Zomerzotheid?
Hoe behoud ik mijn no-claimkorting?!
Grimmige sfeer
Wie het weet mag het
zeggen
Een enkel lichtpuntje
Ruitschade
De titel zomerzotheid schoot ons te
binnen toen wij, de ontwikkelingen
op het gebied van ziektekosten- en au
tomobielverzekeringen overdenken
de, en uit het raam kijkende,
weliswaar een zware regenval konsta-
teerden, maar desondanks toch hier
en daar tekenen meenden te bespeu
ren van een naderende zomer.
Uit een ver verleden, toen wij ons
midden in onze romantische periode
bevonden - die overigens gelukkig nog
steeds niet ten einde is, doch die in de
ene leeftijdsfase heviger beleefd wordt
dan in andere - herinneren wij ons in
tens van deze "Zomerzotheid", dat
luchtige toneelspel kompleet met zo
veel verwikkelingen en persoonsver
wisselingen te hebben genoten. We
waren toen slechts sporadisch in staat
om zoiets te gaan zien en zeker nog
niet verzadigd van rekreatieve TV-
programma's zoals nu, al is daarvan
de romantiek naar onze mening niet
de sterkste zijde, maar alla.
Hoe komt een mens dan toch op zo'n
titel en wat heeft dat met verzekerin
gen te maken? Mogelijk niet zoveel,
al ware te wensen dat de huidige
schermutselingen en manipulaties
konden worden afgedaan als "zomer-
zotheden".
Wij vrezen echter dat dit geenszins het
geval zal zijn, getuige de grimmige
sfeer die spreekt uit een aantal krante
artikelen na verschijning van het rap
port van de Kommissie Dekker en ze
ker na de vroegtijdig bekendgemaakte
plannen van het kabinet. Een greep uit
de koppen "Landelijke Specialistenve
reniging woedend", "Tandartsen over
wegen juridische stappen" (tegen het
kabinet), "Dees wil eigen bijdrage
fondspatiënten", "Aktiedag Medi
sche Specialisten", "Ziekenfondspre
mie per 1 juli omhoog", "Tekort aan
verpleegbedden snel oplossen" (eis in
kort geding van de Consumenten
bond tegen Staatssekretaris Dees), en
alsof dat allemaal nog niet verwar
rend genoeg is komt ene Brinkman
daar nog eens overheen met de me
dedeling dat een aantal ziekenhuizen
zal moeten worden gesloten waardoor
dan weer honderden, zo niet duizen
den, banen op de tocht komen, enz.
enz. Wat een ellende.
Als dat geen verwikkelingen en tegen
strijdigheden zijn dan weten wij het
niet meer. Alleen de persoonsverwis
seling ontbreekt nog. En intussen vre
zen de vakcentrales dat de echte
chauffeur uit het stuk, of in dit geval
J. Visscher
de laagst betaalden, van dit alles de
dupe worden.
Is er eigenlijk nog wel iemand die te
vreden is in dit van melk (letterlijk)
en honing (lees: welvaart) overvloei
ende land?
Waar dit alles uiteindelijk toe zal lei
den en wat de oplossing voor al deze
problemen zal zijn? Wij weten het
ook niet zo goed en we zullen het bo
vendien wel veel te simpel zien. Voor
de hand liggend zou zijn dat de zie
kenhuizen die moeten sluiten worden
omgebouwd tot verpleegtehuizen. Dat
moet toch met een kleine ingreep (een
in die kringen veel gebruikte term)
mogelijk zijn zonder dat het al te veel
hoeft te kosten. Zodoende komt dan
een aantal zieken die niet langer op
medische indikatie in een ziekenhuis
vertoeft vlugger in aanmerking om
naar een verpleegtehuis te worden
overgebracht zodat ze ook niet langer
voor rekening van het ziekenfonds
komen. Dat scheelt alweer.
En als er dan toch eens een basispak
ket kon komen, indien mogelijk uit
gebreid met eveneens een
basisdekking voor tandheelkundige
zorg - een wat uitgebreider pakket
Dekker zullen we maar zeggen - en
specialisten en .tandartsen zouden be
reid zijn om de verworvenheden op
medisch-technisch gebied beheerst en
verantwoord toe te passen en de ver
zekerden zouden bereid zijn zich in
hun medische konsumptie wat te be
perken, dan mag er best ook finan
cieel een stukje risiko voor rekening
van de verzekerde blijven (het gaat
tenslotte om z'n eigen gezondheid en
deze last kan hij niet helemaal afwen
telen op de gemeenschap en een
risiko-loze maatschappij kan nu een
maal niet op het verlanglijste voorko
men) dan moet het toch in dit van
je-weet-wel overvloeiende land moge
lijk zijn om iedereen te garanderen
dat hij of zij tegen een redelijke prijs
op een redelijke medische verzorging
mag rekenen. Als iedereen zich maar
redelijk opstelt om dit te bereiken.
Bij de motorrijtuigenverzekeraars is
het overigens ook geen vetpot. Vol
gens sommigen die het, naar eigen
zeggen, kunnen weten, zouden daar
de premies met 30% omhoog moeten
om weer tot enigszins bevredigende
resultaten te komen.
Dat is niet mis. Het valt dan ook niet
te verwachten dat het zonder slag of
stoot en op korte termijn zover zal
komen, maar een eerste aanzet is al
gemaakt. Vanaf 1 mei zullen bij de
meeste maatschappijen de premies
met gemiddeld 7,5% stijgen, terwijl
het eigen risiko wordt opgetrokken
van ƒ200,naar ƒ300,
Een troost voor onze leden is dat wij
gezien onze resultaten niet mee hoe
ven te doen en dat de premie zowel
als het eigen risiko voorlopig op het
zelfde niveau gehandhaafd blijven.
Wel zullen wij enkele aanpassingen la
ten volgen ten aanzien van het eigen
risiko bij ruitschade, diefstal en scha
de door loslopende dieren. Ook bij
motoren gaat het eigen behoud van
ƒ100,naar ƒ200,Dit heeft u ech
ter in onze vorige editie al uitgebreid
kunnen lezen.
Van harte een schadevrije vakantie
toegewenst.
J. Visscher
VERZEKERINGEN ZLM
Postbus 70 - 4460 BA GOES
Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN GOES
Telefoon: 01100-38000
Telex: 55537
Telefax: 01100-15341
Schademelding: 01100-38888
Polisafdeling: 01100-38880
vertegenwoordigers:
Walcheren: Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg,
01180-15151.
Schouwen-Duiveland: M. Hanse, Oude Haven 21, 4301 JJ Zierikzee,
postbus 97, 4300 AB Zierikzee, 01110-14275.
Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, F. den Hollanderl. 10, 4461
HN Goes, 01100-38000.
Z. Vlaanderen Oost: Ass. knt. Boidin, Janseniuslaan 8, 4561 NM
Hulst, 01140-12220.
Z. Vlaanderen West: Ass. knt. Boidin, Markt 7, 4501 CJ Oostburg,
01170-2355.
Z. Vlaanderen Midden: D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Ter-
neuzen, 01150-94469.
Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poortvliet,
01662-2509.
Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tholen,
01660-2888.
West-Nrd. Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestr. 53, 4621 GE Bergen
op Zoom, 01640-56000.
S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979.
Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT
Raamsdonksveer, 01621-12924.
Oost-Noord-Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nuenen,
040-831469.
Werkendam: Rabobank Werkendam, Merwestraat 10, 4251 CR Wer
kendam, 01835-2700.
Melkhandelaren, AVM, Raadhuisstr. 39, 5056 HC Berkel Enschot,
013-339100.
Een redelijke medische verzorging blijft gewenst.
In de volksmond is het begrip no-
claimkorting algemeen bekend, zodat
dit geen verdere uitleg behoeft. Bij te
lefonische meldingen van autoschade
op de schade-acceptatie blijkt echter
wel onduidelijkheid te bestaan over de
vraag wanneer men deze korting
verliest.
Welnu, men verliest 15 of 20% no-
claimkorting indien wij een uitkering
doen welke niet kan worden verhaald
op een ander - met uitzondering van
enkele soorten schade zoals ruitscha
de. Het wel of niet hebben van schuld
is dus geen kriterium; vandaar dat een
schade veroorzaakt door hagel of
storm uw no-claimkorting in gevaar
brengt.
Binnen de afdeling schade-acceptatie
krijgen alle toegezonden schadefor
mulieren een eerste beoordeling inza
ke aansprakelijkheid. Na bestudering
van het geheel ziet men dagelijks een
aantal soorten autoschades en aanrij
dingssituaties terugkeren.
Ik onderscheid hierin de 3 belangrijk
ste: voorrangskwesties, kop- en
staartbotsingen en bijzondere verrich
tingen.
Uw opdracht luidt simpel! Tracht bo
venstaande 3 schades te voorkomen
en de kans dat u no-claimkorting ver
speelt neemt zienderogen af. De ver
vulling van deze opdracht is echter
niet eenvoudig, maar goede voorne
mens kunnen u schadevrij het jaar
doorhelpen. Hoe dan?
Voorrangskwesties: Veel bestuurders
blijken zich vaak nauwelijks te reali
seren of ze zich wel of niet op een
voorrangsweg bevinden. Dit kunt u
voorkomen door goed op verkeers
borden te letten. Voorts dient u de
snelheid aan te passen indien u zijwe
gen nadert en uw voertuig tot stilstand
te brengen voor de haaietanden en
stopstrepen. Overigens is voorrang
krijgen iets anders dan voorrang
nemen.
Kop- en staartbotsingen: Vooral bij
een nat wegdek komt deze aanrij
dingssituatie erg veel voor. De raad
geving is eenvoudig, maar wordt te
vaak in de wind geslagen. Houd ten
allen tijde voldoende afstand ten op
zichte van uw voorganger zodat u bij
het abrupt afremmen voldoende me
ters overhoudt om tijdig tot stilstand
te kunnen komen.
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, maar ook op een rechte weg
kunnen gemakkelijk ongelukken ontstaan.
Bijzondere verrichtingen: Parkeren,
een uitrit verlaten, achteruit rijden,
keren op de weg etc. zijn verrichtin
gen waarbij veel ongelukken gebeu
ren. Schadevrij rijden en geringe
premie betalen kunt u alléén wanneer
u tijdens deze handelingen extra ge-
koncentreerd bent!
Al gauw wordt gedacht dat u er ab
soluut niets aan kunt doen wanneer
u ruitschade overkomt. Dat is ook in
veel gevallen zo. Wanneer u echter de
snelheid drastisch vermindert bij weg
werkzaamheden en dan erg veel ruim
te laat tussen u en uw voorganger is
de kans dat u door steenslag wordt ge
troffen veel kleiner. Overigens verliest
u bij ruitschade geen no-claimkorting,
maar het past in het voornemen scha
devrij te rijden aardig thuis.
Natuurlijk kunt u ook door heel an
dere omstandigheden schade oplopen
die niet op derden kan worden ver
haald en dus knagen aan uw kor
tingspercentage en vanzelfsprekend
komt u er niet met bovenstaande sum
miere opsommingen en raadgevingen.
Men zegt altijd dat een ongeluk in een
klein hoekje zit, maar het is en blijft
jammer dat u niet eerst even in dat
kleine hoekje hebt gekeken.
Veel succes!
L. Remijn
L. Remijn
6
Vrijdag 10 juli 1987