KNLC kommentaar ov^r geld en goed Het CDA en de akkerbouw De motorrijtuigenbelasting iit Notalawine Onder kamperen bij de boer wordt verstaan: 'Het plaatsen van kam peermiddelen, zoals tenten, tentwa gens, kampeerwagens en tourkara- vans op een erf dat onmiddellijk aansluit bij de bebouwing van een agrarisch bedrijf'. Deze kampeer- vorm is ontstaan doordat: - de agrariër de burger kennis wilden laten maken met de aktiviteiten op en rond de boerderij - het bestaande verblijfrekreatieve aanbod niet voldoende aansloot bij de vraag van de rekreant - boeren een mogelijkheid zagen hun inkomen te vergroten, en - er een tekort aan kampeerplaatsen was. De relatie tussen rekreatie en land bouw is opgebouwd in de laatste 20 jaar. De rekreatie heeft de landbouw nodig als aanbieder van ruimte om te vertoeven. De landbouw kan de rekreatie benutten als bron van in komsten maar ook op andere wijze. Kamperen bij de boer is een maat schappelijk gegeven. Het is een toe ristisch produkt waar vraag naar is. Het levert geen konkurrentie ten op- opzichte van grote kampeerbedrij ven. Het is geen omvangrijk verschijnsel in Nederland. Het gaat om slechts 1% ten opzichte van het regulier kamperen. Naast het kamperen kan de boer de partikulier overnachtin gen met ontbijt op de boerderij aan bieden. Kamperen bij de boer is nu nog gere geld in de Kampeerwet. Deze wet wordt vervangen door de wet op de Openluchtrekreatie. Daarin wordt naar verwachting voorgesteld gedu rende het gehele seizoen maksimaal 10 kampeermiddelen toe te staan. De gemeente en de provincie zijn echter gerechtigd het maksimum te reduceren of het helemaal te ver bieden. Het is uit een oogpunt van Hinder wet en bestemmingsplan van zeer groot belang dat het kamperen bij de boer een agrarische aktiviteit blijft. De zuiver agrarische bedrijven moe ten zich kunnen blijven ontwikkelen op een wijze zoals dat voor hun voortbestaan nodig is en dit zou wel eens moeilijker kunnen worden wan neer een rekreatieve bestemming aan het kamperen bij de boer wordt ge geven. Dit laatste mag dus in geen geval. Het kamperen bij de boer biedt perspektieven mits het bedrijf daar voor gunstig is gelegen. Verder moet het gehele gezin er achter staan en bereid zijn een stuk privacy prijs te geven. De eisen voor de volksge zondheid dienen te worden nage leefd. Een goed gastheerschap en gastvrijheid zijn van groot belang om de rust en de ruimte die wordt geboden optimaal uit te buiten. Promotie 'Lever kwaliteit, kijk welk produkt je levert. Promoot de agrarische sek- tor. Zorg voor de veiligheid van de kampeerders maar zeker ook voor die van de kinderen. Denk ekstra om het milieu, gewasbescherming, mest en geluidshinder op en rond uw bedrijf'. Wellicht kan door sommigen in gespeeld worden op de vraag van de toerist. Te denken valt o.m. aan fiet- senverhuur, rondritten met de huif kar, verhuur van rijpaarden, foto's maken op een Belgisch trekpaard in klederdracht. Op een aantal bedrij ven liggen er zeker nog mogelijkhe den om met betrekkelijk geringe in vesteringen in te spelen op de ont wikkelingen in de rekreatieve sfeer om aldus het inkomen te vergroten. J. Markusse ingezonden Als akkerbouwer was ik deze week aanwezig bij een verkiezingsavond van het CDA. De avond werd ge opend door de voorzitter die reuze blij was met de grote opkomst (naar later bleek was de zaal voor de helft gevuld met boze akkerbouwers). Daarna kwam de heer De Vries aan het woord, uit noodzaak moest deze ook nog wat over de landbouw ver tellen. Het ene was nog beter dan het andere. Het was een lofzang op het beleid van Braks. We zouden hem bijzonder dankbaar moeten zijn. Hij liet tevens blijken dat hij geen snars Onder de vele belastingen welke in de voor ons liggende eeuwen zijn 'uitgevonden' behoort ook de mo torrijtuigenbelasting, die ook vaak de wegenbelasting genoemd wordt. Tot 1975 was het rijden met een mo torrijtuig op de openbare weg een feit dat leidde tot het verschuldigd zijn van deze belasting. Ingaande 1975 is er een wijziging gekomen waarbij het gebruik van de weg een belastbaar feit opleverde. Deze aan passing kwam er dus op neer dat voor een stilstaand motorrijtuig ook betaald moest worden. Overigens wordt onder een motorrij tuig niet alleen een auto verstaan maar ook een motorfiets en een scooter. De hoogte van de belasting is van een aantal faktoren afhanke lijk: het soort voertuig (personenau to, autobus, motorfiets, enz., het ge wicht van het voertuig); de soort brandstof (benzine, diesel of anders, bijv. LPG); de provincie waarin men woont; Zeeland is een 'goedkope' provincie in tegenstelling tot Zuid- Holland. In principe is voor een geheel jaar belasting verschuldigd die betaald kan worden of in een keer of in vier keer (steeds per drie maanden). Inci denteel, bijv. bij een camper is het toegestaan gebruik te maken van de 60-dagenkaart. Wegenbelasting is zoals de naam al zegt, een belasting dus zijn er altijd automobilisten die trachten onder het betalen uit te komen. Dat ging tot voor een aantal jaren best nog wel, doch inmiddels zijn de kontrole-technieken van het Cen traal Buro Motorrijtuigenbelasting te Apeldoorn dusdanig verfijnd dat Vrijdag 26 mei 1989 u vroeg of laat tegen de lamp loopt. Genoemd wordt onder andere het systeem van het fotograferen van rij dende en niet te vergeten stilstaande auto's, waarvan vervolgens de ken tekens worden vergeleken met die waarvoor belasting betaald is. Is niet betaald dan volgt zonder pardon een na-vordering met daarbij als surpri se een verhoging van niet minder dan 100%. Dit betekent dus dat u het dubbele moet betalen. Het excuus 'ik heb geen acceptgiro ontvangen' gaat niet op want dan had u maar beter moeten opletten en zelf voor tijdige betaling moeten zorgdragen. Vandaar het advies rijd niet met uw auto zonder er zeker van te zijn dat u uw belasting betaald heeft. Het moeten betalen van een verhoging is zonde, want met dat geld had u leukere dingen kunnen doen. Houderschapsbelasting De laatste ontwikkeling op het ge bied van de motorrijtuigenbelasting is een wetsvoorstel dat beoogd te ko men tot de invoering van een zoge noemde houderschapsbelasting waarbij de belastingplicht gekoppeld is aan de kentekenregistratie. Zodra een kenteken wordt aangevraagd (dus ook bij een overschrijving op een andere naam) wordt de belasting verschuldigd. Belangrijk verschil met de huidige regeling is dat ongeacht of de auto gebruikt wordt of niet u betalen moet. Tijdelijk uit de belasting halen voor bijvoorbeeld een langdurig ver blijf in het buitenland kan dan niet meer. D. Duinkerke A.A. verstand heeft van de landbouw en de problemen van de praktische boer. Daarna kwam de heer Lubbers aan het woord. Deze ging luid en duidelijk in op de kleinschalig heidstoeslag en presenteerde de ak kerbouwers de zoveelste sigaar uit eigen doos. Na afloop van deze avond had ik als akkerbouwer een onderhoud met een van de promi nenten (zoals ze dat noemen). Hij zou de landbouw behartigen? Op mijn vraag hoe het verder met de ak kerbouw in Nederland moet gaan, was zijn antwoord: Verkoop maar snel uw bedrijf (voor het te laat is), dan kunt u uw oude dag en het leven van uw gezin nog wat aangenamer maken. De volgende vraag wat moeten dan mijn twee schoolgaande jongens gaan doen, die beiden een agrarische opleiding volgen. Antwoord: Laat ze maar een andere opleiding vol gen. Deze CDA parlementariër ging er van uit dat binnen enkele jaren 80% van de bedrijven in de akker bouw kapot gemaakt moet worden. Hij hard er zeker geen problemen mee, 50 jaar geleden waren het de zandboeren in b.v. De Peel waar het slecht ging, nu is de akkerbouw eens aan de beurt. En tenslotte: er zit nog genoeg solvabiliteit (eigen vermo gen) in de akkerbouw, daarna kan men naar het borgstellingsfonds, en aan het eind van de rit naar de bijstand. Braks blaakt van zelfvertrouwen en wil graag nog 4 jaar verder, want im mers, zijn karwei is nog niet af? En de akkerbouw moet voor 100% ka pot. Ook liet hij deze week weten dat hij weinig belang hecht aan 15.000 akkerbouwers met gezin (het zijn toch maar een stelletje rijke vvd- boeren). Een ding is voor mij als ak kerbouwer duidelijk, van het CDA hebben we weinig te verwachten. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de heren Braks, Schouten en Van Noord eens afgelost worden in het CDA, geef ze eerst nog maar een lintje, de akkerbouw in Nederland is op een haar na gevild. Tot slot nog dit: CDA en Braks laat boeren werken als werkpaarden, de haver die ze verdienen laat men de heer Bukman weggeven. L.N. Hanse Zierikzee bestemmings plannen De notalawine die bij de presen tatie van de landbouwbegroting 1989 door de minister was aange kondigd is zich aan het vol trekken. Zeer onlangs verschenen de Structuurnota Landbouw, en het Natuurbeleidsplan. Aardig is om te constateren dat de structuur nota een reactie is op het Land- bouwschapsbesluit een brede onafhankelijke commissie in te stellen. Deze commissie moet de al heersende en nog voorziene problematiek in de land- en tuin bouw in verband met markt, technologie en milieu ontwikkeling in kaart brengen. Dit overigens in afstemming met de minister. Politieke en/of departementale druk hebben er echter toe geleid dat zeer kort daarna de minister heeft besloten zelf ook met een nota uit te komen. Het heeft er nu veel van weg dat deze nota met name gebruikt wordt om het milieu-beleid voor land- en tuinbouw onder het regi me van het ministerie van land bouw te profileren en te positioneren. Een benadering die ik, als voorstander van het laten voortbestaan van het ministerie juist acht. Maar dat wil niet zeg gen dat ik op de invulling van die beleidsgedachten geen kritiek heb. Voor opfrissing van de kennis over de betekenis van de Neder landse land- en tuinbouw voor de economie en de samenleving is een analyse van de huidige posi tie nuttig. En ik ben het van harte eens met de uitgangsstelling dat land- en tuinbouw in principe een economische activiteit is. Maar verder komt deze nota op mij over als een zware rest post van het Nationale Milieubeleidsplan en het Natuurbeleidsplan. Een vanuit het bedrijfsniveau ge zien zelfstandige en rendabele land- en tuinbouw is te weinig als uitgangspunt genomen. Milieu en natuur zijn dominant. Eisen Via een groot aantal beleidsvoor nemens worden normen en eisen aangescherpt. Dit gaat veel ver der dan het milieu-actieplan van het Landbouwschap. Daarbij worden ze ook niet of onvoldoen de onderbouwd. Bovendien is de samenhang niet bestendig. Het ontgaat mij ten ene male waarom de rundveehouderij bij voorbeeld grondgebonden ge maakt moet worden en de varkenshouderij niet. Dit is deels een statische benadering. Waar om kan bijvoorbeeld de melkvee houderij in de toekomst niet in een gesloten, niet grondgebonden systeem? De bepleitte versoepeling en de door de minister gewenste af schaffing van het contigente- ringssysteem in de zuivel staat haaks op een minimum aantal graasdieren per ha. Want dat is in feite een nieuwe manier van quo tering. Financiering Meer directe zorg heb ik echter over de financiering van de be oogde maatregelen. Op mij ko men de gedachten onduidelijk en onvoldragen over. Er wordt in de nota gerept om een deel via inter ne dekking uit de begroting van het ministerie te financieren en een ander deel uit extra middelen. Worden dat weer de reeds afge kloven sigaren uit eigen doos (Wir, inleveren van de KST door de agrarische sector) of moet de sector dat zelf opbrengen door bijvoorbeeld de in de nota ge noemde kunstmest- en gewasbe schermingsheffing. Heffingen nota bene die door het bedrijfsle ven zijn afgewezen en waar de minister reeds toezeggingen over heeft gedaan, dat ze niet zouden worden toegepast. Overigens ben ik van mening dat de minister er naar moet streven dat het milieupakket voor land en tuinbouw zoveel mogelijk uit de algemene middelen wordt be taald. Het bij voorbaat stellen dat de land- en tuinbouw in fi nanciële zin het een en ander aan zou kunnen is in strijd met de po sitie van veel bedrijfsgenoten en een onjuiste benadering van de minister jegens de sector. Bovendien ontgaat het de boeren en tuinders niet dat bijvoorbeeld de automobiliteit door de poli tiek wordt ontzien. Niet-voedselproduktie Opvallend is overigens dat één milieu-factor wat verwaarloosd wordt, namelijk de toekomst voor de 'niet-voedselproduktie'. Met een veranderende waarde ring van het milieu ook in econo mische zin zou dat wel eens relevant kunnen worden. Opmer kelijk is verder dat de minister ook de mogelijkheid noemt van (tijdelijke) inkomenstoeslag in bijvoorbeeld de akkerbouw. Een optie waar mede vanuit het KNLC voor gepleit is om onaan vaardbare inkomenssituaties door snelle beleidsveranderingen te compenseren, overigens naast een goede investeringsregeling en een gericht structuurbeleid. De lage toeslagen die in de nota wor den genoemd vloeien echter voort uit een Brusselse verorde ning. Aan de gestelde criteria zul- len zeer weinig akkerbouwbedrijven voldoen. Tenslotte wil ik in dit eerste com mentaar graag gewag maken van de zeer ingrijpende ideeën, die over het grondbeleid (pacht) wor den genoemd. Dit kan grote ge volgen hebben 1 voor de individuele bedrijven. Als be drijfsleven zullen we bereid moe ten zijn daar reëel overleg over te voeren. Het agrarisch belang zal echter voorop moeten staan en niet het belang van de grootste verpachter, de overheid. De overigens korte adviesperiode van drie maanden in de zomerpe riode zullen we goed moeten be nutten. We moeten rekening houden met het feit dat deze nota de grondslag kan worden van een nieuw te voeren beleid. Marius Varekamp Voorzitter KNLC Bergen op Zoom Een herziening van het bestem mingsplan "Markiezaatsgebied Ber gen op Zoom" wordt voorbereid voor een gedeelte van de Bergse Plaat. Bedoeld besluit treedt in wer king op 19 mei en ligt vanaf die da tum voor iedereen tijdens kantooru ren ter inzage op de afdeling Ruim telijke Ordening en Verkeer van de Dienst Stadsontwikkeling en - beheer, Westersingel 13. Wouw Vanaf 19 mei ligt gedurende een maand voor een ieder ter inzage het ontwerp-bestemmingsplan "Golf baan" bij de afd. bestuurszaken te Wouw en in de openbare bibliotheek te Wouw. Gedurende bovenvermel de termijn van een maand kan een ieder schriftelijk bij de gemeente raad bezwaren indienen tegen het ontwerp-bestemmingsplan Putte (N.Br.) Een wijziging wordt voorbereid voor het bestemmingsplan "Buitenge bied" voor een perceel ten zuiden van de Koppelstraat. De voorberei- dingsbesluiten treden in werking met ingang van 18 mei. Genoemde raadsbesluiten liggen ter gemeente- sekretarie voor een ieder ter inzage.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3