nieuws
uit
brussel
Braks somber over
landbouwoverleg
Boeren rond Markiezaatsmeer door
disteloverlast geprikkeld tot aktie
In diverse EG-lidstaten zoekt men naar
ongevaarlijke" methode stieren merken
Nederlandse kaassalade in
trek bij Parijzenaars
Werkgroepen
(R. Winkel, Brussel)
Er lijkt in Brussel voorlopig nog geen overeenstemming mogelijk
over het prijzenpakket 1987/1988 en de begeleidende maatregelen.
Minister Braks konstateerde dinsdagmorgenvroeg dat de standpun
ten nog zeer ver uit elkaar liggen. 'Het ziet er vrij hopeloos uit'.
Steeds vaker hoort men in Brussel verzuchten dat de tijd nog niet rijp
is en dat de Europese top, eind juni, maar een oplossing moet bren
gen. Braks heeft de hoop op een eerder akkoord niet opgegeven,
maar hij erkent dat de aanstaande verkiezingen in Engeland, Italië,
Portugal, en in Spanje en de naweeën van de verkiezingen in Duits
land, het bereiken van een oplossing niet eenvoudiger maken.
Het moeilijkste element in het pak
ket blijft de 'margarinetaks', de hef
fing op plantaardige oliën en vetten
van 330 ecu per ton, die de Kommis
sie volgend jaar bijna twee miljard
ecu moet opleveren. Er is al voor
gesteld de heffing wat later in te la
ten gaan, visolie min of meer uit te
zonderen en de Iberische landen een
soepele overgangstermijn te bieden.
Door deze veranderingen lijken De
nemarken, Spanje en Portugal in
middels voor de heffing gewonnen.
Maar Nederland, Engeland en
Duitsland moeten er nog steeds niets
van weten.
Deze drie landen kunnen met hun
stemmenaantal de besluitvorming
net tegenhouden. Aan de andere
kant weigert de Kommissie welk
kompromis dan ook te ondersteunen
als de heffing er niet in is opgeno
men. Voor Andriessen zit er politiek
en financiëel te veel aan vast. Een
voorstel van minister Braks om de
heffing voorlopig te vergeten en de
R. Winkel.
kosten in de zadensektor te drukken
door lagere prijzen en lagere garan-
tiehoeveelheden is volgens Andries
sen politiek volstrekt onhaalbaar.
De Kommissie stelt haar hoop dus
op een doorbreking van het Duitse
of Nederlandse verzet. De Britten
lijken niet te vermurwen. De meeste
kans maakt Andriessen bij minister
Kiechle, die persoonlijk een voor
stander is van de heffing. Maar het
Duitse kabinet is tegen en sinds de
verkiezingsoverwinning van de libe
ralen hebben de tegenstanders in de
regering aan kracht gewonnen.
Ook bij de mcb-kwestie is een oplos
sing nog lang niet in zicht. De
Keersmaeker kwam zondagmiddag
bij de hervatting van de Raad met
het voorstel de positieve mcb's voor
Nederland en Duitsland gedeeltelijk
af te breken door 1 procent over te
brengen naar de negatieve mcb's in
de andere landen. De rest zou bij het
begin van het volgende verkoopsei
zoen moeten verdwijnen. Dit voor
stel werd onmiddellijk van tafel ge
veegd door de Bondsrepubliek.
Kiechle zei dinsdag dat hij in het ui
terste geval niet verder wil gaan dan
een afbraak in drie etappes, te begin
nen met het volgend landbouwjaar.
Ter kompensatie zouden de Duitse
boeren dan wel hun 5 procent btw-
aftrek mogen houden. Die zou be-
gein 1989 worden teruggebracht tot
3 procent.
Ook wat het toekomstige mcb-stelsel
betreft bieden de Duitsers nog wei
nig openingen. Een voorstel van De
Keersmaeker om voor varkensvlees
geen mcb's meer in te stellen en in
andere sektoren meteen 30 procent
af te breken is onaanvaardbaar. Een
zeker automatisme wordt nu wel
mogelijk geacht, maar dan alleen als
daar in principe onbeperkte nationa
le kompensatieregelingen tegenover
mogen staan, zo menen de Duitsers.
Minister Braks zei dat hij daar alleen
mee kan instemmen als die kompen
satie niet produktgebonden is.
Andriessen en De Keersmaeker heb
ben dinsdagmorgen toegezegd dat ze
voor de mcb's toch nog een keer zul
len proberen naar een opening te
zoeken. Maar De Keersmaeker vindt
eigenlijk dat hij zijn werk als raads
voorzitter heeft gedaan en dat het
initiatief nu van de Kommissie moet
komen.
Andriessen staat hier gezien het on
zekere lot van de margarinetaks wat
huiverig tegenover. De landbouw-
kommissaris zit bovendien in zijn
maag met de financiële gevolgen van
de konsessies die De Keersmaeker in
zijn 2 tot dusver ingediende kompro-
misvoorstellen heeft gedaan en die
de lidstaten natuurlijk niet meer zul
len teruggeven. Die wijzigingen
kosten de EG dit jaar 760 en volgend
jaar 840 miljoen ecu in vergelijking
met de oorspronkelijke voorstellen.
Van de toegezegde ombuiging van
het landbouwbeleid blijft er zomaar
een ruime 300 miljoen ecu over. Het
tekort op de Europese begroting
loopt intussen op tot 6 miljard ecu.
Zondag legde Andriessen hierover
een nogal harde verklaring af in de
Landbouwraad. De ministers van
Financiën willen de broekriem aan
halen, maar de ministers van land
bouw schieten gaten in onze begro
ting. Een duidelijk geval van 'bud
gettaire schizofrenie', zo luidde zijn
diagnose. Maandag werd de bood
schap nog eens herhaald in de alge
mene raad, die ook in Brussel verga
derde. De indruk was echter dat de
ministers van Buitenlandse Zaken
hun kollega's van Landbouw be
hoorlijk dekten. Het lijkt er niet op
dat van die kant op een doorbraak
moet worden gerekend.
Intussen kan worden vastgesteld dat
een aantal maatregelen die van be
lang zijn voor Nederland geen tegen
stand oproepen in de andere landen.
Zo zal de Kommissie dit jaar maat
regelen nemen om de technische en
agro-monetaire problemen bij de
toepassing van de medeverantwoor
delijkheidsheffing voor graan op te
lossen. In de zuivelsektor wordt de
mogelijkheid geopend om kwota te
leasen. Kwota die zijn opgekocht in
het kader van de bedrijfsbeëindi
gingsregeling mogen worden door
verkocht door de overheid. Tenslot
te wordt uit zoete room vervaardig
de boter toegelaten tot de interven
tie. Bij de mcb's lijkt een meerder
heid tegen de uitbreiding van de
kommissiebevoegdheden bij het toe
passen van franchises. Alleen voor
pluimvee en olijfolie komt er een
maksimum van 5 procent. Ook bij
de berekening van eksportrestituties
zal er geen rekening worden gehou
den met een grotere franchise, zodat
de Nederlandse eksportpositie niet
verder wordt verzwakt ten opzichte
van de zwakke muntlanden.
De akkerbouwers rond het Markiezaatsmeer bij Woensdrecht vrezen
dat zij deze zomer veel overlast zullen ondervinden van de akker
distel. Zaad van deze ongewenste plant is vorig jaar vanuit dit meer
in zeer grote hoeveelheden naar hun akkers gewaaid. Het Brabants
Landschap dat het Markiezaat in beheer heeft wil niets doen aan de
bestrijding van de distels en zodoende stond vorig jaar 200 a 250 ha.
in volle bloei. Vooral boeren in de Hoogewaardpolder, de Caterspol-
der, de Prins Karelpolder, de Kreekrakpolder, de Völckerpolder, de
Damespolder, de Van der Duinspolder, de Oud-en Nieuwe-
Hinkeleroordpolder en de Zuidpolder ondervinden last.
Kees Colpaart uit de Caterspolder
konstateert ruim twee jaar na het
droogvallen van de Markiezaats-
gronden in de zone rond het meer al
een duidelijke toename van de dis
tels. "Eerder kwam deze bij ons op
het land en in de tuinen nauwelijks
voor. Tot nu toe is het dit jaar nog
meegevallen maar dat is te danken
aan het koude weer". Wanneer er
straks temperaturen van rond de
20°C komen dan verwacht hij een
sterke opkomst. De bestrijding in de
bieten is dan erg fnoeilijk en kost
baar geworden. Ook in andere ge
wassen brengt de bestrijdig uiteraard
extra problemen en werk met zich
me. "Nu zie je ze nog niet maar over
een paar weken kan de opkomst
rampzalig zijn", zo vreest hij. De
boeren in de betreffende polders
hebben hun nood reeds geklaagd bij
de Gewestelijke Raad van het Land
bouwschap in Tilburg. De familie
Colpaart wilde op grond van de pro
vinciale distelverordening de distels
in het Markiezaatsmeer bestrijden
maar B. en W. van Woensdrecht
weigerden hen daartoe te verplich
ten. De Raad van State heeft deze
weigering inmiddels ongegrond ver
klaard. 'De motieven van de Raad
zijn nog niet bekend.
De Gewestelijke Raad van het Land
bouwschap is uiteraard nauw bij de
gang van zaken betrokken. Op voor
stel van alle betrokkenen zijn inmid
dels onafhankelijke werkgroepen ge
vormd die de opdracht hebben ge
kregen vast te stellen welke invloed
ff
Uit publikaties blijkt het, dat er niet slechts in Nederland problemen
zijn met het merken van stieren voor recht op ƒ65,aan premie van
de EEG. Duitse mesters moeten daartoe een gat aanbrengen in een
van de oren van hun stieren. Volgens de Duitse Boerenbond kleven
hieraan ernstige gevaren, zowel voor de dieren als voor de veehou
ders. Als alternatief heeft deze organisatie voorgesteld het merken met
een bepaalde kleur van onuitwisbare verf op het voorhoofd van de
stieren.
Het zoëvenvermelde geeft echter wel
aanleiding om in herinnering te bren
gen een aanpassing van de betreffen
de EEG-verordening, d.d. 23 april
1987. Deze aanpassing is er gekomen
op verzoek van de Franse regering.
Op grond daarvan mogen bestaande
systemen voor merking en identifika-
tie, die voor andere doeleinden funk-
tioneren, ook voor deze regeling
worden gebruikt. Hieraan worden wel
enkele voorwaarden verbonden. Dit
doet de vraag rijzen, waarom er niet
wordt gewerkt in Nederland met de
instrumenten van identifikatie en re
gistratie van de Gezondheidsdiensten
voor Dieren, aldus een publikatie in
'Vee en vlees'.
Konkrete suggesties zijn hiertoe ge
daan in een artikel in het ZLM-blad
d.d. 1 mei 1987. Wellicht is dit voor
een aantal bedrijven niet goed of be
slist niet mogelijk. Daarvoor zou dan
een andere en betere aanpak dan nu
beschikbaar moeten zijn. Hiervoor is
inmiddels gewezen op een bepaald fa
brikaat van oormerken, dat voor
slachtveeverzekering wordt gebruikt.
De onderhavige kwestie is onlangs
aan de orde geweest tijdens het kon-
gres van de Nederlandse Bond van
Handelaren in Vee. Bij die gelegen-
de distelgroei in het Markie
zaatsmeer heeft en mogelijk kan
hebben op de distelgroei op de aan
grenzende akkers en tuinen. "Het
moet duidelijk zijn, zo zegt geweste
lijk sekretaris K. Bankers, dat het
ministerie van landbouw hier geen
probleem wil oproepen of instand
houden. Als blijkt dat bepaalde be
langen onevenredig bevoordeeld of
benadeeld worden dan moet het be
leid worden aangepast. Onderzoek
de komende weken is noodzakelijk
om precies vast te leggen of er een
oorzakelijk verband is tussen de toe
nemende distelgroei in de polders en
de groei en bloei van de distels aan
de andere kant van de dijk. Als dat
er is dan zullen de boeren in ieder ge
val schadeloos gesteld moeten wor
den. Het is niet de bedoeling van het
ministerie van landbouw en van het
Brabants Landschap om de boeren
overlast te bezorgen. Het wachten is
nu op de motivatie bij de uitspraak
van de Raad van State.
J.W.
heid is medegedeeld, dat er stemmen
zijn opgegaan dat het Ministerie van
Landbouw en Visserij en betrokken
organisaties hierover nader over
leggen.
Daarbij dient niet alleen de kwestie
van het merken te worden bekeken.
Ook is het nodig om voor enkele an
dere problemen oplossingen te tref
fen. Er zijn namelijk stieren geslacht
in april jongstleden, terwijl er geen
aanvraagformulier werd ingeleverd.
De betrokken mesters konden zo'n
formulier toen niet krijgen van hun
distriktsbureauhouder. In een ande
re situatie heeft de R.V.V. geen ver
klaring afgegeven omtrent slachting.
Reden voor deze weigering zou zijn,
dat de stieren in het slachthuis zijn ge
blikt. Juristen kunnen natuurlijk het
hoofd erover gaan buigen, of de
R.V.V., gelet op voorschriften van de
uitvoeringsregeling, wel of niet juist
heeft gehandeld. Volgens de publika
tie in 'Vee en vlees' ware het niet
Salades met Nederlandse kaas
vonden gretig aftrek bij de Parij
zenaars tijdens de onlangs gehou
den Foire de Paris. Op deze
belangrijke konsumentenbeurs
stonden de bezc^kers in de rij voor
de stand van Het Nederlands Zui-
velbureau om van dit gerecht te
proeven. Nog niet eerder had het
Nederlands Zuivelbureau deelge
nomen aan deze beurs. In vrijwel
elke winkel van enige omvang in
Parijs is Nederlandse kaas te vin
den. Echter door het enorme aan
bod op elk gebied en zeker van
kaas is de Parijse konsument
wispelturiger en minder trouw dan
de gemiddelde Franse konsument.
praktischer, wanneer voor al dit soort
moeilijkheden met deze regeling spoe
dig gezocht wordt naar aanvaardba
re oplossingen. Dat hierbij vermeden
moet worden, dat uitvoeringskosten
voor de Nederlandse overheid de pan
uitrijzen, is zonneklaar. Ook mogen
er geen gaten voor frauden ontstaan.
Anderzijds mag van het Ministerie
van Landbouw en Visserij wel een
enige mate van flexibele opstelling ter
zake worden verwacht.
Met opmerkingen, zoals "wanneer
een veehouder het aanbrengen van
oormerken te gevaarlijk vindt, dan
ziet hij/zij maar af van recht van pre
mie", zijn we niet op de goede weg.
Een bedrag van ƒ67,19 per stier aan
EEG-premie mag geen enkele onder
nemer in agrarisch Nederland laten
liggen. De Nederlandse overheid heeft
ons inziens echt de taak om middels
"reële randvoorwaarden" het touche
ren van dit bedrag mogelijk te maken.
Vrijdag 29 mei 1987
5