verzekeringen zim ver/tcindig verzekeren
Een vurig verschijnsel!
Bromfietsprolongatie
MAG HET IETSJE MEER ZIJN?
SI
Deze vraag zal u beslist niet vreemd in de oren klinken. Wellicht
wordt u zelf nogal eens met deze vraag gekonfronteerd bij het bood
schappen doen. 't Is natuurlijk wel zo dat u een beetje meer moet be
talen. Logisch hè? Waarschijnlijk klinkt het u dan ook wat onlogisch
in de oren als wij u vragen of het ietsje meer mag zijn en daar onmid
dellijk bij vertellen dat dat "meer" niets extra's kost, integendeel
zelfs.
Hoe kan dat?
Tot voor kort lieten verzekeraars
zich weinig gelegen aan alles wat met
de reparatie van het verzekerde voer
tuig te maken had. Men stelde een
bepaald bedrag beschikbaar en daar
mee was de kous af. Of er wel of
niet, goed of slecht gerepareerd was,
daar bemoeide men zich niet mee. In
deze opstelling komt toch enige ver
andering. Wij en ook andere
kollega-verzekeraars menen dat on
ze taak verder gaat. Zoals wij een
vorige keer reeds schreven vinden
wij het mede onze taak u de garantie
te geven dat uw auto goed en over
eenkomstig het expertise-rapport ge
repareerd wordt voor een redelijke
prijs. De meesten van u zijn leken op
dit gebied en niet in staat dit te be
oordelen. Wij wel. Om onder andere
deze garantie te waarborgen hebben
wij afspraken gemaakt met een aan
tal reparateurs.
Kwaliteit
Een van de belangrijkste aspekten
van deze afspraken is de kwaliteits
garantie. Welnu, vanzelfsprekend
hebben wij alleen gepraat met die
bedrijven waarvan wij weten dat zij
kwaliteitswerk leveren. Om mis
verstanden te voorkomen: het is na
tuurlijk niet zo dat alléén die bedrij
ven, waarmee wij afspraken hebben
gemaakt, goede kwaliteit leveren.
Gelukkig is dat niet het geval. Als
konkreet bewijs voor de kwaliteit
van de reparateurs waarmee wij een
afspraak hebben krijgt u één jaar
schriftelijke garantie op de door hen
uitgevoerde reparaties. Daarnaast
zullen onze experts regelmatig na-
kontrole uitoefenen. Dat wil zeggen
dat onze experts steekproef-gewijs
zullen kontroleren of uw auto kon-
form het expertiserapport vakkun
dig gerepareerd is.
Vertrouwen
Een dergelijke overeenkomst kan
natuurlijk alleen maar bestaan als de
maatschappij een rotsvast vertrou
wen in de reparateur heeft. Deze ver
trouwensrelatie tussen maatschappij
en reparateur bevordert de snelheid
van schadeherstellingen.
Direkte betaling
Een ander voordeel voor u is dat u
de reparateur niet meer zelf behoeft
te betalen (uitgezonderd het eigen ri-
siko en, in het geval u ondernemer
bent in de zin van de B.T.W., dit
BTW-gedeelte). Dat doen wij voor
u. U hoeft zich dus geen zorgen meer
te maken over uw banksaldo, ten
minste wat het betalen van de schade
betreft.
Leenauto
Gedurende de reparatie zorgen de
met ons samenwerkende reparateurs
er voor dat u een vervangende auto
krijgt. Dit kost u niets meer dan
wanneer u normaal met uw eigen au
to rijdt. U betaalt hiervoor namelijk
slechts 0,20 per km (exklusief
brandstof) en dit komt ongeveer
overeen met hetgeen u bespaart
doordat u niet met uw eigen auto
rijdt.
Alles op een rij
Graag willen wij al de voordelen
voor u nog eens op een rijtje zetten:
- garantie op de kwaliteit van de
schade-reparatie;
- er kan snel begonnen worden met
de reparatie;
- u hoeft het schadebedrag niet meer
zelf aan de garage te betalen;
- het gebruik van een vervangende
auto kost u niets extra's.
Nog niet genoemd hierbij is het feit
dat wij afspraken hebben gemaakt
over de reparatieprijs. Uitwassen op
dit gebied zullen dan niet meer
voorkomen. Hier merkt u
niet direkt iets van, echter u zult be
grijpen dat u dit op den duur in de
premie terugvindt.
Het ligt aan u
Als u deze voordelen allemaal ziet,
zult u het met ons eens zijn dat we
nauwelijks nog kunnen spreken van
"ietsje meer". Wij menen erin
geslaagd te zijn u veel meer te bieden
dan een som geld. U kunt hiervan
gebruik maken door uw auto te laten
repareren bij één der met ons samen
werkende reparateurs. Bij ons kunt
u informeren wie dit zijn. Wel willen
we hierbij opmerken dat we nog in
de beginfase van dit projekt zitten en
we nog met relatief weinig repara
teurs deze afspraken hebben. Onge
twijfeld zal dit aantal uitgebreid
worden, tenminste, als het voor u
"ietsje meer mag zijn". Het woord
is aan u.
H. Meeuw sen
Eén van de voordelen is de garantie op de kwaliteit van de schade-reparatie
Een door verbranding veroorzaakt met vlammen gepaard gaand vuur
buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
We hebben het dan over brand, en wel de definitie welke verzeke
raars aan dit verschijnsel plegen te geven.
Brandstichting
Vertegenwoordigers van verzeke
raars, de overheid en het bedrijfsle
ven hielden eind 1985 onder de vlag
van de E.E.G. te Brussel een sympo
sium over brand- en brandstichting.
De konklusie van dit gezelschap was
eensluidend: brandschade's kosten
te veel, brandstichting is één van de
hoofdoorzaken. Ook boog men zich
over de vraag hoe met name
brandstichting onderzocht, beperkt
en bestreden kan worden. Van de
15.000 onderzochte branden in 1984
in Nederland, bleek maar liefst 21%
te zijn aangestoken. Baldadigheid
en/of spelen met vuur was in 11%
de oorzaak van brand. De schadelast
voor brandverzekeraars beliep in
1987 ƒ1,1 miljard. Dit betrof
brandschade's zowel bij partikulie-
ren als bedrijven. Het symposium le
verde uiteindelijk een aantal slot-
konklusies/aanbevelingen op, waar
van ik u er enkele zal noemen:
1. Oorzaken van brand dienen zeker
bij grotere schade's, nauwkeuriger
onderzocht te worden. Teveel scha
de 's in die sfeer worden afgehandeld
met "oorzaak onbekend".
2. Indien bij vaststaande
brandstichting wordt overgegaan tot
vervolging en veroordeling van de
brandstichter, moeten de strafrech
telijke gevolgen in de publiciteit
worden gepresenteerd. Hiervan kan
een preventieve werking uitgaan.
3. Het begrip "in de brand, uit de
brand" dient te verdwijnen. Bijzon
dere maatregelen om verzekerings
fraude te bestrijden of te voorkomen
moeten worden overwogen. Te den
ken valt daarbij aan het uitloven van
tipgelden na een vermeende
brandstichting.
Vrijdag 10 februari 1989
Wees selektief bij het stoken en laat
het rookkanaal regelmatig vegen.
Immers is het bestrijden van fraude
van direkt belang voor zowel verze
keraars en de verzekerden. Het zijn
immers de verzekerden die jaarlijks
door het betalen van premie ervoor
moeten zorgen dat degene die als
verzekerde schade lijdt, die schade
vergoed krijgt.
Schoorsteenbranden
Naast brandstichting zijn van
zelfsprekend nog (vele) andere oor
zaken te noemen waarbij de verze
kerde wel te goeder-trouw handelt.
Een verschijnsel waarmee ook wij
met grote regelmaat worden gekon-
van de rest van de opstal en wanneer
het rookkanaal niet op zijn taak (ho
ge temperaturen) is berekend.
Stooktechniek
Het verdient dan ook aanbeveling
een goede stooktechniek na te stre
ven gekombineerd met de juiste
brandstoffen. Onderzoek heeft in
middels uitgewezen dat het regelma
tig toevoegen van kleine hoeveelhe
den schoon en droog hout creosoot-
vorming beperkt. Echter het stoken
van haardblokken, behandeld hout,
papier en afval verhoogt dit risiko en
moet dan ook worden ontraden.
Ook barbecuen in een open haard is
uit den boze. De houtsoort is voor
creosootvorming niet beslissend.
Vegen
Ook het vegen van rookkanalen is
erg belangrijk. U verwacht wellicht
van mij te horen, hoeveel keer de
schoorsteen per jaar geveegd moet
worden. Welnu, daarop is geen
eensluidend advies te geven, omdat
dit afhangt v.d. snelheid waarmee
creosootvorming optreedt en ook de
maximaal toelaatbare dikte van deze
laag. Het behoeft echter naar ik aan
neem geen betoog, dat een regelma
tige kontrole en/of reiniging van het
rookafvoerkanaal vereist is. Dit alles
in ons, maar uiteindelijk ook in uw
belang!
F.H. Waterman
fronteerd is schoorsteenbrand. Na
dat we in de zestiger jaren konsta-
teerden dat het aantal schoorsteen
branden afnam, noteerde het CBS
dat sinds 1974 het aantal gere
gistreerde schoorsteenbranden sterk
is gestegen. Dit terwijl nu in slechts
20% a 25% van alle woningen vaste
brandstoffen worden gestookt. De
daling in de jaren '60 was een gevolg
van het toenemend gebruik van
aardgas terwijl de stijging vanaf
1974 wordt toegeschreven aan het te
rugvallen op vaste brandstoffen na
de oliekrisis in 1973.
Creosoot
De aanwezigheid van creosoot (on-
verbrande gassen welke na afkoeling
in de schoorsteen kondenseren en
een teerachtige afzetting vormen in
het rookafvoerkanaal) kan hiervoor
gevaarverhogend werken. Bij nor
maal stoken van een haard of kachel
met vaste brandstof komen rook-
gastemperaturen voor tot ca. 400°C.
Creosoot ontbrandt bij een tempera
tuur boven 500°C. In principe zijn
dus de risiko's gering. Bij het plotse
ling sterk opstoken, waarbij de tem
peratuur tijdelijk sterk omhoog
gaat, kunnen echter problemen ont
staan. Ook kans op uitbreiding van
brand buiten het rookkanaal is aan
wezig indien: de hoeveelheid creo
soot extreem groot is, het rookka
naal niet brandwerend gescheiden is
Het nieuwe jaar is weer al ruim een maand oud. Dus voor Verzeke
ringen ZLM weer tijd voor de volgende prolongatie nl. de brom
fietsprolongatie. U weet natuurlijk dat het verzekeringsjaar voor
de bromfietsen op 1 maart begint. Het ministerie heeft nu besloten
om deze prolongatiedatum te verschuiven naar 1 mei. Door deze
maatregel dienen wij u een nota te sturen van 1 maart 1989 tot 1
mei 1990, dus over veertien maanden. Dit is eenmalig want vol
gend jaar loopt het verzekeringsjaar van 1 mei 1990 tot 1 mei 1991.
De nieuwe kleur van het plaatje is geel/rood reflekterend. Bij ont
vangst van dit nieuwe plaatje kunt u het oude vervangen en dit sa
men met uw oude verzekeringsbewijs vernietigen. Is de brommer
misschien in de tussentijd verkocht of wordt er niet meer op gere
den dan kunt u de ontvangen bescheiden naar ons retourneren en
laten wij de verzekering vervallen. Bij vervanging van de verzeker
de bromfiets kunt u het plaatje van de oude bromfiets meteen
overzetten op de nieuwe bromfiets. U dient dan wel de gegevens
van de nieuwe bromfiets aan ons of aan uw vertegenwoordiger
door te geven. Wat het premietarief betreft ziet Verzekeringen
ZLM zich toch genoodzaakt de WA-premie voor bromfietsen met
versnelling tot 200,(exkl. poliskosten, assurantiebelasting en
donatie) te verhogen. De casco-premie blijft ongewijzigd 7,
per 100,cataloguswaarde. Het eigen risiko bedraagt bij WA
nihil en bij casco 100,Bij diefstalschade bedraagt het eigen ri
siko 10% van de cataloguswaarden met een minimum van
100,Ondanks deze premieverhoging is, in vergelijking met
andere verzekeringsmaatschappijen, de premie van Verzekeringen
ZLM vrij gunstig.
Voor al de bromfietsers onder ons: BROM VOORZICHTIG.
Erna Meulenberg