nieuws
uit
brussel
Landbouwoverleg verloopt moeizaam
Landbouwschap
onaangenaam verrast
door fiscale koersverandering
Instelling Nationaal
Park De Biesboseh
Werkbezoek KNLC aan LMIJ:
Problemen rhizomanie
voortvarend aanpakken
Dat de landbouwraad nog geen echte resultaten heeft opgeleverd is
weinig verrassend. Maar het moet voor de Belgische voorzitter van
de raad Paul de Keersmaeker een teleurstelling zijn dat zelfs de kon-
touren van een kompromis nog niet zichtbaar zijn geworden. Tijdens
de eerste onderhandelingsronde hielden alle ministers nog vast aan
hun uitgangspositie. De Keersmaeker .zag daarom af van zijn oor
spronkelijke plan om vorige week woensdag al een eerste kompro-
misvoorstel op tafel te leggen. Het dokument zal nu pas bij het begin
van de komende raad op 18 mei, aan de ministers worden voor
gelegd.
Hoofdprobleem van De Keersmae
ker is de harde Duitse opstelling in
zake de mcb's. De Duitsers dreigen
op dit punt onverholen met een veto
en dat maakt zijn speelruimte bij
zonder klein. "Het is een hard poli
tiek punt, waarvoor niet direkt een
technische oplossing denkbaar is",
aldus De Keersmaeker. Ook volgens
minister Braks zijn de onderhande
lingen door de Duitse opstelling po
litiek zwaarder belast dan ooit.
Maar hij ziet desondanks mogelijk
heden om de Duitsers op andere ge
dachten te brengen.
Braks vertrekt vier dagen voor de
komende raad, die wellicht al beslis
send zal zijn, naar Bonn voor over
leg met minister Kiechle. Hij zal dan
opnieuw proberen Kiechle ervan te
overtuigen dat de kostenontwikke
ling van dierlijke produkten, vol
doende ruimte biedt voor de af
spraak van positieve mcb's. Die bie
den, zoals bekend, bescherming te
gen het konkurrentievoordeel dat
met name Franse boeren zouden ge
nieten dankzij de goedkope franc.
Duitsers beter
Een groep hoge ambtenaren uit de
EG-lidstaten heeft de afgelopen we
ken de boereninkomsten in de twaalf
landen met elkaar vergeleken. En uit
die cijfers blijkt dat de Duitse boe
ren er in 1986 reëel meer op vooruit
zijn gegaan dan alle andere landbou
wers in de gemeenschap. Als de
kostenfaktor ook in beschouwing
wordt genomen wordt duidelijk dat
er in Frankrijk en Italië meer reden
is voor nationale prijsstijgingen dan
in de Bondsrepubliek en Nederland.
Interessant is ook dat uit de cijfers
bjiikt dat de zogenaamde intermedi
air?. kosten, zoals veevoer en ener
gie, ongeveer 50 procent van de tota
le bedrijfskosten uitmaken. Omdat
deze kosten bij een revaluatie van
een munt direkt omlaag gaan (om
dat de import goedkoper wordt)
werd van Nederlandse zijde voor
gesteld hiermee rekening te houden
bij het vaststellen van toekomstige
mcb's.
Als het prijsvoordeel in de zwakke-
muntlanden wordt weggestreept te
gen het kostenvoordeel in de sterke-
muntlanden hoeft een deel van de
mcb's bijvoorbeeld de helft, niet
eens te worden ingesteld, zo meent
Nederland. De Britten kwamen ver
der met het voorstel om de mcb's
voortaan niet op de interventieprijs,
maar op de marktprijs te baseren.
Ook dat levert een aanzienlijke
besparing op.
Braks fel
Een ander middel om mcb's maar
gedeeltelijk in te stellen is toepassing
van franchises. Maar minister Braks
heeft zich zeer fel verzet tegen het
voorstel van de kommissie om voor
bepaalde produkten franchises tot
tien procent te mogen toepassen.
"Dat leidt tot ernstige konkurrentie-
vervalsing, waarvan de landen met
een sterke munt het slachtoffer wor
den", aldus Braks.
Landbouwkommissaris Andriessen
bleef niettemin aan dit voorstel vast
houden, al wil hij wel onderscheid
gaan maken tussen produkten waar
voor een min of meer permanente
interventie geldt en produkten waar
voor dat niet het geval is, zoals var
kensvlees, pluimvee en eieren. Voor
Andriessen is het de vraag of voor
deze produkten überhaupt nog
mcb's moeten worden ingesteld.
Het is vorige week wel duidelijk ge
worden dat de meeste EG-
landbouwministers wat de mcb's be
treft terug willen naar het systeem
van voor 1984. Het huidige "switch
over systeem", waarbij alleen nog
maar negatieve mcb's worden in
gesteld, zet namelijk de deur wijd
open voor "kunstmatige" prijsver
hogingen in landen met een zwakke
munt. Van het restriktieve prijsbe
leid in ecu's komt op die manier in
nationale munten weinig tot niets te
recht, zo meent Andriessen. Het
probleem blijft echter dat de ont
manteling van positieve mcb's door
de Duitsers als een extra prijsverla
ging wordt gezien. Zij blijven erop
hameren dat de afbouw van positie
ve mcb's via prijsverhogingen moet
worden goed gemaakt.
Heffingen olie en vet
Op een ander hoofdpunt in de on
derhandelingen, de heffing op oliën
en vetten, leek enige voorzichtige be
weging in de standpunten te komen.
De mogelijkheid werd afgetast om
vis-olie buiten de heffing te houden.
Als dat gebeurt, zouden Denemar
ken en Portugal hun verzet mogelijk
opgeven. Alleen Engeland, Neder
land en Duitsland zijn dan nog te
gen, maar het werd in Luxemburg
niet uitgesloten geacht dat Kiechle
op dit punt toegeeft als hij bij de
mcb's grotendeels zijn zin krijgt.
"Waarom zou men dit keer niet eens
olie in de wijn doen", aldus De
Keersmaeker na afloop van de raad.
Hij zei verder dat een land niet op ie
der punt zijn zin kan krijgen.
De raad heeft tenslotte uitvoerig
gesproken over het graanbeleid.
Volgens Andriessen zijn beleidsom
buigingen hier dringend noodzake
lijk' gezien het "alarmerend" hoge
nivo van de wereldvoorraden. Hij
verwacht dit jaar bovendien een
rekord-oogst. Voorlopig steunen
echter alleen Nederland en Engeland
zijn voorstel om naast een prijsverla-
(R. Winkel, Luxemburg)
ging van 0 tot 4,71 procent ook over
te gaan op een kortere interventiepe
riode en een vermindering van de
staffelvergoeding.
Frankrijk ziet liever een verder gaan
de prijsverlaging zonder systeem
aanpassingen, omdat dat een dui
delijker signaal aan de producenten
zou geven. Net als de Ieren dringen
de Fransen verder aan op verande
ringen in de medeverantwoordelijk
heidsheffing. Of de graanvervangers
moeten er ook aan worden onder
worpen, of er moet een uitzondering
komen voor veevoer.
Het grote probleem bij de granen is
echter opnieuw de Duitse opstelling.
De Duitsers zien niets in prijsverla
ging om de produktie te beheersen.
Kiechle rekende zijn kollega's voor
dat er een besparing van 130 miljoen
ecu ontstaat door 1 miloen ton graan
uit produktie te nemen. De inko
mens gaan dan met 0,7 procent om
laag. Als dezelfde produktievermin-
dering via een prijsverlaging tot
stand moet komen gaan de inko
mens vijfmaal zoveel achteruit, al
dus Kiechle.
R. Winkel
Het Landbouwschap is onaangenaam verrast door nieuwe richtlijnen
die staatssecretaris Koning van Financiën heeft uitgevaardigd over de
belastingaanspraken bij de verhandeling van melkquota. Tot nu toe
gold een bijzonder tarief op grond waarvan per verhandelde liter
slechts 32,5 cent werd belast. Vorige week haalde Koning naar aanlei
ding van een uitspraak van de Hoge Raad een streep door deze uit
1906 daterende afspraak. Een bijzonder tarief, maar dan variërend
van 20 tot 54 procent, geldt voortaan alleen nog als het hele quotum
wordt overgedragen en als de opbrengst fiscaal verantwoord wordt
in hetzelfde belastingjaar.
Voorzitter Varekamp van het Land
bouwschap had woensdag in het
maandelijks overleg met minister
Braks geen goed woord over voor de
fiscale koersverandering. Het Land
bouwschap heeft bij Financiën ge
pleit voor een bijzonder tarief van 20
procent voor de opkoopregeling.
Het schap wil hierover op korte ter
mijn alsnog met staatssecretaris Ko
ning overleggen.
Varekamp besprak woensdag met
minister Braks ook een aantal ande
re fiscale zaken die hij bij de staats
secretaris van financiën aan de orde
wil stellen. Het Landbouwschap
gaat er voor pleiten om de waarde
van het melkquotum bij bedrijfs
overname niet in de belastingheffing
te betrekken. Verder vindt het Land
bouwschap het onjuist dat steeds
meer belastinginspecteurs de waarde
van het melkquotum meetellen voor
de vermogensbelasting. Varekamp
sprak wat dit betreft van "rijkdom
op papier" waaraan op geen enkele
manier inkomen kan worden
ontleend.
Minister Braks sprak zich niet uit
over de fiscale wetgeving voor het
melkquotum. Wel noemde hij het
juist en nuttig hierover op korte ter
mijn kontakt te zoeken met de ver
antwoordelijke bewindsman. Het
ministerie van Financiën wilde waar
de van het quotum niet alleen rege
len voor de inkomstenbelasting,
m.aar ook in andere belastingwetten,
waaronder de successie- en schen
kingsregelingen.
Minister Braks is het met het Land
bouwschap eens dat er in verband
met de verhoging van het lage btw-
tarief ook enige verhoging moet ko
men van het z.g. landbouwforfait.
Vanwege de overheveling van voe
dingsmiddelen naar het lage btw-
tarief wil het ministerie van Finan
ciën het forfait samen laten vallen
met dit lage tarief. Het Landbouw
schap ziet daarvoor geen reden.
Mest
Varekamp liet zich in het gesprek
met minister Braks kritisch uit over
een aantal onderdelen van de
Meststoffenwet. Hij noemde de nog
altijd bestaande onduidelijkheid
over de bouwvergunningen voor
mestopslag, de nogal ingewikkelde
Minister Braks opent
schoningsbedrijf
Cebeco-Zuidwest
Op woensdag 13 mei a.s. om 9.30 uur
zal de officiële opening plaatsvinden
van het centraal schoningsbedrijf,
Siloweg 2 te Middelburg. De ope
ningshandeling zal worden verricht
door de minister van landbouw G.
Braks.
Na het officiële gedeelte zal het be
drijf tot 15.00 uur openstaan voor
bezichtiging.
Minister ir. G. Braks van landbouw
zal op 14 mei a.s. de Biesboseh instel
len als Nationaal Park in oprichting.
Nederland zal hiermee vijf nationale
parken hebben die voldoen aan de
internationale criteria voor nationale
parken.
Het Nationaal Park in oprichting de
Biesboseh zal een omvang hebben
van circa 7.100 hectare en zal de Bra
bantse, Dordtse en Sliedrechtse Bies
boseh omvatten.
mestboekhouding en de voortduren
de onzekerheid over een definitief
verplaatsingsbesluit. Minister Braks
zei over dit laatste dat hij nog voor
het zomerreces van de Tweede Ka
mer met een nota en een ontwerpre
geling wil komen. Hij erkende dat de
eerder genoemde invoeringsdatum
van 1 juli 1^87 niet kan worden ge
haald. Over de inhoud van het ver
plaatsingsbesluit bestaat op dit mo
ment overigens nog geen over
eenstemming met het ministerie van
VROM.
Het ministerie van Landbouw on
derzoekt op het ogenblik of overge
bleven geld uit melkopkoopregelin-
gen eventueel voor mestopslag kan
worden gebruikt.
EG
Varekamp vroeg minister Braks ook
opheldering over diens opstelling tij
dens de laatste landbouwraad in
Luxemburg. Volgens de verslagen in
de kranten zou de bewindsman ten
aanzien van de besluitvorming aan
zienlijk verder willen gaan dan wat
het landbouwbedrijfsleven nog aan
vaardbaar acht. Minister Braks
toonde zich niet verrast door de kri
tiek. Volgens hem zit hij qua beleids
richting wel degelijk op de lijn van
het Landbouwschap, maar is hij be
reid de marktoriëntering sterker
door te trekken. Dat kan, aldus de
bewindsman, omdat de agrarische
ondernemers -ook in Duitsland- de
laatste jaren wel degelijk met daling
van de kosten te maken hebben ge
had. Desgevraagd gaf hij toe dat de
veehouders daar meer van hebben
gemerkt dan de akkerbouwers.
Hij zei met zijn opstelling vooral de
voorstanders van meer nationale fi
nanciering de wind uit de zeilen te
willen nemen. Braks gaat hierover
op 12 mei a.s. in Bonn praten met
zijn Duitse ambtgenoot Kiechle.
Minister Braks verzekerde het Land
bouwschap desgevraagd, dat hij zich
in Brussel zal inspannen om de z.g.
vetquotering te versoepelen. Ten aan
zien van de keus van het referentie
jaar wil hij niet in individuele
beoordelingen verzeilen. Hij is het
met het Landbouwschap eens dat de
overheveling van z.g. huisquota naar
fabrieksquota zomogelijk moet wor
den voorkomen.
Het bestuur van het KNLC is er van
doordrongen dat rhizomanie voort
varend aangepakt moet worden. Een
afdoende bestrijding is op dit mo
ment niet mogelijk. Besmetting van
grond met rhizomanie kan ern
stige gevolgen hebben voor de ex
port van kweekmateriaal. Groot-
Brittannië eist nu al de garantie dat
pootaardappelen vanuit Nederland
zijn geteeld op grond die niet is
besmet met rhizomanie.
De rhizomanie-problematiek stond
centraal bij een bezoek aan het vere-
delingsstation Flevohil van de
Zweedse Hilleshög-groep. Volgens
B. Brussaard van Flevohil komt de
ziekte op meer plaatsen voor dan nu
nog gedacht wordt. Hij zette uiteen
dat op het ogenblik langs verschil
lende wegen van klassieke veredeling
tot biotechnologie gezocht wordt
naar het "inbouwen" van resistentie
tegen rhizomanie. De heer D. van
Leussen, districts-directeur Planten-
ziektenkundige Dienst te Emmel-
oord zei dat rhizomanie in de drie
noordelijke provincies nog niet is ge
signaleerd, maar dat deze ziekte in
het beginstadium heel moeilijk is op
te merken. Van Leussen on
derstreepte de noodzaak dat telers
zeer zorgvuldig te werk gaan. Hij be
treurde het dat de kwikontsmetting
juist op de tocht komt te staan", nu
wij kwikontsmetting niet kunnen
missen. Dit komt wel erg on
gelegen".
Het bestuur nam met belangstelling
kennis van de ervaringen die de
Rijksdienst IJsselmeerpolders heeft
opgedaan met het spuitvrij akker
bouwbedrijf NZ 27 van 300 ha.
Door goede afzetmogelijkheden van
de produkten in de "alternatieve
sfeer", weet men een opbrengst te
realiseren die overeenkomt met an
dere bedrijven. Van RIJP-zijde werd
ook de maatschappelijke betekenis
van dit bedrijf onderstreept.
Het dagelijks bestuur van het KNLC heeft dinsdag 5 mei een werkbezoek ge
bracht aan de Landbouw Maatschappij IJsselmeerpolders. In het bijzonder
is aandacht besteed aan rhizomanieeen probleem dat nationaal speelt. Op
het spuitvrije bedrijf van de Rijksdienst IJsselmeerpolders werden de te velde
staande gewassen in ogenschouw genomen. (foto Rob ter Haar)
Vrijdag 8 mei 1987
5