verzekeringen zim ver/tcindig verzekeren Een vurig verschijnsel! Bromfietsprolongatie MAG HET IETSJE MEER ZIJN? SI Deze vraag zal u beslist niet vreemd in de oren klinken. Wellicht wordt u zelf nogal eens met deze vraag gekonfronteerd bij het bood schappen doen. 't Is natuurlijk wel zo dat u een beetje meer moet be talen. Logisch hè? Waarschijnlijk klinkt het u dan ook wat onlogisch in de oren als wij u vragen of het ietsje meer mag zijn en daar onmid dellijk bij vertellen dat dat "meer" niets extra's kost, integendeel zelfs. Hoe kan dat? Tot voor kort lieten verzekeraars zich weinig gelegen aan alles wat met de reparatie van het verzekerde voer tuig te maken had. Men stelde een bepaald bedrag beschikbaar en daar mee was de kous af. Of er wel of niet, goed of slecht gerepareerd was, daar bemoeide men zich niet mee. In deze opstelling komt toch enige ver andering. Wij en ook andere kollega-verzekeraars menen dat on ze taak verder gaat. Zoals wij een vorige keer reeds schreven vinden wij het mede onze taak u de garantie te geven dat uw auto goed en over eenkomstig het expertise-rapport ge repareerd wordt voor een redelijke prijs. De meesten van u zijn leken op dit gebied en niet in staat dit te be oordelen. Wij wel. Om onder andere deze garantie te waarborgen hebben wij afspraken gemaakt met een aan tal reparateurs. Kwaliteit Een van de belangrijkste aspekten van deze afspraken is de kwaliteits garantie. Welnu, vanzelfsprekend hebben wij alleen gepraat met die bedrijven waarvan wij weten dat zij kwaliteitswerk leveren. Om mis verstanden te voorkomen: het is na tuurlijk niet zo dat alléén die bedrij ven, waarmee wij afspraken hebben gemaakt, goede kwaliteit leveren. Gelukkig is dat niet het geval. Als konkreet bewijs voor de kwaliteit van de reparateurs waarmee wij een afspraak hebben krijgt u één jaar schriftelijke garantie op de door hen uitgevoerde reparaties. Daarnaast zullen onze experts regelmatig na- kontrole uitoefenen. Dat wil zeggen dat onze experts steekproef-gewijs zullen kontroleren of uw auto kon- form het expertiserapport vakkun dig gerepareerd is. Vertrouwen Een dergelijke overeenkomst kan natuurlijk alleen maar bestaan als de maatschappij een rotsvast vertrou wen in de reparateur heeft. Deze ver trouwensrelatie tussen maatschappij en reparateur bevordert de snelheid van schadeherstellingen. Direkte betaling Een ander voordeel voor u is dat u de reparateur niet meer zelf behoeft te betalen (uitgezonderd het eigen ri- siko en, in het geval u ondernemer bent in de zin van de B.T.W., dit BTW-gedeelte). Dat doen wij voor u. U hoeft zich dus geen zorgen meer te maken over uw banksaldo, ten minste wat het betalen van de schade betreft. Leenauto Gedurende de reparatie zorgen de met ons samenwerkende reparateurs er voor dat u een vervangende auto krijgt. Dit kost u niets meer dan wanneer u normaal met uw eigen au to rijdt. U betaalt hiervoor namelijk slechts 0,20 per km (exklusief brandstof) en dit komt ongeveer overeen met hetgeen u bespaart doordat u niet met uw eigen auto rijdt. Alles op een rij Graag willen wij al de voordelen voor u nog eens op een rijtje zetten: - garantie op de kwaliteit van de schade-reparatie; - er kan snel begonnen worden met de reparatie; - u hoeft het schadebedrag niet meer zelf aan de garage te betalen; - het gebruik van een vervangende auto kost u niets extra's. Nog niet genoemd hierbij is het feit dat wij afspraken hebben gemaakt over de reparatieprijs. Uitwassen op dit gebied zullen dan niet meer voorkomen. Hier merkt u niet direkt iets van, echter u zult be grijpen dat u dit op den duur in de premie terugvindt. Het ligt aan u Als u deze voordelen allemaal ziet, zult u het met ons eens zijn dat we nauwelijks nog kunnen spreken van "ietsje meer". Wij menen erin geslaagd te zijn u veel meer te bieden dan een som geld. U kunt hiervan gebruik maken door uw auto te laten repareren bij één der met ons samen werkende reparateurs. Bij ons kunt u informeren wie dit zijn. Wel willen we hierbij opmerken dat we nog in de beginfase van dit projekt zitten en we nog met relatief weinig repara teurs deze afspraken hebben. Onge twijfeld zal dit aantal uitgebreid worden, tenminste, als het voor u "ietsje meer mag zijn". Het woord is aan u. H. Meeuw sen Eén van de voordelen is de garantie op de kwaliteit van de schade-reparatie Een door verbranding veroorzaakt met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten. We hebben het dan over brand, en wel de definitie welke verzeke raars aan dit verschijnsel plegen te geven. Brandstichting Vertegenwoordigers van verzeke raars, de overheid en het bedrijfsle ven hielden eind 1985 onder de vlag van de E.E.G. te Brussel een sympo sium over brand- en brandstichting. De konklusie van dit gezelschap was eensluidend: brandschade's kosten te veel, brandstichting is één van de hoofdoorzaken. Ook boog men zich over de vraag hoe met name brandstichting onderzocht, beperkt en bestreden kan worden. Van de 15.000 onderzochte branden in 1984 in Nederland, bleek maar liefst 21% te zijn aangestoken. Baldadigheid en/of spelen met vuur was in 11% de oorzaak van brand. De schadelast voor brandverzekeraars beliep in 1987 ƒ1,1 miljard. Dit betrof brandschade's zowel bij partikulie- ren als bedrijven. Het symposium le verde uiteindelijk een aantal slot- konklusies/aanbevelingen op, waar van ik u er enkele zal noemen: 1. Oorzaken van brand dienen zeker bij grotere schade's, nauwkeuriger onderzocht te worden. Teveel scha de 's in die sfeer worden afgehandeld met "oorzaak onbekend". 2. Indien bij vaststaande brandstichting wordt overgegaan tot vervolging en veroordeling van de brandstichter, moeten de strafrech telijke gevolgen in de publiciteit worden gepresenteerd. Hiervan kan een preventieve werking uitgaan. 3. Het begrip "in de brand, uit de brand" dient te verdwijnen. Bijzon dere maatregelen om verzekerings fraude te bestrijden of te voorkomen moeten worden overwogen. Te den ken valt daarbij aan het uitloven van tipgelden na een vermeende brandstichting. Vrijdag 10 februari 1989 Wees selektief bij het stoken en laat het rookkanaal regelmatig vegen. Immers is het bestrijden van fraude van direkt belang voor zowel verze keraars en de verzekerden. Het zijn immers de verzekerden die jaarlijks door het betalen van premie ervoor moeten zorgen dat degene die als verzekerde schade lijdt, die schade vergoed krijgt. Schoorsteenbranden Naast brandstichting zijn van zelfsprekend nog (vele) andere oor zaken te noemen waarbij de verze kerde wel te goeder-trouw handelt. Een verschijnsel waarmee ook wij met grote regelmaat worden gekon- van de rest van de opstal en wanneer het rookkanaal niet op zijn taak (ho ge temperaturen) is berekend. Stooktechniek Het verdient dan ook aanbeveling een goede stooktechniek na te stre ven gekombineerd met de juiste brandstoffen. Onderzoek heeft in middels uitgewezen dat het regelma tig toevoegen van kleine hoeveelhe den schoon en droog hout creosoot- vorming beperkt. Echter het stoken van haardblokken, behandeld hout, papier en afval verhoogt dit risiko en moet dan ook worden ontraden. Ook barbecuen in een open haard is uit den boze. De houtsoort is voor creosootvorming niet beslissend. Vegen Ook het vegen van rookkanalen is erg belangrijk. U verwacht wellicht van mij te horen, hoeveel keer de schoorsteen per jaar geveegd moet worden. Welnu, daarop is geen eensluidend advies te geven, omdat dit afhangt v.d. snelheid waarmee creosootvorming optreedt en ook de maximaal toelaatbare dikte van deze laag. Het behoeft echter naar ik aan neem geen betoog, dat een regelma tige kontrole en/of reiniging van het rookafvoerkanaal vereist is. Dit alles in ons, maar uiteindelijk ook in uw belang! F.H. Waterman fronteerd is schoorsteenbrand. Na dat we in de zestiger jaren konsta- teerden dat het aantal schoorsteen branden afnam, noteerde het CBS dat sinds 1974 het aantal gere gistreerde schoorsteenbranden sterk is gestegen. Dit terwijl nu in slechts 20% a 25% van alle woningen vaste brandstoffen worden gestookt. De daling in de jaren '60 was een gevolg van het toenemend gebruik van aardgas terwijl de stijging vanaf 1974 wordt toegeschreven aan het te rugvallen op vaste brandstoffen na de oliekrisis in 1973. Creosoot De aanwezigheid van creosoot (on- verbrande gassen welke na afkoeling in de schoorsteen kondenseren en een teerachtige afzetting vormen in het rookafvoerkanaal) kan hiervoor gevaarverhogend werken. Bij nor maal stoken van een haard of kachel met vaste brandstof komen rook- gastemperaturen voor tot ca. 400°C. Creosoot ontbrandt bij een tempera tuur boven 500°C. In principe zijn dus de risiko's gering. Bij het plotse ling sterk opstoken, waarbij de tem peratuur tijdelijk sterk omhoog gaat, kunnen echter problemen ont staan. Ook kans op uitbreiding van brand buiten het rookkanaal is aan wezig indien: de hoeveelheid creo soot extreem groot is, het rookka naal niet brandwerend gescheiden is Het nieuwe jaar is weer al ruim een maand oud. Dus voor Verzeke ringen ZLM weer tijd voor de volgende prolongatie nl. de brom fietsprolongatie. U weet natuurlijk dat het verzekeringsjaar voor de bromfietsen op 1 maart begint. Het ministerie heeft nu besloten om deze prolongatiedatum te verschuiven naar 1 mei. Door deze maatregel dienen wij u een nota te sturen van 1 maart 1989 tot 1 mei 1990, dus over veertien maanden. Dit is eenmalig want vol gend jaar loopt het verzekeringsjaar van 1 mei 1990 tot 1 mei 1991. De nieuwe kleur van het plaatje is geel/rood reflekterend. Bij ont vangst van dit nieuwe plaatje kunt u het oude vervangen en dit sa men met uw oude verzekeringsbewijs vernietigen. Is de brommer misschien in de tussentijd verkocht of wordt er niet meer op gere den dan kunt u de ontvangen bescheiden naar ons retourneren en laten wij de verzekering vervallen. Bij vervanging van de verzeker de bromfiets kunt u het plaatje van de oude bromfiets meteen overzetten op de nieuwe bromfiets. U dient dan wel de gegevens van de nieuwe bromfiets aan ons of aan uw vertegenwoordiger door te geven. Wat het premietarief betreft ziet Verzekeringen ZLM zich toch genoodzaakt de WA-premie voor bromfietsen met versnelling tot 200,(exkl. poliskosten, assurantiebelasting en donatie) te verhogen. De casco-premie blijft ongewijzigd 7, per 100,cataloguswaarde. Het eigen risiko bedraagt bij WA nihil en bij casco 100,Bij diefstalschade bedraagt het eigen ri siko 10% van de cataloguswaarden met een minimum van 100,Ondanks deze premieverhoging is, in vergelijking met andere verzekeringsmaatschappijen, de premie van Verzekeringen ZLM vrij gunstig. Voor al de bromfietsers onder ons: BROM VOORZICHTIG. Erna Meulenberg

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 7