De Zeeuwse Waterschappen
in de politieke belangstelling
Ztoö f001™
vanuit de Z.L.M. gezien
Graanstudieklub Zuid-
Beveland introduceert
"Delta-tarwe"!
I9I1II AH 74e JAARGANG
zuidelijke landbouw maatschappij
m
I VRIJDAG 17 OI
tuinbouwblad
Het moment van oogsten van de diverse percelen teunisbloemen loopt in ons werkgebied ver uiteen. Dit
hangt vooral samen met het moment van zaaien. Daardoor staat een enkel perceel nog in bloei, terwijl
andere reeds gemaaid en zelfs gedorst zijn. Op de foto wordt een gewas geoogst met de combine.
S
Op 22 oktober worden in verschillende waterschap
pen verkiezingen gehouden voor hoofdingelanden in
de oneven genummerde distrikten. Het gaat daarbij
om vertegenwoordigers voor gebouwde en onge
bouwde eigendommen en de waterkwaliteit.
Verkiezingen moeten worden gehouden wanneer per
distrikt en per vertegenwoordiging één van de 3 taken
een meervoudige kandidaatstelling tot stand is
gekomen.
Uit de kandidatenlijsten blijkt dat met name politieke
partijen belangstelling hebben voor de verkiezingen.
Tot nu toe is de belangstelling van de bevolking in
Zeeland voor het waterschapswerk beperkt geble
ven. Dat blijkt uit de voorlichtingsbijeenkomsten,
door de waterschappen georganiseerd. Datzelfde valt
af te leiden uit de belangstelling voor de verkiezingen
welke 4 jaar geleden hebben plaatsgevonden.
Over het algemeen is er wel belangstelling bij de land
bouw voor het waterschapswerk. Men is ook bereid
bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen in de Wa
terschappen. De landbouw heeft veel belang bij de
traditionele taken van de waterschappen. Waterbe
heer en wegbeheer, maar ook het dijkbeheer zal, ook
nu de Deltawerken zijn voltooid, een belangrijke zorg
voor de waterschappen blijven.
Het waterkwaliteitsbeheer waaronder waterzuivering
en voorzieningen ter voorkoming van lozing op het
oppervlaktewater hebben voor de landbouw even
eens belangrijke gevolgen waarmee behoorlijke be
dragen gemoeid kunnen zijn. Nadat het kwaliteitsbe
heer bij de waterschappen is ondergebracht is de poli
tieke belangstelling sterk toegenomen. Het demokra-
tiseringsproces dat reeds eerder op gang was geko
men is daarmee in de stroomversnelling geraakt.
Wij vragen ons af of de politieke interesse voldoende
gebaseerd is op wat er onder de bevolking leeft en of
deze interesse in het belang is van de waterschappen.
Waterschappen hebben hoofdzakelijk een uitvoeren
de taak wat duidelijk anders ligt dan bij lagere overhe
den zoals gemeenten. De diskussie over de konsen-
tratie van de waterschappen in Zeeland houdt de ge
moederen al enkele jaren bezig.
Zowel binnen de waterschappen als bij de provincie.
Geen verschil van mening is dat het integraal beheer
van waterkwaliteit en -kwantiteit bij de Waterschap
pen moet blijven. Wel over de organisatievorm van
het kwaliteitsbeheer. Dit probleem is aangescherpt
door het rapport Twijnstra en Gudde.
Als kern van de problemen wordt in dit rapport aange
geven: 'Dat in de gemeenschappelijke regeling de
taakafbakening tussen de waterschappen en de tech
nologische dienst voor belangrijke delen van het kwa
liteitsbeheer niet duidelijk is aangegeven. De taak en
de positie van de technologische dienst wordt per wa
terschap verschillend ingevuld wat leidt tot grenskon-
flikten en overloopsituaties'.
Daarbij komt dat de op 1 januari 1 985 in werking ge
treden nieuwe wet geen gemeenschappelijke regeling
meer wordt toegestaan met toekenning van
rechtspersoonlijkheid en instelling van een gemeen
schappelijk orgaan met bestuursbevoegdheden. Ver
der is de minister van Verkeer en Waterstaat van me
ning dat de eenheden van het kwaliteitsbeheer in Zee
land te klein zijn en dat er meer eenheid moet komen
in de heffing. Deze argumenten naast politieke over
wegingen heeft een meerderheid in het Kollege van
Gedeputeerde Staten aangegrepen om met een voor
stel te komen voor konsentratie tot twee waterschap
pen in Zeeland. Eén ten noorden en één ten zuiden
van de Westerschelde.
Helaas bestaat er tussen de besturen van de Water
schappen geen overeenstemming over wel of geen
konsentratie. Een meerderheid is tegen konsentratie.
Maar bij deze meerderheid is er geen duidelijkheid
over de positie van de technologische dienst. Ver
schillende mogelijkheden zijn in diskussie waar ik nu
verder niet op in zal gaan.
Het valt zeer te betreuren dat er verdeeldheid van in
zicht is binnen de waterschappen. Hiermee komt de
verantwoordelijkheid teveel bij het Kollege van Gede-
Een vijftiental Zuidbevelandse akkerbouwers slaat ko
mend groeiseizoen met het telen van wintertarwe een ge
heel nieuwe weg in. Zij willen binnen het verband van
hun graanstudieklub een nieuwe zuidwestelijke kwali-
teitstarwe introduceren: de "Delta-tarwe". Dit najaar
wordt door de 15 telers ca. 90 ha tarwe ingezaaid van het
in ons land nog vrij onbekende ras Urban dat wordt
geïmporteerd door Geertsema Zaden BV te Groningen.
Een novum is dat de graanstudieklub de geteelde Urban-
tarwe volgend jaar als één partij zelf wil gaan verkopen.
De partij zal, tot er een koper voor is gevonden apart
worden opgeslagen in één van de silo's van de CZAV te
Wemeldinge. De voorzitter van de Zuidbevelandse
graanstudieklub, de heer A.J.J. de Feijter spreekt van een
eksperiment.
Waarom zouden wij, zo vonden en vinden de leden van
de studieklub, in het zuidwesten, dat toch klimatologisch
relatief gunstig ligt, geen kwaliteitstarwe kunnen gaan te
len. De vraag stellen was haar beantwoorden: de "Delta-
tarwe" komt er. Een kleine kommissie uit de studieklub
werd belast met het zoeken naar een geschikt ras. De Feij
ter: "We hebben gezocht naar een kort-stro ras, dit om
dat we vrezen dat CCC-toepassing op termijn verboden
zal worden. Omdat we verwachten dat de normen voor
kwaliteitstarwe door de EG-kommissie nog verder ver
scherpt zullen worden bovendien een ras dat zo mogelijk
nog beter is dan Obelisk en Granta. Tenslotte is het Ur
ban geworden, een ras dat in Westduitse indeling behoort
tot de hoogste klasse, de A9.
Een nadeel van baktarwe Urban, dat dit jaar op kleine
schaal beproefd is op Westmaes (de resultaten zijn nog
niet bekend) is dat het lagere opbrengsten geeft. "Dus",
zegt de Feijter, "zal er wat meer voor moeten worden be
taald. Als dat niet gebeurt dan is dit eksperiment afgelo
pen". Overigens heeft hij er alle vertrouwen in dat dit
lukt. Sterke kant van het ras is dat het geschikt is voor
zowel de zetmeelindustrie als de broodfabriek. De kom
missie uit de studieklub heeft bij vertegenwoordigers van
beide sektoren al serieuze belangstelling voor de volgend
jaar te oogsten partij aangetroffen. "Van de winter gaan
we als studieklub proberen de partij zelf te verkopen. Af
spraken met diverse potentiële kopers zijn al of zullen
nog worden gemaakt".
puteerden en de uiteindelijke beslissing bij de Provin
ciale Staten. De beslissing wordt op deze wijze geno
men zonder inspraak van de Waterschappen. Teveel
wordt daar de besluitvorming in het politieke vlak ge
trokken. Het is zeer opmerkelijk dat gekozen wordt
voor twee waterschappen. Daarmee wordt het pro
bleem van de technologische dienst niet opgelost.
Het kan toch niet de bedoeling zijn deze dienst in
twee eenheden te splitsen. Het lijkt er veel op dat het
Kollege kiest voor twee waterschappen om daardoor
vanuit de Provincie meer invloed en zeggenschap te
kunnen behouden. Het argument van de Westerschel
de is bijzonder zwak. Nog steeds is de Oosterschelde
een natuurlijke scheiding tussen Noord- en Midden-
Zeeland. Tot nu toe is gebleken dat de waterschap
pen in de huidige vorm goed funktioneren. De betrok
kenheid vanuit het gebied is een belangrijke voor
waarde. Met deze situatie dient rekening gehouden te
worden, voordat men, terwille van konsentratie, za
ken overhoop gaat halen.
Mocht evenwel door politieke druk konsentratie onver
mijdelijk zijn, waar het helaas op lijkt, dan is er naar
mijn mening maar een redelijk alternatief nl. één water
schap. Daarbij uitgaande van een krachtig dagelijks
bestuur, uit elk waterschap één bestuurslid, met een on
afhankelijke voorzitter. Daarmee kan de betrokkenheid
en de bekendheid redelijk van de ingelanden gewaar
borgd blijven, zeker als de technische en administratieve
dienst op zorgvuldige wijze opgezet wordt, rekening hou
dend met wat in het verleden is opgebouwd.
Wat er ook gaat gebeuren met de waterschappen, duide
lijk is dat de belangenbehartiging vanuit de landbouw
wat tot nu toe als vanzelfsprekend wordt ervaren, onze
aandacht verdient. Op 23 oktober hebben de ingelanden
in verschillende waterschappen de gelegenheid duidelijk
te maken dat het hen bij deze belangenbehartiging ernst
is.
Doeleman