verzekeringen zlm "Ver/tondig verzekeren"
verzekeringen zlm
Het spel en de regels...
Is sparen of reserveren ouderwets?
2z/l
Eén gezamenlijke standaard
voor betaalautomaten nodig
Nieuwe regeling rij
en rusttijden voor
internationaal
wegvervoer
KOOPSOMPOLIS
Zoals alles in het leven, beste OVM-
mers (blij weer eens kontakt met u te
hebben) is het ook het verzeke-
ringspel aan regels gebonden en van
tijd tot tijd treden daar veranderin
gen in op.
Een verzekering wordt wel veron
dersteld zekerheid te bieden, en doet
dat uiteraard ook tegen het door u
gevreesde risiko, maar heeft nu een
maal geen eeuwigheidswaarde, niet
waar. Zodoende.
Dat veranderen ksn atiianKeüjK zijn
van marktontwikkelingen, van sig
nalen vanuit het verzekerdenbestand
of van de wil tot produktverbetering
door de verzekeringmaatschappij.
Veelal zal het echter een kombinatie
van faktoren zijn die tot aktie leidt.
In ons geval heeft het geresulteerd in
een aantal voorstellen die zijn gepu
bliceerd in het Land- en Tuinbouw
blad van 6 juni 1986 en die alle zijn
goedgekeurd door de Algemene Ver
gadering, die dit jaar op 20 juni te
Axel werd gehouden.
Aangezien de wijzigingen per 1 ja
nuari 1987 van kracht worden, en
het al weer een tijd geleden is dat één
en ander werd aangekondigd, leek
het ons juist om hierop nog eens de
aandacht te vestigen. Wij zullen per
reglement nogmaals de belangrijkste
J. Visscher
wijzigingen aangeven, zodat u weer
helemaal bij bent.
Motorrijtuigenverzekering
Wat u wellicht het meest zal interes
seren, althans wat voor u heet aan
trekkelijkst zal zijn, is het feit dat de
maksimale korting voor schadevrij
rijden wordt verhoogd naar 70%
(was 65%). De toeslagregeling voor
jeugdigen tot 24 jaar komt te verval
len. Verder omvat de kaskodekking
nu ook de bijdrage in averij-grosse.
In artikel 20 is nader vastgelegd dat
bij schade aan andere voertuigen
van de deelnemer geen waardever
mindering of gevolgschade wordt
vergoed.
De nieuwwaarde-regeling geldt al
leen nog als de personenauto bij af
gifte van het Nederlandse kenteken
bewijs nieuw was en op het moment
van de schade nog in het bezit van de
eerste eigenaar.
De rest van de veranderingen is re-
daktionele aanpassing.
Verhaalsbijstand
Verlenen van verhaalsbijstand is
vanaf 1 januari 1987 ook uitgesloten
als de schade is veroorzaakt door
hen die zich door diefstal of geweld
pleging de macht over het motorrij
tuig hebben verschaft, om het eens
netjes te zeggen. Het gaat hier dus
over schade aan uw voertuig die
door ons verhaald wordt op derden.
Logischerwijze gaat dit niet op als
we de dief van uw auto zouden moe
ten aanspreken, vandaar deze uit
sluiting.
Ongevallen inzittenden verzekering
De schade-uitkering wordt beperkt
met maksimaal 25% als het veroor
zaakte letsel mede het gevolg is van
het niet dragen van autogordels. De
ze beperking is aangebracht op
grond van de steeds groeiende ju
risprudentie over dit onderwerp.
Tot zover de reglementen van verze
keringen die in relatie staat tot mo
torrijtuigen. Zoals reeds gezegd
gaan deze wijzigingen in per 1 janua
ri 1987 en met de prolongatienota
over 1987 zal u een volledig nieuw
reglement worden toegezonden.
Op dat moment kunt u het oude reg
lement dus uit uw polismapje ver
wijderen.
Voorts worden momenteel de moge
lijkheden onderzocht om een speci
fieke landbouwwerktuigenverzeke
ring te starten met uitgebreidere dek
king dan thans in de algemene voor
waarden voor motorrijtuigen moge
lijk is. Op 14 november zal uw
bestuur zich daarover buigen en zo
dra mogelijk verneemt u nader.
Caravanverzekering
Schade door hagel- of steenslag zal
in het vervolg nog slechts worden
uitgekeerd na overlegging van de re
paratienota. Anders wordt de scha
de afgewikkeld op basis van waarde
vermindering.
Brandschadereglement
Naast enkele redaktionele wijzigin
gen wordt vastgelegd dat het eigen
risiko bij glasschade ƒ50,be
draagt.
Brandopstal- en-
inboedelverzekering
In beide reglementen wordt neerge
legd dat de kosten van opsporing
van defekten aan waterleidingen of
centrale verwarming enz. en het
daarmee verband houdende hak- en
breekwerk nog slechts vergoed wor
den ingeval de schade is ontstaan
door springen vanwege de vorst.
Hiermee wordt voorkomen dat ook
achterstallig onderhoud wordt ver
goed; een alleszins redelijke beper
king dus.
Ook deze veranderingen gaan per 1
januari 1987 in, doch de nieuwe re
glementen zullen pas worden toege
zonden met de prolongatienota in
april 1987.
Aansprakelijkheidsverzekering voor
partikulieren
In uit reglement stond dat schade
door vuurwapens tijdens de jacht is
uitgesloten. Hieraan is nu de logi
sche bepaling toegevoegd dat ingeval
het jachtrisiko is meeverzekerd, deze
schade uiteraard wel is gedekt.
Verder is in artikel 11 bepaald dat
als het lid niet aan de gestelde ver
plichtingen bij het ontstaan van
schade voldoet, hij zijn recht op uit
kering verliest.
Zo, dat was dan het hele verhaal.
Niet dat we van u verwachten dat u
het allemaal zult onthouden en dat
hoeft ook niet. Wij hebben u in ieder
geval weer op de hoogte gebracht en
de reglementen kunt u te zijner tijd
tegemoet zien.
J. Visscher
Deze vraag kwam bij schrijver op
toen hij een artikel las in het Alge
meen Dagblad van vrijdag 31 okto
ber jl. De titel van het artikel luidde:
'Winstbejag verblindt veel Belegger-
tjes'. In het kort komt het erop neer
dat door de huidige lage rente vele
mensen hun spaarcenten steken in
aandelen. Dit gebeurt dan via beleg
gingsinstellingen waarvan sommige
later niet blijken te zijn wat men ver
wachtte. Gevolg hiervan: spaarcent
jes weg en dromen van kapitaalsver
dubbeling en dergelijke als een zeep
bel uiteen gespat.
Sparen
Bij zulke verhalen komt bij mij de
gedachte op om toch wat voor die
mensen te kunnen betekenen, die
door middels een goed rendement op
middellange termijn (twaalf jaar of
langer) een zeker inkomen te ver
schaffen.
Voorwaarde voor deze manier van
sparen is dat men wel gedurende de
looptijd de premie op kan brengen
en dus werkt met geld dat niet nodig
is voor direkt levensonderhoud. Wij
kunnen u op deze wijze een rende
ment garanderen zoals uit on
derstaand staatje zal blijken. Wij
gaan hierbij uit van een kapitaals
verzekering die na twaalf jaar of bij
voortijdig overlijden ƒ25.000,
uitkeert.
leeftijd verzekerde jaarpremie
30 jaar
35 jaar
40 jaar
45 jaar
Het rendement van bovenstaand
staatje ligt tussen de 5,88% en
6,34% samengestelde interest. Dit is
belastingvrij rendement. Bij 40% In
komstenbelasting zou u bij de spaar
rekening 8,23% moeten hebben en
als ook de sociale lasten worden
meegerekend 8,99%. Het is ook mo
gelijk de premie fiskaal aftrekbaar te
maken door de lijfrenteclausule op
de verzekering te plaatsen. Dit kan
interessant zijn bij een hoog percen
tage inkomstenbelasting. Te denken
valt hierbij aan een konstant hoog
inkomen. Ook kan men lijfrente
koopsommen nemen, hiervoor ver
wijs ik u naar mijn schrijven in het
Land- en Tuinbouwblad van 10 ok
tober jl.
Reserveren
In de aanhef van dit schrijven wordt
A.J. Hoondert
over sparen en reserveren gespro
ken. Het sparen is in het voorgaande
toegelicht.
Reserveren doet denken aan 'Fiskale
Oudedagsreserve', de FOR. Deze
spaarvorm is bij uitstek geschikt om
de toekomstige afrekening van de
FOR met de fiskus in te dekken.
Zoals de meeste zelfstandigen wel
weten kan men jaarlijks een bedrag
afhankelijk van de winst reserveren.
Het is mogelijk, als u al enige jaren
hieraan meedoet, om een gemiddel
de te, berekenen. U kunt dan zien
hoe hoog dit gereserveerde bedrag
tot uw bedrijfsbeëindiging kan oplo
pen. Het kan afhankelijk van het
uitkering
ƒ25.000,—
ƒ25.000,—
ƒ25.000,—
ƒ25.000,—
ondernemingsvermogen tot een zeer
hoog bedrag doorgaan.
Bij afrekening van de FOR krijgt u
hiervan de rekening gepresenteerd.
Stelt u zich voor dat^i ongeveer 40%
naar de belasting moet brengen. In
een aantal gevallen moeten er dan
vele duizenden guldens op tafel ko
men. Uit bovenstaande kunt u dan
uw voordeel halen door in overleg en
aan de hand van berekeningen aan
getoond, bedragen te verzekeren die
u nodig heeft. Niet met het doel om
te sparen maar met het doel om te
reserveren voor uw belastingclaim.
Dit is zeer belangrijk voor u maar
vooral ook voor eventuele bedrijfs-
opvolgers.
Mijn advies aan u: neem het bo
venstaande ter harte. Bespreek het
met uw accountant en vraag voor
lichting en advies betreffende de ver
zekering aan uw ZLM Verzekerings
adviseur. Indien deze drie personen
(uzelf, accountant en verzekerings
adviseur) in een gesprek aan tafel
kunnen komen dan zal dat voor u
het vruchtbaarste resultaat
opleveren.
A.J. Hoondert
buitendienst Verzekeringen ZLM
Samenwerking Avéro en
FBT0
Avéro Verzekeringen en FBTO Ver
zekeringen, beide gevestigd te Leeu
warden, zijn besprekingen begonnen
teneinde de mogelijkheden van een
nauw samenwerkingsverband te on
derzoeken.
Beide bedrijven zijn zowel levensver
zekeraar als schadeverzekeraar en
vullen elkaar ten aanzien van ver
koopmethode goed aan.
De maatschappijen bewerken
marktsegmenten, waartussen een
duidelijke scheiding bestaat. Met
een mogelijke fusie wordt beoogd
nog beter in staat te zijn een breed en
volledig pakket van diensten te kun
nen aanbieden aan de leden.
Avéro en FBTO zijn onderlinge
(koöperatieve) verzekeringsmaat
schappijen.
Avéro Verzekeringen bestaat uit een
maatschappij voor pensioenverzeke
ringen, alsmede uit maatschappijen
voor levens- respektievelijk schade
verzekeringen. Bij Avéro zijn 350
personeelsleden werkzaam.
FBTO bestaat uit een levens- en een
schadeverzekeringsmaatschappij
Bij deze bedrijven zijn 325 perso
neelsleden werkzaam.
Beide maatschappijen verwachten
voor 1986 een belangrijke omzetstij
ging te behalen en vergelijkbare po
sitieve resultaten.
Alle Nederlandse banken - inklusief
de Postbank - moeten afspraken ma
ken over de invoering van een geza
menlijke technische standaard voor
het betalen via betaalautomaten.
Dat zal voor konsumenten, onderne
mers en voor de banken het voorde
ligst blijken te zijn. Bij de huidige
ontwikkeling dreigt een wildgroei
van verschillende systemen en dat
leidt tot verspilling van geld.
Dat heeft drs. R.B.J. van Eldik, lid
van de Hoofddirektie van Rabobank
Nederland, op vrijdag 31 oktober
gezegd bij de opening van het nieu
we hoofdkantoor van de Rabobank
Westmaas-Mijnsheerenland.
Momenteel loopt in de regio Eind
hoven/Tilburg een proef met betaal
automaten bij benzinestations,
waaraan een aantal benzinemaat
schappijen en de grote banken - in
klusief de Postbank - meedoen. Het
doel van deze proef is te bezien in
hoeverre afrekenen van de benzine
met een bankpas, dus zonder kon-
tant geld of cheques, via een betaal
automaat aanslaat bij het publiek.
Los daarvan is de Postbank in sa
menwerking met Shell met een ei
gen, afwijkend systeem op de markt
gekomen.
De heer Van Eldik bepleit niet dat er
ook maar één soort betaalautomaat
op de markt mag komen. De winke
liers moeten zelf kunnen bepalen
van welke leverancier zij hun appa
raten betrekken. Wel vindt hij dat in
ons land één uniform systeem ont
wikkeld moet worden, waarop in
principe alle detaillisten een kaart
houder, ongeacht bij welke bank
zij feitelijk bankieren, kunnen wor
den aangesloten.
'Om de door mij geschetste wild
groei te voorkomen, zijn de banken
en de Postbank gelukkig rond de ta
fel gaan zitten om te bezien of tot
één gezamenlijke standaard voor be
taalautomaten kan worden geko
men. Ik heb goede hoop dat ook de
Postbank daarmee in zal stemmen,
zeker in het licht van de te verwach
ten internationale samenwerking op
dit gebied', aldus Van Eldik.
Op 29 september 1986 trad een
nieuw regime in werking voor de in
ternationale rij- en rusttijden, waar
mee een einde kwam aan de
onpraktische regeling uit 1969. Na in
voering van de nieuwe regeling zal de
kontrole worden geïntensiveerd. Dat
verwacht de EVO, Algemene
Verladers- en Eigen Vervoer Organi
satie in Zoetermeer, die hieronder de
belangrijkste wijzigingen uiteenzet
voor het internationale wegvervoer.
Voor het binnenlandse vervoer blij
ven de bepalingen van het Rijtijden
besluit voorlopig nog van kracht.
Hierin worden niet eerder dan begin
volgend jaar inhoudelijke wijzigingen
verwacht.
De nieuwe verordening voor het in
ternationale vervoer regelt alleen nog
de rij- en rusttijden van chauffeurs en
niet langer de rusttijden van bijrijders
omdat het aantal bijrijders de laatste
jaren gestaag is teruggelopen. De ver
ordening is van toepassing op alle
chauffeurs van vrachtauto's boven
3,5 ton totaalgewicht; dat is het ledig
gewicht plus het laadvermogen. Ook
het gewicht van een eventueel aange
koppelde aanhangwagen moet daar
bij worden opgeteld.
'U vraag advies aan
't is er verstandig verzekeren!
01100-38224
gedurende 12 jaar
ƒ1.365,35
ƒ1.370,63
ƒ1.382,96
ƒ1.409,37
Vrijdag 14 november 1986
7