Letselschade
Prolongatietijd nadert
let op landbouwtrekkers!
Specialisme in schadebehandeling:
In het land- en tuinbouwblad van 11
september jl. heeft de heer Meeuw-
sen het hoe en waarom uiteengezet
van de reorganisatie op de schade-
afdeling. Nu daarvoor de gelegen
heid is gegeven wil ik graag iets ver
tellen over het specialisme waar de
groep letselschade zich mee bezig
houdt. Laat ik beginnen de groep
voor te stellen. Van links naar rechts
ziet u op bijgaande foto de heren D.
Heuseveldt, F. van den Bos en me
vrouw B. Voet.
Wanneer wordt uw schadegeval
door de letselgroep behandeld en
wanneer niet?
Eén scheidingslijn laat zich duidelijk
zien: Zolang er géén sprake is van
letsel bij een verkeersongeval komt
uw schadegeval niet in behandeling
bij de letselgroep. Echter ook niet in
alle gevallen waarbij gewonden
en/of doden te betreuren zijn. Wél
indien u door uw schuld letsel hebt
toegebracht aan anderen en waar
voor u aansprakelijk bent in de zin
van de Wet Aansprakelijkheidsver
zekering Motorrijtuigen. Ook indien
een ander u, als bestuurder/passa
gier van een bij VERZEKERINGEN
ZLM verzekerd motorrijtuig, letsel
heeft toegebracht.
Behandeling vindt dan plaats in het
deader van de gratis meeverzekerde
verhaalsbijstandsdekking. Verder
behandelt de letselgroep schades
wanneer sprake is van een zodanig
letsel dat de Ongevallen Inzittenden
Verzekering tot uitkering komt of
kan komen.
Uw gemelde motorrijtuigschade
komt in dergelijke gevallen direkt in
behandeling bij de letselgroep. Dus
naast de letselschade wordt ook in
die gevallen de materiële schade aan
het voertuig door deze groep ge
regeld.
Betreft het een letselschade op uw
AVP- of AVB-polis dan vindt be
handeling van de aansprakelijkheid
op die afdeling plaats, doch de
vaststelling van de letselschade door
de letselgroep.
Vele organisaties komen eraan te
pas.
Aan de afwikkeling van een verkeer
songeval, dat lichamelijk letsel tot
gevolg heeft, komt behalve de aan
sprakelijkheidsverzekeraar een
groot aantal personen en organisa
ties te pas: politie, officier van justi
tie, NVVA (voor het procesverbaal),
controle artsen, behandelende art
sen, arbeidsdeskundige en medisch
adviseurs (voor de medische infor
matie), bedrijfsverenigingen of over
heidsinstellingen (voor het verhaal
van uitkeringen of salaris) en ziekte
kostenverzekeraar of ziekenfonds
(voor het verhalen van ziekte
kosten). De W.A.-assuradeur neemt
in dit netwerk de centrale plaats in.
Interne en externe werkzaamheden.
Bij de schade-afwikkeling maken we
onderscheid tussen de interne en de
externe werkzaamheden.
Externe aktiviteiten worden verricht
door een eigen buitendienstmede
werker en door een zelfstandig ge
vestigd expertisebureau. Voor wie
gekozen wordt hangt primair af van
de soort zaak en de specifieke kwali
teiten van de betreffende functiona
ris of schaderegelaar.
Interne aktiviteiten worden verricht
door de schadecorrespondent. Hij
of zij ontvangt de schade-aangifte,
verifieert of het gemelde schadegeval
onder de polisdekking valt, verzorgt
de correspondentie, beoordeelt de
aansprakelijkheid en stelt de schuld
vraag vast, beoordeelt de ingediende
claims, geeft de buitendienstmede
werker of schaderegelaar opdracht
tot vaststelling en/of regeling van
verschillende schadeposten, boor-
deelt diens rapportage, voert bespre
kingen met advokaat, medisch advi
seur, schaderegelaar of met de ge
wonde zelf en verzorgt de admi
nistratieve afwikkeling.
Medische en overige kosten.
Naast meestal schade aan het voer
tuig en de daarbij behorende gevolg
schade, komen er bij letselschades
nogal wat andere schadeposten om
de hoek kijken. Zonder daar diep op
in te gaan noem ik u er een aantal:
Medische kosten.
Dit zijn de kosten van ziekenhuisop
name, specialistische behandeling,
paramedische behandeling en even
tuele opname in een revalidatie-
inrichting. Verder valt hieronder dé
vaak niet meeverzekerde huisarts,
evt. niet-vergoede genees- en ver
bandmiddelen, het evt. eigen risico
bij een part. ziektekostenverzeke
raar, hulpmiddelen zoals krukken,
evt. extra aangeschafte kleding voor
in het ziekenhuis zoals ondergoed en
nachtgoed, vervoerskosten voor be
handeling of medisch onderzoek,
voorzieningen welke niet onder de
AAW vallen en niet erkende genees
wijzen en therapiën zoals acupunc
tuur, gebedsgenezen of yogalessen.
Verder zijn in dit kader nog te noe
men bezoekkosten (ouders, echtge
noot) en kosten van attenties (bloe
men, fruit) ingeval van ziekenhui
sopname.
Bij zaakschade denken we aan kle
ding en schoeisel, al dan niet^bescha-
digd door het ongeval zelf ofwel ka
pot geknipt in het ziekenhuis.
De noodzaak van huishoudelijke
hulp. Beter te formuleren als voor
zieningen voor de huishouding. Dit
doet zich vooral voor bij arbeidson-
De groep letselschade, de speciale kennis, staat borg voor korrekte afwikkeling
van letselschade
geschiktheid van een gehuwde
vrouw of alleenstaande.
Inkomensschade.
Door ZW- of WAO-uitkering, door
betaald overheidssalaris of invalidi
teitspensioen, alsmede door de in
voering van de AAW, heeft prak
tisch elk verkeersslachtoffer de ga
rantie voor een basisinkomen, waar
voor hij niet afhankelijk is van de
aansprakelijkheidsverzekeraar.
Dat neemt niet weg dat deze vergoe
dingsstelsels de nodige "lekken"
vertonen, die moeten worden op
gevuld.
Er is verschil tussen inkomensscha
de, opgekomen vóór het bereiken
van een eindtoestand en de inko
mensschade bij blijvende, gehele of
gedeeltelijke invaliditeit. Naast het
basisloon kunnen er zijn de gemiste
vergoedingen voor overwerk en an
dere gemiste toeslagen, de gemiste
inkomsten die (gedeeltelijk) buiten
de belastingheffing worden gehou
den (zwart-werk) en gemiste promo
tie. Er kan toekomstige inkomens-
schade ontstaan als gevolg van stu
dievertraging.
Smartegeld.
Er zijn nog legio andere schade
posten te noemen maar er is er één
die de gemoederen het meest bezig
houdt en dat is smartegeld. Dit is een
vergoeding in geld uitgedrukt voor
geleden pijn en smart alsmede voor
gederfde en/of nog te derven levens
vreugde.
Smartegeld heeft de functie een ge
noegdoening te zijn voor aantasting
van lichamelijke integriteit. Smarte
geld kan het toegebrachte leed niet
wegnemen. Het beoogt een compen
satie te bieden voor smart en gederf
de levensvreugde. Het is dus niet
meer dan een pleister op de wonde.
Hoewel ik met bovenstaande nog
maar iets heb verteld over het rege
len van letselschade bent u, naar ik
aanneem, ervan overtuigd dat het
met recht een specialisme genoemd
mag worden.
D. Heuseveldt
Onder dit motto is in de provincie
Zeeland opnieuw een aktie van start
gegaan om de weggebruikers op het
gevaar van het landbouwverkeer te
wijzen. Op zich is dit geen spektaku-
lair nieuws, immers de laatste jaren
wordt in deze periode steeds op
nieuw de aandacht voor deze mate
rie gevraagd. Helaas blijkt dit steeds
ook weer nodig te zijn en het leek
ons zinnig om hier ook weer op
nieuw op in te haken.
Waar op letten?
In de eerste plaats is er de toestand
van de wegen. Van de landbouwer
mag verwacht worden dat hij de weg
goed schoonmaakt en zonodig
d.m.v. borden het overige verkeer
attent maakt op gladde weggedeel
ten. De automobilist moet begrijpen
dat een boer niet het laatste krui
meltje van de weg kan halen en dat
hij dus rekening moet houden met
gladde wegen in landbouwgebieden.
De oplossing is erg simpel: snelheid
aanpassen.
Verlichting
Een tweede belangrijk punt is de on-
derhoudstoestand van de voertui
gen, met name de verlichting. Denkt
u eraan dat ook een goed funktione-
rende verlichting niet te zien is als er
een laag slik op zit. Vooral landbou
wers dienen hierop attent te zijn.
Het kost wat tijd, maar u zult het
uzelf nooit vergeven als er een ern
stig ongeluk gebeurt doordat uw
lampen niet zichtbaar waren.
Ruimte
Vervolgens het snelheidsverschil en
de grootte van de voertuigen. Als,
automobilist dient u te beseffen dat
de tegenwoordige landbouwmachi
nes heel veel ruimte in beslag nemen
Toon vooral respect voor elkaar.
Vrijdag 9 oktober 1987
H. Meeuw sen
en hun snelheid nu eenmaal veel la
ger is dan die van auto's. Voor u het
weet zit u er achterop.
Fietsjeugd
Tenslotte nog iets voor onze jeugdi
ge fietsers. We weten dat het verlei
delijk is om je te laten slepen door
een traktor, maar het is zó gevaar
lijk! Ook vorig jaar zijn hier weer
doden door gevallen. Alsjeblieft, ge
bruik je verstand!
Samenspel
Waar het uiteindelijk allemaal weer
op neerkomt is dat we rekening hou
den met elkaar en waar nodig en mo
gelijk eikaars fouten opvangen. Het
gas hoeft echt niet in alle gevallen
helemaal dicht als er een trekker in
zicht is, maar gas minderen is vrijwel
steeds noodzakelijk. Stelt u zich eens
voor dat we met z'n allen, door ons
rijgedrag aan te passen, één ongeval
met dodelijke afloop kunnen voor
komen. Dat zou toch geweldig zijn!
Hoewel het nog enige maanden van
ons verwijderd is dat u de jaarnota
voor 1988 weer in de bus krijgt be
ginnen de voorbereidingen hiervoor
al rond deze tijd. Zoals elk jaar wil
len wij het niet nalaten u te wijzen
op een aantal zaken met betrekking
tot de "prolongatie".
Ten eerste het omzetten van uw ver
zekering van All Risks naar WA.
Mocht u deze stap overwegen dan
dient u dit altijd schriftelijk voor
1-11-1987 aan ons door te geven.
"Waarom moet dit nu schriftelijk?"
zult u zeggen. Daar is een simpele
verklaring voor. Als u van All Risks
naar WA gaat dan beperkt u de dek
king. Dat wil zeggen dat u tegen
mindere voorwaarden gaat verzeke
ren. Als iemand het volgend jaar een
kaskoschade heeft dan denkt men
misschien nog dat het voortuig All
Risks verzekerd is en gaat de schade
claimen. Als de schade dan afgewe
zen wordt is dat een hele teleurstel
ling. Men zal dan misschien zeggen:
"Hoe komen jullie erbij dat ik alleen
WA verzekerd ben? Dan is het van
het grootste belang dat wij schrifte
lijk bewijs hebben van het feit dat u
zelf verzocht heeft om de verzeke
ring toch alleen WA te beperken.
Zouden we deze zaken telefonisch
afdoen dan zouden wij nimmer enig
bewijs hebben.
C.A. Toorenaar
Denkt u er alstublieft ook aan als u
een voertuig volgend jaar niet meer
in de verzekering wilt hebben wegens
koop of verkoop dat u dit voor 1 no
vember aan ons doorgeeft.
Dit geldt ook voor brommers!!!
Als zij in 1988 niet meer verzekerd
moeten worden geeft u dit dan voor
tijdig door aangezien de brommer
anders weer op de jaarnota staat.
Mocht u met betrekking tot het om
zetten van All Risks naar WA twijfe
len, belt u dan gerust even de poli
safdeling 01100-38880 of uw verte
genwoordiger.
C.A. Toorenaar