KIMLC
kommentaar
over geld
en goed
Overdrachtsbelasting en
bedrijfsovername
ingezonden
Graan, melk, schapen
Voorkomen is beter dan genezen, ook bij het
naderen van uw 65e jaar als u pachter bent
Beste Boeren en
Boerinnen
m
Wanneer een pachtcontract niet
wordt opgezegd, minimaal 1 jaar
voor en maximaal 3 jaar voor het
einde van de pachtovereenkomst
dan wordt de pachtovereenkomst
van rechtswege met 6 jaar verlengd.
In bijzondere gevallen geldt een op
zegtermijn van 6 maanden.
Een pachtopzegging heeft in de
meeste gevallen alleen resultaat als
de verpachter het land zelf dringend
nodig heeft. Sinds 1984 echter ook
als de pachter gedurende de nieuwe
pachttermijn 65 jaar wordt. Stel
iemand heeft een pachtcontract dat
loopt tot 1992. Hij wordt in 1994 65
jaar, voor de afloop van de pachtter
mijn. Dan is, indien de eige
naar/verpachter dit wil en op tijd de
pacht opzegt, de pacht aan het einde
van de lopende termijn 1992 beëin
digd. De pachter moet dus altijd ver
lenging vragen tot het jaar dat hij 65
wordt.
Wat te doen als er een opvolger is?
Regel op tijd wanneer de leeftijd van
65 jaar in zicht komt de opvolging.
Doe dat in goed overleg met de eige
naar. Vraag op tijd of de
zoon/dochter medepachter(ster) kan
worden of vraag op tijd of uw
zoon/dochter in uw plaats als pach
ter gesteld kan worden. Indien de
verpachter niet mee wil werken kunt
u in een verzoek aan de Pachtkamer
met inschakeling van de pachtrech-
ter medepacht of in de plaatsstelling
vragen.
Wat is op tijd?
Laten we eens aannemen dat de ver
pachter één jaar plus een week voor
het einde van de lopende pachtover
eenkomst een aangetekende brief
aan de pachter schrijft en hem de
pacht opzegt. Dit kan ook bij deur-
waardersexploit. Vader die de pacht
op zijn naam heeft wordt in de nieu
we pachtperiode 65 jaar. Zijn opvol
ger is 26 jaar. Is in bezit van een
MAS diploma en werkt meerdere ja
ren op het bedrijf mee. De pachter
moet nu proberen pachtverlenging te
vragen en proberen de opzegging on
gedaan te maken en tegelijk in de
plaatsstelling vragen voor zijn zoon.
Dit dient te gebeuren 1 maand nadat
de pacht is opgezegd. Alleen als de
opvolger onvoldoende waarborgen
kan bieden voor een behoorlijke be
drijfsvoering zal de Pachtkamer het
verzoek tot in de plaatsstelling af
wijzen.
Wat kan gebeuren!
Stel de verpachter wil de opvolger
niet. Hij biedt verweer bij de Pacht
kamer. Hij verliest het en de pacht
kamer stelt de zoon van de pachter
in de plaats en verlengt de overeen
komst. De eigenaar/verpachter gaat
in hoger beroep bij de Pachtkamer
van het Gerechtshof in Arnhem. De
ze procedure kan best langer dan 1
jaar en 1 week duren. De lopende
pachtovereenkomst kan zijn afgelo
pen voor de Pachtkamer van het Ge
rechtshof definitief over de verlen
ging en de in de plaatsstelling heeft
beslist.
Formeel is de pachter dan geen
pachter meer en heeft ook geen recht
meer op het afdwingen van de op
volging via de rechter. De juristen
spreken over het juridisch mini
mum. Er is jurisprudentie die op dit
juridisch minimum duidt. Als niet-
jurist zou jp verwachten dat het
Pachthof zou uitgaan van het door
lopen van de pachtovereenkomst tot
en met de definitieve uitspraak. Dit
schijnt niet altijd zo te zijn.
Advies
Indien u de 65 jaar nadert en u bent
pachter en u hebt een opvolger(ster)
neem dan op tijd maatregelen en
vraag indien u dit nodig vraag advies
aan uw SE V-er.
Voorkomen is beter dan genezen er
varen wij te vaak.
J. Markusse
Overdrachtsbelasting is in Neder
land verschuldigd bij de aankoop
van grond en gebouwen en de zake
lijke rechten daarop. De belasting
bedraagt 6% van de overgedragen
waarde en is verschuldigd door de
koper.
In landbouw kringen zou deze be
lasting van ingrijpende betekenis
zijn als niet een aantal vrijstellings
bepalingen in de wet was opgeno
men. De bekendste hiervan zijn de
vrijstelling op aankoop van naburige
grond en die bij de overdracht van
het ouderlijk bedrijf aan de kinde
ren. Als daarbij voldaan wordt aan
de voorwaarden behoeft bij de
eigendomsovergang van het ouder
lijk bedrijf geen overdrachtsbe
lasting betaald te worden. Enkele
van de voorwaarden daarbij zijn dat
de overgedragen onroerende goede
ren moeten behoren tot de onderne
ming van de ouder, terwijl deze goe
deren dienstbaar moeten zijn aan de
ze onderneming. Ook moeten de
kinderen de onderneming van de
ouder, voor wat betreft de bedrijfs
voering, in haar geheel voortzetten.
Het feit dat de grond en gebouwen
dienstbaar moeten zijn aan de on
derneming betekent in de praktijk
dat de overgedragen woning behoren
de bij het bedrijf niet onder de
vrijstelling valt. Over de waarde van
dit goed is derhalve wel overdrachts
belasting verschuldigd. Als waarde
moet daarbij in acht worden geno
men de vrije waarde die het pand on
der gunstige omstandigheden kan
opbrengen. Tenzij sprake is van
waarde drukkende faktoren.
Deze faktoren gaan een rol spelen
als ten tijde van de overdracht de
woning bewoond is en het niet aan
nemelijk is dat de woning op korte
termijn vrij beschikbaar komt. Als
dan kan de waarde worden gesteld
op de waarde in bewoonde staat,
zijnde veelal 60% van de waarde
vrij. Wanneer ten tijde van de over
dracht het gezin van de bedrijfsop-
volger reeds in dit pand woonde
mocht ervan worden uitgegaan dat
dit een waarde drukkende faktor
was.
Aldus werd er indien mogelijk
vroegtijdig van woning gewisseld
hetgeen tot enige besparing in de
heffing van overdrachtsbelasting
aanleiding gaf. In een recent arrest
van de Hoge Raad echter blijkt dat
alleen het wonen in het huis door de
bedrijfsopvolger geen recht geeft op
het waarde drukkende effekt. Ook
indien het wonen mede op grond van
de bepalingen van de venootschaps-
overeenkomst geschiedt is geen re
den tot waardedaling. Voor dit laat
ste is vereist dat de bedrijfsopvolger
het huis bewoont op grond van een
formeel huurrecht danwel een zake
lijk genotsrecht. Alleen in die geval
len mag worden uitgegaan van de
waarde van het huis in bewoonde
staat. Het betekent dat er tussen
ouders en kinderen meer geregeld
moet worden dan een mondeling
'huurrecht' van de woning.
Ook de overdracht van de woning
door de ouders onder het beding het
huis nog te mogen bewonen levert
geen waardedrukkend element op.
Daarvoor is vereist dat het persoon
lijk woonrecht met een kettingbe-
ding wordt opgenomen, terwijl an
derzijds de volle eigendom niet is be
zwaard met een zakelijk recht of een
beschermd huurrecht.
Wilt u tot besparing van de over
drachtsbelasting komen dan moet u
vooraf zorgen voor meer zakelijke
afspraken en schriftelijke vastleg
ging daarvan. Deze jurisprudentie
leert ons weer eens dat gezorgd moet
worden voor meer puntjes op de be
kende i indien niet teveel belasting
betaald wil worden.
B. Veerbeek
Ook last van de smog?
Gelooft u niet in de vele mede
delingen en vindt u dat het schro
melijk overdreven wordt? Is het
u opgevallen dat veel mensen ver
schrikkelijk moe zijn? Dat veel
mensen klagen over benen en ar
men die niet mee willen?
Komt dit door de warmte? Deels
zal dit wel kloppen, maar hoe
moesten mensen dan vroeger het
vaak zware werk verrichten?
Ook toen waren er vele warme
perioden. Op het land werd toen
door de landarbeiders(sters) me
nig uur doorgebracht om het vele
handwerk op tijd klaar te krij
gen. Hoe erg de smog is kan ik
niet beoordelen, maar dat we er
rekening mee moeten houden,
staat als een paal boven water.
Onlangs, 11 juli, heeft het Land
bouwschap gevraagd of diverse
landbouwaktiviteiten toch mo
gen worden uitgevoerd ondanks
de regels die opgesteld worden.
In dit kader lijkt het mij zinvol
om ons alvast positief op te
stellen.
Is het niet mogelijk dat we op
warme dagen en zeker op dagen
dat de voor-waarschuwingsfase
is afgekondigd een aantal regels aan
te houden.
1. geen afvalhopen, graszaad-
land e.d. te verbranden
2. niet te gieren (zonder in
werken)
3. op te letten met welke midde
len we spuiten
U zegt nu misschien, dit is niet
mogelijk, maar met een beetje
positief denken en doen komen
we misschien veel verder, dan
met regelgeving die ons straks tot
allerlei zaken verplicht.
Bijvoorbaar hartelijk dank,
Mary-Jose Adriaenssens
Zierikzee
Leo van Gastel
Zierikzee
Hoewel alle EG-landbouwminis-
ters de graanoogst lager inschat
ten dan 160 miljoen ton wil land
bouwcommissaris R. MacSharry
niets weten van het niet-innen
van de drie procent extra mede
verantwoordelijkheidsheffing.
Dit bleek tijdens de vergadering
van de EG-landbouwministers
op 24 en 25 juli.
Pas bij een nieuwe bespreking in
september wordt de hoogte van
de graanopbrengst vastgesteld.
De schatting van de graanop
brengst door de Europese Com
missie blijft een politieke zaak,
want het is nu wel zeer duidelijk
dat de werkelijke opbrengsten
door de droogte lager zullen zijn
dan 160 miljoen ton. De Europe
se Commissie acht de administra
tiekosten, die gemoeid zijn met
het nu innen en het later weer te
rug betalen van de medeverant
woordelijkheidsheffing en het
rente verlies voor de boer blijk
baar niet van belang.
Nationale akkerbouwmaat-
regelen
Minister Braks is ook voorstan
der van het niet-innen van de me
deverantwoordelijksheffing. Zo
vlak voor de verkiezingen was
deze maatregel hem wel goed uit
gekomen. Hij zou in dit kader
nationaal echter nog iets kunnen
doen aan de akkerbouwwensen,
die bij hem op tafel liggen. Wen
sen die al lang bij de minister be
kend zijn en waarover Braks
voor zes september duidelijkheid
kan geven:
- directe inkomstenmaatregelen
ter compensatie van het niet uit
voeren van de begeleidende
maatregelen bij de overgang naar
het 'meer marktgerichte beleid';
- snelle invoering van een natio
naal completaire subsidieregeling
voor milieu, kwaliteit en arbeids
omstandigheden gericht op de
verbetering van de structuur;
- een algemene subsidieregeling
op investeringen;
- een doelmatige regeling voor
bedrijven die tijdelijk in ernstige
financiële moeilijkheden verke
ren effectief te helpen;
- een bedrijfsbeëindigingsregeling
die gericht is op be drijfsvergro-
ting van de overblijvende ak
kerbouw,
- en duidelijkheid over de braak
regeling.
Eind maart heeft het KNLC deze
wensen voor de korte termijn
duidelijk naar voren gebracht.
Minister Braks deed op onderde
len wel toezeggingen, maar defi
nitieve regelingen zijn er nog
steeds niet. Een voorbeeld hier
van is de braakregeling. De ver
hoging van de premie van 600
naar 700 ECU (ongeveer
f 1850,heeft nog steeds niet
plaatsgevonden. De ministerraad
besprak in Brussel vorige week
een rapport over het set-aside po-
gramma van de EG. De conclusie
is duidelijk: het programma
heeft te weinig resultaat opgele
verd door de te lage vergoedin
gen, het te laat vaststellen van de
regels en de onduidelijke regelge
ving. De landbouwministers kon
den het begin vorige week echter
niet eens worden over een grotere
EG-bijdrage in de financiering
van de braakregeling en de hoog
te van de premies. Nu in grote
delen van de EG de oogst binnen
is, driegt de Europese set-aside
regeling voor het seizoen 1989/90
weer een flop te worden. De EG-
ministers verwachten blijkbaar
ook volgend jaar weer een droge
zomer, zodat op een natuurlijke
manier de 160 miljoen ton graan
niet wordt gehaald.
Melk
Het lijkt erop dat de melkvee
houders nog dit melkprijsjaar er
één procent quotum bijkrijgen.
Deze uitbreiding komt uit de tij
delijk geschorste hoeveelheid van
vijf en een half procent, waar
voor de melkveehouders een ver
goeding krijgen. De vergoeding
voor de overblijvende schorsin
gen van vier en half procent gaat
zodanig omhoog dat het totale
bedrag gelijk blijft.
De Europese Commissie stelt
echter voor om de vergoeding
niet te betalen als het individuele
quotum, al is het maar met één
kilo, wordt overschreden. Meer
dan een landbouwminister maak
te hier terecht bezwaar tegen,
maar het voorstel is nog niet van
de baan. In september praten de
EG-landbouwministers er verder
over. Hopelijk op een wat meer
realistische manier zodat er een
redelijk verband komt tussen de
mate van quotumoverschrijding
en afbouw van de vergoeding van
de tijdelijke schorsing. Tevens
zal er volgens mij rekening moe
ten worden gehouden met de toe
passing van het fabrieksquotum-
systeem.
Positief vind ik, dat de EG-
landen bij de uitvoering van de
uitbreiding van het quotum met
één procent een zekere vrijheid
krijgen. Van alle EG-landen
heeft ons land de hoogste algeme
ne korting (6,5%) voor pro
bleemgevallen toegepast. Ook de
5,5 procent tijdelijke schorsing is
ten koste gegaan van alle bedrij
ven. Het is daarom redelijk dat
het teruggeven van de ongeveer
een procent quotum weer terecht
komt bij alle bedrijven.
Schapen
Voor schapen is er nog steeds
geen gemeenschappelijke markt.
De EG is in verschillende regio 's
opgedeeld en er wordt gewerkt
met verschillende soorten pre
mies. De kosten van het beleid
zijn de laatste jaren fors gestegen
en bedragen nu op jaarbasis 1,5
miljard ECU. De landbouwmi
nisters hebben met meerderheid
van stemmen besloten het beleid
geleidelijk te veranderen. Het is
de bedoeling dat er na 31 decem
ber 1992 geen nationale en regio
nale uitzonderingen meer zijn.
De oplossing van de bestaande
verschillen tussen 'noord' en
'zuid' Europa heeft men gevon
den door een onderscheid te ma
ken tussen melk- en vleesscha
pen. De lammeren van eerstge
noemde categorie zijn lichter en
zijn daarom minder waard. Het
is te hopen dat een particulier
opslagsysteem, dat in werking
treedt als de prijs onder bepaalde
niveaus daalt en de toepassing
van de stabilisatoren de kosten
van dit EG-beleid in de hand
kunnen houden.
Dam Jaarsma
plv. alg. secretaris
bestemmings
plannen
Etten-Leur
Het raadsbesluit betreffende een
bestemmingsplan dat wordt voorbe
reid voor gebiedsdelen van het
bestemmingsplan Buitengebied, dat
op 2 december 1985 door de raad is
vastgesteld en waaraan Gedeputeer
de Staten van Noord-Brabant hun
goedkeuring aan hebben onthouden
ligt vanaf 31 juli 1989 ter inzage op
buro Ruimtelijke Ordening van het
gemeentehuis aan de Roosendaalse-
weg 4 te Etten-Leur.
Vrijdag 4 augustus 1989
3