KNLC
kommentaar
ov^r geld
en goed
Het CDA en
de akkerbouw
De motorrijtuigenbelasting
iit
Notalawine
Onder kamperen bij de boer wordt
verstaan: 'Het plaatsen van kam
peermiddelen, zoals tenten, tentwa
gens, kampeerwagens en tourkara-
vans op een erf dat onmiddellijk
aansluit bij de bebouwing van een
agrarisch bedrijf'. Deze kampeer-
vorm is ontstaan doordat:
- de agrariër de burger kennis wilden
laten maken met de aktiviteiten op
en rond de boerderij
- het bestaande verblijfrekreatieve
aanbod niet voldoende aansloot bij
de vraag van de rekreant
- boeren een mogelijkheid zagen hun
inkomen te vergroten, en
- er een tekort aan kampeerplaatsen
was.
De relatie tussen rekreatie en land
bouw is opgebouwd in de laatste 20
jaar. De rekreatie heeft de landbouw
nodig als aanbieder van ruimte om
te vertoeven. De landbouw kan de
rekreatie benutten als bron van in
komsten maar ook op andere wijze.
Kamperen bij de boer is een maat
schappelijk gegeven. Het is een toe
ristisch produkt waar vraag naar is.
Het levert geen konkurrentie ten op-
opzichte van grote kampeerbedrij ven.
Het is geen omvangrijk verschijnsel
in Nederland. Het gaat om slechts
1% ten opzichte van het regulier
kamperen. Naast het kamperen kan
de boer de partikulier overnachtin
gen met ontbijt op de boerderij aan
bieden.
Kamperen bij de boer is nu nog gere
geld in de Kampeerwet. Deze wet
wordt vervangen door de wet op de
Openluchtrekreatie. Daarin wordt
naar verwachting voorgesteld gedu
rende het gehele seizoen maksimaal
10 kampeermiddelen toe te staan.
De gemeente en de provincie zijn
echter gerechtigd het maksimum te
reduceren of het helemaal te ver
bieden.
Het is uit een oogpunt van Hinder
wet en bestemmingsplan van zeer
groot belang dat het kamperen bij de
boer een agrarische aktiviteit blijft.
De zuiver agrarische bedrijven moe
ten zich kunnen blijven ontwikkelen
op een wijze zoals dat voor hun
voortbestaan nodig is en dit zou wel
eens moeilijker kunnen worden wan
neer een rekreatieve bestemming aan
het kamperen bij de boer wordt ge
geven. Dit laatste mag dus in geen
geval.
Het kamperen bij de boer biedt
perspektieven mits het bedrijf daar
voor gunstig is gelegen. Verder moet
het gehele gezin er achter staan en
bereid zijn een stuk privacy prijs te
geven. De eisen voor de volksge
zondheid dienen te worden nage
leefd. Een goed gastheerschap en
gastvrijheid zijn van groot belang
om de rust en de ruimte die wordt
geboden optimaal uit te buiten.
Promotie
'Lever kwaliteit, kijk welk produkt
je levert. Promoot de agrarische sek-
tor. Zorg voor de veiligheid van de
kampeerders maar zeker ook voor
die van de kinderen. Denk ekstra om
het milieu, gewasbescherming, mest
en geluidshinder op en rond uw
bedrijf'.
Wellicht kan door sommigen in
gespeeld worden op de vraag van de
toerist. Te denken valt o.m. aan fiet-
senverhuur, rondritten met de huif
kar, verhuur van rijpaarden, foto's
maken op een Belgisch trekpaard in
klederdracht. Op een aantal bedrij
ven liggen er zeker nog mogelijkhe
den om met betrekkelijk geringe in
vesteringen in te spelen op de ont
wikkelingen in de rekreatieve sfeer
om aldus het inkomen te vergroten.
J. Markusse
ingezonden
Als akkerbouwer was ik deze week
aanwezig bij een verkiezingsavond
van het CDA. De avond werd ge
opend door de voorzitter die reuze
blij was met de grote opkomst (naar
later bleek was de zaal voor de helft
gevuld met boze akkerbouwers).
Daarna kwam de heer De Vries aan
het woord, uit noodzaak moest deze
ook nog wat over de landbouw ver
tellen. Het ene was nog beter dan het
andere. Het was een lofzang op het
beleid van Braks. We zouden hem
bijzonder dankbaar moeten zijn. Hij
liet tevens blijken dat hij geen snars
Onder de vele belastingen welke in
de voor ons liggende eeuwen zijn
'uitgevonden' behoort ook de mo
torrijtuigenbelasting, die ook vaak
de wegenbelasting genoemd wordt.
Tot 1975 was het rijden met een mo
torrijtuig op de openbare weg een
feit dat leidde tot het verschuldigd
zijn van deze belasting. Ingaande
1975 is er een wijziging gekomen
waarbij het gebruik van de weg een
belastbaar feit opleverde. Deze aan
passing kwam er dus op neer dat
voor een stilstaand motorrijtuig ook
betaald moest worden.
Overigens wordt onder een motorrij
tuig niet alleen een auto verstaan
maar ook een motorfiets en een
scooter. De hoogte van de belasting
is van een aantal faktoren afhanke
lijk: het soort voertuig (personenau
to, autobus, motorfiets, enz., het ge
wicht van het voertuig); de soort
brandstof (benzine, diesel of anders,
bijv. LPG); de provincie waarin men
woont; Zeeland is een 'goedkope'
provincie in tegenstelling tot Zuid-
Holland.
In principe is voor een geheel jaar
belasting verschuldigd die betaald
kan worden of in een keer of in vier
keer (steeds per drie maanden). Inci
denteel, bijv. bij een camper is het
toegestaan gebruik te maken van de
60-dagenkaart.
Wegenbelasting is zoals de naam al
zegt, een belasting dus zijn er altijd
automobilisten die trachten onder
het betalen uit te komen. Dat ging
tot voor een aantal jaren best nog
wel, doch inmiddels zijn de
kontrole-technieken van het Cen
traal Buro Motorrijtuigenbelasting
te Apeldoorn dusdanig verfijnd dat
Vrijdag 26 mei 1989
u vroeg of laat tegen de lamp loopt.
Genoemd wordt onder andere het
systeem van het fotograferen van rij
dende en niet te vergeten stilstaande
auto's, waarvan vervolgens de ken
tekens worden vergeleken met die
waarvoor belasting betaald is. Is niet
betaald dan volgt zonder pardon een
na-vordering met daarbij als surpri
se een verhoging van niet minder
dan 100%. Dit betekent dus dat u
het dubbele moet betalen.
Het excuus 'ik heb geen acceptgiro
ontvangen' gaat niet op want dan
had u maar beter moeten opletten en
zelf voor tijdige betaling moeten
zorgdragen. Vandaar het advies rijd
niet met uw auto zonder er zeker van
te zijn dat u uw belasting betaald
heeft. Het moeten betalen van een
verhoging is zonde, want met dat
geld had u leukere dingen kunnen
doen.
Houderschapsbelasting
De laatste ontwikkeling op het ge
bied van de motorrijtuigenbelasting
is een wetsvoorstel dat beoogd te ko
men tot de invoering van een zoge
noemde houderschapsbelasting
waarbij de belastingplicht gekoppeld
is aan de kentekenregistratie. Zodra
een kenteken wordt aangevraagd
(dus ook bij een overschrijving op
een andere naam) wordt de belasting
verschuldigd.
Belangrijk verschil met de huidige
regeling is dat ongeacht of de auto
gebruikt wordt of niet u betalen
moet. Tijdelijk uit de belasting halen
voor bijvoorbeeld een langdurig ver
blijf in het buitenland kan dan niet
meer.
D. Duinkerke A.A.
verstand heeft van de landbouw en
de problemen van de praktische
boer. Daarna kwam de heer Lubbers
aan het woord. Deze ging luid en
duidelijk in op de kleinschalig
heidstoeslag en presenteerde de ak
kerbouwers de zoveelste sigaar uit
eigen doos. Na afloop van deze
avond had ik als akkerbouwer een
onderhoud met een van de promi
nenten (zoals ze dat noemen). Hij
zou de landbouw behartigen? Op
mijn vraag hoe het verder met de ak
kerbouw in Nederland moet gaan,
was zijn antwoord: Verkoop maar
snel uw bedrijf (voor het te laat is),
dan kunt u uw oude dag en het leven
van uw gezin nog wat aangenamer
maken.
De volgende vraag wat moeten dan
mijn twee schoolgaande jongens
gaan doen, die beiden een agrarische
opleiding volgen. Antwoord: Laat
ze maar een andere opleiding vol
gen. Deze CDA parlementariër ging
er van uit dat binnen enkele jaren
80% van de bedrijven in de akker
bouw kapot gemaakt moet worden.
Hij hard er zeker geen problemen
mee, 50 jaar geleden waren het de
zandboeren in b.v. De Peel waar het
slecht ging, nu is de akkerbouw eens
aan de beurt. En tenslotte: er zit nog
genoeg solvabiliteit (eigen vermo
gen) in de akkerbouw, daarna kan
men naar het borgstellingsfonds, en
aan het eind van de rit naar de
bijstand.
Braks blaakt van zelfvertrouwen en
wil graag nog 4 jaar verder, want im
mers, zijn karwei is nog niet af? En
de akkerbouw moet voor 100% ka
pot. Ook liet hij deze week weten dat
hij weinig belang hecht aan 15.000
akkerbouwers met gezin (het zijn
toch maar een stelletje rijke vvd-
boeren). Een ding is voor mij als ak
kerbouwer duidelijk, van het CDA
hebben we weinig te verwachten. Ik
denk dat het hoog tijd wordt dat de
heren Braks, Schouten en Van
Noord eens afgelost worden in het
CDA, geef ze eerst nog maar een
lintje, de akkerbouw in Nederland is
op een haar na gevild.
Tot slot nog dit: CDA en Braks laat
boeren werken als werkpaarden, de
haver die ze verdienen laat men de
heer Bukman weggeven.
L.N. Hanse
Zierikzee
bestemmings
plannen
De notalawine die bij de presen
tatie van de landbouwbegroting
1989 door de minister was aange
kondigd is zich aan het vol
trekken.
Zeer onlangs verschenen de
Structuurnota Landbouw, en het
Natuurbeleidsplan. Aardig is om
te constateren dat de structuur
nota een reactie is op het Land-
bouwschapsbesluit een brede
onafhankelijke commissie in te
stellen. Deze commissie moet de
al heersende en nog voorziene
problematiek in de land- en tuin
bouw in verband met markt,
technologie en milieu
ontwikkeling in kaart brengen.
Dit overigens in afstemming met
de minister.
Politieke en/of departementale
druk hebben er echter toe geleid
dat zeer kort daarna de minister
heeft besloten zelf ook met een
nota uit te komen.
Het heeft er nu veel van weg dat
deze nota met name gebruikt
wordt om het milieu-beleid voor
land- en tuinbouw onder het regi
me van het ministerie van land
bouw te profileren en te
positioneren. Een benadering die
ik, als voorstander van het laten
voortbestaan van het ministerie
juist acht. Maar dat wil niet zeg
gen dat ik op de invulling van die
beleidsgedachten geen kritiek
heb.
Voor opfrissing van de kennis
over de betekenis van de Neder
landse land- en tuinbouw voor de
economie en de samenleving is
een analyse van de huidige posi
tie nuttig. En ik ben het van harte
eens met de uitgangsstelling dat
land- en tuinbouw in principe een
economische activiteit is. Maar
verder komt deze nota op mij
over als een zware rest post van
het Nationale Milieubeleidsplan
en het Natuurbeleidsplan.
Een vanuit het bedrijfsniveau ge
zien zelfstandige en rendabele
land- en tuinbouw is te weinig als
uitgangspunt genomen. Milieu en
natuur zijn dominant.
Eisen
Via een groot aantal beleidsvoor
nemens worden normen en eisen
aangescherpt. Dit gaat veel ver
der dan het milieu-actieplan van
het Landbouwschap. Daarbij
worden ze ook niet of onvoldoen
de onderbouwd. Bovendien is de
samenhang niet bestendig.
Het ontgaat mij ten ene male
waarom de rundveehouderij bij
voorbeeld grondgebonden ge
maakt moet worden en de
varkenshouderij niet. Dit is deels
een statische benadering. Waar
om kan bijvoorbeeld de melkvee
houderij in de toekomst niet in
een gesloten, niet grondgebonden
systeem?
De bepleitte versoepeling en de
door de minister gewenste af
schaffing van het contigente-
ringssysteem in de zuivel staat
haaks op een minimum aantal
graasdieren per ha. Want dat is in
feite een nieuwe manier van quo
tering.
Financiering
Meer directe zorg heb ik echter
over de financiering van de be
oogde maatregelen. Op mij ko
men de gedachten onduidelijk en
onvoldragen over. Er wordt in de
nota gerept om een deel via inter
ne dekking uit de begroting van
het ministerie te financieren en
een ander deel uit extra middelen.
Worden dat weer de reeds afge
kloven sigaren uit eigen doos
(Wir, inleveren van de KST door
de agrarische sector) of moet de
sector dat zelf opbrengen door
bijvoorbeeld de in de nota ge
noemde kunstmest- en gewasbe
schermingsheffing. Heffingen
nota bene die door het bedrijfsle
ven zijn afgewezen en waar de
minister reeds toezeggingen over
heeft gedaan, dat ze niet zouden
worden toegepast.
Overigens ben ik van mening dat
de minister er naar moet streven
dat het milieupakket voor land
en tuinbouw zoveel mogelijk uit
de algemene middelen wordt be
taald. Het bij voorbaat stellen
dat de land- en tuinbouw in fi
nanciële zin het een en ander aan
zou kunnen is in strijd met de po
sitie van veel bedrijfsgenoten en
een onjuiste benadering van de
minister jegens de sector.
Bovendien ontgaat het de boeren
en tuinders niet dat bijvoorbeeld
de automobiliteit door de poli
tiek wordt ontzien.
Niet-voedselproduktie
Opvallend is overigens dat één
milieu-factor wat verwaarloosd
wordt, namelijk de toekomst
voor de 'niet-voedselproduktie'.
Met een veranderende waarde
ring van het milieu ook in econo
mische zin zou dat wel eens
relevant kunnen worden. Opmer
kelijk is verder dat de minister
ook de mogelijkheid noemt van
(tijdelijke) inkomenstoeslag in
bijvoorbeeld de akkerbouw. Een
optie waar mede vanuit het
KNLC voor gepleit is om onaan
vaardbare inkomenssituaties
door snelle beleidsveranderingen
te compenseren, overigens naast
een goede investeringsregeling en
een gericht structuurbeleid. De
lage toeslagen die in de nota wor
den genoemd vloeien echter
voort uit een Brusselse verorde
ning. Aan de gestelde criteria zul-
len zeer weinig
akkerbouwbedrijven voldoen.
Tenslotte wil ik in dit eerste com
mentaar graag gewag maken van
de zeer ingrijpende ideeën, die
over het grondbeleid (pacht) wor
den genoemd. Dit kan grote ge
volgen hebben 1 voor de
individuele bedrijven. Als be
drijfsleven zullen we bereid moe
ten zijn daar reëel overleg over te
voeren. Het agrarisch belang zal
echter voorop moeten staan en
niet het belang van de grootste
verpachter, de overheid.
De overigens korte adviesperiode
van drie maanden in de zomerpe
riode zullen we goed moeten be
nutten. We moeten rekening
houden met het feit dat deze nota
de grondslag kan worden van een
nieuw te voeren beleid.
Marius Varekamp
Voorzitter KNLC
Bergen op Zoom
Een herziening van het bestem
mingsplan "Markiezaatsgebied Ber
gen op Zoom" wordt voorbereid
voor een gedeelte van de Bergse
Plaat. Bedoeld besluit treedt in wer
king op 19 mei en ligt vanaf die da
tum voor iedereen tijdens kantooru
ren ter inzage op de afdeling Ruim
telijke Ordening en Verkeer van de
Dienst Stadsontwikkeling en -
beheer, Westersingel 13.
Wouw
Vanaf 19 mei ligt gedurende een
maand voor een ieder ter inzage het
ontwerp-bestemmingsplan "Golf
baan" bij de afd. bestuurszaken te
Wouw en in de openbare bibliotheek
te Wouw. Gedurende bovenvermel
de termijn van een maand kan een
ieder schriftelijk bij de gemeente
raad bezwaren indienen tegen het
ontwerp-bestemmingsplan
Putte (N.Br.)
Een wijziging wordt voorbereid voor
het bestemmingsplan "Buitenge
bied" voor een perceel ten zuiden
van de Koppelstraat. De voorberei-
dingsbesluiten treden in werking met
ingang van 18 mei. Genoemde
raadsbesluiten liggen ter gemeente-
sekretarie voor een ieder ter inzage.