To be or
not to be
ZUID
SHOW
zegge en schrijve
Volker Stevin en Landbouw
universiteit in grootschalige
mestverwerking
zuidelijke landbouw maatschappij
Landbouwstructuurnota
Brabanthallen
's - Hertogenbosch
VRIJDAG 30 JUNI
CU
Het Landbouwschap wil op korte termijn laten onder
zoeken of een door Volker Stevin en de landbouwuniver
siteit Wageningen ontwikkelde methode van grootschali
ge mestverwerking voor de boer betere perspectieven
biedt dan de tot nu toe beoogde methoden. Dat is maan
dagavond besloten tijdens een werkbezoek van het dage
lijks bestuur van het Landbouwschap aan de Wagening-
se instelling.
Het Wageningse systeem onderscheidt zich doordat uit
de mest nieuwe, commercieel aantrekkelijke produkten
worden gemaakt. In de bestaande of elders geplande
mestverwerkingsinstallaties wordt de mest alleen van wa
ter ontdaan en omgezet in korrels. Op basis van het in
Wageningen ontwikkelde systeem zal in Dordrecht een
mestverwerkingsfabriek voor 500.000 ton per jaar wor
den gebouwd. De Landbouwuniversiteit heeft over het
gebruik van zijn patenten inmiddels een overeenkomst
met Volker Stevin gesloten. In de fabriek wordt de mest
omgezet in warmte, elektriciteit en eiwitten voor mense
lijke en dierlijke consumptie. Volgens mededelingen van
de Landbouwuniversiteit is het proces zo rendabel dat de
aanbieder van de mest alleen de transportkosten voor
zijn rekening moet nemen.
Voor de exploitatie van andere grootschalige mestver
werkingssystemen is een bijdrage van de overheid of van
de boer noodzakelijk.
Het dagelijks bestuur van het Landbouwschap heeft zich
in Wageningen verder laten informeren over de moge
lijkheden om de arbeidsomstandigheden in de land- en
tuinbouw te verbeteren. Aan de orde kwam ook de vraag
wat er op boerderij-niveau kan worden gedaan om de
mestproblematiek te verminderen. Er tekenen zich on
dermeer betaalbare mogelijkheden af voor ammoniak-
verwijdering.
Hooiweer
m
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 23 JUNI 1989
77e JAARGANG NO. 3978
Het warme, droge weer van de laatste weken is ideaal voor de winning van voordroogkuil, terwijl het ook
aanleiding is dat er op wat grotere schaal gehooid wordt en wat minder ingekuild. De tweede snede blijft
wat hoeveelheid betreft beperkt en moet het vooral hebben van de kwaliteit. Op de foto: de familie Jasperse
uit Middelburg bezig met het hooi laden. Het hooi is afkomstig van wegbermen, die Cees Jasperse al vele
jaren huurt van het wegschap Walcheren.
Het ziet er naar uit dat er volgend jaar een nieuwe re
geling komt voor de gelegenheidsarbeid. Zoals bekend
is de huidige regeling voor de praktijk van land- en tuin
bouw praktisch onwerkbaar geworden doordat er door
het ASF de laatste jaren meer en meer een engere uit
leg wordt gegeven aan de criteria waaraan de gelegen
heidsarbeid moet voldoen. Tijdens bezoeken van poli
tieke Tweede Kamer-delegaties (VVD en CDA) aan de
ZLM stond de gelegenheidsarbeid steeds hoog op de
//MR
agenda. Daarnaast hebben wij via het KNLC sterk aan
gedrongen op een werkbare regeling. Of die er nu
komt via de zgn. kruimelvariant d.w.z. dat een bepaald
bedrag is vrijgesteld van verzekeringsplicht is nog twij
felachtig (zie berichtgeving elders in dit blad). Daarom
moet ook nog niet te vroeg worden gejuicht. De nieu
we regeling moet nog wettelijk geregeld worden en
bovendien zijn er nog wel een aantal kritische kantte
keningen bij te maken. Zo vind ik het niet-
verzekeringsplichtige bedrag van f 900,— aan de veel
te lage kant. Het landbouwbedrijfsleven zat op
f 1.450,— waarbij moet worden aangetekend dat dit
al een compromis was. Via het KNLC hebben wij dan
ook gevraagd om voor een hoger bedrag te pleiten. Let
wel: het gaat om een maximaal bedrag van f 900,—
d.w.z. als er in enig jaar meer wordt verdiend dan valt
de totale loonsom (dus inclusief de f 900, onder
de verzekeringsplicht. Het is dus geen forfaitaire
vrijstelling. Om van een boel soesa af te zijn zou een
algemene forfaitaire vrijstelling wel zo praktisch wer
ken. Ook de genoemde perioden waarbinnen het werk
moet vallen kunnen problemen geven. Voor de fruit
teelt zullen hier sowieso uitzonderingen voor moeten
Worden gemaakt (dunnen en oogsten). Mijn voorstel is
dan ook om gelegenheidsarbeid te koppelen aan een
vast (forfaitair) bedrag per jaar van liefst f 1450,— en
dit niet aan perioden te binden. Dat zou een soepele re
geling opleveren waarmee de praktijk uit de voeten
kan en controles beperkt kunnen worden. Voor de
land- en tuinbouw is een goed functionerende regeling
voor gelegenheidsarbeid onmisbaar en voor een aantal
teelten zelfs een kwestie van to be or not to be. Voor
de uiteindelijke beslissing mag dat zwaar wegen.
Ook een zaak van "zijn of niet zijn" is de uitwerking
van de onlangs gepubliceerde landbouwstructuurnota.
In ZLM-verband hebben we aan deze structuurnota en
het natuurbeleidsplan afgelopen maandag een speciale
studiebijeenkomst gewijd, (zie elders in dit blad). Met
name de haalbaarheid en de betaalbaarheid van een en
ander in de praktijk stonden daarbij ter discussie. De
wil om zo milieu-vriendelijk mogelijk op de bedrijven te
werken is wel degelijk aanwezig maar het moet wel
kunnen. De overheid kan niet nu - na jaren van produk-
tiestimulering - de land- en tuinbouw met de brokken
laten zitten. De overheid is ten minste medeverant
woordelijk en zal dat waar moeten maken door meer
financiële armslag te geven aan de praktijk. Dit klemt
te meer omdat boeren en tuinders vanwege economi
sche wetmatigheden de extra kosten voor milieu niet
door kunnen berekenen aan de consument. Dat moet
dus wel via de algemene middelen lopen. Zo niet dan
zullen de doelstellingen moeten worden bijgesteld.
Wat de doelstellingen betreft: deze zullen afhankelijk
gesteld moeten worden van haalbaarheidsonderzoe
ken. Aan onderzoek zal derhalve de eerste prioriteit
moeten worden gegeven. In dit verband werd naast
onderzoek naar o.a. agrificatie ook genoemd onder
zoek naar verbetering van de rendementen in de be
drijfsvoering om dan daaruit de noodzakelijke milieu
maatregelen (mede) te financieren. Dat leek mij een
erg gezonde gedachte, recht vanuit het nuchtere boe
renverstand. Onoverkomelijk moeite heeft de ZLM met
heffingen op kunstmest en dergelijke. Dat vindt men
nu echt het paard achter de wagen spannen. Dat de
vervuiler betaalt is in principe oké maar dat de betaler
dan ook maar raak mag vervuilen is natuurlijk uit den
boze. Ik snap dan ook werkelijk niet hoe ze er op het
ministerie op konden komen. Hoewel: boze tongen be
weren dat daar wel een opportunistische reden voor is.
Vooralsnog hou ik mij maar vast aan eerdere politieke
uitspraken dat de heffing op kunstmest (en ook ge
wasbeschermingsmiddelen?) van tafel is.
Oggel
Elitekeuring
Dochtergroepen ZUID
Etazon-veiling
9(5) (o"\