Graven in de provincie Zeeland
Vragenformulieren zoetwaterprojekt
Schouwen-Duiveland verstuurd
Landbouwschap: Pachters
in bestuur waterschap
Bestuur Landbouwschap:
akkoord met voortzetting
beperking bietenteelt
Relatienota gebied
Ongepast
Sleufsilo
'Papierverzet'
Reaktie op ontwerp-Waterschapswet
20 Agrariërs in hoofdbestuur waterschap
De Dommel
Eind vorige week is aan alle 1200 eigenaren en erfpachters in het ge
bied dat in principe op Schouwen-Duiveland voor zoetwatervoorzie
ning in aanmerking komt, een vragenformulier toegezonden waarop
deze in kunnen vulen of ze voor danwel tegen de zoetwatervoorzie
ning zijn. Een tweede vraag die beantwoord kan worden is of de eige
naar, wanneer deze vóór aanvoer van zoet water is, tevens bereid is
maximaal 130,per ha. te betalen mits de kwaliteit en de kwanti
teit van het aan te voeren water worden gewaarborgd. Het formulier
met de antwoorden dient voor 31 oktober te worden opgezonden
naar notaris mr. D. van Eek te Zierikzee. Zij die het formulier niet
opsturen worden geacht vóór de zoetwatervoorziening te hebben
gestemd.
De grondeigenaren kunnen t.a.v. de
te beantwoorden vragen uiteraard
overleg voeren met de pachters en
andersom kunnen de pachters de
eigenaren vragen bij de beantwoor
ding te worden gehoord. Het water
schap krijgt van de notaris alleen het
resultaat van de ingezonden formu
lieren toegezonden, dit uit privacy-
overwegingen.
Bij het vragenformulier is een toe
lichting gevoegd waarin nog eens uit
de doeken wordt gedaan hoe de
besluitvorming rond de zoetwater
voorziening tot nu toe is verlopen.
Het bestuur van het Landbouw
schap heeft zich op 30 september uit
gesproken voor een voortzetting van
het bewaakte mengprijssysteem met
een voortschrijdende referentie voor
de bietenteelt waardoor de omvang
van deze teelt beperkt wordt. Nieuw
onderdeel van deze quoteringsrege
ling is de toepassing van een schijfs-
gewijze herverdeling.
Dit houdt in dat bij de verdeling van
de C-suiker die tegen mengprijs
wordt afgerekend bij onderscheidin
gen rekening wordt gehouden met de
omvang van het toegewezen quo
tum. Het bestuur ging met de toe
passing van een schijfsgewijze her
verdeling voor 1987 en 1988 ak
koord na de toezegging van voorzit
ter Varekamp dat de juridische con
sequenties van de regeling nader zul
len worden bekeken. KNBTB-
woordvoerder Schouten had hier
uitdrukkelijk om gevraagd.
Van verschillende zijden in het
bestuur werd gewezen op de gevol
gen van een regeling die de omvang
van het bietenareaal regelt. De heer
Scheffers (KNLC), sprak bezorgd
heid uit over de toenemende concur
rentie waarmee de tuinbouw wordt
geconfronteerd als gevolg van teelt
beperkingen in andere sectoren.
Ook de motieven voor het opinie
onderzoek worden duidelijk ge
maakt. Zo zegt het waterschap ken
nis te hebben genomen van handte-
keningenakties van zowel voor- als
tegenstanders van de zoetwatervoor
ziening. Maar mede daardoor kan
het schap zich thans een onvoldoen
de duidelijk beeld vormen hoe de be
trokkenen over de plannen denken.
Nu het stadium binnenkort aan
breekt waarin gelden voor de plan
vorming beschikbaar moeten worden
gesteld, wil het waterschap meer dui
delijkheid. Bij het opinie-onderzoek
richt men zich tot de zakelijk gerech
tigden van ongebouwd onroerend
goed omdat deze belang kunnen
hebben bij een zoetwatervoorziening
en daar ook voor kunnen worden
belast. In de toelichting wordt na
drukkelijk gesteld dat het water
schap nog geenszins finaal heeft
besloten om de zoetwatervoorzie
ning aan te leggen. Er is slechts een
voorwaardenbesluit genomen.
De uiteindelijke beslissing kan pas
worden genomen wanneer de plan
nen zijn uitgewerkt, de financiering
voor maximaal 130,per ha.
rond is en de streek zich door middel
van inspraakrondes en bezwaren- en
beroepsprocedures over het plan
heeft kunnen uitspreken. De algeme
ne vergadering van het waterschap
zal pas hierna tot definitieve besluit
vorming over kunnen gaan. De uit
komst van inspraak en opinie
onderzoek kunnen door de algemene
vergadering bij de oordeelsvorming
over de verdere planvorming worden
betrokken. Aan de uitkomst van het
opinie-onderzoek mag evenwel juri
disch gezien geen beslissende waarde
worden toegekend. Hoofdingelan
den stemmen zonder last of rug
gespraak.
Er mag veel in dit land, maar het
mag zelden zónder een vergun
ning van de een of andere autori
teit. Zo mag een grondeigenaar
niet zo maar naar eigen goeddun
ken in zijn land allerlei graaf
werkzaamheden uitvoeren zon
der vergunning.
De reden van een korte beschou
wing over dit onderwerp is gele
gen in het feit dat op 1 juli 1987
voor Zeeland een nieuwe ont
grondingsverordening in werking
is getreden ter vervanging van de
verordening uit 1971.
In de ontgrondingenwet is al be
paald dat deze wet niet geldt voor
het uitvoeren van ruilverkavelin
gen. De Zeeuwse verordening
voegt daar aan toe dat zonder
vergunning greppels en sloten
mogen worden gemaakt die een
bovenbreedte hebben van minder
dan 5 m met een bodembreedte
van 1.50 m. De diepte mag dan
niet meer zijn dan 1 m beneden
het zomerpeil of als dat er niet is
niet meer dan 2,50 m beneden de
gemiddelde hoogteligging van
het aangrenzende terrein.
Werkzaamheden die uitsluitend
en ter plaatse worden verricht ten
behoeve van de normale uitoefe
ning van het land-, tuin- of bos
bouwbedrijf, alsmede het plan
ten of rooien van bomen, strui
ken of andere gewassen zijn ook
toegestaan. Gaat u nu niet on
middellijk met deze regel achter
de hand een hinderlijke partij bo
men te lijf want er is ook nog zo
iets als de Boswet en de verschil
lende kapverordeningen (daar
over een volgende keer).
Egaliseren mag dus wel - dat lijkt
mij een normale uitoefening van
de landbouw - tenzij het bestem
mingsplan dat weer verbiedt.
Wat ook mag is het aanleggen
van reservoirs, bassins e.d. met
een bodemoppervlakte van mak
simaal 50 m2 en een inhoud van
maksimaal 50 m3. Dieper dan 3
m mag niet. De ratio van deze re
geling ontgaat mij maar het argu
ment zal wel zijn dat toch ergens
een grens moet worden getrok
ken. De praktische betekenis van
deze regeling komen we tegen als
we willen graven voor bijvoor
beeld de aanleg van een sleufsilo
van bijv. 1 m diep. De opper
vlakte mag dan niet meer zijn
dan 50 m2. Voor een sleufsilo van
80 m2 (1 m diep) is dus een ont
grondingsvergunning nodig. Met
twee silo's van 40 m2 naast of bij
elkaar omzeilen we deze kwestie.
Zo gaat dat met betrekkelijk wil
lekeurige normen.
Nu is het niet zo dat een vergun-,
ning voor zo'n silo van 80 m2 zo
maar geweigerd zal worden maar
de rompslomp is immens. Bij de
vergunningaanvraag moeten o.a.
worden ingediend (in negen-
voudü): een nauwkeurige be
schrijving van het terrein, een
nauwkeurige beschrijving van de
samenstelling van de onder
grond, kadastrale tekeningen en
uittreksels, namen en adressen
van naburige eigenaren en ge
bruikers, een werkplan voor de
uitvoering van de ontgronding en
de naam van degene die het werk
uitvoert.
Hebt u al deze gegevens verza
meld en ingediend bij Gedepu
teerde Staten dan worden deze
doorgestuurd naar B en W die de
aanvraag dertig dagen ter visie
leggen opdat iedereen bezwaren
kan maken. Daarna sturen B en
W hun advies naar GS. Boven
dien wordt nog de mening ge
vraagd van de Kamer van Koop
handel, het Waterschap, het
Landbouwschap en eventueel
van andere instellingen.
Daarna kan de aanvrager reage
ren op de ingediende bezwaren.
Gelukkig kan het iets eenvoudi
ger als de ontgronding kleiner is
dan 25 are (onze sleufsilo bij
voorbeeld). Dan kunnen Gede
puteerde Staten besluiten de ver
eenvoudigde procedure toe te
passen. In dat geval moeten wel
dezelfde paperassen worden in
gediend maar worden alleen B en
W en het Waterschap gehoord.
De ontgrondingenwet schrijft
voor dat GS drie maanden na het
indienen van de vergunningsaan
vraag beslissen over de afgifte
van de vergunning. De beslissing
mag. twee keer voor drie maan
den verdaagd worden. Van deze
verdagingsmogelijkheid is in het
verleden royaal gebruik ge
maakt. Als er dan tegen de afgif
te nog bezwaren worden inge
diend dan kan het wel even aan
lopen voor er een spa de grond in
mag.
Als u in Zeeland wilt graven
moet u niet alleen rekenen met
het grondverzet maar ook met
het papierverzet. Verzet kan in
verschillende betekenissen wor
den opgevat. Zoals hiervoor is
vermeld is ook het Landbouw
schap soms betrokken bij de ver
gunningverlening. Voor u zich in
de procedure stort is het verstan
dig om te profiteren van de daar
aanwezige ervaring.
mr.ir. J. Huisman
Bij het bestuur van een waterschap
moeten degenen worden betrokken
die een duidelijk belang hebben bij de
taak van het waterschap en die mee
betalen aan de kosten. Omdat pach
ters belang hebben bij de
taakuitvoering van het waterschap en
indirekt meebetalen aan het water
schap via de pacht is het nodig dat
pachters ook in het bestuur zijn ver
tegenwoordigd. Dit schrijft het Land
bouwschap aan de Tweede Kamer in
een reaktie op de ontwerp-
Waterschapswet.
Zeer terughoudend is het Landbouw
schap over de mogelijkheid die het
ontwerpwetsvoorstel biedt aan pro
vincies om speciale kwaliteitszetels in
te stellen. Deze zouden moeten gelden
voor degenen die een bijzonder belang
hebben bij de uitvoering van water-
schapstaken. Van deze mogelijkheid
zou alleen gebruik gemaakt mogen
worden als er sprake is van een uit
gesproken onevenredige bestuurssa
menstelling. Hierdoor komt de
uitvoerende taak van het waterschap
in het gedrang, zo vindt het Land
bouwschap. Vertegenwoordiging in
het waterschapsbestuur moet zoveel
mogelijk plaatsvinden via direkte ver
kiezing door de kategorie waarvoor
de vertegenwoordiging geldt, aldus
het Landbouwschap. Het Landbouw
schap is het eens met het voorstel in
het wetsontwerp dat een plaats in het
waterschapsbestuur niet langer wordt
toegekend als er alleen sprake is van
een belangenbehartiging bij de uitvoe
ring van de waterschapstaak.
Positief staat het Landbouwschap te
genover de mogelijkheid om inliggen-
de waterschappen en afdelingen in te
stellen binnen het werkgebied van een
waterschap. Een decentralisatie waar
door een grotere betrokkenheid van
de belanghebbenden wordt bereikt
vindt het Landbouwschap positief.
Waterschappen moeten echter zelf
kunnen beslissen of zij van deze mo
gelijkheid gebruik maken.
Het Landbouwschap gaat ervan uit
dat over de herziening van het pacht-
normenbesluit uitgebreid overleg zal
plaatsvinden. Dit omdat deze in de
toelichting aangekondigde aanpassing
zeer ingrijpend is.
In Zeeuws-V laanderen is een aan la! kreekgebieden aangewezen als
relatienotagebied. Over de (vrijwillige) beheersovereenkomsten die
hier kunnen worden afgesloten is volgende week dinsdag een
voorlichtingsbijeenkomst te Oostburg (zie pag. 2).
Door de rijen voortijdig te sluiten zijn
de boerenorganisaties er in onderling
overleg in geslaagd om nu al twintig
mensen aan te wijzen, die deel uit
gaan maken van het hoofdbestuur
van waterschap De Dommel. Daarom
is voor de kategorie 'eigenaren en ge
bruikers van ongebouwd onroerend
goed' geen stemming meer nodig.
De verkiezingen voor het 45 personen
tellende waterschapsbestuur vindt op
10 november plaats. Op 1 januari a.s.
zal het nieuwe bestuur voor een pe
riode van zes jaren aantreden. Hier
in zullen de boeren voor het eerst geen
meerderheid meer hebben. Dit is het
gevolg van een recente reglementswij
ziging. Naast twintig agrariërs telt het
bestuur van het waterschap vijf leden
van de kategorie eigenaren van be
bouwd onroerend goed, tien leden na
mens de huishoudelijke vervuilers en
tien leden namens de industriële ver
vuilers. De laatste kategorie wordt
niet gekozen, maar aangewezen door
de Kamer van Koophandel.
"Ongepast". Aldus de reactie
van Landbouwschapsvoorzitter
Varekamp op uitspraken van mi
nister Braks over verdere verla
ging van de graanprijs en inkrim
ping van het graanareaal. "Men
roept iemand die aan het verdrin
ken is ook niet toe dat hij maar
moet leren zwemmen", zei hij.
Ook het plan van de Europese
Commissie om het graanbeleid
verder aan te scherpen, getuigt
volgens Varekamp van weinig ge
voel voor de problemen die de
mensen in de akkerbouw nu al
ondervinden door eerdere prijs
verlagingen en de gevolgen van
de slechte zomer.
En wat de individuele boer aan
moet met een garantiedrempel
voor graan is hem ook volslagen
onduidelijk: "Garantiedrempels
zijn geen besturingselement om
vraag en aanbod met elkaar in
evenwicht te brengen, wel een
manier om het budget veilig te
stellen."
4
Vrijdag 9 oktober 1987