EG-richtlijnen voor grond- en oppervlaktewater Ir. H.T. Clevering: 'Europese Commissie doet te weinig aan harmonisatie gewasbeschermingsbeleid' Bekend maakt bemind Gewestelijke Raad vreest achteruitgang voorzieningen op het platteland Hennepproject in Veenkoloniën op voorhand niet ondenkbeeldig ZRS wil grupstalstudieklub op Walcheren Schreef ik u in ons vorig nummer van het ZLM-blad over 'Onbe kend maakt onbemind' nu heb ik iets voor u wat wij meemaakten op onze laatste hazenjacht half december. De hele dag verliep in een prima sfeer en het tableau was mooi. Toen ik op post stond stopte er een auto en de bestuur der kwam naar me toe om een praatje te maken, de drift was net begonnen dus had ik alle tijd om wat te praten. Het bleek een zuiderbuur te zijn die wat gere serveerd over de jacht dacht en dat ook liet merken. Ik legde hem uit waarom in ons jachtge bied wel op een haas werd ge jaagd en niet op een patrijs, waarom wel duiven schieten en hoe zie je nu het verschil tussen een postduif en een wilde? Waar om je de haas laat pekelen en er niet mee gooit als je over een sloot moet. Tja, zo had hij dat nog niet gezien. Niemand had hem dat ooit verteld en toen ik hem vroeg of hij zelf daar eens naar geïnformeerd had was z'n antwoord ontkennend. Hij ging de jagers toch met andere ogen bezien en 'bekeerd' reed hij weg. Wie het spreekwoord 'Onbekend maakt onbemind' heeft bedacht weet ik niet maar het is een feit als je als jager rustig je mening vertelt aan een onbekende en hem of haar laat zien en uitlegt waar je mee bezig bent dat er dan veel meer begrip komt voor de jacht. Jagen hoeft niet altijd zo te zijn dat er buit binnen ge bracht moet worden. Jaren geleden, uitgenodigd op de ganzen in West-Brabant was het gemeen koud en geen gans ge zien. Wel een winterkoninkje die mij met z'n bruine kraaloogjes aankeek en daarna weer verder vloog van struik tot struik en toch had ik een fijne jachtdag. Begrijpt u? T. Huis in 't Veld Ir. H. Clevering en ir. J. Sonneveld, resp. rechts en links vooraan, de twee inleiders op de Zeeuws Vlaamse Studiedag 'Europa na 1992' afgelopen dins dag in Axel. De Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap maakt zich bezorgd over een dreigende verslechtering van het voorzieningen niveau op het platteland. Per brief heeft de Raad het College van Ge deputeerde Staten van Zeeland van haar bezorgdheid in kennis gesteld en tevens gevraagd zijn invloed aan te wenden om zoveel mogelijk te voorkomen. Het probleem spant zich volgens de raad op twee zaken toe nl. het gebruik van infrastrukturele voorzieningen van PTT en Te lecom BV en om het gebruikelijk dienstbetoon van PTT Post BV. 'De inspanningen om in de gehele Europese Gemeenschap tot gelijke kriteria te komen voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen moeten versterkt worden voortgezet. De Europese Commissie ontwikkelt nog te weinig aktiviteiten op dit ge bied'. Dit zei ir. H.T. Clevering, me dewerker van het ministerie van Landbouw in Den Haag, dinsdag 7 februari tijdens de Zeeuws-Vlaamse studiedag in 'De Halle' te Axel. De studiedag had als thema 'Europa na 1992'. Voorwaarde om de harmonisatie zo goed mogelijk te laten verlopen is volgens Clevering dat de producen ten van de middelen op gelijke wijze in alle EG-landen de produktieken- merken, samenstelling, mogelijke residuen, etc. verstrekken. Omdat het hieraan ontbreekt moet toelating nu nog op nationaal nivo beoordeeld worden. Ir. Clevering ziet veel prak tische voordelen in het wegvallen van de binnengrenzen in 1992. In grijpende gevolgen voor vooral de akkerbouw zijn er volgens hem op het gebied van het kwekersrecht, fis- kale harmonisatie, phyto-sanitaire voorschriften en dus de gewasbe scherming. Orde op wereldmarkt Ir. J. Sonneveld, voormalig Land bouwraad in Washington, zei o.m. dat we moeten proberen op de we reldmarkt orde te scheppen, omdat de EG en de wereldmarkt hoe dan ook veel met elkaar te maken heb ben. Volgens hem is er door afspra ken te maken een zeker beleid te voe ren op de wereldmarkt. De bescherming van de EG-grenzen De Europese Commissie heeft eind vorig jaar een ontwerp-richtlijn be kendgemaakt, waarin voorstellen worden gedaan om het nitraatgehal te in water te beperken. De voor gestelde maatregelen hebben betrek king op de produktie en aanwending van (kunst)mest. Volgens de Europese Commissie doet het probleem van te hoge ni traatconcentraties in het grond- en oppervlaktewater zich voor in bijna alle lidstaten zij het veelal beperkt tot bepaalde gebieden. Daarom en omdat er door sommige lidstaten reeds maatregelen zijn genomen is het belangrijk dat er ook op Euro pees niveau maatregelen worden vastgesteld. De Commissie heeft daartoe kriteria opgesteld op basis waarvan de EG- lidstaten gebieden moeten aanwij zen, waarbinnen maatregelen nood zakelijk zijn. Zo'n 4 jaar nadat deze richtlijn is vastgesteld moeten de maatregelen zijn genomen. Per hek- tare mag dan niet meer mest aange wend worden dan afkomstig is van bijv. 2 melkkoeien of 16 mestvar- kens of 5 fokzeugen of 133 leghen nen. Daarnaast gaat voor deze ge bieden een aantal voorschriften gel den, dat betrekking heeft op de uit- rij periode en -omstandigheden en de minimumopslagcapaciteit. Ook aan het gebruik van kunstmest worden beperkingen gesteld. Op dit moment is het nog moeilijk in te schatten wat de konsequenties van de eventuele invoering van deze richtlijn zullen zijn voor de Nederlandse veehoude rij. Uit konkurrentieoverwegingen is het positief dat er op dit gebied een Vrijdag 10 februari 1989 wekt in de VS veel weerstand. Een meer marktgericht beleid wil volgens Sonneveld nog niet zeggen dat we voor wereldmarktprijs moeten gaan produceren. Hij meent dat er een twee-prijzensysteem moet komen, één voor binnen de EG en één voor de wereldmarkt. De marktgericht heid moet zijns inziens overigens niet zover gaan dat de overheid zo veel mogelijk terug treedt. 'Ondanks het feit dat we met twaalf verschil lende landen te maken hebben moe ten we toch een gemeenschappelijk landbouwbeleid zien te maken, ook al komen er dan veel regels'. Na de inleidingen was er een geani meerde diskussie onder leiding van takingenieur akkerbouw, ir. M. de Boer van het CAT Goes. Ir. Sonne- Europese aanpak komt. Er schuilt echter een groot gevaar in het feit dat de beperkingen alleen betrekking zullen hebben op bepaalde gebieden. (Geheel Nederland?). Daarnaast kan uit de verdere invulling blijken dat deze Europese normen een verdere beperking betekenen ten opzichte van de in Nederland reeds genomen maatregelen. Andere lidstaten Wat dit laatste betreft is het overi gens ook interessant om te weten welke maatregelen op dit gebied in andere EG-lidstaten reeds zijn geno men. De ontwerprichtlijn geeft hier van een uitvoerig overzicht. In het Vlaamse deel van België is ook reeds een aantal maatregelen genomen. Er geldt een maximum van 400 kg stikstof per ha. Per ha mogen 4 vol wassen stuks rundvee worden ge houden. In een straal van 2 km ron dom grondwaterputten mag tussen 1 september en 31 januari geen stikstof worden aangewend. Bij de bouw van nieuwe stallen geldt een minimale opslagcapaciteit van zes maanden. Voor de niet- grondgebonden veehouderij geldt een flexibele begrenzing van het aan tal grootvee-eenheden per ha. Ver dere maatregelen o.a. betreffende de uitrijperiode en omstandigheden worden voorbereid. In Denemarken moet 5$ procent van de oppervlakte landbouwgrond tot 22 oktober beteeld zijn. Na een over gangsperiode geldt een minimale opslagcapaciteit van negen maan den. Voor rundvee-, varkens- en ak kerbouwbedrijven gelden resp. de veld toonde zich naar aanleiding van een vraag voorstander van een set- aside regeling, omdat het kapaciteit- soveschot zich anders via de prijs vorming zal manifesteren. Opmerkelijk waren zijn inzichten in de landbouw in de VS. Volgens Son neveld is er in de Amerikaanse land bouw nog nooit zoveel verdiend als nu. Bedrijven die het slecht is ver gaan - een ieder kent de faillissemen ten en openbare verkopingen van landbouwbedrijven in de VS via tele visie en kranten - hebben dit volgens de voormalig Landbouwraad deels aan zichzelf te wijten, doordat ze zich veel te diep in de schulden heb ben gestoken. Toen vervolgens de prijzen daalden konden ze het niet meer bolwerken. volgende maxima: 2.3, 1.7 en 1.7 diereenheden per ha. Wel kunnen met andere bedrijven mestafzetovereenkomsten gesloten worden. Op braakliggende percelen moet de mest binnen 12 uur onder- geploegd worden. De mest mag niet worden uitgereden op onbeteelde percelen, wanneer de grond bevro ren is of bedekt is met sneeuw. Van af de oogst tot 1 november geldt een uitrijverbod op braakliggende perce len. In een straal van 200 meter ron dom een woongebied mag in het weekend niet uitgereden worden. Regionale overheden kunnen nader regelingen treffen. In West-Duitsland zijn het vooral de deelstaten die maatregelen hebben genomen. Daardoor verschilt de si tuatie per gebied. In Frankrijk worden wel maatrege len voorbereid (of zijn reeds geno men), maar ligt het accent tot nog toe vooral op het stimuleren van een beter gebruik van meststoffen. Het zelfde geldt in grote lijnen voor Ier land. In Italië wordt op dit gebied onderscheid gemaakt tussen veehou derijbedrijven met of zonder vol doende oppervlakte voor de mestaanwending. Er geldt een mini mum opslagkapaciteit van 3 maan den en er is een maximum gesteld aan de hoeveelheid mest, die per ha op akkerbouwland aangewend mag worden. In. Spanje en Portugal zijn er geen specifieke mestregelingen. In het Verenigd Koninkrijk wordt vooral via onderzoek en voorlichting de problematiek aangepakt. Willem Koops Wat de infrastruktuur betreft gaat het om een in diskussie zijnde inte gratie van het traditionele telecom municatienet met het kabeltelevisienet. Deze gescheiden circuits zullen verdwijnen en worden vervangen door één. Dit nieuwe circuit zal een forse fi nanciële inspanning vergen en de Ge westelijke Raad vreest dat de aanleg ervan op het platteland zeker niet overal gegarandeerd is. Dit brengt er nstige gevolgen mee voor de leef baarheid in het algemeen op het platteland. Dit kan grote invloed De grootschalige teelt en verwerking van hennep in Nederland is niet op voorhand ondenkbeeldig. Er is vol doende perspectief om de krachten van de landbouw, de overheid en het bedrijfsleven te bundelen en het lo pende onderzoek in het organisato risch en financieel kader in te passen en te intensiveren. Dit zijn de voornaamste conclusies van een projectteam met deskundi gen van het Ministerie van Land bouw en Visserij,de provincies Gro ningen en Drenthe, de papierin dustrie en de standsorganisaties dat zich op verzoek van de standorgani saties uit de Groningse en Drentse gebieden met een veenkoloniaal bouwplan met inschakeling van Hei- demij Adviesbureau BV heeft gebo gen over de mogelijkheid om, in fa sen, een totale bedrijfskolom hen nep vanaf zaaizaadvoorzieningen tot en met de verkoop van de grondstof- Het Zeeuws Rundvee Syndikaat wil up Walcheren een grupstalstudie- klub oprichten. Men hoopt daar voor een 15-tal jonge of toekomstige melkveehouders te kunnen inte resseren. Het initiatief van het ZRS wordt me de ingegeven door de toekomstige ruilverkaveling op Walcheren die zijn invloed zal hebben op de struk- hebben op de economische en sociale psychologische situatie bij de indivi duele gezinnen en bedrijven in het bijzonder. Ook de agrarische bedrij ven die steeds meer afhankelijk wor den van moderne telecommunicatie technieken en dataverkeer zullen de negatieve gevolgen daarvan kunnen ondervinden. Voorts wodt opgemerkt dat ook de service van PTT Post BV op het plat teland op langere termijnterug zou kunnen lopen. Ook dit kan voor het platteland ongewenste gevolgen heb ben, aldus de Gemeentelijke Raad in haar brief aan G.S. fen, halffabrikaten en eindproduk- ten aan afnemers te operationa liseren. Voordat sprake kan zijn van de teelt van hennep op een behoorlijk areaal en de verwerking op commerciële basis dient een groot aantal knelpun ten opgelost te worden. Het project team heeft ingeschat dat op zijn minst 3 jaar nodig zullen zijn om tot een besluit te komen over het al dan niet bouwen van een proeffabriek. In deze periode zal het daarvoor noodzakelijke onderzoek plaats die nen te hebben. Wanneer het besluit om een proeffabriek te bouwen posi tief uitvalt, zal naar schatting nog- tenminste 4 jaar gemoeid zijn met onderzoek in een proeffabriek, op proefvelden en bij agrariërs. De kosten van project- en procescoördi natie, onderzoek en de bouw van een proeffabriek zijn geraamd op ten minste circa 20 min gulden gerekend over een periode van 8 jaar. tuur en de oppervlakte van de be drijven. De bedoeling van de klub is om zich gezamelijk te oriënteren op de toe komst. Dit kan o.m. door zelf stu dies op te pakken, door deskundigen uit te nodigen, ekskursies te maken en door onderling te diskussiëren. Jonge mensen tot ca. 35 jaar met grupstalbedrijven kunnen zich als lid van de klub bij het ZRS aanmelden. 9 i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 9