*v
KNLC
kommentaar
over geld
en goed
Prijzenslag
Superheffing en fiskale gevolgen
Administratieve ruilverkaveling
in De Braakman?
Veldinventarisaties ruilverkavelingen
"Schoondijke" en "Breskens-Zuidzande"
Al naar gelang de regels ten aanzien van de superheffing zich verder
uitbreiden wordt het aantal mensen dat in dit "melkwoud" de bo
men nog door het bos kan zien, geringer. Zullen wij enerzijds hier
mee moeten leren leven, anderzijds wordt het risiko, dat hiermee
brokken worden gemaakt, steeds groter. Dit geldt zeker ook ten aan
zien van gepachte grond.
Het melkquotum is nog steeds grond
gebonden
Een misverstand dat nog steeds
bestaat is de gedachte dat een pach
ter, die op basis van een voor de nor
male termijn gesloten en door de
Grondkamer goedgekeurde pachtover-
eenkomst, grasland waarop een
melkquotum rust in gebruik heeft,
vrijelijk over dit quotum zou kunnen
beschikken. Zolang de ondernemer
normaal blijft produceren en het hem
toegekende quotum niet overschrijdt
is er niets aan de hand. Anders wordt
dit wanneer het bedrijf geheel of ge
deeltelijk wordt beëindigd. Een pach
ter mag zonder toestemming van de
verpachter het gebruik van de pacht
grond niet aan een derde overdragen.
Evenmin kan en mag hij de op deze
grond rustende hoeveelheid melk aan
een derde verkopen. Bij het gebruik
willen maken van de opkoopregeling
kan dit, voorzover er sprake is van
pachtgrond, alleen maar wanneer ook
de verpachter hiermee instemt. Indien
de verpachter geen medewerking wil
verlenen, verkrijgt de pachter geen
recht op een vergoeding voor de op
deze pachtgrond rustende melkleve-
ringsrechten. Ook niet als hij de pachc
wenst te beëindigen. Vooral dit laat
ste kan tot onplezierige situaties lei
den. Een pachter die wel graag van de
opkoopregeling gebruik zou willen
maken maar hiervoor van de verpach
ter geen medewerking verkrijgt, kan
in feite alleen maar doorgaan met de
melkproduktie.
In de praktijk worden hiervoor
meestal wel oplossingen gevonden,
maar zeker niet in alle gevallen. En
nogmaals voor alle duidelijkheid, een
verpachter die niet aan het gebruik
van de opkoopregeling wil medewer
ken, is niet verplicht aan de pachter,
die te kennen heeft gegeven zijn be
drijf te willen beëindigen of de melk
produktie te willen staken, een
vergoeding te geven voor de melkle-
veringsrechten.
Pachtbeëindiging
Het komt in de praktijk voor dat een
melkveehouder, met of zonder ge
bruikmaking van de opkoopregeling,
de melkproduktie op de eigen grond
staakt en de verpachter mededeelt dat
hij geen prijs meer stelt op de pacht
grond. Gezien de hieraan voor de ver
pachter verbonden voordelen wordt
hiertegen meestal geen bezwaar ge
maakt. Formeel is het echter niet in
de haak en er zijn ook praktische be
zwaren aan verbonden.
Wat de formele kant betreft. Een
voor een bepaalde termijn gesloten
pachtovereenkomst dient in principe
te worden uitgediend. Indien de pach
ter geen verlenging wenst, hetgeen
overigens zelden voorkomt, zal hij dit
tijdig, niet eerder dan drie jaar maar
uiterlijk één jaar of in bijzondere ge
vallen uiterlijk zes maanden voor het
einde van de lopende pachtovereen
komst per deurwaardersexploot of
per aangetekende brief aan de ver
pachter te kennen moeten geven, al
dus artikel 36 lid 2 van de Pachtwet.
Zoals reeds werd opgemerkt zal dit bij
nalatigheid niet zo'n vaart lopen, om
dat de verpachter meestal maar wat
blij is dat hij de grond vrij krijgt. Hoe
het ook zij, de pachter die de over
eenkomst wil beëindigen zal in alle ge
vallen overleg moeten plegen en er zal
een beëindigings- of pachtontbindings-
overeenkomst moeten worden opge
maakt. Deze beëindigings- of
ontbindingsovereenkomst behoeft in
gevolge artikel 8 lid 2 van de Pacht
wet de goedkeuring van de
Grondkamer. Bij de beëindiging van
pachtovereenkomsten met betrekking
tot grasland waarop een bepaald
melkquotum rust dient men aan het
volgende te denken. Om voor later
problemen te voorkomen verdient het
aanbeveling in de pachtbeëindigings-
of ontbindingsovereenkomst op te ne
men welke heffingvrije hoeveelheid
melk op de betreffende grond rust,
welke hoeveelheid daarvan in het be
treffende melkjaar reeds is geprodu
ceerd en geleverd en welke
hoeveelheid er derhalve nog in het be
treffende jaar mag worden geprodu
ceerd. Tot hoeveelheden van 20.000
kg melk per ha bestaat er een grote
maat van vrijheid, doch ook hier
weer, ter voorkoming van onnodige
moeilijkheden, raadpleeg altijd de
distriktsbureauhouder.
Tenslotte nog dit. Daar waar sprake
is van regels en voorschriften ontstaat
bij diegenen waarvoor deze regels en
voorschriften bedoeld zijn, soms een
vorm van kreativiteit die tot de meest
merkwaardige oplossingen kan lei
den. De deugdelijkheid van deze
oplossingen wil nog wel eens te wen
sen overlaten. De voorlichter of voor
lichtster die vervolgens geacht wordt
de ontstane plooien even weer recht
te strijken, staat hierbij vaak letter
lijk met de handen in het haar. Ook
hier geldt: vraag eerst voorlichting en
handel daarna. De omgekeerde volg
orde, die nog steeds maar al te vaak
wordt toegepast, leidt niet altijd tot
het gewenste resultaat.
J. Veen
In verband met een kursus zijn
Gerrit Stap, Dries van Rozen en
Jan Kikkert dinsdag 24 t/m vrij
dag 27 februari afwezig. Gedu
rende die tijd kunt u wel van de
diensten van de SEV gebruik ma
ken via tel: 01100-21010.
Eén van de vragen die rijst bij aankoop van land en rechten op leve
ring van een heffingvrije hoeveelheid melk is over welk bedrag over
drachtsbelasting moet worden betaald.
Het gaat er dan om of alleen over de grond moet worden betaald of
over de grond verhoogd met de leveringsrechten (het kwotum).
De fiskus meent over de grond en het kwotum, terwijl een belasting
plichtige in een bepaald geval heeft gesteld dat overdrachtsbelasting
alleen over de grond verschuldigd is!
Inmiddels heeft het Gerechtshof
Leeuwarden in de betreffende zaak
uitspraak gedaan en is tot de kon-
klusie gekomen dat degene, die de
grond, die voor de melkveehouderij
in gebruik is, verwerft en op die
grond een melkveehouderij voortzet
of begint, recht heeft op toewijzing
van een kwotum ter grootte van het
kwotum dat degene, die de grond als
eerder vermeld overdraagt, verliest.
Het optredende verlies en de optre
dende verkrijging van een kwotum
moeten worden gelijkgesteld met een
rechtstreekse overdracht en verkrij
ging van dat kwotum, waarvoor een
prijs kan worden bedongen die geen
deel uitmaakt van de prijs van het te
gelijkertijd overgedragen onroerend
goed.
De verkrijging van dat recht is niet
onderworpen aan de heffing van
overdrachtsbelasting.
De uitspraak, die gunstig is voor be
lastingplichtigen, heeft alleen be
trekking op de overdrachtsbelasting.
Maar ook voor andere belastingen is
de vraag of het kwotum aan de
grond moet worden toegerekend van
grote betekenis.
Aangaande de fiskale behandeling
van het kwotum kan na de genoem
de uitspraak het volgende worden
gesteld.
Voor de inkomstenbelasting kan bij
aankoop van een kwotum op de
koopsom worden afgeschreven, ter
wijl over de koopsom WIR-premie
kan worden geclaimd.
Bij verkoop van een kwotum moet
volgens een resolutie van de staatsse-
kretaris over ƒ0,325 per kilogram in
komstenbelasting worden betaald.
Landbouwers die voor de omzetbe
lasting onder de landbouwregeling
vallen zijn over het verkoopbedrag
van het kwotum geen omzetbe
lasting verschuldigd. Doet men aan
De minister van Landbouw heeft
eind december 1986 besloten dat
voor de gebieden "Schoondijke" en
"Breskens-Zuidzande" ruilverkave
lingen met administratief karakter
zullen worden voorbereid. In de
loop van 1987 zullen landinrichtings
commissies worden benoemd. Deze
commissies worden belast met het
opstellen van landinrichtingsplan
nen voor de ruilverkavelingen
"Schoondijke" en "Breskens-
Zuidzande".
Gelet op artikel 9 van de Landinrich
tingswet en in overleg met het over
legorgaan van de drie Centrale
Landbouworganisaties in West
Zeeuwsch-Vlaanderen is besloten
om nu reeds deze gegevens te verza
melen. Er zullen vooral gegevens
over de aanwezigheid van drainages,
kavelsloten, perceelsontsluiting,
De voorstellen van de EG-
commissie met betrekking tot
prijzen en verdere maatregelen
rond het landbouwbeleid zijn de
ze week op een kille morgen ge
presenteerd. Een kilheid zit ook
in de voorstellen zelf. Dat er niet
veel warmte van zou uitstralen
was al eerder duidelijk gewor
den. De huidige voorstellen lig
gen echter letterlijk en figuurlijk
beneden tot nulpunt.
Natuurlijk weten ook wij dat er
een aantal omstandigheden is,
zoals marktsituatie, objectieve
methode enz. die niet direct plei
ten voor hoge temperaturen, lees
prijzen. Maar forse dalingen
moeten op dit moment absoluut
van de hand worden gewezen.
Bij de zuivel is het negatieve
kerstpakket van de verdere quo
tumaanscherping van 9,5 procent
in 2 jaar tijd al voldoende om als
melkveehouder mee te worstelen
en bij de akkerbouwprodukten is
een forse verlaging zonder verder
ook maar enige poging te doen
tot perspectief bieden een morele
domper.
Het heeft er dan ook alles van
weg dat alleen uit een boekhoud
kundige benadering de Europese
Commissie, als ware de land
bouw een supermarkt, aan een
prijzenslag is begonnen. Een
prijzenslag die weliswaar mis
schien enige budgetverlaging met
zich mee kan brengen, maar die
niettemin aan de echte pro
bleemstelling geen recht doet.
Fundamenteel is namelijk het
structureel oplossen van markton-
evenwichtigheid bij een aantal
produkten. De Europese Com
missie komt niet verder dan
symptoombestrijding.
Het is in deze situatie begrijpelijk
dat onzekerheid en onrustgevoe
lens onder groepen van boeren en
tuinders toeneemt. Dat wordt
nog "gestimuleerd" door de Ne
derlandse overheid die zich op
vele fronten hard en afstandelijk
richting agrarisch bedrijfsleven
lijkt op te stellen.
Een willekeurige opstapeling van
wetgeving zoals interim wet,
meststoffenwet, wet bodembe
scherming, hinderwet met diver
se richtlijnen legt de ontwikke
ling van hele bedrijfssectoren aan
banden en slaat in de veehouderij
de ondernemers murw. Op fis
caal gebied is er evenmin enige
ruimte en is onvoldoende gevoel
voor zelfstandigen en speciaal de
agrariër. Ergenis wekt de inter
pretatie van de WIR-toepassing
bij bedrijfsovername, de fiscale
benadering van opkoopregelin
gen en quotumwaardering, om
maar te zwijgen over de tege
moetkoming in nationale zin,
waar dat mogelijk is. En natuur
lijk is daar de doorgaande bezui
nigingsdrift die boer en tuinder
treft, juist nu enige warmte van
de overheid nodig is, omdat het
klimaat buiten snel is afgekoeld.
Er zijn in de EG-landen regerin
gen die er met het oog op verkie
zingen alle belang bij hebben dat
boeren en tuinders gaan stemmen
of niet. In Nederland kennen we
tot nu toe een dergelijke situatie
niet. Toch zal men in politiek
Den Haag moeten beseffen dat
niets mogelijk is. Per slot van re
kening hebben we hier binnen
kort ook verkiezingen.
De georganiseerde landbouw in
Nederland heeft nog altijd voor
overleg gekozen; maar overleg
moet zinvol blijven en vrucht af
werpen, met name voor boeren
en tuinders in de praktijk.
Marius Varekamp
voorzitter KNLC
de gewone regeling voor de omzetbe
lasting mee, dan is men die belasting
wel verschuldigd.
Overdrachtsbelasting moet volgens
de genoemde uitspraak bij aankoop
van een kwotum niet worden
betaald.
Voor de vermogensbelasting is te
verdedigen dat het kwotum hiervoor
niet in aanmerking is te nemen.
Er blijven echter nog een aantal on
zekerheden.
De Staatssekretaris zou de uitspraak
ter kassatie kunnen voordragen aan
de Hoge Raad. Waarschijnlijk is,
dat zulks niet zal gebeuren.
De minister heeft aangekondigd het
geven van WIR-premie over kwota
te willen beëindigen.
Na bovengenoemde uitspraak zou
de resolutie waarbij is bepaald dat
van de verkoopsom maar ƒ0,325 per
kilogram is belast, kunnen worden
ingetrokken.
Het betrachten van spoed met even
tuele transakties lijkt aan te bevelen.
J. Spijk
egaliteit van percelen, enz. worden
verzameld. Deze zaken zijn van be
lang om de onderlinge uitruilbaar
heid en daarmee samenhangende
kosten te kunnen bepalen.
Daarom zullen vanaf half januari
1987 veldinventarisaties en opnames
worden verricht.
Dit gebeurt in opdracht van de Land-
inrichtingsdienst te Goes door me
dewerkers van de Grontmij N.V.
U wordt verzocht toe te staan dat op
Uw gronden opnamen worden ver
richt. Men kan zich legitimeren. De
drainage zal worden geïnventari
seerd door medewerkers van de Land-
inrichtingsdienst.
Voor nadere informatie kunt U zich
richten tot de Landinrichtingsdienst
(01100 - 37911, tst. 255 of 01150 -
12550, heer Basting) of de Grontmij
N.V. (076 - 876042, heer R. ten
Klooster).
Het bestuur van de ZLM, afdeling
Hoek/Philippine, polst momenteel
de achterban naar de animo om in
de Braakmanpolder een administra
tieve ruilverkaveling op de rails te
zetten. De algemeen sekretaris van
de ZLM, mr. J. Oggel, hield daar
onlangs op een door ca. 100 leden
bezochte afdelingsvergadering, een
lezing over de administratieve ruil
verkaveling.
Daarop werd in het algemeen posi
tief gereageerd en het afdelings
bestuur heeft dan ook besloten de
meningen bij de leden nader te gaan
peilen.
De hernieuwde belangstelling is mo
gelijk mede ingegeven door de vrees
dat de polder als beheersgebied zal
worden aangewezen met alle beper
kingen voor de landbouw die daar
aan verbonden zijn.
De landbouwers in de Braakman
hebben, zoals bekend, in 1977 de
kans gehad een ruilverkaveling in
hun gebied uitgevoerd te krijgen.
Toen werd dat' afgestemd. Hoe
groot de kans nu is dat het gebied
weer op de rol komt is moeilijk te
zeggen. Na een eerste peiling blijkt
de belangstelling in het gebied nu
groter dan rond 1977. Volgens een
woordvoerder van de afdeling ziet
men het voordeel van een verkave
ling er nu beter van in en bovendien
is een* administratieve verkaveling
goedkoper. Belangrijk is verder hoe
de leden van de twee andere stands
organisatie erover denken.
Wanneer de suggestie ook daar posi
tief wordt ontvangen dan zullen na
dere informatieve bijeenkomsten
worden belegd.
Ruilverkaveling 'Willemstad'
Kavelverbetering leidt tot opbrengst
verhoging en kostenbesparing. Voor
1987 is voor de ruilverkaveling 'Wil
lemstad' nog geld beschikbaar. Dien
derhalve z.s.m. uw plan in, doch uit
erlijk vóór 1 april 1987. Indien u het
beter past, mag in het plan ook even
tueel in 1988 uitvoeren. Als er ech
ter, onvoldoende aanvragen worden
ingediend dan is er in 1988 en 1989
minder geld beschikbaar.
Zie voor nadere informatie de
nieuwsbrieven van december 1986 en
februari 1987. Wilt u eens praten
over uw kavelverbetering, dan kunt
u advies vragen aan de SEV van uw
standsorganisatie.
Vrijdag 20 februari 1987
3