EG-richtlijnen voor grond- en
oppervlaktewater
Ir. H.T. Clevering: 'Europese Commissie
doet te weinig aan harmonisatie
gewasbeschermingsbeleid'
Bekend maakt bemind
Gewestelijke Raad vreest
achteruitgang voorzieningen op
het platteland
Hennepproject in Veenkoloniën
op voorhand niet ondenkbeeldig
ZRS wil grupstalstudieklub op Walcheren
Schreef ik u in ons vorig nummer
van het ZLM-blad over 'Onbe
kend maakt onbemind' nu heb ik
iets voor u wat wij meemaakten
op onze laatste hazenjacht half
december. De hele dag verliep in
een prima sfeer en het tableau
was mooi. Toen ik op post stond
stopte er een auto en de bestuur
der kwam naar me toe om een
praatje te maken, de drift was
net begonnen dus had ik alle tijd
om wat te praten. Het bleek een
zuiderbuur te zijn die wat gere
serveerd over de jacht dacht en
dat ook liet merken. Ik legde
hem uit waarom in ons jachtge
bied wel op een haas werd ge
jaagd en niet op een patrijs,
waarom wel duiven schieten en
hoe zie je nu het verschil tussen
een postduif en een wilde? Waar
om je de haas laat pekelen en er
niet mee gooit als je over een
sloot moet. Tja, zo had hij dat
nog niet gezien. Niemand had
hem dat ooit verteld en toen ik
hem vroeg of hij zelf daar eens
naar geïnformeerd had was z'n
antwoord ontkennend. Hij ging
de jagers toch met andere ogen
bezien en 'bekeerd' reed hij weg.
Wie het spreekwoord 'Onbekend
maakt onbemind' heeft bedacht
weet ik niet maar het is een feit
als je als jager rustig je mening
vertelt aan een onbekende en
hem of haar laat zien en uitlegt
waar je mee bezig bent dat er dan
veel meer begrip komt voor de
jacht. Jagen hoeft niet altijd zo
te zijn dat er buit binnen ge
bracht moet worden.
Jaren geleden, uitgenodigd op de
ganzen in West-Brabant was het
gemeen koud en geen gans ge
zien. Wel een winterkoninkje die
mij met z'n bruine kraaloogjes
aankeek en daarna weer verder
vloog van struik tot struik en
toch had ik een fijne jachtdag.
Begrijpt u?
T. Huis in 't Veld
Ir. H. Clevering en ir. J. Sonneveld, resp. rechts en links vooraan, de twee
inleiders op de Zeeuws Vlaamse Studiedag 'Europa na 1992' afgelopen dins
dag in Axel.
De Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap maakt
zich bezorgd over een dreigende verslechtering van het voorzieningen
niveau op het platteland. Per brief heeft de Raad het College van Ge
deputeerde Staten van Zeeland van haar bezorgdheid in kennis gesteld
en tevens gevraagd zijn invloed aan te wenden om zoveel mogelijk te
voorkomen. Het probleem spant zich volgens de raad op twee zaken
toe nl. het gebruik van infrastrukturele voorzieningen van PTT en Te
lecom BV en om het gebruikelijk dienstbetoon van PTT Post BV.
'De inspanningen om in de gehele
Europese Gemeenschap tot gelijke
kriteria te komen voor de toelating
van gewasbeschermingsmiddelen
moeten versterkt worden voortgezet.
De Europese Commissie ontwikkelt
nog te weinig aktiviteiten op dit ge
bied'. Dit zei ir. H.T. Clevering, me
dewerker van het ministerie van
Landbouw in Den Haag, dinsdag 7
februari tijdens de Zeeuws-Vlaamse
studiedag in 'De Halle' te Axel. De
studiedag had als thema 'Europa na
1992'.
Voorwaarde om de harmonisatie zo
goed mogelijk te laten verlopen is
volgens Clevering dat de producen
ten van de middelen op gelijke wijze
in alle EG-landen de produktieken-
merken, samenstelling, mogelijke
residuen, etc. verstrekken. Omdat
het hieraan ontbreekt moet toelating
nu nog op nationaal nivo beoordeeld
worden. Ir. Clevering ziet veel prak
tische voordelen in het wegvallen
van de binnengrenzen in 1992. In
grijpende gevolgen voor vooral de
akkerbouw zijn er volgens hem op
het gebied van het kwekersrecht, fis-
kale harmonisatie, phyto-sanitaire
voorschriften en dus de gewasbe
scherming.
Orde op wereldmarkt
Ir. J. Sonneveld, voormalig Land
bouwraad in Washington, zei o.m.
dat we moeten proberen op de we
reldmarkt orde te scheppen, omdat
de EG en de wereldmarkt hoe dan
ook veel met elkaar te maken heb
ben. Volgens hem is er door afspra
ken te maken een zeker beleid te voe
ren op de wereldmarkt.
De bescherming van de EG-grenzen
De Europese Commissie heeft eind
vorig jaar een ontwerp-richtlijn be
kendgemaakt, waarin voorstellen
worden gedaan om het nitraatgehal
te in water te beperken. De voor
gestelde maatregelen hebben betrek
king op de produktie en aanwending
van (kunst)mest.
Volgens de Europese Commissie
doet het probleem van te hoge ni
traatconcentraties in het grond- en
oppervlaktewater zich voor in bijna
alle lidstaten zij het veelal beperkt
tot bepaalde gebieden. Daarom en
omdat er door sommige lidstaten
reeds maatregelen zijn genomen is
het belangrijk dat er ook op Euro
pees niveau maatregelen worden
vastgesteld.
De Commissie heeft daartoe kriteria
opgesteld op basis waarvan de EG-
lidstaten gebieden moeten aanwij
zen, waarbinnen maatregelen nood
zakelijk zijn. Zo'n 4 jaar nadat deze
richtlijn is vastgesteld moeten de
maatregelen zijn genomen. Per hek-
tare mag dan niet meer mest aange
wend worden dan afkomstig is van
bijv. 2 melkkoeien of 16 mestvar-
kens of 5 fokzeugen of 133 leghen
nen. Daarnaast gaat voor deze ge
bieden een aantal voorschriften gel
den, dat betrekking heeft op de uit-
rij periode en -omstandigheden en de
minimumopslagcapaciteit. Ook aan
het gebruik van kunstmest worden
beperkingen gesteld. Op dit moment
is het nog moeilijk in te schatten wat
de konsequenties van de eventuele
invoering van deze richtlijn zullen
zijn voor de Nederlandse veehoude
rij. Uit konkurrentieoverwegingen is
het positief dat er op dit gebied een
Vrijdag 10 februari 1989
wekt in de VS veel weerstand. Een
meer marktgericht beleid wil volgens
Sonneveld nog niet zeggen dat we
voor wereldmarktprijs moeten gaan
produceren. Hij meent dat er een
twee-prijzensysteem moet komen,
één voor binnen de EG en één voor
de wereldmarkt. De marktgericht
heid moet zijns inziens overigens
niet zover gaan dat de overheid zo
veel mogelijk terug treedt. 'Ondanks
het feit dat we met twaalf verschil
lende landen te maken hebben moe
ten we toch een gemeenschappelijk
landbouwbeleid zien te maken, ook
al komen er dan veel regels'.
Na de inleidingen was er een geani
meerde diskussie onder leiding van
takingenieur akkerbouw, ir. M. de
Boer van het CAT Goes. Ir. Sonne-
Europese aanpak komt. Er schuilt
echter een groot gevaar in het feit
dat de beperkingen alleen betrekking
zullen hebben op bepaalde gebieden.
(Geheel Nederland?). Daarnaast kan
uit de verdere invulling blijken dat
deze Europese normen een verdere
beperking betekenen ten opzichte
van de in Nederland reeds genomen
maatregelen.
Andere lidstaten
Wat dit laatste betreft is het overi
gens ook interessant om te weten
welke maatregelen op dit gebied in
andere EG-lidstaten reeds zijn geno
men. De ontwerprichtlijn geeft hier
van een uitvoerig overzicht. In het
Vlaamse deel van België is ook reeds
een aantal maatregelen genomen. Er
geldt een maximum van 400 kg
stikstof per ha. Per ha mogen 4 vol
wassen stuks rundvee worden ge
houden. In een straal van 2 km ron
dom grondwaterputten mag tussen 1
september en 31 januari geen
stikstof worden aangewend. Bij de
bouw van nieuwe stallen geldt een
minimale opslagcapaciteit van zes
maanden. Voor de niet-
grondgebonden veehouderij geldt
een flexibele begrenzing van het aan
tal grootvee-eenheden per ha. Ver
dere maatregelen o.a. betreffende de
uitrijperiode en omstandigheden
worden voorbereid.
In Denemarken moet 5$ procent van
de oppervlakte landbouwgrond tot
22 oktober beteeld zijn. Na een over
gangsperiode geldt een minimale
opslagcapaciteit van negen maan
den. Voor rundvee-, varkens- en ak
kerbouwbedrijven gelden resp. de
veld toonde zich naar aanleiding van
een vraag voorstander van een set-
aside regeling, omdat het kapaciteit-
soveschot zich anders via de prijs
vorming zal manifesteren.
Opmerkelijk waren zijn inzichten in
de landbouw in de VS. Volgens Son
neveld is er in de Amerikaanse land
bouw nog nooit zoveel verdiend als
nu. Bedrijven die het slecht is ver
gaan - een ieder kent de faillissemen
ten en openbare verkopingen van
landbouwbedrijven in de VS via tele
visie en kranten - hebben dit volgens
de voormalig Landbouwraad deels
aan zichzelf te wijten, doordat ze
zich veel te diep in de schulden heb
ben gestoken. Toen vervolgens de
prijzen daalden konden ze het niet
meer bolwerken.
volgende maxima: 2.3, 1.7 en 1.7
diereenheden per ha.
Wel kunnen met andere bedrijven
mestafzetovereenkomsten gesloten
worden. Op braakliggende percelen
moet de mest binnen 12 uur onder-
geploegd worden. De mest mag niet
worden uitgereden op onbeteelde
percelen, wanneer de grond bevro
ren is of bedekt is met sneeuw. Van
af de oogst tot 1 november geldt een
uitrijverbod op braakliggende perce
len. In een straal van 200 meter ron
dom een woongebied mag in het
weekend niet uitgereden worden.
Regionale overheden kunnen nader
regelingen treffen.
In West-Duitsland zijn het vooral de
deelstaten die maatregelen hebben
genomen. Daardoor verschilt de si
tuatie per gebied.
In Frankrijk worden wel maatrege
len voorbereid (of zijn reeds geno
men), maar ligt het accent tot nog
toe vooral op het stimuleren van een
beter gebruik van meststoffen. Het
zelfde geldt in grote lijnen voor Ier
land. In Italië wordt op dit gebied
onderscheid gemaakt tussen veehou
derijbedrijven met of zonder vol
doende oppervlakte voor de
mestaanwending. Er geldt een mini
mum opslagkapaciteit van 3 maan
den en er is een maximum gesteld
aan de hoeveelheid mest, die per ha
op akkerbouwland aangewend mag
worden.
In. Spanje en Portugal zijn er geen
specifieke mestregelingen. In het
Verenigd Koninkrijk wordt vooral
via onderzoek en voorlichting de
problematiek aangepakt.
Willem Koops
Wat de infrastruktuur betreft gaat
het om een in diskussie zijnde inte
gratie van het traditionele telecom
municatienet met het
kabeltelevisienet. Deze gescheiden
circuits zullen verdwijnen en worden
vervangen door één.
Dit nieuwe circuit zal een forse fi
nanciële inspanning vergen en de Ge
westelijke Raad vreest dat de aanleg
ervan op het platteland zeker niet
overal gegarandeerd is. Dit brengt er
nstige gevolgen mee voor de leef
baarheid in het algemeen op het
platteland. Dit kan grote invloed
De grootschalige teelt en verwerking
van hennep in Nederland is niet op
voorhand ondenkbeeldig. Er is vol
doende perspectief om de krachten
van de landbouw, de overheid en het
bedrijfsleven te bundelen en het lo
pende onderzoek in het organisato
risch en financieel kader in te passen
en te intensiveren.
Dit zijn de voornaamste conclusies
van een projectteam met deskundi
gen van het Ministerie van Land
bouw en Visserij,de provincies Gro
ningen en Drenthe, de papierin
dustrie en de standsorganisaties dat
zich op verzoek van de standorgani
saties uit de Groningse en Drentse
gebieden met een veenkoloniaal
bouwplan met inschakeling van Hei-
demij Adviesbureau BV heeft gebo
gen over de mogelijkheid om, in fa
sen, een totale bedrijfskolom hen
nep vanaf zaaizaadvoorzieningen tot
en met de verkoop van de grondstof-
Het Zeeuws Rundvee Syndikaat wil
up Walcheren een grupstalstudie-
klub oprichten. Men hoopt daar
voor een 15-tal jonge of toekomstige
melkveehouders te kunnen inte
resseren.
Het initiatief van het ZRS wordt me
de ingegeven door de toekomstige
ruilverkaveling op Walcheren die
zijn invloed zal hebben op de struk-
hebben op de economische en sociale
psychologische situatie bij de indivi
duele gezinnen en bedrijven in het
bijzonder. Ook de agrarische bedrij
ven die steeds meer afhankelijk wor
den van moderne telecommunicatie
technieken en dataverkeer zullen de
negatieve gevolgen daarvan kunnen
ondervinden.
Voorts wodt opgemerkt dat ook de
service van PTT Post BV op het plat
teland op langere termijnterug zou
kunnen lopen. Ook dit kan voor het
platteland ongewenste gevolgen heb
ben, aldus de Gemeentelijke Raad in
haar brief aan G.S.
fen, halffabrikaten en eindproduk-
ten aan afnemers te operationa
liseren.
Voordat sprake kan zijn van de teelt
van hennep op een behoorlijk areaal
en de verwerking op commerciële
basis dient een groot aantal knelpun
ten opgelost te worden. Het project
team heeft ingeschat dat op zijn
minst 3 jaar nodig zullen zijn om tot
een besluit te komen over het al dan
niet bouwen van een proeffabriek.
In deze periode zal het daarvoor
noodzakelijke onderzoek plaats die
nen te hebben. Wanneer het besluit
om een proeffabriek te bouwen posi
tief uitvalt, zal naar schatting nog-
tenminste 4 jaar gemoeid zijn met
onderzoek in een proeffabriek, op
proefvelden en bij agrariërs. De
kosten van project- en procescoördi
natie, onderzoek en de bouw van een
proeffabriek zijn geraamd op ten
minste circa 20 min gulden gerekend
over een periode van 8 jaar.
tuur en de oppervlakte van de be
drijven.
De bedoeling van de klub is om zich
gezamelijk te oriënteren op de toe
komst. Dit kan o.m. door zelf stu
dies op te pakken, door deskundigen
uit te nodigen, ekskursies te maken
en door onderling te diskussiëren.
Jonge mensen tot ca. 35 jaar met
grupstalbedrijven kunnen zich als lid
van de klub bij het ZRS aanmelden.
9
i