnen- en buiten
land weer wagenmakers komen.
Na een wat aarzelend begin,
waarbij het eerst ging om de
restauratie van oude rijtuigen, is
het nu volop mogelijk weer nieu
we rijtuigen te kopen. De samen
gestelde menwedstrijden hebben
hiertoe ook een belangrijke stoot
gegeven. Er ontstond immers
vraag naar nieuwe solide mara
thonwagens, die tegen een stoot
je kunnen. In het laatste nummer
van "Mensport", een periodiek
voor de liefhebbers van het aan
gespannen rijden (nummer 2 van
de 5e jaargang) stonden liefst 10
advertenties van rijtuigbouwers -
8 Nederlandse en 2 Duitse. En
dan ontbraken er ook nog enkele
bekende Nederlandse wagenma
kers, terwijl er ook nog enige
bouwers zijn die geen reclame
maken.
Zo telt ons land al weer meer dan
10 rijtuigbouwers, waar men een
rijtuig kan bestellen. Een aantal
van hen neemt ook al aan inter
nationale paardenvakbeurzen
deel. Zij hebben hun afzetmarkt
al weten uit te breiden naar
Duitsland, België en Frankrijk.
En het zou me niets verwonderen
als daar binnenkort Engeland
aan toegevoegd kan worden.
Want wie schetst mijn verbazing
toen ik onlangs bij rijtuigstof
feerder D.J. Brouwer in 's Heer
Hendrikskinderen bij Goes een
spiksplinter nieuwe mailcoach
zag staan. Deze koets is gebouwd
naar ontwerp van de Engelse
bouwtekeningen van een post
koets uit 1850 door wagenmaker
Neeleman uit Zevenhuizen (NH).
Smederij Berndsen uit Nieuwer-
kerk a.d. IJssel zorgde voor het
ijzerwerk en rijtuigschilder Van
Ginkel uit Kapel Avezaath teken
de voor het prachtige lakwerk.
Brouwer heeft er de laatste hand
aangelegd wat stoffering en leer
werk betreft. De postkoets is ge
maakt in opdracht van de heer
M. van Buuren in Maasland. Er
zijn wel enige eigentijdse verbete
ringen aangebracht, zoals kogel
lagers en schijfremmen, zodat de
koets heel licht loopt en bedrijfs-
zeker is. Overigens is het geheel
authentiek in handwerk ver
vaardigd.
Inmiddels is al een tweede post
koets in bestelling; een ontwikke
ling die we 25 jaar geleden niet
voor mogelijk hadden gehouden.
Hoe is Brouwer ertoe gekomen
dit ambacht te kiezen?
Dat is, zo zegt hij, heel geleide
lijk ontstaan. Reeds jaren heeft
hij paarden. De belangstelling
hiervoor heeft hij van huis uit
meegekregen. Aangespannen rij
den is zijn hobby. Zo'n 25 jaar
geleden waren er practisch geen
rijtuigen meer, die zonder een
grondige opknapbeurt gebruikt
konden worden dus restaureerde
hij een oud rijtuig voor zichzelf.
Hij heeft er de liefhebberij voor
en beschikt via zijn beroep ook
over de nodige kennis van stoffe
ren. Hij wil de rijtuigen in zo ori
gineel mogelijke staat terug bren
gen. Daarover vindt regelmatig
overleg plaats met het Nationaal
Rijtuigenmuseum in Leek. Van
het een kwam het ander. Kennis
sen, die zijn resultaat zagen vroe
gen hem ook hun rijtuig op te
knappen. Dat ging eerst op
vriendschappelijke basis in de
vrije tijd. Maar toen de belang
stelling bleef groeien, besloot hij
een paar jaar geleden half voor
zichzelf te gaan werken. Maar
het aantal opdrachten nam zo
toe, dat hij spoedig besloot ge
heel zelfstandig te gaan werken.
Hij bouwde een nieuw koetshuis
annex werkplaats, waar hij nu
met een zoon, die de opleiding op
de stoffeerdersschool volgt, vol
op werk heeft. Niet alleen aan
rijtuigen, maar soms ook aan
oude auto's, terwijl het stofferen
aan antieke meubelen ook nog
het nodige werk verschaft. Al
met al een interessante ontwikke
ling die het nodige respect af
dwingt voor de ondernemers
geest die er uit spreekt.
Sanders
Demailcoach van Nederlands fabrikaat anno 1988/89. Vader en zoon Brou
wer leggen er de laatste hand aan.
Vader en zoon Brouwer in de werkplaats.