Graven in de provincie Zeeland Vragenformulieren zoetwaterprojekt Schouwen-Duiveland verstuurd Landbouwschap: Pachters in bestuur waterschap Bestuur Landbouwschap: akkoord met voortzetting beperking bietenteelt Relatienota gebied Ongepast Sleufsilo 'Papierverzet' Reaktie op ontwerp-Waterschapswet 20 Agrariërs in hoofdbestuur waterschap De Dommel Eind vorige week is aan alle 1200 eigenaren en erfpachters in het ge bied dat in principe op Schouwen-Duiveland voor zoetwatervoorzie ning in aanmerking komt, een vragenformulier toegezonden waarop deze in kunnen vulen of ze voor danwel tegen de zoetwatervoorzie ning zijn. Een tweede vraag die beantwoord kan worden is of de eige naar, wanneer deze vóór aanvoer van zoet water is, tevens bereid is maximaal 130,per ha. te betalen mits de kwaliteit en de kwanti teit van het aan te voeren water worden gewaarborgd. Het formulier met de antwoorden dient voor 31 oktober te worden opgezonden naar notaris mr. D. van Eek te Zierikzee. Zij die het formulier niet opsturen worden geacht vóór de zoetwatervoorziening te hebben gestemd. De grondeigenaren kunnen t.a.v. de te beantwoorden vragen uiteraard overleg voeren met de pachters en andersom kunnen de pachters de eigenaren vragen bij de beantwoor ding te worden gehoord. Het water schap krijgt van de notaris alleen het resultaat van de ingezonden formu lieren toegezonden, dit uit privacy- overwegingen. Bij het vragenformulier is een toe lichting gevoegd waarin nog eens uit de doeken wordt gedaan hoe de besluitvorming rond de zoetwater voorziening tot nu toe is verlopen. Het bestuur van het Landbouw schap heeft zich op 30 september uit gesproken voor een voortzetting van het bewaakte mengprijssysteem met een voortschrijdende referentie voor de bietenteelt waardoor de omvang van deze teelt beperkt wordt. Nieuw onderdeel van deze quoteringsrege ling is de toepassing van een schijfs- gewijze herverdeling. Dit houdt in dat bij de verdeling van de C-suiker die tegen mengprijs wordt afgerekend bij onderscheidin gen rekening wordt gehouden met de omvang van het toegewezen quo tum. Het bestuur ging met de toe passing van een schijfsgewijze her verdeling voor 1987 en 1988 ak koord na de toezegging van voorzit ter Varekamp dat de juridische con sequenties van de regeling nader zul len worden bekeken. KNBTB- woordvoerder Schouten had hier uitdrukkelijk om gevraagd. Van verschillende zijden in het bestuur werd gewezen op de gevol gen van een regeling die de omvang van het bietenareaal regelt. De heer Scheffers (KNLC), sprak bezorgd heid uit over de toenemende concur rentie waarmee de tuinbouw wordt geconfronteerd als gevolg van teelt beperkingen in andere sectoren. Ook de motieven voor het opinie onderzoek worden duidelijk ge maakt. Zo zegt het waterschap ken nis te hebben genomen van handte- keningenakties van zowel voor- als tegenstanders van de zoetwatervoor ziening. Maar mede daardoor kan het schap zich thans een onvoldoen de duidelijk beeld vormen hoe de be trokkenen over de plannen denken. Nu het stadium binnenkort aan breekt waarin gelden voor de plan vorming beschikbaar moeten worden gesteld, wil het waterschap meer dui delijkheid. Bij het opinie-onderzoek richt men zich tot de zakelijk gerech tigden van ongebouwd onroerend goed omdat deze belang kunnen hebben bij een zoetwatervoorziening en daar ook voor kunnen worden belast. In de toelichting wordt na drukkelijk gesteld dat het water schap nog geenszins finaal heeft besloten om de zoetwatervoorzie ning aan te leggen. Er is slechts een voorwaardenbesluit genomen. De uiteindelijke beslissing kan pas worden genomen wanneer de plan nen zijn uitgewerkt, de financiering voor maximaal 130,per ha. rond is en de streek zich door middel van inspraakrondes en bezwaren- en beroepsprocedures over het plan heeft kunnen uitspreken. De algeme ne vergadering van het waterschap zal pas hierna tot definitieve besluit vorming over kunnen gaan. De uit komst van inspraak en opinie onderzoek kunnen door de algemene vergadering bij de oordeelsvorming over de verdere planvorming worden betrokken. Aan de uitkomst van het opinie-onderzoek mag evenwel juri disch gezien geen beslissende waarde worden toegekend. Hoofdingelan den stemmen zonder last of rug gespraak. Er mag veel in dit land, maar het mag zelden zónder een vergun ning van de een of andere autori teit. Zo mag een grondeigenaar niet zo maar naar eigen goeddun ken in zijn land allerlei graaf werkzaamheden uitvoeren zon der vergunning. De reden van een korte beschou wing over dit onderwerp is gele gen in het feit dat op 1 juli 1987 voor Zeeland een nieuwe ont grondingsverordening in werking is getreden ter vervanging van de verordening uit 1971. In de ontgrondingenwet is al be paald dat deze wet niet geldt voor het uitvoeren van ruilverkavelin gen. De Zeeuwse verordening voegt daar aan toe dat zonder vergunning greppels en sloten mogen worden gemaakt die een bovenbreedte hebben van minder dan 5 m met een bodembreedte van 1.50 m. De diepte mag dan niet meer zijn dan 1 m beneden het zomerpeil of als dat er niet is niet meer dan 2,50 m beneden de gemiddelde hoogteligging van het aangrenzende terrein. Werkzaamheden die uitsluitend en ter plaatse worden verricht ten behoeve van de normale uitoefe ning van het land-, tuin- of bos bouwbedrijf, alsmede het plan ten of rooien van bomen, strui ken of andere gewassen zijn ook toegestaan. Gaat u nu niet on middellijk met deze regel achter de hand een hinderlijke partij bo men te lijf want er is ook nog zo iets als de Boswet en de verschil lende kapverordeningen (daar over een volgende keer). Egaliseren mag dus wel - dat lijkt mij een normale uitoefening van de landbouw - tenzij het bestem mingsplan dat weer verbiedt. Wat ook mag is het aanleggen van reservoirs, bassins e.d. met een bodemoppervlakte van mak simaal 50 m2 en een inhoud van maksimaal 50 m3. Dieper dan 3 m mag niet. De ratio van deze re geling ontgaat mij maar het argu ment zal wel zijn dat toch ergens een grens moet worden getrok ken. De praktische betekenis van deze regeling komen we tegen als we willen graven voor bijvoor beeld de aanleg van een sleufsilo van bijv. 1 m diep. De opper vlakte mag dan niet meer zijn dan 50 m2. Voor een sleufsilo van 80 m2 (1 m diep) is dus een ont grondingsvergunning nodig. Met twee silo's van 40 m2 naast of bij elkaar omzeilen we deze kwestie. Zo gaat dat met betrekkelijk wil lekeurige normen. Nu is het niet zo dat een vergun-, ning voor zo'n silo van 80 m2 zo maar geweigerd zal worden maar de rompslomp is immens. Bij de vergunningaanvraag moeten o.a. worden ingediend (in negen- voudü): een nauwkeurige be schrijving van het terrein, een nauwkeurige beschrijving van de samenstelling van de onder grond, kadastrale tekeningen en uittreksels, namen en adressen van naburige eigenaren en ge bruikers, een werkplan voor de uitvoering van de ontgronding en de naam van degene die het werk uitvoert. Hebt u al deze gegevens verza meld en ingediend bij Gedepu teerde Staten dan worden deze doorgestuurd naar B en W die de aanvraag dertig dagen ter visie leggen opdat iedereen bezwaren kan maken. Daarna sturen B en W hun advies naar GS. Boven dien wordt nog de mening ge vraagd van de Kamer van Koop handel, het Waterschap, het Landbouwschap en eventueel van andere instellingen. Daarna kan de aanvrager reage ren op de ingediende bezwaren. Gelukkig kan het iets eenvoudi ger als de ontgronding kleiner is dan 25 are (onze sleufsilo bij voorbeeld). Dan kunnen Gede puteerde Staten besluiten de ver eenvoudigde procedure toe te passen. In dat geval moeten wel dezelfde paperassen worden in gediend maar worden alleen B en W en het Waterschap gehoord. De ontgrondingenwet schrijft voor dat GS drie maanden na het indienen van de vergunningsaan vraag beslissen over de afgifte van de vergunning. De beslissing mag. twee keer voor drie maan den verdaagd worden. Van deze verdagingsmogelijkheid is in het verleden royaal gebruik ge maakt. Als er dan tegen de afgif te nog bezwaren worden inge diend dan kan het wel even aan lopen voor er een spa de grond in mag. Als u in Zeeland wilt graven moet u niet alleen rekenen met het grondverzet maar ook met het papierverzet. Verzet kan in verschillende betekenissen wor den opgevat. Zoals hiervoor is vermeld is ook het Landbouw schap soms betrokken bij de ver gunningverlening. Voor u zich in de procedure stort is het verstan dig om te profiteren van de daar aanwezige ervaring. mr.ir. J. Huisman Bij het bestuur van een waterschap moeten degenen worden betrokken die een duidelijk belang hebben bij de taak van het waterschap en die mee betalen aan de kosten. Omdat pach ters belang hebben bij de taakuitvoering van het waterschap en indirekt meebetalen aan het water schap via de pacht is het nodig dat pachters ook in het bestuur zijn ver tegenwoordigd. Dit schrijft het Land bouwschap aan de Tweede Kamer in een reaktie op de ontwerp- Waterschapswet. Zeer terughoudend is het Landbouw schap over de mogelijkheid die het ontwerpwetsvoorstel biedt aan pro vincies om speciale kwaliteitszetels in te stellen. Deze zouden moeten gelden voor degenen die een bijzonder belang hebben bij de uitvoering van water- schapstaken. Van deze mogelijkheid zou alleen gebruik gemaakt mogen worden als er sprake is van een uit gesproken onevenredige bestuurssa menstelling. Hierdoor komt de uitvoerende taak van het waterschap in het gedrang, zo vindt het Land bouwschap. Vertegenwoordiging in het waterschapsbestuur moet zoveel mogelijk plaatsvinden via direkte ver kiezing door de kategorie waarvoor de vertegenwoordiging geldt, aldus het Landbouwschap. Het Landbouw schap is het eens met het voorstel in het wetsontwerp dat een plaats in het waterschapsbestuur niet langer wordt toegekend als er alleen sprake is van een belangenbehartiging bij de uitvoe ring van de waterschapstaak. Positief staat het Landbouwschap te genover de mogelijkheid om inliggen- de waterschappen en afdelingen in te stellen binnen het werkgebied van een waterschap. Een decentralisatie waar door een grotere betrokkenheid van de belanghebbenden wordt bereikt vindt het Landbouwschap positief. Waterschappen moeten echter zelf kunnen beslissen of zij van deze mo gelijkheid gebruik maken. Het Landbouwschap gaat ervan uit dat over de herziening van het pacht- normenbesluit uitgebreid overleg zal plaatsvinden. Dit omdat deze in de toelichting aangekondigde aanpassing zeer ingrijpend is. In Zeeuws-V laanderen is een aan la! kreekgebieden aangewezen als relatienotagebied. Over de (vrijwillige) beheersovereenkomsten die hier kunnen worden afgesloten is volgende week dinsdag een voorlichtingsbijeenkomst te Oostburg (zie pag. 2). Door de rijen voortijdig te sluiten zijn de boerenorganisaties er in onderling overleg in geslaagd om nu al twintig mensen aan te wijzen, die deel uit gaan maken van het hoofdbestuur van waterschap De Dommel. Daarom is voor de kategorie 'eigenaren en ge bruikers van ongebouwd onroerend goed' geen stemming meer nodig. De verkiezingen voor het 45 personen tellende waterschapsbestuur vindt op 10 november plaats. Op 1 januari a.s. zal het nieuwe bestuur voor een pe riode van zes jaren aantreden. Hier in zullen de boeren voor het eerst geen meerderheid meer hebben. Dit is het gevolg van een recente reglementswij ziging. Naast twintig agrariërs telt het bestuur van het waterschap vijf leden van de kategorie eigenaren van be bouwd onroerend goed, tien leden na mens de huishoudelijke vervuilers en tien leden namens de industriële ver vuilers. De laatste kategorie wordt niet gekozen, maar aangewezen door de Kamer van Koophandel. "Ongepast". Aldus de reactie van Landbouwschapsvoorzitter Varekamp op uitspraken van mi nister Braks over verdere verla ging van de graanprijs en inkrim ping van het graanareaal. "Men roept iemand die aan het verdrin ken is ook niet toe dat hij maar moet leren zwemmen", zei hij. Ook het plan van de Europese Commissie om het graanbeleid verder aan te scherpen, getuigt volgens Varekamp van weinig ge voel voor de problemen die de mensen in de akkerbouw nu al ondervinden door eerdere prijs verlagingen en de gevolgen van de slechte zomer. En wat de individuele boer aan moet met een garantiedrempel voor graan is hem ook volslagen onduidelijk: "Garantiedrempels zijn geen besturingselement om vraag en aanbod met elkaar in evenwicht te brengen, wel een manier om het budget veilig te stellen." 4 Vrijdag 9 oktober 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 4