Landbouwschap sterk gekant tegen
verplaatsingsbesluit meststoffenwet
Bestuur Landbouwschap:
"Pijnlijke maatregelen
onvermijdelijk"
Zorg over toekomstige
bestrijding varkenspest
"Voorstellen financiering EG-beleid brengen
gemeenschappelijke landbouwmarkt in gevaar"!
Bestuur Landbouwschap
akkoord met
een nieuw suikersysteem
Voorzitter Landbouwschap M.J. Varekamp:
Evaluatie na een jaar
Volgens de voorzitter van het Landbouwschap de heer Marius J. Va
rekamp betekenen de voorstellen die recent door een werkgroep zijn
gedaan met betrekking tot de toekomstige financiering van het EG-
beleid een regelrechte ondergraving van de gemeenschappelijke fi
nanciering van het EG-beleid en een gevaar voor de gemeenschappe
lijke landbouwmarkt. Dit gevaar wordt -nog eens vergroot als lidsta
ten voor bepaalde EG-beleidsonderdelen nationaal aanvullende fi
nanciële middelen op tafel moeten leggen.
De heer Varekamp uitte deze waar
schuwende woorden in zijn
toespraak bij de opening van open
bare vergadering van het Land
bouwschap woensdag 5 november te
Den Haag. Hij meent dat de bedoel
de nationale aanvulling nog slechts
behoefte te worden gekoppeld aan
de agrarische produktieomvang per
lidstaat om renationalisatie van het
EG-Lanbouwbeleid tot een feit te
maken.
Centraal in het advies staat dat de
huidige EG-begroting zou moeten
worden gesplitst in een deel voor de
uitgaven voor het EG-
landbouwbeleid en een deel voor het
overige EG-beleid, zoals het sociaal
en regionaal beleid.
De gesplitste begroting zou volgens
de werkgroep aan de inkomstenkant
moeten worden gevoed door EG-
landbouwheffingen en een deel van
de btw-inkomsten. In noodgevallen
zou daarnaast een "algemene land-
bouwheffing" kunnen worden inge
voerd. Volgens de EG-werkgroep
zouden bepaalde lidstaten, die veel
belang hebben bij het EG-beleid,
ook zelf nationaal kunnen bijdragen
aan dit beleid.
Een bijkomend aspect is dat het ver
storen van de open markt voor land-
bouwprodukten ook nadelige gevol
gen zal hebben voor de vrije markt
van andere goederen en diensten. Bij
de splitsingsgedachte wordt volgens
Varekamp namelijk volledig over
het hoofd gezien dat de lidstaten niet
alleen via de gemeenschappelijke fi
nanciering van het EG-beleid belang
hebben bij de EG, maar ook door
het bestaan van een open markt. On
der EG-landbouwuitgaven vallen
ook zaken die niet zozeer de EG-
landbouw ten goede komen, maar
eerder de landbouw in de Derde We
reld, aldus Varekamp.
De Landbouwschapsvoorzitter is
van mening dat de EG werkgroep te
veel naar het financiële aspect van
het EG-beleid heeft gekeken en te
weinig naar het beleid zelf. "Dan
zou ongetwijfeld naar voren zijn ge
komen dat het EG-beleid buiten het
EG-landbouw beleid moet worden
verbreed in de richting van econo
misch, sociaal en regionaal beleid.
Alleen dan is het mogelijk om alle
lidstaten via de beleidsuitkomsten
op verschillende terreinen meer van
het EG-beleid te laten profiteren".
M.J Varekamp
Schapenexport
Tot slot een opmerking over de pro
blemen die zich op het ogenblik
voordoen met de export van schapen
en schapevlees naar Frankrijk. Ook
Nederlandse exporteurs zijn gecon
fronteerd met de acties van Franse
schapenhouders, die belemmerend
werken op het intercommunautaire
handelsverkeer. Wij hebben minister
Braks gevraagd deze kwestie op te
nemen met zijn Franse collega Guil-
laume, die deze week een bezoek
brengt aan Den Haag. Wij verwach
ten van de Franse autoriteiten dat zij
doeltreffend optreden tegen acties
die in strijd zijn met de beginselen
van de gemeenschappelijke land
bouwmarkt.
Het bestuur van het Landbouw
schap is tijdens de woensdag jl. ge
houden openbare bestuursvergade
ring akkoord gegaan met een terug
dringen van het areaal suikerbieten
het komend jaar tot 130.000 hectare.
Nieuwe bietentelers worden niet toe
gelaten, met uitzondering van star
ters in de Flevopolders. Na afloop
van dit jaar wordt op basis van een
evaluatie bekeken of een aanpassing
van het systeem nodig is. Bij de eva
luatie zal ook de referentiemethode
worden betrokken op grond waar
van de telers een individueel quotum
toegewezen krijgt. Het gaat hierbij
om een voortschrijdende referentie
of om een vast quotum.
Het standpunt van het Landbouw
schap betekent dat in overeenstem
ming met de industrie wordt geko
zen voor een systeem waarbij de re
guliere bietentelers een individueel
quotum krijgen op basis van het ge
middelde over de drie beste jaren
tussen 1982 en 1986. In dit systeem,
het zogenaamde bewaakte meng-
prijssysteem, is het totale suikerquo
tum 915.000 ton. Hiermee wordt
ook de hoeveelheid suiker begrensd
die tegen wereldmarktprijs verkocht
wordt en bij de vaststelling van de
mengprijs wordt meegerekend. De
overblijvende suiker die tegen we
reldmarktprijs afgezet wordt komt
voor rekening van de veroorzakers.
Tijdens de openbare bestuursverga
dering toonde het hele bestuur zich
bezorgd over het afgrendelen van
een onderdeel van de agrarische sec
tor van de rest. Voorzitter Vare
kamp sprak in dit verband zijn zorg
uit over het optrekken van water
dichte schotten tussen de verschillen
de sectoren.
In zijn openingswoord bij het begin van de openbare bestuursverga
dering van het Landbouwschap op woensdag 5 november j.l. heeft
voorzitter Marius J. Varekamp stelling genomen tegen het in ont
werp voorgelegde Verplaatsingsbesluit Meststoffenwet. Dit besluit
beoogt het verplaatsen van de mestproduktie naar een andere locatie
op een enkele uitzondering na onmogelijk te maken. "Als Land
bouwschap hebben wij hiermee de grootst mogelijke moeite. In iede
re fase van de discussie hebben wij ons steeds op het standpunt
gesteld dat verplaatsingen mogelijk moeten blijven, zeker als die
mestneutraal zijn of bijdragen aan het verlichten van het mestpro
bleem. Ook bij de parlementaire behandeling van de Meststoffenwet
is de verwachting gewekt dat verplaatsing van bedrijven of van delen
van bedrijven onder voorwaarden tot de mogelijkheden zou gaan be
horen", aldus Varekamp die aankondigde dat het Landbouwschap
de minister dezer dagen zal adviseren om de regelgeving zodanig aan
te passen dat mestneutrale verplaatsingen toegestaan blijven. Ook
verplaatsingen die een bijdrage leveren aan de verlichting van de tota
le mestproblematiek mogen niet onmogelijk worden gemaakt.
daar in de akkerbouw tot ongerust
heid over de toekomstige koers heeft
geleid. "Het lijkt mij van het groot
ste belang dat de overheid aan aller
lei speculaties en veronderstellingen
een eind maakt door zo snel moge
lijk met formele voorstellen te ko
men. Wij kunnen die dan in alle rust
bespreken", aldus de voorzitter van
het Landbouwschap.
Het bestuur van het Landbouwschap staat op het standpunt dat
drastische en voor de boer pijnlijke ingrepen in het Europese land
bouwbeleid onvermijdelijk zijn. De veranderingen zullen gepaard
gaan met prijsverlagingen, het uit produktie nemen van grond en het
vervroegd pensioneren van boeren. Het bestuur vindt wel dat dit pro
ces geleidelijk en beheerst moet verlopen. De mogelijkheid om, met
name in de graansector, via een stelsel van contigentering weer greep
te krijgen op de landbouwproduktie in de EG wijzen de meeste in het
Landbouwschap samenwerkende organisaties af. Alleen de KNBTB
vindt dat contigentering van granen als tijdelijke maatregel wel dege
lijk een rol zou kunnen spelen.
Het bestuur van het Landbouw
schap wijdde op 5 november jl. een
discussie van bijna drie uur aan de
problemen in de EG. De diverse
woordvoerders waren unaniem van
mening dat een meer marktgerichte
landbouw nodig is om een eind te
maken aan de overproduktie en om
te kunnen blijven concurreren met
landen buiten de EG. Volgens het
bestuur wordt een terughoudend
prijsbeleid vergemakkelijkt door de
dalende kosten. De zogenaamde ob
jectieve rekenmethode komt dit jaar
uit op min. 5,5 procent.
Over het gesprek vóór de behande
ling van landbouwbegroting 1987
van het dagelijks bestuur van het
Landbouwschap met de Vaste Com
missie voor Landbouw moest Vare
kamp vaststellen dat er in het land-
bouwdebat weinig is teruggevonden
van het commentaar van het Land
bouwschap. "Ik vind dat de "groe
ne" kamerleden nogal gemakkelijk
zijn meegegaan in de voorstellen van
de minister voor het beleid in 1987.
Dat betreft dan met name de bezui
nigingsvoorstellen, zoals die op de
landinrichting. Ook aan het schrap
pen van de negatieve WIR en de fi
nanciële tegemoetkoming voor de
agrarische sector zijn weinig woor
den vuil gemaakt. Over de resteren
de gelden uit het sectorbeleid
glastuinbouw is in het debat even
min duidelijkheid verschaft. Een
zaak waarover de emoties vanwege
de gewekte verwachtingen hoog
dreigen op te lopen".
Importheffing snijbloemen
De Amerikaanse autoriteiten hebben
afgelopen maand besloten om de
Nederlandse snijbloemen voorlopig
te belasten met een extra importhef
fing. De maatregel, die overigens
ook geldt voor landen als Columbia
en Israël, gaat terug op een in mei in
gediende klacht van de Floral Trade
Council, een overkoepelende organi
satie van Amerikaanse bloemenhan
delaren en -producenten. Volgens
deze organisatie worden Nederland
se snijbloemen tegen een te lage prijs
op de Amerikaanse markt aangebo
den omdat er in het produktieproces
sprake is van verkapte subsidies. In
middels is een procedure op gang ge
komen, die ons land de gelegenheid
biedt de Amerikanen van de onjuist
heid van hun maatregelen te overtui
gen. Volgens de heer Varekamp gaat
het bij deze aangelegenheid om een
poging de Amerikaanse bloemen-
producenten door verkapt protectio
nistische maatregelen tegen buiten
landse concurrentie te beschermen.
"Ik vind dat wij als Landbouwschap
samen met de Nederlandse overheid
hier principieel stelling tegen moeten
nemen".
AM-beleid
Wat de herziening van het beleid
rond de aardappelmoeheid betreft
stelde de heer Varekamp vast dat
wat daaromtrent aan ideeën en plan
nen naar buiten is gekomen hier en
De gezondheidsdienst voor dieren in
Noord-Brabant is uitermate bezorgd
over de toekomstige bestrijding van
de varkenspest. Als minister Braks
(landbouw) vasthoudt aan zijn hui
dige opvattingen daarover hebben de
varkenshouders in de zogenoemde
concentratiegebieden een uiterst
somber toekomstperspectief. Dat
heeft drs. T. de Ruijter, directeur
van de gezondheidsdienst voor die
ren, dinsdagavond desgevraagd
meegedeeld. Minister Braks stelt
zich volgens directeur de Ruijter op
het standpunt dat bij het ontdekken
van een geval van varkenspest het
bloed moét worden onderzocht van
alle dieren die eventueel in contact
zijn geweest met het besmette var
ken. "Dat is fysiek onmogelijk. Er
zouden per geval ongeveer 55.000
varkens moeten worden onderzocht,
dat kan niet".
Volgens directeur de Ruijter staart
de minister zich min of meer blind
op de recente gevallen van Afrikaan
se varkenspest. Toen is deze metho
de toegepast. "Het ging daarbij ech
ter om een geïsoleerd geval in een ge
bied met weinig varkens. Bovendien
was er sprake van een vorm van var
kenspest die zich direct duidelijk
openbaart. De varkenspest waar wij
normaal mee worden geconfron
teerd woekert sluimerend verder".
De landelijke gezondheidsdiensten
voor dieren, het produktschap voor
vee en vlees en het Landbouwschap
hebben de minister al eerder voor
gesteld om bij het ontdekken van
varkenspest alle dieren in een gebied
met een straal van tien kilometer
rondom de besmettingshaard in te
enten. "Zonder vaccineren red je het
niet", aldus drs. de Ruijter.Deze
maatregel zou alleen van kracht hoe
ven te zijn in de gebieden waar veel
varkenshouders voorkomen, de zo
genoemde concentratiegebieden.
Nederland is momenteel vrij van
varkenspest. Medio juni zijn de laat
ste varkens gevaccineerd. De kans is
echter groot, aldus drs. de Ruyter,
dat binnenkort in Nederland de var
kenspest opnieuw uitbreekt. "In
België neemt het aantal gevallen van
varkenspest hand over hand toe.
Daar heeft men deze ziekte helemaal
niet onder controle. De kans dat er
besmette biggen naar Nederland ko
men is dan ook erg groot". De in het
verleden toegepaste methode om de
varkenspest te bestrijden, het afma
ken van alle dieren op een bedrijf
waar de ziekte wordt geconstateerd,
werkt niet, aldus drs. de Ruijter.
"De praktijk heeft uitgewezen dat.
de ziekte zich dan toch over een
groot gebied verspreidt, vaccineren
is de enige goede oplossing".
Begeleiding
Niettemin zal de aanpassing van het
Europese markt- prijsbeleid gepaard
moeten gaan met begeleidende
maatregelen. Boeren en hun werkne
mers moeten in de gelegenheid wor
den gesteld vervroegd te beëindigen.
Daarnaast zal grond aan andere be
stemming moeten krijgen of braak
moeten blijven liggen. Het Land
bouwschap gaat nader onderzoeken
hoe dat het beste kan gebeuren.
Het bestuur toonde zich overigens
verontwaardigd dat de EG de Volks
republiek China toestemming wil ge
ven om per jaar bijna een miljoen
ton maniok en zoete aardappelen
naar de EG te exporteren. De pro
blemen zouden daardoor onnodig
worden vergroot. Het Landbouw
schap vindt dat de importen van bui
ten de EG op het bestaande niveau
moeten worden gestabiliseerd.
Zuivelvoorraden
Naar het oordeel van het bestuur is
het wegwerken van de zuivelvoorra
den een zaak van de Europese Com
missie. Maar dat neemt niet weg dat
daarnaast ingrijpende maatregelen
nodig zijn om te voorkomen dat er
weer nieuwe ontstaan. Verlaging van
de interventieprijzen is voor een
meerderheid van het bestuur
bespreekbaar, evenals het op termijn
afschaffen van de verevening, het
verhogen van de superheffing, het
gebruik van de medeverantwoorde
lijkheidsheffing voor het wegwerken
van de voorraden en het korten van
de melkquota met nog eens drie pro
cent. KNLC-woordvoerder A. van
Leeuwen voorspelde overigens dat
de werkelijke korting veel hoger zal
uitvallen.door het schrappen van de
verevening en het vastleggen van het
vetgehalte van de melk.
Het Landbouwschap blijft een pre
mie op vrijwillige vermindering van
de melkproduktie en een goede op
koopregeling van groot belang vin
den voor het indammen van de
melkplas. Voor de opkoopregeling
voor oudere melkveehouders hebben
zich inmiddels 300 veehouders
gemeld.
10
Vrijdag 7 november 1986